Głównym celem monografii jest usystematyzowanie wiedzy z zakresu zarządzania procesami przedsiębiorstw z wykorzystaniem przykładów z praktyki gospodarczej. Monografia ma charakter kompendium wiedzy dotyczącego podstaw koncepcji zarządzania procesami i uwarunkowań jej stosowania w przedsiębiorstwach.
Tematyka została podzielona na trzy części. Część I poświęcona jest teoretycznym podstawom zarządzania procesami i składa się z trzech rozdziałów. Zostały omówione następujące zagadnienia: istota i rola procesu i podejścia procesowego w organizacji, charakterystyka koncepcji zarządzania procesami w przedsiębiorstwie oraz organizacyjne i społeczne uwarunkowania zarządzania procesami w przedsiębiorstwie.
Część II dotyczy wybranych zagadnień z zakresu zarządzania procesami w przedsiębiorstwie. W jej skład wchodzą dwa rozdziały odnoszące się do: zarządzania kosztami w ujęciu procesowym oraz do procesów wdrażania innowacji poprzez transfer technologii.
Część III poświęcona jest zarządzaniu procesami w praktyce gospodarczej przedsiębiorstw. Obejmuje trzy rozdziały odnoszące się do zarządzania procesami w świetle badań empirycznych, podejścia procesowego w zarządzaniu jakością w Instytucie Energetyki O/Gdańsk, procesowego zarządzania kosztami w przedsiębiorstwach.
Informacje o autorach
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Autor książki
Bitkowska Agnieszka
prof nadzw. dr hab. inż. Kierownik Katedry Zarządzania Wyższej Szkoły Finansów i Zarządzania w Warszawie. Doświadczenie z zakresu podejścia procesowego zdobywała w przedsiębiorstwach doradczych i telekomunikacyjnych. Kierownik specjalności Zarządzanie procesami i projektami w Wyższej Szkole Finansów i Zarządzania w Warszawie. Brała udział w wielu projektach naukowo-badawczych z zakresu zarządzania procesowego, restrukturyzacji oraz innowacyjności przedsiębiorstw. Uzyskała międzynarodowy certyfikat z zakresu zarządzania projektami PRINCE 2 Foundation. Inicjatorka cyklicznej ogólnopolskiej konferencji naukowej Perspektywy rozwoju zarządzania procesowego. Uczestniczka staży zagranicznych i międzynarodowych konferencji min. w USA, Hiszpanii, Włoszech, Brazylii, Rumunii. Członek Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa. Autorka ponad 140 publikacji w języku polskim i angielskim z zakresu zarządzania procesowego.
Kolterman Krzysztof
Wójcik Grażyna
Wójcik Katarzyna
Spis treści:
Część I. Teoretyczne podstawy zarządzania procesami w przedsiębiorstwie
Rozdział 1. Podejście procesowe w zarządzaniu organizacją
1.1. Rola procesu i podejścia procesowego w organizacji
1.2. Klasyfikacja procesów w przedsiębiorstwie
1.3. Podejście procesowe w zarządzaniu jakością
Bibliografia
Rozdział 2. Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwie
2.1. Charakterystyka koncepcji zarządzania procesami
2.2. Metodyki zarządzania procesami w przedsiębiorstwie
2.3. Uwarunkowania wdrożenia zarządzania procesami w przedsiębiorstwie
Bibliografia
Rozdział 3. Organizacyjne i społeczne uwarunkowania zarządzania procesami w przedsiębiorstwie
3.1. Organizacja zorientowana na procesy
3.2. Zasoby ludzkie w zarządzaniu procesami
Bibliografia
Część II. Wybrane zagadnienia zarządzania procesami w przedsiębiorstwie
Rozdział 4. Zarządzanie kosztami w ujęciu procesowym
4.1. Techniki zarządzania kosztami w przedsiębiorstwie
4.2. Narzędzia wspomagające zarządzanie kosztami w przedsiębiorstwie
4.3. Podejście procesowe do kosztów przedsiębiorstwa
Bibliografia
Rozdział 5. Procesy wdrażania innowacji poprzez transfer technologii
5.1. Proces innowacji w przedsiębiorstwie
5.2. Procesy transferu technologii
5.3. Uwarunkowania procesu wdrażania nowych technologii w sektorze MSP
Bibliografia
Część III. Praktyczne aspekty zarządzania procesami w przedsiębiorstwach
Rozdział 6. Zarządzanie procesami w przedsiębiorstwach w świetle badań empirycznych
6.1. Badania empiryczne w zakresie zarządzania procesami w przedsiębiorstwach na świecie
6.2. Badania empiryczne w zakresie zarządzania procesami w przedsiębiorstwach w Polsce
Bibliografia
Rozdział 7. Podejście procesowe w zarządzaniu jakością – Instytut Energetyki O/Gdańsk
7.1. System zarządzania jakością w Instytucie Energetyki O/Gdańsk
7.2. Klasyfikacja procesów w Instytucie Energetyki O/Gdańsk
7.3. Model analizy i doskonalenia usług w Instytucie Energetyki O/Gdańsk
Bibliografia
Rozdział 8. Procesowe zarządzanie kosztami w przedsiębiorstwach
8.1. Racjonalizacja kosztów na rynku polskim
8.2. Praktyczne zastosowanie rachunku procesowego kosztów
8.3. Racjonalizacja kosztów na przykładzie koncernu Volkswagen
Bibliografia
Zakończenie
Noty o autorach