• Zarządzanie wiedzą technologiczną w start-upach. Modele, procesy, wyzwania

Zarządzanie wiedzą technologiczną w start-upach. Modele, procesy, wyzwania

  • Autor: Kędziera Maciej Borodako Krzysztof Kostrzewska Jadwiga
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8270-426-6
  • Data wydania: 2025
  • Liczba stron/format: 134/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

50,00 zł

45,00 zł

Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 45,00 zł

10% taniej

Darmowa dostawa od 200 zł

Wysyłka w ciągu 24h


Dostępność: Duża ilość w magazynie

Książka stanowi studium poświęcone zarządzaniu wiedzą technologiczną, identyfikując ją jako kluczowy czynnik rozwoju innowacyjnych organizacji, jakimi są start-upy. W obliczu dynamicznych, globalnych wyzwań firmy dążą do wzmacniania swojej pozycji konkurencyjnej, wykorzystując wiedzę jako unikatowy zasób strategiczny. Mimo że zarządzanie wiedzą jest często uważane za domenę dużych przedsiębiorstw, start-upy (jako mikro i małe firmy) także efektywnie projektują procesy zarządzania technologią, osiągając sukcesy rynkowe.

Głównym motywem podjętych w publikacji rozważań jest zrozumienie roli wiedzy technologicznej w działalności start-upów. W związku z tym główny cel pracy koncentruje się na identyfikacji roli i determinant zarządzania wiedzą technologiczną w start-upach, uwzględniając procesy jej tworzenia, pozyskiwania, transferu i zastosowania. Metodologia badawcza opiera się na pogłębionych studiach literatury naukowej i branżowej, uzupełnionych o badania jakościowe przeprowadzone wśród ekspertów z sektora wspierającego rozwój start-upów. Zebrany materiał badawczy umożliwił pogłębioną analizę jakościową problemu badawczego oraz wniesienie nowej perspektywy do studiów nad zarządzaniem wiedzą w start-upach. Obszar ten jest wciąż w niewystarczającym stopniu zbadany, a publikacja wypełnia tę lukę, otwierając jednocześnie wiele nowych kierunków eksploracji.

Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61

Recenzja

dr hab. Stanisław Łobejko, prof. Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie:

Recenzowana monografia to bogate kompendium wiedzy o metodach, modelach, procesach, wyzwaniach i zagrożeniach w zarządzaniu wiedzą technologiczną w start-upach. Prezentuje interesujące wyniki badań jakościowych przeprowadzonych wśród menedżerów instytucji wspierających rozwój start-upów. Zawarte w niej treści oparte na bogatej literaturze przedmiotu, dobrze opisane i zilustrowane na schematach i diagramach z pewnością pozwolą założycielom i menedżerom start-upów lepiej zarządzać wiedzą technologiczną, dla wielu z nich stanowiącą fundament istnienia, rozwoju i sukcesu. (…) Dużym atutem publikacji jest bogaty przegląd literatury, obszerne spektrum prezentowanych metod i modeli zarządzania oraz część badawcza i opracowane na jej podstawie mapy relacji. Wartość dodaną stanowią liczne wnioski, a także rekomendacje w zakresie wiedzy technologicznej w start-upach.

Autor książki

Kędziera Maciej

Doktor nauk społecznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu i jakości. Rozprawa doktorska uzyskała zaszczyt wyróżnienia. Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie na kierunku Organizacja i zarządzanie - studia menedżerskie o specjalności  zintegrowane zarządzanie korporacyjne, a także kierunku Rachunkowość i controling. Ukończył także Studium Pedagogiczne przy Katedrze Psychologii i Dydaktyki UEK. Zainteresowania naukowe obejmują m.in.: zarządzanie wiedzą, wykorzystanie nowej technologii w biznesie, działalność przedsiębiorstw typu startup. Zdobyte doświadczenie zawodowe: Najwyższa Izba Kontroli - starszy inspektor kontroli państwowej, Izba Administracji Skarbowej - Dział Kontroli Wewnętrznej oraz urzędy skarbowe.

Borodako Krzysztof

Dr hab., prof. UEK. Profesor w Instytucie Zarządzania Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Był inicjatorem i głównym badaczem wielu projektów badawczych, między innymi badań nad outsourcingiem usług biznesowych opartych na wiedzy przez podmioty branży spotkań w Krakowie (projekt finansowany przez Narodowe Centrum Nauki). Kierownik zespołu ekspertów badających branżę spotkań w Krakowie w latach 2009-2020 oraz szef polskiego zespołu naukowego odpowiedzialny za ocenę wpływu ekonomicznego przemysłu spotkań na gospodarkę Krakowa. Autorem lub współautorem ponad 130 publikacji (w tym kilku książek) dotyczących innowacji, usług biznesowych, turystyki, nowych technologii, zarządzania wydarzeniami, foresightu (planowanie strategiczne). Publikował swoje prace w SAGE Open, Journal of Hospitality and Tourism Management, Tourism & Management Studies, International Journal of Tourism Research, Prague Economic Papers i Tourism Economics. Przygotowywał recenzje naukowe dla wiodących czasopism międzynarodowych z listy JCR (m.in. Service Industries Journal, Foresight, International Journal of Tourism Research, Current Issues in Tourism, Sustainability, Tourism Management, and Cities).

Kostrzewska Jadwiga

Dr, adiunkt w Katedrze Statystyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Spis treści:

Wprowadzenie

1. Zarządzanie wiedzą w organizacjach

1.1. Pojęcie wiedzy
1.2. Klasyfikacja wiedzy
1.3. Rola wiedzy w organizacji
1.4. Modele zarządzania wiedzą
1.5. Organizacje oparte na wiedzy

2. Wiedza technologiczna w przedsiębiorstwie

2.1. Znaczenie technologii w biznesie
2.2. Istota wiedzy technologicznej w przedsiębiorstwie
2.3. Źródła pozyskiwania wiedzy technologicznej
2.4. Czynniki stymulujące rozwój wiedzy technologicznej
2.5. Czynniki hamujące rozwój wiedzy technologicznej

3. Przedsiębiorstwa typu start-up

3.1. Definicja i istota start-upu
3.2. Fazy rozwoju start-upów
3.3. Wiedza technologiczna w przedsiębiorstwach typu start-up
3.4. Instytucje otoczenia biznesu jako moderator wiedzy technologicznej w start-upach

4. Badania wiedzy technologicznej w organizacjach

4.1. Metodyka badań jakościowych przeprowadzonych w podmiotach otoczenia biznesu
4.2. Znaczenie wiedzy technologicznej w start-upach
4.3. Analiza głównych czynników wpływających na zarządzanie wiedzą technologiczną w start-upach
4.4. Przegląd metodyki badań ilościowych stosowanych w analizach wiedzy technologicznej – kontekst teoretyczny i perspektywa dalszych badań

Podsumowanie
Bibliografia
Spis rysunków i tabel
O autorach

1. Adama, H.E., Okeke, C.D. (2024). Digital transformation as a catalyst for business model 
innovation: A critical review of impact and implementation strategies. Magna Scientia 
Advanced Research and Reviews, 10(2), 256–264.
2. Adelekan, S.A., Eze, B.U. (2019). Technology Incubator and Entrepreneurship Develop-
ment. W: Human Capital Formation for the Fourth Industrial Revolution (s. 286–304). IGI 
Global. https://doi.org/10.4018/978-1-5225-9810-7.ch012.
3. Agarwal, R., Shah, S.K. (2014). Knowledge sources of entrepreneurship: Firm formation 
by academic, user and employee innovators. Research Policy, 43(7), 1109–1133. https://doi.
org/10.1016/j.respol.2014.04.012.
4. Agarwal, R., Campbell, B.A., Franco, A.M., Ganco, M. (2016). What do i take with me? 
The mediating effect of spin-out team size and tenure on the founder-firm performance 
relationship. Academy of Management Journal, 59(3), 1060–1087. https://doi.org/10.5465/
amj.2012.0853.
5. Ahmad, H.S., An, M. (2008). Knowledge management implementation in construction 
projects: A KM model for Knowledge Creation, Collection and Updating (KCCU). Inter-
national Journal of Project Organisation and Management, 1(2), 133–166.
6. AIE (2022). How Governments Support Clean Energy Start-ups. Agency International 
Energy. https://doi.org/https://doi.org/https://doi.org/10.1787/291727bb-en.
7. Akhmadi, S., Tsakalerou, M. (2022). Knowledge acquisition, elicitation, and management 
in innovative firms. Procedia Computer Science, 200, 91–100.
8. Al-Husseini, S. (2024). Examining the impact of top management support on employee 
creativity through the mediating role of knowledge management and absorptive capacity. 
International Journal of Innovation Science, 16(4), 658–682.
9. Almeida, P., Dokko, G., Rosenkopf, L. (2003). Startup size and the mechanisms of external 
learning: Increasing opportunity and decreasing ability?. Research Policy, 32(2), 301–315. 
https://doi.org/10.1016/S0048-7333(02)00101-4.
10. Alzghoul, A., Khaddam, A.A., Alshaar, Q., Irtaimeh, H.J. (2024). Impact of knowledge‐
oriented leadership on innovative behavior, and employee satisfaction: The mediating role 
of knowledge‐centered culture for sustainable workplace. Business Strategy Development, 
7(1), e304.112 Bibliografia
11. Anshari, M., Syafrudin, M., Fitriyani, N.L. (2022). Fourth industrial revolution between 
knowledge management and digital humanities. Information, 13(6), 292.
12. Apanowicz, J. (2005). Metodologiczne uwarunkowania pracy naukowej: prace doktorskie, 
prace habilitacyjne. Warszawa: Difin.
13. Ardi, K., Bernarto, I., Berlianto, M.P., Nanda, K.A. (2022). Empowering knowledge-ba-
sed interaction in digital startup. International Journal of Data and Network Science, 6(4), 
1273–1286. https://doi.org/10.5267/j.ijdns.2022.6.007.
14. Ardichvili, A., Page, V., Wentling, T. (2003). Motivation and barriers to participation in 
virtual knowledge‐sharing communities of practice. Journal of knowledge management, 
7(1), 64–77.
15. Arduini, S., Manzo, M., Beck, T. (2024). Corporate reputation and culture: The link be -
tween knowledge management and sustainability. Journal of Knowledge Management, 28(4), 
1020–1041.
16. Ayinaddis, S.G. (2024). Unpacking Antecedents of Knowledge Management Success: A Key 
to Firm Performance in the Banking Sector. Journal of the Knowledge Economy, 15(4), 
18858–18883.
17. Azeem, M., Ahmed, M., Haider, S., Sajjad, M. (2021). Expanding competitive advantage 
through organizational culture, knowledge sharing and organizational innovation. Techno-
logy in Society, 66, 101635. https://doi.org/10.1016/j.techsoc.2021.101635.
18. Babik, W. (2005). Zarządzanie wiedzą we współczesnych systemach informacyjnych. Za-
gadnienia Informacji Naukowej, 1(85), 3–22.
19. Băeşu, C., Bejinaru, R. (2020). Knowledge management strategies for leadership in the 
digital business environment. Proceedings of the International Conference on Business  
Excellence, 14(1), 646–656.
20. Bąkowski,  A.,  Mażewska,  M.  (red.)  (2015).  Ośrodki  innowacji  i  przedsiębiorczości 
w Polsce – Raport 2014. Poznań–Warszawa: Stowarzyszenie Organizatorów Ośrodków  
Innowacji i Przedsiębiorczości w Polsce.
21. Barson, R.J., Foster, G., Struck, T., Ratchev, S., Pawar, K., Weber, F., Wunram, M. (2000). 
Inter-and intra-organisational barriers to sharing knowledge in the extended supply-chain. 
Proceedings of the eBusiness and eWork, 18–20.
22. Baruk, J. (2011). Wiedza w procesach tworzenia innowacji. Organizacja i Kierowanie, 8, 
113–127.
23. Bathelt, H., Li, P. (2020). Processes of building cross-border knowledge pipelines. Research 
Policy, 49(3), 103928.
24. Bauer, D., Junge, S., Reif, T. (2024). May the resources be with you: A systematic review 
and framework of startup funding options. Management Review Quarterly, 74(3). https://
doi.org/10.1007/s11301-023-00336-6.
25. Baum, J.A., Shipilov, A.V., Rowley, T.J. (2003). Where do small worlds come from? Industrial 
and Corporate Change, 12(4), 697–725.
26. Bechky, B.A. (2006). Gaffers, gofers, and grips: Role-based coordination in temporary 
organizations. Organization Science, 17(1), 3–21. https://doi.org/10.1287/orsc.1050.0149.Bibliografia 113
27. Beckman, C.M. (2006). The influence of founding team company affiliations on firm 
behavior.  Academy  of  Management  Journal,  49(4),  741–758.  https://doi.org/10.5465/
AMJ.2006.22083030.
28. Berg, V., Birkeland, J., Nguyen-Duc, A., Pappas, I.O., Jaccheri, L. (2018). Software startup 
engineering: A systematic mapping study. Journal of Systems and Software , 144, 255–274. 
https://doi.org/10.1016/j.jss.2018.06.043.
29. Bergek, A., Norrman, C. (2008). Incubator best practice : A framework. Technovation, 
28(1–2), 20–28. http://www.elsevier.com/.
30. Bertin, C., Mavoori, H. (2024). Innovative Technology-Based Startup-Large Firm Col-
laborations: Influence of Human and Social Capital on Engagement and Success. IEEE 
Transactions  on  Engineering  Management,  71,  11923–11935.  https://doi.org/10.1109/
TEM.2022.3187924.
31. Biswas, S.S. (2023). Role of ChatGPT in Public Health. Annals of Biomedical Engineering, 
51(5), 868–869. https://doi.org/10.1007/s10439-023-03172-7.
32. Bitkowska, A. (2017). Knowledge Management in Polish Enterprises. IUP Journal of Know-
ledge Management, 15(3), 7–22.
33. BODE (2022). Startup Law (Law 28/2022). Boletín Oficial del Estado. https://www.boe.es/
buscar/act.php?id=BOE-A-2022-21739.
34. Boguski, J. (2013). Zarządzanie wiedzą w uczelni wyższej. Nauka i Szkolnictwo Wyższe, 
2(42), 10–31.
35. Bolisani, E., Bratianu, C. (2018). The Elusive Definition of Knowledge . W: Emergent Know-
ledge Strategies. Strategic Thinking in Knowledge Management (s. 1–22). Cham: Springer.
36. Borodako, K. (2016). Wybrane rozwiązania technologii informacyjno-komunikacyjnych 
wykorzystywane w obsłudze turystyki biznesowej. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 33(1), 
247–257.
37. Borowiec, B. (2006). Zarządzanie wiedzą z punktu widzenia twórców systemów informa-
tycznych. Studia i Materiały, 3(1), 63–67.
38. Borowy, M., Pajewski, T., Rudawska, J. (2019). Innovativeness of Enterprises in Polish 
Technology Parks and Incubators. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 18(3), 21–28. 
https://doi.org/10.22630/aspe.2019.18.3.28.
39. Boyarchenko, S.I. (2021). Life cycle of startup financing. SSRN Electronic Journal, 1–48. 
https://doi.org/10.2139/ssrn.3835495.
40. Brett, R. (2002). Creating Intelligent Organization. The Journal for Quality Participation , 
2(1), 73–77.
41. Brilman, J. (2002). Nowoczesne koncepcje i metody zarządzania. Warszawa: PWE.
42. Brunetta, F., Boccardelli, P., Lipparini, A. (2018). The role of networks for innovation in 
temporary and project-based organizations. Learning and Innovation in Hybrid Organi-
zations. W: Learning and innovation in hybrid organizations: Strategic and organizational 
insights (s. 101–113). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-62467-9_6.
43. Bryant, S.E. (2003). The Role of Transformational and Transactional Leadership in Creating, 
Sharing and Exploiting Organizational Knowledge. Journal of Leadership Organizational 
Studies, 9(4), 32–44. https://doi.org/10.1177/107179190300900403.114 Bibliografia
44. Bryda, G. (2014). CAQDAS a badania jakościowe w praktyce. Przegląd Socjologii Jakościo-
wej, 10(2), 12–38.
45. Buche, M.W., Scillitoe, J.L. (2007). Influence of Gender and Social Networks on Organiza -
tional Learning within Technology Incubators. American Journal of Business, 22(1), 59–68. 
https://doi.org/10.1108/19355181200700005.
46. Budur, T., Abdullah, H., Rashid, C.A., Demirer, H. (2024). The Connection Between Know -
ledge Management Processes and Sustainability at Higher Education Institutions. Journal 
of the Knowledge Economy, 15(4), 16632–16665.
47. Bukovitz, W.R., Williams, R.L. (2000). The Knowledge Management Fieldbook, Financial 
Time. London: Prentice Hall.
48. Buniyamin, N., Barber, K.D. (2004). The intranet: A platform for knowledge management 
system based on knowledge mapping. International Journal of Technology Management, 
28(7–8), 729–746.
49. Burdecka, W. (2004). Instytucje otoczenia biznesu. Warszawa: PARP.
50. Burger-Helmchen, T. (2008). Plural-entrepreneurial activity for a single start-up: A case of 
study. The Journal of High Technology Management Research , 19(2), 94–102.
51. Burke, C.M., Morley, M.J. (2016). On temporary organizations: A review, synthesis and research 
agenda. Human Relations, 69(6), 1235–1258. https://doi.org/10.1177/0018726715610809.
52. Cabrera, A., Cabrera, E.F. (2002). Knowledge-sharing dilemmas. Organization Studies, 
23(5), 687–710.
53. Castellacci, F., Archibugi, D. (2008). The technology clubs: The distribution of knowledge 
across nations. Research Policy, 37(10), 1659–1673.
54. Cavicchioli, M., Kocollari, U. (2021). Learning from failure: Big data analysis for detecting 
the patterns of failure in innovative startups. Big Data, 9(2), 79–88.
55. Chang, C.L.H., Lin, T.C. (2015). The role of organizational culture in the knowledge ma -
nagement process. Journal of Knowledge management, 19(3), 433–455.
56. Chang, C.M., Hsu, M.H., Yen, C.H. (2012). Factors affecting knowledge management suc -
cess: The fit perspective. Journal of Knowledge Management, 16(6), 847–861.
57. Chatterjee, S., Rana, N.P., Dwivedi, Y.K. (2024). How does business analytics contribute 
to organisational performance and business value? A resource-based view. Information 
Technology People, 37(2), 874–894.
58. Chatterji, A.K. (2009). Spawned with a silver spoon? Entrepreneurial performance and 
innovation in the medical device industry. Strategic Management Journal, 30(2), 185–206. 
https://doi.org/10.1002/smj.
59. Chen, D. (2022). Strategic Design of Technology-Based Startup Platforms: From the Per-
spectives of Innovation Approaches and Knowledge Management. Journal of Research in 
Multidisciplinary Methods and Applications, 1(4), 1–6.
60. Chen, J., Liu, L. (2024). TMT entrepreneurial passion diversity and firm innovation per-
formance: The mediating role of knowledge creation. Journal of Knowledge Management, 
28(1), 268–291.Bibliografia 115
61. Chen, Y., Luo, H., Chen, J., Guo, Y. (2022). Building data-driven dynamic capabilities to 
arrest knowledge hiding: A knowledge management perspective. Journal of Business Rese-
arch, 139, 1138–1154.
62. Cheng, T.M., Wu, H.C. (2015). How do environmental knowledge, environmental sen-
sitivity, and place attachment affect environmentally responsible behavior? An integrated 
approach for sustainable island tourism. Journal of Sustainable Tourism, 23(4), 557–576. 
https://doi.org/10.1080/09669582.2014.965177.
63. Chopra, M., Saini, N., Kumar, S., Varma, A., Mangla, S.K., Lim, W.M. (2021). Past, pre-
sent, and future of knowledge management for business sustainability. Journal of Cleaner 
Production, 328, 129592.
64. Christensen, C.M. (2015). The innovator’s dilemma: When new technologies cause great firms 
to fail. Boston: Harvard Business Review Press.
65. Costa, V., Monteiro, S. (2016). Key knowledge management processes for innovation: A sys-
tematic literature review. VINE Journal of Information and Knowledge Management Systems, 
46(3), 386–410.
66. Creswell, J.W. (2013). Projektowanie badań naukowych: metody jakościowe, ilościowe i mie-
szane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
67. Creswell, J.W., Clark, V.L.P. (2017). Designing and conducting mixed methods research. Tho -
usand Oaks: Sage Publications.
68. Crowne, M. (2002). Why software product startups fail and what to do about it. IEEE In-
ternational Engineering Management Conference, 1, 338–343.
69. Ćwiek, M. (2019). Inkubatory przedsiębiorczości w kreowaniu działalności gospodarczej 
w środowisku akademickim na przykładzie województwa małopolskiego. Kraków: Wydaw-
nictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
70. Czaplińska, A. (2024). Functioning of business incubators and technology parks in Poland 
in the context of Industry 4.0. Scientific Papers of Silesian University of Technology Organiza -
tion and Management Series, 192, 125–146. https://doi.org/10.29119/1641-3466.2024.192.8.
71. Dalkir, K. (2013). Knowledge management in theory and practice. London: Routledge.
72. Danaeefard, H. (2023). Knowledge-based economy and protecting the institutional inte-
grity of university. Quarterly Journal of Research and Planning in Higher Education, 10(3), 
163–193.
73. Darroch, J. (2005). Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of 
Knowledge Management, 9(3), 101–115.
74. Davenport, T.H., Prusak, L. (1998). Working knowledge: How organizations manage what 
they know. Boston: Harvard Business Press.
75. Davenport, T., Voelpel, S. (2001). The rise of knowledge towards attention management. 
Journal of Knowledge Management, 5(3), 212–222.
76. de Mello, M.A.D., da Costa, S.R.R., Resende, D.N. (2024). A Proposed Methodology for 
Knowledge Management in Technology-Based Startup. W: Economic and Social Develop-
ment: Book of Proceedings of the 115th International Scientific Conference on Economic and 
Social Development (s. 116–123). 26–27 September 2024. Rio de Janeiro.116 Bibliografia
77. Deeds, D.L., Decarolis, D., Coombs, J. (2000). Dynamic capabilities and new product deve-
lopment in high technology ventures: An empirical analysis of new biotechnology firms. Jour-
nal of Business Venturing, 15(3), 211–229. https://doi.org/10.1016/S0883-9026(98)00013-5.
78. Dereń, A.M., Kudłaszyk, A. (2011). Wiedza jako czynnik rozwoju współczesnego przedsię-
biorstwa. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Oficerskiej Wojsk Lądowych , 2(160), 297–311.
79. Disterer, G. (2001). Individual and social barriers to knowledge transfer. W: Proceedings of 
the 34th annual Hawaii international conference on system sciences (s. 7). IEEE. https://doi.
org/10.1109/HICSS.2001.927138.
80. Doz, Y.L. (1987). Technology Partnerships between Larger and Smaller Firms: Some Critical 
Issues. International Studies of Management Organization, 17(4), 31–57. https://doi.org/10.
1080/00208825.1987.11656466.
81. Dzieńdziora, J. (2010). Systemy motywacji w małych i średnich przedsiębiorstwach. Zeszyty 
Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 47, 579.
82. Dziewit, W. (2021). Polskie startupy 2023. https://startuppoland.org/wp-content/uploads/ 
2023/10/POLSKIE-STARTUPY-2023.pdf (dostęp: 10.12.2024).
83. Ebaidalla, E.M. (2024). Mobility restrictions and firms’ decisions to adopt digital techno -
logies during the COVID-19 pandemic: Across industry sectors study. African Journal of 
Economic and Management Studies, 16(1).
84. Elia, S., Munjal, S., Scalera, V.G. (2020). Sourcing technological knowledge through foreign 
inward licensing to boost the performance of Indian firms: The contingent effects of internal 
R&D and business group affiliation. Management International Review, 60(5), 695–721.
85. Farnese, M.L., Barbieri, B., Chirumbolo, A., Patriotta, G. (2019). Managing knowledge in or-
ganizations: A Nonaka’s SECI model operationalization. Frontiers in Psychology, 10, 506330.
86. Fazlagić, J. (2009). Know-How w działaniu! Jak zdobyć przewagę konkurencyjną dzięki za-
rządzaniu wiedzą. Gliwice: Helion.
87. Fazlagić, J. (2014). Innowacyjne zarządzanie wiedzą. Warszawa: Difin.
88. Felin, T., Zenger, T.R. (2009). Entrepreneurs as theorists: On the origins of collective be-
liefs and novel strategies. Strategic Entrepreneurship Journal, 3(2), 127–146. https://doi.
org/10.1002/sej.
89. Feroz, H.M.B., Zulfiqar, S., Noor, S., Huo, C. (2022). Examining multiple engagements 
and their impact on students’ knowledge acquisition: The moderating role of information 
overload. Journal of Applied Research in Higher Education, 14(1), 366–393.
90. Ferreira, J.J., Fernandes, C.I., Veiga, P.M., Dooley, L. (2023). The effects of entrepreneurial 
ecosystems, knowledge management capabilities, and knowledge spillovers on international 
open innovation. R&D Management, 53(2), 322–338.
91. Freisinger, E., Heidenreich, S., Landau, C., Spieth, P. (2021). Business Model Innovation 
Through the Lens of Time: An Empirical Study of Performance Implications Across Ven -
ture Life Cycles. Schmalenbach Journal of Business Research, 73(3–4), 339–380. https://doi.
org/10.1007/s41471-021-00116-6.
92. Galewski, T. (2012). Psychologiczne bariery informacyjne w społeczeństwie informacyj-
nym. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 721, 185–197.Bibliografia 117
93. Ganesaraman, K., Bala Subrahmanya, M.H. (2022). How conflicts cause technology star-
tups to fail in India? An empirical analysis. International Journal of Global Business and 
Competitiveness, 17(1), 40–52.
94. Gao, X., Rai, V. (2023). Knowledge acquisition and innovation quality: The moderating 
role of geographical characteristics of technology. Technovation, 125, 102766.
95. Gaviria-Marin, M., Cruz-Cázares, C. (2020), Ranking web as indicator of knowledge dif-
fusion: An application for SMEs. Academia Revista Latinoamericana de Administración, 
33(2), 219–240. https://doi.org/10.1108/ARLA-02-2019-0056.
96. Ge, C., Lv, W., Wang, J. (2023). The impact of digital technology innovation network 
embedding on firms’ innovation performance: The role of knowledge acquisition and 
digital transformation. Sustainability, 15(8), 6938.
97. Georgakellos, D.A., Agoraki, K.K., Fousteris, A.E. (2024). Pioneering Sustainability: Insi-
ghts from the Integrative Role of Knowledge Management Processes and Technological 
Innovation. Sustainability, 16(10), 4296.
98. Gierszewska, G. (2006). Systemy informacyjne wspomagające zarządzanie wiedzą. Zarzą-
dzanie Zasobami Ludzkimi, 3–4, 31–43.
99. GilPress (2024). What Percentage of Startups Fail? Startup Failure Rate Statistics. https://
whatsthebigdata.com/startup-failure-statistics/ (dostęp: 10.12.2024).
100.  Glinka, B., Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Warszawa: PWE.
101.  Golińska-Pieszyńska, M. (2009). Polityka wiedzy a współczesne procesy innowacyjne. War-
szawa: Scholar.
102.  Graham, P. (2012). Want to start a startup? https://www.paulgraham.com/growth.html 
(dostęp: 10.12.2024).
103.  Gui, L., Lei, H., Le, P.B. (2024). Fostering product and process innovation through trans-
formational leadership and knowledge management capability: The moderating role of 
innovation culture. European Journal of Innovation Management, 27(1), 214–232.
104.  Gunturu, S.R., Josyula, H.P., Landge, S.R., Gupta, K., Kiruthiga, T. (2024). Assessing the 
Role of AI in Developing Knowledge-Based Financial Decisions. W: Proceedings of the 2nd 
International Conference on Disruptive Technologies (ICDT) (s. 458–463). IEEE. https://
doi.org/10.1109/ICDT61202.2024.10489071.
105.  Gupta, S., Tuunanen, T., Kar, A.K., Modgil, S. (2023). Managing digital knowledge for 
ensuring business efficiency and continuity. Journal of Knowledge Management, 27(2), 
245–263.
106.  Gupta, V., Fernandez-Crehuet, J.M., Gupta, C., Hanne, T. (2020). Freelancing models for 
fostering innovation and problem solving in software startups: An empirical comparative 
study. Sustainability, 12(23), 1–29. https://doi.org/10.3390/su122310106.
107.  Hahn, Ch. (Hrg.) (2014). Finanzierung und Besteuerung von Start-up-Unternehmen: 
Praxisbuch für erfolgreiche Gründer. Wiesbaden: Springer Gabler.
108.  Hansen, M.T., Nohria, N., Tierney, T. (1999). What’s your strategy for managing know-
ledge. Harvard Business Review, 77(2), 106–116.118 Bibliografia
109.  Haq, M., Davies, J. (2023). The person with maximum knowledge will win the race: Con -
ceptualizing knowledge in microbusinesses. Journal of Small Business Management, 61(2), 
295–321. https://doi.org/10.1080/00472778.2020.1768799.
110.  Harris, R., McAdam, R., McCausland, I., Reid, R. (2013). Knowledge management as 
a source of innovation and competitive advantage for SMEs in peripheral regions. Inter-
national Journal of Entrepreneurship and Innovation, 14(1), 49–61.
111.  Hartono, B., Siagian, H., Tarigan, Z. (2023). The effect of knowledge management on firm 
performance. Mediating role of production technology, supply chain integration, and 
green supply chain. Uncertain Supply Chain Management, 11(3), 1133–1148.
112.  Hashai, N., Zahra, S. (2022). Founder team prior work experience: An asset or a liability 
for startup growth?. Strategic Entrepreneurship Journal, 16(1), 155–184. https://doi.org/
https://doi.org/10.1002/sej.1406.
113.  Hersleth, S.A., Kubberød, E., Gonera, A. (2023). Informal social learning dynamics 
and entrepreneurial knowledge acquisition in a micro food learning network. Inter- 
national  Journal  of  Entrepreneurship  and  Innovation,  24(4),  268–280.  https://doi.
org/10.1177/14657503221086099.
114.  Hilmersson, M., Johanson, M. (2020). Knowledge acquisition strategy, speed of capability 
development and speed of SME internationalisation. International Small Business Journal, 
38(6), 536–556.
115.  Hoe, S.L. (2006). Tacit knowledge, Nonaka and Takeuchi SECI model and informal know-
ledge processes. International Journal of Organization Theory Behavior, 9(4), 490–502.
116.  Howells, J. (1996). Tacit knowledge. Technology Analysis & Strategic Management, 8(2), 
91–106.
117.  Huang, Y., Su, H., Sun, W., Zhang, J.M., Guo, C.J., Xu, J.M., Jiang, Z.B., Yang, S.X., Zhu, J. 
(2010). Framework for building a low-cost, scalable, and secured platform for Web-deli-
vered business services. IBM Journal of Research and Development, 54(6), 1–14. https://
doi.org/10.1147/JRD.2010.2065891.
118.  Hung, Y.C., Huang, S.M., Lin, Q.P., Tsai, M.L. (2005). Critical factors in adopting a know-
ledge management system for the pharmaceutical industry. Industrial Management Data 
Systems, 105(2), 164–183.
119.  Idrees, H., Haider, S.A., Xu, J., Tehseen, S., Jan, N. (2023). Impact of knowledge mana-
gement capabilities on organisational performance in construction firms: The mediating 
role of innovation. Measuring Business Excellence, 27(2), 322–340.
120.  Igna, I., Venturini, F. (2023). The determinants of AI innovation across European firms.  
Research Policy, 52(2), 104661.
121.  Ishfaq, R., Davis‐Sramek, B., Gibson, B. (2022). Digital supply chains in omnichannel 
retail: A conceptual framework. Journal of Business Logistics, 43(2), 169–188.
122.  Ismail, I.J. (2024). The predicting role of knowledge-based dynamic capabilities on in -
novation performance of small enterprises in Tanzania: Mediating effect of innovation 
culture. Technological Sustainability, 3(2), 195–211.Bibliografia 119
123.  Ito B., Tomiura E., Wakasugi R. (2011), Technological Knowledge and Offshore Outsour-
cing: Evidence from Japanese firm-level data, RIETI Discussion Paper Series No. 11-E-052. 
Research Institute of Economy, Trade and Industry.
124.  Jáki, E., Molnár, E.M., Kádár, B. (2019). Characteristics and challenges of the Hungarian 
startup ecosystem. Vezetéstudomány/Budapest Management Review, 50(5), 2–12. https://
doi.org/10.14267/veztud.2019.05.01.
125.  Jashapara, A. (2006). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: PWE.
126.  Javaid, J., Soroya, S., Mahmood, K. (2020). Impact of personal and organizational factors 
on knowledge sharing attitude of university teachers in Pakistan. The Electronic Library , 
38(2), 317–336.
127.  Juchnowicz, M., Kinowska, H., Krzyżanowska-Celmer, M. (2024). Kompetencje przy-
wódcze menedżerów zorientowanych na zrównoważony rozwój. Studia i Prace Kolegium 
Zarządzania i Finansów, 196, 185–202.
128.  Jusman, I.A., Ausat, A.A., Sumarna, A. (2023). Application of ChatGPT in business ma-
nagement and strategic decision making. Jurnal Minfo Polgan, 12(2), 1688–1697.
129.  Karneli, O. (2023). The role of adhocratic leadership in facing the changing business 
environment. Journal of Contemporary Administration and Management (ADMAN), 1(2), 
77–83.
130.  Karpacz, J. (2014). Zdolność technologiczna i innowacje produktowe: ujęcie teoretyczne 
i wyniki badań empirycznych. Studia Ekonomiczne, 183, 55–67.
131.  Karpiński, T. (2004). Inżynieria produkcji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.
132.  Karwowski, W. (2004). Zarządzanie wiedzą (1). Bezpieczeństwo Pracy, 11, 11–14.
133.  Khan, Z., Vorley, T. (2017). Big data text analytics: An enabler of knowledge management. 
Journal of Knowledge Management, 21(1), 18–34.
134.  Kianto, A., Shujahat, M., Hussain, S., Nawaz, F., Ali, M. (2019). The impact of knowledge 
management on knowledge worker productivity. Baltic Journal of Management, 14(2), 
178–197.
135.  Kirov, V., Malamin, B. (2022). Are translators afraid of artificial intelligence? Societies, 
12(2), 70.
136.  Kłusek-Wojciszke, B., Łosiewicz, M. (2009). Wiedza jako specyficzny zasób przedsiębior-
stwa. W: J. Fryca, J. Jaworski (red.), Współczesne przedsiębiorstwo: zasobowe czynniki 
sukcesu w konkurencyjnym otoczeniu (s. 133–147). Gdańsk: Wyższa Szkoła Bankowa 
w Gdańsku; Warszawa: CeDeWu.
137.  Kociatkiewicz, J., Kostera, M. (2014). Zaangażowane badania jakościowe. Problemy Za-
rządzania, 1(45), 9–17.
138.  Kogut, B., Zander, U. (1992). Knowledge of the firm, combinative capabilities, and the 
replication of technology. Organization Science, 3(3), 383–397.
139.  Kołakowski, A., Wysocki, J. (2017). Przedsięwzięcia typu start-up. Start-up a uwarunko-
wania sukcesu. Wymiar teoretyczno-praktyczny. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Szkoły 
Głównej Handlowej.120 Bibliografia
140.  Komisja Europejska (2016). Przyszli liderzy Europy: inicjatywa na rzecz przedsiębiorstw 
typu start-up i przedsiębiorstw scale-up. Komunikat Komisji do Parlamentu Europej-
skiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów. 
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=COM%3A2016%3A733%3AFIN 
(dostęp: 12.12.2024).
141.  Koolivand, A., Salehi, M., Arabzadeh, M., Ghodrati, H. (2023). The relationship between 
knowledge-based economy and fraudulent financial reporting. Journal of Facilities Ma-
nagement, 21(1), 16–29.
142.  Kopera, S., Wszendybył-Skulska, E., Cebulak, J., Grabowski, S. (2018). Interdisciplinarity 
in Tech Startups Development – Case Study of “Unistartapp” Project. Foundations of 
Management, 10(1), 23–32. https://doi.org/10.2478/fman-2018-0003.
143.  Koro-Ljungberg, M., Mazzei, L.A. (2012). Problematizing Methodological Simplicity in 
Qualitative Research: Editors’ Introduction. Qualitative Inquiry, 18(9), 728–731. https://
doi.org/10.1177/1077800412453013.
144.  Kowalczyk, A., Nogalski, B., (2007). Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia. War-
szawa: Difin. 
145.  Koźmiński, T. (2012). Zarządzanie wiedzą. Warszawa: Wolters Kluwer. 
146.  Krzemień, E. (2004). Zintegrowane zarządzanie: aspekty towaroznawcze: jakość, środowi-
sko, technologia, bezpieczeństwo. Katowice–Warszawa: Śląsk.
147.  Kubiak, K., Kardasz, B. (2018). Sposoby ochrony wiedzy w przedsiębiorstwie sektora 
high-tech – case study. Ekonomiczne Problemy Usług, 131(1), 183–191.
148.  Kumar, A.H. (2023). Analysis of ChatGPT tool to assess the potential of its utility for 
academic writing in biomedical domain. Biology, Engineering, Medicine and Science Re-
ports, 9(1), 24–30.
149.  Kwasnik, B.H. (1999). The role of classification in knowledge representation and discovery. 
Library Trends, 48(1).
150.  Kwiecień, K., Majewski, M. (2001). Tajniki wykorzystania wiedzy. W: B. Wawrzyniak (red.), 
Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przed-
siębiorczości i Zarządzania.
151.  Laitinen, J.A., Senoo, D. (2017). Internal knowledge sharing motivation in startup or-
ganizations. Knowledge Management in Organizations: 12th International Conference, 
KMO 2017, Beijing, China, August 21–24, 2017, Proceedings 12 (s. 72–83). Springer 
International Publishing.
152.  Le, P.B., Lei, H. (2017). How transformational leadership supports knowledge sharing: 
Evidence from Chinese manufacturing and service firms. Chinese Management Studies, 
11(3), 479–497.
153.  Lee, M.R., Lan, Y.C. (2011). Toward a Unified Knowledge Management Model for SMEs. 
Expert Systems with Applications, 38(1), 729–735.
154.  Leitão, J., Pereira, D., Gonçalves, Â. (2022). Business Incubators, Accelerators, and Per-
formance of Technology-Based Ventures: A Systematic Literature Review. Journal of 
Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8(1). https://doi.org/10.3390/
joitmc8010046.Bibliografia 121
155.  Lemańska-Majdzik, A. (2012). Czynniki determinujące strukturę organizacyjną przed-
siębiorstwa. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Zarządzanie, 13(1), 99–107.
156.  Leonard-Barton, D. (1995). Wellsprings of knowledge. Boston: Harvard Business School 
Press.
157.  Leonard-Barton, D. (1992). The factory as a learning laboratory. Sloan Management  
Review, 34, 23.
158.  Lewis, V.L., Churchill, N.C. (1983). The five stages of small business growth. University 
of Illinois at Urbana-Champaign’s Academy for Entrepreneurial Leadership Historical 
Research Reference in Entrepreneurship.
159.  Li, B., Tao, J., Graziano, D., Pironti, M. (2024). How the digital empowerment of mobile 
social platforms improves Chinese traditional retail enterprises’ operational performance: 
From the knowledge management capabilities perspective. Journal of Knowledge Mana-
gement, 28(8), 2306–2323.
160.  Li, G. (2022). Research on the relationships between knowledge-based dynamic capa-
bilities, organizational agility, and company performance. Journal of Risk and Financial 
Management, 15(12), 606. https://doi.org/10.3390/jrfm15120606.
161.  Lindner, F., Wald, A. (2011). Success factors of knowledge management in temporary 
organizations. International Journal of Project Management, 29(7), 877–888. https://doi.
org/10.1016/j.ijproman.2010.09.003.
162.  Lista Rossetti, A.P., Luz Tortorella, G., Bouzon, M., Gao, S., Chan, T.K. (2024). Identifying 
Industry 4.0 technologies enablers for knowledge management–a scoping review. The 
TQM Journal, 36(1), 340–360.
163.  Liu, G., Farzad, S., Liu, L.L., Zhao, Y. (2022). Knowledge Management Challenges in 
Start-up Companies in China’s Great Bay Area. 23rd European Conference on Knowledge 
Management Vol. 2. Academic Conferences and Publishing Limited.
164.  Liu, S., Deng, Z. (2015). Understanding Knowledge Management Capability in Business 
Process Outsourcing: A Cluster Analysis. Management Decision, 53(1), 124–138.
165.  Liu, W., Liu, Y., Zhu, X., Nespoli, P., Profita, F., Huang, L., Xu, Y. (2024). Digital entrepre -
neurship: Towards a knowledge management perspective. Journal of Knowledge Mana-
gement, 28(2), 341–354.
166.  López-Cabarcos, M.Á., Srinivasan, S., Vázquez-Rodríguez, P. (2020). The role of product 
innovation and customer centricity in transforming tacit and explicit knowledge into 
profitability. Journal of Knowledge Management, 24(5), 1037–1057.
167.  Łopusiewicz, A. (2013). Start-up. Od pomysłu do sukcesu. Gliwice: OnePress.
168.  Lundin, R.A., Söderholm, A. (1995). A theory of the temporary organization. Scandinavian 
Journal of Management, 11(4), 437–455. https://doi.org/10.1016/0956-5221(95)00036-U.
169.  Machowski, J. (2007). Płocki Park Przemysłowo-Technologiczny – projekt pobudze-
nia przedsiębiorczości lokalnej. Przedsiębiorczość – Edukacja, 3, 101–107. https://doi.
org/10.24917/20833296.3.12.
170.  Macias, J. (2008). Nowe formy organizacji oparte na wiedzy. Przegląd Organizacji, 11, 
9–12.122 Bibliografia
171.  Malewski, M. (2017). Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodo-
logicznej wyobraźni. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 20(4(80)), 105–120.
172.  Mańkowska, N. (2019). Startups in Poland on the internet of things market: Development 
and life cycle. Proceedings of European Conference on Innovation and Entrepreneurship 
ECIE, 2, 621–628.
173.  Massenet, M. (1963). Études Méthodologiques sur les Futuribles. Bulletin SEDEIS. Fu-
turibles, 52.
174.  Materska, K. (2006). Wiedza w organizacjach. Prolegomena do zarządzania wiedzą. W: 
B. Sosińska-Kalata, E. Chuchro, W. Daszewski (red.), Informacja w sieci. Warszawa: Wy-
dawnictwo SBP.
175.  Matusiak, K.B. (2008). Inkubator technologiczny. W: K.B. Matusiak (red.), Innowacje 
i transfer technologii. Słownik pojęć. Warszawa: PARP.
176.  Matusiak, K.B. (2011). Od przedsiębiorczości technologicznej do opartej na wiedzy (kre-
atywnej) – innowacyjna przedsiębiorczość ery postindustrialnej. Zeszyty Naukowe Uni-
wersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 69, 13–38.
177.  Maurya, A. (2022). Running Lean: Iterate from Plan A to a Plan That Works. Sebastopol: 
O’Reilly Media, Inc.
178.  McAdam,  M.,  McAdam,  R.  (2008).  High  tech  start-ups  in  University  Science  Park 
incubators: The relationship between the start-up’s lifecycle progression and use of 
the  incubator’s  resources.  Technovation,  28(5),  277–290.  https://doi.org/10.1016/j.
technovation.2007.07.012.
179.  McAdam, R., McCreedy, S. (1999). A critical review of knowledge management models. 
The Learning Organization , 6(3), 91–101.
180.  McIver, D., Lepisto, D.A. (2017). Effects of knowledge management on unit performance: 
Examining the moderating role of tacitness and learnability. Journal of Knowledge Ma-
nagement, 21(2), 275–294.
181.  Mendryk, I. (2008). Budowanie relacji z otoczeniem jako kompetencja organizacji. Anna-
les Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 42, 143–155.
182.  Meyer, M.H., Lee, C., Kelley, D., Collier, G. (2020). An Assessment and Planning Metho-
dology for University-Based: Entrepreneurship Ecosystems. Journal of Entrepreneurship, 
29(2), 259–292. https://doi.org/10.1177/0971355720930571.
183.  Mian, S., Lamine, W., Fayolle, A. (2016). Technology Business Incubation: An overview 
of  the  state  of  knowledge.  Technovation,  50–51,  1–12.  https://doi.org/10.1016/j.
technovation.2016.02.005.
184.  Michalczuk, G. (2013). Zasoby niematerialne jako czynnik wartości przedsiębiorstwa: lu-
ka informacyjna sprawozdawczości finansowej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu 
w Białymstoku.
185.  Michta, D., Kaczmarska, B. (2016). Źródła innowacji w małych i średnich przedsiębior-
stwach – wyniki badań. Zarządzanie Przedsiębiorstwem, 19(4), 36–43.
186.  Mielus, M. (2011). Organizacja oparta na wiedzy jako podstawa przedsiębiorczego zarzą-
dzania. Kraków: Oficyna Wydawnicza AFM.Bibliografia 123
187.  Migdadi, M.M. (2022). Knowledge management processes, innovation capability and 
organizational performance. International Journal of Productivity and Performance Ma-
nagement, 71(1), 182–210.
188.  Mikuła, B. (2009). Transfer wiedzy w organizacji i jego uwarunkowania. W: M. Reichel 
(red.), Polska gospodarka pierwszej dekady XXI wieku. Nowy Sącz: Państwowa Wyższa 
Szkoła Zawodowa w Nowym Sączu.
189.  Mikuła, B. (2020). Rewolucja w przedsiębiorstwach: od zarządzania zasobem ludzkim i za-
rządzania wiedzą do zarządzania kapitałem ludzkim. Akademia Zarządzania, 4(2), 27–45.
190.  Mikuła, B., Pietruszka-Ortyl, A. (2008). Ludzie organizacji opartych na wiedzy. Zeszyty 
Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 765, 29–51.
191.  Mikuła, B., Pietruszka-Ortyl, A. (2010). Studium niematerialnych zasobów organizacji. 
Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 820, 31–46.
192.  Mikuła, B., Pietruszka-Ortyl, A., Potocki, A. (2002). Zarządzanie przedsiębiorstwem XXI 
wieku: Wybrane koncepcje i metody. Warszawa: Difin.
193.  Milewska, E. (2014). Wykorzystanie wiedzy technologicznej w procesie sterowania prze-
pływem produkcji. Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji. W: R. Knosala (red.), 
Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji. Tom I (s. 604–613). Opole: Oficyna Wy -
dawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
194.  MISE (2012). Italian Startup Act (Decreto Crescita 2.0 (D.L. 179/2012). Ministry of Eco-
nomic Development.
195.  Moczydłowska, J. (2005). Zarządzanie wiedzą – dylematy psychologiczne. Prace Naukowe 
Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, 1064.
196.  Morawski, M. (2005). Ilościowe zarządzanie wiedzą – podejście zachodnie. W: K. Perechuda 
(red.), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
197.  Mohout, O., Kiemen, M. (2017). A critical perspective to exponential organizations and its 
hyper scalability. 11. http://mixel.be/files/pdf/Critical-to-exponential_preprint.pdf (do -
stęp: 12.12.2024).
198.  Möllmann, J. (2022). More than a handshake–knowledge transfer in structured corpora-
te–startup collaboration programs. Journal of Knowledge Management, 27(10), 2604–2624.
199.  Moustaghfir, K., Schiuma, G. (2013). Knowledge, learning, and innovation: Research and 
perspectives. Journal of Knowledge Management, 17(4), 495–510.
200.  Narkiewicz-Niedbalec, E. (2016). Rozumienie hipotezy w słownikach i podręcznikach 
zakresu nauk społecznych. Relacje. Studia z Nauk Społecznych, 1, 111–126.
201.  Nawaz, R., Hina, M., Sharma, V., Srivastava, S., Farina Briamonte, M. (2024). Unleashing 
knowledge arbitrage potential: Empowering startups through knowledge management. 
Journal of Knowledge Management, 28(11), 221–254.
202.  Nazam, M., Hashim, M., Baig, S.A., Abrar, M., Shabbir, R. (2020). Modeling the key bar-
riers of knowledge management adoption in sustainable supply chain. Journal of Enterprise 
Information Management, 33(5), 1077–1109.
203.  Ng, P.M., Lit, K.K., Cheung, C.T. (2022). Remote work as a new normal? The technology- 
organization-environment (TOE) context. Technology in Society, 70, 102022. https://doi.
org/10.1016/j.techsoc.2022.102022.124 Bibliografia
204.  Nguyen, N.T. (2023). The impact of intellectual capital on service firm financial perfor -
mance in emerging countries: The case of Vietnam. Sustainability, 15(9), 7332.
205.  Nguyen-Duc, A., Kemell, K.-K., Abrahamsson, P. (2021). The entrepreneurial logic of 
startup software development: A study of 40 software startups. Empirical Software Engi-
neering, 26, 1–55.
206.  Nieć, M. (2019). Startupy w Polsce raport 2019 (2019th ed.). Warszawa: PARP.
207.  Nieżurawski, L., Witkowska, J. (2007). Pojęcie satysfakcji klienta. Problemy Jakości, 7, 31–35.
208.  Nogalski, B., Niewiadomski, P., Szpitter, A. (2022). Legal aspects of modern technologies 
and the level of knowledge of a modern entrepreneur – a model and its verification. Journal 
of Modern Science, 48(1), 253–280. https://doi.org/10.13166/jms/151091.
209.  Nonaka, I. (2007). The Knowledge Creating Company. Howard Business Review, 85, 
162–171.
210.  Nonaka, I., Takeuchi, H. (2000). Kreowanie wiedzy w organizacji. Warszawa: Poltext.
211.  Nuel, O.I.E., Peace, N.N., Ifechi, A.N. (2023). Knowledge management: Implications to 
SMEs performance in Nigeria. Nurture, 17(2), 103–111.
212.  Obeso, M., Hernández-Linares, R., López-Fernández, M.C., Serrano-Bedia, A.M. (2020). 
Knowledge management processes and organizational performance: The mediating role 
of organizational learning. Journal of Knowledge Management, 24(8), 1859–1880.
213.  Ode, E., Ayavoo, R. (2020). The mediating role of knowledge application in the relationship 
between knowledge management practices and firm innovation. Journal of Innovation 
Knowledge, 5(3), 210–218.
214.  Odei, S.A., Lasisi, T.T., Eluwole, K.K. (2024). Determinants of territorial innovations in 
the macroregion of Visegrád countries: A seemingly unrelated probit analysis. Review of 
Regional Research, 44, 73–118. https://doi.org/10.1007/s10037-024-00206-y.
215.  Olejniczak, K. (2013). Efektywne pozyskiwanie wiedzy kluczem do sukcesu przedsię-
biorstwa: Effective knowledge acquisition as a key to enterprise success. Zeszyty Naukowe 
Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie, 
25(98), 319–328.
216.  Oliva, F.L., Kotabe, M. (2019). Barriers, practices, methods and knowledge manage-
ment tools in startups. Journal of Knowledge Management, 23(9), 1838–1856. https://doi.
org/10.1108/JKM-06-2018-0361.
217.  Ortiz, B., Donate, M.J., Guadamillas, F. (2017). Relationships between structural social 
capital, knowledge identification capability and external knowledge acquisition. European 
Journal of Management and Business Economics, 26(1), 48–66.
218.  Passaro, R., Quinto, I., Rippa, P., Thomas, A. (2020). Evolution of collaborative networks 
supporting startup sustainability: Evidences from digital firms. Sustainability (Switzer-
land), 12(22), 1–20. https://doi.org/10.3390/su12229437.
219.  Passaro, R., Rippa, P., Thomas, A., Quinto, I. (2016). The start-up lifecycle: An interpre -
tative framework proposal. XXVII AiIG – Higher Education and Socioeconomic Deve-
lopment, 273. https://hdl.handle.net/11367/53990 (dostęp: 10.12.2024).
220.  Pauwels, C., Clarysse, B., Wright, M., Van Hove, J. (2016). Understanding a new generation 
incubation model: The accelerator. Technovation, 50–51, 13–24. https://doi.org/10.1016/j.
technovation.2015.09.003.Bibliografia 125
221.  Pawełek, B. (2008). Metody normalizacji zmiennych w badaniach porównawczych złożo-
nych zjawisk ekonomicznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. 
Seria Specjalna, 187.
222.  Peixoto, A.R., Almeida, A.D., António, N. (2024). Tweeting the startup journey: How 
Twitter data outlines startup life cycle phases. Computers in Industry. https://ssrn.com/
abstract=4870171 (dostęp: 12.12.2024).
223.  Penc, J. (2002). Zarządzanie oparte na wiedzy. Organizacja i Kierowanie, 1, 3–16.
224.  Peng, C., Xia, F., Naseriparsa, M., Osborne, F. (2023). Knowledge graphs: Opportunities 
and challenges. Artificial Intelligence Review , 56(11), 13071–13102.
225.  Perechuda, K. (2005). Dyfuzja wiedzy w przedsiębiorstwie sieciowym. Wizualizacja i kom-
pozycja. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
226.  Piecuch, J., Szarek, J. (2018). Konkurencyjność gospodarki województwa małopolskiego 
a rozwój ekosystemu startupowego. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie. Problemy 
Rolnictwa Światowego, 18(1), 183–193. https://doi.org/10.22630/prs.2018.18.1.17.
227.  Pietruszka-Ortyl, A., Ćwiek, M. (2021). Social facilitators of specialist knowledge disper-
sion in the digital era. Sustainability, 13(10), 5759.
228.  Pietrzyk, S. (2021). Zarządzanie wiedzą we współczesnych modelach kierowania. Praca 
i Zabezpieczenie Społeczne, 8, 49–56.
229.  Pisany, B. (2001). Zarządzanie wiedzą w organizacjach gospodarczych. Ekonomika i Or-
ganizacja Przedsiębiorstwa, 10.
230.  Płoszaj, A. (2015). Instytucje otoczenia biznesu w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk–Gdy-
nia–Sopot. Warszawa: Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EURO-
REG), Uniwersytet Warszawski.
231.  Polanyi, M. (1966). The tacit Dimension. New York: Doubleday & Company.
232.  Probst, G., Raub, S., Romhardt, K. (2002). Zarządzanie wiedzą w organizacji. Kraków: 
Oficyna Ekonomiczna.
233.  Prusak, L., Davenport, T. (1998). Working knowledge: How organizations manage what 
they know. Boston: Harvard Business Press.
234.  Pszczołowski, T. (1978). Mała encyklopedia prakseologii i teorii organizacji. Wrocław–War-
szawa–Kraków–Gdańsk: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
235.  Pustovrh, A., Rangus, K., Drnovšek, M. (2020). The role of open innovation in developing 
an entrepreneurial support ecosystem. Technological Forecasting and Social Change, 152. 
https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.119892.
236.  Pyfel, Ł. (2015). Badacz jakościowy w świątyni liczb i pieniądza – wykorzystanie metod ja-
kościowych w badaniu rynków finansowych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 11(1), 70–83.
237.  Quigley, E.J., Debons, A. (1999). Interrogative Theory of Information and Knowledge. W: 
Proceedings of SIGCPR ‘99 (s. 4–10). New Orleans: ACM Press.
238.  Rafiq, U., Wang, X. (2020). Continuous Information Monitoring in Software Startups. 
W: M. Paasivaara, P. Kruchten (eds), Agile Processes in Software Engineering and Extreme 
Programming – Workshops. XP 2020. Lecture Notes in Business Information Processing, 
396 (s. 253–260). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-58858-8_29.126 Bibliografia
239.  Ramos Cordeiro, E., Lermen, F.H., Mello, C.M., Ferraris, A., Valaskova, K. (2024). Know-
ledge management in small and medium enterprises: A systematic literature review, biblio-
metric analysis, and research agenda. Journal of Knowledge Management, 28(2), 590–612.
240.  Rathore, R.S., Agrawal, R. (2021). Performance indicators for technology business in-
cubators in Indian higher educational institutes. Management Research Review, 44(11), 
1499–1520. https://doi.org/10.1108/MRR-12-2019-0515.
241.  Ratna, S., Saide, S., Putri, A.M., Indrajit, R.E., Muwardi, D. (2024). Digital transformation 
in tourism and hospitality industry: A literature review of blockchain, financial technolo -
gy, and knowledge management. EuroMed Journal of Business, 19(1), 84–112.
242.  Rehman, S.U., Elrehail, H., Alsaad, A., Bhatti, A. (2022). Intellectual capital and innovative 
performance: A mediation-moderation perspective. Journal of Intellectual Capital, 23(5), 
998–1024. https://doi.org/10.1108/JIC-04-2020-0109.
243.  Reychav, I., Weisberg, J. (2009). Good for workers, good for companies: How knowled-
ge sharing benefits individual employees. Knowledge and Process Management, 16(4), 
186–197.
244.  Reypens, C., Rückert, D., Delanote, J. (2020). From starting to scaling: How to foster 
startup growth in Europe. European Investment Bank.
245.  Ribeiro, V.B., Nakano, D., Muniz Jr., J. (2024). The human resources and knowledge ma -
nagement integrated role in Industry 4.0/5.0: A human-centric operations management 
framework. Production, 34, e20240014.
246.  Ries, E. (2011). The lean startup: How today’s entrepreneurs use continuous innovation to 
create radically successful businesses. New York: Crown Currency.
247.  Rivas, P., Zhao, L. (2023). Marketing with ChatGPT: Navigating the ethical terrain of 
GPT-based chatbot technology. AI, 4(2), 375–384.
248.  Sagan, A. (2016). Metodologia badań ekonomicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersy-
tetu Ekonomicznego w Krakowie.
249.  Salamzadeh, A., Kesim, H.K. (2015). Startup companies: Life cycle and challenges. Pro-
ceedings of the 4th International Conference on Employment, Education and Entrepre-
neurship (EEE). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2628861.
250.  Sallis, E., Jones, G. (2013). Knowledge management in education: Enhancing learning edu-
cation. London: Routledge.
251.  Salvato, C. (2009). Capabilities unveiled: The role of ordinary activities in the evolution 
of product development processes. Organization Science, 20(2), 384–409. https://doi.
org/10.1287/orsc.1080.0408.
252.  Samad, A., Kazi, A.K., Raheem, M. (2014). Critical success factors of knowledge mana-
gement systems implementation. KASBIT Business Journal, 7(2), 64–78.
253.  Samadi, M., Mirnezami, S.R., Khargh, M.T. (2023). The impact of organizational capabi-
lities on the international performance of knowledge-based firms. Journal of Open Inno-
vation: Technology, Market, and Complexity, 9(4), 100163.
254.  Sanchez, R. (2004). Understanding competence-based management: Identifying and ma-
naging five modes of competence. Journal of Business research, 57(5), 518–532.Bibliografia 127
255.  Santisteban, J., Mauricio, D., Cachay, O. (2021). Critical success factors for technology-ba-
sed startups. International Journal of Entrepreneurship and Small Business, 42(4), 397–421.
256.  Scott, M., Bruce, R. (1987). Five stages of growth in small business. Long Range Planning, 
20(3), 45–52.
257.  Sefiani, Y., Bown, R. (2013). What influences the success of manufacturing SMEs? A per -
spective from Tangier. International Journal of Business and Social Science, 4(7), 297–309.
258.  Serban, A.M., Luan, J. (2002). Overview of knowledge management. New Directions for 
Institutional Research, 113, 5–16.
259.  Shea, T., Usman, S.A., Arivalagan, S., Parayitam, S. (2023). Knowledge management prac-
tices” as moderator in the relationship between organizational culture and performance in 
information technology companies in India. VINE Journal of Information and Knowledge 
Management Systems, 53(4), 719–747.
260.  Shehzad, M.U., Zhang, J., Dost, M., Ahmad, M.S., Alam, S. (2024). Knowledge mana-
gement enablers and knowledge management processes: A direct and configurational 
approach to stimulate green innovation. European Journal of Innovation Management, 
27(1), 123–152.
261.  Shirazi, A., Mortazavi, S., Azad, N.P. (2011). Factors affecting employees’ readiness for 
knowledge management. European journal of economics, Finance and Administrative 
Sciences, 7(33), 167–177.
262.  Shujahat, M., Sousa, M.J., Hussain, S., Nawaz, F., Wang, M., Umer, M. (2019). Translating 
the impact of knowledge management processes into knowledge-based innovation: The 
neglected and mediating role of knowledge-worker productivity. Journal of Business Re-
search, 94, 442–450. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.11.001.
263.  Sichoongwe, K. (2024). Adoption behaviour of digital technologies by firms: Evidence 
from South Africa’s manufacturing sector. Global Business Review, 25(2), 244–264.
264.  Sima, X., Coudert, T., Geneste, L., de Valroger, A. (2024). Agility-based knowledge mana-
gement method for small and medium-sized enterprises. Knowledge Management Research 
Practice, 22(3), 234–246.
265.  Skala, A. (2017). Spiralna definicja startupu. Przegląd Organizacji, 9(932), 33–39. https://
doi.org/10.33141/po.2017.09.05.
266.  Skrzypek, E. (2014). Kreatywność a zarządzanie wiedzą. Zeszyty Naukowe Małopolskiej 
Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, 24(1), 175–188.
267.  Ślusarczyk, Z. (2017). Wkład start-upów w unowocześnienie gospodarki. Kwartalnik Na-
ukowy Uczelni Vistula, 3(53), 104–116.
268.  Smith, K.G., Collins, C.J., Clark, K.D. (2005). Existing knowledge, knowledge creation 
capability, and the rate of new product introduction in high-technology firms. Academy 
of Management Journal, 48(2), 346–357. https://doi.org/10.5465/AMJ.2005.16928421.
269.  Song, J., Wen, S., Ren, Q., Zhang, L. (2022). The choice and acquisition of external know -
ledge in startups: Matching improvisation to strategic flexibility. Management Decision, 
60(11), 2928–2951.
270.  Soniewicki, M. (2014). Wykorzystywanie kooperacyjnych źródeł wiedzy w przedsiębior-
stwach usługowych. Studia Oeconomica Posnaniensia, 2(1).128 Bibliografia
271.  Sonmez Cakir, F., Kalaycioglu, O., Adiguzel, Z. (2024). Examination the effects of orga -
nizational innovation and knowledge management strategy in information technology 
companies in R&D departments on service quality and product innovation. Information 
Technology People, 37(4), 1540–1559.
272.  Sopińska, A. (2008). Wiedza jako strategiczny zasób przedsiębiorstwa: analiza i pomiar 
kapitału intelektualnego przedsiębiorstwa. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.
273.  Sopińska, A., Wachowiak, P. (2006). Modele zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie. 
E-mentor, 1(14).
274.  Soumya, V., Arumugam, S.K. (2024). Technology-Based Scalable Business Models: Dimen-
sions and Challenges of a New Populist Business Model. W: Advancing Software Engine -
ering Through AI, Federated Learning, and Large Language Models (s. 238–248). Hershey:  
IGI Global.
275.  Staniec, I. (2017). Zastosowanie modelowania równań strukturalnych w poszukiwaniu 
czynników determinujących współpracę w przedsiębiorczości technologicznej. Prace  
Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 469, 188–196.
276.  Startup Genome (2017). The Global Startup Ecosystem Report 2017 . https://startupgenome.
com/reports/global-startup-ecosystem-report-2017 (dostęp: 2.03.2017).
277.  Startup Genome (2024). The Global Startup  Ecosystem Report 2024. https://genome.com/
report/gser2024 (dostęp: 10.12.2024).
278.  Steele, L. (1989). Managing Technology – The Strategic View . New York: McGraw-Hill 
Book.
279.  Stefanowicz, B. (2011). Wiedza. Wybrane zagadnienia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza 
Szkoły Głównej Handlowej.
280.  Stewart, T.A. (2001). The Wealth of Knowledge. Intellectual Capital and the Twenty-First 
Century Organization. London: Nicholas Brealey Publishing.
281.  Stonehouse, G., Hamill, J., Campbell, D., Purdie, T. (2001). Globalizacja, strategia i zarzą-
dzanie. Warszawa: Felberg SJA.
282.  Struve, H. (1903). Wstęp krytyczny do filozofii. Warszawa: nakładem autora.
283.  Sułkowski, Ł., Lenart-Gansiniec, R. (2021). Epistemologia, metodologia i metody badań 
w naukach o zarządzaniu i jakości. Łódź: Społeczna Akademia Nauk.
284.  Supernak, G. (2024). Zarządzanie wiedzą w Niezależnym Zrzeszeniu Studentów. Ogrody 
Nauk i Sztuk, 14(14), 103–114.
285.  Sutton, S.M.J. (2000). The role of process in software start-up. IEEE Software , 17(4), 33–39. 
286.  Sztompka, P. (1968). O pojęciu modelu w socjologii. Warszawa: Polska Akademia Nauk.
287.  Taherdoost, H., Madanchian, M. (2023). Artificial intelligence and knowledge manage -
ment: Impacts, benefits, and implementation. Computers, 12(4), 72.
288.  Tang, M., Walsh, G.S., Li, C., Baskaran, A. (2021). Exploring technology business incuba-
tors and their business incubation models: Case studies from China. Journal of Technology 
Transfer, 46(1), 90–116. https://doi.org/10.1007/s10961-019-09759-4.
289.  Tanriverdi, H., Venkatraman, N. (2005). Knowledge relatedness and the performance of 
multibusiness firms. Strategic Management Journal, 26(2), 97–119. https://doi.org/10.1002/
smj.435.Bibliografia 129
290.  Tech, R. (2018). Financing high-tech startups. Cham: Springer.
291.  Tedeschi, L.O. (2019). ASN-ASAS symposium: Future of data analytics in nutrition: 
Mathematical modeling in ruminant nutrition: Approaches and paradigms, extant mo-
dels, and thoughts for upcoming predictive analytics. Journal of Animal Science, 97(5), 
1921–1944.
292.  Teece, D.J. (1998). Capturing Value from Knowledge Assets. California Management Re-
view, 40, 55–79. 
293.  Teece, D.J. (2000). Strategies for Managing Knowledge Assets: The Role of Firm Structu -
re and Industrial Context. Long Range Planning, 33(1), 35–54. https://doi.org/10.1016/
S0024-6301(99)00117-X.
294.  Than, S.T., Le, P.B., Le, T.T. (2023). The impacts of high-commitment HRM practices on 
exploitative and exploratory innovation: The mediating role of knowledge sharing. VINE 
Journal of Information and Knowledge Management Systems, 53(3), 430–449.
295.  Theriou, N.G., Maditinos, D., Theriou, G. (2011). Knowledge management enabler fac -
tors and firm performance: An empirical research of the Greek medium and large firms. 
European Research Studies, 15(2), 97–134.
296.  Thornhill, S. (2006). Knowledge, innovation and firm performance in high- and low-tech -
nology regimes. Journal of Business Venturing, 21(5), 687–703. https://doi.org/10.1016/j.
jbusvent.2005.06.001.
297.  Tomini, N., Brenk, K., Kanbach, D.K., Stubner, S., Bernhard, F. (2024). From hype to 
impact:  How  companies  can  leverage  the  metaverse  technology  for  business  mo-
dels.  International  Journal  of  Entrepreneurship  and  Innovation,  26(1).  https://doi.
org/10.1177/14657503241258934. 
298.  Trippner-Hrabi, J. (2015). Rola wiedzy w zarządzaniu organizacją. Przedsiębiorczość i Za-
rządzanie, 16(12), 181–189.
299.  Trzmielak, D.M., Zehner II, W.B. (2021). Marketing nowych technologii i produktów B+R. 
Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
300.  Tseng, S.M., Lee, P.S. (2014). The effect of knowledge management capability and dynamic 
capability on organizational performance. Journal of Enterprise Information Management, 
27(2), 158–179. https://doi.org/10.1108/JEIM-05-2012-0025.
301.  Tulley, R.J. (2008). Is there techne in my logos? On the origins and evolution of the ideo-
graphic term–technology. International Journal of Technology, Knowledge and Society, 
4(1), 93–104.
302.  Urbancová, H., Urbanec, J. (2011). The survey of tacit knowledge sharing in organization. 
Scientific papers of the University of Pardubice. Series D. Faculty of Economics and Admi-
nistration, 19, 220–230. 
303.  Vhatkar, M.S., Raut, R.D., Gokhale, R., Kumar, M., Akarte, M., Ghoshal, S. (2024). Leve-
raging digital technology in retailing business: Unboxing synergy between omnichannel 
retail adoption and sustainable retail performance. Journal of Retailing and Consumer 
Services, 81, 104047.
304.  Walesiak, M., Gatnar, E. (red.) (2011). Statystyczna analiza danych z wykorzystaniem 
programu R. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.130 Bibliografia
305.  Wang, S., Noe, R.A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future re-
search. Human Resource Management Review, 20(2), 115–131. https://doi.org/10.1016/j.
hrmr.2009.10.001.
306.  Wang, S., Huang, X., Xia, M., Shi, X. (2024). Does Artificial Intelligence Promote Firms’ 
Innovation Efficiency: Evidence from the Robot Application. Journal of the Knowledge 
Economy, 15(4), 16373–16394.
307.  Wasilewski, A. (red.) (2016). Potencjał niepublicznych instytucji otoczenia biznesu w aspek-
cie adaptacji zewnętrznych instrumentów dla polityki innowacyjności. Warszawa: Instytut 
Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej PIB.
308.  Wasserman, N. (2013). The founder’s dilemmas: Anticipating and avoiding the pitfalls that 
can sink a startup. Princeton: Princeton University Press.
309.  Weichselgartner, J., Kelman, I. (2015). Geographies of resilience: Challenges and oppor-
tunities of a descriptive concept. Progress in Human Geography, 39(3), 249–267. https://
doi.org/10.1177/0309132513518834.
310.  Wiig, K.M., (1993). Knowledge Management Foundations: Thinking About Thinking – How 
People and Organizations Create, Represent, and Use Knowledge. Arlington: Schema Press.
311.  Wójcik, G., Szyjewski, Z. (2006). Przekształcanie wiedzy ukrytej w wiedzę jawną. Studia 
i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, 5, 147–158.
312.  Wójcik, P. (2015). Bariery w zarządzaniu wiedzą w projektach informatycznych realizowa-
nych w modelu outsourcingowym/offshoringowym. Studia Ekonomiczne, 244, 191–199.
313.  Wójcik, P., Wolak, J. (2019). Korzyści i bariery zarządzania wiedzą w projektach wytwa-
rzania oprogramowania. Marketing i Rynek, 12, 68–73.
314.  Wolniak, R., Skotnicka-Zasadzień, B. (2014). Analiza źródeł wiedzy technologicznej 
w przedsiębiorstwie przemysłowym. Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji, 2, 
285–295.
315.  Wonglimpiyarat, J. (2017). Technology auditing and risk management of technology  
incubators/science parks. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable 
Development, 13(1), 44–56. https://doi.org/10.1108/wjemsd-04-2016-0023.
316.  Xie, X., Huo, J., Zou, H. (2019). Green process innovation, green product innovation, and 
corporate financial performance: A content analysis method. Journal of Business Research, 
101, 697–706.
317.  Yeboah, A. (2023). Knowledge sharing in organization: A systematic review. Cogent  
Business Management, 10(1), 2195027.
318.  Yoshikuni, A.C., Lucas, E.C. (2021). Knowledge management processes and performan-
ce: Key role of IS strategies in knowledge capture and utilisation. Journal of Information 
Knowledge Management, 20(04), 2150047.
319.  Żabicka-Włodarczyk, M. (2015). Big Data jako nowe źródło kreowania wiedzy i wsparcia 
dla rozwoju organizacyjnego. Marketing i Rynek, 5, 967–981.
320.  Zámborský, P., Ingršt, I., Bhandari, K.R. (2023). Knowledge creation capability under dif-
ferent innovation-investment motives abroad: The knowledge-based view of international 
innovation management. Technovation, 127, 102829.321.  Zanasi, L. (2001). Needs Assessment for a Yukon Technology Incubator/Accelerator. Whi-
tehorse: Malloch Graham + Associates, Research Northwest.
322.  Zane, L.J. (2023). Intellectual capital and the acquisition of human capital by technology-
-based new ventures. Journal of Intellectual Capital, 24(3), 780–798.
323.  Zhang, J.J., Lichtenstei, Y., Gander, J. (2010). Business Models and Modelling Designing 
Scalable Digital Business Models. The Eletronic Library , 34(1), 1–5.
324.  Zhang, J., Baden-Fuller, Ch., Mangematin, V. (2007). Technological knowledge base, R&D 
organization structure and alliance formation: Evidence from the biopharmaceutical in-
dustry. Research Policy, 36(4), 515–528.
325.  Zhang, J., Jehangir, F.N., Yang, L., Tahir, M.A., Tabasum, S. (2024). Competitive Advantage 
and Firm Performance: The Role of Organizational Culture, Organizational Innovation, 
and Knowledge Sharing. Journal of the Knowledge Economy, 1–27.
326.  Zhang-Zhang, Y., Rohlfer, S., Varma, A. (2022). Strategic people management in con-
temporary highly dynamic VUCA contexts: A knowledge worker perspective. Journal of 
Business Research, 144, 587–598.
327.  Zieleniewski, J. (1979). Organizacja i zarządzanie. Warszawa: PWE.
328.  Zubek, M. (2023). Rola zasobów niematerialnych w kształtowaniu wartości przedsię-
biorstw opartych na wiedzy. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. 
Projekty, 70(4), 61–79.