Patologie i dysfunkcje w organizacji
- Autor: Karol Kowalewski
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-976-0
- Data wydania: 2019
- Liczba stron/format: 248/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
59,00 zł
53,10 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 53,10 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Publikacja ma charakter przeglądowy. Autorzy referują wyniki analizy naukowej najważniejszych badań i koncepcji ostatniego ćwierćwiecza dotyczących patologii i dysfunkcji organizacji poruszając zagadnienia, które w literaturze z obszaru nauk o zarządzaniu pojawią się stosunkowo rzadko (na przykład nepotyzm, zaburzenia osobowości liderów, ageizm).
Treść została podzielona na trzy części. W części pierwszej skupiono uwagę na problematyce nepotyzmu, kronizmu i paternalizmu. Przeanalizowano uwarunkowania, przyczyny i skutki mobbingu organizacyjnego. Ważnym elementem tej części pracy jest podrozdziałów dotyczących wpływu stereotypów na proces dyskryminacji w środowisku pracy. Część druga ma charakter psychologiczny. Obejmuje zagadnienia patologicznych zachowań i postaw uwarunkowane osobowościowo i kulturowo. Obok problematyki wypalenia zawodowego i nadmiernego zaangażowania w pracę ujęto tu zagadnienia „ciemnej strony osobowości” oraz patologicznych kultur organizacyjnych, na przykład kultury sekty i kultury narcyzmu. Część trzecia dotyczy zachowań kontrproduktywnych i anomijnych, takich jak kradzieże, sabotaż, zachowania anomijne. W książce wykorzystano bardzo bogaty zbiór materiałów źródłowych, w ogromnej części obcojęzycznych.
Recenzja
dr hab. Barbara Mazur, prof. Politechniki Lubelskiej:
Zaprezentowana problematyka jest niezwykle doniosła dla współczesnego zarządzania, ponieważ organizacja, która chce skutecznie konkurować na rynku musi być organizacją zdrową, to znaczy wolną od dysfunkcji i patologii. Jest to możliwe w sytuacji, gdy kadra menedżerska ma głęboką świadomość stref, gdzie te dewiacje mogą wystąpić oraz ich potencjalnych źródeł. Określenie złożonych i zróżnicowanych przyczyn, dostarczenie wskaźników diagnostycznych oraz wskazanie sposobów zapobiegania patologiom i dysfunkcjom jest niekwestionowanym sukcesem Autorów (…). Praca jest adresowana do szerokiego kręgu czytelników. Są pośród nich przedstawiciele świata nauki, nauczyciele akademiccy, studenci, ale także menedżerowie – praktycy. Wszyscy adresaci omawianej publikacji odniosą korzyści z jej lektury, dlatego też praca wypełnia swoistą misję. Uświadomienie zagrożeń zawsze pociąga za sobą możliwości zapobiegania lub chociaż minimalizowania niszczącej siły patologii organizacyjnej.