Zarządzanie projektami w organizacji
- Autor: Krzysztof Janasz Joanna Wiśniewska redakcja naukowa
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7930-246-8
- Data wydania: 2014
- Liczba stron/format: 266/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
59.00 zł
53.10 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 53.10 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Celem opracowania jest omówienie złożonej problematyki zarządzania projektami i ich roli w organizacji funkcjonującej na globalnym rynku oraz syntetyczne, a zarazem kompleksowe przedstawienie zagadnień związanych z projektami, przed którymi stają dzisiejsi decydenci w różnych podmiotach. Zarządzanie projektami odgrywa bowiem ważną, wręcz kluczową rolę w strategii działania współczesnych organizacji. W opracowaniu przedstawiono najważniejsze aspekty i elementy odnoszące się do kluczowych zagadnień koncepcji zarządzania projektami, ale także m.in. strategicznego podejścia do zarządzania organizacjami, w tym podejścia projektowego, planowania zasobów projektu, ryzyka w projektach, zarządzania jakością w projekcie, a także komunikacji w zespole projektowym. W płaszczyźnie metodycznej przedstawiono wiedzę z zakresu metodyki zarządzania projektami, tzw. metodyki uniwersalne i zwinne.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. STRATEGICZNE PODEJŚCIE DO ZARZĄDZANIA ORGANIZACJAMI
Władysław Janasz
1.1. Granice przewidywań
1.2. Przetrwanie a kwestia wymiany strategicznej
1.3. Perspektywa ukierunkowania strategicznego
1.4. Strategiczne wymiary w zarządzaniu organizacjami
Rozdział 2. PODSTAWY ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI
Joanna Wiśniewska
2.1. Podejście projektowe w zarządzaniu organizacją
2.2. Istota i struktura projektu
2.3. Rodzaje projektów w organizacji
Rozdział 3. SUKCES I DOJRZAŁOŚĆ ORGANIZACJI W ZARZĄDZANIU PROJEKTAMI
Joanna Wiśniewska, Arkadiusz Świadek
3.1. Interesariusze projektu
3.2. Czynniki sukcesu w procesie zarządzania projektami
3.3. Dojrzałość projektowa organizacji
Rozdział 4. ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE ZESPOŁU PROJEKTOWEGO
Anna Bielawa
4.1. Zasady tworzenia zespołu projektowego
4.2. Planowanie i organizowanie pracy zespołu projektowego
4.3. Kierowanie zespołem
4.4. Dysfunkcje zespołu projektowego
Rozdział 5. PLANOWANIE I ORGANIZOWANIE PROCESU REALIZACJI PROJEKTU
Katarzyna Szopik-Depczyńska
5.1. Podstawowe zasady planowania projektów
5.2. Planowanie zakresu i struktury projektu
5.3. Planowanie przebiegu projektu
Rozdział 6. PLANOWANIE ZASOBÓW PROJEKTU
Katarzyna Kozioł-Nadolna
6.1. Rodzaje zasobów projektu
6.2. Planowanie zasobów w projekcie
6.3. Planowanie zasobów ludzkich
6.4. Planowanie zasobów finansowych (kosztów)
Rozdział 7. METODYKI ZARZĄDZANIA PROJEKTAMI
Katarzyna Kozioł-Nadolna
7.1. Uniwersalne metodyki zarządzania projektami
7.1.1. Metodyka PRINCE2
7.1.2. Metodyka PMBOK
7.2. Zwinne metodyki zarządzania projektami
Rozdział 8. DYLEMATY RYZYKA W ZARZĄDZANIU PROJEKTAMI
Krzysztof Janasz
8.1. Pojęcie i kategorie ryzyka w projektach
8.2. Proces zarządzania ryzykiem w projektach
8.3. Metody i sposoby ograniczania ryzyka w projektach
8.4. Analiza ryzyka projektu
Rozdział 9. ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W PROJEKCIE
Marian Gołębiowski
9.1. Jakość i zarządzanie w projekcie
9.2. Planowanie jakości w projekcie
9.3. Zapewnienie jakości w projekcie
9.4. Sterowanie jakością w projekcie
Rozdział 10. KOMUNIKACJA W PROJEKCIE
Katarzyna Kazojć
10.1. Istota komunikacji w zarządzaniu projektami
10.2. Komunikacja wewnętrzna w projekcie
10.3. Komunikacja z interesariuszami zewnętrznymi projektu
10.4. Bariery komunikacyjne przy opracowywaniu i realizacji projektu
10.5. Skuteczna i sprawna komunikacja w projektach
Rozdział 11. ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI INNOWACYJNYMI
Roman Tylżanowski
11.1. Pojęcie i znaczenie projektu innowacyjnego w organizacji
11.2. Charakterystyczne cechy zarządzania projektem innowacyjnym
11.3. Studium wykonalności projektu innowacyjnego
11.4. Ocena projektu innowacyjnego
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
prof. dr hab. Henryk Sobolewski, prof. zw. Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu:
Zarządzanie współczesnymi organizacjami staje wobec określonych wyzwań, jakie niesie ze sobą przyszłość. Oznacza to konieczność ciągłego poszukiwania nowych wzorców instytucjonalnych i zachowań kierowniczych w praktyce. Taka sytuacja pociąga za sobą nowe wyzwania dla organizacji, co oznacza potrzebę stałego redefiniowania misji i strategii podmiotów, struktur, umiejętności budowy strategicznych odpowiedzi na warunki występujące w otoczeniu.
Strategia przedsiębiorstwa czy organizacji nie jest kompletna, jeśli nie przekłada się na listę konkretnych projektów i przedsięwzięć. Każdy cel strategiczny (na przykład zwiększenie udziałów w rynku, obniżka kosztów, poprawa rentowności, budowa wizerunku marki) wymaga konkretnych i przemyślanych działań. Również wiedza staje się podstawowym, strategicznym zasobem, na którym buduje się przewagę na konkurencyjnych rynkach. Wówczas zarządzanie, zwłaszcza zarządzanie projektami, staje się jednym z najważniejszych obszarów zarządzania organizacją.
Autorzy opracowania podkreślają, że coraz powszechniejsze zastosowanie projektów w zarządzaniu organizacjami wynika z wielu powodów. Po pierwsze, postęp techniczny i globalizacja powodują coraz większą złożoność zagadnień organizacyjnych, handlowych czy technicznych, z jakimi muszą zmierzyć się współcześnie funkcjonujące podmioty. Po drugie, burzliwe zmiany, jakie zachodzą w otoczeniu powodują coraz większą nieprzewidywalność uwarunkowań i wymagają zwykle niepowtarzalnych działań, co jest domeną podejścia projektowego.
Bardzo ważne staje się zrozumienie określonych współzależności i różnic występujących w zarządzaniu projektami. Zapotrzebowaniu temu wychodzi naprzeciw recenzowane opracowanie przygotowane pod redakcją naukową dr. hab. Krzysztofa Janasza, prof. US i dr hab. Joannę Wiśniewską, prof. US. Stanowi ono wartościowe studium teoretyczno metodyczno-poznawcze przedstawiające zagadnienia projektów i zarządzania nimi w organizacji.
Myślą przewodnią monografii jest twierdzenie, że wprowadzanie zarządzania projektami w realizacji określonych przedsięwzięć pozwala organizacjom na osiąganie szeregu strategicznych korzyści, przez co możliwe jest nie tylko tworzenie, ale i skuteczne utrzymywanie przewagi konkurencyjnej, a także właściwa organizacja procesu realizacji określonych zamierzeń.