Zadania jednostek samorządu terytorialnego w zakresie pomocy osobom bezdomnym z perspektywy zasady pomocniczości
- Autor: Dominika Cendrowicz
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-533-5
- Data wydania: 2020
- Liczba stron/format: 366/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
79,00 zł
71,10 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 71,10 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Autor książki
Dominika CendrowiczSpis treści:
Wykaz skrótów
Wstęp
Rozdział 1. USTALENIA METODOLOGICZNE
1.1. Cel i metody badawcze
1.2. Wprowadzenie do merytorycznego układu pracy
Rozdział 2. POMOCNICZOŚĆ JAKO PIERWOTNA DETERMINANTA UKŁADU
ZADANIOWO-KOMPETENCYJNEGO ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W SFERZE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM
2.1. Pojęcie układu zadaniowo-kompetencyjnego administracji publiczne
2.2. Pojęcie i istota zasady pomocniczości
2.2.1. Pomocniczość jako zasada w ujęciu prawnym
2.2.1.1. Pomocniczość jako zasada w prawie krajowym
2.2.1.2. Pomocniczość jako zasada w prawie międzynarodowym
2.2.1.3. Pomocniczość jako zasada w prawie Unii Europejskie
2.2.2. Pomocniczość jako zasada w ujęciu nauki społecznej Kościoła katolickiego
2.2.3. Pomocniczość jako zasada w ujęciu filozoficznym
2.3. Samorząd terytorialny z perspektywy zasady pomocniczości
2.3.1. Pojęcie samorządu terytorialnego
2.3.2. Pojęcie jednostki samorządu terytorialnego
2.3.3. Prawne uwarunkowania samorządu terytorialnego w Polsce
2.4. Ratio legis zasady pomocniczości w sferze pomocy osobom bezdomnym
Rozdział 3. OSOBA BEZDOMNA JAKO ADRESAT POMOCY UDZIELANEJ PRZEZ ADMINISTRACJĘ PUBLICZNĄ
3.1. Uwagi wstępne
3.2. Bezdomność jako wyznacznik statusu osoby bezdomnej
3.2.1. Bezdomność w ujęciu pozaprawnym
3.2.1.1. Bezdomność jako zjawisko społeczne
3.2.1.2. Rodzaje, przyczyny i skutki bezdomności
3.2.2. Bezdomność w ujęciu prawnym
3.2.2.1. Bezdomność w prawie krajowym
3.2.2.2. Bezdomność w prawie międzynarodowym
3.2.2.3. Bezdomność w prawie Unii Europejskiej
3.3. Pojęcie osoby bezdomnej
3.3.1. Pozaprawne definicje osoby bezdomnej
3.3.2. Prawne definicje osoby bezdomnej
3.4. Bezdomność i osoby bezdomne w ujęciu historycznym
3.5. Konkluzje
Rozdział 4. WPŁYW ZASADY POMOCNICZOŚCI NA PODZIAŁ ZADAŃ ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ W ZAKRESIE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM
4.1. Uwarunkowania podziału zadań administracji publicznej w zakresie pomocy osobom bezdomnym
4.1.1. Uwarunkowania pozaprawne
4.1.2. Uwarunkowania prawne
4.2. Zadania administracji publicznej w zakresie pomocy osobom bezdomnym
4.2.1. Zadania administracji państwowej
4.2.2. Zadania administracji rządowej
4.2.3. Zadania jednostek samorządu terytorialnego
4.2.3.1. Zadania gminy
4.2.3.1.1. Zadania w zakresie pomocy społecznej
4.2.3.1.2. Zadania w zakresie ochrony zdrowia
4.2.3.1.3. Zadania w zakresie gospodarki mieszkaniowej
4.2.3.1.4. Zadania w zakresie zapewnienia porządku i bezpieczeństwa publicznego
4.2.3.1.5. Zadania na rzecz wybranych kategorii osób bezdomnych – wzmianka
4.2.3.1.6. Inne zadania
4.2.3.2. Zadania powiatu
4.2.3.3. Zadania samorządu województwa
4.3. Kompetencje organów administracji publicznej w sferze realizacji zadań w zakresie pomocy osobom bezdomnym
4.4. Podział zadań administracji publicznej w zakresie pomocy osobom
bezdomnym z perspektywy zasady pomocniczości – próba oceny
Rozdział 5. WPŁYW ZASADY POMOCNICZOŚCI NA REALIZACJĘ PRZEZ JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZADAŃ W ZAKRESIE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM ZA POMOCĄ WŁASNYCH JEDNOSTEK ORGANIZACYJNYCH
5.1. Formy organizacyjnoprawne realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego zadań publicznych – uwagi ogólne
5.2. Pojęcie, cechy i rodzaje samorządowych jednostek organizacyjnych
5.3. Tworzenie, łączenie i likwidacja samorządowych jednostek organizacyjnych
5.4. Samorządowe jednostki organizacyjne w sferze realizacji zadań w zakresie pomocy osobom bezdomnym
5.4.1. Urzędy
5.4.2. Noclegownie, schroniska dla osób bezdomnych i ogrzewalnie
5.4.3. Ośrodki interwencji kryzysowej
5.4.4. Jadłodajnie
5.4.5. Łaźnie dla osób bezdomnych
5.5. Wpływ zasady pomocniczości na realizację przez jednostki samorządu terytorialnego zadań w zakresie pomocy osobom bezdomnym za pomocą własnych jednostek organizacyjnych – próba oceny
Rozdział 6. WPŁYW ZASADY POMOCNICZOŚCI NA REALIZACJĘ PRZEZ JEDNOSTKI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZADAŃ W ZAKRESIE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM W WARUNKACH WSPÓŁPRACY Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI
6.1. Uwarunkowania współpracy jednostek samorządu terytorialnego z podmiotami niepublicznymi w sferze realizacji zadań w zakresie
pomocy osobom bezdomnym
6.1.1. Uwarunkowania pozaprawne
6.1.2. Uwarunkowania prawne
6.2. Podmioty niepubliczne współpracujące z jednostkami samorządu terytorialnego w sferze realizacji zadań w zakresie pomocy osobom bezdomnym
6.3. Formy współpracy jednostek samorządu terytorialnego z podmiotami niepublicznymi w sferze realizacji zadań w zakresie pomocy osobom bezdomnym
6.3.1. Zlecanie realizacji zadań publicznych
6.3.2. Informowanie o planowanych kierunkach działalności i współdziałania
6.3.3. Konsultowanie projektów aktów normatywnych
6.3.4. Tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym
6.4. Wpływ zasady pomocniczości na realizację przez jednostki samorządu
terytorialnego zadań w zakresie pomocy osobom bezdomnym w warunkach współpracy z podmiotami niepublicznymi – próba oceny
Rozdział 7. WPŁYW ZASADY POMOCNICZOŚCI NA ADMINISTROWANIE W SFERZE REALIZACJI ZADAŃ W ZAKRESIE POMOCY OSOBOM BEZDOMNYM W WYBRANYCH KRAJACH
7.1. Uwagi wstępne
7.2. Niemcy
7.3. Anglia
7.4. Finlandia
7.5. Stany Zjednoczone
7.6. Konkluzje
ZAKOŃCZENIE
WYKAZ LITERATURY
WYKAZ AKTÓW PRAWNYCH
WYKAZ ORZECZNICTWA
WYKAZ ROZSTRZYGNIĘĆ NADZORCZYCH
WYKAZ INNYCH ŹRÓDEŁ