Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 58,50 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
W grach strategicznych tkwi niewykorzystany potencjał wspierania rozwoju dzieci. Gra, jako pochodna zabawy, w naturalny sposób tworzy warunki do rywalizacji, a umiejętnie wykorzystana stymuluje rozwój dzieci. W książce przedstawiono 50 gier strategicznych, które uporządkowane od prostych do złożonych, wytyczają ścieżkę rozwijania spostrzegawczości, uwagi, myślenia i relacji społecznych, podnoszą poziom rozwoju umysłowego i hartują odporność emocjonalną u dzieci. Ścieżka postępowania edukacyjnego, potwierdzona wynikami badań, tworzy skuteczną metodę wspierania rozwoju umysłowego dzieci poprzez gry strategiczne.Książkę polecamy przede wszystkim nauczycielom wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej, a także rodzicom zainteresowanym rozwojem poznawczym, społecznym i emocjonalnym swoich dzieci. Walory gier strategicznych będą także atrakcyjne dla wychowawców kolonijnych, opiekunów świetlic oraz osób pracujących z osobami starszymi.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Prof. dr hab. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska:Publikacja J.A. Jelinka Wspieranie rozwoju umysłowego dzieci poprzez gry strategiczne jest świetnie napisaną publikacją o imponujących walorach naukowych i społecznych. Chociaż gry są od zawsze obecne w wychowaniu rodzinnym i edukacji szkolnej, od zakończenia drugiej wojny światowej jest to drugi podręcznik wydany w Polsce skierowany do rodziców i nauczycieli wyjaśniający, jak mogą i powinni stosować dobrane gry we wspieraniu rozwoju umysłowego dzieci. Zaręczam, że respektowanie zaleceń zawartych w tym podręczniku przyniesie znakomite rezultaty.
Przeczytaj fragment
Pracownik naukowo-dydaktycznym w Instytucie Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji w Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie. Zajmuje się wspomaganiem rozwoju dzieci i procesem ich uczenia się w zakresie edukacji matematycznej, przyrodniczej i technicznej. Realizuje badania, których intencją jest ustalenie dziecięcego rozumowania w różnych obszarach nauki (np. przyrody, techniki, fizyki i matematyki) celem projektowania skutecznych sytuacji edukacyjnych. Propaguje naukę, organizując szkolenia oraz warsztaty dla dzieci, rodziców i nauczycieli. Prowadzi internetowy portal dla rodziców i nauczycieli wychowania przedszkolnego oraz edukacji wczesnoszkolnej www.dzieciecafizyka.pl. Jest autorem gier edukacyjnych: Geokom, LABIrynt, Mistrz Getriko, Kubik i MoMo.Kontakt: dzieciecafizyka@gmail.com
Spis treści:Wprowadzenie1. Wykorzystanie gry planszowej w procesie wspierania sprawności umysłowej dzieci1.1. Gotowość umysłowa dzieci do rozgrywania gier planszowych1.1.1. Gry planszowe rozwijają sprawność intelektualną1.1.2. Gry planszowe uspołeczniają dzieci1.1.3. Gry planszowe hartują emocje dziecka i radzenie sobie w trudnej sytuacji1.2. Monitoring dzieci i diagnostyczna funkcja gier planszowych2. Metodyka organizowania gier stolikowych wspierających sprawność intelektualną dzieci3. Instrukcje gier planszowychCzęść 1. Gry losowe. Wprowadzenie do gier planszowychGry ścigankiGry opowiadaniaGry z rozwiniętym wątkiem matematycznymGra Na doliczanieGra GrzybobranieGra Dno morzaGra Rozdajemy dzieciom prezentyGra SiedemnaścieGra Linia dziesięćGra Mądre kościCzęść 2. Gry strategiczne. Sam zdecyduj, aby wygraćEtap 1. Gry polegające na zbieraniu i szacowaniu, kto weźmie ostatni przedmiotGra KeylesGra ZegarGra TaktixGra NimEtap 2. Gry polegające na blokowaniu przeciwnikaGra Mu-to-rereGra KaruzelaGra MadelinetteEtap 3. Gry polegające na blokowaniu i na ustawieniu pionka na odpowiednim miejscuGra ChodnikGra BlokadaGra SlalomGra Spacer po kwadracieEtap 4. Gry polegające na blokowaniu i zamianie miejscGra 5-KonoGra KratkownicaGra NeutronEtap 5. Gry polegające na blokowaniu i osiąganiu układu wygrywającegoGra W koleGra TapatanGra AshiGra TikoGra TrekoEtap 6. Gry samotniki polegające na zbijaniuGra Samotnik miniGra SamotnikEtap 7. Gry z podziałem na role polegające na blokowaniuGra wojskowaGra Niedźwiedź i owceEtap 8. Gry z podziałem na role polegające na blokowaniu i zbijaniuGra Złapać dzikaGra Niedźwiedź w matniGra Lis i gęsiGra FortecaEtap 9. Gry z podziałem na role wykorzystujące blokowanie i zbijanie, w których liczniejszy przeciwnik ustawia swoje pionki na planszyGra Tygrys i lampartyGra Spacer tygrysaEtap 10. Gry na blokowanie i zbijanie zbudowane na planszy niejednoliniowejA. Bicie krótkim skokiemGra ChokoGra ZammaB. Bicie poprzez odpowiednie ustawienie dwóch pionówGra 4-KonoC. Ustawianie pionków w układzie bijącym i usunięcie dowolnego pionka z planszyGra AchiGra MłynekEtap 11. Sztuka konstruowania gier strategicznychCzęść 3. Gry losowo-strategiczne. Wprowadzenie do gier królewskichGry losowo-strategiczne typu „goń i uciekaj”Gra ChińczykGra PachisiGra NyoutGra z UrGry strategiczne typu „ucieczka króla”Gra BrandubZakończenie. Krótko o znaczeniu gier strategicznych w rozwoju intelektualnym dzieciAneksDodatek 1. Modyfikacja plansz. Krótko o dostosowywaniu gry do możliwości dzieciDodatek 2. Gry probabilistyczne. Rozszerzenie wiedzy dzieci o grach losowychGra Ściganka z użyciem młynkaGra Biało-czarniGra Dzień–nocGra Ściganka z kolorowymi kulkamiDodatek 3. Spis gier opisanych w książce i ich planszeBibliografiaKrótko o autorze
Bücken H. (1993), Gry i zabawy… kiedy dziecko jest chore, Warszawa, Marba Crown,Dąbrowski M. (1992), Czy potrafisz wygrać ? Gry do szkoły i na wakacje, Warszawa, WSiP.Deulofeu J. (2012), Dylematy więźniów i zwycięskie strategie . Teoria gier. Warszawa, Wydawnictwo RBA. Gołębiowski Ł. (1831), Gry i zabawy różnych stanów w kraju całym, lub niektórych tylko prowincyach: umieszczony tu: kulig czyli szlichtada, łowy, maszkary, muzyka, tańce, reduty, zapusty, ognie sztuczne, rusałki, sobótki i .t .p., Warszawa, Nakład Autora, Druk N. Glubksberga.Gruszczyk-Kolczyńska E., Dobosz K., Zielińska E. (1996), Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier?, Warszawa, WSiP.Hoffmanowa K. (1861), Assarmot . Zabawa historyczna. Wilno, Nakład Maurycego Orgelbranda.Jelinek J.A. (2019), Zabawy i gry rozwijające umysły sześciolatków. Metodyka wdrażania dzieci w układanie gier oraz ich rozgrywanie, Bliżej przedszkola, 7-8.Kopoczek R. (2013), Wstęp do wiedzy o grach tradycyjnych, Katowice, Wydawnictwo UŚ.Kozłowski K. (1870), Zbiór zabaw, gier i rozgrywek dla młodzieży, Poznań, Drukarnia Nadworna W. Deckera i Sp.Maciej Stary (Antoni M. Stefański) (1899), Gry umysłowe, Mikołów, Wydawnictwo Dzieł Ludowych Karola Miarki.Pijanowski L., Pijanowski W. (2006), Gry świata . Encyklopedia, Warszawa, PWN.Pijanowski L. (1969), Podróże w krainie gier, Warszawa, Państwowe Wydawnictwo „Iskry”.Pijanowski L. (1981), Skarbnica gier, Warszawa, Młodzieżowa Agencja Wydawnicza.Pijanowski L. (1997), Przewodnik gier, Wydawnictwo Orenda.Pijanowski W. (1989), Gry, w które grałem, Bydgoszcz, Pomorze.Pijanowski W. (2010), W krainie gier, Wychowanie w Przedszkolu, 7.Pisarski M. (1992), Matematyka dla naszych dzieci . Gry i zabawy rozwijające uzdolnienia matematyczne, Warszawa, Wydawnictwo „ECERI”.Weryho M. (1910), Gry i zabawy towarzyskie w pokoju oraz na wolnem powietrzu, Warszawa, M. Arct.Interesującym źródłem na temat gier są także internetowe encyklopedie. Zawierają one bogaty zasób opisów gier, ich historię, odnośniki do opracowań naukowych poświęconych analizie matematycznej gier oraz odnośniki do gier, które można rozgrywać online. Szczególnie polecam:Cyningstan, http://www.cyningstan.comLudii Games, projekt pracowników Uniwersytetu w Maastricht pod kierownictwem Cameraona Bronwe, dostępny pod adresem: https://ludii.games/. Publikacje, które dostarczyły ważnych informacji potrzebnych do zbudowania podstaw do opracowania pedagogicznej koncepcji wspierania rozwoju intelektualnego dzieci poprzez gry, zostały wymienione poniżej:Caillois R. (1997), Gry i ludzie, Warszawa, Oficyna Wydawnicza Volumen.Cipora K., Szczygieł M. (2013), Gry planszowe jako narzędzie wspomagania wczesnych kompetencji matematycznych, Edukacja, 3.Claparède E. (1936), Psychologia dziecka i pedagogika eksperymentalna, Warszawa, Wydawnictwo Nasza Księgarnia.Domurat A. (2015), Robert Duncan Luce, Decyzje, 23.Dyner W.J. (1983), Zabawy tematyczne dzieci w domu i w przedszkolu, Wrocław, Wydawnictwo Ossolineum.Eigen M., Winkler R. (1975), Gra . Prawa natury sterują przypadkiem, Warszawa, PIW.Fröbel F. (1895), Pedagogics of the kindergarten, New York, Appleton.Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992, 2013), Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki, Warszawa, WSiP.Gruszczyk-Kolczyńska E., Kupisiewicz M. (1999), Dzieci z wadą słuchu, Warszawa, WSiP.Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2012), Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu . Jak świadomie je wychowywać i uczyć, Kraków, CEBP.Huizing J. (1985), Homo ludens . Zabawa jako źródło kultury, Warszawa, SW Czytelnik.Jacko J.F. (2009), Ontologia myślenia strategicznego, Homo Ludens, 1.Kabacińska-Łuczak K. (2018), Gry patriotyczne w II połowie XIX i na początku XX wieku na przykładzie gry „Piast”, Studia edukacyjne, 51.Kofler E. (1963), Wstęp do teorii gier . Zarys popularny, Warszawa, PZWS.Korolczuk R., Zambrowska M. (2014), Pozwólmy dzieciom grać: o wykorzystaniu gier planszowych w edukacji matematycznej. Warszawa, IBN.Koziej S. (1993), Teoria sztuki wojennej, Warszawa, Bellona.Kruszewski K. (1992), Sztuka nauczania, Warszawa, WN PWN.Kubala-Kulpińska A. (2020), Wpływ gier planszowych na rozwój ucznia, Głos Pedagogiczny, 116.Kurcz I. (1995), Pamięć, uczenie się, język, Warszawa, WN PWN.Luce R.D., Raiffa H. (1964), Gry i decyzje, Warszawa, PWN.Masłowiecka M. (2019), Gry planszowe jako forma aktywności pozalekcyjnej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, Pedagogika . Studia i rozprawy, 28.Materiały do nauczania psychologii. Seria 2, Psychologia rozwojowa, wychowawcza i społeczna, tom III, (red.) Lidia Wołoszynowa (1969), Warszawa, PWN.Pearl J., MacKenzie D. (2021), Przyczyny i skutki, Kraków, Copernicus Press. Piaget J. (1977), Dokąd zmierza edukacja, Warszawa, PWN.Poddjakow N.N. (1983), Myślenie przedszkolaka, Warszawa, WSiP.Pytel K., Salwa A. (2012), Spotkania przy planszy, Wychowanie w Przedszkolu, 11.Queyrat F. (1905), Gry i zabawy dziecięce . Studyum nad wyobraźnią twórczą u dzieci, Warszawa, Nakład Geberhnera i Wolffa.Schaffer H. R. (2009), Psychologia dziecka. Warszawa, WN PWN,Składanowska K., Tułacz N. (2011), Przyjemne z pożytecznym. Gry planszowe w edukacji, Wychowanie w Przedszkolu, 8.Sławińska M., Sapała B. (2020), Przedwojenne niemieckie gry planszowe dla dzieci w wieku przedszkolnym z terenu Prus Wschodnich – potencjał edukacyjny z historią w tle, Edukacja Elementarna, 15(2),Starsze przedszkolaki . Jak skuteczni je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu, (red.) Edyta Gruszczyk-Kolczyńska (2014), Kraków, Wydawnictwo CEBP.Szuman S. (1955), Rola działania w rozwoju umysłowym małego dziecka, Warszawa, Wydawnictwo Ossolińskich, PAN.Williams J.D. (1965), Strateg doskonały . Wprowadzenie do teorii gier, Warszawa, WN PWN.Wood D., Bruner J., Ross G. (1976), The role of tutoring in problem solving, Journal of Child Psychology and Psychiatry, 17.Zespół seminarzystów, którzy w ramach przygotowywania swoich prac dyplomowych zdecydowali się realizować pod moim kierunkiem badania nad ustaleniem sposobów, w jaki dzieci dochodzą do konstruowania skutecznych metod osiągania zwycięstwa w grach strategicznych, jak reagują na sytuacje wygranej i przegranej oraz jakie stosują społeczne strategie wygranej, został przedstawiony poniżej. Dodam, że szczegółowy opis wspólnego dla wszystkich semina-rzystów programu badawczego został przedstawiony we wstępie do książki. Poniżej wymieniam niepublikowane prace magisterskie każdej osoby tworzącej zespół seminarzystów. Prace te pozostają do wglądu w archiwum Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie. Członkami zespołu badawczego pozostają:Karczewska Klaudia (2023), Budowanie strategii wygrywających w grze „Keyles” przez dzieci czteroletnie ze Szkoły Podstawowej w Wiśniewie.Kozdra Magdalena (2023), Konstruowanie strategii wygrywających w grach planszowych przez dzieci w wieku przedszkolnym w warszawskim przedszkolu na Woli.Król Wiktoria (2023), Budowanie strategii wygrywających w grze „Mu-to-re-re” przez dzieci siedmioletnie z Białobrzegów.Murdzek Kamila (2023), Budowanie strategii wygrywających w grze Neutron przez dzieci 6-letnie z Przedszkola nr 1 w Piasecznie.Strzeżek Sylwia (2023), Budowanie strategii wygrywających przez dzieci w wieku przedszkolnym w Publicznym Przedszkolu w Chynowie.Sypniewska Magda (2023), Budowanie przez dzieci sześcioletnie strategii wygrywających w grze „Keyles” w Przedszkolu nr 52 w Warszawie.Tokaj Sylwia (2023), Kształtowanie się strategii wygrywających w grach planszowych u dzieci z Niepublicznego Przedszkola „Baśniowy Zameczek” w Piasecznie.Waszczuk Agata (2023), Budowanie strategii wygrywających w „Mu-to-rere” u dzieci z przedszkola Polskich Podróżników w Warszawie.Zwierz Monika (2023), Różnice w sposobach budowania strategii wygrywających stosowanych przez dzieci w wieku 7 lat na podstawie gry Tapatan.Żytkowicz Łucja (2023), Budowanie strategii wygrywających w grach planszowych przez uczniów klas I–III szkoły podstawowej na warszawskiej Woli.