Twój koszyk zakupów jest pusty!
Brunon Hołyst
211.50 zł
/
Cena detaliczna
10% taniej
Książka dotyczy zagadnień związanych z różnymi właściwościami osobowymi, które decydują o różnorodności zespołów pracowniczych. W monografii została poddana analizie różnorodność zasobów ludzkich na rynku pracy w odniesieniu do różnic kształtujących:- tożsamość pierwotną człowieka (płeć, wiek, niepełnosprawność, czynniki temperamentalno-osobowościowe);- tożsamość wtórną (wykształcenie, doświadczenie zawodowe, kompetencje, kwalifikacje);- czynniki kreowane przez przestrzeń organizacyjną (staż pracy, zajmowane stanowisko, treść i zakres wykonywanej pracy).Monografia adresowana jest do naukowców, których zainteresowania koncentrują się wokół problematyki zarządzania zasobami ludzkimi, przedsiębiorców, menedżerów i osób wspierających w organizacjach procesy zarządzania kapitałem ludzkim, do pracowników służb zatrudnienia, w tym szczególnie doradców zawodowych i personalnych oraz studentów kierunków związanych z psychologią, pedagogiką i zarządzaniem.
Spis treści:WstępCzęść I. RÓŻNORODNOŚĆ W PRACY ZAWODOWEJRozdział 1. Zróżnicowanie personalne współczesnych organizacji1.1. Wymiary różnorodności pracowniczej1.2. Istota zarządzania różnorodnością pracowniczą1.3. Korzyści wynikające z zarządzania różnorodnością pracownicząRozdział 2. Pokolenia aktywne na rynku pracy2.1. Kategoria pokolenia w analizach kohortowych2.2. Jakościowa charakterystyka pokoleń w kontekście ich funkcjonowania w miejscu pracyRozdział 3. Niepełnosprawność jako wymiar różnicujący zasoby ludzkie3.1. Współczesne rozumienie niepełnosprawności3.2. Potencjał zawodowy osób niepełnosprawnych – od ograniczeń do możliwości3.3. Niepełnosprawność a rynek pracy3.4. Zarządzanie niepełnosprawnością w organizacji3.5. Zatrudnienie wspomaganeRozdział 4. Zróżnicowanie zasobów pracy jako czynnik sprzyjający uczeniu się4.1. Uczenie się w miejscu pracy. Orientacja nastawiona na rozwój4.2. Uczenie się w miejscu pracy przez organizację pracy4.3. Korzyści z uczenia się w miejscu pracy zróżnicowanych zasobów pracyCzęść II. ZARZĄDZANIE RÓŻNORODNOŚCIĄRozdział 5. Zarządzanie różnorodnością w organizacji a adaptacja społeczno-zawodowa pracowników5.1. Znaczenie adaptacji do środowiska pracy w zarządzaniu personelem5.2. Etapy rozwoju zawodowego w cyklu życia człowieka5.3. Start zawodowy na etapie wczesnej kariery5.4. Instrumenty wspierające adaptację społeczno-zawodową pracownikówRozdział 6. Zarządzenie pracownikami różnych pokoleń w polskich firmach6.1. Istota zarządzania różnorodnością pokoleniową6.2. Zespoły międzypokoleniowe6.3. Zarządzanie międzypokoleniowe w obszarze rekrutacji i selekcji6.4. Uwarunkowania dialogu międzypokoleniowego6.5. Międzypokoleniowy transfer wiedzy6.6. Różnicowanie motywatorów ze względu na przynależność pokoleniowąRozdział 7. Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw a zarządzanie różnorodnością pracowników7.1. Idea społecznej odpowiedzialności biznesu7.2. Społeczna odpowiedzialność biznesu wobec problemów grup defaworyzowanych7.3. Wielokulturowość a zarządzanie zróżnicowanym zespołem pracowników7.4. Strategia współpracy instytucjonalnejRozdział 8. Zarządzanie w start-upie. Różnorodność kompetencyjna zespołu start-upu8.1. Organizacja typu start-up. Zwinne zarządzanie8.2. Zespoły tworzące start-up i ich różnorodność8.3. Praktyki w działalności start-upówRozdział 9. Kształtowanie zróżnicowanych zespołów pracowniczych9.1. Kultura organizacyjna9.2. Rola przełożonego w tworzeniu zróżnicowanych zespołów pracowniczych9.3. Psychologiczne aspekty zarządzania różnorodnością pracowników9.4. Inteligencja emocjonalna pracowników a zarządzanie różnorodnościąZakończenieAneks – Karta RóżnorodnościSpis tabel, rysunków, schematówBibliografia
Prof. dr hab. Zdzisław Wolk:Zamysł Pań Urszuli Jeruszki i Marioli Wolan-Nowakowskiej opublikowania książki poświęconej różnorodności pracowniczej jest moim zdaniem wielce uzasadnionym, ważnym i bardzo potrzebnym. Autorki nie tylko podjęły próbę ukazania możliwości zarządzania różnorodnością, lecz korzystając z nadarzającej się sposobności ukazały możliwości wykorzystania wybranych aspektów do doskonalenia pracy firm, poszukując synergii pracowników reprezentujących różne kultury i różne cechy kulturowo-demograficzne (...). Publikację uważam za potrzebną, ważną. Autorki zwracają w niej uwagę na zagadnienia bardzo istotne dla właściwego funkcjonowania każdej organizacji pracującej. Wskazują one zarówno na konieczność uwzględniania osobliwości związanych z różnymi podmiotami na rynku pracy w zarządzaniu organizacją, jak i wskazują możliwości wykorzystywania potencjału tkwiącego w zróżnicowanych kulturowo środowiskach pracowniczych.
Urszula Jeruszka profesor w Katedrze Pedagogiki Pracy i Andragogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie oraz w Pionie badawczym zatrudnienia i Rynku Pracy Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych. Pedagog, specjalność naukowa: pedagogika pracy, zarządzanie kapitałem ludzkim. Autorka licznych publikacji naukowych oraz opracowań metodycznych dla edukatorów związanych z edukacją zawodową jako procesem (i potrzebą) ustawicznej nauki w miejscu pracy i rozwoju (w obecnej i nowej dziedzinie zawodowej).
Mariola Wolan-Nowakowska profesor w Katedrze Pedagogiki Pracy i Andragogiki APS, członek Rady Programowej Polskiej Federacji Zatrudnienia Wspomaganego, pedagog i psycholog, trener umiejętności psychospołecznych i treningu interpersonalnego PTP. Jest praktykiem z wieloletnim doświadczeniem, autorką projektów szkoleniowych dotyczących psychoimmunologii oraz redukcji stresu. Jej obszar zainteresowań naukowych koncentruje się wokół pedagogiki pracy oraz psychologii organizacji i zarządzania. Prowadzi badania naukowe dotyczące psychospołecznych uwarunkowań rozwoju zawodowego i funkcjonowania człowieka w środowisku pracy. Autorka i współautorka kilkudziesięciu publikacji dotyczących problematyki rozwoju zawodowego, rehabilitacji społeczno-zawodowej oraz społecznych, psychologicznych i edukacyjnych aspektów poradnictwa całożyciowego.
BibliografiaAdamczyk M. (2017), Znaczenie różnorodności zespołu w nowym przedsięwzięciu biznesowym na przykładzie krakowskich organizacji typu start-up, w: Pro-blemy różnorodności w zarządzaniu, M. Striker (red.), Wydawnictwo SIZ, Łódź.Aktywność ekonomiczna ludności Polski. II kwartał 2019 (2019), GUS, Warszawa.Aktywność zawodowa i edukacyjna dorosłych Polaków wobec wyzwań współczesnej gospodarki (2019), PARP, Warszawa. Albrecht K. (2004), Social intelligence: Beyond IQ, „Training”, 41, s. 26–31.Allen N.J., Meyer J.P. (1990), Organizational socialization tactics: A longitudinal analysis of links to newcomers’ commitment and role orientation, „Academy of Management Journal”, 33, s. 847–858. Allen R., Dawson G., Wheatley K., White C. (2008), Perceived diversity and organi-zational performance, „Employee Relations”, vol. 30, no. 1, s. 20–33.Armstrong M. (2005), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kra -ków. Armstrong M. (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Wolter Kluwer Busi-ness, Kraków. Arnett J.J. (2000), Emerging Adulthood. A Theory of Development From the Late Teens Trough the Twenties, „American Psychologist”, 5, s. 469–480. Aronowska I. (2014), Efektywna współpraca w zespołach międzypokoleniowych, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. 15, z.11, s. 115–127. Arredondo P. (1996), Successful Diversity Management Initiatives: A Blueprint for Planning and Implementation, London Sage Publications Ltd.Bańka A. (2000), Człowiek w organizacji, w: Z zagadnień zarządzania zasobami pracy, W. Bańka (red.), „Zeszyty Naukowe Szkoły Wyższej im. P. Włodkowica w Płocku”, t. 15. Bańka A. (2006), Psychologiczne doradztwo karier, Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, Poznań.Bańka A., Bazińska R., Wołoska A. (2002), Polska wersja Meyera i Allen Skali Przy-wiązania do Organizacji, „Czasopismo Psychologiczne”, t. 8, 1, s. 65–94.Bartkowiak G. (2009), Człowiek w pracy. Od stresu do sukcesu w organizacji, PWE, Warszawa. 220 BibliografiaBartkowiak G. (2011), Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycz-nym i empirycznym, Difin, Warszawa.Bartkowski J. (2009), Charakterystyka społeczno-ekonomiczna zakładów pracy jako determinanta zatrudniania osób niepełnosprawnych, w: Zatrudniając niepełnosprawnych. Wiedza, opinie i doświadczenia pracodawców, B. Gąciarz, E. Giermanowska (red.), Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.Bartkowski J., Gąciarz B., Giermanowska E., Kudlik A., Sobiesiak P. (2009), Praco-dawcy o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Jak jest? Co można zmienić?, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.Bartnikowska U., Ćwirynkało K., Antoszewska B. (2015), Godność człowieka z nie-pełnosprawnością: perspektywa pedagogiki, „Kwartalnik Filozoficzny”, t. XLIII, z. 3, s. 103–121.Bee H. (2004), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań.Blank S., Dorf B. (2013), Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku , Wydawnictwo Helion, Gliwice. Blau G. (1988), An investigation of the apprenticeship organizational socialization strategy, „Journal of Vocational Behavior”, 32, s. 176–195. Borkowska S. (2014), Psychologiczne i organizacyjne aspekty zarządzania zasobami ludzkimi, w: Rynek pracy w wykorzystanie potencjału pracy w Polsce, A. Raj-kiewicz, J. Orczyk (red.), IPiSS, Warszawa. Borkowska S., Jawor-Joniewicz A. (red.) (2016), Kształtowanie zaangażowania pra-cowników w kontekście zarządzania różnorodnością, IPiSS, Warszawa. Borkowski J. (2003), Podstawy psychologii społecznej, Dom Wydawniczy ELIPSA, Warszawa.Bortini P., Paci A., Rise A., Rojnik I. (2016), Przywództwo włączające. Zarys teorii, Fundacja Szkoły Liderów, Warszawa.Bowen F. Newenham-Kahindi A., Herreman I. (2010), When Suits Meet Roots: The Antecedents and Consequences of Community Engagement Strategy, „Journal of Business Ethics”, 95, s. 304–306.Brdulak H. (2014), Zmiany demograficzne – nowe wyzwania w zarządzaniu. Wybrane aspekty, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. 15, z. 11. Brzezińska A. (2000), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa. Brzezińska A., Trempała J. (2000), Wprowadzenie do psychologii rozwoju, w: Psy-chologia. Podręcznik akademicki, J. Strelau (red.), t. 1, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Brzezińska A.I. (red.) (2005), Psychologiczne portrety człowieka Praktyczna psycho-logia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk. Buchwald T. (2015), Osoby niepełnosprawne i ich aktywizacja zawodowa na otwar-tym rynku pracy a polityka społeczna w Polsce. Programy wsparcia realizo-221 Bibliografiawane przez Fundację Aktywizacja, „Niepełnosprawność – zagadnienia, pro-blemy, rozwiązania”, nr 2, (15), s. 74–94.Buczkowski B., Dorożyński T., Kuna-Marszałek A., Serwach T., Wieloch J. (2016), Społeczna odpowiedzialność biznesu. Studia przypadków firm międzynarodo -wych, Wydawnictwo UŁ, Łódź.Ciekanowski Z. (2012), Proces adaptacji społeczno-zawodowej pracownika, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach”, (92), s. 131–141.Cytowska B., Wołowicz-Ruszkowska A. (2012), Trener pracy. Dokument uwzględ-niający wiedzę zastaną na temat funkcjonowania trenera pracy, na podstawie polskich i zagranicznych opracowania, Warszawa Polskie Forum Osób Niepeł-nosprawnych.Czaplicka-Kozłowska I., Stachowska S. (2017), Motywowanie pracowników w róż-nym wieku na przykładzie uczelni wyższej, w: Zarządzanie różnorodnością w teorii i praktyce, K. Wojtaszczyk (red.), Wydawnictwo SIZ, Łódź. Dolot A., Wiśniewska S. (2017), Różnorodność pracownicza w krakowskim sektorze BPO i SSC, w: Zarządzanie różnorodnością w teorii i praktyce, K. Wojtaszczyk (red.), Wydawnictwo SIZ, Łódź.Doroszewicz K. (2004a), Co wiemy o stereotypach społecznych?, w: Wybrane pro-blemy psychologii społecznej, E. Stanisławiak (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa. Doroszewicz K. (2004b), Czy można osłabić uprzedzenia?, w: Wybrane problemy psychologii społecznej, E. Stanisławiak (red.), Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP, Warszawa.Drabik-Podgórna V. (2010), Tranzycja jako nowa kategoria biograficzna we współ-czesnym poradnictwie zawodowym, „Edukacja Dorosłych”, (1), s. 91–104.Dudziak A. (2010), Kultura narodowa w dobie globalizacji, „Przegląd Politolo-giczny”, (2), s. 125–140.Elsner D., Taraszkiewicz M. (2002), Opiekun stażu jako refleksyjny praktyk , Men-tor, Chorzów.Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności 2010–2020: Odnowione zobo-wiązanie do budowania Europy bez barier, KOM2010(636).Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego, (2013), Broszura informacyjna i standardy jakości, Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, Warszawa.Firkowska-Mankiewicz A. (1999), Zdolnym być... Kariery i sukces życiowy war-szawskich trzydziestolatków, IFiS PAN, Warszawa.Firkowska-Mankiewicz A. (2002), Intelligence and success in life, IFiS Publishers, Warsaw.Fryczyńska M. (2014), Stan i perspektywy kształcenia i rozwoju kompetencji dla potrzeb branży telekomunikacyjnej, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, nr 2(320), s. 57–72. 222 BibliografiaGajda J., Seroka-Stolka O. (2014), Zarządzanie pracownikami różnych pokoleń warunkiem efektywnej działalności organizacji, „Zarządzanie Zasobami Ludz-kimi”, nr 5(100), s. 13–28. Gąciarz B. (2009), Wsparcie lokalne: funkcje i dysfunkcje. Perspektywy działania władzy pub licznej na rzecz aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, w: Zatrudniając niepełnosprawnych. Wiedza, opinie i doświadczenia praco-dawców, B. Gąciarz, E. Giermanowska (red.), Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.Gąciarz B., Giermanowska E. (red.) (2009), Zatrudniając niepełnosprawnych. Wiedza, opinie i doświadczenia pracodawców, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.Gerlach R. (2008) (red.), Praca człowieka w XXI wieku. Konteksty – wyzwania – zagrożenia, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.Gerlach R. (2014), Rozwój zawodowy jako element całożyciowego rozwoju czło-wieka, „Polityka Społeczna”, nr 3, s. 3–6.Giermanowska E. (2013), Zatrudnianie niepełnosprawnych pracowników. Ocze-kiwania pracodawców, w: Zatrudniając niepełnosprawnych. Dobre praktyki pracodawców w Polsce i innych krajach Europy, J. Kotzian, E. Giermanowska (red.), Wydawnictwo AGH, Kraków.Giermanowska E. (2016a), Niepełnosprawni. Ukryty segment polskiego rynku pracy, „Prakseologia”, nr 158, t. 1, s. 275–298.Giermanowska (2016b), Kulturowe uwarunkowania zatrudnienia osób niepełno-sprawnych na otwartym rynku pracy, „Niepełnosprawność – zagadnienia, pro-blemy, rozwiązania”, 4(21), s. 81–96.Giermanowska E. (2019), Postrzeganie niepełnosprawnych pracowników i uwa-runkowania ich zatrudniania a zarządzanie personelem w organizacjach, w: Zatrudniając niepełnosprawnych. Wiedza, opinie i doświadczenia pracodawców, B. Gąciarz, E. Giermanowska (red.), Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.Goleman D. (1997), Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań. Goleman D. (1999), Inteligencja emocjonalna w praktyce, Media Rodzina, Poznań.Golinowska S. (2017), Promocja zdrowia dla osób starszych. Podręcznik dla promo-torów zdrowia, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa. Gomółka Z. (red.) (2005), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin. Gregor B., Stawiszyński M. (2002), e-Commerce, Oficyna Wydawnicza Branta, Byd -goszcz.Gruszczyńska-Malec G., Waligóra Ł. (2019), Zarządzanie multigeneracyjne – budo-wanie zaangażowania w zespole zróżnicowanym ze względu na wiek, „Eduka-cja Ekonomistów i Menedżerów”, nr 3 (53), s. 11–25.Gurba E. (2001), Wczesna dorosłość, w: Psychologia rozwoju człowieka. Charaktery-styka okresów życia człowieka, t. 2, B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 223 BibliografiaHavighurst J.R. (1981), Developmental tasks and education, Longman, New York.Jada U., Jena L.K., Pattnaik R. (2016), Emotional Intelligence, Diversity and Orga-nizational Performance: Linkages and Theoretical Approaches for an Emerging Field, „Jindal Journal of Business Research”, (1&2), s. 1–12.Jakubowska U. (1996), Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” – ujęcie komunika-cyjne, „Przegląd Psychologiczny”, 39, s. 29–40.Jamka B. (2011), Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał?, Wolter Kluwer, Warszawa. Jamka B. (2014), Endogeniczne uwarunkowania zarządzania zasobami ludzkimi w organizacji, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4, s. 51–63.Jamróz-Lizęga A. (2012), Procesy adaptacji społeczno-zawodowej pracowników, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, (2), s. 19–32.Jawor-Joniewicz A. (2016), Budowanie zaangażowania pracowników z uwzględnie-niem zarządzania różnorodnością, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4 (110), s. 39–51. Jaworowska A., Matczak A. (2001), Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE. Podręcznik, Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psycho-logicznego, Warszawa.Jeruszka U. (2016), Kompetencje. Aspekty teoretyczne i praktyczne, Difin, Warszawa.Jeruszka U. (2014), Kształcenie w miejscu pracy. Orientacja nastawiona na rozwój i uczenie się, „Polityka Społeczna”, nr 3, s. 12–17. Jeruszka U. (2019a), Edukacyjne wspieranie zatrudnienia osób w wieku 55+, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, nr 3(53), s. 75–86.Jeruszka U. (2019a i b), Zatrudnialność w perspektywie pedagogiki pracy, Difin, Warszawa.Jędrzejczak J. (2012), Padaczka: stare i nowe wyzwania, „Postępy Nauk Medycz-nych”, (1), s. 45–50.Jones K., Day J.D. (1997), Discrimination of two aspects of cognitive-social intelligence from academic intelligence, „Journal of Educational Psychology”, 89, s. 486–497.Juchnowicz M. (2014), Sektorowe badania podaży i popytu na kwalifikacje i kom -petencje, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, nr 2(32). Juchnowicz M. (2010), Zarządzanie kapitałem ludzkim a poziom zaangażowania pracowników, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4, s. 57–66. Juchnowicz M. (2013), Troska o satysfakcję pracowników – nowy paradygmat czy nowy pragmatyzm?, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4 (92–93), s. 51–61.Juchnowicz M. (red.) (2007), Elastyczne zarządzanie kapitałem ludzkim w organi-zacji wiedzy, Difin, Warszawa. Juraszek-Kopacz B., Piekut D. (2006), Ekonomia społeczna i biznes – partnerstwo sukcesu. Na podstawie: Match Winners. A guide to commercial collaborations between social enterprise and private business sector, Wyd. Small Business Service i Community Action Network, Londyn.224 BibliografiaKaca K., Woźniak P. (2015), Wytyczne dotyczące świadczenia usług przez trenera pracy. Zestaw III. Zestaw narzędzi do monitorowania i zarządzania pracą tre-nera pracy, Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, Warszawa.Kaliszewska M. (2012), Partnerstwo międzysektorowe w ekonomii społecznej – współ-praca z administracją publiczną i biznesem, w: Partnerstwo – współpraca mię-dzysektorowa w realizacji celów społecznych, A. Handzlik, J. Głowacki (red.), UE w Krakowie, Kraków.Kammeyer-Mueller J.D., Wanberg C.R. (2003), Unwrapping the Organizational Entry Process: Disentangling Multiple Antecedents and Their Pathways to Adjustment, „Journal of Applied Psychology”, 5, s. 779–794. Karney J.E. (2007), Psychopedagogika pracy. Wybrane zagadnienia z psychologii i pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. Karuse A., Żyta A., Nosarzewska S. (2010), Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełnosprawnością intelektualną, Wydawnictwo AKAPIT, Toruń.Karwacki A., Kaźmierczak T., Rymsza M. (red.) (2014), Reintegracja. Aktywna poli-tyka społeczna w praktyce, ISP, Warszawa.Kielar-Turska M. (2000), Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia, w: Psychologia. Podręcznik akademicki, J. Strelau (red.), GWP, Gdańsk.Kim T.-Y., Cable D., Kim S.-P. (2005), Socialization tactics, employee proactivity, and person-organization fit, „Journal of Applied Psychology”, vol. 90, no. 2, s. 232–241.Klimkiewicz K. (2010), Zarządzanie różnorodnością jako element prospołecznej poli-tyki przedsiębiorstwa, „Współczesne Zarządzanie”, nr 2, s. 91–101.Kocejko M. (2015), Modelowe partnerstwa na rzecz zatrudnienia osób z niepełno-sprawnością z terenów małych miast i wsi. Raport z badania, Fundacja Aktywi-zacja, Warszawa.Kołodziejczyk-Olczak I. (2013), Zarządzanie wiekiem w małych i średnich przed-siębiorstwach, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4(92–93), s. 113–127. Korbus B., Strawiński M. (2009), Partnerstwo publiczno-prywatne: nowa forma realizacji zadań publicznych, Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis, Warszawa.Korczyńska M. (2019), Korepetycje z motywacji, „Benefit”, nr 02(82), s. 22–23. Kowalczyk J. (2009), Odpowiedzialność społeczna i przeciwdziałanie korupcji w zarządzaniu organizacją, CeDeWu, Warszawa.Kowalik S. (1999), Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych, Wydawnictwo Naukowe Śląsk, Katowice.Krajowy Urząd Pracy i Centrum Metodyczne Informacji i Poradnictwa Zawodowego (2000), Podręcznik oceny zawodów z punktu widzenia różnych rodzajów nie-pełnosprawności. Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego.Krause A. (2010), Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej, Oficyna Wydaw -nicza „Impuls”, Kraków.225 BibliografiaKryńska E. (2006), Zasoby pracy w Polsce – stan obecny i perspektywy. Starzenie się ludności i zasobów pracy. Konsekwencje i sposoby ich ograniczania, IPiSS, Warszawa.Kryńska E., Szukalski P. (red.) (2013), Rozwiązania sprzyjające aktywnemu starze-niu się w wybranych krajach Unii Europejskiej. Raport końcowy, Uniwersytet Łódzki, Łódź. Krzyszkowska P. (2016), Znaczenie, przebieg i narzędzia procesu adaptacji zawodo-wej w miejscu pracy, „Bezpieczeństwo Pracy”, (8), s. 16–19.Księżopolska K. (2016), Ewaluacja wejścia osób niepełnosprawnych na otwarty rynek pracy realizowanego w ramach zlecania realizacji zadań – wybrane wyniki, wnioski i rekomendacje z badań, „Niepełnosprawność – zagadnienia, problemy, rozwiązania” , nr IV/(21), s. 125–144.Kukla D., Bednarczyk Ł. (red.) (2010), Poradnictwo zawodowe dla osób z grupy szczególnego ryzyka. Wybrane aspekty, Difin, Warszawa.Kurkus-Rozowska B. (1998), Ocena możliwości psychofizycznych osób niepełno -sprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia, „Zeszyt informacyjno-meto-dyczny doradcy zawodowego pt. Problemy niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym”, Krajowy Urząd Pracy, s. 37–46.Kurkus-Rozowska B. (1997), Potrzeba oceny możliwości psychofizycznych osób nie -pełnosprawnych w celu ich optymalnego zatrudnienia, „Problemy Rehabilitacji Społecznej i Zawodowej”, nr 1(151), s. 48–53.Kuźnik M. (2002), Projektowanie własnego życia jako forma działalności u progu dorosłości, w: Szanse i zagrożenia rozwoju w okresie dorosłości, A. Brzezińska, K. Appelt, J. Wojciechowska (red.), Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań. Kwiatek A. (2014), Społeczna odpowiedzialność a różnorodność w organizacjach, „Studia Ekonomiczne”, (160), s. 152–162.Leahy R.L. (2008), Techniki terapii poznawczej, WUJ, Kraków. Levinson D.J. (1978), The seasons of man’s life, Knopf, New York.Levinson D.J. (1986), A Conception of Adult Development, „American Psychologist”, 1, s. 3–13.Lewicka-Strzałecka A. (1999), Etyczne standardy firm i pracowników , Wydawnic-two IFiS PAN, Warszawa.Listwan T. (2010), Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa. Litvin D. (1997), The Discourse of Diversity: From Biology to Management, „Organi-zation”, vol. 4(2), s. 187–209. Loevinger J. (1976), Ego development, Jossey–Bass, San Francisco. Lubrańska A. (2016), Zespoły zróżnicowane wiekowo w organizacji, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4(110), s. 67–81. Maciejewska R., Maciejewski S. (2017), Zarządzanie niepełnosprawnością w orga-nizacji, w: Osoby z niepełnosprawnościami w polityce społecznej, t. 2: 25-lecie 226 Bibliografiasystemu rehabilitacji zawodowej i społecznej w Polsce, M. Garbat, M.A. Paszko-wicz (red.), Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra. Machol-Zajda L. (2015), Czas pracy – teoretyczne i praktyczne problemy pojmowa-nia elastyczności, „Polityka Społeczna”, nr 4, s. 2-7. Madrak-Grochowska M. (2010), Społeczna odpowiedzialność biznesu – pomiędzy altruizmem a egoizmem przedsiębiorstw, „Ekonomia i Prawo”, 6, s. 43–55.Mahlberg B., Freud I., Cuaresma J.C., Prskawetz A. (2013), The age-productivity pattern: Do location and sector affiliation matter? , „The Journal of the Econo-mics of Ageing”, no. 1–2, s. 72–82. Majewski T. (2006), Zatrudnienie wspomagane osób niepełnosprawnych, Krajowa Izba Gospodarczo-Rehabilitacyjna, Warszawa.Majewski T. (1995), Rehabilitacja zawodowa i zatrudnienie, Centrum Badawczo--Rehabilitacyjne Osób Niepełnosprawnych, Warszawa.Majewski T. (2011), Rozwój rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych w Pol-sce do roku 1990, TWK, Warszawa.Majewski T., Szczepankowska B. (1999), Rehabilitacja zawodowa osób niepełnospraw-nych, „Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego”, 10, s. 23–37.Majewski T. (1999), Koncepcja biopsychospołeczna niepełnosprawności, „Szkoła Specjalna”, 3, s. 131–134.Makin P., Cooper C., Cox Ch. (2000), Organizacje a kontrakt psychologiczny. Zarzą-dzanie ludźmi w pracy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Mała Encyklopedia Powszechna (1997), Adaptacja, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 5.Manek A.M. (2008), Start zawodowy jako wyzwanie rozwojowe, „Psychologia Roz-wojowa”, t. 30(2), s. 23–36.Marek J. (2008), Pozyskiwanie i dobór personelu. Kształtowanie zatrudnienia w organizacji, Difin, Warszawa. Matczak A., Knopp K. (2013), Znaczenie inteligencji emocjonalnej w funkcjonowa-niu człowieka, Wydawnictwo Stowarzyszenia Filomatów, Warszawa.Matczak A. (2001), Temperament a kompetencje społeczne, w: Różnice indywidu-alne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profe-sora Jana Strelaua, W. Ciarkowska, A. Matczak (red.), Interdyscyplinarne Cen-trum Genetyki Zachowania, Warszawa.Matczak A. (2007), Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Podręcznik, Pra-cownia Testów Psychologicznych, Warszawa.Maurer T.J., Weiss E.M., Barberite F.G. (2003), A Model of Involvement in Work – Related Learning and Development Activity: The Effects of Individual, Situ-ational, Motivational, and Age Variables, „Journal of Applied Psychology”, 88, 4, s. 707–724.Mayer J.D. (2001), Emotional intelligence and giftedness, „Roeper Review”, 23, 3, s. 131–138.227 BibliografiaMazur B. (2009), Zarządzanie w warunkach różnorodności zasobów ludzkich, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania, Białystok.Mazur B. (2012), Zarządzanie różnorodnością kulturową, „Współczesne Zarządza-nie”, nr 3, s. 144–153. Mazur M. (2013), Motywowanie pracowników jako istotny element zarządzania organizacją, „Nauki Społeczne Social Sciences”, 2(8), s. 156–182.Mądrzycki T. (1997), Psychologiczne prawidłowości kształtowania się postaw, WSiP, Warszawa. Meyer J.P., Allen N.J. (1997), Commitment in the workplace. Theory, research, and application, SAGE Publications, Thousand Oaks. Mikołajewicz G. (2012), Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR), etyka biznesu i wartości korporacyjne, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 271, s. 23–33. Miś A. (2017), Kariera w perspektywie generacyjnej, w: Zarządzanie różnorodnością w teorii i praktyce, K. Wojtaszczyk (red.), Wydawnictwo SIZ, Łódź, s. 53–65. Moscovici S. (1998), Psychologia społeczna w relacji ja – inni, Warszawa, WSiP.Mowday R.T., Porter L.M., Steers R.M. (1982), Employee – Organization Linkages: The Psychology of Commitment, Absenteeism and Turnover, Academic Press, New York. Mrugalska K., Zakrzewska M. (2014), Równość i różnorodność, „Społeczeństwo dla wszystkich”, nr 4(52), s. 5–7.Nielsen L.B., Nelson R.L. (red.) (2005), Handbook of Employment Discrimination Research: Rights and Realities, Springer, Dordrecht.Nikitorowicz J. (2009), Edukacja regionalna i międzykulturowa, Wydawnictwa Aka-demickie i Profesjonalne, Warszawa.Nosal C. (1997), Psychologia decyzji kadrowych. Strategie, kryteria, procedury, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków. Obuchowski K. (1989), Potrzeby człowieka i psychologiczne aspekty jego uczestnic-twa w życiu społeczno-gospodarczym, w: O nowoczesny kształt Polski. Dyle-maty rozwoju na progu XXI wieku, Ossolineum, Warszawa–Wrocław.Obuchowski K. (1995), Przez galaktykę potrzeb. Psychologia dążeń ludzkich, Zysk i S-ka, Poznań. OECD (2000), Zarządzanie wiedzą w społeczeństwie uczącym się, Ministerstwo Gospodarki, Departament Strategii Gospodarczej, Warszawa. Oleś P. (2004), Rozwój osobowości, w: Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funk-cji psychicznych, B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Opioła D. (2012), Znaczenie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności w poradnic-twie zawodowym, w: Poradnictwo zawodowe w rehabilitacji osób niepełno-sprawnych, E. Wojtasiak, M. Wolan-Nowakowska (red.), Wydawnictwo Akade-mii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.228 BibliografiaOrczyk J. (2004), Postęp cywilizacyjny a praca, w: Przyszłość pracy w XXI wieku, S. Borkowska (red.), IPiSS, Warszawa.Ossowski R. (1999), Teoretyczne i praktyczne odstawy rehabilitacji, Wydawnictwo Uczelniane WSP w Bydgoszczy, Bydgoszcz.Ostrowska A., Sikorska J., Gąciarz B. (2001), Osoby niepełnosprawne w Polsce w latach dziewięćdziesiątych, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa.Ostrowska A., Szczepankowska B. (1999), Aktywność zawodowa osób niepełno-sprawnych – stan i potrzeby, „Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego”, 10, s. 13–21.Otrębski W., Rożnowski B. (2008), Sytuacja psychologiczna osób z niepełnospraw-nością na rynku pracy. Badania percepcji pracodawców, pracowników i poszu-kujących pracy, Instytut Rynku Pracy, Lublin.Padesky C., Greenberger D. (2004), Umysł ponad nastrojem. Podręcznik dla pacjenta, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków. Parfieniuk I. (2009), Między marginalizacją a integracją. Wybór jednostkowych strategii akulturacyjnych i ich uwarunkowania, w: Procesy migracji w społe-czeństwie otwartym. Perspektywa edukacji międzykulturowej, J. Nikitorowicz, D. Misiejuk (red.), Trans Humana Wydawnictwo Uniwersyteckie, Białystok.Pfeiffer S.I. (2001), Emotional intelligence: Popular but elusive construct, „Roeper Review”, 23, 3, s. 138–143.PFON (2013), Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego. Broszura informa-cyjna i standardy jakości, PFON, Warszawa.Pietrasiński Z. (1990), Rozwój człowieka dorosłego, Państwowe Wydawnictwo „Wie-dza Powszechna”, Warszawa. Pocztowski A. (2004), Strategiczne aspekty rozwoju zasobów ludzkich, w: Przyszłość pracy w XXI wieku, S. Borkowska (red.), IPiSS, Warszawa, s. 191–199. Pocztowski A. (2007), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, PWE, Warszawa. Półturzycki J. (2016), Spór o kształcenie ustawiczne. Polemiki i analizy, Uniwersytet Warszawski ITEE, Warszawa. Pracodawcy wobec zatrudniania osób niepełnosprawnych (2006) SMG/KRC na zle-cenie Stowarzyszenia Przyjaciół Integracji i Międzynarodowej Organizacji Pracy.Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2005), Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (1996), Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.Puzio-Wacławik B. (2007), Globalizacja a uelastycznienie rynku pracy, „Zeszyty Naukowe. Polskie Towarzystwo Ekonomiczne”, 5, s. 23–35.RAPORT KOŃCOWY. Włączający system edukacji i rynku pracy-rekomendacje dla polityki publicznej (2015), Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa.229 BibliografiaRavazzani S. (2016), Understanding Approaches to Managing Diversity in the Work-place, „Equality, Diversity and Inclusion. An International Journal”, no. 35(2).Ries E. (2011), The lean startup: How today’s entrepreneurs use continuous innova-tion to create radically successful businesses, Crown Publishing Group, New York. Rijamampianina R., Carmichael T. (2005), A Pragmatic and Holistic Approach to Managing Diversity, „Problems and Perspectives in Management”, no. 1, 109-117.Robbins S.P. (2001), Zasady zachowania w organizacji, Zysk i S-ka, Warszawa. Rogozińska-Pawełczyk A. (2014), Kształtowanie postawy zaangażowania organiza-cyjnego, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 2(97), s. 27–38. Rostkowski T. (2011a), Kryteria identyfikacji najlepszej praktyki, w: Najlepsze praktyki w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Metodyka badania. Opisy przy-padków, M. Juchnowicz (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa, s. 19–28. Rostkowski T. (2011b), Audyt dobrych praktyk z zakresu zarządzania kapitałem ludzkim i audyt strategii ZKL, w: Najlepsze praktyki w zarządzaniu kapitałem ludzkim. Metodyka badania. Opisy przypadków, M. Juchnowicz (red.), Ofi-cyna Wydawnicza SGH, Warszawa. Rostowski J. (1999), Rola statusów tożsamości osobowej w procesie wyboru kariery zawodowej, „Acta Universitatis Lodziensis, Folia Psychologica”, 2, s. 29–43.Rostowski J. (2001), Rola statusów tożsamości osobowej w rozwoju jednostki, w: Nowe wyzwania w rozwoju człowieka, B. Kaczmarek, K. Markiewicz, S. Orze-chowski (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.Rozkwitalska M. (2011), Bariery w zarządzaniu międzykulturowym, Wolters Klu-wer, Warszawa.Ryżek E. (2006), Rehabilitacja zawodowa i jej znaczenie w integracji osób niepełno-sprawnych na otwartym rynku pracy, w: Poradnik usługodawcy osób niepełno-sprawnych, Urząd Miasta Poznania.Schulz D.P., Schulz S.E. (2002), Psychologia a wyzwania dzisiejszej pracy, Wydaw-nictwo Naukowe PWN, Warszawa. Senge P.A. (2003), Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków. Senge P.A. (2012), Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, wyd. 6 poszerzone, Oficyna Wydawnicza Wolter Kluwer, Warszawa. Serafin K. (2015), Społeczna odpowiedzialność warunkiem sukcesu współczesnej organizacji, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicz-nego w Katowicach”, 229, s. 169–179.Serafin K. (2015), Społeczna odpowiedzialność warunkiem sukcesu współczesnej organizacji, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicz-nego w Katowicach”, 229, s. 169–179.Serafin R., Kazior B., Jastrzębska A. (red.) (2005), Grupy partnerskie. Od idei do współdziałania. Praktyczny poradnik, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, Kraków.230 BibliografiaSienkiewicz Ł. (2011), Pomiar efektywności praktyk ZKL w perspektywie zrówno-ważonej karty wyników, w: Najlepsze praktyki w zarządzaniu kapitałem ludz-kim. Metodyka badania. Opisy przypadków, M. Juchnowicz (red.), Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.Sikorski C. (1999), Zachowania ludzi w organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.Sikorski C. (2004), Motywacja jako wymiana – modele relacji między pracownikiem a organizacją, Difin, Warszawa. Sobieraj I. (2012), Kompetencje międzykulturowe jako kapitał na rynku pracy, „Pogranicze. Studia Społeczne”, t. 20, s. 161–173.Standardy. Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego (2013), przetłumaczone w ramach projektu „Trener pracy jako sposób na zwiększenie zatrudnienia osób niepełnosprawnych”, Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych.Sternberg R.J. (1997), Successful intelligence, Plume, New York.Sternberg R.J. (2001a), Giftedness as developing expertise: a theory of the interface between high abilities and achieved excellence, „High Ability Studies”, 12, 2, s. 159–179.Sternberg R.J. (2001b), Próba weryfikacji teorii inteligencji sprzyjającej powodze -niu życiowemu poprzez operacje konwergencyjne, „Przegląd Psychologiczny”, t. 44, nr 4, s. 375–403.Stnoer R., Wanker Ch. (1992), Kierowanie, PWN, Warszawa.Stroińska E. (2017), Blaski i cienie zarządzania wiekiem – raport z badań, w: Zarzą-dzanie różnorodnością w teorii i praktyce, K. Wojtaszczyk (red.), Wydawnictwo SIZ, Łódź, s. 19–38. Stroińska E., Trippner-Hrabi J. (2016), Rola kultury organizacyjnej w kształtowaniu efektywności organizacji, „Studia i Prace WNEIZ US”, nr 44/3, s. 210–2017.Suchar M. (2003), Kariera i rozwój zawodowy, ODDK, Gdańsk. Suchodolski A. (2002), Rozwój pracowników, w: Zarządzanie kadrami, T. Listwan (red.), Wydawnictwo Beck, Warszawa.Szałkowski A. (red.) (2002), Rozwój pracowników. Przesłanki, cele, instrumenty, Poltext, Warszawa.Szlosek F. (2015), Tożsamość pedagogiki pracy w kontekście przemian systemo-wych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Warszawa. Szmidt Cz. (red.) (2012), Kompleksowy program aktywizacji osób starszych 50+, Akademia Leona Koźmińskiego, Warszawa. Sztandar-Sztanderska U., Drogosz-Zabłocka E., Minkiewicz B., Stec M. (2010), Kwalifikacje dla potrzeb pracodawców. Raport końcowy , Wydawca Polska Kon-federacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Warszawa.Szukalski P. (2012), Solidarność pokoleń. Dylematy relacji międzypokoleniowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.231 BibliografiaTennyson R. (2003), Poradnik partnerstwa, Fundacja Partnerstwo dla Środowiska, Kraków.Thomas R. (2006), Building on The Promise of Diversity: How we can move to the next level in our workplace, communities, and our society, AMACOM, New York.Tillman K.-J. (1996), Teorie socjalizacji. Społeczność instytucja upodmiotowienie. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Tomaszewska-Lipiec R. (2012), Edukacja w zakładzie pracy w perspektywie organi-zacji uczącej się, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz.Tomorowicz A (2011), Struktura kompetencji społecznych w ujęciu interaktywnym, „Psychiatria”, t. 8, nr 3, s. 91–96.Trempała J. (1989), Rozumowanie w okresie wczesnej dorosłości, PWN, Warszawa–Poznań. Tylec A. (2016), Społeczna odpowiedzialność w zarządzaniu przedsiębiorstwem w Polsce – synteza badań, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria Orga-nizacja i Zarządzanie”, 97, s. 513–528.Umamaheswararao J., Lalatendu K.J., Pattnaik R., Emotional Intelligence, Diver-sity, and Organizational Performance: Linkages and Theoretical Approaches for an Emerging Field, „Jindal Journal of Business Research”, 3, 1&2, s. 1–12.Urbaniak B. (2014a i b), Od redakcji, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 5(100), 9–12.Urbaniak B. (2014b), Zarządzanie różnorodnością zasobów ludzkich w organizacji, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3–4, s. 63–79.Wacławska P. (2008), Jak dobrać bezbłędnych pracowników, czyli minimalizowanie ryzyka osobowego na etapie poprzedzającym nawiązanie stosunku pracy, Wol-ter Kluwer Business, Warszawa. Walczak W. (2011), Zarządzanie różnorodnością jako podstawa budowania poten-cjału kapitału ludzkiego organizacji, „E-mentor”, nr 3(40). WHO (2009), Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia, Warszawa.Wiatrowski Z. (2005), Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Akademii Bydgo-skiej im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz. Wiktorowicz J. (2016), Międzypokoleniowy transfer wiedzy a wydłużanie okresu aktywności zawodowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź. Winiarski M. (1999), Samodzielność życiowa, w: Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, D. Lalak, T. Pilch (red.), Wydawnictwo Żak, War-szawa.Wiśniewska S. (2016), Zarządzanie różnorodnością kulturową – aspekt teoretyczno--praktyczny, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3-4(110), s. 9–24.232 BibliografiaWolan-Nowakowska M. (2013), Młodzież w sytuacji planowania kariery zawodo-wej. Badania porównawcze uczniów z dysfunkcją narządu ruchu i pełnospraw-nych, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.Wolan-Nowakowska M. (2016), Formy wsparcia i pomocy w procesie aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnościami, w: Poradnictwo zawodowe – rozwój zawodowy w ujęciu przekrojowym, W. Duda, D. Kukla (red.), Difin, Warszawa.Wolan-Nowakowska M. (2020), Rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawno-ścią intelektualną: od zależności do samodzielności życiowej, Difin, Warszawa.Wołk Z. (2009), Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Instytut Technologii Eks-ploatacji – PIB, Radom. Wołk Z. (2013), Zawodoznawstwo. Wiedza o pracy ludzkiej, Difin, Warszawa.Wołk Z. (2017), Kultura pracy profesjonalisty, Difin, Warszawa.Woszczyk P., Gawron M. (2014), Nowe trendy, stare przyzwyczajenia. Zarządzanie międzypokoleniowe w polskich przedsiębiorstwach, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 5(100), s. 81–99. Wziątek-Staśko A. (2012), Diversity management, Narzędzie skutecznego motywo-wania pracowników, Difin, Warszawa. Zalewska A. (1997), Przystosowanie do nowego miejsca pracy w zależności od reaktywności i okresu życia, w: Psychospołeczne aspekty rozwoju człowieka, J. Rostowski, T. Rostowska, I. Janicka (red.), Wydawnictwo UŁ, Łódź.Zarządzanie niepełnosprawnością w miejscu pracy (2013), MPiPS, Warszawa.Zbiegień-Maciąg L. (2013), Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm. PWE, Warszawa. Zimniewicz K. (1999), Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa.Zyss T., Zwolińska G., Banach M., Mnich W. (2011), Wybrane problemy orzekania o niezdolności do pracy związane z padaczkami, „Orzecznictwo Lekarskie”, 8(1), s. 28–32.Żarczyńska-Dobiesz A., Chomątowska B. (2014), Pokolenie „Z” na rynku pracy – wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi, „Prace Naukowe Uniwersy-tetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 350, s. 405–415.Żemigała M. (2007), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Budowanie zdrowej, efektywnej organizacji, Oficyna Wolters Kluwer Business, Kraków.Żemigała M. (2007), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa. Budowanie zdrowej, efektywnej organizacji, Oficyna Wolters Kluwer Business, Kraków.Żółkowska T. (2015), Normalizacja – niedokończona teoria praktyki, „Niepełno-sprawność”, 5, s. 85–93.Akty prawneKodeks pracy, Dz.U. z 2019 r., poz. 1040, 1043, 1495. Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej, Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483.233 BibliografiaKonstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r., Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483, z poźn. zm.Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r., Dz.U. z 2012 r., poz. 1169.Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r. w sprawie warsztatów terapii zajęciowej, Dz.U. z 2004 r. nr 63, poz. 587.Ustawa Kodeks Pracy z dnia 26 czerwca 1974 r., Dz.U. z 1974 r. nr 24, poz. 141 z późn. zm.Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnospraw-nych z dnia 27 sierpnia 1997 r., Dz.U. z 1997 r. nr 123, poz. 776 z późn. zm.Źródła internetoweCOUNCIL DIRECTIVE 2000/78/EC of 27 November 2000 establishing a general framework for equal treatment in employment and occupation, Official Journal of the European Communities, http://data.europa.eu/eli/dir/2000/78/oj [dostęp: 30.10.2019].Deklaracja Międzynarodowej Organizacji Pracy dotycząca podstawowych zasad i praw w pracy, http://www.mop.pl/doc/pdf/inne/dekfzipwp.pdf [dostęp: 23.12.2019].Dyskryminacja na rynku pracy – wybrane wyniki badania Eurobarometr 2012, http://www.rynekpracy.pl/artykul.php/typ.1/kategoria_glowna.75/wpis.693 [dostęp: 16.01.2020].Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności na lata 2010–2020, www.wson.wroc.pl/pliki/pogranicze_strategia.pdf [dostęp: 05.11.2019].Firma = różnorodność (z. 2). Forum Odpowiedzialnego Biznesu, http://odpowie-dzialny biznes.pl/public/files/firma_roznorodnosc.pdf [dostęp: 11.08.2019].GUS (2019a), Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności BAEL. Kwartalne i roczne dane z BAEL GUS 1993-IV kw. 2018 https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/rynek--pracy/pracujacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/ [dostęp: 05.11.2019].GUS (2019b), Liczba pracujących osób niepełnosprawnych w wieku 16 lat i więcej oraz w wieku produkcyjnym (18–59/64) według statusu zatrudnienia. Kwar-talne i roczne dane z BAEL GUS 1993-IV kw. 2018, aktualizacja 25.03.2019 [dostęp: 05.11.2019].GUS (2017), Działalność organizacji non-profit w 2015 r.: zarządzanie i współpraca , https://stat.gov.pl › download › gfx › portalinformacyjny › defaultaktualnosci [dostęp: 20.01.2020].Kodeks dobrej praktyki w zakresie zatrudnienia osób niepełnosprawnych – Decyzja Prezydium Parlamentu Europejskiego – 2005, https://www.europarl.europa.eu/pdf/disability/code_good_practice_pl.pdf [dostęp: 12.03.2020].234 BibliografiaKonwencja w sprawie Dyskryminacji w Zatrudnieniu i Wykonywania Zawodu – konwencja nr 111 Międzynarodowej Organizacji Pracy, http://www.mop.pl/html/miedzynarodowe_standardy/podstawowe_prawa.html [dostęp: 05.01.2020].Koźmiński A., Jemielniak D., Latusek D. (2009), Współczesne spojrzenie na kul-turę organizacji, http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/30/id/648 [dostęp: 28.11.2019].PFZW – Polska Federacja Zatrudnienia Wspomaganego, http://pfzw.pl/oferta-dla--pracodawcow/ [dostęp: 12.03.2020].PFRON (2019), Sytuacja osób niepełnosprawnych na rynku pracy – wzrost zatrud-nienia i formy wsparcia, https://www.pfron.org.pl/aktualnosci/szczegoly-aktualno-sci/news/sytuacja-osob-niepelnosprawnych-na-rynku-pracy-wzrost-zatrudnienia-i-formy-wsparcia/ [dostęp: 12.03.2020].PFRON (2017). Badanie Zakładów Aktywności Zawodowej, https://www.pfron.org.pl Raport_koncowy_bad_ZAZ_final_dost [dostęp: 06.10.2019].Schein E.H. (2002), The anxienty of learning. Interview with E.H. Schein by D.L. Coutu, Harvard Business Review, https://hbr.org/2002/03/the-anxiety-of--learning [dostęp: 12.03.2020].Schur L., Kruse D., Blanck P., Corporate Culture and the Employment of Persons with Disabilities, „Behavioral Sciences and the Law” 2005, nr 23, published online inWiley InterScience, www.interscience.wiley.com [dostęp: 30.10.2019].Zasady postępowania wobec osób niepełnosprawnych – (Savoir vivre wobec osób niepełnosprawnych – 2008), http://niepelnosprawni.sggw.pl/MPIPS_Savoir_vivre.pdf [dostęp: 02.03.2020].Zarządzanie niepełnosprawnością w miejscu pracy (2013), http://niepelnosprawni.gov.pl/container/dokumenty-miedzynarodowe/miedzynarodowa-organizacja--pracy/Zarzadzanie%20niepelnosprawnoscia%20w%20miejscu%20pracy.pdf [dostęp: 08.11.2019].Zarządzanie Różnorodnością w Miejscu Pracy. Raport z I edycji Zarządzania Róż-norodnością (2013), http://konfederacjalewiatan.pl/wydawnictwa/_files/2013 _11/Barometr_R_norodno_ci_2013_raport_Diversity_Index_final.pdf [dostęp: 10.01.2020].Zarządzanie Różnorodnością w Miejscu Pracy. Raport z II edycji Zarządzania Róż-norodnością (2014), https://issuu.com/pkpplewiatan/docs/ii_barometr_raport [dostęp: 10.01.2020].http://diversityindex.pl/Content/uploaded/files/DI_Barometr_Roznorodnosci_raport(4).pdf [dostęp: 10.01.2020].https://odpowiedzialnybiznes.pl/karta-roznorodnosci/ [dostęp: 12.03.2020].[dostęp: 10.11.2019].[dostęp: 10.10.2019].www.specialties.bayt.com/en/specialties/q/179192/what-is-the-new-venture-team [dostęp: 10.11.2019].
Książka poświęcona jest analizie zastosowania interwencji poznawczo-behawioralnych jako strategii wspomagających proces redukcji masy ciała. Terapia poznawczo-behawioralna jest uznawana za jedno z najbardziej skutecznych podejść w leczeniu otyłości oraz innych zaburzeń psychicznych jej towarzyszących.W części teoretycznej monografii zostały przybliżone kwestie złożonych przyczyn oraz konsekwencji nadmiaru kilogramów. Poszczególne rozdziały książki koncentrują się zarówno na uwarunkowaniach psych..
58.50 zł 65.00 zł Cena netto: 55.71 zł
Dzięki tej książce ci, dla których prawidłowy rozwój dziecka jest priorytetem, będą mogli właściwie ten proces kształtować i wspierać. Autorka, opierając się na swoim długoletnim doświadczeniu terapeutycznym, proponuje scenariusze zabaw z dziećmi, zogniskowane wokół zasadniczych obszarów rozwojowych. Omawia i prezentuje zabawy, które rozwijają i kształtują różnego rodzaju kompetencje u dzieci, stymulują sprawność fizyczną, rozwijają kompetencje społeczne, kreatywność i samoświadomość...
37.80 zł 42.00 zł Cena netto: 36.00 zł
Poradnik dostarczy pracownikom działów personalnych wiedzy i narzędzi niezbędnych w codziennej pracy, pozwalających sprostać nowym wymaganiom w zakresie ochrony danych osobowych. Omówione zostały zatem typowe dla działów personalnych procesy przetwarzania danych osobowych, od rekrutacji do rozwiązania umowy o pracę. Czytelnicy znajdą tu wzorcową dokumentację spełniającą wymagania nowych regulacji. Poradnik zawiera także komentarz dotyczący współpracy pomiędzy organizacjami związkowymi a pracodaw..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Książkę napisana została z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce. Można w niej znaleźć programy rewalidacji, które pomogą w codziennych obowiązkach oraz scenariusze zajęć z opracowanymi kartami pracy gotowymi do wykorzystania podczas terapii z podziałem na zaburzone funkcje: - wzrokową, - słuchowo-językową, - koordynację wzrokowo-ruchową oraz dla uczniów z innymi zaburzeniami m.in. zes..
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
Psychoedukacja jest jedną z kluczowych metod terapeutycznych na początkowym etapie terapii. Jej znaczenie w leczeniu osób uzależnionych od alkoholu jest ogromne. Dzięki niej pacjent staje się współodpowiedzialny za własne leczenie, a zdobywana wiedza ułatwia identyfikację z własną chorobą oraz buduje motywację do dalszego leczenia. Tylko jak tego dokonać? Każdy terapeuta doskonale zdaje sobie sprawę, jak ogromnego wysiłku wymaga jego praca.Książka będąca efektem wieloletniej ..
36.00 zł 40.00 zł Cena netto: 34.29 zł
Publikacja uwzględnia zakres wiedzy w ramach programów dydaktycznych wydziałów prawa, administracji i nauk o bezpieczeństwie. Autorami poszczególnych tekstów są doświadczeni praktycy i naukowcy z danej dziedziny naukowej. Struktura książki różni się nieco od powszechnie przyjętych układów w innych publikacjach. Obszernie bowiem uwzględniono statystykę kryminalną w Polsce, przestępstwa z nienawiści, podkultury przestępcze, profil sprawców i ofiar przestępstw rozbójniczych, przestępczość nieletnic..
54.00 zł 60.00 zł Cena netto: 51.43 zł