Twój koszyk zakupów jest pusty!
58,50 zł
76,50 zł
49,50 zł
40,50 zł
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 44.10 zł
10% taniej
Spis treści:Wstęp Rozdział 1. Uwarunkowania zadowolenia odbiorców usług medycznych1.1. Zadowolenie jako składowa egzystencji ludzkiej – wybrane definicje1.2. Czynniki zadowolenia specyficzne dla pacjentów1.3. Usługi ambulatoryjne i szpitalneRozdział 2. Perspektywa podmiotów ochrony zdrowia2.1. Podmioty ochrony zdrowia jako organizacja2.2. Podmioty ochrony zdrowia w Polsce i liczba świadczeń medycznych2.3. Zarządzanie jakością w podmiotach leczniczych2.4. Komunikacja w organizacji a zadowolenie pacjentówRozdział 3. Perspektywa personelu medycznego3.1. Relacje interpersonalne „specjalista–pacjent” – jako podstawa zadowolenia z uzyskanych usług medycznych3.2. Fundamenty zdrowej relacji między specjalistą a pacjentem: komunikacja3.3. Czym aktualnie charakteryzuje się efektywna komunikacja pomiędzy specjalistą a pacjentem3.4. Przecenianie umiejętności komunikacyjnych przez specjalistów3.5. Fundamenty zdrowej relacji między specjalistą a pacjentem: zaufanie3.6. Czym charakteryzuje się zaufanie pacjenta do specjalisty3.7. Inne elementy budujące relację pacjent–specjalista3.8. Relacje interpersonalne specjalista–pacjent a satysfakcja pacjentaRozdział 4. Perspektywa pacjenta4.1. Pacjent jako podmiot oddziaływań medycznych4.2. Funkcjonowanie w roli pacjenta ambulatoryjnego vs. stacjonarnego4.3. Perspektywa rozwojowa4.3.1. Perspektywa pacjenta – dziecka4.3.2. Perspektywa pacjenta w podeszłym wieku4.4. Perspektywa pacjenta a nowe formy interwencji terapeutycznychRozdział 5. Zadowolenie z usług medycznych jako wypadkowa wielu czynników5.1. Funkcjonowanie systemu ochrony zdrowia5.2. Funkcjonowanie placówek ochrony zdrowia (w tym personelu medycznego)5.2.1. Proces leczenia i rehabilitacji5.2.2. Pacjent i środowisko społeczne5.2.3. Efektywność oddziaływań medycznychRozdział 6. Diagnoza zadowolenia odbiorców usług medycznych6.1. Rola diagnozy zadowolenia odbiorców usług medycznych w ochronie zdrowia6.2. Konstrukcja i właściwości psychometryczne narzędzi do pomiaru zadowolenia pacjentów6.3. Etapy konstruowania narzędzi do pomiaru zadowolenia pacjentów6.4. Właściwości psychometryczne Kwestionariusza Zadowolenia Pacjenta – Ambulatorium6.4.1. Uczestnicy i procedura badania6.4.2. Narzędzia6.4.3. Struktura czynnikowa i rzetelność KZP-A6.4.4. Zadowolenie z usług medycznych otrzymanych w szpitalu a płeć i wiek pacjentów6.5. Właściwości psychometryczne Kwestionariusza Zadowolenia Pacjenta – Szpital6.5.1. Uczestnicy i procedura badania6.5.2. Narzędzia6.5.3. Struktura czynnikowa i rzetelność KZP-SZ6.5.4. Zadowolenie z usług medycznych otrzymanych w szpitalu a płeć i wiek pacjentów6.6. Skrócone wersje kwestionariuszy do diagnozy zadowolenia pacjentów6.6.1. Uczestnicy badania6.6.2. Właściwości psychometryczne skróconych wersji narzędziRozdział 7. Zastosowanie kwestionariuszy zadowolenia pacjentów w monitorowaniu jakości usług świadczonych w placówkach ochrony zdrowia w województwie pomorskim7.1. Uczestnicy i procedura badania7.2. Zastosowane narzędzia i sposób prezentacji wskaźników zadowolenia pacjentów7.3. Wyniki7.3.1. Monitoring jakości usług świadczonych w ambulatoriach7.3.2. Monitoring jakości usług świadczonych w szpitalach7.4. Wnioski i rekomendacjeBibliografiaSpis tabel, rysunków i wykresówZałącznikiAutorzy
Przeczytaj fragment
Mariola Bidzan Profesor dr hab. psychologii klinicznej, psycholog kliniczny (specjalizacja 1988 r.), wieloletni Dyrektor Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego (2011-2020), Kierownik Zakładu Psychologii Klinicznej i Zdrowia Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Od 35 lat pracuje klinicznie z pacjentami z różnymi problemami (m.in. z niepłodnością, problemami położniczymi, zaburzeniami trzymania moczu, zaburzeniami lękowymi, depresją) oraz ich rodzinami. Członek zespołu psychologów Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego Uniwersytetu Gdańskiego, konsultant z psychologii Klinicznej w Centrum Zdrowia Psychicznego w Lęborku, pracuje też we własnym gabinecie psychologicznym. Ekspert z psychologii klinicznej w zespole ds. Gdańskiego Programu Ochrony oraz Członek Rady Programowej Gdańskiego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego (od 2013 r.) i Gdańskiej Rady Zdrowia Publicznego przy Prezydencie Miasta Gdańska (od 2022). Ukończyła liczne szkolenia i kursy specjalistyczne, zarówno krajowe, jak i zagraniczne, dotyczące przede wszystkim diagnostyki psychologicznej oraz psychoterapii. Twórca oraz realizatorka licznych szkoleń psychologicznych kierowanych do klientów biznesowych, a także różnych grup zawodowych, rozwojowych, wsparcia. Autorka około 200 publikacji naukowych. Autorka i/lub współautorka metod diagnostyki psychologicznej (Kwestionariusz Badania Sposobów Radzenia Sobie z Nietrzymaniem Moczu w Czasie Współżycia Seksualnego, Zestaw Skal Samooceny (Depresji, Poczucia Własnej Wartości, Optymizmu, Pesymizmu), Skala Samooceny Jakości Życia, Zestaw Skal Samooceny Związku, Kwestionariusz Prognostyczny Klinicznej Oceny Stopnia Zagrożenia Otępieniem Typu Alzheimera) i adaptacji polskich metod (m.in. Wielowymiarowej Skali Obserwacji Osób w Podeszłych Wieku, Skali Pobudzenia Cohena - Mansfielda, Inwentarza Neuropsychiatrycznego - wersja dla Ośrodków Opiekuńczych, Skali Niesprawności Neurologicznej Guya, Liverpoolskiej Skali Samoskuteczności, Skali Twardości Związanej ze Zdrowiem).
Paweł Jurek Dr hab. psychologii, profesor Uniwersytetu Gdańskiego. Dyrektor Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego. Ekspert z zakresu metodologii badań psychologicznych i psychometrii. Specjalizuje się w diagnozie i rozwoju pracowników. Ma kilkunastoletnie doświadczenie w realizacji projektów dotyczących zarządzania kompetencjami oraz pomiaru postaw pracowników w organizacjach. Autor i współautor oryginalnych metod diagnostycznych (np. Siedmiowymiarowego Kwestionariusza Osobowości, Baterii Testów Kompetencyjnych, Kwestionariusza Samooceny Kompetentnego Działania, Baterii Diagnozy Klimatu Pracy KLIMAT4), wielu adaptacji narzędzi zagranicznych do polskich warunków (np. Skali Czterech Form Milczenia w Organizacji, Kwestionariusza Odraczania Gratyfikacji, Skali Poczucia Rozszerzenia Ja w Miejscu Pracy), a także licznych publikacji z obszaru psychologii organizacji i zarządzania, między innymi na temat satysfakcji pracowników, stresorów organizacyjnych, zachowań produktywnych oraz klimatu zaufania. Ma bogate doświadczenie w pracy doradczej. Pełnił funkcję konsultanta w procesie tworzenia narzędzia do badania kompetencji (NBK) na zlecenie Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej.
Monika Bidzan-Wiącek Magister psychologii zdrowia (University College London) i dietetyk sportowy (AWFiS, Gdańsk). Doktorantka Szkoły Doktorskiej Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Specjalizuje się w zmianie niezdrowych nawyków żywieniowych i stylu życia. Jej szczególne zainteresowania dotyczą diety dla mózgu, czyli jak dieta przyczynia się do funkcjonowania mózgu, a co za tym idzie, jak wpływa na samopoczucie, produktywność i zdrowie psychiczne. W swojej praktyce opiera się na naukowych technikach zmiany zachowań, wspierając i motywując klientów do długotrwałych zmian nawyków żywieniowych. Współautorka polskiej adaptacji Skali Twardości Związanej ze Zdrowiem. Autorka polskich i zagranicznych artykułów naukowych i popularnonaukowych, dotyczących m.in. wpływu diety na neuroprzekaźniki. Współtworzyła interwencję żywieniową dla otyłych osób dla Cancer Research UK.
Ilona Bidzan-Bluma Specjalista psychologii klinicznej, neuropsycholog, trener EEG-Biofeedback, doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych i Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Ma doświadczenie w pracy w szpitalu (Gdańsk, Kościerzyna, Gdynia). Obecnie pracuje na stanowisku asystenta w Zakładzie Psychologii Akademii Fizycznej i Sportu w Gdańsku, w Niepublicznym Specjalistycznym Zespole Opieki Zdrowotnej Esculap, prowadzi własną praktykę kliniczną Self Brain. Członek zespołu psychologów Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego Uniwersytetu Gdańskiego. Jest współautorką polskiej wersji testu neuropsychologicznego Neurotax, polskiej adaptacji Skali Twardości Związanej ze Zdrowiem i Skali Niesprawności Neurologicznej Guya. Autorka ponad 20 artykułów naukowych i popularnonaukowych, dot. przede wszystkim neuropsychologii. Współautorka książki Umysł lubi tworzyć. Ćwiczenia pamięci i innych funkcji poznawczych na każdy dzień miesiąca oraz Ćwicz swój umysł - karty pracy do ćwiczeń funkcji poznawczych, będące propozycją treningu dla osób chcących poprawić swoje funkcjonowanie poznawcze (m.in. pamięć, uwagę, funkcje językowe). W 2014 r. została uhonorowana tytułem Ambasador SM przyznawanym przez Polskie Towarzystwo Stwardnienia Rozsianego za zrealizowanie i rozpowszechnianie wśród osób chorych i zdrowych filmu dokumentalnego SM o osobach chorujących na stwardnienie rozsiane. Film ma oddziaływanie terapeutyczne, jest pokazywany na spotkaniach z osobami chorymi celem udzielenia im wsparcia.
Aleksandra Szulman-Wardal Adiunkt w Zakładzie Psychologii Klinicznej i Zdrowia Instytutu Psychologii Uniwersytetu Gdańskiego, kierownik Pracowni Psychologicznej z Zespołem Psychologów, Logopedów, Psychoterapeutów i Terapeutów Zajęciowych w Szpitalu Specjalistycznym w Kościerzynie Sp. z o.o., Koordynator Ośrodków Psychologiczno-Psychoterapeutycznych dla Dzieci i Młodzieży w Szpitalu Specjalistycznych w Kościerzynie Kościerzyna/Dzierżążno Sp. z o.o., orzecznik na Komisji d.s Orzekania o Niepełnosprawności w PCPR w Kościerzynie, biegła w Sądzie Rejonowym w Kościerzynie, konsultant w Szkole Mistrzostwa Sportowego w Stężycy, psycholog Akademickiego Centrum Wsparcia Psychologicznego Uniwersytetu Gdańskiego, biegła sądowa, psychoonkolog kliniczny. Członek Zespołu Wdrożeniowego Gdańskiego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego (od 2013) i Gdańskiej Rady Zdrowia Publicznego przy Prezydencie Miasta Gdańska (od 2022).
Abolghasemi A., Varaniyab S.T. (2010). Resilience and perceived stress: predictors of life satisfaction in the students of success and failure. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 748–752. DOI: 10.1016/j.sbspro.2010.07.178. Adamson K., Bains J., Pantea L., Tyrhwitt J., Tolomiczenko G., Mitchell T. (2012). Under-standing the patients’ perspective of emotional support to significantly improve overall patient satisfaction. Healthc Q, 15(4): 63–9. DOI: 10.12927/hcq.2012.23193. PMID: 23803406.Al-Temimi M., Kidon M., Johna S. (2016). Accreditation Council for Graduate Medical Education Core Competencies at a Community Teaching Hospital: Is There a Gap in Awareness? The Permanente Journal, 20(4), 16–67. DOI:10.7812/TPP/16-067. American Educational Research Association, American Psychological Association & National Council on Measurement in Education (2007). Standardy dla testów stoso-wanych w psychologii i pedagogice. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.Amichai-Hamburger Y., Hayat E. (2018). Internet and Well-being, [w:] J.P. Forgas, R.F. Baumeister (red). The Social Psychology of Living Well (s. 298–318). Abington: Routledge. DOI: 10.4324/9781351189712-17. file:///C:/Users/User/Downloads/InternetandWell-being.pdf (11.02.2021).Amichai-Hamburger Y., Klomek A.B., Friedman D., Zuckerman O., Shani-Sherman T. (2014). The future of online therapy. Computers in Humanan Behavior, 41, 288–294. DOI: 10.1016/j.chb.2014.09.016.Andersson G., Titov N. (2014). Advantages and limitations of Internet-based interven-tions for common mental disorders. World Psychiatry, 13(1), 4–11. DOI: 10.1002/wps.20083. Andrews F.M., Withey S.B. (1976). Social Indicators of Well-Being The Development and Measurement of Perceptual Indicators. New York: Plenum Press.Anhang Price R., Elliott M.N., Zaslavsky A.M., Hays R.D., Lehrman W.G., Rybowski L., Edgman-Levitan S., Cleary P.D. (2014). Examining the role of patient experience surveys in measuring health care quality. Medical Care Research and Review, 71(5), 522–554. DOI: 10.1177/1077558714541480.118 BibliografiaAntoszewska B., Bartnikowska U. (2016). Człowiek w podeszłym wieku w roli pacjenta. Kontakt z lekarzem. Gerontologia Polska, 24, 290–296.Argyle M. (1999). Causes and Correlate of Happiness, [w:] D. Kahneman, E. Diener, N. Schwarz (red.), Well-Being: The Foundations of Hedonic Psychology (s. 353–373). New York: Russell Sage Foundation.Armstrong M.E.G., Cairns B.J., Key P.J., Travis R.C. (2011). Shift work and chronic dise-ase. Oxford Journal of Occupational Medicine, 61, 78–89.Wang X.S., Armstrong M.E., Cairns B.J., Key T.J., Travis R.C. (2011). Shift work and chro-nic disease: the epidemiological evidence. Occupational Medicine, 61(2), 78–89. DOI: 10.1093/occmed/kqr001.Baker A. (2001). Crossing the quality chasm: a new health system for the 21st century. British Medical Journal Publishing Group, 323(7322), 1192.Balint M. (1957). The doctor, his patient and the illness. International Universities Press.Balint M. (1955). Friendly expanses—horrid empty spaces. The International Journal of Psychoanalysis, 36, 225–241.Benek I. (2014). Analiza porównawcza pokoi pacjentów starszych na przykładzie wybra-nych szpitali geriatrycznych, [w:] Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Woje-wództwa Śląskiego (red.), Osoby starsze w przestrzeni życia społecznego (s. 201–219). Katowice: Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego. DOI: 10.18778/0208-6018.315.01. Benek I. (2020). Analiza porównawcza pokoi pacjentów starszych na przykładzie wybra-nych szpitali geriatrycznych. Wyroby Medyczne 1, 39–45. Banerjee A., Sanyal D. (2012). Dynamics of doctor–patient relationship: A cross-sectio-nal study on concordance, trust, and patient enablement. Journal of Family and Com-munity Medicine, 19(1), 12. DOI: 10.4103/2230-8229.94006.Bartolucci F., Bacci S., Gnaldi M. (2016). Statistical Analysis of Questionnaires. A Uni-fied Approach Based on R and Stata . Boca Raton, FL: CRC Press, Taylor & Francis Group. Bertakis K.D., Azari R., Helms L.J., Callahan E.J., Robbins J.A. (2000). Gender differences in the utilization of health care services. Journal of Family Practice 49(2),147–52. Beutel M., Glaesmer H., Decker O., Fischbeck S., Brahler E. (2009). Life satisfaction, distress, and resiliency across the life span of women. Menopause, 16, 1132–1138. DOI: 10.1097/gme.0b013e3181a857f8.Bickmore T., Bukhari L., Pfeifer Vardoulakis L., Paasche-Orlow M., Shanahan Ch. (2012). Hospital Buddy: A Persistent Emotional Support Companion Agent for Hospital Patients, [w:] Y. Nakano, M. Neff, A. Paiva, M. Walker (red.). Intelligent Virtual Agents. IVA 2012. Lecture Notes in Computer Science, vol. 7502. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-642-33197-8_56. 119 BibliografiaBidzan M. (2008). Jakość życia pacjentek z różnym stopniem nasilenia wysiłkowego nietrzyma-nia moczu. Kraków: Wyd. Impuls.Bidzan, M. (2022). Dobrostan pacjenta a jego godność, [w:] P. Brudek (red.), Psychologia kli-niczna w trosce o godność człowieka. Lublin: Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego (w druku) Bidzan M., Bidzan-Bluma I., Szulman-Wardal A., Stueck M., Bidzan M. (2020). Does Self-Efficacy and Emotional Control Protect Hospital Staff From COVID-19 Anxiety and PTSD Symptoms? Psychological Functioning of Hospital Staff After the Announcement of COVID-19 Coronavirus Pandemic. Frontiers in Psychology, 11, 552583. doi: 10.3389/fpsyg.2020.552583.Bidzan M., Bogucka D., Bieleninik Ł., Szulman-Wardal A. (2013). Problemy etyczne w naukach o zdrowiu na przykładzie psychologii klinicznej i psychologii rehabilita-cji. Polskie Forum Psychologiczne, 18, 3, 363–374.Bidzan M., Smutek J., Bidzan L. (2012). A model of the psychological factors conditio-ning health related quality of life in urodynamic stress incontinence patients after TVT; [w:] A. Alhasso, red., Urinary incontinence (s. 131–144). Rijeka: In Tech.Bidzan M., Smutek J., Garstka-Namysł K., Bidzan L. (2012). A multi-disciplinary per-spective on the diagnosis and treatment of urinary incontinence in young women, [w:] A. Alhasso (red.), Urinary incontinence (s. 41–58). Rijeka: In Tech.Bieleninik Ł., Bidzan M., Salwach D. (2009). The premature birth trauma and the parents’ quality of life in the light of the S. Allen and A. Michalos’ models, [w:] G. Olchowik (red.), Wellness and success (t. 2, s. 39–52). Lublin: NeuroCentrum.Biglu M.H., Nateq F., Ghojazadeh M., Asgharzadeh A. (2017). Communication skills of physicians and patients’ satisfaction. Materia Socio-Medica, 29(3), 192–195. DOI: 10.5455/msm.2017.29.Bomba J., Modrzejewska R., Pilecki M. (2003). Adolescent depression as a risk factor for the development of mental disorders – 15 years prospective follow up [Depre-syjny przebieg dorastania jako czynnik ryzyka powstawania zaburzeń psychicz-nych – Piętnastoletnie badania prospektywne]. Psychiatria Polska 37(1), 57–69. Bomba J. (2005). Depresja młodzieńcza, [w:] I. Namysłowska (red.), Psychiatria dzieci i mło-dzieży (s. 266–280). Warszawa: PZWL.Bożkowa K., Sito A. (2003). Opieka zdrowotna nad rodziną. Warszawa: PZWLBrailovskaia J., Schönfeld P., Kochetkov Y., Margraf J. (2019). What does migration mean to us? USA and Russia: Relationship between migration, resilience, social sup-port, happiness, life satisfaction, depression, anxiety and stress. Current Psychology: A Journal for Diverse Perspectives on Diverse Psychological Issues, 38(2), 421–431. DOI: 10.1007/s12144-017-9627-3. Brown T.A. (2015). Confirmatory factor analysis for applied research (2nd ed.). New York, London: The Guilford Press.120 BibliografiaBrudek P., Steuden S. (2019). Osobowościowe uwarunkowania poczucia własnej god-ności osób w okresie późnej dorosłości. Family Forum, 8, 25–40. DOI: 10.25167/FF/2018/25-40. Bryła R. (2011). Bezpieczeństwo i higiena pracy. Katowice: Wyd. Elamed.Burdelak J., Pepłońska B. (2013). Praca w nocy a zdrowie pielęgniarek i położnych. Medy-cyna Pracy, 64(3), 397–418.Burci G.L., Vignes C-H. (2004). World Health Organization. The Hague; New York: Kluwer Law International.Butalid L., Verhaak P.F., Boeije H.R., Bensing J.M. (2012). Patients’ views on changes in doctor-patient communication between 1982 and 2001: a mixed-methods study. BMC Family Practice, 13(1), 80.Campbell A. (1981). The sense of well-being in America: Recent patterns and trends. New York: McGraw-Hill.Cepuch G., Bereś S. (2016). Coping with cancer by young adults vs. importance of support from the nursing team. Psychoonkologia, 20(1), 27–36. DOI: 10.5114/pson.2016.60927.Chabiera J., Doroszewicz S., Zbierzchowska A. (2000). Zarządzanie jakością. Warszawa: Wyd. Centrum Informacji Menedżera.Chin J.J. (2001). Doctor–patient relationship: a covenant of trust. Singapore Medicine Jour-nal, 42(12), 579–581.Chung H. (2008). Resilience and character strengths among college students. Praca doktorska. Pobrane z: www.docin.com/p-229857703.html (17.07.2021).Cieślak R., Kozłowska A., Michalak N., Koch A., Rogala A. (2018). Psychologiczne inter-wencje internetowe – pojęcia, zastosowania i wyzwania. NAUKA 3, 7–26.Cieślak K., Pawlukiewicz M., Gołąb D., Konys M., Kuśnierkiewicz M., Kleka P. (2013). Styles of coping with stress of cancer in patients treated with radiotherapy and expectations towards medical staff – Practical implications. Reports of Practical Onco-logy and Radiotherapy 18(2), 61–6. DOI: 10.1016/j.rpor.2012.10.006.Clever S.L., Jin L., Levinson W., Meltzer D.O. (2008). Does doctor–patient communi-cation affect patient satisfaction with hospital care? Results of an analysis with a novel instrumental variable. Health Services Research, 43(5p1), 1505–1519. DOI: 10.1111/j.1475-6773.2008.00849.x.Cohen A.B. (2002). The importance of spirituality in well-being for Jews and Christians. Journal of Happiness Studies, 3, 287–310. DOI: 10.1023/A:1020656823365.Costa P.T., McCrae R.R. (1980). Influence of extraversion and neuroticism on subjective well-being: Happy and unhappy people. Journal of Personality and Social Psychology, 38, 668– 678.Cronbach L.J. (1951). Coefficient alpha and the internal structure of tests. Psychometrika, 16(3), 297–334. DOI: 10.1007/BF02310555.121 BibliografiaCzapiński J. (2012). Psychologia szczęścia. Przegląd badań i zarys teorii cebulowej. Pracownia Testów Psychologicznych PTP, Warszawa. Czapiński J. (2004a). Spotkanie dwóch tradycji: hedonizmu i eudajmonizmu, [w:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 13–17). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Czapiński J. (2004b). Psychologiczne teorie szczęścia, [w:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 51–102). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Czapiński J. (2004c). Psychologia pozytywna – nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach czło-wieka. Warszawa: PWN.Czapiński J. (2001). Szczęście – złudzenie czy konieczność? Cebulowa teoria szczęścia w świe-tle nowych danych empirycznych, [w:] M. Kofta, T. Szustrowa (red.), Złudzenia, które pozwalają żyć (s. 266–306). Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Czapiński J. (1998). Jakość życia Polaków w czasie zmiany społecznej 1991–1997. Warszawa: Instytut Studiów Społecznych, Uniwersytet Warszawski.Czerw A. (2021). Psychologiczny model dobrostanu w pracy. Wartość i sens pracy. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.Czerw A. (2019). Diagnosing Well-Being in Work Context – Eudemonic Well-Being in the Workplace Questionnaire. Current Psychology, 38, 331–346. DOI 10.1007/s12144-017-9614-8.Czerw A., Borkowska A. (2012). Zróżnicowanie struktury wartości realizowanych w pracy wśród pracowników zawodów z misją społeczną. Czasopismo Psychologiczne, 18, 2, 203–209.Czerw A., Borkowska A. (2010). Praca zawodowa jako obszar realizowania misji społecz-nej. Psychologia Społeczna, 54(15), 303–315.Davis S., Mirick D.K., Chen Ch., Stanczyk F.Z. (2012). Night Shift Work and Hormone Levels in Women. Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention 21, 4, 609–618. DOI: 10.1158/1055-9965.EPI-11-1128.Davis S., Mirick D.K., Stevens R.G. (2001). Night shift work, light at night, and risk of breast cancer. Journal of the National Cancer Institute, 93, 1557–62.Diener E., Suh E.M., Lucas R.E., Smith H.L. (1999). Subjective Well-Being: Three Deca-des of Progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276–302.Diener E. (1984). Subjective Well-Being. Psychological Bulletin, 95(3), 542–575.Diener E., Lucas R., Oishi S. (2005), Dobrostan psychiczny. Nauka o szczęściu i zadowoleniu z życia, [w:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka (s. 35–50). Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.Diener E., Lucas R.E., Oishi S. (2002). Subjective well-being: The science of happiness and life satisfaction, [w:] C.R. Snyder, S.J. Lopez (red.), Handbook of positive psychology (s. 63–73). Oxford: Oxford University Press.122 BibliografiaDiener E., Oishi S. (2000). Money and happiness: Income and subjective well-being across nations, [w:] E. Diener, M. Suh (red.), Culture and subjective well-being (s. 185–218). Cambridge: Massachusetts Institute of Technology Press.Diener E., Horwitz J., Emmons R.A. (1985). Hapiness of the very wealthy. Social Indica-tors Research, 16, 263–274.Dobrzański K. (2017). Zmiany systemowe w sektorze ochrony zdrowia. Pielęgniarstwo Polskie 1(63), 142–149. DOI: http://dx.doi.org/10.20883/pielpol.2017.19.Dmochowski T. (2019). Political transformation in Poland since 1989 and their role in chan-ging the public health service. Wykład plenarny podczas konferencji Healthy Behaviour in Modern Society, Hanoi (Vietnam) 1–2.11. 2019.Domagała A., Bała M.M., Peña-Sánchez J.N., Storman D., Świerz M., Kaczmarczyk M., Storman M. (2018a). Satisfaction of physicians working in hospitals within the European Union – state of the evidence based on systematic review. European Journal of Public Health, 29(2), 232–241. DOI: 10.1093/eurpub/cky117.Domagała A., Bała M.M., Storman D., Peña-Sánchez J.N., Świerz M.J., Kaczmarczyk M., Storman M. (2018b). Factors Associated with Satisfaction of Hospital Physicians: A Systematic Review on European Data. International Journal of Environmental Rese-arch and Public Health, 15(11), 2546. DOI: 10.3390/ijerph15112546.Domagała A., Peña-Sánchez J.N., Dubas-Jakóbczyk K. (2018c). Satisfaction of Physicians Working in Polish Hospitals – A Cross-Sectional Study. International Journal of Envi-ronmental Research and Public Health, 15(12), 2640. DOI: 10.3390/ijerph15122640. Doroszewska A. (2016). Opieka okołoporodowa w Polsce po transformacji ustrojowej – między medykalizacją a demedykalizacją? Annales Universitatis Mariae Curie-Skło-dowska, 41, 2, 47–59. DOI: 10.17951/i.2016.41.2.47.Doroszewska A., Nowakowski M. (2017). Medykalizacja opieki okołoporodowej w Pol-sce. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, 15, 2, 172–177. Ellison C.G. (1991). Religious involvement and subjective well-being. Journal of Health and Social Behavior, 32, 80–99.Eriksson U., Svedlund M. (2007). Struggling for confirmation – patients’ experiences of dissatisfaction with hospital care. Journal of Clinical Nursing, 16(3), 438–446. DOI: 10.1111/j.1365-2702.2005.01544.x.Fishkin R., Fishkin L., Leli U., Katz B., Snyder E. (2011). Psychodynamic treatment, tra-ining, and supervision using internet-based technologies. Journal of the American Academy of Psychoanalysis and Dynamic Psychiatry, 39(1), 155–168. DOI: 10.1521/jaap.2011.39.1.155.Frankl V.E. (2011). Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Czarna Owca.Friis L., Elverdam B., Schmidt K.B. (2003). The patient’s perspective – A qualitative study of acute myeloid leukemia patients’ need for information and their information seeking behaviour. Supportive Care in Cancer, 11, 162–170. 123 BibliografiaGaweł G. (1999). Psychofizyczne obciążenie pielęgniarek pracą zmianową. Badanie porównawcze systemu 8- i 12-godzinnego. Pielęgniarstwo Polskie 9–10, 146–156.Gawor A., Gerber-Leszczyszyn H., Nawrat M., Nowak R. (2006). Wybrane psycholo-giczne aspekty komunikowania się między lekarzem a pacjentem. Advances in Clini-cal and Experimental Medicine 5, 1, 157–161.Gaworska-Krzemińska A. (2013). Skutki zdrowotne i społeczne pracy zmianowej wśród perso-nelu pielęgniarskiego. Annales Academiae Medicae Gedanensis, 43.Gesel S., Wolosin R.J. (2004). Inpatientsʼ Ratings of Care in 5 Common Clinical Condi-tions. Quality Management in Health Care, 13(4), 222–227. DOI: 10.1097/00019514 -200410000-00005.Goold S.D. (2002). Trust, distrust and trustworthiness: Lessons from the field. Journal of General Internal Medicine, 17(1), 79. Goold S.D., Lipkin Jr. M. (1999). The doctor–patient relationship: challenges, opportuni-ties, and strategies. Journal of General Internal Medicine, 14(Suppl 1), S26.Greenglass E.R., Burke R.J., Fiksenbaum L. (2001). Workload and burnout in nurses. Jour-nal of Community & Applied Social Psychology 11, 3, 211–215.Gulla B., Izydorczyk B., Kubiak R. (2019). Godność i intymność pacjenta – aspekty psycholo-giczne i prawne. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.Ha J.F., Longnecker N. (2010). Doctor–patient communication: a review. Ochsner Journal, 10(1), 38–43.Hall M.A., Dugan E., Zheng B., Mishra A.K. (2001). Trust in physicians and medical institutions: what is it, can it be measured, and does it matter? The Milbank Quar-terly, 79(4), 613–639.Hamburger Y.A., Ben-Artzi E. (2000). The relationship between extraversion and neuroto-cism and the different uses of the internet. Computers in Human Behavior 16, 4, 441–449.Hamrol A., Mantura W. ( 2006). Zarządzanie jakością Teoria i praktyka. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.Hebanowski M., Kliszcz J., Trzeciak B. (2005). Poradnik komunikowania się lekarza z pacjentem. Warszawa: PZWL.Heszen I., Sęk H. (2007). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Heszen-Celińska I., Sęk H. (2020). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Hollis C., Falconer C.J., Martin J.L., Whittington C., Stockton S., Glazebrook C., Davies E.B. (2017). Annual Research Review: Digital health interventions for children and young people with mental health problems – a systematic and meta-review. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 58(4), 474–503. DOI: 10.1111/jcpp.12663. Hui T.X, Bin Mohd Ramzan U. (2017). Relationship of Perceived Stress and Life Satisfac-tion among Medical Students: A Cross-sectional Study. British Journal of Medicine and Medical Research, 2(10), 1–7. 124 BibliografiaJach- Męczekalska I. (2015). Zasady organizacji Kas Chorych w III Rzeczypospolitej. Hygeia Public Health, 50(1), 239–243.Jachimowicz V., Kostka T. (2009). Satysfakcja z życia starszych kobiet. Ginekologia Prak-tyczna, 17,3, 27–32. Jaklewicz H., Barańska Z., Deli D., Plich M., Wodniak A. (2001). Zaburzenia depresyjne u młodzieży w okresie transformacji społecznej. Psychiatria i Psychologia Kliniczna Dzieci i Młodzieży 1, 26–37.Janku Z., Spławska E. (2004). Prawne podstawy funkcjonowania zakładu opieki zdrowotnej. Bydgoszcz–Kraków: Oficyna Wydawnicza Branta.Jarosz M.J., Kawczyńska-Butrym Z., Włoszczak-Szubzda A. (2012). Modele komunikacyjne relacji lekarz–pacjent–rodzina. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 18(3), 212–218. Jickling J.L., Graydon J.E. (1997). The information needs at time of hospital discharge of male and female patients who have undergone coronary artery bypass grafting: a pilot study. Heart & Lung, 26(5), 350–357. DOI: 10.1016/s0147-9563(97)90021.Juczyński Z. (2001). Narzędzia pomiaru w promocji zdrowia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP. Kaczmarek Ł., Sęk H., Ziarko Ł. (2011). Sprężystość psychiczna i zmienne pośredniczące w jej wpływie na zdrowie. Przegląd Psychologiczny, 54, 29–46.Kawczyńska-Butrym Z. (2009). Migracje. Wybrane problemy. Lublin: UMCS.Kępiński A. (2002). Poznanie chorego. Warszawa: Wydawnictwo Literackie.Kirkpatrick L.A. (1992). An attachment theory approach to the psychology of religion. International Journal for the Psychology of Religion, 2, 3–28.Kline R.B. (2016). Principles and practice of structural equation modelling (4th ed.). New York, London: The Guilford Press.Kmita, G. (2000). Rodzice i ich przedwcześnie urodzone dziecko – z doświadczeń współ-pracy psychologa z kliniką patologii i intensywnej terapii noworodka. Medycyna Wieku Rozwojowego, 4, supl. 3 do nr 2, 119-128.Kowalski C., Ommen O., Driller E., Ernstmann N., Wirtz M.A., Köhler T., Pfaff H. (2010). Burnout in nurses – the relationship between social capital in hospitals and emotional exhaustion. Journal of Clinical Nursing, 19(11–12), 1654–1663. DOI: 10.1111/j.1365-2702.2009.02989.x.Konarski R. (2010). Modele równań strukturalnych. Teoria i Praktyka. Warszawa: Wydawnic-two Naukowe PWN.Kornaś A., Bętkowska-Korpała B. (2017). The evaluation of the degree of fulfilment of cancer patients’ expectations toward their doctors. Pomeranian Journal of Life Sciences 63, 4, 6–12.Kowalik, S. (2001). Użyteczność koncepcji jakości życia dla personelu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, [w:] L. Wołowicka (red.), Jakość życia w naukach medycznych (s. 54–77). Poznań: Wydawnictwo UM.125 BibliografiaKowalik S. (1995). Pomiar jakości życia – kontrowersje teoretyczne, [w:] A. Bańka, R. Derbis (red.), Pomiar i poczucie jakości życia u aktywnych zawodowo oraz bezrobotnych. Poznań: RINT-B. Kozłowski D., Bidzan L. (2018). Psychokardiologia: podstawy teoretyczne i wybrane przypadki kliniczne. Warszawa: Akademia Medycyny.Krok D. (2016). Relacje duchowości i szczęścia w perspektywie mediacyjnej funkcji poczucia sensu życia. Polskie Forum Psychologiczne, 21(2), 238–254.Kruszecka-Krówka A., Cepuch G. (2016). The medicalization of the death vs. the childre-n’s rights and dignity at the end of the life. Psychoonkologia, 20(4), 197–202, https://doi.org/10.5114/pson.2016.66292.Kwiecień-Jaguś K., Wujtewicz M. (2015). Analiza obciążenia pracą personelu pielęgniar-skiego oddziałów anestezjologii i intensywnej terapii na podstawie polskojęzycznej wersji kwestionariusza japońskiego. Problemy Higieny i Epidemiologii, 96(1), 128–137.Guzowski A., Krajewska-Kułak E., Kułak W., Sarnacka E., Cybulski M. (2013). Współcze-sne postawy wobec śmierci i umierania. Medycyna Paliatywna 5, 4, 163–170.Kulczycka-Dopiera A. (2019). Psychospołeczne predyktory satysfakcji z życia Polaków miesz-kających w Irlandii. Niepublikowana praca doktorska. Gdańsk: Instytut Psychologii.Kunecka D., Kamińska M., Karakiewicz B. (2007). Analiza czynników wpływających na zadowolenie z pracy w grupie zawodowej pielęgniarek. Problemy Pielęgniarstwa, 15, 2–3, 192–196. Kuriata E., Felińczak A., Grzebieluch J., Szachniewicz M. (2011). Czynniki szkodliwe oraz obciążenie pracą pielęgniarek zatrudnionych w szpitalu. Część II. Pielgniarstwo i Zdrowie Publiczne 1, 3, 269–273.Laatikainen T.L. (1991). Corticotropin-relasing hormone and opioid peptides in reproduc-tion and stress. Annals of Medicine 23(5), 489–496. DOI: 10.3109/07853899109150508. LaVeist T.A., Nickerson K.J., Bowie J.V. (2000). Attitudes about racism, medical mistrust, and satisfaction with care among African American and white cardiac patients. Medical Care Research and Review, 57(1), 146–161.Lee J., Kim E., Wachholtz A. (2016). The effect of perceived stress on life satisfaction: The mediating effect of self-efficacy. Ch’ongsonyonhak Yongu, 23(10), 29–47.Leźnicka M., Warunek A., Hartwich E., Kryn P. (2014). Ocena satysfakcji pacjenta z usług świadczonych w stacjonarnej opiece zdrowotnej w województwie kujawsko-pomor-skim. Hygeia Public Health 49, 4, 787–792.Luban-Plozza B. (1995). Empowerment techniques: from doctor-centered (Balint appro-ach) to patient-centred discussion groups. Patient Education and Counseling, 26(1–3), 257–263. DOI: 10.1016/0738-3991(95)00756-p.Lucas R.E., Diener E., Suh E. (1996). Discriminant validity of well-being measures. Jour-nal of Personality and Social Psychology, 71, 616–628.126 BibliografiaŁuszczyńska A. (2004). Zmiana zachowań zdrowotnych. Dlaczego dobre chęci nie wystarczają. Gdańsk: Gdańskie Wyd. Psychologiczne.Majkowicz M. (2005). Wielopoziomowa ocena stanu podmiotowego pacjentów z chorobą nowo-tworową – Rozprawa habilitacyjna. Gdańsk: Annalles Academiae Medicae Gedanen-sis. Tom XXXV. Makara-Studzińska M. (2012). Komunikacja z pacjentem. Lublin: Wydawnictwo Czelej. Mańkowska B. (2021). Wypalenie zawodowe. Źródła mechanizmy zapobieganie. Gdańsk: Harmonia.Mańkowska B. (2020). Superwizja. Jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdro-wia. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.Merton T. (2013). Nikt nie jest samotną wyspą. Warszawa: Wydawnictwo Zysk i S-ka.Maslow A. (2004). W stronę psychologii istnienia. Warszawa: Dom Wydawniczy Rebis. Małecka B., Marcinkowski J.T. (2007). Satysfakcja pacjenta czynnikiem kształtującym współczesny rynek usług medycznych. Problemy Higieny i Epidemiologii, 88(1), 17–19.McKinstry B., Ashcroft R.E., Car J., Freeman G.K., Sheikh A. (2006). Interventions for improving patients’ trust in doctors and groups of doctors. Cochrane Database Syste-matic Review 19,3, CD004134. DOI: 10.1002/14651858.CD004134.Meyer S., Ward P., Coveney J., Rogers W. (2008). Trust in the health system: an analy-sis and extension of the social theories of Giddens and Luhmann. Health Sociology Review, 17(2), 177–186.Michalos A.C. (1985). Multiple discrepancy theory. Social Indicators Research 16, 347–413.Moberg D.O., Taves M.J. (1965). Church participation and adjustment in old age, [w:] A.M. Rose, W.A. Peterson (red.), Older people and their social world (s. 113–124). Phi-ladelphia: F.A. Davis.Mokrzycka A. (2010). „Przedsiębiorstwo lecznicze”. Innowacyjne rozwiązanie legisla-cyjno-systemowe czy manowce reformy? Zdrowie Publiczne i Zarządzanie 8, 2, 68–86.Mróz J. (2013). Wsparcie od personelu medycznego a dynamika stanu emocjonalnego u pacjentów po zawale serca. Folia Cardiologica Excerpta 8, 1, 9–13.Muszalik M., Kędziora-Kornatowska K., Ciosek A. (2008). Problemy związane z adapta-cją oraz oczekiwania hospitalizowanych osób w starszym wieku. Gerontologia Polska 16, 1, 41–46.Mykowska A. (2002). Satysfakcja pacjenta a jakość obsługi medycznej. Zdrowie i Zarzą-dzanie, 4(6), 69–73.Namysłowska I. (2000). Terapia rodzin. Warszawa: Springer PWN.Namysłowska I. (2000). Zaburzenia odżywiania – jadłowstręt psychiczny i bulimia. Prze-wodnik Lekarza/Guide for GPs 3(6), 88–91.Natovova L., Chylova H. (2014). Is there a relationship between self-efficacy, well-being and behavioural markers in managing stress at university students? Eries Journal, 7(1), 14–18.127 BibliografiaOng L.M., De Haes J.C., Hoos A.M., Lammes F.B. (1995). Doctor–patient communica-tion: a review of the literature. Social Science & Medicine, 40(7), 903–918.Opolski K. (2003). Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych. Teoria i praktyka. War-szawa: CeDeWu. Ossowski R. (2021). Psychologia rehabilitacyjna w praktyce. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uni-wersytetu Kazimierza Wielkiego.Ostrzyżek A., Marcinkowski J.T. (2009). Wymiary jakości życia w podeszłym wieku. Pro-blemy Higieny i Epidemiologii 90, 4, 465–469. Pakalska-Korcala A. (2010). Psychologiczne i biologiczne uwarunkowania zaburzeń depresyj-nych u młodzieży gimnazjalnej. Niepublikowana rozprawa doktorska. Gdańsk: Gdań-ski Uniwersytet Medyczny.Pąchalska M., Kaczmarek B.L.J., Bednarek S. (2020). Neuropsychologia tożsamości. War-szawa: Wyd. Naukowe PWN.Pąchalska M. (2007). Urazy mózgu. T. 1 i 2. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.Pearson S.D., Raeke L.H. (2000). Patients’ trust in physicians: many theories, few measu-res, and little data. Journal of General Internal Medicine, 15(7), 509–513.Piedmont R. (2009). The Contribution of Religiousness and Spirituality to Subjective Wellbeing and Satisfaction with Life. Pobrano z: https://www.researchgate.net/pro-file/Ralph_Piedmont (30.05.2018).Pintal-Ślimak M., Eusebio M.-O., Pietruczuk M. (2018). Jakość w opiece zdrowotnej. Dia-gnostyka Laboratoryjna 54, 3, 197–200.Pollner M. (1989). Divine relations, social relations, and well-being. Journal of Health and Social Behavior 30, 92–104.Radziwiłłowicz W. (2010). Depresja u dzieci i młodzieży. Analiza systemu rodzinnego – ujęcie kliniczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.Radziwiłłowicz W. (2018). Negatywne wydarzenia w życiu dzieci i młodzieży – między ryzykiem wystąpienia depresji a wzrostem potraumatycznym. Polskie Forum Psycho-logiczne 23, 3, 543–556. DOI: 10.14656/PFP20180305. Rakowska J.M. (2021). Skuteczność zapobiegania zaburzeniom psychicznym i ich leczenia: wnioski z badań dla praktyki klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. Raoofi S., Pashazadeh Kan F., Rafiei S., Khani S., Hosseinifard H., Tajik F., Masoumi M., Raoofi N., Ahmadi S., Aghalou S., Torabi F., Dehnad A., Hoseinipalangi Z., Rezaei S., Shabaninejad H., Ghashghaee A. (2021). Anxiety during the COVID-19 pande-mic in hospital staff: systematic review plus meta-analysis. BMJ Support Palliat Care, 26,bmjspcare-2021-003125. doi: 10.1136/bmjspcare-2021-003125. Reber A.S. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. Ridd M., Shaw A., Lewis G., Salisbury C. (2009). The patient–doctor relationship: a syn-thesis of the qualitative literature on patients’ perspectives. British Journal of General Practice 59(561), e116–e133.128 BibliografiaRomanowski W., Zdanowska A., Romanowski M. (2016). Choroba zwyrodnieniowa sta-wów – aktualne standardy leczenia. Rheumatology Forum 2, 2, 52–57.Rosochacka-Gmitrzak M. (2010). Jakość życia, jakość pracy. Przyszły rynek pracy dla senio-rów, [w:] D. Kałuża, P. Szukalski (red.), Jakość życia seniorów w XXI wieku. Ku aktyw-ności (s. 100–111). Łódź: Wydawnictwo Biblioteka.Rudawska I. (2001). Porynkowa orientacja jednostek opieki zdrowotnej – wyznaczniki, warunki, działania i bariery. Przegląd Organizacji 10, 37–40.Rolfe A., Cash-Gibson L., Car J., Sheikh A., McKinstry B. (2014). Interventions for improving patients’ trust in doctors and groups of doctors. Cochrane Database of Systematic Reviews, 3, CD004134. DOI: 10.1002/14651858.CD004134.pub3.Rossi N., Bisconti T., Bergeman C.S. (2007). The role of dispositional resilience in rega-ining life satisfaction after the loss of spouse. Death Studies, 31(10), 863–883.Rostowska T. (2008). Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.Russell A.L. (2016). The Role of Effective Communication in Medicine. https://trace.tennessee.edu/cgi/viewcontent.cgi?referer=&httpsredir=1&article=3025&conte-xt=utk_chanhonoproj (11.03.2021).Ryś M. (2001). Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny wła-snej. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.Saleh D., Camart N., Romo L. (2016). On what resources can the students rely on: satis-faction with life, self-esteem and self-efficacy. Annals of Psychiatry and Mental Health, 4(2), 1–5.Samborski W., Brzosko M. (2011). Reumatologia praktyczna. Kraków: Wolters Kluwer Polska.Satorra A., Bentler P.M. (1994). Corrections to test statistics and standard errors in covariance structure analysis, [w:] A. von Eye & C.C. Clogg (red.), Latent variables analysis: Applications to developmental research (s. 399–419). https://doi.org/10.15394/jdfsl.2006.1012. Savi F. (2012). The Relationship between the Self-efficacy and Life Satisfaction of Young Adults. International Education Studies, 5(6), 123–130.Schipper H., Clinch J.J., Olweny Ch.L.M. (1996). Quality of life studies: definitions and conceptual issues, [w:] B. Spilder (red.), Quality of Life and Pharmacoeconomics in Cli-nical Trials (2. wyd.) (s. 11–23). Philadelphia: Lippincott-Raven Publishers.Scott A. (2004). Managing anxiety in ICU patients: the role of pre-operative information provision. Nursing in Critical Care 9, 2, 72–79.Selimen D., Andsoy I.I. (2011). The importance of a holistic approach during the perio-perative period. AORN Journal, 93(4), 482–487. DOI: 10.1016/j.aorn.2010.09.029.Sęk H., Brzezińska A.I. (2008). Podstawy pomocy psychologicznej, [w:] J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki (s. 735–784). Gdańsk: Gdańskie Wydawnic-two Psychologiczne.129 BibliografiaŞimşek Ö.F. (2009). Happiness revisited: ontological well-being as a theory-based con-struct of subjective well-being. Journal of Happiness Studies, 10(5), 505–522. https://doi.org/10.1007/s10902-008-9105-6. Skrzypińska K. (2002). Pogląd na świat a poczucie sensu i zadowolenia z życia. Kraków: Ofi-cyna Wydawnicza Impuls.Skrzypińska K., Chudzik I. (2012). Intricacies of the calling: Spirituality of Polish nuns. Women’s Studies International Forum 35, 314–322.Skrzypińska K., Chudzik I. (2017). Personality, Spirituality and their Relation to Well--Being in Physicians of Various Specialties. Health Psychology Report, 5(3). DOI: https://doi.org/10.5114/hpr.2017.65453.Skrzypińska K., Romankiewicz M. (2012). Małżeństwo czy klasztor? Czyli o poszukiwaniu duchowej jakości życia, [w:] T. Rostowska, A. Lewandowska-Walter (red.), Małżeństwo i rodzicielstwo a zdrowie (s. 54–78). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.Skrzypińska K., Atroszko P. (2015). Ścieżka zawodowa w kontekście duchowości i osobo-wości człowieka. Psychologia Rozwojowa 20, 41–56.Słownik języka polskiego (2007). T. 6. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 279.Sobczak K., Leoniuk K., Spolak N., Pawłowski L. (2017). Ocena wybranych elementów komunikacji medycznej w opinii lekarzy i pacjentów klinicznych. Miscellanea Anth-ropologica et Sociologica, 18(3), 149–158.Sochocka, L., Pirogowicz, I. (2006). Jakość życia noworodków urodzonych przedwcześnie – rola personelu medycznego i rodziny. Family Medicine and Care Review, 8(2), 490–493.Spooner-Lane R.S., Patton W.A. (2007). Determinants of Burnout among Public Hospi-tal Nurses. Australian Journal of Advanced Nursing 25, 8–16.Springer A. (2011). Wybrane czynniki kształtujące satysfakcję pracownika. Problemy Zarządzania, 9, (4/34), 162–180.Stemplewska-Żakowicz K. (2021). Diagnoza psychologiczna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnic-two Psychologiczne. Stemplewska-Żakowicz K. (2011). Diagnoza psychologiczna. Diagnozowanie jako kompeten-cja profesjonalna. Gdańsk: GWP.Steuden S. (2012). Psychologia starzenia się i starości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Stępniewski J. (2013). Umiejętności relacyjne i komunikacyjne personelu medycznego w kon-tekście zarządzania, [w:] Z. Nęcki, M. Kęsy (red.), Postawy personelu medycznego wobec zarządzania szpitalem (s. 195–220). Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego.Suchowiak S. Kłobus M., Plagens-Rotman K. (2020). Poród w warunkach domowych – opieka położnej podczas porodu i w połogu. Pielęgniarstwo Polskie 75, 1, 64–71.Sue S. (2006). Cultural competency: From philosophy to research and practice. Journal of Community Psychology 34, 2, 237–245. https://doi.org/10.1002/jcop.20095.130 BibliografiaSześciło D. (2017). Zmierzch decentralizacji? Instytucjonalny krajobraz opieki zdrowotnej w Europie po nowym zarządzaniu publicznym. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.Szukalski P. (2017). Starzenie się ludności jako proces demograficzny , [w:] K. Wieczorowska--Tobis, D. Talarska (red.), Geriatria i pielęgniarstwo geriatryczne (s. 49–57). Warszawa: PZWL. Szulman-Wardal A. (2002). Osobowościowe korelaty postaw wobec osób chorych u personelu medycznego. Niepublikowana praca doktorska. Lublin: KUL.Taranowicz I. (2002). Rodzina a problemy zdrowia i choroby, [w:] J. Barański, W. Piątkowski (red.), Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny (s. 105–115). Wrocław: ATUT.Tellegen A., Lykken D.T., Bouchard T.J., Wilcox K.J., Segal N.L., Rich S. (1988). Personality similarity in twins reared apart and together. Journal of Personality and Social Psycho-logy, 54(6), 1031–1039. https://doi.org/10.1037/0022-3514.54.6.1031.Thoits P.A. (1983). Multiple identities and psychological well-being: A reformulation and test of the social isolation hypothesis. American Sociological Review 48, 174–187.Travaline J.M., Ruchinskas R., D’Alonzo Jr. G.E. (2005). Patient-physician communica-tion: why and how. Journal of the American Osteopathic Association, 105(1), 13–18.Truog R.D. (2012). Patients and doctors – The evolution of a relationship. New England Journal of Medicine 366, 581–585. Turkot A. (2007). Psychologiczna problematyka pacjenta w podeszłym wieku, [w:] B. Bętkow-ska-Korpała, J.K. Gierowski (red.), Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie (s. 225–239). Kraków: Wydaw. Uniwersytetu Jagiellońskiego.Trzebińska E. (2008). Psychologia pozytywna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.Tucholska S. (2001). Christiny Maslach koncepcja wypalenia zawodowego: etapy roz-woju. Przegląd Psychologiczny 44, 3, 301–317.Tyszkiewicz-Bandur M., Kozińska B. (2009). Relacja lekarz–pacjent w kontekście teorii przywiązania. Annales Academiae Medicae Stetinensis 55(2), 90–97.van der Vaart R., Witting M., Riper H., Kooistra L., Bohlmeijer E.T., van Gemert-Pijnen L.J. (2014). Blending online therapy into regular face-to-face therapy for depression: content, ratio and preconditions according to patients and therapists using a Del-phi study. BMC Psychiatry 14, 14, 355. DOI: 10.1186/s12888-014-0355-z.Wciórka B., Wciórka J. (2008). Osoby chore psychicznie w społeczeństwie. Warszawa: Cen-trum Badania Opinii Społecznej.Wilson W.R. (1967). Correlates of avowed happiness. Psychological Bulletin, 67(4), 294–306.Wilson, I. B., Cleary, P. D. (1995). Linking clinical variables with health-related quality of life: a conceptual model of patient outcomes. JAMA, 273(1), 59-65. https://doi.org/10.1001/jama.273.1.59.BibliografiaWitkowska-Łuć B. (2016). Znaczenie komunikacji niewerbalnej w relacji terapeutycznej. Psychiatria i Psychoterapia, 12, 4,16–28.Włoszczak-Szubzda A. (2009). Kompetencje komunikacyjne personelu medycznego. Badanie stanu oraz ocena potrzeb komunikacyjnych. Lublin: Uniwersytet Medyczny w Lublinie.Włoszczak-Szubzda A., Jarosz M. (2011). Pacjent – choroba – medyk. Znaczenie i role w komunikacji. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 17, 2, 105–110.Wołowicka L. (red.) (2001). Jakość życia w naukach medycznych. Poznań: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Medycznej im. Karola Marcinkowskiego w PoznaniuWulff D.M. (1997). Psychology of religion: Classic and contemporary. Nowy Jork: Wiley and Sons.Zembala A. (2015). Modele komunikacyjne w relacjach lekarz–pacjent. Zeszyty Naukowe Towarzystwa Doktorantów UJ Nauki Ścisłe, 11(2), 35–50.Ziarko M. (2014). Zmaganie się ze stresem choroby przewlekłej. Poznań: Wyd. UAM.Ziętalewicz, U. (2020). Wybrane determinanty jakości życia uwarunkowanej stanem zdro-wia u pacjentów z przewlekłym bólem. Niepublikowana praca doktorska. Warszawa: Wydział Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Zinbarg R.E., Revelle W., Yovel I., Li W. (2005). Cronbach’s α, Revelle’s β, and Mcdonald’s ω H: Their relations with each other and two alternative conceptualizations of relia-bility. Psychometrika, 70(1), 123–133. https://doi.org/10.1007/s11336-003-0974-7.Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Dz.U. 2004 Nr 210, poz. 2135.Ustawa z dnia 6 lutego 1997 roku o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym. Dz.U. 1997 Nr 28, poz. 153 z późn. zm. Netografia stan na 13.05.2021https://www.portalsamorzadowy.pl/ochrona-zdrowia/liczba-szpitali-w-wojewodztwach-polsce-gus-o-ochronie-zdrowia,102313.htmlhttps://stat.gov.pl/files/gfx/portalinformacyjny/pl/defaultaktualnosci/5513/1/7/1/zdrowie_i_ochrona_zdrowia_w_2016.pdfhttps://pulsmedycyny.pl/polska-ma-najmniej-lekarzy-w-calej-unii-europejskiej-977230https://www.nfz.gov.pl/zarzadzenia-prezesa/zarzadzenia-prezesa-nfzhttp://www.polisynazdrowie.pl/files/system_ochrony_zdrowia_akademia_zdro-wia_2013.pdf https://www.bankier.pl/forum/temat_re-od-1989-roku-w-polsce-wybudowano-7-szpitali-i-1365-kosciolow,6076678.html, 21.01.2021https://pulsmedycyny.pl/psychiatrzy-coraz-wiecej-polakow-w-gabinetach-rosnie-liczba-interwencji-kryzysowych-sondaz-1129775, 21.01.2021
71.10 zł 79.00 zł Cena netto: 67.71 zł
Karty przeznaczone są dla psychologów, terapeutów, socjoterapeutów, pedagogów do pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi, a także dla nauczycieli podczas lekcji wychowawczych, czy zajęć świetlicowych. Materiały te z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez rodziców i opiekunów, którzy chcieliby pomóc dzieciom w lepszym odkrywaniu świata własnych emocji, myśli i zachowań, ale nie potrafią z dziećmi o tym rozmawiać.Teczka zawiera:- 55 kart (18 kolorowych, pokazowych, laminowanych) oraz 37 czarno-..
63.00 zł 70.00 zł Cena netto: 60.00 zł
Książka poświęcona jest zagadnieniom przeciwdziałania przez zorganizowane grupy przestępcze i organizacje terrorystyczne czynnościom operacyjno-rozpoznawczym i procesowym prowadzonym przez służby państw w celu ich rozbicia. Opracowanie przedstawia zasadnicze aspekty techniki przestępczej zmierzającej do ukrycia majątku związanego z przestępstwem. W publikacji scharakteryzowano możliwe sposoby działań przestępczych zmierzające do uniemożliwienia organom ścigania identyfikacji i lokalizacji mieni..
67.50 zł 75.00 zł Cena netto: 64.29 zł
Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia codziennego. Mają one na celu usprawnianie: - funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia, monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie (przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe. - procesów..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Pierwsza na rynku polskim książka poświęcona prognozowaniu zagrożeń terrorystycznych, a równocześnie jedna z nielicznych dotyczących prognozowania zagrożeń dla bezpieczeństwa. Autor podkreśla w niej powiązania pomiędzy nauką a praktyką, stąd m.in. obszerne wykorzystanie dorobku amerykańskiej szkoły analizy wywiadowczej, która w modelowy sposób łączy teorię naukową i znaczenie utylitarne. Publikacja może być wykorzystana w charakterze swoistego podręcznika tworzenia analiz i prognoz strategiczn..
Publikacja będzie służyć wsparciem dla dorosłych osób z afazją na niełatwej drodze do odzyskania utraconej sprawności językowej. Zaburzenia afatyczne mogą pojawić się między innymi po przebytym udarze mózgu czy urazie głowy, występują więc stosunkowo często. Chorzy z afazją wymagają intensywnej, nierzadko wielomiesięcznej, rehabilitacji logopedycznej. Autor – logopeda pracujący na co dzień z pacjentami z afazją – zdaje sobie sprawę, jak ważną rolę w tym procesie odgr..
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
Zagrożonym stało się życie współczesnego człowieka, kultura będąca jego wytworem, społeczeństwo, w którym żyje, państwo, którego powinnością jest zapewnienie bezpieczeństwa, kontynent, na którym przebywa i glob, gdzie zaistniało życie. Zagrożenia początkowo mało znaczące, obecnie stały się tak istotne, że człowiek zamiast czerpać radość z życia wśród tych wszystkich dóbr, które sobie wytworzył i świata, który sobie podporządkował, poczuł strach i ułomność swojej potęgi. Książka jest kon..
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł