Twój koszyk zakupów jest pusty!
58,50 zł
76,50 zł
49,50 zł
40,50 zł
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 44.10 zł
10% taniej
Spis treści:WstępRozdział 1. Zrównoważona konsumpcja żywności1.1. Definicja i koncepcja zrównoważonej konsumpcji żywności w kontekście zrównoważonego rozwoju1.2. Uwarunkowania zrównoważonej konsumpcji żywności1.3. Mierniki wykorzystywane do pomiaru zrównoważonej konsumpcji żywności1.4. Trendy wpisujące się w realizację postulatów idei1.5. Bariery utrudniające wdrożenie zrównoważonej konsumpcji żywnościRozdział 2. Komunikowanie idei zrównoważonej konsumpcji żywności2.1. Istota i rola komunikacji marketingowej2.2. Nowe media źródłem zmian w komunikacji – wybrane aspektyRozdział 3. Przegląd wybranych działań wspierających rozwój zrównoważonej konsumpcji żywności3.1. Uwagi wstępne 3.2. Inicjatywy o charakterze międzynarodowym3.3. Działania rządowe 3.4. Działania pozarządoweRozdział 4. Świadomość konsumentów w zakresie zrównoważonej konsumpcji żywności4.1. Założenia i organizacja badań4.2. Trendy wpisujące się w ideę zrównoważonej konsumpcji żywności w świadomości konsumentów 4.3. Pojęcie zrównoważonej konsumpcji żywności w świadomości konsumentów4.4. Znajomość akcji promujących zrównoważoną konsumpcję żywności wśród konsumentówZakończenieBibliografiaSpis tabel i rysunków
Przeczytaj fragment
Elżbieta Goryńska-Goldmann adiunkt na Wydziale Ekonomicznym Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Działalność naukową skupia wokół analizy zachowań konsumentów oraz reakcji przedsiębiorstw na ich zmiany. Prowadzi badania dotyczące zachowań konsumentów żywności, analizy rynku rolno-żywnościowego, jego podmiotów oraz ich innowacyjności, konkurencyjności, analiz marketingowych. Zaangażowana jest w ponadnarodowe projekty, granty, konferencje naukowe (m.in. w ramach projektu Food Markets). Prowadzi współpracę ekspercką z instytucjami oraz przedsiębiorstwami sektora rolno-żywnościowego.
Weronika Mytko absolwentka kierunku Ekonomia na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu, specjalność ekonomika gospodarki żywnościowej. W 2019 roku obroniła pracę magisterską z zakresu zrównoważonej konsumpcji żywności. Pasjonuje ją malarstwo, a w szczególności technika pouringu.
Akenji L. (2014), Consumer scapegoatism and limits to green consumerism. Journal of Cleaner Pro-duction, 63, p. 13–23. Al-Noorachi M. (2014), Współczesne wyzwania marketingowe – wybrane zagadnienia. Wydawnic-two Społecznej Akademii Nauk, Łódź.Annunziata A., Mariani A., Angela M. (2018), Consumer Perception of Sustainability Attri-butes in Organic and Local Food. Recent Patents Food, Nutr. Agric. 2018, 9, p. 87–96.Aprile M.C., Mariani A. (2015), Young People’s Propensity to Use Sustainability Labels on Food Products: A Case Study in the South of Italy. Qual. Access Success, 16, p. 75–79.Aschemann-Witzel J., Ares G., Thøgersen J., Monteleone E. (2019), A sense of sustainability? – How sensory consumer science can contribute to sustainable development of the food sector. Trends in Food Science & Technology, 90, p. 180–186.Baczulis S. (2003), Idea zrównoważonego rozwoju w dokumentach końcowych Szczytów Ziemi w Rio de Janeiro i Johannesburgu, Świat Idei i Polityki, t. 3,13. Instytut Nauk Politycznych UKW, Warszawa.Bajan B., Mrówczyńska-Kamińska A., Poczta W. (2020), Economic Energy Efficiency of Food Pro -duction Systems. Energies 13, 5826. https://doi.org/10.3390/en13215826. Bajdak A. (2013), Komunikacja marketingowa przedsiębiorstw a budowanie relacji z podmiotami otoczenia na rynkach zagranicznych, [w:] Studia Ekonomiczne, nr 140, Komunikacja marke-tingowa: współczesne wyzwania i kierunki rozwoju, Katowice, p. 42–56.Bamberg S., Moser G. (2007), Twenty years after Hines, Hungerford, and Tomera: A new meta--analysis of psycho-social determinants of pro-environmental behaviour. J. Environ. Psychol. 7, p. 14–25. Ballew M.T., Omoto A.M., Winter P.L. (2015), Using Web 2.0 and Social Media Technologies to Foster Proenvironmental Action. Sustainability, 7, 10620–10648.Baruk A. I. (2015), Prosumpcja jako trend konsumencki w opiniach potencjalnych prosumentów, [w:] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Mar-ketingu, 41, 1, p. 39–51.Baum R. (2003), Kryteria oceny zrównoważonego rozwoju w gospodarstwach rolnych, [w:] Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, Wyd. Akademii Rolni-czej im. A. Cieszkowskiego w Poznaniu, Poznań.Bauer K. D., Liou D. (2020), Nutrition Counseling and Education Skill Development, CENGAGE LEARNING.132 BibliografiaBąk T. (2014), Freeganizm jako subkultura i zjawisko nowych wartości w zglobalizowanym świe-cie, [w:] Edukacja humanistyczna, nr 1(30), Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Szczecinie, „Pedagogium”, Szczecin. Bentley, M., de Leeuw, B. (2000), Sustainable consumption indicators. Report for UNEP DTIE. Paris: United Nations Environmental Programme. https://www.eolss.net/sample-chap-ters/C13/E1-46B-28-00.pdf [dostęp: 21.10.2021].Bernard J.C., Bernard D.J. (2010), Comparing parts with the whole: willingness to pay for pesticide--free, non-gm, and organic potatoes and sweet corn. Journal of Agricultural and Resource Eco-nomics, 35, p. 457–475.Bio Intelligence… (2011), Bio Intelligence Service Preparatory Study on Food Waste across EU 27; Technical Report–2010–054; European Commission (DGENV–Directorate C): Brussels, Belgium.Borychowski M., Staniszewski J., Zagierski B. (2016). Problemy pomiaru rozwoju zrównoważo-nego na przykładzie wybranych wskaźników, [w]: Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, nr (9), Wydaw. Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Byd-goszczy, Bydgoszcz, p. 28–43.Bronnmann J., Asche F. (2017), Sustainable Seafood from Aquaculture and Wild Fisheries: Insights from a Discrete Choice Experiment in Germany. Ecological Economics, 142(C), p. 113–119. Bruwer J., Wood G. (2005), The Australian online wine-buying consumer: Motivational and behavio-ural perspectives. J. Wine Res., 16, p. 193–211.Brynjolfsson E., Hu J.Y., Rahman M.S. (2013), Competing in the age of omnichannel reta-iling”, MIT Sloan Management Review, 54, 4, p. 1–7.Brzustewicz P. (2015), Konsumpcja zrównoważona jako nowe wyzwanie dla współczesnego mar-ketingu, [w:] Marketing i Rynek, nr 8, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne S.A., Warszawa, p. 70–78. Bylok F. (2014), „Nowa moralność” konsumentów we współczesnym świecie, [w:] Acta Universitatis Lodziensis. Folia Socjologica, 48, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Częstochowa. p. 101–116.Bywalec Cz., Rudnicki L. (2002), Konsumpcja, PWE, S.A., Warszawa.Bywalec Cz. (2010), Konsumpcja a rozwój gospodarczy i społeczny, Wydaw. C.H. Beck, Warszawa.Calicioglu O., Flammini A., Bracco S., Bellù L., Sims R. (2019), The Future Challenges of Food and Agriculture: An Integrated Analysis of Trends and Solutions. Sustainability, 11(1), 222. https://doi.org/10.3390/su11010222.Capone R., El Bilali H., Debs P., Cardone G., Driouech N. (2014). Food System Sustainability and Food Security. Connecting the Dots, Journal of Food Security, Vol. 2, No. 1, p. 13–22.Carson R. (1962), Silent Spring, Houghton Mifflin Company, Boston, Massachusetts, USA.Cichocka I., Krupa J. (2016), Znajomość żywności ekologicznej wśród mieszkańców województwa podkarpackiego, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Handel Wewnętrzny, 6 (365), s. 32–46. Ciechanowicz J. (1996), Prawnomiędzynarodowe koncepcje ekorozwoju, Ruch Prawniczy, Ekono-miczny i Socjologiczny, R. LVIII (3), p. 55–67.COMMISSION STAFF WORKING DOCUMENT Key European action supporting the 2030 Agenda and the Sustainable Development Goals, https://eur-lex.europa.eu/legal--content/de/TXT/?uri=CELEX:52016SC0390, [dostęp: 12.10.2021].133 BibliografiaContento I. R. (2018), Edukacja żywieniowa. PWN, Warszawa.Cudowska A. (2012), Zrównoważony rozwój a globalizacja konsumpcji, Handel Wewnętrzny, nr specjalny, 1, p. 16–24.Crippa M., Solazzo E., Guizzardi D., Monforti-Ferrario F., Tubiello F.N., Leip A. (2021). Food Systems Are Responsible for a Third of Global Anthropogenic GHG Emissions. Nat Food, 2, 198–209, doi:10.1038/s43016-021-00225-9.Chudzian J. (2016), Wpływ czynników ekonomicznych na zachowania zrównoważone konsumentów żywności, [w:] Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej nr 115, p. 127–139.Dąbrowska A., Ozimek I. (2010). Zrównoważona konsumpcja i produkcja jako atrybut współcze-snych społeczeństw i gospodarek, [w:] Woźniak L., Strojny J., Wojnicka E. (red.), Ekoinnowacyj-ność dziś i jutro – wyzwania, bariery rozwoju oraz instrumenty wsparcia, Wydawnictwo PARP, Warszawa.Dąbrowska A. (2011), Zdrowy styl życia jako nowy trend w zachowaniach współczesnych konsumen-tów, [w:] Handel Wewnętrzny nr 4, IBRKK, Warszawa 2011, p. 50–59.Dąbrowska A., Bylok F., Janoś-Kresło M., Kiełczewski D., Ozimek I. (2015), Kompetencje kon-sumentów. Innowacyjne zachowania, zrównoważona konsumpcja, PWE, Warszawa.Digital 2020 Global Overview Report, https://datareportal.com/reports/digital-2020-global--digital-overview [dostęp: 13.10.2021]. Drab-Kurowska A. (2012), Komunikacja marketingowa w sieci Internet, [w:] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Ekonomiczne problemy usług, nr. 101, Szczecin, p. 91–101. Dubas-Jakóbczyk K., Kocot E., Czerw A., Juszczyk G., Karwowska P., Menne B. (2018). Health as an Investment in Poland in the Context of the Roadmap to Implement the 2030 Agenda for Sustainable Development and Health 2020. https://www.euro.who.int/en/countries/poland/publications/health-as-an-investment-in-poland-in-the-context-of-the-roadmap-to-implement-the-2030-agenda-for-sustainable-development-and-health-2020-2018 (dostęp: 19.11.2020).Działanie 11, Rolnictwo ekologiczne - kampania 2015 r.. https://www.gov.pl/web/arimr/dzia-lanie-11-rolnictwo-ekologiczne---kampania-2015-r [dostęp: 03.07.2021]Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/904 z dnia 5 czerwca 2019 r. w spra-wie zmniejszenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (tzw. dyrektywa plastikowa). Ehrlich P. (1968), The Population Bomb, Ballantine, New York.European Commission (2010). European Commission (DG ENV), Directorate C – Industry (2010). Preparatory Study on Food Waste across EU27. Technical Report - 2010 - 05.European Commission Directorate-General for the Environment Racjonalniej i ekologicz-niej: zrównoważona konsumpcja i produkcja; Publications Office: LU, 2010; http://ec.eu -ropa.eu/environment/eussd/pdf/brochure_scp/kg006508PL_2.pdf [dostęp: 10.08.2021].European Commission 2008. Communication from the Commission to the European Parlia-ment, the Council, the European Economic and Social Committee and the Committee of the Regions on the Sustainable Consumption and Production and Sustainable Industrial Policy Action Plan (SEC (2008) 2111). Brussels. (http://eur9lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52008DC0397:EN:NOT, dostęp: 05.10.2021).134 BibliografiaEmery B. (2012). Sustainable marketing, Pearson, London.FAO (2020), Online Food Loss and Waste database. Dataset of food loss and waste esti mates from grey literature, national and sectoral reports, http://www.fao.org/platform-food--loss-waste/flw-data/en/ [dostęp. 11.10.2021].FAO; IFAD; UNICEF; WFP; WHO. The State of Food Security and Nutrition in the World 2020; FAO: Rome, Italy, 2020.Ferrari, M., Benvenuti, L., Rossi, L., De Santis, A., Sette, S., Martone, D., Piccinelli, R., Le Donne, C., Leclercq, C., & Turrini, A. (2020): Could Dietary Goals and Climate Change Mitigation Be Achieved Through Optimized Diet? The Experience of Modeling the National Food Consumption Data in Italy. Frontiers in nutrition, 7, 48. https://doi.org/10.3389/fnut.2020.00048Filippini, R., De Noni, I., Corsi, S., Spigarolo, R., Bocchi, S. (2018). Sustainable school food procu-rement: What factors do affect the intro-627 duction and the increase of organic food? Food Policy, 76, p. 109–119, doi:https://doi.org/10.1016/j.foodpol.2018.03.011. Fuller, D. A. (1999), Sustainable marketing: Managerial-ecological issues. SAGE Publications, Inc., https://www.doi.org/10.4135/9781452220611Furnham A. (1984), Many sides to the coin: the psychology of money usage, Personality and Indivi-dual Differences 5, p. 501–509.Gazdecki M., Goryńska-Goldmann E., Kiss M., Szakály Z. Segmentation of Food Consumers Based on Their Sustainable Attitude. Energies 2021, 14, 3179. https://doi.org/10.3390/en14113179.Gazdecki M., Goryńska-Goldmann E. (2018), (red. nauk): Relationships on food markets. Consu-mers’ perspectives. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań. Gebreyes W.A., Dupouy-Camet J., Newport M.J., Oliveira C.J.B., Schlesinger L.S., Saif, Y.M., Kariuki S., Saif L.J., Saville W., Wittum T., et al. (2014), The Global One Health Paradigm: Challenges and Opportunities for Tackling Infectious Diseases at the Human, Animal, and Envi-ronment Interface in Low-Resource Settings. PLoS Negl. Trop. Dis., 8, e3257.Gerini F., Alfnes F., Schjøll A. (2016), Organic and Animal Welfare-labelled Eggs: Competing for the Same Consumers? Journal of Agricultural Economics, 67, 2, p. 471–490.Gołębiewski J. (2019), Systemy żywnościowe w warunkach gospodarki cyrkularnej studium porów-nawcze krajów unii europejskiej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.Goryńska-Goldmann E., Gazdecki M., (2014), Kraj pochodzenia produktu wśród czynników decy-dujących o wyborze produktów żywnościowych, [w:] Marketing i Rynek, nr 6, Polskie Wydaw-nictwo Ekonomiczne S.A, Warszawa 2014, p. 200–215.Goryńska-Goldmann E., Adamczyk G., Gazdecki M. (2016), Awareness of sustainableconsump-tion and its implications for the selection of food products. Journal of Agribusi-ness and Rural Development, 3(41), p. 1–8.Goryńska-Goldmann E., Ratajczak P. (2010), Świadomość żywieniowa konsumentów, Journal of Agribusiness And Rural Development, Wydawnictwo UP Poznań, 4(18)2010, p. 41–48. Goryńska-Goldmann E., Poloreczki Z. (2018), Consumers Perception of Risks to the Development of Sustainable Consumption, Handel wewnętrzny 4(375) 1, p. 101–109.Goryńska-Goldmann E. (2019a): Barriers to The Development of Consumption Sustainability: The Consumers’ Perspective on the Food Markets, International scientific conference; HRADEC 135 BibliografiaECONOMIC DAYS, Vol. 9(1), Double-blind peer-reviewed proceedings part I. of the international scientific conference Hradec Economic Days 2019, Hradec Králové, Czech Republic, p. 243–251.Goryńska-Goldmann E. (2019b), Disadvantageous behaviors for achieving sustainable food con-sumption accoridng to consumers’ opinions, Wydawnictwo Association of Agricultural and Agribusiness Economists, Annals PAAAE; XXI (3): p. 102–111.GUS (2020). Roczniki Statystyczne. Warszawa. Górka K. (2007), Wdrażanie koncepcji rozwoju zrównoważonego i trwałego, [w:] Demianowicz J. (red.), Ekonomia i Środowisko, nr 2 (32), Wydawnictwo Ekonomia i Środowisko, Białystok, p. 8–22. Górska-Warsewicz H., Świątkowska M., Krajewski K. (2013), Marketing żywności, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa.Graczyk M. (2010), Telewizja i Internet jako narzędzia komunikacji marketingowej, [w:] Zeszyty Naukowe, nr 136, Poznań, p. 117–127. Grzybowska-Brzezińska M., Grzywińska-Rąpca M. (2018), Rynek żywności ekologicznej w aspek-cie rozwoju zjawiska świadomej konsumpcji, Handel Wewnętrzny, 2 (373), p. 168–177.Grzybowska-Brzezińska M., Grzywińska-Rąpca M. (2016) Atrybuty żywności ekologicznej deter-minujące wybory konsumentów, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Zeszyty Naukowe SGGW – Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 114, s. 57–68.Grzybowska-Brzezińska M. (2010), Determinanty wybory produktów żywnościowych, Marketing i Rynek, 3, p. 26–29.Gustavsson J., Cederberg Ch., Van Otterdijk R., Meybeck A., (2011), Global food losses and food waste, food and agriculture organization of the united nations, Rome.Guzmán Rincón A., Carrillo Barbosa R.L., Martín-Caro Álamo E., Rodríguez-Cánovas B. (2021), Sustainable Consumption Behaviour in Colombia: An Exploratory Analysis. Sustainabi-lity, 13, 802. https://doi.org/10.3390/su13020802Hanus G. (2017), Prozdrowotne zachowania konsumentów na światowym rynku żywieniowym, Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 326, p. 75–88.Hasanzade V., Osburg V., Toporowski W. (2018), Selecting decision-relevant ethical product attribu-tes for grocery shopping. Management Decision, 56, 3, p. 591–609.Henchion M., McCarthy M., Resconi V.C., Troy D. (2014), Meat Consumption: Trends and Quality Matters. Meat Science, 98, 561–568, doi:10.1016/j.meatsci.2014.06.007.Higgs S. (2015), Social Norms and Their Influence on Eating Behaviours. Appetite, 86, 38–44, doi:10.1016/j.appet.2014.10.021.HubSpot (2021). Not Another State of Marketing Report (https://www.hubspot.com/hubfs/State-of-Marketing.pdf, dostęp: 10.10.2021).Hermaniuk T. (2018), Postawy i zachowania konsumentów na rynku ekologicznych produktów żyw-nościowych, [w:] Handel Wewnętrzny, 2 (373), Rzeszów, p. 189–199. Hoppe G., Karaszewski R. (2013). Odpowiedzialna Konsumpcja, [w:] Logistyka Odzysku, nr 1 (6), Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy w Bydgoszczy, p. 102–105. Hölker S., von Meyer-Höfer M., Spiller A. (2019), Animal ethics and eating animals: Consumer segmentation based on domain-specific values. Sustainability, 11, 14, 3907.136 BibliografiaJanßen D., Langen N. (2017), The bunch of sustainability labels – do consumers differentiate?, Journal of Cleaner Production, 143, 1, p. 1233–1245.Jackson T. (2005), Motivating Sustainable Consumption: A Review of Evidence on Consumer Beha-viour and Behavioural Change. Guildford, UK, University of Surrey.Jakubowska D., Radzymińska M. (2019), Health and environmental attitudes and values in food choices: A comparative study for Poland and Czech Republic. Oeconomia Copernic. 2019, 10, p. 433–452. Jaros B. (2016), Bariery i pozytywne tendencje w rozwoju zrównoważonej konsumpcji w Polsce, [w:] Demianowicz J. (red.), Ekonomia i środowisko, nr 2(57), Wydawnictwo Ekonomia i Środo-wisko, Białystok.Jaros B. (2015), Koncepcja zrównoważonej konsumpcji-problemy implementacji w Polsce, Rozprawa doktorska, Jelenia Góra.Jaros B. (2014), Pomiar zrównoważonej konsumpcji, [w:] Optimum. Studia ekonomiczne, nr 3(69), Białystok, p. 171–179.Jasiulewicz A. (2015), Konsumpcjonizm i dekonsumpcja jako współczesne trendy rynkowe. Zacho-wania polskich konsumentów, [w:] Journal of Agribusiness and Rural Development, nr 3 (37), Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Warszawa, 3(37), p. 417–425. DOI: 10.17306/JARD.2015.44 Kaczorowska J., Prandota A., Rejman K., Halicka E., Tul-Krzyszczuk A. (2021)., Certification Labels in Shaping Perception of Food Quality–Insights from Polish and Belgian Urban Consumers. Sustainability, 13, 702. https://doi.org/10.3390/su13020702.Kalinowski S. (2018), Problem ubóstwa i wykluczenia społecznego w krajach Unii Europejskiej w kontekście zrównoważonego rozwoju, Wieś i Rolnictwo, nr 3(180), p. 93–112.Kaplan A.M., Haenlein M. (2010), Users of the world, unite! The challenges and opportunities of Social Media, [w:] Business Horizons nr 53(1), Indiana, p. 59–67.Kaznowski D. (2010), Podział i klasyfikacja social media, Networked Digital, http:// networked-digital.com/2010/05/10/podzial-i-klasyfikacja-social-media/ [dostęp: 10.09.2021].Kazimierczak R., Rembiałkowska E. (2007), Żywność ekologiczna – postęp w żywieniu. Postępy Techniki Przetwórstwa Spożywczego, tom 1, p. 70–72.Kieljan K. (2011), O systemach jakości żywności. Vademecum funkcjonowania produktów regio-nalnych i tradycyjnych. Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie, Oddział w Krakowie, Kraków.Kiełczewski D. (2012), Różnorodność stylów życia jako czynnik rozwoju zrównoważonego, [w:] Eko-nomia i Środowisko, nr 3(43), 73–84.Kiełczewski D. (2008), Konsumpcja a perspektywy zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uni-wersytetu w Białymstoku, Białystok.Kiełczewski D. (2007). Struktura pojęcia konsumpcji zrównoważonej, [w:] Demianowicz J. (red.), Ekonomia i środowisko, nr 2, Białystok.Mazurek-Łopacińska K., Sobocińska M. (2014), Determinanty rozwoju zrównoważonej konsump-cji w Polsce – wybrane zagadnienia, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 824, 35, p. 169–179.137 BibliografiaKijewska J., Mantura W. (2017), Istota komunikacji marketingowej i promocji oraz koncepcja klasy-fikacji form komunikacji marketingowej przedsiębiorstwa , [w:] Handel wewnętrzny, nr 6 (371), Wydawnictwo IBRKK, Poznań, p. 132–141. Komunikat Komisji Do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekono-miczno-Społecznego I Komitetu Regionów strategia Od pola do stołu na rzecz sprawie-dliwego, zdrowego i przyjaznego dla środowiska systemu żywnościowego, https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?qid=1590404602495&uri=CELEX:52020DC0381 COM/2020/381 final [dostęp: 10.09.2021].Kotler P., Armstrong G. M., Harker M., Brennan R. (2018), Marketing: an introduction. Pearson UK.Kotler P., Armstrong, G., Lloyd, C.H. and Piercy, N. (2017), Principles of Marketing, 7th Euro-pean ed., Pearson Education, Harlow.Kozera-Kowalska M. (2017), Kapitał intelektualny w tworzeniu wartości dodanej przedsiębiorstw rolnych. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.Kozłowski W., Rutkowska A. (2018), Megatrendy w konsumpcji żywności a marketing społecznie zaangażowany, Handel Wewnętrzny, 2 (373), p. 261–269.Kryk B. (2011), Konsumpcja zrównoważona a proekologiczne style życia, [w:] Studia i Materiały Pol-skiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, nr 51, Bydgoszcz.Kryk B. (2013), Zrównoważona jakość życia a zrównoważona konsumpcja i zachowania ekologiczne polskich konsumentów, [w:] Handel Wewnętrzny, nr 6, IBRKK, Warszawa, p. 5–19. Kuczamer-Kłopotowska S. (2009), Internet jako narzędzie komunikacji marketingowej, [w:] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, nr 42, Gdańsk, p. 548–549.Kwasek, M. (2018) (Ed). Zrównoważone systemy żywnościowe [w]: Z badań nad rolnic-twem społecznie zrównoważonym . Program Wieloletni 2015–2019, No. 47. Warszawa: IERiGŻ-PIB.Kwasek M. (red) (2016), Z badań nad rolnictwem społecznie zrównoważonym. Analiza strat i marnotrawstwa żywności na świecie i w Polsce. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospo-darki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy. La Lama G.C.M.-D., Estévez-Moreno L.X., Villarroel M., Rayas-Amor A. A., María G.A.. Sepúlveda W.S. (2018), Consumer Attitudes Toward Animal Welfare-Friendly Products and Wil-lingness to Pay: Exploration of Mexican Market Segments. J. Appl. Anim. Welf. Sci., 22, p. 13–25.Lai, Y., Yue, C. (2020), Consumer willingness to pay for organic and animal welfare product attributes: Do experimental results align with market data? Journal of Agricultural and Resource Econo-mics, 45, p. 462–483.Lai J., Wang H. H., Ortega D. L., Olynk Widmar N. J. (2018), Factoring Chinese consumers’ risk perceptions into their willingness to pay for pork safety, environment and animal welfare. Food Control, 85, p. 423–431.Lazzarini G.A., Zimmermann J., Visschers V.H.M., Siegrist M. (2016), Does Environmental Friendliness Equal Healthiness? Swiss Consumers’ Perception of Protein Products. Appetite, 105, 663–673, doi:10.1016/j.appet.2016.06.038.Lavelle M. J., Rau H., Fahy F. (2015), Different shades of green? Unpacking habitual and occasional pro-environmental behavior. Global Environmental Change, 35, p. 368–378.138 BibliografiaLeszczak O. (2012), Paradoksy konsumpcjonizmu. Typologia i lingwosemiotyka, [w]: R. Stefański (red.), Życie w konsumpcji – konsumpcja w życiu – konsumpcja życia: współczesny czło-wiek w społeczeństwie konsumpcyjnym, The Peculiarity of Man, nr 15, p. 9–35.Lipiński B., Hanson C., Iomax J., Kitinoja l., Waite R., Searchinger T. (2013), Reducing lost and waste. World Resources Institute UNEP, Washington DC.Lipowski M., Sobczyk G., Bondos I., Słowikowska I. (2020), Konsumpcja w Polsce. uwarunko-wania, zmiany i współczesne trendy. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.Lorek S., Fuchs D. (2013), Strong sustainable consumption governance: precondition for a degrowth path? Journal of Cleaner Production, 38, 1, p. 36–43.Lorek S., Spangenberg J.H. (2014), Sustainable Consumption within a Sustainable Economy Green Growth and Green Economies. Journal of Cleaner Production 2014, 63, p. 33–44, doi:10.1016/j.jclepro.2013.08.045.Lubowiecki-Vikuk, A., Dąbrowska, A., Machnik, A. (2020), Responsible consumer and lifestyle: Sustainability insights. Sustainable Production and Consumption, 25, p. 91–101.Łaba S. (red.) (2020), Straty i marnotrawstwo żywności w Polsce. Skala i przyczyny problemu. Insty-tut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa.Łuczka W. (2019), Green economy and bioeconomy concepts in the context of sustainable development, Ekonomia i Środowisko, nr 4 (67), p. 8–22.Łuczka W. (2016). Zrównoważona konsumpcja i uwarunkowania jej rozwoju, [w:] Handel wewnętrzny, 6(365), p. 136–137. Łuczka-Bakuła W., Smoluk-Sikorska J. (2010), The organic fruit and vegetables price level and the development of organic food market, Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering, 55, p. 12–14.MacKenzie J.S., Jeggo M. (2019), The One Health Approach–Why Is It So Important? Trop. Med. Infect. Dis., 4, 88. Martin D., Schouten J. (2012). Sustainable Marketing. Upper Saddle River: Pearson Prentice Hall.Marzęda-Młynarska K. (2014), Globalne zarządzanie bezpieczeństwem żywnościowym na przeło-mie XX i XXI wieku. Wydawnictwo UMCS, Lublin.Mazurek-Łopacińska K., Sobocińska M. (2015), Dystanse cywilizacyjne w konsumpcji Pola-ków i ich uwarunkowania w kontekście trendów występujących w Unii Europejskiej, Handel Wewnętrzny, nr 4(357), p. 100–112.Mazurek-Łopacińska K., Sobocińska M. (2014), Determinanty rozwoju zrównoważonej konsump-cji w Polsce – wybrane zagadnienia, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 824, Problemy zarządzania, finansów i marketingu nr 35,Marketing przyszłości. Trendy. Stra-tegie. Instrumenty, Szczecin, p. 169–179.Mazurkiewicz B. (2016), Rola blogerów w kreowaniu produktów i usług wspierających zrównowa-żoną konsumpcję, [w:] Handel wewnętrzny, nr1 (360), Poznań, p. 84–93.Meredith S., Willer H. (2016). Organic in Europe. Prospects and Developments 2016, IFOAM, FiBL, (dostęp: http://www.ifoam-eu.org/sites/default/files/ifoameu_organic_in_europe_2016.pdf.; [dostęp: 12.10.2021].139 BibliografiaMeybeck A., Gitz V. (2017), Sustainable diets within sustainable food systems. Proceedings of the Nutrition Society, 76, 1, p. 1–11.Miłaszewicz D. (2012), Zrównoważony rozwój a pomoc publiczna w polskiej gospodarce, [w:] Wenerska B. (red.), Dylematy zrównoważonego rozwoju, Wydawnictwo Uczelniane Państwo-wej Wyższej Szkoły Zawodowej, Kalisz, 82-83.Miczyńska-Kowalska M. (2001), Istota konsumpcji i zachowań konsumenckich – zarys problema-tyki, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, p. 111–122.Mizera K. (2011). Trendy w konsumpcji − w kierunku zrównoważonego rozwoju, Uniwersytet Opolski, Opole.Mork, T.; Bech-Larsen, T.; Grunert, K.G.; Tsalis, G. Determinants of citizen acceptance of environmental policy regulating con-700 sumption in public settings: Organic food in public institutions. Journal of Cleaner Production 2017, 148, 407–414, doi:10.1016/j.jcle-701 pro.2017.01.139.Moya I, García-Madariaga J, Blasco MF. (2020), What Can Neuromarketing Tell Us about Food Packaging? Foods. 2020 Dec 12;9(12):1856. doi: 10.3390/foods9121856. Mullee A., Vermeire L., Vanaelst B., Mullie P., Deriemaeker P., Leenaert T., De Henauw S., Dunne A., Gunter M.J., Clarys P., et al. (2017), Vegetarianism and Meat Consumption: A Comparison of Attitudes and Beliefs between Vegetarian, Semi-Vegetarian, and Omnivorous Subjects in Belgium. Appetite, 114, p. 299–305, doi:10.1016/j.appet.2017.03.052.Mróz B. (2013), Konsument w globalnej gospodarce. Trzy perspektywy, Oficyna Wydawnicza Mruk H. Sznajder M. (2008), Neuromarketing. Interdyscyplinerna spojrzenie na klienta, Wydaw-nictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Nestorowicz R, Pilarczyk B. (2010), Marketing ekologicznych produktów żywnościowych. [w:] Rolnictwo ekologiczne jako obszar działań marketingowych. Nestorowicz R, Pilarczyk B (red). Oficyna, Warszawa.Niedek M., Krajewski K. (2021), Frugalizm w kontekście ekonomicznych i aksjologicznych uwa-runkowań zrównoważonego wzorca konsumpcji [w]: Sadowski R. F., Kosieradzka-Federczyk A., Klimska A. (red. nauk) Antropologiczne i przyrodnicze aspekty konsumpcji nadmiaru i umiaru. Publisher: KSAP Warszawa.Nowacki R. (2014), Ekologiczne motywy w reklamie a idea zrównoważonej konsumpcji, [w:] Kon-sumpcja i Rozwój, nr 4(9), Wydawnictwo IBRKK, Warszawa, p. 24–39.Nowogródzka T., Podstawka M., Szarek S. (2013), Towarowość a sytuacja produkcyjno-ekono-miczna gospodarstw ekologicznych w Polsce, Wieś i Rolnictwo, 2(159), p. 157–169.Official Norwegian Reports, 2019. https://www.regjeringen.no/en/find-document/norwe -gian-official-reports/id1767/ [dostęp: 21.10.2021]. Olejniczuk-Merta A. (2015), Konsumpcja czynnikiem innowacyjnego rozwoju, Marketing i Rynek, 2015, nr 2 (CD), p. 5–13.Pabian A. (2012), Działalność edukacyjna ośrodków akademickich w koncepcji sustainability, [w:] Nauka i Szkolnictwo Wyższe, Częstochowa, p. 134–141.Pabian A. (2013). Działalność promocyjna w koncepcji sustainability, [w:] Marketing i Rynek, nr 8, Częstochowa, p. 13–15.140 BibliografiaPabian A. (2013), Koncepcja sustainability w działalności ośrodków edukacyjnych [w:] Ekonomia dla przyszłości, Odkrywać naturę i przyczyny zjawisk gospodarczych, IX Congress of Polish Economists, Warzawa, 2013, abstract and paper on CD.Palmieri N., Forleo M. B. (2020), The potential of edible seaweed within the western diet. A seg-mentation of Italian consumers. International Journal of Gastronomy and Food Science, 20, 100202.Parfitt J., Barthel M., Macnaughton S. (2010), Food waste within food supply chains: quantification and potential for change to 2050. Philosophical Transactions of The Royal Society. B. 365, 3065-3081. DOI: 10.1098/rstb.2010.0126Paszke M. (2017), Rola rolnictwa wspieranego przez społeczność w rozwoju zrównoważonym, [w:] Gospodarka w Praktyce i Teorii, nr 4, p. 55–67.Pawlak K., Krysztofiak J. (2018), Food losses and food waste throughout the supply chain: estimates across the regions. Agrarian perspectives XXVII. Food safety – food security Proceedings of the 27th International Scientific Conference, September 19 - 20, 2018 Prague, Czech Repu -blic, Available online: https://ap.pef.czu.cz/en/r-12193-conference-proceedings [dostęp: 10.09.2021], p. 229–235. Pawlicz A., Szostak D., Szpon J. (2014), E-marketing w nowoczesnej firmie. Biblioteka Nauczy-ciela Eurospec; Szczecin: Progres Centrum Wydawniczo-Szkoleniowe.Paxson, H. (2005), Slow Food in a Fat Society: Satisfying Ethical Appetites, Gastronomica 5.1, p. 14–18. Pažėraitė, A., Repovienė, R. (2016), Content marketing decisions application for rural tourism deve-lopment: case study of ʻĮlankos Sodybaʼ. Research for Rural Development, 2, p. 143–149.Peattie, K. (1995), Environmental Marketing Management: Meeting the Green Challenge. London: Pitman.Pieńkowski D., Murawska A., Zaremba-Warnke S. (2018), Zrównoważona konsumpcja. Wyzwa-nie dla społeczeństwa w dobie globalizacji. Wydawnictwo Texter, Warszawa.Pino, G., Peluso, A.M., Guido, G. (2012), Determinants of regular and occasional consumers’ inten-tions to buy organic food, The Journal of Consumer Affairs, 46, 1, p. 157–169.Plażyk, K. (2011), Dekonsumpcja, ekologizacja i zrównoważona konsumpcja jako przeciwwaga dla konsumpcjonizmu [w:] Materiały Krakowskiej Konferencji Młodych Uczonych, Kraków, p. 989–998.Pluta-Olearnik M. (2018), Zintegrowana komunikacja marketingowa – koncepcje, praktyka, nowe wyzwania, [w:] MINIB, nr 2(28), Wydawnictwo Instytut Lotnictwa Wydawnictwa Naukowe, Warszawa, p. 121–138.Poskrobko B. (2011). Uwarunkowania rozwoju zrównoważonej gospodarki opartej na wiedzy, Agen-cja wydawnicza EkoPress, Białystok.Prothero A., Dobscha S., Freund J., Kilbourne W. E., Luchs M., Ozanne L. K., Thoegersen J. (2011), Sustainable consumption: Opportunities for consumer research and public policy. Journal of Public Policy & Marketing 30 (1), p. 31–38.Reformat B. (2013), The Idea of Smart Shopping that is, the Generation of „Smart’ Consumers, [w:] Stu-dia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziału Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 149, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego W Katowicach, Katowice, p. 166–175. 141 BibliografiaRaport. Przegląd wdrażania Polityki ochrony środowiska 2019. Sprawozdanie na temat państwa Pol-ska, Available online: http://ec.europa.eu/environment/eir/pdf/report_pl_pl.pdf [dostęp: 12.07.2021]. Raport (2018). Trackingowe badanie świadomości i zachowań ekologicznych mieszkańców Polski (2018) opracowanym dla Ministerstwa Środowiska przez konsorcjum firm DANAE sp.z o.o. oraz Realizacja sp.z o.o. Available online: https://www.gov.pl/documents/1379842/1381036/Swiadomosc_ekologiczna_Polakow_2018_raport_graficzny_fin_pdf.pdf/0bea6439-7176-ee56-46e5-f6a033cd4f63 [dostęp: 13.10. 2021].Raport Ipsos (2013), Consumer Market. Study on the Functioning of Voluntary Food Labelling Sche-mes for Consumers in the European Union EAHC/FWC/201286 04; Ipsos and London Eco-nomics Consortium: London, UK, p.1–448.Raport UN (2021), United Nations Comprehensive Response to COVID-19: Saving Lives, Protecting Societies, Recovering Better, Available online: https://www.un.org/sites/un2.un.org/files/un_comprehensive_response_to_covid-19_june_2020.pdf [dostęp: 16.11.2021].Raport PARP (2021), Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.Raport IJHARS (2019), Raport o stanie rolnictwa ekologicznego w Polsce w latach 2017–2018. Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, Warszawa.REFLECTION PAPER TOWARDS A SUSTAINABLE EUROPE BY 2030. European Com-mission COM(2019)22 of 30 January 2019Rue de la Loi / Wetstraat, 2001040 Bruxelles/Brussels+32 2 299 11 11, Available online: https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/rp_sustainable_europe_30-01_en_web.pdf [dostęp: 10.09.2021].Reisch L. A., Maurie J. C., ThØgersen J. B., Tukker, A., Krause, K. (2016). Bacgrund paper: Sustinable consumption: Reserch challenges. The Swidish Fundation for Strategic Enviromen-tal Reaserch MISTRA.Rejman K., Kaczorowska K., Halicka E., Laskowski W. (2019), Do Europeans consider sustainabi-lity when making food choices? A survey of Polish city-dwellers. Public Health Nutrition, 22(7), 1330–1339. doi:10.1017/S1368980019000326.Rejman K., Kowrygo B., Laskowski W. (2015), Ocena struktury spożycia żywności w Polsce w aspek-cie wymogów zrównoważonej konsumpcji. Journal of Agribusiness and Rural Development, 3 (37), p. 503–512.Report of the World Commission on Environment and Development: Our Common Future (The Brundtland Report). Available online: https://www.are.admin.ch/are/en/home/sustainable-development/international-cooperation/2030agenda/un-_-milestones-in-sustainable-development/1987--brundtlandreport.html [dostęp: 20.07.2021].Report Norwegian Ministry, 2019. One year closer 2019. Norway`s progress towards the imple-mentation of the 2030 Agenda for Sustainable Development. Published by Norwegian Mini-stry of Finance & Norwegian Ministry of Foreign Affairs. Available online: https://www.regjeringen.no/globalassets/departementene/ud/vedlegg/utvikling/2030agenda_rap-port2019.pdf. [dostęp: 30.07.2021].Richter, I.G.M.; Klöckner, C.A. (2017), The Psychology of Sustainable Seafood Consumption: A Comprehensive Approach. Foods, 6, 86. https://doi.org/10.3390/foods6100086 .142 BibliografiaRizkalla N., Erhan T. (2020), Sustainable Consumption Behaviour in The Context of Millennials in Indonesia – Can Environmental Concern, Self-efficacy, Guilt and Subjective Knowledge Make a Difference?. Management:Journal Of Sustainable Business And Management Solutions In Emer-ging Economies, . doi:10.7595/management.fon.2020.0001.Rogala A. (2015), Współczesna konsumpcja żywności – w pułapce paradoksu postmodernistycznego świata, Journal of Agribusiness and Rural Development, 2015, 3(37), p. 513–520.Rokicka E., Woźniak W. (2016), W kierunku zrównoważonego rozwoju. Koncepcje, interpretacje, kon-teksty, Wydawnictwo Katedry Socjologii Ogólnej Uniwersytet Łódzki, Łódź.Rosner, A.; Stanny, M. (2017), Socio-Economic Development of Rural Areas in Poland; The Euro-pean Fund for the Development of Polish Villages Foundation (EFRWP): Institute of Rural and Agricultural Development, Polish Academy of Sciences (IRWIR PAN): Warsaw, Poland.Rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie produkcji eko-logicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 2092/91. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007. Rostek A., Zalega T. (2015), Konsumpcja kolaboratywna wśród młodych polskich i amerykańskich konsumentów (część 1), [w:] Marketing i Rynek, Warszawa, 5,p. 11–19.Rudawska E. (2013), Marketing zrównoważony – nowe oblicze kapitalizmu?, [w:] Ekonomia, 24 (3), Poznań, p. 75–88.Rudnicki L. (2012), Zachowania konsumentów na rynku, PWE, Warszawa.Rydel M. (2001), Komunikacja jako element marketingu, [w:] Komunikacja marketingowa, pod red. M. Rydla, ODDK, Gdańsk. Salomon M.R. (2006), Zachowania i zwyczaje konsumentów, Wydaw. Helion, wydanie VI.Schrader U., Thøgersen J. (2011), Putting Sustainable Consumption into Practice. J. Consum Policy 34, 3–8. https://doi.org/10.1007/s10603-011-9154-9.Scholz K., Eriksson M., Strid I. (2015), Carbon footprint of supermarket food waste. Resources, Conservation and Recycling 94, p. 56–65.Sachs J., Schmidt-Traub G., Kroll C., Lafortune G., Fuller G., Woelm F. (2020), The Sustaina-ble Development Goals and COVID-19. Sustainable Development Report 2020. Cambridge: Cambridge University Press.Sadowski A. (2017), Wyżywieniowe i środowiskowe funkcje światowego rolnictwa – analiza ostat-niego półwiecza. Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego, Poznań.Sanjuán-López, A.I., Resano-Ezcaray. H. (2020). Labels for a local food speciality product: The case of saffron. Journal of Agricultural Economics, 71, 778–797.Schleenbecker R, Hamm U. (2013), Consumers’ perception of organic product characteristics. A review. Appetite, 71, p. 420–9. doi: 10.1016/j.appet.2013.08.020. Scholl G., Rubik F., Kalimo H., Biedenkopf K., Söebech Ó. (2010), Policies to promote sustainable consumption: Innovative approaches in Europe. Natural Resources Forum 34, p. 39–50.Seretny M. (2016), Odpowiedzialna konsumpcja jako podstawa Model of Sustainable Marketing, [w:] Handel Wewnętrzny, 6; 1(360), Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur, Warszawa, p. 104–121.143 BibliografiaShaw F. (2002), Uncertainty and the new consumer, Foresight, vol. 4,6.Słaby T. (2006), Konsumpcja. Eseje statystyczne, Difin, Warszawa.Sirieix L.; Delanchy M.; Remaud H.; Zepeda L., Gurviez, P. (2013), Consumers’ Perceptions of Individual and Combined Sustainable Food Labels: A UK Pilot Investigation: Consumers’ Per-ceptions of Sustainable Food Labels. Int. J. Consum. Stud., 37, p. 143–151. Smalec A. (2010), Nowe formy komunikacji marketingowej – wybrane aspekty, [w:] Komunikacja rynkowa. Ewolucja, wyzwania, szanse. Zeszyty Naukowe, nr 135, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań, p. 138–142.Smalec A., Gracz L. (2015), Wykorzystanie mediów społecznościowych przez samorządy lokalne w procesie komunikacji społecznej, [w:] Konsumpcja jako forma komunikacji społecznej. Nowe paradygmaty i konteksty badawcze. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 414, Szczecin, p. 80–191. Smoluk-Sikorska J. (2017), Distribution of Organic Food in Poland, Scientific Journal Warsaw University of Life Sciences – SGGW Problems of World Agriculture volume 17 (XXXII), 4, s. 292–301, DOI: 10.22630/PRS.2017.17.4.105.Smoluk-Sikorska J. (2021), Szanse i ograniczenia rozwoju rynku żywności ekologicznej w Polsce. Difin, Warszawa.Sobczyk G. (2014), Współczesna konsumpcja – nowe trendy na polskim rynku, [w:] Zeszyty Naukowe WSEI, Ekonomia nr 9 (2), Lublin.Sogari G.; Pucci T.; Aquilani B., Zanni L. (2017). Millennial Generation and Environmental Susta-inability: The Role of Social Media in the Consumer Purchasing Behavior for Wine. Sustainabi-lity, 9, 1911. https://doi.org/10.3390/su9101911. SOR…, 2017. Strategia na rzecz odpowiedzialnego rozwoju do roku 2020 (z perspektywą do 2030 r.), Warszawa, https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/informacje-o-strategii-na-rzecz-odpowiedzialnego-rozwoju [dostęp: 20.03.2021].Springmann M., Spajic L., Clark M.A., Poore J., Herforth A., Webb P., Rayner M., Scarboro-ugh P., (2020), The Healthiness and Sustainability of National and Global Food Based Dietary Guidelines: Modelling Study. BMJ, 370, doi:10.1136/bmj.m2322.Stenmarck Å., Jensen C., Quested T., Moates G. FUSIONS Reducing Food Waste through Social Innovation. Full Report. IVL Swedish Environmental Research Institute; Sweden: 2016. Esti-mates of European food waste levels. https://www.eu-fusions.org/phocadownload/Publica-tions/Estimates%20of%20European%20food%20waste%20levels.pdf (dostęp: 20.09.2021).Stopczyńska K. (2013), Inbound marketing, czyli wykorzystanie na rynku nowoczesnych narzędzi komunikacyjno-relacyjnych, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu 32, p. 95–106.Stranieri, S., & Baldi, L. (2017), Shelf Life Date Extension of Fresh-Cut Salad: A Consumer Perspec-tive. Journal of Food Products Marketing, 23, 8, p. 939–954.Szubska-Włodarczyk N. (2014), Analiza popytu na produkty Sprawiedliwego Handlu, [w]: Kon-sumpcja i Rozwój nr 4 (9), p. 40–51.Szul E. (2012), Dekonsumpcja – moda czy sposób na kryzys, [w:] Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 24, Lublin, p. 318 – 328.Szul E. (2013), Prosumpcja jako aktywność współczesnych konsumentów – uwarunkowania i prze-jawy, [w:] Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 31. Lublin. 354, 356.144 BibliografiaSzulżyk-Cieplak J., Puchtel A., Płecha A., (2017). Media społecznościowe jako narzędzie reklamy internetowej, [w:] Edukacja-Technika-Informatyka, nr 2(20), Rzeszów, p. 290–295.Szwed D. (2002), Działania konsumenckie ruchu ekologicznego w Polsce, [w:] Raport 1/2002, Rola organizacji pozarządowych w kształtowaniu proekologicznych wzorców konsumpcji, Warszawa, p. 13–16.Szydłowska A. (2013), Charakterystyka mediów społecznościowych jako narzędzia komunikacji firmy z klientem, [w:] Zeszyty Naukowe Zachodniopomorskiej Szkoły Biznesu Firma i Rynek, nr 2, Szczecin, p. 37–45.Tarcza T. T. (2015), Quantitative benchmarks on traditional food products market in Romania. Annals of the University of Oradea, Economic Science Series, 24(2), p. 605–614. Tarczy-dło B. (2014), Strategia komunikacji marketingowej 360 stopni w kreowaniu wizerunku marki usługi. Studium przypadku, [w:] Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 355, Kraków, p. 238–249. Teneta-Skwiercz D. (2018), Wskaźniki pomiaru zrównoważonego rozwoju – Polska na tle krajów Unii Europejskiej, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr. 516, p. 121-132, DOI: 10.15611/pn.2018.515.11.Thøgersen J. (2017), Sustainable food consumption in the nexus between national context and pri-vate lifestyle: A multi-level study. Food Quality and Preference, 55, p. 16–25. http://dx.doi.org/10.1016/j.foodqual.2016.08.006. (dostęp: 20.10.2021).Tkaczyk J. (2012), Trendy konsumenckie i ich implikacje marketingowe, [w:] Handel Wewnętrzny, Warszawa, maj-czerwiec, p. 126–134.Tonkin E., Wilson A., Coveney J., Webb T., Meyer S.B. (2015), Trust in and through labelling-–A systematic review and critique. Br. Food J., 117, p. 318–338. Ulph A., Southerton D. (2014), Sustainable Consumption. Multi-disciplinary Perspectives, Publi-shed to Oxford Scholarship Online. Ustawa z dn. 27 kwietnia 2001 r., o prawie ochrony środowiska (Dz. U. 2001 Nr 62 poz. 627) http://prawo.sejm.gov.pl/:Wang O., Somogyi S. (2019), Consumer adoption of sustainable shellfish in China: Effects of psycholo -gical factors and segmentation. Journal of Cleaner Prod., 206, p. 966–975.Wasilik K. (2014), Trendy w zachowaniach współczesnych konsumentów – konsumpcjonizm a kon-sumpcja zrównoważona, Konsumpcja i Rozwój, 1(6), p. 66–74. Living Planet Report WWF. 2018, Aiming Higher. Grooten, M. and Almond, R.E.A.(Eds). WWF, Gland, Switzerland.Vanham D. (2020), Water Resources for Sustainable Healthy Diets: State of the Art and Outlook. Water, 12, 3224, doi:10.3390/w12113224.Vanhonacker F., Van Loo E.J., Gellynck X., Verbeke W. (2013), Flemish consumer attitudes towards more sustainable food choices. Appetite, 62, p. 7–16.Vejlgaard H. (2008). Anatomy of a trend, Mcgraw Hill, New York.Velčovská Š., Del Chiappa G. (2015), The Food Quality Labels: Awareness and Willingness to Pay in the Context of the Czech Republic, Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mende-lianae Brunensis, Mendel University Press, vol. 63(2), p. 647–658.145 BibliografiaVerain M.C.D., Sijtsema S.J., Dagevos H., Antonides G. (2017), Attribute Segmentation and Communication Effects on Healthy and Sustainable Consumer Diet Intentions. Sustainability, 9, p. 1–19.Verain M.C.D., Dagevos H., Antonides G. (2015), Sustainable food consumption. Product choiccoe or curtailment? Appetite 91, p. 375–384.Verain M.C.D., Bartels J., Dagevos H., Sijtsema S. J., Onwezen M. C., Antonides G. (2012): Segments of sustainable food consumers: A literature review. International Journal of Consumer Studies 36(2), p. 123–132.Vermeir I., Weijters B., De Houwer J., Geuens M., Slabbinck H., Spruyt A., Van Kerckhove, A., Van Lippevelde, W., De Steur H., Verbeke W. (2020), Environmentally Sustainable Food Consumption: A Review and Research Agenda from a Goal-Directed Perspective. Front. Psychol., 11, doi:10.3389/fpsyg.2020.01603.Vermeir I., Verbeke V. (2006), Sustainable food consumption: exploring the conumer “attitude – beha-vioral intention” gap. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 19, p. 169–194.Vetoné Mózner Z. (2014), Sustainability and consumption structure: Environmental impacts of food consumption clusters. A case study for Hungary. International Journal of Consumer Studies, 38, 5, p. 529–539.Wardak P., Zalega T. (2013), Konsumpcja kolaboratywna jako nowy trend konsumpcyjny, [w]: Studia i Materiały, nr 1(16), Wydawnictwo Wydziału Zarządzania UW, Warszawa, p. 7–32.Wielicka-Regulska A., Goryńska-Goldmann E., Gazdecki M. (2016), Teorie i typologia konfliktu celów w konsumpcji żywności, Problemy Zarządzania, vol. 14, nr 1(58), t.2, p. 109 – 124.Wiktor J.W. (2001), Teoretyczne podstawy systemu komunikacji marketingowej, [w:] Prace Naukowe, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Marketingu w Chrzanowie, nr 5, Chrzanowo, 5, p. 113–128.Wilk I. (2015), Konsument zrównoważony jako segment odniesienia dla działań marketingowych przedsiębiorstwa, [w:] Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, nr 38, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Łódź, p. 185–186.Włodarczyk K. (2015). Wirtualizacja konsumpcji polskiego społeczeństwa, [w:] Prace Naukowe Uni-wersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 414, Szczecin, p. 237–249.Wojciechowska-Solis J., Barska A. (2021), Exploring the Preferences of Consumers’ Organic Products in Aspects of Sustainable Consumption: The Case of the Polish Consumer. Agriculture, 11, 138. https:// doi.org/10.3390/agriculture11020138Wolanin-Jarosz E. (2015), Etnocentryzm konsumencki w środowisku międzynarodowym, Difin, Warszawa.Wolny W. (2013), Formy prosumpcji w systemach informatycznych, w: Innowacje w zarządza-niu i inżynierii produkcji, R. Knosala (red.) Oficyna Wyd. Polskiego Towarzystwa Zarzą -dzania Produkcją, Opole.Yildirim S., Candan B. (2015), Segmentation of green product buyers based on their personal values and consumption values. Environmental Values, 24, 5, p. 641–661.Yue W., Liu N., Zheng Q., Wang H.H. (2021), Does the COVID-19 Pandemic Change Consumers’ Food Consumption and Willingness-to-Pay? The Case of China. Foods 2021, 10, 2156. https://doi.org/10.3390/foods10092156.146 BibliografiaZajkowska M. (2015), Marketing zrównoważony – od tradycyjnego do innowacyjnego nurtu zarzą-dzania marketingowego, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, nr 875, p. 359-370.Zalega T. (2016), Nowe trendy konsumenckie jako przejaw innowacyjnych zachowań współczesnych konsumentów, [w:] Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 46 (2), Wydawnictwo Uni-wersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2016, p. 201–225.Zalega T., Rostek A. (2015), Freeganizm – trend czy styl życia?, [w:] Handel Wewnętrzny, IBRKK, Warszawa, 5 (358), p. 262–279.Zalega T. (2015), Zrównoważony rozwój a zrównoważona konsumpcja − wybrane aspekty, [w:] Konsumpcja i Rozwój, nr 4(13), Wydawnictwo IBRKK, Warszawa, p. 4–6.Zalega T. (2013), Nowe trendy w zachowaniach konsumpcyjnych miejskich gospodarstw domowych w okresie kryzysu, Marketing i Rynek, 8, p. 24–31.Zalega T. (2012), Konsumpcja – determinanty, teorie, modele, PWE, Warszawa.Zalejski J., Faszczewska K. (2012), Zachowania polskich konsumentów wobec produktów ekologicz-nych, [w:] Ekonomia i Zarządzanie, nr 4(3), Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostoc -kiej, Białtystok 2012, p. 92–104.Zalewska M. (2015), Zrównoważona konsumpcja i produkcja – nierówności w krajach Unii Europej-skiej, [w:] Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, Warszawa, 42, p. 140–151.Zaremba-Warnke S. (2016), Marketing zrównoważony vs. niezrównoważona konsumpcja, [w:] Stu-dia Ekonomiczne. Zeszyty Nauk. Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Wrocław, p. 92–101.Zhang M., Fan Y., Cao J., Chen L., Chen C. (2021), Willingness to Pay for Enhanced Mandatory Labelling of Genetically Modified Soybean Oil: Evidence from a Choice Experiment in China. Foods 2021, 10, 736. doi.org/10.3390/foods10040736.Zięba K. (2010), Skuteczność działań marketingowych, [w:] Zeszyty Naukowe, Polityki Europej-skie, Finanse i Marketing, Szczecin, 3(52), p. 278–287. Żakowska-Biemans S. (2011), Bariery zakupu żywności ekologicznej w kontekście rozwoju rynku żywności ekologicznej, Journal of Research and Applications in Agricultural Engineering, 56, 4, s. 216–220.Żelazna K., Kowalczuk I., Mikuta B. (2002), Ekonomika konsumpcji: elementy teorii, Wydawnic-two Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Warszawa.IISD. 2009. The Sustainable Development Timeline. International Institute for Sustainable Develop-ment.http://www.iisd.org/pdf/2009/sd_timeline_2009.pdf [dostęp: 07.10.2021].Strony internetowe:http://www.unesco.pl/: [dostęp: 17.03.2021]http://www.unic.un.org.pl/: [dostęp: 09.03.2021]http://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/oz_wskazniki_zrownowazonego_rozwoju_Polski_us_kat.pdf/ [dostęp: 23.09.2021]http://www.greenpeace.org/poland/pl/wydarzenia/polska/Mniej-misa--zdrowsi-ludzie-i-ro-dowisko-Nowy-raport-Greenpeace---/ [dostęp: 23.09.2020]https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/pl/ip_19_6691 [dostęp: 11.02.2021]https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/fs_20_908 [dostęp: 12.02.2021]147 Bibliografiahttp://www.polskierolnictwo.pl/koalicja-na-rzecz-rozwoju-rynku-zywnosci-bio [dostęp: 11.02.2021]https://www.ekonsument.pl/s56_co_robimy.html [dostęp: 11.02.2021]https://www.ekonsument.pl/spacerownik/ [data dostępu: 11.10.2021]. https://www.lop.org.pl/O_nas [dostęp: 26.02.2021]http://gajanet.pl/o-nas/ [dostęp: 26.02.2021] https://www.consumersinternational.org [dostęp: 27.01.2011]http://dzienbezsmiecenia.pl/co-to-jest-dzien-bez-smiecenia/informacje-ogolne/ [dostęp: 05.06.2021]https://www.pfpz.pl/nowosci/?id_news=6873# [dostęp: 06.06.2021]https://bankizywnosci.pl/wp-content/uploads/2018/01/5_20-lat-FPBZ.pdf [dostęp: 06.09.2021]https://www.eatresponsibly.eu/pl/i-do/kampania-lokalnej-zywnosci-uczniow-z-rumuni/ [dostęp: 07.09.2021]http://www.ewwr.eu/en/ideas/reduce# [dostęp: 07.06.2021]http://ekoszyk.mos.gov.pl/ekoszyk/o-akcji/ [dostęp: 30.06.2021]https://www.arimr.gov.pl/pomoc-unijna/prow-2014-2020/dzialanie-rolnosrodowiskowo [dostęp: 30.06.2021]https://ekopolska.eu. [10.12.2020]https://www.programdlaszkol.org/ [10.10.2021]http://www.pamietnikchrumasa.pl/ [dostęp: 08.10.2021]https://www.gov.pl/web/klimat/kampanie-spoleczne [dostęp: 10.09.2020]https://www.gov.pl/web/rolnictwo/ramowy-plan-dzialan-dla-ywnosci-i-rolnictwa-ekologicznego-w-polsce [dostęp: 08.10.2021]https://www.senat.gov.pl/gfx/senat/userfiles/_public/k9/komisje/2017/ks/materialy/83pos_ms.pdf [dostęp: 10.09.2021]https://www.gov.pl/web/fundusze-regiony/informacje-o-strategii-na-rzecz-odpowiedzialnego-rozwoju [dostęp: 20.09.2020]https://media.carrefour.pl/ [dostęp: 10.10.2021]http://ec.europa.eu/environment/basics/green-economy/sustainable-development/index_pl.htm [dostęp: 09.05.2020] https://www.gov.pl/web/rolnictwo/certyfikaty [dostęp: 18.10.2021]http://ec.europa.eu/environment/basics/green-economy/ [dostęp: 03.07.2021]https://www.trzymajforme.pl/o-programie-48 [dostęp: 07.07.2021]http://bit.ly/2uYHueQ.https://beslow.pl/slow/jedz-dziel-sie-kochaj [dostęp: 29.03.2020]http://wezpomoz.pl/onas/ [dostęp: 27.01.2020]https://noizz.pl/lifestyle/tu-pijesz-bez-slomki-list-arety-szpury-do-wlascicieli-knajp/1s680rq [dostęp: 20.09.2020]https://noizz.pl/ekologia/tu-pijesz-bez-slomki-az-150-knajp-dolaczylo-po-trzech-dniach-trwania-akcji/l7ke21e [dostęp: 20.09.2020]http://warszawa.wyborcza.pl/warszawa/7,54420,23839795,warszawskie-kawiarnie-ida-na--wojne-z-plastikiem-zastepuja.html [dostęp: 20.05.2021]http://zero-waste.pl/z-wlasnym-kubkiem/ [dostęp: 22.05.2021]148 Bibliografiahttps://portalkomunalny.pl/givebox-szafy-do-dzielenia-sie-dzialaja-w-poznaniu-dziennie-odwiedza-je-nawet-100-osob-360123/ [dostęp: 12.05.2021]http://igo.org.pl/wp-content/uploads/2014/04/PrzewodnikRWS-NET.pdf [dostęp: 11.10.2021]http://www.rws.waw.pl/jak-to-dziala/[ dostęp: 23.03.2020]http://wspierajrolnictwo.pl/images/articles/materialy/PrzewodnikRWS-NET.pdf [dostęp: 24.03.2019]https://kampania17celow.pl/dobre-praktyki/zywiec-zdroj/ [dostęp: 12.06.2021]. https://danone.pl/odpowiedzialne-praktyki-danone/ [dostęp; 13.08.2021]https://www.carlsbergpolska.pl/ [dostęp: 12.05.2021].https://www.nestle.pl/ [dostęp: 21.09.2021].http://cprecycling.eu/ekoedukacja/97,Eko%20Akcja%20-%20Szk%C5%82a%20Segregacja [dostępu: 03.07.2021]http://cprecycling.eu [dostęp: 03.07.2021]https://www.unilever.pl [dostęp: 12.10.2021]https://www.pajacyk.pl/pajacyk/ [dostęp: 06.10.2021]https://www.mlekowszkole.pl/ [data wejścia: 06.10.2021]https://bankizywnosci.pl/o-bankach-zywnosci/informacje-ogolne/ [dostęp: 06.10.2021]https://pl.wikipedia.org/wiki/Sprz%C4%85tanie_%C5%9Awiata [dostęp: 06.10.2021]https://www.cp.org.pl/2016/10/drzewko-za-butelke-2016.html; https://www.anwil.pl/pl/dlamediow/informacje/Strony/Regulamin-Akcji-%E2%80%9EDrzewko-za-butel-k%C4%99%E2%80%9D-2021.aspx [dostęp: 06.10.2021] https://pomorska.pl/ekologiczny-program-carlsberga-zadbaj-o-srodowisko-na-seven-festival-musicmore-wegorzewo-2010/ar/7156239 [dostęp: 20.04.2021] https://www.sprawiedliwyhandel.pl [dostęp: 14.11.2021]
52.20 zł 58.00 zł Cena netto: 49.71 zł
44.10 zł 49.00 zł Cena netto: 42.00 zł
40.50 zł 45.00 zł Cena netto: 38.57 zł
Karty przeznaczone są dla psychologów, terapeutów, socjoterapeutów, pedagogów do pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi, a także dla nauczycieli podczas lekcji wychowawczych, czy zajęć świetlicowych. Materiały te z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez rodziców i opiekunów, którzy chcieliby pomóc dzieciom w lepszym odkrywaniu świata własnych emocji, myśli i zachowań, ale nie potrafią z dziećmi o tym rozmawiać.Teczka zawiera:- 55 kart (18 kolorowych, pokazowych, laminowanych) oraz 37 czarno-..
63.00 zł 70.00 zł Cena netto: 60.00 zł
Książka poświęcona jest zagadnieniom przeciwdziałania przez zorganizowane grupy przestępcze i organizacje terrorystyczne czynnościom operacyjno-rozpoznawczym i procesowym prowadzonym przez służby państw w celu ich rozbicia. Opracowanie przedstawia zasadnicze aspekty techniki przestępczej zmierzającej do ukrycia majątku związanego z przestępstwem. W publikacji scharakteryzowano możliwe sposoby działań przestępczych zmierzające do uniemożliwienia organom ścigania identyfikacji i lokalizacji mieni..
67.50 zł 75.00 zł Cena netto: 64.29 zł
Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia codziennego. Mają one na celu usprawnianie: - funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia, monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie (przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe. - procesów..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Pierwsza na rynku polskim książka poświęcona prognozowaniu zagrożeń terrorystycznych, a równocześnie jedna z nielicznych dotyczących prognozowania zagrożeń dla bezpieczeństwa. Autor podkreśla w niej powiązania pomiędzy nauką a praktyką, stąd m.in. obszerne wykorzystanie dorobku amerykańskiej szkoły analizy wywiadowczej, która w modelowy sposób łączy teorię naukową i znaczenie utylitarne. Publikacja może być wykorzystana w charakterze swoistego podręcznika tworzenia analiz i prognoz strategiczn..
Publikacja będzie służyć wsparciem dla dorosłych osób z afazją na niełatwej drodze do odzyskania utraconej sprawności językowej. Zaburzenia afatyczne mogą pojawić się między innymi po przebytym udarze mózgu czy urazie głowy, występują więc stosunkowo często. Chorzy z afazją wymagają intensywnej, nierzadko wielomiesięcznej, rehabilitacji logopedycznej. Autor – logopeda pracujący na co dzień z pacjentami z afazją – zdaje sobie sprawę, jak ważną rolę w tym procesie odgr..
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
Zagrożonym stało się życie współczesnego człowieka, kultura będąca jego wytworem, społeczeństwo, w którym żyje, państwo, którego powinnością jest zapewnienie bezpieczeństwa, kontynent, na którym przebywa i glob, gdzie zaistniało życie. Zagrożenia początkowo mało znaczące, obecnie stały się tak istotne, że człowiek zamiast czerpać radość z życia wśród tych wszystkich dóbr, które sobie wytworzył i świata, który sobie podporządkował, poczuł strach i ułomność swojej potęgi. Książka jest kon..
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł