Zarządzanie wiedzą a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa międzynarodowego. Ujęcie teoretyczne i praktyczne
- Autor: Marcin Soniewicki
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-432-1
- Data wydania: 2017
- Liczba stron/format: 186/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
45.00 zł
40.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
We współczesnej literaturze, zarówno naukowej, jak i publicystycznej, często podkreśla się znaczenie wiedzy w gospodarce. Powszechnie używane są terminy „gospodarka oparta na wiedzy” czy „gospodarka wiedzy”. Co jednak w praktyce oznaczają one dla szeroko rozumianego przedsiębiorstwa – nie tylko dla wielkich koncernów, ale także dla małych czy średnich podmiotów gospodarczych?
Książka kompleksowo przedstawia wymienione zagadnienia i ukazuje, jak każdego rodzaju firma, operująca w dowolnej branży, może lub nawet powinna funkcjonować w warunkach gospodarki opartej na wiedzy. W tym kontekście szczególny nacisk został położony na przedsiębiorstwa działające międzynarodowo, na wielu rynkach. Publikacja skupia się na problematyce kształtowania przewagi konkurencyjnej firmy poprzez odpowiednią organizację procesów w obszarze wiedzy, przedstawiając jej powiązanie z działaniami w zakresie marketingu i rynku. Opisane zagadnienia teoretyczne zostały zobrazowane na przykładzie czterech, różnej wielkości przedsiębiorstw.
Książka opiera się na badaniach naukowych i przeznaczona jest dla studentów kierunków ekonomicznych i biznesowych, pracowników naukowych, a także dla praktyków biznesu. Może ona stanowić źródło cennych wskazówek dla osób zarządzających każdego rodzaju przedsiębiorstwami, nie tylko międzynarodowymi.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Zasób wiedzy a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa
1.1. Charakterystyka pojęcia wiedza
1.1.1. Definicja
1.1.2. Rodzaje wiedzy
1.2. Gospodarczy wymiar zasobu wiedzy
1.2.1. Znaczenie zasobu wiedzy w gospodarce industrialnej
1.2.2. Zmiana roli zasobu wiedzy we współczesnych procesach gospodarczych – transformacja w kierunku gospodarki opartej na wiedzy
1.3. Przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa
1.4. Zasób wiedzy a przewaga konkurencyjna przedsiębiorstwa: ujęcie statyczne oraz dynamiczne
1.5. Podsumowanie i wnioski
Rozdział 2. Istota dynamicznego podejścia do zasobu wiedzy w przedsiębiorstwie
2.1. Dynamiczne koncepcje w obszarze wiedzy i uczenia się w przedsiębiorstwie
2.1.1. Zarządzanie wiedzą
2.1.2. Organizacyjne uczenie się (organizational learning)
2.1.3. Organizacja ucząca się (learning organization)
2.1.4. Pozostałe koncepcje w zakresie wiedzy
2.1.5. Różnice i relacje pomiędzy poszczególnymi koncepcjami w zakresie wiedzy i uczenia się
2.1.6. Dynamiczne koncepcje w zakresie wiedzy – ujęcie integracyjne
2.2. Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie
2.2.1. Modele i strategie zarządzania wiedzą
2.2.2. Społeczno-kulturowe oraz organizacyjne elementy zarządzania wiedzą
2.2.3. Rola technologii informacyjnych i komunikacyjnych w zarządzaniu wiedzą
2.2.4. Kompleksowe podejście do zarządzania wiedzą
2.3. Procesy zarządzania wiedzą
2.3.1. Pozyskiwanie i kreacja wiedzy
2.3.2. Zachowywanie i rozpowszechnianie wiedzy
2.3.3. Wykorzystywanie wiedzy
2.3.4. Ochrona wiedzy
2.3.5. Podsumowanie podejścia procesowego
2.4. Podsumowanie i wnioski
Rozdział 3. Orientacja na wiedzę a tworzenie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
3.1. Orientacja rynkowa przedsiębiorstwa
3.2. Charakterystyka orientacji przedsiębiorstwa na wiedzę
3.3. Modelowe ujęcie roli orientacji na wiedzę w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
3.4. Podsumowanie i wnioski
Rozdział 4. Orientacja na wiedzę a tworzenie międzynarodowej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
4.1. Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa
4.2. Modelowe ujęcie roli orientacji na wiedzę w kształtowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji
4.3. Podsumowanie i wnioski
Rozdział 5. Empiryczna egzemplifikacja rozważań – studia przypadku
5.1. Airbus Defence and Space
5.2. Euroflorist
5.3. Trepko
5.4. CFG Exposition
Zakończenie
Bibliografia
Marcin Soniewicki
he is Assistant Professor in the International Marketing Department at Poznan University of Economics. He graduated from Royal Holloway University of London and was a Kulczyk Holding scholarship holder. He has participated in many research projects and headed one of them. In his research he concentrates on the role of the development and management of knowledge in the process of creating competitive advantage by contemporary companies.
dr, adiunkt w Katedrze Marketingu Międzynarodowego na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu. Absolwent Royal Holloway, University of London. Autor ponad 20 publikacji naukowych z zakresu zarządzania wiedzą, marketingu, biznesu międzynarodowego i przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw.