Komercjalizacja innowacji. Zarządzanie projektami i finansowanie
- Autor: Monika Bolek Cezary Bolek
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7930-120-1
- Data wydania: 2014
- Liczba stron/format: 259
- Oprawa: PDF
Cena detaliczna
-
42.68 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
W prezentowanej książce autorzy przedstawiają problemy związane z innowacjami w obszarze prac badawczo-rozwojowych, wdrożeniami i komercjalizacją w kontekście zarządzania projektami, finansowania i oceny efektów tych działań. Wdrożenia i komercjalizacja wymagają finansowania tak jak nauka, która w rozwiniętych gospodarkach finansowana jest częściowo przez biznes, który kupuje innowacyjne rozwiązania albo wspólnie z uczelniami tworzy je w ramach projektów naukowych na zamówienie. Wdrożenia i komercjalizacja to projekty, które zarządzane zgodnie z adekwatną metodologią mogą zakończyć się sukcesem. Finansowanie prac B+R, wdrożeń, komercjalizacji, a następnie ocena ich efektywności stanowią dopełnienie opisywanego procesu.
Książka skierowana jest do studentów kierunków inżynierskich i związanych z naukami naturalnymi oraz ekonomistów, poza tym wynalazców, pracowników naukowych i przedsiębiorców, a więc wszystkich tych, którzy zajmują się projektami badawczo rozwojowymi, wdrożeniami i komercjalizacją, stanowiącymi komplementarne elementy procesu transferu wiedzy i technologii.
Wstęp
1. Wdrożenie jako transfer wiedzy w kontekście komercjalizacji innowacji
1.1. Pojęcie i wdrażanie innowacji
1.2. Etapy i sposoby wdrażania innowacji
1.3. Źródła innowacji
1.4. Przedsiębiorstwa wdrażające innowacje
1.5. Przyczyny realizacji projektów wdrożeniowych
1.6. Transfer wiedzy w kontekście komercjalizacji
1.7. Modele komercjalizacji innowacji
1.8. Modele wprowadzania na rynek innowacyjnych produktów
1.9. Typy innowacyjnych przedsiębiorstw i ich przykłady
1.9.1. 3M
1.9.2. Microsoft
1.9.3. Toyota Motor Corporation
1.9.4. Deloitte
2. Zarządzanie projektami
2.1. Projekty wdrożenia i komercjalizacji
2.2. Obszary zarządzania projektami
2.3. Fazy w projekcie
2.4. Faza uruchomienia projektu
2.5. Planowanie projektu
2.6. Optymalizacja w projekcie
2.6.1. Metoda ścieżki krytycznej
2.6.2. Metoda Gantta
2.7. Realizacja i kontrola w projekcie
2.8. Zarządzanie wartością zarobioną – przykład
2.9. Zmiany i zakończenie projektu
2.10. Menedżer projektu i zespół projektowy
2.11. Zarządzanie jakością w projekcie
2.12. Zarządzanie ryzykiem w projekcie
3. Finansowanie projektów wdrożeniowych
3.1. Finansowanie projektów na rynku kapitałowym
3.2. Tradycyjne źródła finansowania projektów
3.2.1. Kredyt bankowy
3.2.2. Emisja obligacji i akcji
3.3. Fundusze venture capital
3.4. Leasing
3.5. Fundusze europejskie
3.5.1. Historia związana z funduszami UE
3.5.2. Rodzaje funduszy UE
3.5.3. Przygotowanie wniosku o dotacje
4. Pomiar efektów realizowanych projektów
4.1. Efekty realizacji projektu
4.2 Analiza pozycji finansowej
4.3. Finansowa analiza wskaźnikowa
4.4. Metody oceny projektów inwestycyjnych
Zakończenie
Literatura
Spis rysunków
Spis tabel
Monika Bolek doktor nauk ekonomicznych, adiunkt w Katedrze Ekonomii Przemysłu i Rynku Kapitałowego na Uniwersytecie Łódzkim. Jej zainteresowania naukowe obejmują zarządzanie finansami przedsiębiorstw, finanse behawioralne i zarządzanie projektami. Prowadzi zajęcia w Polsko-Amerykańskim Centrum Zarządzania oraz w ramach studiów podyplomowych związanych z komercjalizacją, prowadzonych na Uniwersytecie Łódzkim na podstawie programu MSSTC Uniwersytetu Teksańskiego w Austin. W latach 2003?2004 tworzyła i współkierowała Akceleratorem Technologii powstałym na Uniwersytecie Łódzkim w ramach programu offsetowego.
Cezary Bolek doktor nauk technicznych w obszarze neurocybernetyki, adiunkt w Katedrze Informatyki Uniwersytetu Łódzkiego. Zajmuje się informatyką i automatyką ze szczególnym uwzględnieniem programowania urządzeń mobilnych. Brał udział w szkoleniu związanym z transferem wiedzy i technologii, zorganizowanym na Uniwersytecie Teksańskim w Austin, USA. Odbywał roczny staż w Toronto, w Kanadzie, pracując w projekcie naukowym z późniejszą aplikacją biznesową. Prowadzi zajęcia w Polsko-Amerykańskim Centrum Zarządzania oraz w ramach studiów podyplomowych związanych z komercjalizacją, prowadzonych na Uniwersytecie Łódzkim na podstawie programu MSSTC Uniwersytetu Teksańskiego w Austin.
Wstęp
1. Wdrożenie jako transfer wiedzy w kontekście komercjalizacji innowacji
1.1. Pojęcie i wdrażanie innowacji
1.2. Etapy i sposoby wdrażania innowacji
1.3. Źródła innowacji
1.4. Przedsiębiorstwa wdrażające innowacje
1.5. Przyczyny realizacji projektów wdrożeniowych
1.6. Transfer wiedzy w kontekście komercjalizacji
1.7. Modele komercjalizacji innowacji
1.8. Modele wprowadzania na rynek innowacyjnych produktów
1.9. Typy innowacyjnych przedsiębiorstw i ich przykłady
1.9.1. 3M
1.9.2. Microsoft
1.9.3. Toyota Motor Corporation
1.9.4. Deloitte
2. Zarządzanie projektami
2.1. Projekty wdrożenia i komercjalizacji
2.2. Obszary zarządzania projektami
2.3. Fazy w projekcie
2.4. Faza uruchomienia projektu
2.5. Planowanie projektu
2.6. Optymalizacja w projekcie
2.6.1. Metoda ścieżki krytycznej
2.6.2. Metoda Gantta
2.7. Realizacja i kontrola w projekcie
2.8. Zarządzanie wartością zarobioną – przykład
2.9. Zmiany i zakończenie projektu
2.10. Menedżer projektu i zespół projektowy
2.11. Zarządzanie jakością w projekcie
2.12. Zarządzanie ryzykiem w projekcie
3. Finansowanie projektów wdrożeniowych
3.1. Finansowanie projektów na rynku kapitałowym
3.2. Tradycyjne źródła finansowania projektów
3.2.1. Kredyt bankowy
3.2.2. Emisja obligacji i akcji
3.3. Fundusze venture capital
3.4. Leasing
3.5. Fundusze europejskie
3.5.1. Historia związana z funduszami UE
3.5.2. Rodzaje funduszy UE
3.5.3. Przygotowanie wniosku o dotacje
4. Pomiar efektów realizowanych projektów
4.1. Efekty realizacji projektu
4.2 Analiza pozycji finansowej
4.3. Finansowa analiza wskaźnikowa
4.4. Metody oceny projektów inwestycyjnych
Zakończenie
Literatura
Spis rysunków
Spis tabel