Twój koszyk zakupów jest pusty!
58,50 zł
76,50 zł
49,50 zł
40,50 zł
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 45.00 zł
10% taniej
Spis treści:WstępROZDZIAŁ 1. Wczesna dorosłość wczoraj i dziś1.1. Wczesna dorosłość – zarys okresu rozwojowego1.1.1. Zmiany rozwojowe w okresie wczesnej dorosłości w kontekście realizacji zadań rozwojowych1.2. Charakterystyka zadań rozwojowych typowych dla okresu wczesnej dorosłości1.3. Współczesne przemiany realizacji zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości1.4. Zjawisko odraczania realizacji zadań rozwojowych okresu wczesnej dorosłości w ujęciu demograficznym1.5. Zjawisko odraczania realizacji zadań rozwojowych okresu wczesnej dorosłości w ujęciu nauk społecznych1.5.1. Stająca się dorosłość w ujęciu Jeffreya Arnetta i jej krytykaROZDZIAŁ 2. Kulturowe, środowiskowe i podmiotowe uwarunkowania realizacji zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości2.1. Kultura jako jeden z czynników leżących u podstaw rozwoju człowieka2.1.1. Życie człowieka w dobie ponowoczesności2.1.2. Globalizacja – charakterystyka zjawiska2.1.3. Globalizacja a wyzwania rozwojowe2.1.4. Globalizacja a problemy tożsamościowe2.1.5. Postawy wobec globalizacji a funkcjonowanie młodych dorosłych2.2. Rola czynników środowiskowych w rozwoju człowieka2.2.1. Zmiany w modelu funkcjonowania rodziny a rozwój w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości2.2.2. Znaczenie wsparcia i wymagań rodzicielskich dla procesu wkraczania w dorosłość2.3. Czynniki podmiotowe a realizacja zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości2.3.1. Subiektywne podejście do dorosłości a realizacja zadań rozwojowych2.3.2. Poczucie koherencji jako czynnik wspierający rozwójROZDZIAŁ 3. Badanie I – analiza wybranych aspektów zadań rozwojowych3.1. Cel badania3.2. Pytania i hipotezy badawcze3.3. Charakterystyka badanej grupy3.4. Narzędzia badawcze3.5. Wyniki badań3.5.1. Porównanie wybranych aspektów zadań rozwojowych3.5.2. Różnice płciowe dotyczące badanych aspektów zadań rozwojowych3.5.3. Relacje pomiędzy badanymi aspektami zadań rozwojowych3.6. Dyskusja wynikówROZDZIAŁ 4. Badanie II – podmiotowe i środowiskowe uwarunkowania wybranych aspektów zadań rozwojowych4.1. Cel badań4.2. Pytania i hipotezy badawcze4.2.1. Czynniki osobowościowe i rodzinne a aspekty zadań rozwojowych4.2.2. Poczucie dorosłości a aspekty zadań rozwojowych4.3. Charakterystyka badanych grup4.4. Narzędzia badawcze4.5. Wyniki4.5.1. Czynniki osobowościowe i rodzinne a zadania rozwojowe – analizy podstawowe4.5.2. Osobowościowe i środowiskowe uwarunkowania wybranych aspektów zadań rozwojowych – model ścieżkowy4.5.3. Poczucie dorosłości a realizacja zadań rozwojowych – analizy podstawowe4.5.4. Poczucie dorosłości a wybrane aspekty zadań rozwojowych – model ścieżkowyROZDZIAŁ 5. Czynniki wspomagające i utrudniające realizację zadań rozwojowych z perspektywy podmiotu5.1. Osoby badane i procedura5.2. Wyniki badań jakościowych5.2.1. Zawarcie związku małżeńskiego/wejście w związek partnerski5.2.2. Rodzicielstwo5.2.3. Prowadzenie gospodarstwa domowego5.2.4. Podjęcie stałej pracy5.3. Dyskusja wynikówZamiast podsumowaniaBibliografiaZałącznik 1. Skala Zadań RozwojowychZałącznik 2. Kwestionariusz Kryteriów DorosłościZałącznik 3. Kwestionariusz Wsparcie – Wymagania
Anna Misztela
dr, psycholog, starszy wykładowca w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki wkraczania w dorosłość, w tym indywidualnych ścieżek osiągania dorosłości. Jako praktyk i dydaktyk zajmuje się oddziaływaniami psychoterapeutycznymi kierowanymi do dzieci, młodzieży i dorosłych, w nurcie poznawczo-behawioralnym.
Anna Oleszkowicz
dr hab., psycholog, profesor nadzwyczajny w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. W latach 2015-2019 członek Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Rozwoju Człowieka. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół rozwojowych problemów okresu dorastania i wczesnej dorosłości: buntu młodzieńczego, problematyki kształtowania się tożsamości oraz kryteriów i przejawów dorosłości.
Abbas, R., Pataki, S., Vaknin-Nusbaum, V. (2018). What Do They Want From My Life? Parent-Child Relationships as Perceived by Druze Adolescents in Israel. Journal of Adolescent Research, 34, 3, 1–21.Adams, G.R., Marshall, S.K. (1996). A developmental social psychology of identity. Understanding the person in context. Journal of Adolescence, 19, 429–442.Allen, J., Hauser, S., Eickholt, C., Bell, K., O’Connor, T. (1994). Autonomy and related-ness in family interactions as predictors of expressions of negative adolescent affect. Journal of Research on Adolescence, 4, 535–552.Antonovsky, A. (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Warszawa: Fundacja IPN.Appelt, K., Wojciechowska, J. (2016). Zmiany społeczno-kulturowe jako kontekst wkracza-nia w dorosłość. W: A.I. Brzezieńska i W. Syska (red.), Ścieżki wkraczania w dorosłość (s. 105–128). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.Arnett, J.J. (1997). Young People’s Conceptions of The Transition to Adulthood. Youth & Society, 29, 1, 3–23.Arnett, J.J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American psychologist, 55(5), 469–490.Arnett, J.J. (2002). The psychology of globalization. American Psychologist, 57, 774–783.Arnett, J.J. (2004). Emerging adulthood. A Winding Road from the Late Teens through the Twen-ties. New York: Oxford University Press.Arnett, J.J. (2006). The psychology of emerging adulthood: What is known, and what remains to be known?. W: J.J. Arnett, J.L. Tanner (red.), Emerging adults in America: Coming of age in the 21st century (s. 303–330). Washington: American Psychological Association.Arnett, J.J. (2010). Adolescence and Emerging Adulthood. A Cultural Approach. New York: Pearson.Arnett, J.J., Tannner, J. (2011). In Defense of Emerging Adulthood as a Life Stage: Rejoinder to Kloep’s and Hendry’s Chapters 4 and 5. W: J.J. Arnett, M. Kloep, L. Hendry, J. Tanner. Debating Emerging Adulthood. Stage or Process? (s. 121–134). New York: Oxford Uni-versity Press.Bacia, E., Pazderski, F., Żmijewska-Kwiręg, S. (2016). Edukacja obywatelska w Polsce. Analiza aktualnej sytuacji, zidentyfikowanych potrzeb oraz szans i barier rozwoju. 167 BibliografiaPobrano: 29.06.2017, z: http://innowacje.org.pl/wp-content/uploads/2017/05/Edukacja-obywatelska-w-Polsce.pdf.Badora, B. (2014). Aktywność społeczna Polaków, komunikat CBOS, Maj 2014, nr 60/ 2014. Pobrano: 29.12.2017, z: http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2014/K_060 _14.PDF.Bandura, A. (1997). Self-efficacy. The Exercise of Control. New York: W.H. Freeman.Baradziej, J. (2008). Zakorzenienie i alternacja: tożsamość jednostki w społeczeństwie tradycyjnym i w społeczeństwie nowoczesnym. W: P.K. Oleś, A. Batory (red.). Tożsa-mość i jej przemiany a kultura (s. 215–245). Lublin: Wydawnictwo KUL.Barber, B. (2000). Dżihad kontra McŚwiat. Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literac-kie Muza SA.Basko, N. (2009). Prywatna koncepcja wejścia w dorosłość i status dorosłości u młodych dorosłych w Polsce i na Ukrainie. Niepublikowana praca magisterska. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.Bauman, Z. (1994). Dwa szkice moralności ponowoczesnej. Warszawa: Instytut Kultury.Bauman, Z. (2004). Ponowoczesność. W: B. Szlachta (red), Słownik społeczny (s. 902–914). Kraków: Wydawnictwo WAM.Bean, R., Bush, K., McKenry, P., Wilson, S. (2003). The impact of parental support, beha-vioral control, and psychological control on the academic achievement and self-es-teem of African American and European American adolescents. Journal of Adolescent Research, 18, 523–541.Beck, J. (2012). Terapia poznawczo-behawioralna. Podstawy i zagadnienia szczegółowe. Kra-ków: Wydawnictwo UJ.Beck, U. (2002a). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej rzeczywistości. Warszawa: Wydaw-nictwo Naukowe Scholar.Beck, U. (2002b). The cosmopolitan society and its enemies. Theory, Culture & Society, 19, 17–44.Bell, S., Lee, Ch. (2006). Does Timing and Sequencing of Transitions to Adulthood Make a Difference? Stress, Smoking, and Physical Activity among Young Austra-lian Women. International Journal of Behavioral Medicine, 13, 3, 265–274.Berry, J., Phinney, J., Sam, D. i Vedder, P. (2006). Immigrant Youth: Acculturation, Iden-tity, and Adaptation. Applied Psychology, 55, 3, 303–332.Boni, M. (2011). Młodzi 2011. Warszawa: Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.Borawski, D. (2018). A Dialogical Approach to the Identity Dilemmas of Young Adults. Psychologia Rozwojowa, 23, 2, 9–20.Box, G.E.P., Cox, D.R. (1964). An analysis of transformations, Journal ofthe Royal Statisti-cal Society, Series B, 26, 211–252.Bronfenbrenner, U. (1976). Ekologia rozwoju człowieka. Historia i perspektywy. Psycholo-gia Wychowawcza, 5, 537–549.Brzezińska, A.I. (2007). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.168 BibliografiaBrzezińska, A.I. (2016). Dorastanie do dorosłości: odraczane czy opóźnione?. W: A.I. Brzeziń-ska, W. Syska (red.), Ścieżki wkraczania w dorosłość (s. 23–47). Poznań: Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych UAM.Brzezińska, A.I., Czub, T., Hejmanowski, S., Rękosiewicz, M. (2012). Uwarunkowania procesu kształtowania się tożsamości w okresie przejścia z adolescencji do dorosło-ści. Kultura i Edukacja, 3, 23–50.Brzezińska, A.I., Kaczan, R. (2011). Kwestionariusz Poczucia Punktualności Zdarzeń Życio-wych – PPZŻ: podstawy teoretyczne. W: W. Zeidler (red.), Kwestionariusze w psychologii. Postępy, zastosowania, problemy (s. 475–504). Warszawa: Wydawnictwo Vizja Press & IT.Brzezińska, A I., Kaczan, R., Piotrowski, K., Rękosiewicz, M. (2011). Odroczona doro-słość: fakt czy artefakt?. Nauka, 4, 67–107.Brzezińska, A.I., Piotrowski, K. (2011). Skala Rozwoju Poczucia Tożsamości – DIDS: kon-strukcja, stosowanie, aplikacje. W: W. Zeidler (red.), Kwestionariusze w psychologii. Postę-py, zastosowania, problemy (s. 547–567). Warszawa: Vizja Press & IT.Butler, J. (2008). Uwikłani w płeć. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.Carmel, S., Anson, O., Levenson, A., Bonneh, D., Maoz, B. (1991). Life events, sense of coherence and health: Gender differences on the kibbutz. Social Science and Medici-ne, 32, 10, 1089–1096.Carr, A. (2009). Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu i ludzkich siłach. Poznań: Wydaw-nictwo Zysk i S-ka.Carstensen, L.L., Pasupathi, M., Mayr, U., Nesselroade, J.R. (2006). Emotional experience in every day life across the adulth lifespan. Journal of Personality and Social Psychology, 79, 644–655.CBOS (2018). Komunikat z badań. Aktywność Polaków w organizacjach obywatelskich. Po-brano: 31.12.2020, z: https://www.cbos.pl/SPISKOM. POL/2018/K_029_18.PDF.CBOS (2019). Stosunek Polaków do rozwodów. Komunikat z badań. Pobrano: 28.05.2020, z: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2019/K_007_19.PDF.Chen, G. (2010). Gender differences in sense of coherence, perceived social support, and negative emotions among drug-abstinent Israeli inmates. International Journal of Of-fender Therapy and Comparative Criminology, 54, 6, 937–958.Conger, K., Conger, R., Russell, S., Hollis, N. (2013). Improving the Health, Safety, and Well--Being of Young Adults: Workshop Summary. Washington: The National Academies.Cote, J. (1997). An empirical test of identity capital model. Journal of Adolescence, 20, 577–597.Cote, J., Bynner, M. (2008). Changes in the transmission to adulthood in the UK and Canada: the role of structure and agency in emerging adulthood. Journal of Youth Studies, 11, 3, 251–268.Czapiński, J., Panek, T. (2015). Diagnoza społeczna, Warunki i jakość życia Polaków. Warsza-wa: Rada Monitoringu Społecznego.Czerka, E. (2005). Niedorosłość czy dorosłość alternatywna? Rozważania w kontekście odraczania dorosłości. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, 1, 29, 85–93.169 BibliografiaDanielsen, L.M., Lorem, A.E., Kroger, J. (2000). The Impact of Social Context on the Identity-Formation Process of Norwegian late Adolescents. Youth & Society, 31, 3, 332–362.Deci, E.L., Ryan R.M. (1985). Intrinsic Motivation and Self-determination in human behavior. New York: Plenum Press.DeSousa, V., McConatha, D.,Lynch, M.J. (2011). The Nexus of Digital Technology, So-ciology and Economics. The International Journal of Interdisciplinary Social Science, 5, 10, 212–219.Dobrowolski, P. (2011). Pierwszy panel debaty Fundacji Batorego „Młodzi jako problem i wy-zwanie” – „Młodzi jako kategoria socjologiczna i ekonomiczna”. Pobrano: 10.01.2016, z: https://www.youtube.com/watch?v=_y0rAE5lyKo.Dolińska-Zygmunt, G. (1996). Orientacja salutogenetyczna w problematyce zdrowotnej. Mo-del Antonovsky’ego. W: G. Dolińska-Zygmunt (red.), Elementy psychologii zdrowia (s. 17–29). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.Domański, H. (2011). Pierwszy panel debaty Fundacji Batorego „Młodzi jako problem i wy-zwanie” – „Młodzi jako kategoria socjologiczna i ekonomiczna”. Pobrano: 10.01.2016, z: https://www.youtube.com/watch?v=v-mPfwW-aJk.Dubas, E. (2001). Zmieniająca się dorosłość. Od dorosłości konwencjonalnej ku dorosłości subiek-tywnej. W: E. Przybylska (red.), Andragogiczne wątki poszukiwania fascynacji (s. 77–87). Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.Dubis, M. (2014). Wartości i style życia młodzieży. Jagiellońskie Studia Socjologiczne, 1, 35, 35–45.Duvall, R. (1977). Marriage and family development. Philadelphia: Lippincott.Eliason, S.R., Mortimer, J.T., Vuolo, M., Tranby, E. (2007). Pathways to adulthood, subjective timing, and adult identity: normative age grading revisited. New York: American Socio-logical Association.Ellis, A. (1962). Reason and emotion in psychotherapy. New York: Lyle-Stewart.Erikson, E. (2002). Dopełniony cykl życia. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.Eurostat (2015a). Being young in Europe today – family and society. Pobrano: 8.08.2017, z: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Being_young_in_ Europe_today_-_family_and_society.Eurostat (2015b). Being young in Europe today – labour market – access and participation. Po-brano: 19.08.2017, z: http://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Being_young_in_Europe_today_-_labour_market_-_access_and_participation.Eurostat (2015c). Being young in Europe today – education. Pobrano: 19.08.2017, z: https://ec.europa.eu/eurostat/statisticsexplained/index.php?title=Being_young _in_Europe_today_-_education.Eurostat (2017). Young people in the EU: education and employment. Pobrano: 31.12.2020, z: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/EDN-20170811-1.Eurostat (2018). 43% of births in the EU are now outside marriage. Pobrano: 8.02.2021, z: https://ec.europa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/DDN-20180809-1.170 BibliografiaEurostat (2019). When are they ready to leave the nest? Pobrano: 25.10.2020, z: https://ec.eu-ropa.eu/eurostat/web/products-eurostat-news/-/EDN-20190514-1.Eurostat (2020). Marriage and divorce statistics. Pobrano: 9.01.2021, z: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Marriage_and_divorce_statistics.Fadjukoff, P., Kokko, K., Pulkkinen, L. (2007). Implications of timing of emerging adul-thood for identity achievement. Journal of Adolescent Research, 22, 5, 504–530.Farnicka, M. (2011). Przemiany realizacji zadań rozwojowych. Ewolucja czy rewolucja? Zielo-na Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.Fatyga, B. (2011). Pierwszy panel debaty Fundacji Batorego „Młodzi jako problem i wyzwanie” – „Młodzi jako kategoria socjologiczna i ekonomiczna”. Pobrano: 10.01.2016, z: https://www.youtube.com/watch?v=MgefFRCVO9M.Feasel, E., Muzumder, D. (2012). Understanding Attitudes toward Globalization at the Individual and National Level. International Journal of Business, Humanities and Tech-nology, 2, 1, 192–210.Federal Interagency Forum on Child and Family Statistics (2014). America’s Young Adults: Special Issue, 2014. Pobrano: 2.05.2020, z: https://www.childstats. gov/pdf/ac2014/YA_14.pdf.Feldt, T., Lintula, H., Suominen, S., Kosenvuo, M., Vahtera, J., Kivimaki, M. (2007). Struc-tural validity and temporal stability of the 13-item Senses of Coherence Scale.: per-spective evidence from the population – based HeSSup study. Quality of Life Research 16, 483–493.Finogenow, M. (2013). Poczucie koherencji a satysfakcja z życia i dobrostan emocjonalny osób w wieku emerytalnym. Psychologia Społeczna, 8, 3, 333–346.Fleischer, M. (2002). Teoria kultury i komunikacji. Systemowe i ewolucyjne podstawy. Wro-cław: Dolnośląska Szkoła Wyższa Edukacji Towarzystwa Wiedzy Powszechnej.Frisén, A., Wängqvist, M. (2010). Emerging adults in Sweden: identity formation in the light of love, work and family. Journal of Adolescent Research, 20, 10, 1–22.Fukuyama, F. (1996). Koniec historii. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.Furstenberg, F., Kennedy, J., McLoyd, V., Rumbaut, R., Settersten, R. (2004). Growing up is harder to do. Contexts, 3, 3, 33–41.Galambos, N., Barker, N., Krahn, H. (2006). Depression, self-esteem and anger in emer-ging adulthood. Seven-year trajectories. Developmental Psychology, 42, 2, 350–365.Giddens, A. (2000). Runaway world: How globalization is reshaping our lives. New York: Routledge.Giddens, A. (2004). Socjologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Giddens, A. (2006). Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Giddens, A. (2010). Nowoczesność i tożsamość. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Grob, A., Krings, F., Bangerter, A. (2001). Life Markers in Biographical Narratives of Pe-ople from Three Cohorts: A Life Span Perspective in Its Historical Context. Human Development, 44, 4, 171–190.171 BibliografiaGurba, E. (2006). Wczesna dorosłość. W: B, Harwas-Napierała i J. Trempała (red.), Psycholo-gia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka (s. 37–77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Gurba, E. (2008). The Attributes of Adulthood Recognised by Adolescents and Adults. Polish Psychological Bulletin, 39, 2, 129–137.Gurba, E. (2011). Wczesna dorosłość. W: J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka (s. 287–309). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Gurba, E. (2013). Nieporozumienia z dorastającymi dziećmi w rodzinie: uwarunkowania, wspomaganie. Kraków: Wydawnictwo UJ.GUS (2013). Podstawowe informacje o rozwoju demograficznym Polski do roku 2012 . Pobrano: 22.04.2013, z: http://www.stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/L_podst_inf_o_rozwoju _dem_pl_do_2012.pdf.GUS (2016). Małżeństwa i dzietność w Polsce. Pobrano: 24.05.2017, z: file:///C:/Users/Anna%20M/Downloads/malzenstwa_i_ dzietnosc_w_polsce.pdf.GUS (2018). Urodzenia i dzietność. Pobrano: 8.01.2021, z: file:///C:/Users/amisz/Down -loads/urodzenia_i_dzietnosc.pdf.GUS (2020). Polska w liczbach. Pobrano: 8.02.2021, z: file:///C:/Users/Asus/ Downloads/polska_w_liczbach_2020_pl.pdf.Hainmueller, J., Hiscox, M. (2006). Learning to Love Globalization: Education and Indi-vidual Attitudes Toward International Trade. International Organization 60, 469–498.Haley, J. (1973). Uncommon Therapy. New York: W.W. Norton.Havighurst, R. (1972). Developmental tasks and education. New York: David McKay.Hendry, L., Kloep, M. (2010). How universal is emerging adulthood. An empirical exam-ple. Journal of Youth Studies, 13, 2, 169–179.Hirst, P., Thompson, G. (2002). The Future of Globalization. Journal of the Nordic Interna-tional Studies Association, 37, 3, 247–265.Hope, E., Banales, J. (2018). Black Early Adolescent Critical Reflection of Inequitable Sociopolitical Conditions: A Qualitative Investigation. Journal of Adolescent Research, 34, 2, 1–34.Jasiński, A., Derbis, R., Oleszkowicz, A., Słowińska, A. (2019). Postawy wobec globali-zacji a satysfakcja z życia. Mediacyjna rola procesów tożsamościowych. Psychologia Rozwojowa, 24, 2, 73–86.Jensen, L. (2003). Coming of age in a multicultural world: Globalization and adolescent cultural identity formation. Applied Developmental Science, 7, 189–196.Jordyn, M., Byrd, M. (2003). The relationship between the living arrangements of univer-sity students and their identity development. Adolescence, 38, 150, 267–278.Kadzikowska-Wrzosek, (2011). Postawy rodzicielskie a zdolności w zakresie samoregula-cji: wychowawcze uwarunkowania gratyfikacji podstawowych potrzeb, internalizacji standardów i siły woli. Psychologia Rozwojowa, 16,4, 89–108.Katra, G. (2009). Młodzież a globalizacja. W: A. Błachnio (red.), Globalizacja a jednostka (s. 43–66). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.172 BibliografiaKins, E., Beyers, W., Soenens, B. (2012). When the separation-individuation process goes awry: Distinguishing between dysfunctional dependence and dysfunctional inde-pendence. International Journal of Behavioral Development, 37, 1, 1–12.Kins, E., De Mol, J., Beyers, W. (2014). „Why should I leave?”. Belgian emerging adults’ departure from home. Journal of Adolescent Research, 29, 89–119.Kloep, M., Hendry, L. (2011). Critical Comments on Arnett’s and Tanner’s Approach. W: J.J. Arnett, M. Kloep, L., Hendry, J. Tanner. Debating Emerging Adulthood. Stage or Process? (s. 107–120). New York: Oxford University Press.Konaszewski, K. (2016). Poczucie koherencji a style radzenia sobie ze stresem w grupie młodzieży niedostosowanej społecznie. Resocjalizacja Polska, 12, 163–172.Koniarek, J., Dudek, B., Makowska, Z. (1993). Kwestionariusz Orientacji Życiowej. Ada-ptacja The Sense of Coherence Questionnaire (SOC) A. Antonovsky’ego. Przegląd Psychologiczny 36, 4, 491–502.Lansimies, H., Pietila, A., Hietasola-Husu, S., Kangasniemi, M. (2017). A systema-tic review of adolescents’ sense of coherence and health. Caring Sciences, 31, 4, 651–661.Lanz, M., Tagliabue, S. (2008). Do I Really Need Someone in Order to Become an Adult? Romantic Relationships During Emerging Adulthood in Italy. Journal of Adolescent Research, 23, 5, 566–591.Lazarus, R., Folkman, S. Transactional theory and research on emotions and coping. Eu-ropean Journal of Personality, 1, 141–169.Ledzińska, M. (2012). Młodzi dorośli w dobie globalizacji. Szkice psychologiczne. Warszawa: Wydawnictwo Difin.Lee, J., Mortimer, J. (2009). Family socialization, economic self- efficacy, and the atta -inment of financial independence in early adulthood. Longitudinal and Life Course Studies, 1, 45–62.Levinson, D. (1990). A theory of life structure development In adulthood. W: N. Ale-xander i L. Langer (red.), Higher Stages of Human Development. New York, Oxford: University Press.Liberska, H. (2007). Współczesny obraz moratorium. W: B. Harwas-Napierała, H. Liberska (red.), Tożsamość a współczesność (s. 25–51). Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.Liberska, H., Malina, A. (2011). Wybrane osobowościowe determinanty wartościowania zadań związanych z małżeństwem i rodziną we wczesnej dorosłości. W: H. Liberska, A. Malina (red.), Wybrane problemy współczesnych małżeństw i rodziny (s. 97–120). Warszawa: Wydawnictwo Difin.Liebkind, K., Jasinskaja-Lahti, I., Solheim, E. (2004). Cultural Identity, Perceived Discri-mination, and Parental Support as Determinants of Immigrants’ School Adjust-ments: Vietnamese Youth in Finland. Journal of Adolescent Research, 19, 6, 635–656.Lodi-Smith, J., Roberts, B.W. (2007). Social investment and personality: a meta-analysis of the relationship of personality traits to investment in work, family, religion and volunteerism. Personality and Social Psychology Review, 11, 1, 68–88.173 BibliografiaLowe, S., Dillon, C., Rhodes, J., Zwiebach, L. (2013). Definig Adult Experiences Perspec -tives of a Diverse Sample of Young Adults. Journal of Adolescent Research, 28, 1, 31–68.Lusting, D., Strauser, D. (2002). The relationship between sense of coherence thoughts. Career Development Quarterly, 51, 2–11.Luyckx, K., Duriez, B., Klimstra, T.A., De Witte, H. (2010). Identity statuses in young adult employees: pro-spective relations with work engagement and burnout. Journal of Vocational Behavior, 77, 339–349.Luyckx, K., Goossens, L., Soenens, B. (2006). A development contextual perspective on identity construction in emerging adulthood: Change dynamics in commitment formation and commitment evolution. Developmental Psychology, 42, 366–380.Luyckx, K., Schwartz, S., Goossens, L., Pollock, S. (2008). Employment, Sense of Cohe-rence, and Identity Formation. Journal of Adolescent Research, 23, 5, 566–591.Łukaszewski, W., Doliński, D. (2001). Mechanizmy leżące u podstaw motywacji. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. T. 2. Psychologia ogólna (s. 441–468). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo P.Łuria, A.R. (1976). Cognitive development: Its cultural and social foundations. Cambridge: MA: Harvard University Press.Macek, P., Bejcek, J., Vanickova, J. (2007). Contemporary Czech Emerging Adults. Gene-ration Growing Up in the Period of Social Changes. Journal of Adolescent Research, 22, 5, 444–475.Malina, A. (2012). Efektywność radzenia sobie z realizacją zadań rozwojowych przez młodych dorosłych w zależności od płci. W: H. Liberska, A. Malizna, D. Suwalska-Barance-wicz (red.). Funkcjonowanie współczesnych młodych ludzi w zmieniającym się świecie (s. 293–311). Warszawa: Wydawnictwo Difin.Malina, A. (2014). Wczesna dorosłość w cyklu życia człowieka. Współczesne problemy z reali-zacją zadań rozwojowych młodych dorosłych. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.Martikainen, L. (2008). The Many Faces of Life Satisfaction among Finish Young Adults’. Journal of Happiness Studies, 10, 721–737.Matejevic, M., Jovanovic, D., Lazarevic, V. (2014). Functionality of family relationships and parenting style in families of adolescents with substance abuse problems. Proce-dia – Social and Behavioral Sciences, 128, 281–287.Mattanah, J., Brand, B., Hancock, G. (2004). Parental attachment, separation-individu-ation and college student adjustment: A structural equation analysis of mediational effects. Journal of Counseling Psychology, 51, 213–226.Mayda, A., Rodrik, D. (2005). Why Are Some People (and Countries) More Protectionist than Others? European Economic Review 49, 3, 693–430.McCrae, R.R., Costa, P.T. (2005). Osobowość dorosłego człowieka. Perspektywa teorii pięcio-czynnikowej. Kraków: WAM.Melosik, Z., Szkudlarek, T. (1998). Kultura, tożsamość i edukacja. Migotanie znaczeń. Kra-ków: Oficyna Wydawnicza Impuls.174 BibliografiaMilkie, M., Peltola, P. (1999). Playing All the Roles: Gender and the Work-Family Balan-cing Act. Journal of Marriage and the Family, 2, 61, 476–490.Misztela, A. (2018). Realizacja zadań rozwojowych w okresie wczesnej dorosłości oraz jej psy-chospołeczne uwarunkowania i konsekwencje. Niepublikowana praca doktorska. Uni-wersytet Wrocławski.Mortimer, J. (2012). Transition to Adulthood, Parental Support, and Early Adult Well--Being: Recent Findings from the Youth Development Study. W: S.M. McHale i in. (red.), Early Adulthood in a Family Context (s. 27–34). New York: Springer.Mouw, T. (2005). Sequences of early adult transitions: A look at variability and consequences. W: R. Settersten, F. Furstenberg, R. Rumbaut (red.), On the frontier of adulthood: The-ory, research, and public policy. Chicago: University of Chicago Press.Mroczek, D.K., Kolarz, C.M. (1998). The effect of age on positive and negative affect: a developmental perspective on happiness. Journal of Personality and Social Psychology, 75, 1333–1349.Nelson, L., Barry, C. (2005). Distinguishing Features of Emerging Adulthood. The Role of Self- Classification as an Adult. Journal of Adolescent Research, 20, 2, 242–262.Neves, B., Carvalho, D., Serra, F., Torres, A., Fraga, S. (2018). Social Capital in Transi-tions to Early Adulthood: A Longitudinal and Mixed-Methods Approach. Journal of Adolescent Research, 1–28.Obuchowska, I. (2006). Adolescencja. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.) Psycholo-gia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka (s. 163–197). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.OECD (2012). OECD Family Database. Pobrano: 2.08.2013, z: http://www.oecd.org/so-cial/soc/oecdfamilydatabase.htm.OECD (2017). Fertility rates. Pobrano: 21.08.2017, z: https://www.oecd.org/els/family/SF_2_1_Fertility_rates.pdf.OECD (2019a). Marriage and divorce rates, Pobrano: 29.12.2020, z: https://www.oecd.org/social/family/SF_3_1_Marriage_and_divorce_rates.pdf.OECD (2019b). Age of mothers at childbirth and age-specific fertility, Pobrano: 29.12.2020, z: https://www.oecd.org/els/family/SF_2_1_Fertility_rates.pdf.Oleszkowicz, A., Misztela, A. (2015a). Kryteria dorosłości z perspektywy starszych ado-lescentów i młodych dorosłych. Psychologia Rozwojowa, 20, 1, 41–55.Oleszkowicz A., Misztela A. (2015b). How Do Young Poles Perceive Their Adulthood? Journal of Adolescent Research, 30, 6, 476–503.Oleszkowicz, A., Misztela, A. (2017). Wybrane aspekty realizacji zadań rozwojowych a procesy tożsamościowe u kobiet we wczesnej dorosłości. Psychologia Rozwojowa, 22, 4, 75–88.Oleszkowicz, A., Senejko, A. (2013). Psychologia dorastania. Zmiany rozwojowe w dobie globalizacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Oleś, M. (2010). Wymiary tożsamości a subiektywna jakość życia u młodzieży. Czasopi-smo Psychologiczne, 16, 1, 61–76.175 BibliografiaOstoja-Zawadzka, K. (1999). Cykl życia rodzinnego. W: B. de Barbaro (red.), Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny (s. 18–30). Kraków: Wydawnictwo UJ.Pallant, J. F. i Lae, L. (2002). Sense of coherence, well-being, coping and personality fac-tors: Further evaluation of the sense of coherence scale. Personality and Individual Differences, 33, 1, 39–48.Pasikowski, T. (2001). Struktura i funkcje poczucia koherencji: analiza teoretyczna i empiryczna weryfikacja . W: H. Sęk, T. Pasikowski (red.), Zdrowie – stres – zasoby (s. 43–56). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.Phinney, J., Lorenczyk, G., Liebkind, K., Vedder, P. (2001). Ethnic Identity, Immigration, and Well-Being: An Interactional Perspective. Journal of Social Issues, 57, 3, 493–510.Pinker, S. (2005). So how does the mind work?. Mind & Language, 20 (1), 1–24.Piotrowski, K. (2010). Wkraczanie w dorosłość. Tożsamość i poczucie dorosłości młodych osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.Piotrowski, K. (2013). Tożsamość osobista w okresie wkraczania w dorosłość. Wielichowo: TIPI.Piotrowski, K. (2020). How Good It Would Be to Turn Back Time: Adult Attachment and Perfectionism in Mothers and Their Relationships with the Processes of Parental Identity Formation, Psychologica Belgica, 60, 55–72.Przetacznik-Gierowska, M. (2006). Zasady i prawidłowości psychicznego rozwoju człowie-ka. W: M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa, Psychologa Rozwoju Człowieka 1 (s. 57–84). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Pustelnik, L. (2016). Jesteś „Regretem” czy „Domisiem”? Takiego podziału młodych jeszcze nie było, ale to ma sens! Pobrano: 24.09.2017, z: http://natemat.pl/195313,regreci-lajfh-akerzy-ziomale-hipsterzy-jestes-jednym-z-nich-i-nawet-o-tym-nie-wiesz.Qin, D., Saltarelli, A., Rana, M., Bates, L., Lee, J., Johnson D. (2015). „My Culture Helps Me Make Good Decisions”: Cultural Adaptation of Sudanese Refugee Emerging Adults. Journal of Adolescent Research, 30, 2, 213–243.Radochoński, M. (1999). Systemowa charakterystyka środowiska rodzinnego wielokrot-nych sprawców czynów przestępczych. Roczniki Socjologii Rodziny, XI, 155–173.Ravert, R. (2009). „You’re Only Young Ones”. Things College Students Report Doing Now Before It Is Too Late. Journal of Adolescent Research, 24, 3, 376–396.Reifman, A., Arnett, J.J., Colwell, M. (2007). Emerging adulthood: Theory, Assessment, Applications. Journal of Youth Development, 2, 1.Roberts, B.W., Caspi, A., Moffitt, T.E. (2001). The kids are all right: growth and stability in personality development from adolescence to adulthood. Journal of Personality and Social Psychology, 81, 670–683.Roberts, B.W., Wood, D. (2006). Personality development in the context of the neo-so-cioanalytic model of personality. W: D K. Mroczek, T.D. Little (red.), Handbook of Personality Development. Mahwah: Erlbaum.Roberts, R., Phinney, J., Masse, L., Chen, Y., Roberts, C., Romero, A. (1999). The structure of ethnic identity in young adolescents from diverse ethnocultural groups. Journal of Early Adolescence, 19, 301–322.176 BibliografiaRyan, R.M,. Bernstein, J., Brown, K.W. (2010). Weekends, Work, and Well-Being: Psy-chological Need Satisfactions and Day of the Week Effects on Mood, Vitality, and Physical Symptoms. Journal of Social and Clinical Psychology 29, 1, 95–122.Ryan, R.M., Deci, E.L. (2002). An overview of self-determination theory, W: E.L. Deci, R.M. Ryan (red.), Handbook of self-determination research (s. 3–33). Rochester, NY: Uni-versity of Rochester Press.Salmela-Aro, K., Aunola, K., Nurmi, E. (2007). Personal Golas During Emerging Adul-thood. A 10-Year Follow Up. Journal of Adolescent Research, 22, 6, 690–715.Sánchez, B., Esparza, P., Colón, Y., Davis, K. (2010). Ethnic Identity, Self-Efficacy, and Intercultural Attitudes in East African and U.S. Youth. Journal of Adolescent Research, 25, 6, 858–884.Scheve, K., Slaugther, M. (2001). What Determines Individual Trade-Policy Preferences? Journal of International Economics, 54, 2, 267–292.Seiffge-Krenke, I. (2010). Predicting the timing of leaving home and related developmen-tal tasks: Parents’ and children’s perspectives. Journal of Social and Personal Relation-ships, 27, 4, 495–518.Seiter, L., Nelson, L. (2011). An Examination of Emerging Adulthood in College Students and Nonstudents in India. Journal of Adolescent Research, 26, 4, 506–536.Senejko, A. (2013). Psychologia globalizacji: przyczynek do dyskusji. Referat przedstawiony podczas XXII Ogólnopolskiej Konferencji Psychologii Rozwojowej „Społeczny kontekst rozwoju od dziecka do dorosłego”. Gdańsk, 27–29 maja 2013.Senejko, A., Łoś, Z. (2016). Postawy wobec globalizacji a style tożsamości. Roczniki Psy-chologiczne, 19, 2, 297–332.Senejko, A., Łoś, Z., Oleszkowicz, A. (2019). Perception of money resources and psycho-logical attitudes toward globalised world. Research in Globalization, 1, https://doi.org/10.1016/j.resglo.2019.100007.Settersten, R., A. (2012). The Contemporary Context of Young Adulthood in the USA: From Demography to Development; From Private Troubles to Public Issues. W: A. Booth, S. Brown, N. Lindale, W. Manning, S. McHale, Early Adulthood in Family Context (s. 3–26). New York: Springer.Sęk, H. (2001). Salutogeneza i funkcjonalne właściwości poczucia koherencji. W: H. Sęk, T. Pa-sikowski (red.), Zdrowie – stres – zasoby (s. 23–42). Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.Sęk, H. (2012). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.Sęk, H., Pasikowski, T. (2001). Stres życiowy studentów – poczucie koherencji i mechanizmy ra-dzenia sobie. Badania porównawcze i podłużne. W: H. Sęk, T. Pasikowski (red.), Zdrowie – stres – zasoby. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.Sheldon, K.M., Ryan, R., Reis, H.T. (1996). What makes for a good day? Competence and autonomy in the day and in the person. Personality and Social Psychology Bulletin, 22, 12, 1270–1279.177 BibliografiaSińczuch, M. (2002). Wchodzenie w dorosłość w warunkach zmiany społecznej. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Socjologii UW.Sirsch, U., Dreher, E., Mayr, E., Willinger, U. (2009). What Does It Take to Be an Adult in Austria? Views of Adulthood in Austrian Adolescents, Emerging Adults and Adults. Journal of Adolescent Research, 24, 3, 275–292.Siwek, Z. (2016). Autodeterminacja młodych dorosłych w dążeniach i codziennym funkcjono-waniu a poczucie dobrostanu psychofizycznego . Niepublikowana rozprawa doktorska. Uniwersytet Wrocławski.Slany, K. (2002). Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie. Kraków: ZW Nomos.Smith, E., Walker, K., Fields, L., Brookins, C., Seay, R. (1999). The Salience of ethnic iden-tity and its relationship to self-esteem, perceived efficacy, and prosocial attitudes. Journal of Adolescence, 22, 867–880.Smolbik-Jęczmień, A. (2013). Podejście do pracy i kariery zawodowej wśród przedstawi-cieli pokolenia X i Y – podobieństwa i różnice. Nauka o Zarządzaniu, 1, 14, 89–97.Studenski, R. (2004). Ryzyko i ryzykowanie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.Sugimura, K., Mizokami, S. (2012). Personal Identity in Japan. W: S.J. Schwartz (red.), Identi-ty Around The World. New Direction for Child and Adolescent Development, (s. 123–143). San Francisco: Jossey – Bass, Wiley Periodicals nr 138.Swartz, T., Kim, M., Uno, M., Mortimer, J., O’Brien. (2011). Safety nets and Scaffolds: parental support in the transition to adulthood. Journal of Marriage and the Family, 73, 414–429.Szahaj, A. (2004). Postmodernizm. W: B. Szlachta. Słownik społeczny (s. 935–941). Kraków: Wydawnictwo WAM.Szlendak, T. (2005). Leniwe maskotki, rekiny na smyczy. Warszawa: Jacek Santorski & Co Agencja Wydawnicza.Szlendak, T. (2010). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa: Wydaw-nictwo Naukowe PWN.Szlendak, T. (2011). Pierwszy panel debaty Fundacji Batorego „Młodzi jako problem i wy-zwanie” – „Młodzi jako kategoria socjologiczna i ekonomiczna”. Pobrano: 10.01.2016, z: https://www.youtube.com/watch?v=I8gLt5893s4.Sztompka, P. (2002). Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków: Wydawnictwo UJ.Świda-Ziemba, H. (2011). Pierwszy panel debaty Fundacji Batorego „Młodzi jako problem i wy-zwanie” – „Młodzi jako kategoria socjologiczna i ekonomiczna”. Pobrano: 24.09.2017, z: https://www.youtube.com/watch?v=ex4-UreL4OM.Tanner, J. (2005). Recentering during emerging adulthood: A critical turning point in life span human development. W: J.J. Arnett, J. Tanner (red.), Emerging adults in America: Coming of age in the 21st century (s. 21–55). Washington: American Psychological Association.Trempała, J. (2000). Modele rozwoju psychicznego: czas i zmiana. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego.178 BibliografiaTrempała, J. (2006). Deregulacja cyklu życia w planach życiowych młodzieży. Polskie Forum Psychologiczne, 11, 1, 108–120.Trimberger, E. K. (2008). Nowa singielka. Warszawa: Wydawnictwo WAB.Turken, S., Rudmin, F. (2013). On Psychological Effects of Globalization: Development of the Scale of Global Identity. Psychology & Society, 5, 2, 63–89.Tyszkowa, M. (2006). Rola kultury w rozwoju psychicznym człowieka. W: M. Przetacznik--Gierowska, M. Tyszkowa, Psychologa Rozwoju Człowieka 1 (s. 102–123). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Tyszkowa, M., Przetacznik-Gierowska, M. (2006). Ekologiczne uwarunkowania rozwoju psychicznego człowieka. W: M. Przetacznik-Gierowska, M. Tyszkowa, Psychologa Roz-woju Człowieka 1 (s. 85–101). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Wątor, J. (2018). Niemieckie dzieci wyszły na ulice protestować przeciw… rodzicom. Pobrano: 15.10.2018, z: https://tech.wp.pl/niemieckie-dzieci-wyszly-na-ulice-protestowac-przeciw-rodzicom-6294879580268673a.Wiesman, U. I, Hannich, H. (2011). A Salutogenic Analysis of Developmental Tasks and Ego Integrity vs. Despair. The International Journal of Ageing and Human Development, 73, 4, 351–369.Wrzesień, W. (2009). Europejscy poszukiwacze. Impresja na temat współczesnego pokolenia pol-skiej młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Wrześniewski, K. (1993). Styl życia a zdrowie: wzór zachowania A. Warszawa: Wydawnic-two Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk.Wygotski, L.S. (1978). Narzędzie i znak w rozwoju dziecka. Warszawa: PWN.Zagórska, W., Jelińska, M, Surma, M., Lipska, A. (2012). Wydłużająca się droga do dorosło-ści. Warszawa. Wydawnictwo Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Karty przeznaczone są dla psychologów, terapeutów, socjoterapeutów, pedagogów do pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi, a także dla nauczycieli podczas lekcji wychowawczych, czy zajęć świetlicowych. Materiały te z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez rodziców i opiekunów, którzy chcieliby pomóc dzieciom w lepszym odkrywaniu świata własnych emocji, myśli i zachowań, ale nie potrafią z dziećmi o tym rozmawiać.Teczka zawiera:- 55 kart (18 kolorowych, pokazowych, laminowanych) oraz 37 czarno-..
63.00 zł 70.00 zł Cena netto: 60.00 zł
Książka poświęcona jest zagadnieniom przeciwdziałania przez zorganizowane grupy przestępcze i organizacje terrorystyczne czynnościom operacyjno-rozpoznawczym i procesowym prowadzonym przez służby państw w celu ich rozbicia. Opracowanie przedstawia zasadnicze aspekty techniki przestępczej zmierzającej do ukrycia majątku związanego z przestępstwem. W publikacji scharakteryzowano możliwe sposoby działań przestępczych zmierzające do uniemożliwienia organom ścigania identyfikacji i lokalizacji mieni..
67.50 zł 75.00 zł Cena netto: 64.29 zł
Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia codziennego. Mają one na celu usprawnianie: - funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia, monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie (przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe. - procesów..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Pierwsza na rynku polskim książka poświęcona prognozowaniu zagrożeń terrorystycznych, a równocześnie jedna z nielicznych dotyczących prognozowania zagrożeń dla bezpieczeństwa. Autor podkreśla w niej powiązania pomiędzy nauką a praktyką, stąd m.in. obszerne wykorzystanie dorobku amerykańskiej szkoły analizy wywiadowczej, która w modelowy sposób łączy teorię naukową i znaczenie utylitarne. Publikacja może być wykorzystana w charakterze swoistego podręcznika tworzenia analiz i prognoz strategiczn..
Publikacja będzie służyć wsparciem dla dorosłych osób z afazją na niełatwej drodze do odzyskania utraconej sprawności językowej. Zaburzenia afatyczne mogą pojawić się między innymi po przebytym udarze mózgu czy urazie głowy, występują więc stosunkowo często. Chorzy z afazją wymagają intensywnej, nierzadko wielomiesięcznej, rehabilitacji logopedycznej. Autor – logopeda pracujący na co dzień z pacjentami z afazją – zdaje sobie sprawę, jak ważną rolę w tym procesie odgr..
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
Zagrożonym stało się życie współczesnego człowieka, kultura będąca jego wytworem, społeczeństwo, w którym żyje, państwo, którego powinnością jest zapewnienie bezpieczeństwa, kontynent, na którym przebywa i glob, gdzie zaistniało życie. Zagrożenia początkowo mało znaczące, obecnie stały się tak istotne, że człowiek zamiast czerpać radość z życia wśród tych wszystkich dóbr, które sobie wytworzył i świata, który sobie podporządkował, poczuł strach i ułomność swojej potęgi. Książka jest kon..
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł