Zadania jednostek samorządu terytorialnego w zakresie pomocy osobom bezdomnym z perspektywy zasady pomocniczości
- Autor: Dominika Cendrowicz
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-533-5
- Data wydania: 2020
- Liczba stron/format: 366/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
79.00 zł
71.10 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 71.10 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Spis treści:
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1. USTALENIA METODOLOGICZNE
1.1. Cel i metody badawcze
1.2. Wprowadzenie do merytorycznego układu pracy
Rozdział 2. POMOCNICZOŚĆ JAKO PIERWOTNA DETERMINANTA UKŁADU
ZADANIOWO-KOMPETENCYJNEGO ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W SFERZE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM
2.1. Pojęcie układu zadaniowo-kompetencyjnego administracji publiczne
2.2. Pojęcie i istota zasady pomocniczości
2.2.1. Pomocniczość jako zasada w ujęciu prawnym
2.2.1.1. Pomocniczość jako zasada w prawie krajowym
2.2.1.2. Pomocniczość jako zasada w prawie międzynarodowym
2.2.1.3. Pomocniczość jako zasada w prawie Unii Europejskie
2.2.2. Pomocniczość jako zasada w ujęciu nauki społecznej Kościoła katolickiego
2.2.3. Pomocniczość jako zasada w ujęciu filozoficznym
2.3. Samorząd terytorialny z perspektywy zasady pomocniczości
2.3.1. Pojęcie samorządu terytorialnego
2.3.2. Pojęcie jednostki samorządu terytorialnego
2.3.3. Prawne uwarunkowania samorządu terytorialnego w Polsce
2.4. Ratio legis zasady pomocniczości w sferze pomocy osobom bezdomnym
Rozdział 3. OSOBA BEZDOMNA JAKO ADRESAT POMOCY UDZIELANEJ PRZEZ ADMINISTRACJĘ PUBLICZNĄ
3.1. Uwagi wstępne
3.2. Bezdomność jako wyznacznik statusu osoby bezdomnej
3.2.1. Bezdomność w ujęciu pozaprawnym
3.2.1.1. Bezdomność jako zjawisko społeczne
3.2.1.2. Rodzaje, przyczyny i skutki bezdomności
3.2.2. Bezdomność w ujęciu prawnym
3.2.2.1. Bezdomność w prawie krajowym
3.2.2.2. Bezdomność w prawie międzynarodowym
3.2.2.3. Bezdomność w prawie Unii Europejskiej
3.3. Pojęcie osoby bezdomnej
3.3.1. Pozaprawne definicje osoby bezdomnej
3.3.2. Prawne definicje osoby bezdomnej
3.4. Bezdomność i osoby bezdomne w ujęciu historycznym
3.5. Konkluzje
Rozdział 4. WPŁYW ZASADY POMOCNICZOŚCI NA PODZIAŁ ZADAŃ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ZAKRESIE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM
4.1. Uwarunkowania podziału zadań administracji publicznej w zakresie pomocy osobom bezdomnym
4.1.1. Uwarunkowania pozaprawne
4.1.2. Uwarunkowania prawne
4.2. Zadania administracji publicznej w zakresie pomocy osobom bezdomnym
4.2.1. Zadania administracji państwowej
4.2.2. Zadania administracji rządowej
4.2.3. Zadania jednostek samorządu terytorialnego
4.2.3.1. Zadania gminy
4.2.3.1.1. Zadania w zakresie pomocy społecznej
4.2.3.1.2. Zadania w zakresie ochrony zdrowia
4.2.3.1.3. Zadania w zakresie gospodarki mieszkaniowej
4.2.3.1.4. Zadania w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego
4.2.3.1.5. Zadania na rzecz wybranych kategorii osób bezdomnych – wzmianka
4.2.3.1.6. Inne zadania
4.2.3.2. Zadania powiatu
4.2.3.3. Zadania samorządu województwa
4.3. Kompetencje organów administracji publicznej w sferze realizacji zadań w zakresie pomocy osobom bezdomnym
4.4. Podział zadań administracji publicznej w zakresie pomocy osobom
bezdomnym z perspektywy zasady pomocniczości – próba oceny
Rozdział 5. WPŁYW ZASADY POMOCNICZOŚCI NA REALIZACJĘ PRZEZ JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZADAŃ W ZAKRESIE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM ZA POMOCĄ WŁASNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
5.1. Formy organizacyjnoprawne realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych – uwagi ogólne
5.2. Pojęcie, cechy i rodzaje samorządowych jednostek organizacyjnych
5.3. Tworzenie, łączenie i likwidacja samorządowych jednostek organizacyjnych
5.4. Samorządowe jednostki organizacyjne w sferze realizacji zadań w zakresie pomocy osobom bezdomnym
5.4.1. Urzędy
5.4.2. Noclegownie, schroniska dla osób bezdomnych i ogrzewalnie
5.4.3. Ośrodki interwencji kryzysowej
5.4.4. Jadłodajnie
5.4.5. Łaźnie dla osób bezdomnych
5.5. Wpływ zasady pomocniczości na realizację przez jednostki samorządu terytorialnego zadań w zakresie pomocy osobom bezdomnym za pomocą własnych jednostek organizacyjnych – próba oceny
Rozdział 6. WPŁYW ZASADY POMOCNICZOŚCI NA REALIZACJĘ PRZEZ JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZADAŃ W ZAKRESIE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM W WARUNKACH WSPÓŁPRACY Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI
6.1. Uwarunkowania współpracy jednostek samorządu terytorialnego z podmiotami niepublicznymi w sferze realizacji zadań w zakresie
pomocy osobom bezdomnym
6.1.1. Uwarunkowania pozaprawne
6.1.2. Uwarunkowania prawne
6.2. Podmioty niepubliczne współpracujące z jednostkami samorządu terytorialnego w sferze realizacji zadań w zakresie pomocy osobom bezdomnym
6.3. Formy współpracy jednostek samorządu terytorialnego z podmiotami niepublicznymi w sferze realizacji zadań w zakresie pomocy osobom bezdomnym
6.3.1. Zlecanie realizacji zadań publicznych
6.3.2. Informowanie o planowanych kierunkach działalności i współdziałania
6.3.3. Konsultowanie projektów aktów normatywnych
6.3.4. Tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym
6.4. Wpływ zasady pomocniczości na realizację przez jednostki samorządu
terytorialnego zadań w zakresie pomocy osobom bezdomnym w warunkach współpracy z podmiotami niepublicznymi – próba oceny
Rozdział 7. WPŁYW ZASADY POMOCNICZOŚCI NA ADMINISTROWANIE W SFERZE REALIZACJI ZADAŃ W ZAKRESIE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM W WYBRANYCH KRAJACH
7.1. Uwagi wstępne
7.2. Niemcy
7.3. Anglia
7.4. Finlandia
7.5. Stany Zjednoczone
7.6. Konkluzje
ZAKOŃCZENIE
WYKAZ LITERATURY
WYKAZ AKTÓW PRAWNYCH
WYKAZ ORZECZNICTWA
WYKAZ ROZSTRZYGNIĘĆ NADZORCZYCH
WYKAZ INNYCH ŹRÓDEŁ
Dominika Cendrowicz doktor nauk prawnych, adiunkt w Zakładzie Ustroju Administracji Publicznej Uniwersytetu Wrocławskiego, członek Ogólnopolskiej Sieci Naukowej - Wykluczenie Społeczne-Solidarność Społeczna, autorka publikacji z zakresu prawa pomocy społecznej, prawa samorządu terytorialnego i prawa administracyjnego porównawczego.