Twój koszyk zakupów jest pusty!
Agnieszka Lasota
54 zł
/
Cena detaliczna
10% taniej
Spis treści:WprowadzenieCzęść 1. SPEKTRUM POALKOHOLOWYCH WRODZONYCH ZABURZEŃ ROZWOJOWYCH (FETAL ALCOHOL SPECTRUM DISORDERS, FASD) W ŚWIETLE ROZWAŻAŃ TEORETYCZNYCH I BADAŃ1. Definicja pojęcia i klasyfikacje FASD2. Rys historyczny rozwoju wiedzy na temat FASD3. Traumatyzujący wpływ alkoholu na płód4. Diagnozowanie FASD4.1. Współczesne kategorie diagnostyczne FASD według wytycznych Sieci Diagnostyki i Prewencji FAS Stanu Washington (The Washington State FAS Diagnostic and Prevention Network, FAS DPN)4.2. Procedura diagnostyczna według standardów 4-cyfrowego Kwestionariusza Diagnostycznego4.3. Ocena zaburzeń, które mogą być efektem wpływu alkoholu na rozwijający się organizm. Zaburzenia pierwotne i wtórne5. Wybrane formy pomocy osobom ze Spektrum Poalkoholowych Wrodzonych Zaburzeń Rozwojowych5.1. Terapia Wygaszania i Stymulacji Odruchów wg Sally Goddard (INPP)5.2. Indywidualna Symulacja Słuchu Kielda Johansena JIAS5.3. Terapia Integracji Sensorycznej5.4. Trening Bilateralnej Integracji (BI)5.5. Self-Reg – metoda samoregulacji5.6. Play Therapy5.7. Zooterapia (animaloterapia)5.8. Terapie funkcji poznawczych5.9. Osteopatia5.10. Podejście 8 kroków5.11. Akomodacje środowiskowe według Małgorzaty Tomanik i Magdaleny Borkowskiej5.12. Podejścia do traumy rozwojowej6. Sytuacja osób z FASD w PolsceCzęść 2. CODZIENNOŚĆ Z FASD. DIAGNOZA, ZALECENIA TERAPEUTYCZNE, PROGNOZA1. Wprowadzenie. Procedura diagnostyczna według standardów 4-cyfrowego Kwestionariusza Diagnostycznego2. Chłopiec, wiek 1 rok 2 miesiące. Rozpoznanie diagnostyczne i postępowanie terapeutyczne: Częściowy Płodowy Zespół Alkoholowy (PFAS)3. Chłopiec 4,6 roku. Rozpoznanie diagnostyczne i postępowanie terapeutyczne: Częściowy Płodowy Zespół Alkoholowy (PFAS), ekspozycja na alkohol4. Dziewczynka 8 lat. Rozpoznanie diagnostyczne i postępowanie terapeutyczne: Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS), ekspozycja na alkohol5. Dziewczynka, 11 lat. Rozpoznanie diagnostyczne i postępowanie terapeutyczne: Zaburzenia Neurobehawioralne, ekspozycja na alkohol (ND/AE)6. Chłopiec, 14 lat. Rozpoznanie diagnostyczne i postępowanie terapeutyczne: Encefalopatia niepostępująca, ekspozycja na alkohol (SE/AE)7. Kobieta, 32 lata. Rozpoznanie diagnostyczne i postępowanie terapeutyczne: Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS), ekspozycja na alkoholCzęść 3. DZIECKO Z FASD W SYSTEMIE PIECZY ZASTĘPCZEJ – SYSTEM ODDZIAŁYWAŃ WYCHOWAWCZO-TERAPEUTYCZNYCH1. Organizacja pieczy zastępczej w Polsce2. Obszary traumy rozwojowej dziecka z FASD w pieczy instytucjonalnej3. Główne obszary pomocy dziecku z FASD w instytucjonalnej pieczy zastępczejZAKOŃCZENIEBIBLIOGRAFIA
Wstęp
Anna Piekacz dr n. hum. w dziedzinie psychologia, adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Śląskiego. Prowadzi Centrum Diagnozy i Terapii Ventura w Chorzowie. Pracuje jako psycholog, diagnosta i terapeuta zaburzeń neurorozwojowych. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie pracy w instytucjonalnej pieczy zastępczej i ośrodku adopcyjnym. Książki autora
Aase J.M., Kliniczne rozpoznanie Alkoholowego Zespołu Plodu (FAS). Trudności w wykrywaniu i diagnostyce, [w:] M. Ślósarska, Uszkodzenia płodu wywołane alkoholem, Wydawnictwo PARPA, Warszawa 1998.Amos-Kroos R.M., Fink B.A., Smith C.J., Chin L., Van Calcar S.C., Wozniak J.R., Smith S.M., Abnormal Eating Behaviors are Common in Children with Fetal Alcohol Spectrum Disorders, „The Journal of Pediatrics” 2016, nr 169.Astley S.J., Aylward E.H., Olson H.C., Kerns K., Brooks A., Coggins T.E., Davies T.E., Dorn S., Gendler B., Jirikovic T., Kraegel P., Maravilla K., Rochards T., Magnetic resonance imaging outcomes from a comprehensive magnetic resonance study of children with fetal alcohol spectrum disorders, „Alcoholism Clinical and Experimental Researches” 2009, nr 33(10).Astley S.J., Clarren S.K., Diagnosing the full spectrum of fetal alcohol exposed indi-viduals: Introducing, the 4-Digit Diagnostic Code, „Alcohol and alcoholism: international journal of the Medical Council on Alcoholism”, 2000; nr 35(4).Astley S.J., Diagnostic guide for fetal alcohol spectrum disorders: the 4-digit diagno-stic code, University of Washington Publication Services, Seattle 2004.Ayres A.J., Sensory integration and learning disorders, Western Psychological Servi-ces, Los Angeles 1972.Ayres A.J., Integracja sensoryczna a zaburzenia uczenia się, Wydawnictwo Harmo-nia Uniwersitas, Warszawa 2018.Baer J.S., Sampson P.D., Barr H.M., Connor P.D., Streissguth A.P., 21-year longitu-dinal analysis of the effects of prenatal alcohol exposure on young adult drin-king, „Archives of General Psychiatry” 2003, nr 60(4).Banach M., Matejek J., W trosce o zdrowie dziecka i twoje. Płodowy Zespół Alkoho-lowy (FAS) – kompendium wiedzy, Wydawnictwo Scriptum, Kraków 2016.Bartel H. Embriologia, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2019.Bessel van der Kolk, Strach ucieleśniony. Mózg, umysł i ciało w terapii traumy, Wydawnictwo Czarna Owca, Warszawa 2018.Borkowska A., Domańska Ł., Podstawy neuropsychologii klinicznej, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2008.Borkowska M., Wagh K., Integracja sensoryczna na co dzień, Wydawnictwo Lekar-skie PZWL, Warszawa 2010.157 BibliografiaBrzezińska A.I., Nowotnik A., Funkcje wykonawcze a funkcjonowanie dziecka w śro-dowisku przedszkolnym i szkolnym, „Edukacja. Studia, Badania, Innowacje” 2012, nr 1(117).Campbell-McBride N.N., Zespół psychologiczno-jelitowy GAPS, Wydawnictwo Stenka, Londyn 2013.Chernoff G.F., The fetal alcohol syndrome in mice: an animal model, „Teratology” 1977, nr 15.Clarren, K.S., Bowden M.D., Astley S., The Brain i the fetal alcohol syndrome. Obse-rvations in the human and nonhuman primates, „Alcohol World Health and Research” 1985, nr 10/l.Cole C.D., Gailey A.R., Mulle J.G., Kable J.A., Lynch M.E., Jones K.L., A Comparison Among 5 Methods for the Clinical Diagnosis of Fetal Alcohol Spectrum Disor-ders, „Alcoholism, clinical and experimental research” 2019, nr 40(5).Coles C.D., Smith J.E., Fernheff M.P., Faleh A., Neonatal ethanol withdrawal: cha-racteristics in clinically normal, nondysmorphic neonates, „Journal of Pedia-trics” 1984, nr 105(3).Czech E., Hartleb M., Poalkoholowe uszkodzenia płodu jako niedoceniana przy-czyna wad rozwojowych i zaburzeń neurobehawioralnych u dzieci, „Alkoholizm i Narkomania” 2006, tom XVII, nr 1–2.Elszkowska A., Golon A., Raabe K., Krawczyk F., Majcher D., Niklewska-Piotrowska E., Piotrowicz R., Rafał-Łuniewska J., Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2017.Evensen D., Lutke J., Eight Magic Keys. Developing succesful interventions for stu-dents with FAS. Homer, Fasalaska Project FACTS (Fetal Alcohol Consultation and Training Services) 1997.Franczyk A., Krajewska K., Skorupa J., Baw się poprzez animaloterapię, Wydawnic-two Impuls, Kraków 2012.Fugelstad A.J., Fink B.A., Eckerle J.K., Boys C.J., Hoecker H.L., Kroupina M.G., Zeisel S.H., Inadequate intake of nutrients essential for neurodevelopment in children with fetal alcohol spectrum disorders, „Neurotoxicology and Terato-logy” 2013, nr 39.Gerhardt S., Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu, Wydawnic-two Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.Keck G., Kupecky R., Wychowanie zranionego dziecka, Wydawnictwo Marciniewski Services, Warszawa 2010.Girczys-Połedniok K., Pudlo R., Szymlak A., Pasierb N., Zastosowanie terapii z udziałem zwierząt w praktyce psychiatrycznej, „Psychiatria” 2014, nr 11 (3).Goddard-Blythe S., Jak ocenić dojrzałość do nauki?, Wydawnictwo PWN, War-szawa 2015. Goddard-Blythe S., Niedojrzałość neuromotoryczna dzieci i dorosłych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2015.158 BibliografiaGoddard-Blythe S., Odruchy, uczenie się i zachowanie. Wydawnictwo PWN, War-szawa 2018.James B., Leczenie dzieci po urazach psychicznych, Wydawnictwo PARPA, War-szawa 2000.Jirikowic T.L., Sensory processing and integration and children with alcohol-related diagnoses: An exploratory analysis. niepublikowana praca doktorska. Uniwer-sytet Waszyngtoński 2003.Jones K.L., Hoyme H.E., Robinson L.K., Del Campo M., Manning M.A., Prewit L.M., Chambers C.D., Fetal alcohol spectrum disorders: Extending the range of struc-tural defects, „European Journal of human genetics” 2010, nr 152 (11).Jones K.L., Smith D.W., Recognition of Fetal Alcohol Syndrom in early infants, „Lancet” 1973, nr 2Jośko-Ochojska J. (red.), Medyczne i społeczne aspekty traumy, Śląski Uniwersytet Medyczny Totem.com, Katowice 2016.Kapka-Skrzypczak L., Dieta ciężarnych a ryzyko wad wrodzonych u dziecka, „Medy-cyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu” 2011, t. 17, nr 4.Klecka M., Janas-Kozik M., Dziecko z FASD, Rozpoznanie różnicowe i podstawy tera-pii, PARPAMEDIA, Warszawa 2009.Klecka M., Janas-Kozik M., Jelonek I., Siwiec A., Rybakowski J.K., Walidacja polskiej wersji Kwestionariusza Waszyngtońskiego do oceny spektrum poalkoholowych wrodzonych zaburzeń rozwojowych, „Psychiatria Polska” 2006, nr 46. Klecka M., Zaburzenia rozwojowe u dzieci w rodzinach zastępczych, adopcyjnych i dysfunkcyjnych, [w:] A. Gmitrowicz, M. Janas-Kozik (red.), Zaburzenia psy-chiczne dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Medical Tribune, Warszawa 2018.Kobor M.S., Wieunberg J., Focus On: Epigenetics and Fetal Alcohol Spectrum Disor-ders, „Alcohol Research Current Reviews 2011, nr 34(1), s. 29–37. Kokocińska A.M., Zooterapia z elementami etologii, Wydawnictwo Impuls, Kra-ków 2017.Komorowska M., Uszkodzenia mózgu u dzieci z FASD, „Remedium” 2007, nr 12.Kranowitz C.S., Nie-zgrane dziecko. Zaburzenia przetwarzania sensorycznego – dia-gnoza i postepowanie, Wydawnictwo Harmonia Universalis, Gdańsk 2012.Lemoine P., Lemoine P.H., Avenir des enfants de mères alcooliques (Ètude de 105 cas retrouvés à l’âge adulte) et queloques constatations d’intérêt prophylactique, „Annales de Pediatrie” 1992, nr 39.Levine P.A., Obudźcie tygrysa. Leczenie traumy, Wydawnictwo Czarna Owca, War-szawa 2016.Levine P., Uleczyć traumę. 12-stopniowy program wychodzenia z traumy, Wydaw-nictwo Czarna Owca, Warszawa 2015. Lichtenberg-Kokoszka E., Straub R., W okresie prenatalnym, „Świat Problemów” 2002, nr 10.159 BibliografiaLiotti G., Farina B., Traumatyczny rozwój. Etiologia, klinika i terapia wymiaru dysocjacyjnego, Fundacja Przyjaciele Martynki, Warszawa 2016.Liszcz K., Dziecko w FAS w domu i w szkole, Wydawnictwo Rubikon, Kraków 2011.Liszcz K., Banach M., Matejek J., W trosce o zdrowie dziecka i twoje. Płodowy Zespół Alkoholowy (FAS) – kompendium wiedzy, Wydawnictwo Scriptum, Kraków 2016.Łaszczyca P., Wiedza neurobiologiczna jest przydatna pedagogowi, [w:] B. Dole-żych, P. Łaszczyca (red.), Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2006.Martin D.C., Martn J.C., Streissguth A.P., Lunf C.A., Sucking frequency and ampli-tude in newborns as a function of maternal drinking and smoking, „Alco-hol Research:Current Reviews” 1979, nr 5.Michaelis E.K., Michaelis M.L., Komórkowe i molekularne podstawy teratogennych właściwości alkoholu, „Alkohol a zdrowie”, Uszkodzenia płodu wywołane alko-holem, Warszawa 1998, nr 17.Michaelis E. K., Michaelis M. L., Komórkowe i molekularne podstawy teratogennych właściwości alkoholu, [w:] M. Ślósarska (red.), Uszkodzenia płodu wywołane alkoholem, „Alkohol a zdrowie” nr 17, Wydawnictwo Edukacyjne Parpamedia, Warszawa 1998Namysłowska I., (red.), Psychiatria Dzieci i Młodzieży, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2007.O’Connor M.J., Kogan N., Findlay R., Prenatal alcohol exposure and attachment beha-vior in children, „Alcohol Clinical and Experimental Research 2002, nr. 26.Odowska-Szlachcic B., Metoda integracji sensorycznej we wspomaganiu rozwoju mowy u dzieci z uszkodzeniami ośrodkowego układu nerwowego, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010. Palicka I., Śmigiel R., Walidacja narzędzia diagnostycznego „Skale Inteligencji i Rozwoju dla Dzieci w Wieku Przedszkolnym (IDS-P) z udziałem grupy dzieci z rozpoznanym płodowym zespołem alkoholowym wg kryteriów waszyngtoń-skich, „Pediatria Polska” 2017, tom 92.Palicka I., Współpraca psychologa i logopedy w diagnostyce zaburzeń poznawczych i komunikacyjnych dzieci z FASD. „Czy słyszysz co ja widzę?” – implikacje teo-retyczne, doświadczenia własne, [w:] W.E. Jeżewska-Krasnodębska, B. Skałba-nia (red.), Diagnoza i terapia w pracy logopedy i nauczyciela terapeuty. Kon-teksty teoretyczne i praktyka, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2017. Pawłowska-Jaroń H., Sfery zaburzonego rozwoju u dzieci z FASD, [w:] M. Michalik (red.), Biologiczne uwarunkowania rozwoju i zaburzeń mowy, „Nowa Logope-dia”, tom 2. Wydawnictwo Collegium Columbinum, Kraków 2011.Pąchalska M., Kaczmarek B., Kropotov J., Neuropsychologia kliniczna, od teorii do praktyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2014.160 BibliografiaPerry B.D., Child and Adolescent Psychopathology, [w:] T. Beauchaine, S.P. Hin-shaw (red.) Child Maltreatment: A Neurodevelopmental Perspective on the Role of Trauma and Neglect in Psychopathology, John Wiley & Sons, Hoboken Nowy Jork 2008. Piekacz A., Specyfika rozwoju dzieci z FASD w instytucjonalnej pieczy zastępczej, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie” 2017, nr 1990, zeszyt 112/2017.Pierg S., Chaudavasu O., Wesler L, Withdrawal symptoms in infants with the fetal alcohol syndrome, „Journal Pediatries” 1977, nr 90.Religa B., Piekacz A., niepublikowanych materiałów konferencyjnych autorstwa. Referat podczas konferencji z okazji międzynarodowego dnia FAS w 2016 r. w Lędzinach pt. Traumatyzacja dzieci z FAS/FASD w instytucjonalnej pieczy zastępczej. Doświadczenia własne.Rothschild B., Ciało pamięta. Psychofizjologia traumy i terapia osób po urazie psy -chicznym, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2014.Rutter M., English and Romanian Adoptees study team. Developmental catch-up, and deficit, following adoption after severe global early privation , „Journal of Child Psychology and Psychiatry” 1998, nr 39.Shanker S., Samoregulacja w szkole. Spokój, koncentracja i nauka, Wydawnictwo Mamania, Warszawa 2019.Shanker S., Barker T., Self Reg. Jak pomóc dziecku (i sobie) nie dać się stresowi i żyć pełnią możliwości, Wydawnictwo Mamania, Warszawa 2016.Shore A.N., Zaburzenie regulacji prawej półkuli mózgu, dysocjacja, a patogeneza PTSD, [w:] S. Murawiec, C. Żechowski (red.), Od neurobiologii do psychotera-pii, Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa 2009.Stążka-Gawrysiak A., Self-Reg. Opowieści dla dzieci o tym, jak działać, gdy emocje biorą górę, Społeczny Instytut Wydawniczy Znak, Kraków 2019.Streissguth A.P., Barr H.M., Kogan J., F.L. Bookstein, Understanding the occurence of secondary disabilities in clients with fetal alcohol syndrome (FAS) and fetal alcohol effects (FAE). Final report to the Ceters for Disease Control and Preven-tion, „Fetal Alcohol & Drug Unit”, University of Washington, Seattle 1996. Szmalec J., Efektywność terapii integracji sensorycznej, Difin 2019. Źródła internetowe:Astley S.J., Bledsoe J.M., Brooks A., Davies J.K., Jirikowic T., Olson E., Thorne J.C., Comparison of the 4-Digit Code, Canadian 2015, Australian 2016 and Hoyme 2016 fetal alcohol spectrum disorder diagnostic guidelines 2019, https://depts.washing-ton.edu/fasdpn/pdfs/Compare4DiagSystems2019.pdf [dostęp: 19.12.2019].161 BibliografiaDrozdowski L., Dysocjacja – terra incognita? Od adaptacji do patologii (zaburzenia dysocjacyjne u dzieci po traumach), http://polskadzieciom.home.pl/newsletter/dysocjacja.pdf [dostęp: 09.08.2019].Franklin L., J. Deitz, T. Jirikowic, S. Astley, Children With Fetal Alcohol Spectrum Disorders: Problem Behaviors and Sensory Processing, „The American Journal of Occupational Therapy”, 2008https://depts.washington.edu/fasdpn/pdfs/fran-klin2008.pdf [dostęp: 14.07.2019].Tomanik M., Borkowska M., Akomodacje środowiskowe pomocą dla osób z FASD, 2018 http://www.ciazabezalkoholu.pl/images/file/Akomodacje.pdf [dostęp: 10.11.2019]. Thomas J.D., Riley E.P., Fetal Alcohol Syndrome Does Alcohol Withdrawal Play a Role? https://pubs.niaaa.nih.gov/publications/arh22-1/47-53.pdf [dostęp: 06.06.2019].Trepka-Starosta J., Piekacz A., Zaburzenia dysocjacyjne u dzieci jako skutek niepra-widłowo ukształtowanych więzi https://psychologiawpraktyce.pl/artykul/zaburz-enia-dysocjacyjne-u-dzieci-jako-skutek-nieprawidlowo-uksztaltowanych-wiezi [dostęp: 09.08.2019].https://pulsmedycyny.pl/swiatowy-dzien-fas-969858 [dostęp: 09.10.2019].https://depts.washington.edu/fasdpn/htmls/4-digit-code.htm [dostęp: 10.10.2019].http://www.ciazabezalkoholu.pl/images/file/RozpowszechnianieFASD/FASD_w_Pol-sce.pdf [dostęp: 03.11.2019].https://www.interculturalcompass.com/wpcontent/uploads/2017/06/Medyczne_i_spoleczne_aspekty_traumy_www.pdf [dostęp: 09.08.2019].https://www.interculturalcompass.com/wpcontent/uploads/2017/06/Medyczne_i_spoleczne_aspekty_traumy_www.pdf [dostęp: 09.08.2019] doświadczyły zdarzeń urazowych.https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3860549/ [dostęp: 10.09.2019].http://wspolnie.org/plodowy-zespol-alkoholowy/ [dostęp: 20.06.2019] mózgu. Badania https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/16846/w-trosce-odrowie_book.pdf?sequence=1&isAllowed=y [dostęp: 10.09.2019].http://www.inpp.pl/inpp_polska-190.html [dostęp: 09.10.2019].http://fasstar.com/ [dostęp: 08.08.2019].http://polskadzieciom.home.pl/newsletter/dysocjacja.pdf [dostęp: 09.08.2019].https://depts.washington.edu/fasdpn/htmls/evidence-success.htm [dostęp: 06.11.2019].https://www.abcalkoholu.pl/opinia-eksperta/picie-alkoholu-podczas-ciazy/ [dostęp: 09.11.2019].https://www.fasoff.pl/[dostęp: 09.11.2019].http://www.fas.org.pl/kim-jestesmy [dostęp: 10.11.2019].puls medycyny. https://pulsmedycyny.pl/czy-wolno-stosowac-przymus-terapii-uzale znionych-kobiet-w-ciazy-886152 [dostęp: 10.06.2019].https://depts.washington.edu/fasdpn/pdfs/guide2004.pdf [dostęp: 08.08.2019].162 Bibliografiahttps://depts.washington.edu/fasdpn/pdfs/guide04.pdf, s. 35 [dostęp: 10.06.2019].https://www.inpp.org.uk/ [dostęp: 09.10.2019].file:///C:/Users/User/Downloads/J.Rafal-uniewskaWczesne-wspomaganie-rozwoju-dziecka.pdf [dostęp: 30.12.2019].https://www.self-reg.pl/ [dostęp: 02.01.2020].http://play-therapy.pl/ [dostęp: 12.12.2019].http://www.nslt.pl/ [dostęp: 10.10.2019].http://scr.home.pl/autoinstalator/joomla/szkolenia/modelnslt [dostęp: 20.09.2019].http://www.nslt.pl/ [dostęp: 10.10.2019].https://redshoesrock.com/about/ [dostęp: 10.10.2019].https://redshoesrock.com/why-red-shoes/ [dostęp: 10.10.2019].http://scr.home.pl/autoinstalator/joomla/szkolenia/modelnslt [dostęp: 20.09.2019].https://www.interp.pl/somatic-experiencing.html [dostęp: 20.09.2019].https://depts.washington.edu/fasdpn/pdfs/guide2004.pdf. https://obgyn.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1471-0528.2011.03050.x [dostęp: 20.06.2019].
Publikacja stanowi kompendium wiedzy niezbędnej w prowadzeniu działań taktycznych lekkiej piechoty. Dzięki kompaktowej formie wydania, dowódca pododdziału będzie mógł wykorzystać w procesie planowania i przygotowania do wykonania zadania, co w warunkach dużych obciążeń (brak snu, zmęczenie i stres) może zadecydować o powodzeniu misji.W zamyśle autorów podręcznik może również stanowić skuteczne narzędzie w procesie systematyzacji i utrwalenia posiadanej wiedzy w zakresie TTPs (Tactics, Techniques..
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł
Monografia zawiera teoretyczne rozważania na temat uwarunkowań bezpieczeństwa personalnego w aspekcie zagrożenia zamachami. Autor przedstawia także elementy dobrych praktyk w reagowaniu wraz z możliwościami ich implementacji do budowania rekomendowanych modeli zachowań w czasie ataków. Częścią główną publikacji są rozdziały poświęcone wybranym metodom działania sprawców zamachów na życie i zdrowie. Składają się one z opisu charakteru i natury ataków, analiz oraz wniosków ze studium przypadkó..
61.20 zł 68.00 zł Cena netto: 58.29 zł
Psychologia kryminalistyczna. Diagnoza i praktyka stanowi nową dziedzinę psychologii stosowanej, mającą własny obszar badań i charakteryzującą się ścisłymi powiązaniami z tradycyjnie rozróżnianymi działami psychologii. Zakres psychologii kryminalistycznej obejmuje psychologiczne aspekty kryminalistyki, czyli nauki o metodach ustalania faktu przestępstwa, sposobu jego popełniania, wykrywania sprawców i zapobiegania przestępstwom oraz innym ujemnym zjawiskom społecznym. Specyfika psychologii krymi..
211.50 zł 235.00 zł Cena netto: 201.43 zł
Prezentowana książka to przystępny przewodnik po rozpoznawaniu i terapii depresji u młodych ludzi. Bazując na cieszącym się powodzeniem podręczniku, opracowanym na potrzeby badań naukowych, publikacja ta przedstawia przegląd modelu poznawczo-behawioralnego przeznaczonego do pracy z tą grupą wiekową. Poruszane tematy obejmują kwestie dotyczące sposobu rozpoczynania terapii, angażowania młodych ludzi, wyznaczania celów terapii, a także ocenę i formułowanie zachowań poznawczych,..
Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia codziennego. Mają one na celu usprawnianie: - funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia, monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie (przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe. - procesów..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Poradnik dostarczy pracownikom działów personalnych wiedzy i narzędzi niezbędnych w codziennej pracy, pozwalających sprostać wymaganiom w zakresie ochrony danych osobowych. Omówione zostały zatem typowe dla działów personalnych procesy przetwarzania danych osobowych, od rekrutacji do rozwiązania umowy o pracę. Czytelnicy znajdą tu aktualną, zgodną ze stanem prawnym na rok 2022, wzorcową dokumentację spełniającą wymagania regulacji. Poradnik zawiera także komentarz dotyczący współpracy pomi..
58.50 zł 65.00 zł Cena netto: 55.71 zł