Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 41,40 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Książka zawiera psychologiczną charakterystykę zespołu wypalenia zawodowego nauczycieli. Przedstawiono w niej kilka najpopularniejszych koncepcji tego zjawiska oraz modele wyjaśniające jego etiologię i dynamikę. Zaprezentowane w książce badania empiryczne przeprowadzono wśród nauczycieli religii. Zwrócono w nich uwagę na dyspozycje osobowościowe katechetów, posiadane przez nich poczucie kompetencji zawodowych, odczuwany stres w pracy, stosowane strategie zaradcze oraz rodzaj pracy emocjonalnej. Uwzględniono także niektóre zmienne socjodemograficzne. W wyniku dokonanych analiz określony został związek wybranych zmiennych z nasileniem i postacią wypalenia zawodowego. Pierwsza część książki adresowana jest do wszystkich, którzy chcieliby się zapoznać z aktualnym stanem wiedzy na temat zjawiska wypalenia zawodowego wśród nauczycieli różnych przedmiotów. Ponieważ grupę badanych stanowią katecheci, niniejsze opracowanie porusza kwestie ważne w szczególny sposób dla studentów przygotowujących się do nauczania religii, tych, którzy już wykonują to zadanie oraz osób zaangażowanych w organizację ich pracy, przygotowanie do zawodu i wsparcie. Wyniki przeprowadzonych badań wskazują na wiele wspólnych zagadnień związanych z pracą także innych nauczycieli.
Lista załączników do pobrania z zakładki materiały dodatkoweZałącznik 1. Statystyczna analiza danych z badań własnych przeprowadzonych wśród nauczycieli religii
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
prof. dr hab. Stanisława Steuden:
(…) dane wskazują, że zespół [wypalenia zawodowego] występuje w różnych grupach zawodowych, (…) jednak częściej doświadczają go osoby, których praca wymaga zaangażowania w relację z innymi ludźmi (lekarze, pielęgniarki, nauczyciele, pracownicy opieki społecznej). W polskiej literaturze przedmiotu znaczna część badań dotyczy wypalenia zawodowego nauczycieli różnych przedmiotów, typów szkół i poziomów nauczania, natomiast niewiele spośród nich dotyczy nauczycieli religii (osób świeckich i duchownych).
doktor nauk społecznych w zakresie psychologii, psychoterapeuta, kierownik poradni Fundacji Brat Słońce w Krakowie, nauczyciel akademicki. Pracował jako nauczyciel religii. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół zagadnień osobowości i funkcjonowania zawodowego. Jako franciszkanin (OFMConv) w życiu codziennym kieruje się zawołaniem "Pokój i Dobro"
Spis treści:
Wstęp Rozdział 1. OGÓLNA CHARAKTERYSTYKA ZJAWISKA WYPALENIA ZAWODOWEGO 1.1. Pojęcie, struktura i pomiar wypalenia zawodowego 1.2. Wypalenie a zjawiska pokrewne 1.3. Częstość występowania i nasilenie zjawiska wypalenia zawodowego Rozdział 2. WYBRANE PSYCHOLOGICZNE KONCEPCJE WYPALENIA ZAWODOWEGO 2.1. Wypalenie zawodowe w modelach autorstwa Maslach i Leitera 2.2. Wypalenie zawodowe w perspektywie psychodynamiczno-egzystencjalnej według Pines 2.3. Wypalenie zawodowe jako rezultat braku poczucia własnej skuteczności według Chernissa 2.4. Wypalenie zawodowe na gruncie teorii zachowania zasobów autorstwa Hobfolla 2.5. Wypalenie zawodowe w modelu wymagania–zasoby autorstwa Demerouti, Bakkera, Nachreinera i Schaufeliego Rozdział 3. CHARAKTERYSTYKA WYPALENIA ZAWODOWEGO U NAUCZYCIELI 3.1. Symptomy wypalenia zawodowego wśród nauczycieli 3.2. Czynniki ryzyka wypalenia zawodowego nauczycieli 3.2.1. Czynniki związane z osobą nauczyciela 3.2.2. Czynniki związane z rolą zawodową nauczyciela i miejscem jego pracy 3.2.3. Czynniki związane z wykonywaniem przez nauczyciela swojej roli zawodowej w określonym miejscu pracy 3.3. Typy wypalenia zawodowego nauczycieli Rozdział 4. PRACA NAUCZYCIELA RELIGII I ZWIĄZANE Z NIĄ TRUDNOŚCI 4.1. Status lekcji religii w systemie oświaty 4.2. Wymagania stawiane nauczycielom religii 4.2.1. Zobowiązania formułowane wobec nauczycieli przez instytucje państwowe 4.2.2. Wymaganie stawiane katechetom przez prawodawstwo Kościoła katolickiego 4.3. Problemy w pracy nauczyciela religii w świetle dotychczasowych badań Rozdział 5. METODOLOGIA BADAŃ WŁASNYCH 5.1. Założenia badawcze 5.2. Problem badawczy i hipotezy 5.3. Metody badań 5.3.1. Kwestionariusz wypalenia zawodowego (MBI) Maslach w opracowaniu Tucholskiej 5.3.2. Inwentarz osobowości NEO-FFI Costy i McCraego w opracowaniu Zawadzkiego, Strelaua, Szczepaniaka i Śliwińskiej 5.3.3. Kwestionariusz orientacji życiowej (SOC-29) Antonovsky’ego w opracowaniu Koniarka, Dudka i Makowskiej 5.3.4. Skala poczucia skuteczności nauczycielskiej (TSES) Tschannen-Moran i Woolfolk-Hoy w opracowaniu własnym 5.3.5. Skala stresu nauczycielskiego (SSN) Tucholskiej 5.3.6. Wielowymiarowy inwentarz do pomiaru radzenia sobie ze stresem (COPE) Carvera, Scheiera i Weintraub w opracowaniu Juczyńskiego i Ogińskiej-Bulik 5.3.7. Skala pracy emocjonalnej (SPE) Bazińskiej, Kadzikowskiej-Wrzosek, Retowskiego i Szczygieł 5.3.8. Utrechcka skala zaangażowania w pracę (UWES) Schaufeliego i Bakkera 5.3.9. Arkusz personalny 5.4. Strategia badań 5.5. Charakterystyka osób badanych Rozdział 6. REZULTATY BADAŃ WŁASNYCH I DYSKUSJA 6.1. Wyniki wstępnych analiz 6.2. Psychologiczna charakterystyka relacji zachodzących między zjawiskiem wypalenia zawodowego u nauczycieli religii a wybranymi zmiennymi psychospołecznymi 6.2.1. Wypalenie zawodowe katechetów a wybrane zmienne socjodemograficzne 6.2.2. Wypalenie zawodowe katechetów a wybrane zmienne psychologiczne 6.2.3. Wypalenie zawodowe katechetów a zmienne psychospołeczne ujmowane łącznie 6.2.4. Nasilenie symptomów wypalenia i ich korelaty w różnych typach funkcjonowania zawodowego katechetów 6.3. Weryfikacja hipotez 6.4. Implikacje płynące z badań zakończenie Bibliografia Załącznik
Załącznik 1. Statystyczna analiza danych z badań własnych przeprowadzonych wśród nauczycieli religii