W opracowaniu dokonano identyfikacji kluczowych uwarunkowań innowacyjności organizacji, funkcjonujących w specyficznych warunkach regionu przemysłowego, jakim jest województwo śląskie. Szczególnie istotne jest zidentyfikowanie i opisanie kierunku oraz siły relacji pomiędzy poszczególnymi, poddanymi analizie, uwarunkowaniami a obiektywnymi i subiektywnymi miarami innowacyjności i efektywności organizacji. Podjęcie tej złożonej i wielopłaszczyznowej problematyki podyktowane zostało potrzebą identyfikacji i systematyzacji wiedzy na temat uwarunkowań determinujących skalę, zakres i dynamikę wzrostu innowacyjności i efektywności organizacji w Polsce.
Recenzja
prof. zw. dr hab. Władysław Janasz:
Książka stanowi wartościowe studium teoretyczno-empiryczne określonych zależności ekonomicznych dotyczące uwarunkowań innowacyjności organizacji funkcjonujących w specyficznych warunkach regionu przemysłowego, jakim jest województwo śląskie.
Autorka podejmuje tematykę, która odnosi się do uwarunkowań innowacji w skali mikro i mezo. Podjęty temat uważam za ważny, aktualny i wobec niewystarczających osiągnięć w zakresie budowy teorii czy wiedzy praktycznej, wymaga on różnokierunkowych badań.
Każda terytorialne zorientowana sieć, aby móc się rozwijać dynamicznie, potrzebuje potencjału innowacyjnego, a tym samym nowych produktów, usług, technologii i systemów organizacyjnych. Nie maleje zainteresowanie badawcze problematyką innowacyjności. Ma to swoje uzasadnienie w głębokim, niemal zasadniczym znaczeniu innowacyjności w rozwoju i osiągnięciu przewagi strategicznej organizacji, a znajduje swoje odzwierciedlenie w opracowaniach naukowych powstających w wyniku badań prowadzonych w wielu krajach wysoko rozwiniętych. Prace takie muszą być kontynuowane ustawicznie, bowiem nieustannie zmieniają się uwarunkowania procesów innowacyjnych, co prowadzi do powstawania nowych okoliczności ich inicjacji. Niniejsza książka wpisuje się w listę tych opracowań, które mogą być bardzo pomocne w ocenie wspomnianych uwarunkowań.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Teoretyczne ujęcie innowacyjności oraz jej uwarunkowań z punktu widzenia efektywności organizacji
1.1. Pojmowanie innowacyjności organizacji – próba konceptualizacji
1.2. Pomiar innowacyjności organizacji
1.3. Powiązania między innowacyjnością a efektywnością organizacji
1.4. Istota i znaczenie determinant w stymulowaniu innowacyjności organizacji
Rozdział 2. Determinanty innowacyjności organizacji
2.1. Zasoby badawcze
2.2. System komunikacji
2.3. Kultura innowacyjna i jej atrybuty
2.4. Styl przywództwa w organizacji
2.5. Cechy członków zespołu zarządzającego
2.6. Struktura organizacyjna
2.7. Tworzenie więzi międzyorganizacyjnych
Rozdział 3. Mediatory i moderatory innowacyjności organizacji
3.1. Koncepcyjny model zależności pomiędzy uwarunkowaniami a poziomem innowacyjności i efektywności organizacji
3.2. Istota i znaczenie zmiennych pośredniczących (mediatorów) i regulujących (moderatorów)
3.3. Innowacyjna strategia organizacji
3.4. Wpływ otoczenia na innowacyjność organizacji
3.5. Rozmiar i okres istnienia organizacji a poziom jej innowacyjności
Rozdział 4. Innowacyjność organizacji oraz jej uwarunkowania – analiza empiryczna
4.1. Uzasadnienie podjęcia badań i cele badań
4.2. Model badawczy i hipotezy badawcze
4.3. Metodyka przeprowadzonych badań. Narzędzie badawcze. Próba badawcza
4.4. Ocena poziomu innowacyjności badanych organizacji
4.5. Identyfikacja uwarunkowań innowacyjności organizacji
Rozdział 5. Determinanty innowacyjności w kontekście efektywności organizacji – wyniki badań empirycznych
5.1. Ocena poziomu efektywności badanych organizacji
5.2. Determinanty innowacyjności w kontekście efektywności organizacji. Analiza relacji przyczynowych
5.3. Zmienne pośredniczące i regulujące a innowacyjność i efektywność organizacji
5.4. Strategia a uwarunkowania innowacyjności organizacji
5.5. Otoczenie jako moderator innowacyjności i efektywności organizacji
Zakończenie
1. Innowacyjność organizacji – podsumowanie wyników badań empirycznych
2. Uwarunkowania innowacyjności organizacji w świetle wyników badań własnych
2.1. Identyfikacja uwarunkowań innowacyjności organizacji w województwie śląskim
2.2. Zależności pomiędzy uwarunkowaniami innowacyjności a efektywnością śląskich organizacji
2.3. Zależność pomiędzy innowacyjnością a efektywnością organizacji w województwie śląskim
2.4. Analiza pośrednich i bezpośrednich zależności łączących wszystkie (ujęte w jednym modelu) zmienne
2.5. Analiza efektu mediacji, przy uwzględnieniu strategii innowacyjnej
2.6. Analiza efektu moderacji przy uwzględnieniu otoczenia badanych organizacji
3. Przesłanki podwyższania efektywności z punktu widzenia zidentyfikowanych uwarunkowań innowacyjności organizacji
4. Implikacje dla praktyki zarządzania
5. Ograniczenia i kierunki przyszłych badań
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Załącznik