Zarządzanie wiedzą technologiczną w start-upach. Modele, procesy, wyzwania
- Autor: Kędziera Maciej Borodako Krzysztof Kostrzewska Jadwiga
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-426-6
- Data wydania: 2025
- Liczba stron/format: 134/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
45,00 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 45,00 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Książka stanowi studium poświęcone zarządzaniu wiedzą technologiczną, identyfikując ją jako kluczowy czynnik rozwoju innowacyjnych organizacji, jakimi są start-upy. W obliczu dynamicznych, globalnych wyzwań firmy dążą do wzmacniania swojej pozycji konkurencyjnej, wykorzystując wiedzę jako unikatowy zasób strategiczny. Mimo że zarządzanie wiedzą jest często uważane za domenę dużych przedsiębiorstw, start-upy (jako mikro i małe firmy) także efektywnie projektują procesy zarządzania technologią, osiągając sukcesy rynkowe.
Głównym motywem podjętych w publikacji rozważań jest zrozumienie roli wiedzy technologicznej w działalności start-upów. W związku z tym główny cel pracy koncentruje się na identyfikacji roli i determinant zarządzania wiedzą technologiczną w start-upach, uwzględniając procesy jej tworzenia, pozyskiwania, transferu i zastosowania. Metodologia badawcza opiera się na pogłębionych studiach literatury naukowej i branżowej, uzupełnionych o badania jakościowe przeprowadzone wśród ekspertów z sektora wspierającego rozwój start-upów. Zebrany materiał badawczy umożliwił pogłębioną analizę jakościową problemu badawczego oraz wniesienie nowej perspektywy do studiów nad zarządzaniem wiedzą w start-upach. Obszar ten jest wciąż w niewystarczającym stopniu zbadany, a publikacja wypełnia tę lukę, otwierając jednocześnie wiele nowych kierunków eksploracji.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Recenzja
dr hab. Stanisław Łobejko, prof. Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie:
Recenzowana monografia to bogate kompendium wiedzy o metodach, modelach, procesach, wyzwaniach i zagrożeniach w zarządzaniu wiedzą technologiczną w start-upach. Prezentuje interesujące wyniki badań jakościowych przeprowadzonych wśród menedżerów instytucji wspierających rozwój start-upów. Zawarte w niej treści oparte na bogatej literaturze przedmiotu, dobrze opisane i zilustrowane na schematach i diagramach z pewnością pozwolą założycielom i menedżerom start-upów lepiej zarządzać wiedzą technologiczną, dla wielu z nich stanowiącą fundament istnienia, rozwoju i sukcesu. (…) Dużym atutem publikacji jest bogaty przegląd literatury, obszerne spektrum prezentowanych metod i modeli zarządzania oraz część badawcza i opracowane na jej podstawie mapy relacji. Wartość dodaną stanowią liczne wnioski, a także rekomendacje w zakresie wiedzy technologicznej w start-upach.
Autor książki
Kędziera Maciej Borodako Krzysztof Kostrzewska JadwigaSpis treści:
Wprowadzenie
1. Zarządzanie wiedzą w organizacjach
1.1. Pojęcie wiedzy
1.2. Klasyfikacja wiedzy
1.3. Rola wiedzy w organizacji
1.4. Modele zarządzania wiedzą
1.5. Organizacje oparte na wiedzy
2. Wiedza technologiczna w przedsiębiorstwie
2.1. Znaczenie technologii w biznesie
2.2. Istota wiedzy technologicznej w przedsiębiorstwie
2.3. Źródła pozyskiwania wiedzy technologicznej
2.4. Czynniki stymulujące rozwój wiedzy technologicznej
2.5. Czynniki hamujące rozwój wiedzy technologicznej
3. Przedsiębiorstwa typu start-up
3.1. Definicja i istota start-upu
3.2. Fazy rozwoju start-upów
3.3. Wiedza technologiczna w przedsiębiorstwach typu start-up
3.4. Instytucje otoczenia biznesu jako moderator wiedzy technologicznej w start-upach
4. Badania wiedzy technologicznej w organizacjach
4.1. Metodyka badań jakościowych przeprowadzonych w podmiotach otoczenia biznesu
4.2. Znaczenie wiedzy technologicznej w start-upach
4.3. Analiza głównych czynników wpływających na zarządzanie wiedzą technologiczną w start-upach
4.4. Przegląd metodyki badań ilościowych stosowanych w analizach wiedzy technologicznej – kontekst teoretyczny i perspektywa dalszych badań
Podsumowanie
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
O autorach
1. Adama, H.E., Okeke, C.D. (2024). Digital transformation as a catalyst for business model
innovation: A critical review of impact and implementation strategies. Magna Scientia
Advanced Research and Reviews, 10(2), 256–264.
2. Adelekan, S.A., Eze, B.U. (2019). Technology Incubator and Entrepreneurship Develop-
ment. W: Human Capital Formation for the Fourth Industrial Revolution (s. 286–304). IGI
Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-9810-7.ch012.
3. Agarwal, R., Shah, S.K. (2014). Knowledge sources of entrepreneurship: Firm formation
by academic, user and employee innovators. Research Policy, 43(7), 1109–1133. https://doi.
org/10.1016/j.respol.2014.04.012.
4. Agarwal, R., Campbell, B.A., Franco, A.M., Ganco, M. (2016). What do i take with me?
The mediating effect of spin-out team size and tenure on the founder-firm performance
relationship. Academy of Management Journal, 59(3), 1060–1087. https://doi.org/10.5465/
amj.2012.0853.
5. Ahmad, H.S., An, M. (2008). Knowledge management implementation in construction
projects: A KM model for Knowledge Creation, Collection and Updating (KCCU). Inter-
national Journal of Project Organisation and Management, 1(2), 133–166.
6. AIE (2022). How Governments Support Clean Energy Start-ups. Agency International
Energy. https://doi.org/https://doi.org/https://doi.org/10.1787/291727bb-en.
7. Akhmadi, S., Tsakalerou, M. (2022). Knowledge acquisition, elicitation, and management
in innovative firms. Procedia Computer Science, 200, 91–100.
8. Al-Husseini, S. (2024). Examining the impact of top management support on employee
creativity through the mediating role of knowledge management and absorptive capacity.
International Journal of Innovation Science, 16(4), 658–682.
9. Almeida, P., Dokko, G., Rosenkopf, L. (2003). Startup size and the mechanisms of external
learning: Increasing opportunity and decreasing ability?. Research Policy, 32(2), 301–315.
https://doi.org/10.1016/S0048-7333(02)00101-4.
10. Alzghoul, A., Khaddam, A.A., Alshaar, Q., Irtaimeh, H.J. (2024). Impact of knowledge‐
oriented leadership on innovative behavior, and employee satisfaction: The mediating role
of knowledge‐centered culture for sustainable workplace. Business Strategy Development,
7(1), e304.112 Bibliografia
11. Anshari, M., Syafrudin, M., Fitriyani, N.L. (2022). Fourth industrial revolution between
knowledge management and digital humanities. Information, 13(6), 292.
12. Apanowicz, J. (2005). Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej: prace doktorskie,
prace habilitacyjne. Warszawa: Difin.
13. Ardi, K., Bernarto, I., Berlianto, M.P., Nanda, K.A. (2022). Empowering knowledge-ba-
sed interaction in digital startup. International Journal of Data and Network Science, 6(4),
1273–1286. https://doi.org/10.5267/j.ijdns.2022.6.007.
14. Ardichvili, A., Page, V., Wentling, T. (2003). Motivation and barriers to participation in
virtual knowledge‐sharing communities of practice. Journal of knowledge management,
7(1), 64–77.
15. Arduini, S., Manzo, M., Beck, T. (2024). Corporate reputation and culture: The link be -
tween knowledge management and sustainability. Journal of Knowledge Management, 28(4),
1020–1041.
16. Ayinaddis, S.G. (2024). Unpacking Antecedents of Knowledge Management Success: A Key
to Firm Performance in the Banking Sector. Journal of the Knowledge Economy, 15(4),
18858–18883.
17. Azeem, M., Ahmed, M., Haider, S., Sajjad, M. (2021). Expanding competitive advantage
through organizational culture, knowledge sharing and organizational innovation. Techno-
logy in Society, 66, 101635. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2021.101635.
18. Babik, W. (2005). Zarządzanie wiedzą we współczesnych systemach informacyjnych. Za-
gadnienia Informacji Naukowej, 1(85), 3–22.
19. Băeşu, C., Bejinaru, R. (2020). Knowledge management strategies for leadership in the
digital business environment. Proceedings of the International Conference on Business
Excellence, 14(1), 646–656.
20. Bąkowski, A., Mażewska, M. (red.) (2015). Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości
w Polsce – Raport 2014. Poznań–Warszawa: Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków
Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce.
21. Barson, R.J., Foster, G., Struck, T., Ratchev, S., Pawar, K., Weber, F., Wunram, M. (2000).
Inter-and intra-organisational barriers to sharing knowledge in the extended supply-chain.
Proceedings of the eBusiness and eWork, 18–20.
22. Baruk, J. (2011). Wiedza w procesach tworzenia innowacji. Organizacja i Kierowanie, 8,
113–127.
23. Bathelt, H., Li, P. (2020). Processes of building cross-border knowledge pipelines. Research
Policy, 49(3), 103928.
24. Bauer, D., Junge, S., Reif, T. (2024). May the resources be with you: A systematic review
and framework of startup funding options. Management Review Quarterly, 74(3). https://
doi.org/10.1007/s11301-023-00336-6.
25. Baum, J.A., Shipilov, A.V., Rowley, T.J. (2003). Where do small worlds come from? Industrial
and Corporate Change, 12(4), 697–725.
26. Bechky, B.A. (2006). Gaffers, gofers, and grips: Role-based coordination in temporary
organizations. Organization Science, 17(1), 3–21. https://doi.org/10.1287/orsc.1050.0149.Bibliografia 113
27. Beckman, C.M. (2006). The influence of founding team company affiliations on firm
behavior. Academy of Management Journal, 49(4), 741–758. https://doi.org/10.5465/
AMJ.2006.22083030.
28. Berg, V., Birkeland, J., Nguyen-Duc, A., Pappas, I.O., Jaccheri, L. (2018). Software startup
engineering: A systematic mapping study. Journal of Systems and Software , 144, 255–274.
https://doi.org/10.1016/j.jss.2018.06.043.
29. Bergek, A., Norrman, C. (2008). Incubator best practice : A framework. Technovation,
28(1–2), 20–28. http://www.elsevier.com/.
30. Bertin, C., Mavoori, H. (2024). Innovative Technology-Based Startup-Large Firm Col-
laborations: Influence of Human and Social Capital on Engagement and Success. IEEE
Transactions on Engineering Management, 71, 11923–11935. https://doi.org/10.1109/
TEM.2022.3187924.
31. Biswas, S.S. (2023). Role of ChatGPT in Public Health. Annals of Biomedical Engineering,
51(5), 868–869. https://doi.org/10.1007/s10439-023-03172-7.
32. Bitkowska, A. (2017). Knowledge Management in Polish Enterprises. IUP Journal of Know-
ledge Management, 15(3), 7–22.
33. BODE (2022). Startup Law (Law 28/2022). Boletín Oficial del Estado. https://www.boe.es/
buscar/act.php?id=BOE-A-2022-21739.
34. Boguski, J. (2013). Zarządzanie wiedzą w uczelni wyższej. Nauka i Szkolnictwo Wyższe,
2(42), 10–31.
35. Bolisani, E., Bratianu, C. (2018). The Elusive Definition of Knowledge . W: Emergent Know-
ledge Strategies. Strategic Thinking in Knowledge Management (s. 1–22). Cham: Springer.
36. Borodako, K. (2016). Wybrane rozwiązania technologii informacyjno-komunikacyjnych
wykorzystywane w obsłudze turystyki biznesowej. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 33(1),
247–257.
37. Borowiec, B. (2006). Zarządzanie wiedzą z punktu widzenia twórców systemów informa-
tycznych. Studia i Materiały, 3(1), 63–67.
38. Borowy, M., Pajewski, T., Rudawska, J. (2019). Innovativeness of Enterprises in Polish
Technology Parks and Incubators. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 18(3), 21–28.
https://doi.org/10.22630/aspe.2019.18.3.28.
39. Boyarchenko, S.I. (2021). Life cycle of startup financing. SSRN Electronic Journal, 1–48.
https://doi.org/10.2139/ssrn.3835495.
40. Brett, R. (2002). Creating Intelligent Organization. The Journal for Quality Participation ,
2(1), 73–77.
41. Brilman, J. (2002). Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. Warszawa: PWE.
42. Brunetta, F., Boccardelli, P., Lipparini, A. (2018). The role of networks for innovation in
temporary and project-based organizations. Learning and Innovation in Hybrid Organi-
zations. W: Learning and innovation in hybrid organizations: Strategic and organizational
insights (s. 101–113). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62467-9_6.
43. Bryant, S.E. (2003). The Role of Transformational and Transactional Leadership in Creating,
Sharing and Exploiting Organizational Knowledge. Journal of Leadership Organizational
Studies, 9(4), 32–44. https://doi.org/10.1177/107179190300900403.114 Bibliografia
44. Bryda, G. (2014). CAQDAS a badania jakościowe w praktyce. Przegląd Socjologii Jakościo-
wej, 10(2), 12–38.
45. Buche, M.W., Scillitoe, J.L. (2007). Influence of Gender and Social Networks on Organiza -
tional Learning within Technology Incubators. American Journal of Business, 22(1), 59–68.
https://doi.org/10.1108/19355181200700005.
46. Budur, T., Abdullah, H., Rashid, C.A., Demirer, H. (2024). The Connection Between Know -
ledge Management Processes and Sustainability at Higher Education Institutions. Journal
of the Knowledge Economy, 15(4), 16632–16665.
47. Bukovitz, W.R., Williams, R.L. (2000). The Knowledge Management Fieldbook, Financial
Time. London: Prentice Hall.
48. Buniyamin, N., Barber, K.D. (2004). The intranet: A platform for knowledge management
system based on knowledge mapping. International Journal of Technology Management,
28(7–8), 729–746.
49. Burdecka, W. (2004). Instytucje otoczenia biznesu. Warszawa: PARP.
50. Burger-Helmchen, T. (2008). Plural-entrepreneurial activity for a single start-up: A case of
study. The Journal of High Technology Management Research , 19(2), 94–102.
51. Burke, C.M., Morley, M.J. (2016). On temporary organizations: A review, synthesis and research
agenda. Human Relations, 69(6), 1235–1258. https://doi.org/10.1177/0018726715610809.
52. Cabrera, A., Cabrera, E.F. (2002). Knowledge-sharing dilemmas. Organization Studies,
23(5), 687–710.
53. Castellacci, F., Archibugi, D. (2008). The technology clubs: The distribution of knowledge
across nations. Research Policy, 37(10), 1659–1673.
54. Cavicchioli, M., Kocollari, U. (2021). Learning from failure: Big data analysis for detecting
the patterns of failure in innovative startups. Big Data, 9(2), 79–88.
55. Chang, C.L.H., Lin, T.C. (2015). The role of organizational culture in the knowledge ma -
nagement process. Journal of Knowledge management, 19(3), 433–455.
56. Chang, C.M., Hsu, M.H., Yen, C.H. (2012). Factors affecting knowledge management suc -
cess: The fit perspective. Journal of Knowledge Management, 16(6), 847–861.
57. Chatterjee, S., Rana, N.P., Dwivedi, Y.K. (2024). How does business analytics contribute
to organisational performance and business value? A resource-based view. Information
Technology People, 37(2), 874–894.
58. Chatterji, A.K. (2009). Spawned with a silver spoon? Entrepreneurial performance and
innovation in the medical device industry. Strategic Management Journal, 30(2), 185–206.
https://doi.org/10.1002/smj.
59. Chen, D. (2022). Strategic Design of Technology-Based Startup Platforms: From the Per-
spectives of Innovation Approaches and Knowledge Management. Journal of Research in
Multidisciplinary Methods and Applications, 1(4), 1–6.
60. Chen, J., Liu, L. (2024). TMT entrepreneurial passion diversity and firm innovation per-
formance: The mediating role of knowledge creation. Journal of Knowledge Management,
28(1), 268–291.Bibliografia 115
61. Chen, Y., Luo, H., Chen, J., Guo, Y. (2022). Building data-driven dynamic capabilities to
arrest knowledge hiding: A knowledge management perspective. Journal of Business Rese-
arch, 139, 1138–1154.
62. Cheng, T.M., Wu, H.C. (2015). How do environmental knowledge, environmental sen-
sitivity, and place attachment affect environmentally responsible behavior? An integrated
approach for sustainable island tourism. Journal of Sustainable Tourism, 23(4), 557–576.
https://doi.org/10.1080/09669582.2014.965177.
63. Chopra, M., Saini, N., Kumar, S., Varma, A., Mangla, S.K., Lim, W.M. (2021). Past, pre-
sent, and future of knowledge management for business sustainability. Journal of Cleaner
Production, 328, 129592.
64. Christensen, C.M. (2015). The innovator’s dilemma: When new technologies cause great firms
to fail. Boston: Harvard Business Review Press.
65. Costa, V., Monteiro, S. (2016). Key knowledge management processes for innovation: A sys-
tematic literature review. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems,
46(3), 386–410.
66. Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mie-
szane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
67. Creswell, J.W., Clark, V.L.P. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Tho -
usand Oaks: Sage Publications.
68. Crowne, M. (2002). Why software product startups fail and what to do about it. IEEE In-
ternational Engineering Management Conference, 1, 338–343.
69. Ćwiek, M. (2019). Inkubatory przedsiębiorczości w kreowaniu działalności gospodarczej
w środowisku akademickim na przykładzie województwa małopolskiego. Kraków: Wydaw-
nictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
70. Czaplińska, A. (2024). Functioning of business incubators and technology parks in Poland
in the context of Industry 4.0. Scientific Papers of Silesian University of Technology Organiza -
tion and Management Series, 192, 125–146. https://doi.org/10.29119/1641-3466.2024.192.8.
71. Dalkir, K. (2013). Knowledge management in theory and practice. London: Routledge.
72. Danaeefard, H. (2023). Knowledge-based economy and protecting the institutional inte-
grity of university. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 10(3),
163–193.
73. Darroch, J. (2005). Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of
Knowledge Management, 9(3), 101–115.
74. Davenport, T.H., Prusak, L. (1998). Working knowledge: How organizations manage what
they know. Boston: Harvard Business Press.
75. Davenport, T., Voelpel, S. (2001). The rise of knowledge towards attention management.
Journal of Knowledge Management, 5(3), 212–222.
76. de Mello, M.A.D., da Costa, S.R.R., Resende, D.N. (2024). A Proposed Methodology for
Knowledge Management in Technology-Based Startup. W: Economic and Social Develop-
ment: Book of Proceedings of the 115th International Scientific Conference on Economic and
Social Development (s. 116–123). 26–27 September 2024. Rio de Janeiro.116 Bibliografia
77. Deeds, D.L., Decarolis, D., Coombs, J. (2000). Dynamic capabilities and new product deve-
lopment in high technology ventures: An empirical analysis of new biotechnology firms. Jour-
nal of Business Venturing, 15(3), 211–229. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(98)00013-5.
78. Dereń, A.M., Kudłaszyk, A. (2011). Wiedza jako czynnik rozwoju współczesnego przedsię-
biorstwa. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych , 2(160), 297–311.
79. Disterer, G. (2001). Individual and social barriers to knowledge transfer. W: Proceedings of
the 34th annual Hawaii international conference on system sciences (s. 7). IEEE. https://doi.
org/10.1109/HICSS.2001.927138.
80. Doz, Y.L. (1987). Technology Partnerships between Larger and Smaller Firms: Some Critical
Issues. International Studies of Management Organization, 17(4), 31–57. https://doi.org/10.
1080/00208825.1987.11656466.
81. Dzieńdziora, J. (2010). Systemy motywacji w małych i średnich przedsiębiorstwach. Zeszyty
Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 47, 579.
82. Dziewit, W. (2021). Polskie startupy 2023. https://startuppoland.org/wp-content/uploads/
2023/10/POLSKIE-STARTUPY-2023.pdf (dostęp: 10.12.2024).
83. Ebaidalla, E.M. (2024). Mobility restrictions and firms’ decisions to adopt digital techno -
logies during the COVID-19 pandemic: Across industry sectors study. African Journal of
Economic and Management Studies, 16(1).
84. Elia, S., Munjal, S., Scalera, V.G. (2020). Sourcing technological knowledge through foreign
inward licensing to boost the performance of Indian firms: The contingent effects of internal
R&D and business group affiliation. Management International Review, 60(5), 695–721.
85. Farnese, M.L., Barbieri, B., Chirumbolo, A., Patriotta, G. (2019). Managing knowledge in or-
ganizations: A Nonaka’s SECI model operationalization. Frontiers in Psychology, 10, 506330.
86. Fazlagić, J. (2009). Know-How w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki za-
rządzaniu wiedzą. Gliwice: Helion.
87. Fazlagić, J. (2014). Innowacyjne zarządzanie wiedzą. Warszawa: Difin.
88. Felin, T., Zenger, T.R. (2009). Entrepreneurs as theorists: On the origins of collective be-
liefs and novel strategies. Strategic Entrepreneurship Journal, 3(2), 127–146. https://doi.
org/10.1002/sej.
89. Feroz, H.M.B., Zulfiqar, S., Noor, S., Huo, C. (2022). Examining multiple engagements
and their impact on students’ knowledge acquisition: The moderating role of information
overload. Journal of Applied Research in Higher Education, 14(1), 366–393.
90. Ferreira, J.J., Fernandes, C.I., Veiga, P.M., Dooley, L. (2023). The effects of entrepreneurial
ecosystems, knowledge management capabilities, and knowledge spillovers on international
open innovation. R&D Management, 53(2), 322–338.
91. Freisinger, E., Heidenreich, S., Landau, C., Spieth, P. (2021). Business Model Innovation
Through the Lens of Time: An Empirical Study of Performance Implications Across Ven -
ture Life Cycles. Schmalenbach Journal of Business Research, 73(3–4), 339–380. https://doi.
org/10.1007/s41471-021-00116-6.
92. Galewski, T. (2012). Psychologiczne bariery informacyjne w społeczeństwie informacyj-
nym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 721, 185–197.Bibliografia 117
93. Ganesaraman, K., Bala Subrahmanya, M.H. (2022). How conflicts cause technology star-
tups to fail in India? An empirical analysis. International Journal of Global Business and
Competitiveness, 17(1), 40–52.
94. Gao, X., Rai, V. (2023). Knowledge acquisition and innovation quality: The moderating
role of geographical characteristics of technology. Technovation, 125, 102766.
95. Gaviria-Marin, M., Cruz-Cázares, C. (2020), Ranking web as indicator of knowledge dif-
fusion: An application for SMEs. Academia Revista Latinoamericana de Administración,
33(2), 219–240. https://doi.org/10.1108/ARLA-02-2019-0056.
96. Ge, C., Lv, W., Wang, J. (2023). The impact of digital technology innovation network
embedding on firms’ innovation performance: The role of knowledge acquisition and
digital transformation. Sustainability, 15(8), 6938.
97. Georgakellos, D.A., Agoraki, K.K., Fousteris, A.E. (2024). Pioneering Sustainability: Insi-
ghts from the Integrative Role of Knowledge Management Processes and Technological
Innovation. Sustainability, 16(10), 4296.
98. Gierszewska, G. (2006). Systemy informacyjne wspomagające zarządzanie wiedzą. Zarzą-
dzanie Zasobami Ludzkimi, 3–4, 31–43.
99. GilPress (2024). What Percentage of Startups Fail? Startup Failure Rate Statistics. https://
whatsthebigdata.com/startup-failure-statistics/ (dostęp: 10.12.2024).
100. Glinka, B., Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: PWE.
101. Golińska-Pieszyńska, M. (2009). Polityka wiedzy a współczesne procesy innowacyjne. War-
szawa: Scholar.
102. Graham, P. (2012). Want to start a startup? https://www.paulgraham.com/growth.html
(dostęp: 10.12.2024).
103. Gui, L., Lei, H., Le, P.B. (2024). Fostering product and process innovation through trans-
formational leadership and knowledge management capability: The moderating role of
innovation culture. European Journal of Innovation Management, 27(1), 214–232.
104. Gunturu, S.R., Josyula, H.P., Landge, S.R., Gupta, K., Kiruthiga, T. (2024). Assessing the
Role of AI in Developing Knowledge-Based Financial Decisions. W: Proceedings of the 2nd
International Conference on Disruptive Technologies (ICDT) (s. 458–463). IEEE. https://
doi.org/10.1109/ICDT61202.2024.10489071.
105. Gupta, S., Tuunanen, T., Kar, A.K., Modgil, S. (2023). Managing digital knowledge for
ensuring business efficiency and continuity. Journal of Knowledge Management, 27(2),
245–263.
106. Gupta, V., Fernandez-Crehuet, J.M., Gupta, C., Hanne, T. (2020). Freelancing models for
fostering innovation and problem solving in software startups: An empirical comparative
study. Sustainability, 12(23), 1–29. https://doi.org/10.3390/su122310106.
107. Hahn, Ch. (Hrg.) (2014). Finanzierung und Besteuerung von Start-up-Unternehmen:
Praxisbuch für erfolgreiche Gründer. Wiesbaden: Springer Gabler.
108. Hansen, M.T., Nohria, N., Tierney, T. (1999). What’s your strategy for managing know-
ledge. Harvard Business Review, 77(2), 106–116.118 Bibliografia
109. Haq, M., Davies, J. (2023). The person with maximum knowledge will win the race: Con -
ceptualizing knowledge in microbusinesses. Journal of Small Business Management, 61(2),
295–321. https://doi.org/10.1080/00472778.2020.1768799.
110. Harris, R., McAdam, R., McCausland, I., Reid, R. (2013). Knowledge management as
a source of innovation and competitive advantage for SMEs in peripheral regions. Inter-
national Journal of Entrepreneurship and Innovation, 14(1), 49–61.
111. Hartono, B., Siagian, H., Tarigan, Z. (2023). The effect of knowledge management on firm
performance. Mediating role of production technology, supply chain integration, and
green supply chain. Uncertain Supply Chain Management, 11(3), 1133–1148.
112. Hashai, N., Zahra, S. (2022). Founder team prior work experience: An asset or a liability
for startup growth?. Strategic Entrepreneurship Journal, 16(1), 155–184. https://doi.org/
https://doi.org/10.1002/sej.1406.
113. Hersleth, S.A., Kubberød, E., Gonera, A. (2023). Informal social learning dynamics
and entrepreneurial knowledge acquisition in a micro food learning network. Inter-
national Journal of Entrepreneurship and Innovation, 24(4), 268–280. https://doi.
org/10.1177/14657503221086099.
114. Hilmersson, M., Johanson, M. (2020). Knowledge acquisition strategy, speed of capability
development and speed of SME internationalisation. International Small Business Journal,
38(6), 536–556.
115. Hoe, S.L. (2006). Tacit knowledge, Nonaka and Takeuchi SECI model and informal know-
ledge processes. International Journal of Organization Theory Behavior, 9(4), 490–502.
116. Howells, J. (1996). Tacit knowledge. Technology Analysis & Strategic Management, 8(2),
91–106.
117. Huang, Y., Su, H., Sun, W., Zhang, J.M., Guo, C.J., Xu, J.M., Jiang, Z.B., Yang, S.X., Zhu, J.
(2010). Framework for building a low-cost, scalable, and secured platform for Web-deli-
vered business services. IBM Journal of Research and Development, 54(6), 1–14. https://
doi.org/10.1147/JRD.2010.2065891.
118. Hung, Y.C., Huang, S.M., Lin, Q.P., Tsai, M.L. (2005). Critical factors in adopting a know-
ledge management system for the pharmaceutical industry. Industrial Management Data
Systems, 105(2), 164–183.
119. Idrees, H., Haider, S.A., Xu, J., Tehseen, S., Jan, N. (2023). Impact of knowledge mana-
gement capabilities on organisational performance in construction firms: The mediating
role of innovation. Measuring Business Excellence, 27(2), 322–340.
120. Igna, I., Venturini, F. (2023). The determinants of AI innovation across European firms.
Research Policy, 52(2), 104661.
121. Ishfaq, R., Davis‐Sramek, B., Gibson, B. (2022). Digital supply chains in omnichannel
retail: A conceptual framework. Journal of Business Logistics, 43(2), 169–188.
122. Ismail, I.J. (2024). The predicting role of knowledge-based dynamic capabilities on in -
novation performance of small enterprises in Tanzania: Mediating effect of innovation
culture. Technological Sustainability, 3(2), 195–211.Bibliografia 119
123. Ito B., Tomiura E., Wakasugi R. (2011), Technological Knowledge and Offshore Outsour-
cing: Evidence from Japanese firm-level data, RIETI Discussion Paper Series No. 11-E-052.
Research Institute of Economy, Trade and Industry.
124. Jáki, E., Molnár, E.M., Kádár, B. (2019). Characteristics and challenges of the Hungarian
startup ecosystem. Vezetéstudomány/Budapest Management Review, 50(5), 2–12. https://
doi.org/10.14267/veztud.2019.05.01.
125. Jashapara, A. (2006). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE.
126. Javaid, J., Soroya, S., Mahmood, K. (2020). Impact of personal and organizational factors
on knowledge sharing attitude of university teachers in Pakistan. The Electronic Library ,
38(2), 317–336.
127. Juchnowicz, M., Kinowska, H., Krzyżanowska-Celmer, M. (2024). Kompetencje przy-
wódcze menedżerów zorientowanych na zrównoważony rozwój. Studia i Prace Kolegium
Zarządzania i Finansów, 196, 185–202.
128. Jusman, I.A., Ausat, A.A., Sumarna, A. (2023). Application of ChatGPT in business ma-
nagement and strategic decision making. Jurnal Minfo Polgan, 12(2), 1688–1697.
129. Karneli, O. (2023). The role of adhocratic leadership in facing the changing business
environment. Journal of Contemporary Administration and Management (ADMAN), 1(2),
77–83.
130. Karpacz, J. (2014). Zdolność technologiczna i innowacje produktowe: ujęcie teoretyczne
i wyniki badań empirycznych. Studia Ekonomiczne, 183, 55–67.
131. Karpiński, T. (2004). Inżynieria produkcji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
132. Karwowski, W. (2004). Zarządzanie wiedzą (1). Bezpieczeństwo Pracy, 11, 11–14.
133. Khan, Z., Vorley, T. (2017). Big data text analytics: An enabler of knowledge management.
Journal of Knowledge Management, 21(1), 18–34.
134. Kianto, A., Shujahat, M., Hussain, S., Nawaz, F., Ali, M. (2019). The impact of knowledge
management on knowledge worker productivity. Baltic Journal of Management, 14(2),
178–197.
135. Kirov, V., Malamin, B. (2022). Are translators afraid of artificial intelligence? Societies,
12(2), 70.
136. Kłusek-Wojciszke, B., Łosiewicz, M. (2009). Wiedza jako specyficzny zasób przedsiębior-
stwa. W: J. Fryca, J. Jaworski (red.), Współczesne przedsiębiorstwo: zasobowe czynniki
sukcesu w konkurencyjnym otoczeniu (s. 133–147). Gdańsk: Wyższa Szkoła Bankowa
w Gdańsku; Warszawa: CeDeWu.
137. Kociatkiewicz, J., Kostera, M. (2014). Zaangażowane badania jakościowe. Problemy Za-
rządzania, 1(45), 9–17.
138. Kogut, B., Zander, U. (1992). Knowledge of the firm, combinative capabilities, and the
replication of technology. Organization Science, 3(3), 383–397.
139. Kołakowski, A., Wysocki, J. (2017). Przedsięwzięcia typu start-up. Start-up a uwarunko-
wania sukcesu. Wymiar teoretyczno-praktyczny. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły
Głównej Handlowej.120 Bibliografia
140. Komisja Europejska (2016). Przyszli liderzy Europy: inicjatywa na rzecz przedsiębiorstw
typu start-up i przedsiębiorstw scale-up. Komunikat Komisji do Parlamentu Europej-
skiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2016%3A733%3AFIN
(dostęp: 12.12.2024).
141. Koolivand, A., Salehi, M., Arabzadeh, M., Ghodrati, H. (2023). The relationship between
knowledge-based economy and fraudulent financial reporting. Journal of Facilities Ma-
nagement, 21(1), 16–29.
142. Kopera, S., Wszendybył-Skulska, E., Cebulak, J., Grabowski, S. (2018). Interdisciplinarity
in Tech Startups Development – Case Study of “Unistartapp” Project. Foundations of
Management, 10(1), 23–32. https://doi.org/10.2478/fman-2018-0003.
143. Koro-Ljungberg, M., Mazzei, L.A. (2012). Problematizing Methodological Simplicity in
Qualitative Research: Editors’ Introduction. Qualitative Inquiry, 18(9), 728–731. https://
doi.org/10.1177/1077800412453013.
144. Kowalczyk, A., Nogalski, B., (2007). Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia. War-
szawa: Difin.
145. Koźmiński, T. (2012). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Wolters Kluwer.
146. Krzemień, E. (2004). Zintegrowane zarządzanie: aspekty towaroznawcze: jakość, środowi-
sko, technologia, bezpieczeństwo. Katowice–Warszawa: Śląsk.
147. Kubiak, K., Kardasz, B. (2018). Sposoby ochrony wiedzy w przedsiębiorstwie sektora
high-tech – case study. Ekonomiczne Problemy Usług, 131(1), 183–191.
148. Kumar, A.H. (2023). Analysis of ChatGPT tool to assess the potential of its utility for
academic writing in biomedical domain. Biology, Engineering, Medicine and Science Re-
ports, 9(1), 24–30.
149. Kwasnik, B.H. (1999). The role of classification in knowledge representation and discovery.
Library Trends, 48(1).
150. Kwiecień, K., Majewski, M. (2001). Tajniki wykorzystania wiedzy. W: B. Wawrzyniak (red.),
Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przed-
siębiorczości i Zarządzania.
151. Laitinen, J.A., Senoo, D. (2017). Internal knowledge sharing motivation in startup or-
ganizations. Knowledge Management in Organizations: 12th International Conference,
KMO 2017, Beijing, China, August 21–24, 2017, Proceedings 12 (s. 72–83). Springer
International Publishing.
152. Le, P.B., Lei, H. (2017). How transformational leadership supports knowledge sharing:
Evidence from Chinese manufacturing and service firms. Chinese Management Studies,
11(3), 479–497.
153. Lee, M.R., Lan, Y.C. (2011). Toward a Unified Knowledge Management Model for SMEs.
Expert Systems with Applications, 38(1), 729–735.
154. Leitão, J., Pereira, D., Gonçalves, Â. (2022). Business Incubators, Accelerators, and Per-
formance of Technology-Based Ventures: A Systematic Literature Review. Journal of
Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(1). https://doi.org/10.3390/
joitmc8010046.Bibliografia 121
155. Lemańska-Majdzik, A. (2012). Czynniki determinujące strukturę organizacyjną przed-
siębiorstwa. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 13(1), 99–107.
156. Leonard-Barton, D. (1995). Wellsprings of knowledge. Boston: Harvard Business School
Press.
157. Leonard-Barton, D. (1992). The factory as a learning laboratory. Sloan Management
Review, 34, 23.
158. Lewis, V.L., Churchill, N.C. (1983). The five stages of small business growth. University
of Illinois at Urbana-Champaign’s Academy for Entrepreneurial Leadership Historical
Research Reference in Entrepreneurship.
159. Li, B., Tao, J., Graziano, D., Pironti, M. (2024). How the digital empowerment of mobile
social platforms improves Chinese traditional retail enterprises’ operational performance:
From the knowledge management capabilities perspective. Journal of Knowledge Mana-
gement, 28(8), 2306–2323.
160. Li, G. (2022). Research on the relationships between knowledge-based dynamic capa-
bilities, organizational agility, and company performance. Journal of Risk and Financial
Management, 15(12), 606. https://doi.org/10.3390/jrfm15120606.
161. Lindner, F., Wald, A. (2011). Success factors of knowledge management in temporary
organizations. International Journal of Project Management, 29(7), 877–888. https://doi.
org/10.1016/j.ijproman.2010.09.003.
162. Lista Rossetti, A.P., Luz Tortorella, G., Bouzon, M., Gao, S., Chan, T.K. (2024). Identifying
Industry 4.0 technologies enablers for knowledge management–a scoping review. The
TQM Journal, 36(1), 340–360.
163. Liu, G., Farzad, S., Liu, L.L., Zhao, Y. (2022). Knowledge Management Challenges in
Start-up Companies in China’s Great Bay Area. 23rd European Conference on Knowledge
Management Vol. 2. Academic Conferences and Publishing Limited.
164. Liu, S., Deng, Z. (2015). Understanding Knowledge Management Capability in Business
Process Outsourcing: A Cluster Analysis. Management Decision, 53(1), 124–138.
165. Liu, W., Liu, Y., Zhu, X., Nespoli, P., Profita, F., Huang, L., Xu, Y. (2024). Digital entrepre -
neurship: Towards a knowledge management perspective. Journal of Knowledge Mana-
gement, 28(2), 341–354.
166. López-Cabarcos, M.Á., Srinivasan, S., Vázquez-Rodríguez, P. (2020). The role of product
innovation and customer centricity in transforming tacit and explicit knowledge into
profitability. Journal of Knowledge Management, 24(5), 1037–1057.
167. Łopusiewicz, A. (2013). Start-up. Od pomysłu do sukcesu. Gliwice: OnePress.
168. Lundin, R.A., Söderholm, A. (1995). A theory of the temporary organization. Scandinavian
Journal of Management, 11(4), 437–455. https://doi.org/10.1016/0956-5221(95)00036-U.
169. Machowski, J. (2007). Płocki Park Przemysłowo-Technologiczny – projekt pobudze-
nia przedsiębiorczości lokalnej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 3, 101–107. https://doi.
org/10.24917/20833296.3.12.
170. Macias, J. (2008). Nowe formy organizacji oparte na wiedzy. Przegląd Organizacji, 11,
9–12.122 Bibliografia
171. Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodo-
logicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 20(4(80)), 105–120.
172. Mańkowska, N. (2019). Startups in Poland on the internet of things market: Development
and life cycle. Proceedings of European Conference on Innovation and Entrepreneurship
ECIE, 2, 621–628.
173. Massenet, M. (1963). Études Méthodologiques sur les Futuribles. Bulletin SEDEIS. Fu-
turibles, 52.
174. Materska, K. (2006). Wiedza w organizacjach. Prolegomena do zarządzania wiedzą. W:
B. Sosińska-Kalata, E. Chuchro, W. Daszewski (red.), Informacja w sieci. Warszawa: Wy-
dawnictwo SBP.
175. Matusiak, K.B. (2008). Inkubator technologiczny. W: K.B. Matusiak (red.), Innowacje
i transfer technologii. Słownik pojęć. Warszawa: PARP.
176. Matusiak, K.B. (2011). Od przedsiębiorczości technologicznej do opartej na wiedzy (kre-
atywnej) – innowacyjna przedsiębiorczość ery postindustrialnej. Zeszyty Naukowe Uni-
wersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 69, 13–38.
177. Maurya, A. (2022). Running Lean: Iterate from Plan A to a Plan That Works. Sebastopol:
O’Reilly Media, Inc.
178. McAdam, M., McAdam, R. (2008). High tech start-ups in University Science Park
incubators: The relationship between the start-up’s lifecycle progression and use of
the incubator’s resources. Technovation, 28(5), 277–290. https://doi.org/10.1016/j.
technovation.2007.07.012.
179. McAdam, R., McCreedy, S. (1999). A critical review of knowledge management models.
The Learning Organization , 6(3), 91–101.
180. McIver, D., Lepisto, D.A. (2017). Effects of knowledge management on unit performance:
Examining the moderating role of tacitness and learnability. Journal of Knowledge Ma-
nagement, 21(2), 275–294.
181. Mendryk, I. (2008). Budowanie relacji z otoczeniem jako kompetencja organizacji. Anna-
les Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 42, 143–155.
182. Meyer, M.H., Lee, C., Kelley, D., Collier, G. (2020). An Assessment and Planning Metho-
dology for University-Based: Entrepreneurship Ecosystems. Journal of Entrepreneurship,
29(2), 259–292. https://doi.org/10.1177/0971355720930571.
183. Mian, S., Lamine, W., Fayolle, A. (2016). Technology Business Incubation: An overview
of the state of knowledge. Technovation, 50–51, 1–12. https://doi.org/10.1016/j.
technovation.2016.02.005.
184. Michalczuk, G. (2013). Zasoby niematerialne jako czynnik wartości przedsiębiorstwa: lu-
ka informacyjna sprawozdawczości finansowej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu
w Białymstoku.
185. Michta, D., Kaczmarska, B. (2016). Źródła innowacji w małych i średnich przedsiębior-
stwach – wyniki badań. Zarządzanie Przedsiębiorstwem, 19(4), 36–43.
186. Mielus, M. (2011). Organizacja oparta na wiedzy jako podstawa przedsiębiorczego zarzą-
dzania. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.Bibliografia 123
187. Migdadi, M.M. (2022). Knowledge management processes, innovation capability and
organizational performance. International Journal of Productivity and Performance Ma-
nagement, 71(1), 182–210.
188. Mikuła, B. (2009). Transfer wiedzy w organizacji i jego uwarunkowania. W: M. Reichel
(red.), Polska gospodarka pierwszej dekady XXI wieku. Nowy Sącz: Państwowa Wyższa
Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu.
189. Mikuła, B. (2020). Rewolucja w przedsiębiorstwach: od zarządzania zasobem ludzkim i za-
rządzania wiedzą do zarządzania kapitałem ludzkim. Akademia Zarządzania, 4(2), 27–45.
190. Mikuła, B., Pietruszka-Ortyl, A. (2008). Ludzie organizacji opartych na wiedzy. Zeszyty
Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 765, 29–51.
191. Mikuła, B., Pietruszka-Ortyl, A. (2010). Studium niematerialnych zasobów organizacji.
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 820, 31–46.
192. Mikuła, B., Pietruszka-Ortyl, A., Potocki, A. (2002). Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI
wieku: Wybrane koncepcje i metody. Warszawa: Difin.
193. Milewska, E. (2014). Wykorzystanie wiedzy technologicznej w procesie sterowania prze-
pływem produkcji. Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji. W: R. Knosala (red.),
Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji. Tom I (s. 604–613). Opole: Oficyna Wy -
dawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
194. MISE (2012). Italian Startup Act (Decreto Crescita 2.0 (D.L. 179/2012). Ministry of Eco-
nomic Development.
195. Moczydłowska, J. (2005). Zarządzanie wiedzą – dylematy psychologiczne. Prace Naukowe
Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1064.
196. Morawski, M. (2005). Ilościowe zarządzanie wiedzą – podejście zachodnie. W: K. Perechuda
(red.), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
197. Mohout, O., Kiemen, M. (2017). A critical perspective to exponential organizations and its
hyper scalability. 11. http://mixel.be/files/pdf/Critical-to-exponential_preprint.pdf (do -
stęp: 12.12.2024).
198. Möllmann, J. (2022). More than a handshake–knowledge transfer in structured corpora-
te–startup collaboration programs. Journal of Knowledge Management, 27(10), 2604–2624.
199. Moustaghfir, K., Schiuma, G. (2013). Knowledge, learning, and innovation: Research and
perspectives. Journal of Knowledge Management, 17(4), 495–510.
200. Narkiewicz-Niedbalec, E. (2016). Rozumienie hipotezy w słownikach i podręcznikach
zakresu nauk społecznych. Relacje. Studia z Nauk Społecznych, 1, 111–126.
201. Nawaz, R., Hina, M., Sharma, V., Srivastava, S., Farina Briamonte, M. (2024). Unleashing
knowledge arbitrage potential: Empowering startups through knowledge management.
Journal of Knowledge Management, 28(11), 221–254.
202. Nazam, M., Hashim, M., Baig, S.A., Abrar, M., Shabbir, R. (2020). Modeling the key bar-
riers of knowledge management adoption in sustainable supply chain. Journal of Enterprise
Information Management, 33(5), 1077–1109.
203. Ng, P.M., Lit, K.K., Cheung, C.T. (2022). Remote work as a new normal? The technology-
organization-environment (TOE) context. Technology in Society, 70, 102022. https://doi.
org/10.1016/j.techsoc.2022.102022.124 Bibliografia
204. Nguyen, N.T. (2023). The impact of intellectual capital on service firm financial perfor -
mance in emerging countries: The case of Vietnam. Sustainability, 15(9), 7332.
205. Nguyen-Duc, A., Kemell, K.-K., Abrahamsson, P. (2021). The entrepreneurial logic of
startup software development: A study of 40 software startups. Empirical Software Engi-
neering, 26, 1–55.
206. Nieć, M. (2019). Startupy w Polsce raport 2019 (2019th ed.). Warszawa: PARP.
207. Nieżurawski, L., Witkowska, J. (2007). Pojęcie satysfakcji klienta. Problemy Jakości, 7, 31–35.
208. Nogalski, B., Niewiadomski, P., Szpitter, A. (2022). Legal aspects of modern technologies
and the level of knowledge of a modern entrepreneur – a model and its verification. Journal
of Modern Science, 48(1), 253–280. https://doi.org/10.13166/jms/151091.
209. Nonaka, I. (2007). The Knowledge Creating Company. Howard Business Review, 85,
162–171.
210. Nonaka, I., Takeuchi, H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. Warszawa: Poltext.
211. Nuel, O.I.E., Peace, N.N., Ifechi, A.N. (2023). Knowledge management: Implications to
SMEs performance in Nigeria. Nurture, 17(2), 103–111.
212. Obeso, M., Hernández-Linares, R., López-Fernández, M.C., Serrano-Bedia, A.M. (2020).
Knowledge management processes and organizational performance: The mediating role
of organizational learning. Journal of Knowledge Management, 24(8), 1859–1880.
213. Ode, E., Ayavoo, R. (2020). The mediating role of knowledge application in the relationship
between knowledge management practices and firm innovation. Journal of Innovation
Knowledge, 5(3), 210–218.
214. Odei, S.A., Lasisi, T.T., Eluwole, K.K. (2024). Determinants of territorial innovations in
the macroregion of Visegrád countries: A seemingly unrelated probit analysis. Review of
Regional Research, 44, 73–118. https://doi.org/10.1007/s10037-024-00206-y.
215. Olejniczak, K. (2013). Efektywne pozyskiwanie wiedzy kluczem do sukcesu przedsię-
biorstwa: Effective knowledge acquisition as a key to enterprise success. Zeszyty Naukowe
Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie,
25(98), 319–328.
216. Oliva, F.L., Kotabe, M. (2019). Barriers, practices, methods and knowledge manage-
ment tools in startups. Journal of Knowledge Management, 23(9), 1838–1856. https://doi.
org/10.1108/JKM-06-2018-0361.
217. Ortiz, B., Donate, M.J., Guadamillas, F. (2017). Relationships between structural social
capital, knowledge identification capability and external knowledge acquisition. European
Journal of Management and Business Economics, 26(1), 48–66.
218. Passaro, R., Quinto, I., Rippa, P., Thomas, A. (2020). Evolution of collaborative networks
supporting startup sustainability: Evidences from digital firms. Sustainability (Switzer-
land), 12(22), 1–20. https://doi.org/10.3390/su12229437.
219. Passaro, R., Rippa, P., Thomas, A., Quinto, I. (2016). The start-up lifecycle: An interpre -
tative framework proposal. XXVII AiIG – Higher Education and Socioeconomic Deve-
lopment, 273. https://hdl.handle.net/11367/53990 (dostęp: 10.12.2024).
220. Pauwels, C., Clarysse, B., Wright, M., Van Hove, J. (2016). Understanding a new generation
incubation model: The accelerator. Technovation, 50–51, 13–24. https://doi.org/10.1016/j.
technovation.2015.09.003.Bibliografia 125
221. Pawełek, B. (2008). Metody normalizacji zmiennych w badaniach porównawczych złożo-
nych zjawisk ekonomicznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Seria Specjalna, 187.
222. Peixoto, A.R., Almeida, A.D., António, N. (2024). Tweeting the startup journey: How
Twitter data outlines startup life cycle phases. Computers in Industry. https://ssrn.com/
abstract=4870171 (dostęp: 12.12.2024).
223. Penc, J. (2002). Zarządzanie oparte na wiedzy. Organizacja i Kierowanie, 1, 3–16.
224. Peng, C., Xia, F., Naseriparsa, M., Osborne, F. (2023). Knowledge graphs: Opportunities
and challenges. Artificial Intelligence Review , 56(11), 13071–13102.
225. Perechuda, K. (2005). Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kom-
pozycja. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
226. Piecuch, J., Szarek, J. (2018). Konkurencyjność gospodarki województwa małopolskiego
a rozwój ekosystemu startupowego. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Problemy
Rolnictwa Światowego, 18(1), 183–193. https://doi.org/10.22630/prs.2018.18.1.17.
227. Pietruszka-Ortyl, A., Ćwiek, M. (2021). Social facilitators of specialist knowledge disper-
sion in the digital era. Sustainability, 13(10), 5759.
228. Pietrzyk, S. (2021). Zarządzanie wiedzą we współczesnych modelach kierowania. Praca
i Zabezpieczenie Społeczne, 8, 49–56.
229. Pisany, B. (2001). Zarządzanie wiedzą w organizacjach gospodarczych. Ekonomika i Or-
ganizacja Przedsiębiorstwa, 10.
230. Płoszaj, A. (2015). Instytucje otoczenia biznesu w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk–Gdy-
nia–Sopot. Warszawa: Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EURO-
REG), Uniwersytet Warszawski.
231. Polanyi, M. (1966). The tacit Dimension. New York: Doubleday & Company.
232. Probst, G., Raub, S., Romhardt, K. (2002). Zarządzanie wiedzą w organizacji. Kraków:
Oficyna Ekonomiczna.
233. Prusak, L., Davenport, T. (1998). Working knowledge: How organizations manage what
they know. Boston: Harvard Business Press.
234. Pszczołowski, T. (1978). Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Wrocław–War-
szawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
235. Pustovrh, A., Rangus, K., Drnovšek, M. (2020). The role of open innovation in developing
an entrepreneurial support ecosystem. Technological Forecasting and Social Change, 152.
https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.119892.
236. Pyfel, Ł. (2015). Badacz jakościowy w świątyni liczb i pieniądza – wykorzystanie metod ja-
kościowych w badaniu rynków finansowych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 11(1), 70–83.
237. Quigley, E.J., Debons, A. (1999). Interrogative Theory of Information and Knowledge. W:
Proceedings of SIGCPR ‘99 (s. 4–10). New Orleans: ACM Press.
238. Rafiq, U., Wang, X. (2020). Continuous Information Monitoring in Software Startups.
W: M. Paasivaara, P. Kruchten (eds), Agile Processes in Software Engineering and Extreme
Programming – Workshops. XP 2020. Lecture Notes in Business Information Processing,
396 (s. 253–260). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-58858-8_29.126 Bibliografia
239. Ramos Cordeiro, E., Lermen, F.H., Mello, C.M., Ferraris, A., Valaskova, K. (2024). Know-
ledge management in small and medium enterprises: A systematic literature review, biblio-
metric analysis, and research agenda. Journal of Knowledge Management, 28(2), 590–612.
240. Rathore, R.S., Agrawal, R. (2021). Performance indicators for technology business in-
cubators in Indian higher educational institutes. Management Research Review, 44(11),
1499–1520. https://doi.org/10.1108/MRR-12-2019-0515.
241. Ratna, S., Saide, S., Putri, A.M., Indrajit, R.E., Muwardi, D. (2024). Digital transformation
in tourism and hospitality industry: A literature review of blockchain, financial technolo -
gy, and knowledge management. EuroMed Journal of Business, 19(1), 84–112.
242. Rehman, S.U., Elrehail, H., Alsaad, A., Bhatti, A. (2022). Intellectual capital and innovative
performance: A mediation-moderation perspective. Journal of Intellectual Capital, 23(5),
998–1024. https://doi.org/10.1108/JIC-04-2020-0109.
243. Reychav, I., Weisberg, J. (2009). Good for workers, good for companies: How knowled-
ge sharing benefits individual employees. Knowledge and Process Management, 16(4),
186–197.
244. Reypens, C., Rückert, D., Delanote, J. (2020). From starting to scaling: How to foster
startup growth in Europe. European Investment Bank.
245. Ribeiro, V.B., Nakano, D., Muniz Jr., J. (2024). The human resources and knowledge ma -
nagement integrated role in Industry 4.0/5.0: A human-centric operations management
framework. Production, 34, e20240014.
246. Ries, E. (2011). The lean startup: How today’s entrepreneurs use continuous innovation to
create radically successful businesses. New York: Crown Currency.
247. Rivas, P., Zhao, L. (2023). Marketing with ChatGPT: Navigating the ethical terrain of
GPT-based chatbot technology. AI, 4(2), 375–384.
248. Sagan, A. (2016). Metodologia badań ekonomicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersy-
tetu Ekonomicznego w Krakowie.
249. Salamzadeh, A., Kesim, H.K. (2015). Startup companies: Life cycle and challenges. Pro-
ceedings of the 4th International Conference on Employment, Education and Entrepre-
neurship (EEE). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2628861.
250. Sallis, E., Jones, G. (2013). Knowledge management in education: Enhancing learning edu-
cation. London: Routledge.
251. Salvato, C. (2009). Capabilities unveiled: The role of ordinary activities in the evolution
of product development processes. Organization Science, 20(2), 384–409. https://doi.
org/10.1287/orsc.1080.0408.
252. Samad, A., Kazi, A.K., Raheem, M. (2014). Critical success factors of knowledge mana-
gement systems implementation. KASBIT Business Journal, 7(2), 64–78.
253. Samadi, M., Mirnezami, S.R., Khargh, M.T. (2023). The impact of organizational capabi-
lities on the international performance of knowledge-based firms. Journal of Open Inno-
vation: Technology, Market, and Complexity, 9(4), 100163.
254. Sanchez, R. (2004). Understanding competence-based management: Identifying and ma-
naging five modes of competence. Journal of Business research, 57(5), 518–532.Bibliografia 127
255. Santisteban, J., Mauricio, D., Cachay, O. (2021). Critical success factors for technology-ba-
sed startups. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 42(4), 397–421.
256. Scott, M., Bruce, R. (1987). Five stages of growth in small business. Long Range Planning,
20(3), 45–52.
257. Sefiani, Y., Bown, R. (2013). What influences the success of manufacturing SMEs? A per -
spective from Tangier. International Journal of Business and Social Science, 4(7), 297–309.
258. Serban, A.M., Luan, J. (2002). Overview of knowledge management. New Directions for
Institutional Research, 113, 5–16.
259. Shea, T., Usman, S.A., Arivalagan, S., Parayitam, S. (2023). Knowledge management prac-
tices” as moderator in the relationship between organizational culture and performance in
information technology companies in India. VINE Journal of Information and Knowledge
Management Systems, 53(4), 719–747.
260. Shehzad, M.U., Zhang, J., Dost, M., Ahmad, M.S., Alam, S. (2024). Knowledge mana-
gement enablers and knowledge management processes: A direct and configurational
approach to stimulate green innovation. European Journal of Innovation Management,
27(1), 123–152.
261. Shirazi, A., Mortazavi, S., Azad, N.P. (2011). Factors affecting employees’ readiness for
knowledge management. European journal of economics, Finance and Administrative
Sciences, 7(33), 167–177.
262. Shujahat, M., Sousa, M.J., Hussain, S., Nawaz, F., Wang, M., Umer, M. (2019). Translating
the impact of knowledge management processes into knowledge-based innovation: The
neglected and mediating role of knowledge-worker productivity. Journal of Business Re-
search, 94, 442–450. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.11.001.
263. Sichoongwe, K. (2024). Adoption behaviour of digital technologies by firms: Evidence
from South Africa’s manufacturing sector. Global Business Review, 25(2), 244–264.
264. Sima, X., Coudert, T., Geneste, L., de Valroger, A. (2024). Agility-based knowledge mana-
gement method for small and medium-sized enterprises. Knowledge Management Research
Practice, 22(3), 234–246.
265. Skala, A. (2017). Spiralna definicja startupu. Przegląd Organizacji, 9(932), 33–39. https://
doi.org/10.33141/po.2017.09.05.
266. Skrzypek, E. (2014). Kreatywność a zarządzanie wiedzą. Zeszyty Naukowe Małopolskiej
Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 24(1), 175–188.
267. Ślusarczyk, Z. (2017). Wkład start-upów w unowocześnienie gospodarki. Kwartalnik Na-
ukowy Uczelni Vistula, 3(53), 104–116.
268. Smith, K.G., Collins, C.J., Clark, K.D. (2005). Existing knowledge, knowledge creation
capability, and the rate of new product introduction in high-technology firms. Academy
of Management Journal, 48(2), 346–357. https://doi.org/10.5465/AMJ.2005.16928421.
269. Song, J., Wen, S., Ren, Q., Zhang, L. (2022). The choice and acquisition of external know -
ledge in startups: Matching improvisation to strategic flexibility. Management Decision,
60(11), 2928–2951.
270. Soniewicki, M. (2014). Wykorzystywanie kooperacyjnych źródeł wiedzy w przedsiębior-
stwach usługowych. Studia Oeconomica Posnaniensia, 2(1).128 Bibliografia
271. Sonmez Cakir, F., Kalaycioglu, O., Adiguzel, Z. (2024). Examination the effects of orga -
nizational innovation and knowledge management strategy in information technology
companies in R&D departments on service quality and product innovation. Information
Technology People, 37(4), 1540–1559.
272. Sopińska, A. (2008). Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa: analiza i pomiar
kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
273. Sopińska, A., Wachowiak, P. (2006). Modele zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie.
E-mentor, 1(14).
274. Soumya, V., Arumugam, S.K. (2024). Technology-Based Scalable Business Models: Dimen-
sions and Challenges of a New Populist Business Model. W: Advancing Software Engine -
ering Through AI, Federated Learning, and Large Language Models (s. 238–248). Hershey:
IGI Global.
275. Staniec, I. (2017). Zastosowanie modelowania równań strukturalnych w poszukiwaniu
czynników determinujących współpracę w przedsiębiorczości technologicznej. Prace
Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 469, 188–196.
276. Startup Genome (2017). The Global Startup Ecosystem Report 2017 . https://startupgenome.
com/reports/global-startup-ecosystem-report-2017 (dostęp: 2.03.2017).
277. Startup Genome (2024). The Global Startup Ecosystem Report 2024. https://genome.com/
report/gser2024 (dostęp: 10.12.2024).
278. Steele, L. (1989). Managing Technology – The Strategic View . New York: McGraw-Hill
Book.
279. Stefanowicz, B. (2011). Wiedza. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza
Szkoły Głównej Handlowej.
280. Stewart, T.A. (2001). The Wealth of Knowledge. Intellectual Capital and the Twenty-First
Century Organization. London: Nicholas Brealey Publishing.
281. Stonehouse, G., Hamill, J., Campbell, D., Purdie, T. (2001). Globalizacja, strategia i zarzą-
dzanie. Warszawa: Felberg SJA.
282. Struve, H. (1903). Wstęp krytyczny do filozofii. Warszawa: nakładem autora.
283. Sułkowski, Ł., Lenart-Gansiniec, R. (2021). Epistemologia, metodologia i metody badań
w naukach o zarządzaniu i jakości. Łódź: Społeczna Akademia Nauk.
284. Supernak, G. (2024). Zarządzanie wiedzą w Niezależnym Zrzeszeniu Studentów. Ogrody
Nauk i Sztuk, 14(14), 103–114.
285. Sutton, S.M.J. (2000). The role of process in software start-up. IEEE Software , 17(4), 33–39.
286. Sztompka, P. (1968). O pojęciu modelu w socjologii. Warszawa: Polska Akademia Nauk.
287. Taherdoost, H., Madanchian, M. (2023). Artificial intelligence and knowledge manage -
ment: Impacts, benefits, and implementation. Computers, 12(4), 72.
288. Tang, M., Walsh, G.S., Li, C., Baskaran, A. (2021). Exploring technology business incuba-
tors and their business incubation models: Case studies from China. Journal of Technology
Transfer, 46(1), 90–116. https://doi.org/10.1007/s10961-019-09759-4.
289. Tanriverdi, H., Venkatraman, N. (2005). Knowledge relatedness and the performance of
multibusiness firms. Strategic Management Journal, 26(2), 97–119. https://doi.org/10.1002/
smj.435.Bibliografia 129
290. Tech, R. (2018). Financing high-tech startups. Cham: Springer.
291. Tedeschi, L.O. (2019). ASN-ASAS symposium: Future of data analytics in nutrition:
Mathematical modeling in ruminant nutrition: Approaches and paradigms, extant mo-
dels, and thoughts for upcoming predictive analytics. Journal of Animal Science, 97(5),
1921–1944.
292. Teece, D.J. (1998). Capturing Value from Knowledge Assets. California Management Re-
view, 40, 55–79.
293. Teece, D.J. (2000). Strategies for Managing Knowledge Assets: The Role of Firm Structu -
re and Industrial Context. Long Range Planning, 33(1), 35–54. https://doi.org/10.1016/
S0024-6301(99)00117-X.
294. Than, S.T., Le, P.B., Le, T.T. (2023). The impacts of high-commitment HRM practices on
exploitative and exploratory innovation: The mediating role of knowledge sharing. VINE
Journal of Information and Knowledge Management Systems, 53(3), 430–449.
295. Theriou, N.G., Maditinos, D., Theriou, G. (2011). Knowledge management enabler fac -
tors and firm performance: An empirical research of the Greek medium and large firms.
European Research Studies, 15(2), 97–134.
296. Thornhill, S. (2006). Knowledge, innovation and firm performance in high- and low-tech -
nology regimes. Journal of Business Venturing, 21(5), 687–703. https://doi.org/10.1016/j.
jbusvent.2005.06.001.
297. Tomini, N., Brenk, K., Kanbach, D.K., Stubner, S., Bernhard, F. (2024). From hype to
impact: How companies can leverage the metaverse technology for business mo-
dels. International Journal of Entrepreneurship and Innovation, 26(1). https://doi.
org/10.1177/14657503241258934.
298. Trippner-Hrabi, J. (2015). Rola wiedzy w zarządzaniu organizacją. Przedsiębiorczość i Za-
rządzanie, 16(12), 181–189.
299. Trzmielak, D.M., Zehner II, W.B. (2021). Marketing nowych technologii i produktów B+R.
Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
300. Tseng, S.M., Lee, P.S. (2014). The effect of knowledge management capability and dynamic
capability on organizational performance. Journal of Enterprise Information Management,
27(2), 158–179. https://doi.org/10.1108/JEIM-05-2012-0025.
301. Tulley, R.J. (2008). Is there techne in my logos? On the origins and evolution of the ideo-
graphic term–technology. International Journal of Technology, Knowledge and Society,
4(1), 93–104.
302. Urbancová, H., Urbanec, J. (2011). The survey of tacit knowledge sharing in organization.
Scientific papers of the University of Pardubice. Series D. Faculty of Economics and Admi-
nistration, 19, 220–230.
303. Vhatkar, M.S., Raut, R.D., Gokhale, R., Kumar, M., Akarte, M., Ghoshal, S. (2024). Leve-
raging digital technology in retailing business: Unboxing synergy between omnichannel
retail adoption and sustainable retail performance. Journal of Retailing and Consumer
Services, 81, 104047.
304. Walesiak, M., Gatnar, E. (red.) (2011). Statystyczna analiza danych z wykorzystaniem
programu R. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.130 Bibliografia
305. Wang, S., Noe, R.A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future re-
search. Human Resource Management Review, 20(2), 115–131. https://doi.org/10.1016/j.
hrmr.2009.10.001.
306. Wang, S., Huang, X., Xia, M., Shi, X. (2024). Does Artificial Intelligence Promote Firms’
Innovation Efficiency: Evidence from the Robot Application. Journal of the Knowledge
Economy, 15(4), 16373–16394.
307. Wasilewski, A. (red.) (2016). Potencjał niepublicznych instytucji otoczenia biznesu w aspek-
cie adaptacji zewnętrznych instrumentów dla polityki innowacyjności. Warszawa: Instytut
Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej PIB.
308. Wasserman, N. (2013). The founder’s dilemmas: Anticipating and avoiding the pitfalls that
can sink a startup. Princeton: Princeton University Press.
309. Weichselgartner, J., Kelman, I. (2015). Geographies of resilience: Challenges and oppor-
tunities of a descriptive concept. Progress in Human Geography, 39(3), 249–267. https://
doi.org/10.1177/0309132513518834.
310. Wiig, K.M., (1993). Knowledge Management Foundations: Thinking About Thinking – How
People and Organizations Create, Represent, and Use Knowledge. Arlington: Schema Press.
311. Wójcik, G., Szyjewski, Z. (2006). Przekształcanie wiedzy ukrytej w wiedzę jawną. Studia
i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, 5, 147–158.
312. Wójcik, P. (2015). Bariery w zarządzaniu wiedzą w projektach informatycznych realizowa-
nych w modelu outsourcingowym/offshoringowym. Studia Ekonomiczne, 244, 191–199.
313. Wójcik, P., Wolak, J. (2019). Korzyści i bariery zarządzania wiedzą w projektach wytwa-
rzania oprogramowania. Marketing i Rynek, 12, 68–73.
314. Wolniak, R., Skotnicka-Zasadzień, B. (2014). Analiza źródeł wiedzy technologicznej
w przedsiębiorstwie przemysłowym. Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji, 2,
285–295.
315. Wonglimpiyarat, J. (2017). Technology auditing and risk management of technology
incubators/science parks. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable
Development, 13(1), 44–56. https://doi.org/10.1108/wjemsd-04-2016-0023.
316. Xie, X., Huo, J., Zou, H. (2019). Green process innovation, green product innovation, and
corporate financial performance: A content analysis method. Journal of Business Research,
101, 697–706.
317. Yeboah, A. (2023). Knowledge sharing in organization: A systematic review. Cogent
Business Management, 10(1), 2195027.
318. Yoshikuni, A.C., Lucas, E.C. (2021). Knowledge management processes and performan-
ce: Key role of IS strategies in knowledge capture and utilisation. Journal of Information
Knowledge Management, 20(04), 2150047.
319. Żabicka-Włodarczyk, M. (2015). Big Data jako nowe źródło kreowania wiedzy i wsparcia
dla rozwoju organizacyjnego. Marketing i Rynek, 5, 967–981.
320. Zámborský, P., Ingršt, I., Bhandari, K.R. (2023). Knowledge creation capability under dif-
ferent innovation-investment motives abroad: The knowledge-based view of international
innovation management. Technovation, 127, 102829.321. Zanasi, L. (2001). Needs Assessment for a Yukon Technology Incubator/Accelerator. Whi-
tehorse: Malloch Graham + Associates, Research Northwest.
322. Zane, L.J. (2023). Intellectual capital and the acquisition of human capital by technology-
-based new ventures. Journal of Intellectual Capital, 24(3), 780–798.
323. Zhang, J.J., Lichtenstei, Y., Gander, J. (2010). Business Models and Modelling Designing
Scalable Digital Business Models. The Eletronic Library , 34(1), 1–5.
324. Zhang, J., Baden-Fuller, Ch., Mangematin, V. (2007). Technological knowledge base, R&D
organization structure and alliance formation: Evidence from the biopharmaceutical in-
dustry. Research Policy, 36(4), 515–528.
325. Zhang, J., Jehangir, F.N., Yang, L., Tahir, M.A., Tabasum, S. (2024). Competitive Advantage
and Firm Performance: The Role of Organizational Culture, Organizational Innovation,
and Knowledge Sharing. Journal of the Knowledge Economy, 1–27.
326. Zhang-Zhang, Y., Rohlfer, S., Varma, A. (2022). Strategic people management in con-
temporary highly dynamic VUCA contexts: A knowledge worker perspective. Journal of
Business Research, 144, 587–598.
327. Zieleniewski, J. (1979). Organizacja i zarządzanie. Warszawa: PWE.
328. Zubek, M. (2023). Rola zasobów niematerialnych w kształtowaniu wartości przedsię-
biorstw opartych na wiedzy. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje.
Projekty, 70(4), 61–79.