• Wielowymiarowa koncepcja peryferyjności regionalnej. Identyfikacja regionów peryferyjnych w Polsce

Wielowymiarowa koncepcja peryferyjności regionalnej. Identyfikacja regionów peryferyjnych w Polsce

  • Autor: Piotr Idczak
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7641-910-7
  • Data wydania: 2013
  • Liczba stron/format: 249/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 50,00 zł

    45,00 zł

  • Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 45,00 zł
  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość w magazynie

W prezentowanej książce autor przedstawia argumenty potwierdzające konieczność postrzegania peryferyjności jako pojęcia wielowymiarowego i złożonego. W myśl zaproponowanej koncepcji, peryferyjność to coś więcej niż tylko kategoria geograficzna. Dostępność w wymiarze lokalnym lub regionalnym jest tylko jednym z wielu czynników determinujących rozwój społeczno- gospodarczy regionów. Wiele regionów uznawanych za peryferyjne lub trudno dostępne odznacza się względnie wysokim poziomem wzrostu gospodarczego i rozwoju społecznego, niebędącym wynikiem ich niekorzystnej lokalizacji. Nowa koncepcja peryferyjności obejmuje szeroki zakres cech i czynników, które w szerszym ujęciu rozstrzygają o lepszej lub gorszej pozycji danego regionu w stosunku do innych regionów. Ponadto peryferyjność jest kategorią dynamiczną będącą wyrazem zmieniających się politycznych, ekonomicznych i społecznych uzgodnień. Co więcej, zmianie ulegają również nośniki zróżnicowania regionalnego. W określonym momencie dany region może być sklasyfikowany jako peryferyjny, ale w innym już nie, ponieważ zmianie ulegnie zbiór nośników wykorzystywanych do opisu zróżnicowania między regionami. Zatem o peryferyjności regionu powinien przesądzać zestaw cech, które w świetle przyjętych założeń w określonym przedziale/momencie czasu będą cechami peryferyjności.

Autor książki

Piotr Idczak

Spis treści:

Wstęp
 
Rozdział 1. Teorie rozwoju regionalnego a zagadnienie peryferyjności regionalnej
 
1.1. Teorie lokalizacji
1.2. Efekty aglomeracyjne i proces urbanizacji
1.2.1. Efekty aglomeracyjne
1.2.2. Proces urbanizacji
1.3. Ujęcie klasyczne i keynesowskie w teoriach rozwoju regionalnego
1.4. Teorie polaryzacyjne
1.5. Teorie bazujące na potencjale endogenicznym
1.6. Nowe podejście do rozwoju regionalnego
1.7. Synteza
 
Rozdział 2. Wybrane uwarunkowania peryferyjności
 
2.1. Peryferiotwórcza funkcja miast
2.2. Rola specjalizacji produkcji
2.3. Funkcja kompensacyjna kapitałów uprzywilejowanych
2.4. Obszary wiejskie a obszary peryferyjne
2.5. Charakterystyczne zasoby peryferyjne
2.6. Efekty peryferyjności
2.6.1. Marginalność społeczna i przestrzenna
2.6.2. Paradoks turystyki
 
Rozdział 3. Peryferyjność regionalna
 
3.1. Pojęcie regionu
3.2. Definicja peryferyjności
3.3. Peryferyjność w ujęciu klasycznym
3.4. Peryferyjność nieprzestrzenna
3.5. Zintegrowane podejście w określaniu peryferyjności
3.6. Cechy regionu peryferyjnego
3.7. Model peryferyjności wielowymiarowej
 
Rozdział 4. Regiony peryferyjne w polityce regionalnej Unii Europejskiej
 
Rozdział 5. Nowe podejście do polityki regionalnej w regionach peryferyjnych
 
Rozdział 6. Weryfikacja empiryczna wielowymiarowej koncepcji peryferyjności regionalnej
 
6.1. Zasady prowadzenia analizy ekonomiczno-przestrzennej
6.2. Procedura prowadzenia prac analitycznych
6.2.1. Określenie kryteriów peryferyjności
6.2.2. Dobór zmiennych diagnostycznych
6.2.3. Normalizacja danych
6.2.4. Budowa wskaźników syntetycznych
6.2.5. Identyfikacja regionów peryferyjnych
6.2.5.1. Zastosowanie analizy skupień
6.2.5.2. Peryferyjność województw Polski
 
Zakończenie
 
Bibliografia
 
Spis rycin i tabel
 

Aneks

Napisz opinię

Uwaga: Proszę nie używać znaków HTML!
    Zły           Dobry

Najpopularniejsze

Godziny wychowawcze z nastolatkami. Scenariusze zajęć

49,50 zł 55,00 zł Netto: 47,14 zł

STEAM-owa szkoła

53,10 zł 59,00 zł Netto: 50,57 zł

Podstawy prawoznawstwa. Wydanie 3

62,10 zł 69,00 zł Netto: 59,14 zł

Vademecum działań taktycznych lekkiej piechoty

53,10 zł 59,00 zł Netto: 50,57 zł

Podstawy ekonomii

37,80 zł 42,00 zł Netto: 36,00 zł

Reklama

40,50 zł 45,00 zł Netto: 38,57 zł

Złowić frajera. Ekonomia manipulacji i oszustwa wyd. 2

74,40 zł 80,00 zł Netto: 70,86 zł

Gospodarka zapasami i magazynem. Część 1. Zapasy

28,80 zł 32,00 zł Netto: 27,43 zł