Twój koszyk zakupów jest pusty!
Brunon Hołyst
211.50 zł
/
Cena detaliczna
10% taniej
Spis treści:WprowadzenieRozdział 1. Człowiek w sytuacji choroby1.1. Człowiek w sytuacji 1.2. Doświadczenie stwardnienia rozsianego jako sytuacji trudnej 1.3. Sytuacja trudna i jej rodzaje 1.4. Pojęcie stresu i sposoby radzenia sobie z nim 1.5. Doświadczenie stwardnienia rozsianego jako sytuacji trudnej1.5.1. Psychologiczna charakterystyka sytuacji osoby chorej1.6. Sytuacja choroby – jej aspekty (obiektywny i subiektywny) 1.6.1. Czynniki obiektywne sytuacji człowieka chorego 1.6.2. Subiektywny aspekt sytuacji choroby1.7. Model rozumienia kryzysu związanego z wystąpieniem choroby 1.8. Sytuacja choroby a zachowanie 1.9. Postawy wobec własnej choroby1.10. Psychologiczne aspekty chorób przewlekłych oraz niepełnosprawności fizycznej 1.10.1. Psychologiczna charakterystyka sytuacji osób przewlekle chorych 1.10.2. Charakterystyka psychologiczna sytuacji osoby niepełnosprawnej ruchowo1.10.3. Problemy chorych związane ze zmianą sytuacji społecznej 1.10.4. Akceptacja niepełnosprawności fizycznej Rozdział 2. Medyczna i psychologiczna charakterystyka stwardnienia rozsianego2.1. Stwardnienie rozsiane jako choroba neurologiczna 2.2. Symptomatologia 2.3. Stwardnienie rozsiane a funkcjonowanie psychiczne chorych 2.4. Przebieg naturalny stwardnienia rozsianego2.5. Postacie stwardnienia rozsianego: łagodne, pośrednie, złośliwe2.6. Patogeneza. Sposoby leczenia2.6.1. Farmakologiczne sposoby leczeniaRozdział 3. Adaptacja: przystosowanie chorych na stwardnienie rozsiane do choroby, do życia zawodowego, towarzyskiego i małżeńskiego (rodzinnego)3.1. Adaptacja 3.2. Mechanizmy adaptacyjne3.2.1. Mechanizmy kompensacyjne3.3. Fazy adaptacji 3.4. Kryteria przystosowania 3.5. Samoakceptacja a przystosowanie3.6. Przystosowanie a psychologiczne problemy osób ze stwardnieniem rozsianym 3.7. Adaptacja do choroby 3.8. Osoby dotknięte stwardnieniem rozsianym a adaptacja zawodowa3.9. Społeczne funkcjonowanie osób ze stwardnieniem rozsianym3.9.1. Życie towarzyskie i publiczne osób ze stwardnieniem rozsianym 3.10. Przystosowanie rodzinne – życie rodzinne/małżeńskie osób ze stwardnieniem rozsianym 3.10.1. Rodzina a kształtowanie się roli chorego na SM3.10.2. Reakcja dzieci na chorobę rodziców Rozdział 4. Metodologia badań własnych4.1. Przedstawienie problemu4.2. Pytania badawcze4.3. Model badawczy. Charakterystyka zmiennych4.4. Opis metod4.5. Teren badań 4.6. Charakterystyka osób badanych Rozdział 5. Prezentacja i interpretacja wyników badań własnych5.1. Osoba pierwsza 5.2. Osoba druga 5.3. Osoba trzecia 5.4. Osoba czwarta5.5. Osoba piąta5.6. Osoba szósta 5.7. Osoba siódma 5.8. Osoba ósma 5.9. Osoba dziewiąta 5.10. Osoba dziesiąta 5.11. Osoba jedenasta5.12. Osoba dwunasta 5.13. Osoba trzynasta5.14. Osoba czternasta 5.15. Osoba piętnasta 5.16. Osoba szesnasta 5.17. Osoba siedemnasta 5.18. Osoba osiemnasta 5.19. Osoba dziewiętnasta5.20. Osoba dwudziesta Rozdział 4. Podsumowanie wyników 6.1. Wpływ choroby przewlekłej na funkcjonowanie emocjonalne osób badanych 6.2. Adaptacja towarzyska: wpływ choroby na funkcjonowanie towarzyskie osób chorych na stwardnienie rozsiane6.3. Adaptacja zawodowa: wpływ stwardnienia rozsianego na funkcjonowanie zawodowe chorych6.4. Adaptacja małżeńska: wpływ choroby na funkcjonowanie chorych w małżeństwie PodsumowanieBibliografia
Barbara Leśniak dr, psycholog kliniczny. W swoich badaniach naukowych zajmuje się między innymi problematyką zagrożenia niedostosowaniem społecznym dzieci i młodzieży oraz sytuacją biegłych sądowych w Polsce. Od wielu lat diagnozuje i prowadzi terapię młodzieży oraz osób dorosłych dotkniętych zaburzeniami psychicznymi.
Adamczyk K. (1991), Adaptacja rodzinna chorych na stwardnienie rozsiane, „Pro-blemy Rodziny”, nr 3.Adamczyk K. (1992b), Badanie nad psychospołeczną adaptacją chorych na stward-nienie rozsiane, „Pielęgniarstwo Polskie”, nr 3.Adamczyk K. (1992a), Psychospołeczna adaptacja chorych na stwardnienie rozsiane, „Pielęgniarka i Położna”, nr 3.Adamski F. (1982), Socjologia małżeństwa i rodziny, PWN, Warszawa.Aronson S. (1987), Próby leczenia stwardnienia rozsianego, PZWL, Warszawa.Braun-Gaukowska M., Steuden M. (1989–1990), Obraz rodziny u osób chorych na stwardnienie rozsiane, „Roczniki Filozoficzne”, nr 4.Brühl W., Brzozowski R. (1990), Vedemecum lekarz ogólnego, PZWL, Warszawa.Brzeziński J., Kowalik S. (1993), Charakterystyka wybranych metod diagnozy kli-nicznej, w: H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kliniczna, PWN, Warszawa.Brzeziński J. (1996), Metodologia badań psychologicznych, PWN, Warszawa.Celmer Z. (1989), Małżeństwo, PZWL, Warszawa.Cendrowski W. (1986), Choroby demielinizacyjne, PZWL, Warszawa.Cendrowski W. (1993), Stwardnienie rozsiane, PZWL, Warszawa.Cenin M. (1993), Trening psychologiczny. Analiza efektywności w trudnych sytu-acjach zadaniowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.De Barbaro B. (1994), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny, Colle-gium Medicum, UJ, Kraków.Drabkowska-Kaczmarek A. (1986), Zatrudnienie chorych na stwardnienie rozsiane w populacji Łodzi, „Neurologia i Neurochirurgia Polska”, nr 2.Forsythe E. (1986), Jak żyć ze stwardnieniem rozsianym, PZWL, Warszawa.Frączek A., Kofta M. (1979), Frustracja i stres psychologiczny, w: T. Tomaszewski (red.), Psychologia, PWN, Warszawa.Gapik L. (1985), Psychologiczne problemy układów partnerskich, w: M. Kozakiewicz (red.), Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego, PZWL, Warszawa.Gerstmann S. (1974), Rozmowa i wywiad w psychologii, PWN, Warszawa.184 Bibliografia Gorczycka E. (1981), Przystosowanie młodzieży ze schorzeniami narządu ruchu do życia społecznego, PZWL, Warszawa.Górnik M. (1994), Dynamika roszczeń i doświadczanie niesprawiedliwości wśród ludzi chorych somatycznie, Wydawnictwo UŚ, Katowice.Grochans E., Wieder-Huszla S., Jurczak A., Stanisławska M., Augustyniuk K. (2008), Ocena wsparcia społecznego pacjentów ze stwardnieniem rozsianym, „Problemy Higieny Epidemiologicznej”, nr 89(3).Heszen-Klemens I. (1980), Percepcja własnej sytuacji przez chorego i znaczenie tego czynnika w regulacji zachowania się, w: Z. Ratajczak (red.), Psychologia w służbie człowieka. Wybór materiałów XXIII Zjazdu Naukowego PTP, PWN, Warszawa.Heszen-Klemens I. (1979), Poznawcze uwarunkowania zachowania się wobec wła-snej choroby, Ossolineum, Wrocław.Heszen-Klemens I. (1983), Psychologia medyczna. Główne kierunki badań, Wydaw-nictwo UŚ, Katowice.Heszen-Niejodek I. (1990), Problemy psychologiczne i zadania psychologa w chi-rurgii, w: I. Heszen-Niejodek (red.), Rola psychologa w diagnostyce i leczeniu chorób somatycznych, PZWL, Warszawa.Hobfoll S. E. (1989), Conservation of resorce: A new attempt At conceptualizing stress, “American Psychologist” nr 4.Hobfoll S.E. (2006), Stres, kultura i społeczność. Psychologia i filozofia stresu , GWP, Gdańsk.Hrapkiewicz H. (1980), Metoda wywiadu i rozmowy, w: B. Czarnecki (red.), Metodo-logia i metody badań psychologicznych, Wydawnictwo UŚ, Katowice.https://ptsr.org.pl/stwardnienie_rozsiane,leczenie,105.asp [dostęp: 14.04.2020].Ignatowiczowa Ł., Ignatowicz R., Michałowicz R. (1992), Ocena stanu psychicznego u dzieci ze stwardnieniem rozsianym, „Psychiatria Polska”, nr 6.Jabłoński K. (1985), Inwalidztwo – problem psychologiczny, „Przegląd Psycholo-giczny”, nr 4.Jabłoński K. (1990), Praca psychologa na oddziale rehabilitacji narządów ruchu, w: I. Heszen-Niejodek (red.), Rola psychologa w diagnostyce i leczeniu chorób somatycznych, PZWL, Warszawa.Jakimowicz W. (1973), Neurologia kliniczna w zarysie, PZWL, Warszawa.Jankowski K. (1975), Człowiek i choroba, PWN, Warszawa.Jarosz M. (1983), Psychologia lekarska, PZWL, Warszawa.Jarosz M. (1992), Psychopatologia i syndromologia, w: A. Bilikiewicz, W. Strzyżewski (red.), Psychiatria, PZWL, Warszawa.Jaworska-Obój Z. (1985), Studium przypadku jako metoda diagnozy Klinicznej, w: E. Paszkiewicz, T. Szustrowa (red.), Materiały do nauczania psychologii, seria III, t. 4, PWN, Warszawa.185 BibliografiaKirenko J. (1991), Psychospołeczne przystosowanie osób z paraplegią, Wydawnictwo Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej, Lublin.Kondás O. (1984), Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa.Kopaliński W. (1968), Słownik Wyrazów Obcych, Wiedza Powszechna, Warszawa.Kossakowska M. (2008), Strategie radzenia sobie z chorobą przewlekłą w stwardnie-niu rozsianym, „Postępy Psychiatrii i Neurologii”, nr 17(1).Kowalik S. (1984), Werbalne techniki projekcyjne, w: H. Sęk (red.), Metody projek-cyjne. Tradycja i współczesność, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.Krajewski S., Garczyński W., Zawadka M., Kowalewski M., Jakimiec R., Emert M. (2014), Aktywność zawodowa chorych na stwardnienie rozsiane Occupa-tional activity of patients suffering from multiple sclerosis, „Hygeia Public Health”, 49(1). Krantz W. (1993), Rodzina a proces formowania się roli chorego na stwardnienie rozsiane, „Problemy Rodziny”, nr 5.Lange E. (1995), Stwardnienie rozsiane. Charakterystyka choroby. Filioterapia i sport, „Tematy”, nr 3.Lange E. (1997), Życie zawodowe przy stwardnieniu rozsianym, „Tematy”, nr 9.Larkowa H. (1980), Człowiek niepełnosprawny w sytuacji powodzenia I niepowo-dzenia w przystosowaniu do pracy w środowisku przemysłowym, w: Z. Rataj-czak (red.), Psychologia w służbie człowieka. Wybór materiałów XXIII Zjazdu Naukowego PTP, PWN, Warszawa.Lazarus R.S., Folkman S. (1984), Stress, appraisal, and coping, Springer, New York.Lewicki A. (1972), Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa.Łukaszewski W. (2015), Koncepcje sytuacji trudnych: krok naprzód, czy krok wstecz?, „Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal”, t. 21, nr 1.Łukaszewski W. (2015), Koncepcje sytuacji trudnych: krok naprzód, czy krok wstecz?, „Czasopismo Psychologiczne – Psychological Journal”, t. 21, nr 1, s. 33–38.Mika S. (1984), Psychologia społeczna, PWN, Warszawa. Moos R.H., Schaefer J.A. (1968). The Crisis of Physical Illness, An Overview and Conceptual Approach, w: R.H. Moos (red.), Coping with Physical Illness. 2 New Perspectives, Plenum Medical Publishing Corporation, New York.Nowak K. (2015), Postawy młodzieży wobec osób niepełnosprawnych ruchowo, „Annale Suniversitatis Mariae Curie-Skłodowska Lublin-Polonia”, vol. XXVIII, 1 sectio J, s. 67–81.Osińska K. (1983), Twórcza obecność chorych, PAX, Warszawa.Pilch T. (1995), Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Żak, Warszawa.Praszkier R. (1992), Zmieniać nie zmieniając. Ekologia problemów rodzinnych, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G. (1989), Podstawy psychologii ogólnej, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.186 Bibliografia Ratajczak Z. (1996), Stres – radzenie sobie – koszty psychologiczne, w: I. Heszen--Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu, Wydawnictwo UŚ, Katowice.Reichman W. (1996), Niepełnosprawny w społeczeństwie-społeczeństwo z niepełno-sprawnym, „Tematy”, nr 7–8.Rembowski J. (1975), Metoda projekcyjna w psychologii dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa.Rode D. (1994), Wybrane techniki werbalne i graficzne do badania dzieci w opinio -dastwie sądowym, w: J.M. Stanik (red.), Wybrane metody diagnostyki i inter-wencji psychologicznej w sądowych sprawach rodzinnych, Wydawnictwo UŚ, Katowice.Różycka J. (2019), Wyznaczniki wczesnej adaptacji do SM, „Polskie Forum Psycho-logiczne”, t. 24, nr 3, s. 334–355.Sadowski B., Chmurzyński J.A. (1989), Biologiczne mechanizmy Zachowania, PWN, Warszawa.Saj T., Szafraniec J. (1983), Poziom niepokoju neurotycznego u chorych Na stward-nienie rozsiane według skali „N” Cattela, „Zdrowie Psychiczne”, nr 4.Selye H.(1956), The stress of life. McGraw-Hill, New York.Sęk H. (1984), Teoretyczne podstawy metod projekcyjnych, w: H. Sęk (red.), Metody projekcyjne tradycja i współczesność, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.Sękowska Z. (1976), Pedagogika w lecznictwie, PZWL, Warszawa.Selmaj K. (2005), Stwardnienie rozsiane – kryteria diagnostyczne I naturalny prze-bieg choroby, „Polski Przegląd Neurologiczny”, t. 1, 3, s. 99–105.Ślotała T. (1991), Zdolność do pracy u chorych na stwardnienie rozsiane, „Lekarz Wojskowy”, nr 11–12.Stachowska M., Grabowska M., Szewczyczak M., Talarska D. (2013), Ocena jako-ści życia chorych ze stwardnieniem rozsianym, „Pielęgniarstwo Polskie”, 4(50), s. 257–261.Stanik J.M. (1986), Psychologiczne metody poznawania człowieka, w: L. Tyszkiewicz (red.), Wybrane zagadnienia psychologii dla prawników, Wydawnictwo Praw-nicze, Warszawa.Stemplewska-Żakowicz K., Krejtz K. (2005), Metoda wywiadu w psychologii, w: Wywiad psychologiczny 1, wywiad jako postępowanie badawcze, Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa.Stemplewska-Żakowicz K. (2005), O różnorodności form wywiadu oraz prób jej uporządkowania, w: K. Stemplewska-Żakowicz, K. Krejtz, Wywiad psycholo-giczny 1, wywiad jako postępowanie badawcze, Pracownia Testów Psychologicz-nych PTP, Warszawa.Steuden M. (1978), Niektóre cechy osobowości i intelektu chorych na stwardnienie rozsiane, „Neurologia i Neurochirurgia Polska”, nr 6.187 BibliografiaŚwiątek M. (1989), Stwardnienie rozsiane. Poradnik dla chorych i ich rodzin, Wydaw-nictwo Pelikan, Warszawa.Szafraniec L., Czernicki J., Jędrzejczyk A. (1995), Psychologiczne problemy chorych na stwardnienie rozsiane, „Biuletyn Wojskowej Akademii Medycznej”, nr 1. Szepiatowska E.M., Przybyło M. (2009), Poczucie alienacji i wsparcia społecznego osób chorujących na stwardnienie rozsiane: są powodu do optymizmu, „Postępy Psychiarii i Neurologii”, 18(2), s. 149–155.Szewczuk W. (1985), Słownik psychologiczny, Wiedza Powszechna, Warszawa.Taylor S. (1984), Przystosowanie do zagrażających wydarzeń, „Nowiny Psycholo-giczne”, nr 6–7. Tomaszewski T. (1979b), Człowiek i otoczenie, w: T. Tomaszewski (red.), Psychologia, PWN, Warszawa.Tomaszewski T. (1979a), Podstawowe formy organizacji i regulacji zachowania, w: T. Tomaszewski (red.), Psychologia, PWN, Warszawa.Trechcińska-Majewska A. (1986), 50 tysięcy osób choruje na SM. Nadzieja, nie-wiara, „Polityka”, nr 6.Turuk-Nowakowa T. (1990). Postępowanie psychologa w stosunku do chorych nie-uleczalnie i opieka terminalna. w: I. Heszen-Niejodek (red.) Rola psychologa w diagnostyce i leczeniu chorób somatycznych. PZWL, WarszawaTyszkiewicz L. (1997), Kryminogeneza w ujęciu kryminologii humanistycznej, Wydawnictwo UŚ, Katowice.Walewski P. (1996), Wyrok w zawieszeniu, „Polityka”, nr 6.Watson D., Clark L.A. (1998), Emocje, nastroje, cechy i temperament: rozważania pojęciowe i wyniki badań, w: P. Ekman, R. Davidson (red.), Natura emocji. Pod-stawowe zagadnienia, GWP, Gdańsk.Wawak-Sobierajska B. (1995), Proces adaptacji do zagrażających wydarzeń, w: I. Heszen-Niejodek (red.), Doświadczanie kryzysu: szansa rozwoju czy ryzyko zaburzeń, Wydawnictwo UŚ, Katowice.Wright B. (1965), Psychologiczne aspekty fizycznego inwalidztwa , PWN, Warszawa.Ziemska M. (1979), Rodzina a osobowość, Wiedza Powszechna, Warszawa.
Książka poświęcona jest analizie zastosowania interwencji poznawczo-behawioralnych jako strategii wspomagających proces redukcji masy ciała. Terapia poznawczo-behawioralna jest uznawana za jedno z najbardziej skutecznych podejść w leczeniu otyłości oraz innych zaburzeń psychicznych jej towarzyszących.W części teoretycznej monografii zostały przybliżone kwestie złożonych przyczyn oraz konsekwencji nadmiaru kilogramów. Poszczególne rozdziały książki koncentrują się zarówno na uwarunkowaniach psych..
58.50 zł 65.00 zł Cena netto: 55.71 zł
Dzięki tej książce ci, dla których prawidłowy rozwój dziecka jest priorytetem, będą mogli właściwie ten proces kształtować i wspierać. Autorka, opierając się na swoim długoletnim doświadczeniu terapeutycznym, proponuje scenariusze zabaw z dziećmi, zogniskowane wokół zasadniczych obszarów rozwojowych. Omawia i prezentuje zabawy, które rozwijają i kształtują różnego rodzaju kompetencje u dzieci, stymulują sprawność fizyczną, rozwijają kompetencje społeczne, kreatywność i samoświadomość...
37.80 zł 42.00 zł Cena netto: 36.00 zł
Poradnik dostarczy pracownikom działów personalnych wiedzy i narzędzi niezbędnych w codziennej pracy, pozwalających sprostać nowym wymaganiom w zakresie ochrony danych osobowych. Omówione zostały zatem typowe dla działów personalnych procesy przetwarzania danych osobowych, od rekrutacji do rozwiązania umowy o pracę. Czytelnicy znajdą tu wzorcową dokumentację spełniającą wymagania nowych regulacji. Poradnik zawiera także komentarz dotyczący współpracy pomiędzy organizacjami związkowymi a pracodaw..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Książkę napisana została z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce. Można w niej znaleźć programy rewalidacji, które pomogą w codziennych obowiązkach oraz scenariusze zajęć z opracowanymi kartami pracy gotowymi do wykorzystania podczas terapii z podziałem na zaburzone funkcje: - wzrokową, - słuchowo-językową, - koordynację wzrokowo-ruchową oraz dla uczniów z innymi zaburzeniami m.in. zes..
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
Psychoedukacja jest jedną z kluczowych metod terapeutycznych na początkowym etapie terapii. Jej znaczenie w leczeniu osób uzależnionych od alkoholu jest ogromne. Dzięki niej pacjent staje się współodpowiedzialny za własne leczenie, a zdobywana wiedza ułatwia identyfikację z własną chorobą oraz buduje motywację do dalszego leczenia. Tylko jak tego dokonać? Każdy terapeuta doskonale zdaje sobie sprawę, jak ogromnego wysiłku wymaga jego praca.Książka będąca efektem wieloletniej ..
36.00 zł 40.00 zł Cena netto: 34.29 zł
Publikacja uwzględnia zakres wiedzy w ramach programów dydaktycznych wydziałów prawa, administracji i nauk o bezpieczeństwie. Autorami poszczególnych tekstów są doświadczeni praktycy i naukowcy z danej dziedziny naukowej. Struktura książki różni się nieco od powszechnie przyjętych układów w innych publikacjach. Obszernie bowiem uwzględniono statystykę kryminalną w Polsce, przestępstwa z nienawiści, podkultury przestępcze, profil sprawców i ofiar przestępstw rozbójniczych, przestępczość nieletnic..
54.00 zł 60.00 zł Cena netto: 51.43 zł