Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 67,50 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Publikacja jest kontynuacją dyskusji nad problematyką zarządzania finansami publicznymi w kontekście planowania wieloletniego, efektywności zadań publicznych i benchmarkingu. Myślą przewodnią jest poszukiwanie rozwiązań, które na bazie kolejnych badań naukowych i doświadczeń wdrożeniowych sprzyjać będą doskonaleniu procesów proefektywnościowych w zarządzaniu zadaniami publicznymi i poprawie przejrzystości wydatkowania środków publicznych, zarówno w podsektorze rządowym, jak i samorządowym. Podjęto też szeroko dyskutowane wśród badaczy i samorządowców zagadnienia skutków wprowadzenia nowego instrumentu zarządzania wynikiem i długiem JST, którym jest Wieloletnia Prognoza Finansowa. W publikacji zaprezentowano opinie i analizy przedstawicieli instytucji publicznych, praktyków i naukowców w zakresie szans i zagrożeń towarzyszących absorpcji środków UE, jakości kontroli, wyzwań polityki społecznej, efektywności zadań publicznych w kluczowych obszarach działalności państwa oraz zarządzania finansami w jednostkach samorządu terytorialnego.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
dr hab. prof. Uniwersytetu Szczecińskiego, Była prodziekanem ds. studenckich, oraz dziekanem Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. Kierownik Katedry Finansów na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania. Odbyła szereg staży w zagranicznych uczelniach. Jest autorką ponad stu pięćdziesięciu publikacji naukowych z zakresu ekonomii. W swej działalności naukowej i publikacjach zajmowała się zagadnieniami finansów publicznych, polityki monetarnej, finansowania budżetu państwa i samorządów lokalnych. Była Radna Miasta Szczecin, Minister Finansów w rządzie Kazimierza Marcinkiewicza, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odpowiedzialny za budżet zadaniowy.
dr, adiunkt w Katedrze Finansów na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego. Zainteresowania teoretyczne i praktyczne obejmują: finanse publiczne i samorządowe, plano
adiunkt w Katedrze Finansów WNEiZ. Obszar zainteresowań naukowych i badawczych: finanse publiczne, finanse polityki społecznej, finanse Unii Europejskiej. Jest autorem trzech monografii oraz ponad 30 artykułów naukowych, publikowanych zarówno w zeszytach naukowych, ogólnopolskich i międzynarodowych seriach wydawniczych, jak i w monografiach naukowych z zakresu finansów, finansów publicznych, polityki społecznej i rynku finansowego.
Spis treści: Wprowadzenie Część I. Rola NIK i ETO w zwiększaniu efektywności i przejrzystości absorbcji środków UE oraz wyzwania dla makrozarządzania finansami publicznymi Rozdział 1. Wystąpienie Prezesa Najwyższej Izby Kontroli Krzysztofa Kwiatkowskiego Krzysztof Kwiatkowski „Planowanie wieloletnie – efektywność zadań publicznych – benchmarking. Nowa perspektywa finansowa 2014–2020”
Rozdział 2. Uzyskiwanie rezultatów przy realizacji budżetu UE – doświadczenia Europejskiego Trybunału Obrachunkowego Katarzyna Radecka-Moroz
Wstęp 2.1. Europejski Trybunał Obrachunkowy – misja i zadania 2.2. Kontrola wykonania zadań ETO – podejście metodyczne 2.3. Kontrola wykonania zadań – przykład 2.4. Realizacja budżetu UE a osiąganie wyników 2.5. Sposoby ograniczania nieracjonalnego wykorzystania środków europejskich Podsumowanie Bibliografia
Część II. Wyzwania dla makrozarządzania finansami publicznymi Rozdział 3. Niektóre aspekty finansów publicznych w kontekście perspektywy finansowej 2014–2020 Wiesława Ziółkowska Wstęp 3.1. Innowacyjność polskiej gospodarki 3.2. Innowacyjność a wzrost gospodarczy Polski 3.3. Środki publiczne a innowacje 3.4. Innowacje a kapitał ludzki Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 4. Strategia inwestycyjnej polityki społecznej jako nowy paradygmat państwa opiekuńczego Mirosław Grewiński
Wstęp – dlaczego potrzebujemy strategii inwestycji społecznych? 4.1. Trzy dominujące paradygmaty 4.2. Dwie współczesne perspektywy inwestycyjnej polityki społecznej w kontekście jej definiowania - Anthony Giddens i Gosta Esping Andersen 4.3. Perspektywy i krytyka inwestycyjnej polityki społecznej Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 5. Roczność i wieloletniość w finansach publicznych – ewolucja rozwiązań UE i doświadczenia polskie Eugeniusz Ruśkowski, Janusz Stankiewicz, Marcin Tyniewicki, Urszula K. Zawadzka-Pąk
Wstęp 5.1. Generalna konkluzja badań 5.2. Rozpowszechnienie praktyki wieloletniego planowania finansowego w EWG i UE 5.3. Inicjatywy UE w zakresie wieloletniego planowania finansowego skierowane do państw członkowskich 5.4. Wieloletni Plan Finansowy Państwa w Polsce w świetle przeprowadzonych badań 5.5. Budżet zadaniowy a wieloletnie planowanie finansowe w świetle przeprowadzonych badań Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 6. Rola niezależnej rady budżetowej w zarządzaniu finansami publicznymi Zofia Szpringer Wstęp 6.1. Idea rady budżetowej 6.2. Rozwiązania funkcjonujące w innych państwach i w Polsce 6.3. Praktyczne skutki działania rad budżetowych w zarządzaniu finansami publicznymi 6.4. Zasadność powoływania rady fiskalnej w Polsce 6.5. Warunki, jakie winny być spełnione, by rada odgrywała należną jej rolę Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 7. Kontrowersje wokół podziału zadań państwowych w Hiszpanii oraz koordynacyjna rola Rady Polityki Fiskalnej i Finansowej Jarosław Marczak Wstęp 7.1. Wyodrębnienie zadań publicznych przekazanych regionom i problemy ich wyceny w Hiszpanii 7.2. Kompetencje regionów hiszpańskich 7.3. Finansowanie samorządu regionalnego w Hiszpanii i Rada Polityki Fiskalnej i Finansowej Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 8. Kryzys instytucjonalny współczesnej gospodarki jako przyczyna kryzysu Jerzy Żyżyński Wstęp
8.1. Urealnianie ekonomii: ekonomia instytucjonalna 8.2. Instytucje jako sieć powiązań 8.3. Instytucje – źródło ładu gospodarczego i ładotwórcza rola państwa 8.4. Deregulacja a kryzys sektora bankowego 8.5. Kryzys zaufania do instytucji sektora finansowego 8.6. Skutki uniwersalizacji systemu bankowego 8.7. Zamiana relacji w kreowaniu oszczędności 8.8. Kryzys instytucji kształtujących relacje pracodawca–pracownik 8.9. Skutki neoliberalnej doktryny ekonomii podaży dla rynku pracy 8.10. Inherentna sprzeczność między mikro a makro Podsumowanie Bibliografia
Część III. Efektywność i budżet zadaniowy – aspekty instytucjonalne i metodyczne Rozdział 9. Efektywność a formy organizacyjno-prawne finansowania zadań publicznych w sektorze rządowym Maria Kosek-Wojnar Wstęp 9.1. Ewolucja form organizacyjno-prawnych w sektorze finansów publicznych 9.2. Problemy funkcjonowania instytucji gospodarki budżetowej 9.3. Agencje władz publicznych a agencje wykonawcze 9.4. Ewolucja publicznych funduszy celowych Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 10. Mechanizm zobowiązań wieloletnich Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – próba oceny Grażyna Borys
Wstęp 10.1. Przegląd zobowiązań wieloletnich NFOŚiGW 10.2. Ocena elastyczności mechanizmu zobowiązań wieloletnich NFOŚiGW 10.3. Ocena doboru obszarów zobowiązań wieloletnich NFOŚiGW 10.4. Ocena wyboru źródeł pokrycia zobowiązań wieloletnich NFOŚiGW Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 11. Zarządzanie budżetem w sektorze finansów publicznych Mateusz Kopera Wstęp 11.1. Tradycyjne budżetowanie wydatków 11.2. Różnice między budżetem tradycyjnym a budżetem zadaniowym 11.3. Szczególne zasady budżetu zadaniowego Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 12. Czy i jak mierzyć efektywność usług publicznych? Marian Kachniarz
Wstęp 12.1. Zróżnicowanie efektywności usług publicznych 12.2. Założenia systemu badania efektywności 12.3. Koncepcja nowego podejścia do oceny efektywności usług publicznych w samorządzie lokalnym 12.4. Spodziewane rezultaty systemu informacji o efektywności Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 13. Pomoc publiczna jako instrument realizacji usług użyteczności publicznej Piotr Podsiadło Wstęp 13.1. Unijne regulacje pomocy publicznej dotyczącej świadczenia usług użyteczności publicznej 13.2. Charakterystyka pomocy przyznawanej przez polskie władze publiczne w formie rekompensaty z tytułu realizacji zadań publicznych Podsumowanie Bibliografia Część IV. Efektywność wymiaru sprawiedliwości i obrony narodowej Rozdział 14. Ewolucja budżetowania zadaniowego w polskim sądownictwie powszechnym – od budżetowania prezentacyjnego do strategicznego budżetowania zadaniowego Tomasz Strąk
Wstęp 14.1. Uwarunkowania procesu budżetowania w sądach powszechnych 14.2. Model badawczy rozwoju procesu budżetowania zadaniowego stosowanego w sądownictwie powszechnym 14.3. Analiza i ocena budżetowania zadaniowego w sądownictwie powszechnym w latach 2008–2015 i jego kierunków rozwoju w latach 2016–2020 Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 15. Koncepcja badania efektywności działania sądów powszechnych oparta o analizę czasochłonności zadań Małgorzata Araszkiewicz
Wstęp 15.1. Przegląd literatury dotyczącej badania efektywności działania sądów 15.2. Przebieg badań oraz charakterystyka przyjętej metody badania efektywności pracy poszczególnych grup zawodowych w sądownictwie powszechnym 15.3. Pomiar efektywności pracy sędziów dla pionów karnych sądów rejonowych dla I półroczna 2014 15.4. Propozycja modyfikacji przedstawionej metody badania efektywności pracy poszczególnych grup zawodowych w sądownictwie powszechnym Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 16. Efektywność przesłanką koncentracji zadań w resorcie obrony narodowej Konrad Stańczyk Wstęp 16.1. Likwidacja gospodarki pozabudżetowej w resorcie obrony narodowej 16.2. Reforma systemu kierowania i dowodzenia 16.3. Reforma systemu zabezpieczenia logistycznego 16.4. Reforma systemu finansowania sił zbrojnych Podsumowanie Bibliografia Część V. Zarządzanie finansami w JST Rozdział 17. Kwalifikacje menedżerskie urzędników a sprawne zarządzanie samorządem gminnym i organizacjami/przedsiębiorstwami wykonującymi zadania samorządu gminnego Bogdan Nogalski, Andrzej J. Kozłowski, Iwona Czaplicka-Kozłowska
Wstęp 17.1. Zarządzanie a menedżeryzm w przedsiębiorstwach realizujących zadania samorządu gminnego 17.2. Wyniki badań własnych Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 18. Obszary elastyczności gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego Krystyna Piotrowska-Marczak
Wstęp 18.1. Metody i narzędzia sprzyjające i ograniczające samodzielność finansową jednostek samorządu terytorialnego 18.2. Warunki prowadzenia elastycznej gospodarki finansowej przez jednostki samorządu terytorialnego Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 19. Dylematy związane z zarządzaniem finansami jednostek samorządu terytorialnego Katarzyna Owsiak Wstęp 19.1. Stabilność czy niestabilność przepisów dotyczących gospodarki finansowej JST 19.2. Samorządowa reguła wydatkowa 19.3. Budżet zadaniowy Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 20. Benchmarking jakości usług organizacji sektora publicznego z zastosowaniem map zadowolenia Krzysztof Błoński, Bartłomiej Jefmański
Wstęp 20.1. Metodyka badania 20.2. Mapy zadowolenia Podsumowanie Bibliografia Część VI. Wieloletnie planowanie finansowe Rozdział 21. Wieloletnia Prognoza Finansowa w orzecznictwie regionalnych izb obrachunkowych i sądów administracyjnych Zbigniew Ofiarski
Wstęp 21.1. Badania nadzorcze uchwał w sprawach WPF przez regionalne izby obrachunkowe 21.2. Sądowa kontrola rozstrzygnięć nadzorczych RIO dotyczących uchwał w sprawach WPF Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 22. Zasady limitowania zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego. Możliwości omijania przy zastosowaniu leasingu zwrotnego nieruchomości komunalnych Arkadiusz Babczuk
Wstęp 22.1. Przesłanki przeciwdziałania nadmiernemu zadłużeniu jednostek samorządu terytorialnego 22.2. Zasady limitowania zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego 22.3. Analiza możliwości omijania limitów ograniczających zadłużenie jednostek samorządu terytorialnego przy wykorzystaniu leasingu zwrotnego Podsumowanie Bibliografia
Rozdział 23. Dopuszczalny limit zadłużenia samorządów – ocena, możliwe kierunki zmian Kacper Siwek
Wstęp 23.1. Uregulowania prawne dotyczące zaciągania zobowiązań zaliczanych do tytułów dłużnych przez JST 23.2. Wybrane uwagi dotyczące przyjętych regulacji prawnych w zakresie limitowania zadłużenia JST 23.3. Skutki zmiany uregulowań prawnych określających dopuszczalny poziom obsługi zadłużenia JST 23.4. Symulacja skutków zmiany konstrukcji wskaźnika w oparciu o wykonanie z roku poprzedzającego rok budżetowy Podsumowanie Bibliografia