Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 44,10 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Integralną częścią życia każdego człowieka jest czas wolny. Jest on niezbędny do wypoczynku, relaksu, odreagowania stresów, aby organizm mógł wydajnie funkcjonować. W tym kontekście nie da się zaprzeczyć, że czas wolny pełni pozytywną rolę w życiu jednostki. Sposób wykorzystania czasu wolnego jest zjawiskiem podlegającym ciągłym zmianom m.in. pod wpływem zmian społecznych, rozwijającej się technologii czy większej dostępności do różnych form aktywności, w tym turystyki za sprawą wielu udogodnień, jak np. łatwego transportu (tanie linie lotnicze) czy łatwego zakwaterowania (poprzez zjawisko współdzielenia). Przedmiotem badań w niniejszej monografii są formy zagospodarowania czasu wolnego młodzieży szkolnej pokolenia Z.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
prof. dr hab. Irena Ozimek:(...) książka stanowi interesujące opracowanie dotyczące problematyki zagospodarowania wolnego czasu przez młodzież szkolną pokolenia Z w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem zachowań turystycznych młodych konsumentów. (...) Monografia jest cenną publikacją naukową nie tylko w dziedzinie nauk społecznych, zwłaszcza w zakresie dyscyplin ekonomia i finanse oraz nauk o zarządzaniu i jakości, ale również w obszarze innych dziedzin nauki, co wskazuje na interdyscyplinarny charakter opracowania. (...) Problematyka monografii może być wykorzystana jako źródło dydaktyczne m.in. dla studentów studiujących na kierunkach i specjalnościach związanych z turystyką i rekreacją, zarządzaniem, socjologią czy też kulturoznawstwem. Ponadto zakres tematyczny publikacji jest szczególnie bardzo istotny dla przedsiębiorców, którzy chcą być konkurencyjni na rynku. (...) zawarte w opracowaniu treści pomogą decydentom zarządzającym turystyką w miejscach docelowych oraz różnego rodzaju firmom świadczącym usługi czasu wolnego lepiej zrozumieć preferencje i zachowania młodych konsumentów, a tym samym będą źródłem inspiracji oraz ułatwią budowę spersonalizowanych ofert dopasowanych do ich potrzeb, oczekiwań i cyfrowych umiejętności funkcjonowania we współczesnym świecie.
Wstęp
Dr hab., prof. UEK. Pracownik naukowy Katedry Turystyki w Instytucie Zarządzania Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Główne obszary zainteresowań naukowych i badawczych: zachowania konsumentów na rynku, rynek turystyczny, turystyka pokoleń, marketing w turystyce, marketing terytorialny, przemysły czasu wolnego. Autor i współautor ponad 200 publikacji poświęconych problemom turystyki, zachowań turystów na rynku oraz wybranych aspektów ekonomii i zarządzania. Kierownik i członek zespołów badawczych, w tym dotyczących rynku turystycznego.
Dr hab., prof. UEK, pracownik naukowy Katedry Turystyki w Instytucie Zarządzania, Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Główne obszary zainteresowań naukowych i badawczych: wpływ turystyki na gospodarkę, zarządzanie turystyką, marketing w turystyce, potrzeby i zachowania różnych segmentów rynku turystycznego, satysfakcja i lojalność klientów, atrakcyjność turystyczna. Autorka i współautorka ponad 210 publikacji z dziedziny ekonomiki turystyki, marketingu turystycznego i hotelarstwa, wielokrotnie nagradzana za osiągnięcia w dziedzinie naukowej i dydaktycznej (w tym nagrodą Ministra Edukacji Narodowej). Udział w licznych konferencjach. Członek zespołów: Ekspertów przy MOT (badającego ruch turystyczny w Krakowie i Małopolsce), FUEK (badającego przemysł spotkań w Krakowie), Ekspertów Turystyki Krakowa (badającego wpływ turystyki i przemysłu spotkań na gospodarkę Krakowa). Ponad 30 lat doświadczenia w prowadzeniu zajęć dydaktycznych z 12 przedmiotów z zakresu turystyki (także za granicą w ramach programu Erasmus+).
Dr, pracownik naukowy Katedry Turystyki w Instytucie Zarządzania Kolegium Nauk o Zarządzaniu i Jakości Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Absolwentka psychologii UJ (1993) oraz studiów podyplomowych w Szwajcarskiej Szkole Turystycznej w Sierre (Szwajcaria) (1997). Specjalista w zakresie szwajcarskiego oraz polskiego rynku turystycznego. Długoletni pracownik szwajcarskich oraz polskich biur podróży. Od roku 2003 pracownik naukowy Katedry Turystyki Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie oraz wykładowca na kierunku turystyka i rekreacja. W latach 2010-2015 post-doc w Institute of Tourism, University of Applied Sciences of Western Switzerland, HES-SO Valais. Zainteresowania naukowe: holistyczne zarządzanie turystyką, Destination Managment Organisations, tworzenie zintegrowanych produktów turystycznych, turystyka biznesowa. Autor i współautor publikacji dotyczących roli organizacji turystycznych DMOs w zarządzaniu turystyką w europejskich i poza europejskich destynacjach, nowych segmentów ruchu turystycznego (pokolenia Z) oraz znaczenia turystyki biznesowej dla gospodarki. Koordynator wielu projektów naukowo-badawczych realizowanych m.in. w ramach programu Swiss-Contribution found, inicjator implementacji modelu the St. Gallen Model for Destination management w polskich Karpatach.
Spis treści:WstępRozdział I. Czas wolny – istota, funkcje i wyznaczniki1.1. Czas wolny w ujęciu historycznym1.2. Definicje, kategorie i cechy czasu wolnego1.3. Rola czasu wolnego1.4. Determinanty ilości czasu wolnego i sposobów jego spędzania1.5. Specyfika czasu wolnego dzieci i młodzieżyRozdział II. Turystyka aktywnością wolnoczasową współczesnych społeczeństw ze szczególnym uwzględnieniem pokolenia Z2.1. Rola turystyki w życiu człowieka2.2. Profil pokolenia Z – zarys problemu2.3. Pokolenie Z w turystyce w świetle literatury przedmiotuRozdział III. Pozaturystyczne formy zagospodarowania czasu wolnego3.1. Uczestnictwo w kulturze3.2. Aktywność sportowo-rekreacyjna3.3. Internetowe formy zagospodarowania czasu wolnego3.4. Pozostałe aktywności wolnoczasoweRozdział IV. Metodyka badań postępowania reprezentantów pokolenia Z w czasie wolnym4.1. Założenia badawcze dotyczące zachowań wolnoczasowych młodszych członków generacji Z 4.2. Źródła i techniki pozyskiwania informacji na temat aktywności wolnoczasowej młodzieży szkolnej w Polsce4.3. Metody analizy statystycznej uzyskanych danych4.4. Charakterystyka grupy badawczej młodszych przedstawicieli e-generacjiRozdział V. Rozmiary czasu wolnego młodzieży szkolnej pokolenia Z i preferowane formy jego zagospodarowania5.1. Ilość czasu wolnego młodych Polaków5.2. Preferowane formy aktywności wolnoczasowych5.3. Internetowe formy zagospodarowania czasu wolnego5.4. Aktywność ruchowa młodzieży szkolnej5.5. Uczestnictwo w kulturze młodszej części pokolenia ZRozdział VI. Aktywność turystyczna młodzieży szkolnej pokolenia Z6.1. Czynniki determinujące udział reprezentantów pokolenia Z w wyjazdach turystycznych6.2. Postępowanie Zetów na etapie planowania i rezerwacji podróży6.3. Zachowania turystyczne młodzieży szkolnej z pokolenia Z podczas wyjazdów krajowych i zagranicznych Rozdział VII. Młodsze i starsze pokolenie Z w turystyce – analiza porównawcza wzorów zachowań7.1. Inspiracje i motywy podróży turystycznych7.2. Częstotliwość i długość wyjazdów turystycznych7.3. Preferowane środki transportu, miejsca noclegu i wyżywienia7.4. Aktywność w miejscu docelowym podróży7.5. Dzielenie się wrażeniami z podróży w mediach społecznościowychPodsumowanieBibliografiaSpis tabelSpis rysunków
Aczel, A.D. (2006). Statystyka w zarządzaniu. Warszawa: WN PWN. Alejziak, W. (2000). Turystyka w obliczu wyzwań XXI wieku. Kraków: Albis.Alejziak, B. (2011). Turystyka jako element stylu życia współczesnej młodzieży polskiej. Państwo i Społeczeństwo, 11(1), 65–92.Anderson, N. (1974). Man’s Work and Leisure. Monographs & Theoretical Studies in Sociology & Anthropology in Honour of Nels Anderson. Leiden: E.J. Brill.Andrzejewska, A. (2009). Świat wirtualny – kreatorem rzeczywistości dziecka. W: J. Bed-narek, A. Andrzejewska (red.), Cyberświat możliwości i zagrożenia (s. 164–183). Warsza-wa: Wydawnictwo Akademickie Żak.Arendt, H. (2000). Kondycja ludzka. Warszawa: Fundacja Aletheia.Ayazlar, R.A. (2014). Dynamic Packaging Applications in Travel Agencies. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 131, 326–331.Baldwin, C., Von Hippel, E. (2011). Modeling a Paradigm Shift: From Producer Innovation to User and Open Collaborative Innovation. Organization Science, 22(6), 1399–1417.Barankiewicz, J. (1998). Leksykon wychowania fizycznego i sportu szkolnego. Warszawa: WsiP.Barker, C. (2005). Studia kulturowe. Teoria i praktyka. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.Batorski, D., Filiciak, M., Zając, J.M. (2016). Znaczenie Internetu w promocji i dystrybucji treści kultury. Studia BAS, 2(46), 179–203.Bauman, Z. (2006). Płynna nowoczesność. Kraków: Wydawnictwo Literackie.Bauman, Z. (2011). 44 listy ze świata płynnej nowoczesności. Kraków: Wydawnictwo Literac-kie.Bauman, Z. (2011b). Kultura w płynnej nowoczesności. Warszawa: Agora.Becelewska, D. (2004). Motywy podejmowania spontanicznej pracy woluntarnej. Wycho-wanie na co Dzień, 6, 16–18.Becker, G.S. (1990). Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich. Warszawa: WN PWN. Bejma, A. (2012). Wolontariat w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Prawo i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo ASPRA-JR.Bendyk, E. (2009). Sieciaki. „Polityka”, 10.01.2009, 2687, 66. Bittman, M., Wajcman, J. (2000). The Rush Hour: The Character of Leisure Time and Gender Equity. Social Forces, 79(1), 165–189.184 BibliografiaBizirgianni, I., Dionysopoulou, P. (2013). The Influence of Tourist Trends of Youth To -urism through Social Media (SM) & Information Communication Technologies, Pro-cedia – Social and Behavioral Sciences, 73, 652–660. Blomgren, E., Ljungström, S. (2018). Youth Tourism: Impacts on places from a consumer perspec-tive. Växjö: Linnaeus University.Bogucki, J., Woźniak, A. (1997). Turystyka. W: Z. Krawczyk (red.), Encyklopedia kultury polskiej XX wieku. Kultura fizyczna – sport. Warszawa: Wydawnictwo IK.Bojarska, N. (2016). Czas wolny dzieci i młodzieży we współczesnym świecie. W: V. Tanaś, W. Welskop (red.), Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie (s. 11–20). Łódź: WN Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi.Bombol, M., Dąbrowska, A. (2003). Czas wolny. Konsument. Rynek. Marketing. Warszawa: K.E. Liber.Bombol, M. (2008). Czas wolny jako kategoria diagnostyczna procesów rozwoju społeczno--gospodarczego. Monografie i Opracowania, 555. Warszawa: Szkoła Główna Handlowa.Bool, C., Hoose, J., Wee, M. (2003). An Introduction to Leisure Studies. Harlow: Pearson Edu-cation Limited.Borkowska, A., Witkowska, M. (2017). Media społecznościowe w szkole. Warszawa: NASK. Bosworth, D., Dawking, P., Stromback, T. (1996). The Economics of the Labor Market. Har-low: Prentice Hall.Bowen, D., Clarke, J. (2009). Contemporary Tourist Behaviour. Wallingford: Cabi.Brown Jr. H.J. (1990). P.S. I Love You. Nashville: Rutledge Hill Press.Bucher, C.A. (1984). Recreation for Today’s Society. New Jersey: Prentice Hall, Englewood Cliffs England.Burchard, P., Gołowin, E. (1966). Mały przewodnik kolekcjonera: moje hobby. Warszawa: Wy-dawnictwo Iskry.Burns, P.M. (1999). An Introduction to Tourism and Anthropology. London: Routledge.Bywalec, C., Rudnicki, L. (2002). Konsumpcja. Warszawa: PWE.Çakar, K., Seyitoğlu, F. (2016). Youth tourism: Understanding the youth travellers’ moti-vations. In: J. Vopava, V. Douda, R. Kratochvil, M. Konecki (eds.), Proceedings of The 7th MAC 2016 (p. 248–253). Prague: MAC Prague Consulting Ltd.Caldwell, L.L., Smith, E.A. (2006). Leisure as a Context for Youth Development and Deli-nquency Prevention. Australian and New Zealand Journal of Criminology, 39(3), 398–418.Choudhury, N. (2014). World Wide Web and its Journey from Web 1.0 to Web 4.0, Interna-tional Journal of Computer Science and Information Technologies, 5(6), 8096–8100.Chrąchol, U. (2013). Komunikacja indywidualna i zadowolenie klienta jako wybrane ele-menty budowania relacji. Marketing i Zarządzanie, 32, 147–158.Chunyan X., Bagozzi R.P., Troye S.V. (2008). Trying to Prosume: Toward a Theory of Consumers as Co-creators of Value, Journal of the Academy of Marketing Science, 36(1), 109–122.Cieloch, G., Kuczyński, J., Rogoziński, K. (1992). Czas wolny – czasem konsumpcji? Warsza-wa: PWE.Cook, D.T. (2006). Leisure and Consumption. In: C. Rojek, S.M. Shaw, A.J. Veal (eds.), A Handbook of Leisure Studies (p. 304–316). New York: Palgrave Macmillan.185 BibliografiaCzajka, S. (1979). Z problemów czasu wolnego. Warszawa: CRZZ.Czajkowski, K. (1979). Wychowanie do rekreacji. Warszawa: WSiP.Czerepaniak-Walczak, M. (2007). Od próżniaczenia do zniewolenia – w poszukiwaniu dys-kursów czasu wolnego. W: E. Marynowicz-Hetka (red.), Pedagogika społeczna. Podręcznik akademicki, t. 2 (s. 219–236). Warszawa: WN PWN.Danecki, J. (1974). Jedność podzielonego czasu. Czas wolny i czas pracy w społeczeństwach uprze-mysłowionych. Warszawa: KiW.Daszykowska, J. (2005). Czas wolny a jakość życia nauczycieli studiujących. Kraków: Akade-mia Pedagogiczna im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie.Dąbrowski, Z. (1966). Czas wolny dzieci i młodzieży. Warszawa: PZWS.De Rosset, A., Zielonka, K. (2016). Aplikacje mobilne w muzeach, moda czy potrzeba? Muzealnictwo, 57, 236–244.Demeter, T., Bratucu, G., Palade, A. (2015). Dynamics of the Youth Travel Market on a Glo-bal Level. Bulletin of the Transilvania University of Braşov. Series V: Economic Sciences, 8(1), 95–106.Denek, K. (2010). W stronę pedagogiki czasu. W: W. Woronowicz, D. Apanel (red.), Opieka – wychowanie – kształcenie. Moduły edukacyjne (s. 9–44). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. Dimanche, F. (2010). En quête de la génération “C”: Pour un nouvel agenda derecherche marketing et tourisme [in search of the C-generation: Towards a newresearch agenda in marketing and tourism]. Mondes du Tourisme, 1(1), 30–38.Dingli, A., Seychell, D. (2015). The New Digital Natives: Cutting the Chord. Berlin Heidel-berg: Springer-Verlag.Dowgird, Z., Fąk, T., Janicka, H., Świerczyńska, K. (1978). Rekreacja fizyczna na wczasach . Warszawa: CRZZ.Dragan, M. (2013). Czas wolny młodzieży gimnazjalnej. W: M. Banach, T.W. Gierat (red.), Formy spędzania czasu wolnego (s. 11–35). Kraków: Wydawnictwo Scriptum.Drozdowska, M., Leśniak-Johann, M., Janusz, M. (2018). Wykorzystanie czasu wolnego przez studentów wrocławskich uczelni. Wrocław: WSH. Dumazedier, J. (1960). Current Problems of the Sociology of Leisure. International Social Science Journal 12(4), s. 522–531.Dumazedier, J. (1974). Sociology of Leisure. Amsterdam: Elsevier Scientific Publishing Company.Durozoi, G., Roussel, A. (1997). Filozofia: słownik: pojęcia, postacie, problemy. Warszawa: WsiP.Dwyer, L., Edwards, D., Mistilis, N., Roman, C., Scott, N., Cooper, C. (2008). Megatrends Underpinning tourism to 2020. Analysis of Key Drivers for Change. Queensland: The Su-stainable Tourism Pty Ltd.Eaton, S.B. (2003). An Evolutionary Perspective on Human Physical Activity. Implication for Health. Comparative Biochemistry and Physiology. Molecular & Integrative Physiology 136(1), 153–159.Escobari, D. (2012). Dynamic Pricing, Advance Sales and Aggregate Demand Learning in Airlines. The Journal of Industrial Economics, 60(4), 697–724.186 BibliografiaFang, B., Ye, Q., Law, R. (2016). Effect of Sharing Economy on Tourism Industry Employ-ment. Annals of Tourism Research, 57(3), 264–267.Filipiak, M. (2003). Socjologia kultury. Zarys zagadnień. Lublin: Wydawnictwo UMCS.Franch, M., Martini, U., Buffa, F., Parisi, G. (2008). 4L Tourism (Landscape, Leisure, Le-arning and Limit): Responding to New Motivations and Expectations of Tourists to Improve the Competitiveness of Alpine Destinations in a Sustainable Way. Tourism Review, 63(1), 4–14.Francuz, P., Mackiewicz, R. (2007). Liczby nie wiedzą, skąd pochodzą. Przewodnik po meto-dologii i statystyce nie tylko dla psychologów. Lublin: Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II.Frąckiewicz, E. (2016). Internet rzeczy – nowe oblicze komunikacji marketingowej? Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 2(67), 143–151.Frąckiewicz, E. (2019). Nowe technologie na rynku srebrnych konsumentów. Stan, uwarunkowa-nia, perspektywy. Warszawa: CeDeWu.Frąckowiak-Sochańska, M. (2011). Czas wolny kobiet i mężczyzn. Ilość i jakość czasu wolnego jako wymiary nierówności społecznych. W: D. Mroczkowska (red.), Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy (s. 190–210). Warszawa: Difin.Gaworecki, W.W. (2007). Turystyka. Warszawa: PWE.Gębora, A.K. (2014). Podróże w aspekcie ich funkcji i wartości pedagogicznych. Internatio-nal Letters of Social and Humanistic Sciences, 28, 161–174.Godbey, G. (2008). Leisure in your Life: New Perspectives. State College: Venture Publishing.Golka, M. (2008). Socjologia kultury. Warszawa: WN Scholar.Gołembski, G., Niezgoda, A. (2012). The Role of Time in the Global Tourism Market – A Demand Perspective. In: M. Kasimoglu (ed.), Visions for Global Tourism Industry. Creating and sustaining competitive Strategies (p. 167–178). Rijeka: InTech. Goodenough, W.H. (2004). W poszukiwaniu roboczej teorii kultury. W: M. Kempna, E. No-wicka (red.), Badanie kultury. Elementy teorii antropologicznej. Kontynuacje (s. 100–118). War-szawa: WN PWN.Gorgol, J. (2016). Czas wolny w perspektywie rozwoju nowoczesnych technologii. W: V. Ta-naś, W. Welskop (red.), Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie (s. 225–232). Łódź: WN Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi.Górska-Warsewicz H. (2013). Ekonomiczne, instytucjonalne i edukacyjne uwarunkowania rozwoju turystyki młodzieżowej w wybranych krajach Europy Środkowej i Wschod-niej. W: I. Michałków (red.), Turystyka młodzieżowa w wybranych krajach Europy Środko-wej i Wschodniej. Uwarunkowania ekonomiczne i pedagogiczno-zdrowotne (s. 78–87). War-szawa: Wydawnictwo Uczelni Warszawskiej im. M. Skłodowskiej-Curie.Grabowska, M., Gwiazda, M. (red.) (2019). Młodzież 2018. Warszawa: CBOS. Grad, J., Kaczmarek, U. (1996). Organizacja i upowszechnianie kultury w Polsce: zmiany mode-lu. Poznań: WN UAM. Gretzel, U., Fesenmaier, D.R., O’Leary, J.T. (2006). The Transformation of Consumer Be-haviour. In: D. Buhalis, C.D. Costa (eds.), Tourism business frontiers: consumers, products and industry (9–18). Oxford: Elsevier Butterworth-HeinemanGrochociński, M. (1980). Rodzina a czas wolny. Gdańsk: KAW.187 BibliografiaGruszyn, B. (1970). Czas wolny: aktualna problematyka. Warszawa: PWN.Grzywacz, R. (2014). Wybrane aspekty występowania nadwagi i otyłości u dzieci i mło-dzieży szkolnej. Medycyna Rodzinna, 2, 64–69.GUS (2016). Budżet czasu ludności 2013, cz. II. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.GUS (2018). Rocznik Demograficzny 2018 . Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.GUS (2019). Rocznik Demograficzny 2019 . Warszawa: Główny Urząd Statystyczny.Guszkowska, M. (2005). Aktywność ruchowa a przebieg transakcji stresowej u młodzieży. War-szawa: Wydawnictwo AWF.Haddouche, H., Salomone, C. (2018). Generation Z and the Tourist Experience: Tourist Stories and Use of Social Networks. Journal of Tourism Futures, 4(1), 69–79.Hamari, J., Sjöklint, M., & Ukkonen, A. (2016). The sharing economy: Why people parti-cipate in collaborative consumption. Journal of the Association for Information Science and Technology, 67(9), 2047–2059.Hannam, K., Butler, G., Paris, C.M. (2014). Developments and Key Issues in Tourism Mo-bilities. Annals of Tourism Research, 44(1), 171–185.Hanyga-Janczak, P. (2010). Bariery i marzenia związane z czasem wolnym młodzieży stu-diującej. W: B. Chrostowska, E. Kantowicz, C. Kurkowski (red.), Pedagogika społeczna na początku XXI wieku (s. 110–120). Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne „Akapit”.Hawes, D.K. (1978). Satisfactions Derived from Leisure – Time Pursuits: An Exploratory Nationwide Survey. Journal of Leisure Research 10(4), 247–264. Haywood, L., Kew, F., Bramhan, P., Spink, J., Capenerhurst, J., Henry, I. (1995). Understan-ding Leisure. Second Edition. Cheltenham: Stanley Thornes Publishers Ltd.Herder, J.G. (1962). Myśli o filozofii dziejów , t. 1. Warszawa: PWN.Holtkamp, J. (2010). Co ogłupia nasze dzieci? Kraków: Salwator. Horak, S., Weber, S. (2000). Youth Tourism in Europe: Problems and Prospects. Tourism Recreation Research, 25(3), 37–44.Horner, S., Swarbrooke, J. (2016). Consumer Behaviour in Tourism. London: Routledge.Hu, F. (2011). Globalization of Diabetes: the Role of Diet, Lifestyle, and Genes. Diabetes care, 34(6), 1249–1257.Hunnicutt, B.K. (2006). The History of Western Leisure. In: C. Rojek, S.M. Shaw, A.J. Veal (eds.), A Handbook of Leisure Studies (p. 55–74). New York: Palgrave Macmillan.Izdebska, J. (2000). Wypoczynek współczesnej polskiej rodziny – istota, cechy charaktery-styczne, próba typologii. W: J. Kędzior, M. Wawrzak-Chodaczek (red.), Czas wolny w róż-nych jego aspektach (s. 23–31). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.Iwasiński, Ł. (2015). Turystyka jako rynek doświadczeń. Kultura Popularna, 44(2), 28–39.Janicka-Olejnik E. (2016). Uczestnictwo Polaków w kulturze w świetle aktualnych rapor-tów, Studia BAS, 2(46), 57–75.Janicka-Panek, T. (2016). Wybrane aspekty rekreacji pozaszkolnej młodszych uczniów w kontekście czasu wolnego. W: V. Tanaś, W. Welskop (red.), Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie (s. 90–102), Łódź: WN Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi.Jankowski, D. (2006). Pedagogika kultury. Studia i koncepcja. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.188 BibliografiaJaramillo, G.E., Quiroz, J.E., Cartagena, C.A., Vivares, C.A., Branch, J.W. (2010). Mobile Augmented Reality. Applications in Daily Environments. Revista EIA, 14, 125–134.Jung, B.H. (1987). O czasie wolnym. Kultura i rekreacja w procesach rozwoju społeczno-ekono-micznego. Warszawa: SGPiS.Jung, B.H. (1989). Ekonomia czasu wolnego: zarys problematyki. Warszawa: PWN.Jung, B.H. (2003). Work-Life Balance: wracamy do punktu wyjścia? Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, 2, s. 17–29.Kachniewska, M. (2011). Wpływ tendencji występujących po stronie popytu na fenotyp współczesnej turystyki. Marketing i Zarządzanie, 22, 265–275.Kachniewska, M., Nawrocka, E., Niezgoda, A., Pawlicz, A. (2012). Rynek turystyczny. Ekono-miczne zagadnienia turystyki. Warszawa: Oficyna a Wolters Kluwer Business. Kamel, M. (2012). Turystyka kulturowa dzieci szkolnych, Turystyka Kulturowa, 8, 5–22.Kamieniecki, W., Bochenek, M., Tanaś M., Wrońska, A., Lange, R., Fila M., Loba B., Ko-nopczyński F., (2017). Raport z badania Nastolatki 3.0. Warszawa: NASK – Instytut Ba-dawczy.Kamiński, A. (1980). Funkcje pedagogiki społecznej. Warszawa: PWN.Kamiński, A. (1996). Koncepcja czasu wolnego. Zielona Góra: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.Kazimierczak, M. (2007). Czas wolny w etycznej perspektywie. W: K. Ciżkowicz, M. Sob-czak (red.), Czas wolny – uwarunkowania społeczno-ekonomiczne i przyrodnicze (s. 15–21). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane WSG.Kazimierczak, M. (2012). Duchowy wymiar podróżowania, czyli o spirytualizmie w tury-styce. Folia Turistica, 27, 5–20.Kelly, J.R. (2012). Leisure. Urbana: Sagamore Publishing.Khan, R.U., Khalique, M., Weng, N.G.G., Adruce, S.A.Z. (2011). The Road to the blend of Augmented Reality and Intellectual Capital: a Case of Data Management for Outdoor Mobile Augmented Reality. Interdisciplinary Journal of Contemporary Research in Business, 3(8), 89–97.Kiełbasiewicz-Drozdowska, I. (2001). Osobowościowe i społeczne uwarunkowania rekre-acji. W: Kiełbasiewicz-Drozdowska, I., Siwiński, W. (red.) (2001). Teoria i metodyka rekre-acji (zagadnienia podstawowe) (s. 41–55). Poznań: Wydawnictwo AWF.Kisiel, P. (2013). Współczesne wzory uczestnictwa w kulturze. W: J. Hausner, A. Karwińska, J. Purchla (red.), Kultura a rozwój (s. 345–360). Warszawa: Narodowe Centrum Kultury. Klein, S. (2009). Czas: przewodnik użytkownika. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.Klimek, K. (2010). Turystyka jako czynnik społeczno-gospodarczego rozwoju Szwajcarii: wnioski dla Polski. Kraków: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.Klimek, K. (2010b). Niekorzystne aspekty rozwoju turystyki w Szwajcarii. Zeszyty Nauko-we Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 825, 65–83.Klimek, K. (2013). Destination Management Organizations and their Shift to Sustainable Tourism Development. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 4(2), 27–47.Klimek, K. (2014). State Tourism Policies in Switzerland and Selected Good Practices for Polish Tourism. Folia Turistica, 33, 35–61.189 BibliografiaKlimek, K., Doctor, M. (2018). Are alpine destination management organizations (DMOs) appropriate entities for the commercialization of summer tourism products? Journal of Destination Marketing & Management, 10, 181–190.Kluszczyński, R.W. (2005). Arts, media, cultures. Histories of hybridisation. Convergence: The International Journal of Research into New Media Technologies, 11(4), 124–132.Kłoskowska, A. (2005). Kultura masowa. Krytyka i obrona. Warszawa: WN PWN.Knapp, A. (red.) (2017). Wolontariat w 2016 r. Warszawa: GUS.Kocowski, T. (1982). Potrzeby człowieka. Koncepcja systemowa. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.Kolasińska–Morawska, K. (2015). Młody konsument w erze informacji – postawy i zacho-wania pokolenia XXI wieku. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 16(9), 83–97.Kopaliński, W. (1983). Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych. Warszawa: Wiedza Powszechna.Kopaliński, W. (2014), Słownik wyrazów obcych i zwrotów obcojęzycznych z almanachem. War-szawa: Rytm.Koshar, R. (2002). Histories of Leisure. New York: Berg.Kosiewicz, J. (2006). Spór o istnienie czasu wolnego. W: J. Kosiewicz, K. Obodyński (red.), Turystyka i rekreacja. Wymiary teoretyczne i praktyczne (s. 15–18). Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Kosiewicz, J. (2012). Free Time versus Occupied Time in a Philosophical Context. Physical Culture and Sport. Studies and Research, 55(1), 77–94.Kotuła, S. (2007). Web 2.0 – współczesny paradygmat Internetu. W: M. Sokołowski (red.), Oblicza Internetu: architektura komunikacyjna sieci (s. 181–188). Elbląg: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu.Kowalczyk-Anioł, J., Włodarczyk, B. (2011). Turystyka rodzinna – istota i zakres pojęcia. W: J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Turystyka rodzinna a zachowania prospołeczne (s. 9–25). Warszawa: Wydawnictwo PTTK „Kraj”.Kozak, M.W. (2009). Turystyka i polityka turystyczna a rozwój. Między starym a nowym para-dygmatem. Warszawa: WN Scholar.Krawczyk, Z. (2010). Tendencje rozwoju turystyki światowej. W: B. Dobiegała-Korona (red.), Zachowania konsumentów na rynku turystycznym (s. 175–196). Warszawa: Almamer Wyższa Szkoła Ekonomiczna.Kroeber, A.L. (2002). Istota kultury. Warszawa: WN PWN.Kumar K., Sharma S. (2016). Survey Analysis on the Usage and Impact of Whatsapp Mes-senger, Global Journal of Enterprise Information System, 8(3), 51–57.Kupisiewicz, Cz. i M. (2009). Słownik pedagogiczny. Warszawa: WN PWN.Kwilecka, M., Brożek, Z. (2007). Bezpośrednie funkcje rekreacji. Warszawa: Almamer Wyższa Szkoła Ekonomiczna.Kwilecki, K. (2011), Rozważania o czasie wolnym. Wybrane zagadnienia. Katowice: Górnoślą-ska Wyższa Szkoła Handlowa. Laesser, Ch., Bieger, T., Beritelli, P. (2007). The Impact of the Internet on Information Sourcing Portfolios: Insights from a Mature Market. Journal of Travel and Tourism Mar-keting, 22(1), 63–80.190 BibliografiaLaw, R., Buhalis, D., Cobanoglu, C. (2014). Progress on Information and Communication Technologies in Hospitality and Tourism. International Journal of Contemporary Hospita-lity Management, 26(5), 727–750.Lebiedzińska, A., Czaja J. (2008). Aktywność fizyczna jako element prozdrowotnego stylu życia. W: W.W. Gaworecki, Z. Mroczyński (red.), Turystyka i sport dla wszystkich w pro-mocji zdrowego stylu życia (531–538). Gdańsk: Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa.Leitner, M.J., Leitner, S.F. (1996). Leisure Enhancement. New York: The Haworth Press.Litvin, S.W., Goldsmith, R.E., Pan, B. (2008). Electronic Word-of-Mouth in Hospitality and Tourism Management. Tourism Management, 29(3), 458–468.Luberda, M. (2013). Turystyka i rekreacja dzieci i młodzieży jako szansa podnoszenia ak-tywności turystycznej w regionach. Economic and Regional Studies, 6(4), 72–87.Łaciak, J. (2011). Aktywność turystyczna dzieci i młodzieży w 2010 roku. Warszawa: Instytut Turystyki.Łaciak, J. (2015). Turystyka dzieci i młodzieży na przełomie XX i XXI wieku. Warszawa: Wy-dawnictwo Akademia Finansów i Biznesu.Maciejewski, G. (2013). Współczesny konsument a konsumpcja dóbr i usług czasochłon-nych i czasooszczędnych. Handel Wewnętrzny, 2, 14–25.Mahoney, J.L., Stattin, H. (2000). Leisure Activities and Adolescent Antisocial Behaviour: The Role of Structure and Social Context. Journal of Adolescence, 23(2), 113–127.Maj, B. (2007). Społeczne uwarunkowania rekreacji ruchowej i turystyki młodzieży wielkomiej-skiej. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.Makówka, M. (2006). Społeczno-ekonomiczne aspekty czasu wolnego. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie, 716, 41–53.Marchiori, E., Cantoni, L. (2015). The role of prior experience in the perception of a to-urism destination in user-generated content. Journal of Destination Marketing & Mana-gement, 4(3), 194–201.Marciszewska, B. (1999). Konsumpcja usług rekreacyjno-sportowych. Gdańsk: Wydawnictwo AWF.Markiewicz, E. (2013). Rola społeczności wirtualnej w kształtowaniu produktu na rynku turystycznym. Folia Turistica, 29, 189–203.Martyniak, Z. (2002). Nowe metody i koncepcje zarządzania. Kraków: Akademia Ekono-miczna w Krakowie.Mattingly, M.J., Bianchi, S.M. (2003). Gender Difference in the Quantity and Quality of Free Time: The U.S. Experience Data. Social Forces 81(3), 999–1030.Matyjas, B. (2011). Dzieciństwo w biedzie i ubóstwie: w świetle analiz i badań. Pedagogika Rodziny 1(1), 131–140.Mazur, J. (2012). Zdrowie i zachowania zdrowotne młodzieży szkolnej na podstawie badań HBSC 2010. Warszawa: ImiD.Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Warszawa: WN PWN.Michalska-Dudek, I. (2013). Pojęcie, rodzaje i motywy lojalności klientów przedsiębiorstw turystycznych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 304, 191–202.191 BibliografiaMichalska-Dudek, I. (2017). Kształtowanie lojalności klientów biur podróży. Monografie i Opracowania Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 264.Michniuk, A. (2016). E-aktywność młodzieży w czasie wolnym od zajęć szkolnych. W: V. Tanaś, W. Welskop (red.), Kultura czasu wolnego we współczesnym świecie (s. 126–133). Łódź: WN Wyższej Szkoły Biznesu i Nauk o Zdrowiu w Łodzi.Mider, D. (2013). Jak badać opinię publiczną w internecie? Ewaluacja wybranych technik badawczych. Przegląd Socjologiczny, 1, 209–224.Minciu, R., Moisă, C.O. (2009). Fundamental Aspects Regarding Youth and their Decision to Practice Tourism. Annales Universitatis Apulensis Series Oeconomica, 11(2), 1009–1018.Misiewicz, M. (2014). Nowe media – nowe społeczeństwo. W: Z. Dacko-Pikiewcz, M. Wa-lancik (red.), Współczesne społeczeństwo w wirtualnej rzeczywistości – wielość szans i dylema-tów (s. 45–54). Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.Moisă, C.O. (2010). Aspects of the Youth Travel Demand. Annales Universitatis Apulensis Series Oeconomica, 12(2), 575–582. Morbitzer, J. (2017). Współczesny uczeń jako homo mediens–edukacyjne implikacje. Ze-szyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 14, 71–81.Mroczkowska, D. (2008). Czas wolny jako kategoria społecznie i kulturowo zmienna. Prze-obrażenia w czasowej organizacji oraz doświadczaniu czasu wolnego. W: W. Muszyński (red.), Czas ukoi nas? Jakość życia i czas wolny we współczesnym społeczeństwie? (s. 89–102). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.Murzyn, M. Nogieć, J. (2015). Deklarowane wartości w opinii przedstawicieli wybranych pokoleń. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, 15(3), 373–380.Mynarski, S. (1995). Badania rynkowe w warunkach konkurencji. Kraków: Oficyna Wydaw -nicza FOGRA.Neulinger, J. (1981). The Psychology of Leisure. New York: McGraw-Hill.Niemczyk, A. (2008). Zagospodarowanie czasu wolnego przez uczestnictwo w turystyce (na przykładzie Polski). Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, 788, 39–55. Niemczyk, A., Handzel, J. (2016). Uniwersytet trzeciego wieku jako antidotum na czas wolny polskich seniorów (na przykładzie UTW w Nowym Sączu). Studia i Prace WNE-iZ US, 43(3), 271–280.Niemczyk, A. Seweryn, R. (2008). Mnożnik turystyczny w Polsce jako regionie zjedno-czonej Europy (próba pomiaru). W: G. Gołembski (red.), Turystyka jako czynnik wzrostu konkurencyjności regionów w dobie globalizacji (s. 257–268). Poznań: Akademia Ekono-miczna w Poznaniu.Niemczyk, A., Seweryn, R. (2011). Aktywność rekreacyjno-sportowa odwiedzających Ma-łopolskę. Wyniki badań empirycznych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego 689, Ekonomiczne Problemy Usług, 78, 459–485. Niemczyk, A., Seweryn, R., Klimek, K. (2019). Przedstawiciele pokolenia Z jako uczestniczy ruchu turystycznego. Potrzeby – motywacje – zachowania. Warszawa: Difin. Niemczyk, A., Seweryn, R., Smalec, A. (2019). Z Generation in the International Tourism Market. In: K. Hammes, M. Machrafi, A. Samodol (eds.), 38 th International Scientific 192 BibliografiaConference Economic and Social Development: Book of Proceedings (s. 123–132). Rabat: Mo-hammed V University in Rabat.Niezgoda, A. (2009). Popytowe uwarunkowania turystyki kulturowej. W: K. Buczkowska, A. Mikos von Rohrscheidt (red.), Współczesne formy turystyki kulturowej (s. 468–481). Po-znań: AWF. Niezgoda, A. (2012). Popyt turystyczny – uwarunkowania i perspektywy rozwoju. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 697, Ekonomiczne Problemy Usług, 82, 11–25.Niezgoda, A. (2013). Prosumers in the Tourism Market: the Characteristics and Deter-minants of their Behaviour. The Poznań University of Economics Review, 13(4), 130–141.Niezgoda, A. (2014). Czas wolny a zmiany na rynku turystycznym. W: B. Krakowiak, J. La-tosińska (red.), Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość turystyki. Warsztaty z geografii turyzmu , t. 5 (s. 101–113). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.Nowak, W. (2016). Radość zbierania. Filozoficzne aspekty kolekcjonerstwa, Logos i Ethos 1(40), 29–40.Nowalska-Kapuścik, D. (2008). Czas wolny czy czas niewolny? O znaczeniu czasu wolne-go w społeczeństwie konsumpcyjnym. W: W. Muszyński (red.), Czas ukoi nas? Jakość życia i czas wolny we współczesnym społeczeństwie (s. 26–36). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.Okoń, W. (2004). Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.Orłowska, M. (2007). Przymus bezczynności. Warszawa: WN PWN.Osberg, L. (2008). Leisure. In: S. Durlauf, L. Blume L., The New Palgrave Dictionary of Eco-nomics (p. 79–80). Basingstoke: Palgrave Macmillan.Oseni K., Dingley K., Hart P. (2018). Instant Messaging and Social Networks − The Ad-vantages in Online Research Methodology, International Journal of Information and Edu-cation Technology, 8(1), 56–62.Pabian, B. (2010). Z problemów czasu wolnego współczesnej polskiej rodziny. W: W. Muszyński (red.), Rodzina w świecie wartości. Religia, praca i czas wolny (s. 337–349). Toruń: Wydaw-nictwo Adam Marszałek.Panasiuk, A. (red.) (2013). Marketing w turystyce i rekreacji. Warszawa: WN PWN.Parczewska, T. (2017). Czas wolny jako jeden z wymiarów życia codziennego dzieci miesz-kających w Polsce i w Portugalii. Lubelski Rocznik Pedagogiczny 36(1), 101–119.Parker, S. (1976). The Sociology of Leisure, London: Allen and Unwin.Parvaneh, Z., Arentze, T., Timmermans, H. (2012). Understanding Travelers’ Behavior in Provision of Travel Information: A Bayesian Belief Approach. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 54, 251–260.Pawlak, H., Nierebiński, R. (2011). Społeczność wirtualna jako społeczny kanał kreowania zawartości Internetu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 656, Studia Informa-tica, 28, 321–332.Pearce, P.L. (2011). Tourist behaviour and the contemporary world. Bristol: Channel View Pu-blications.Pięta, J. (2004). Pedagogika czasu wolnego. Warszawa: WSE.Pilch, T. (1998). Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.Pomian, K. (1995). Jak uprawiać historię kultury. Przegląd Historyczny, 1, 1–13.193 BibliografiaPrensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants. On the Horizon, MCB Univercity Press, 9, 1–6. Przecławski, K. (1993). Czas wolny dzieci i młodzieży. W: W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna (s. 75–77). Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Innowacja.Przewłocka, J. (2015). Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Ra-port o stanie badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.Pyżalski, J., Batorski, D., Michalska, B. (2018). Internet i otoczenie komunikacyjne. W: M. Boni (red.), Młodzi 2018 (s. 29–43). Warszawa: Grupa EPL.Pyżalski, J., Zdrodowska, A., Tomczyk, Ł., Abramczuk, K. (2019). Polskie badanie EU Kids Online 2018. Poznań: WN UAM.Raczkowska, J. (2000). Znane i nowe problemy czasu wolnego. Problemy Opiekuńczo- Wycho-wawcze, 6, 13–18.Richards, G. (2008). Youth Travel Matters: Understanding the Global Phenomenon of Youth Tra-vel. Madrid: World Tourism Organization (UNWTO).Richards, G. (2011). The economic impact of youth travel. In: The Power of Youth Travel (p. 7–8). Madrid: World Tourism Organization (UNWTO).Richards, G. (2015). The New Global Nomads: Youth Travel in a Globalizing World. To-urism Recreation Research, 40(3), 340–352.Richards, G. (2016). The economic impact of youth travel. In: Global Report on The Power of Youth Travel (p. 10–13). Madrid: World Tourism Organization (UNWTO).Roberts, K. (1978). Contemporary Society and the Growth of Leisure. London: Longman. Robinson, J.P., Godbey, G. (1999). Time for Life: The Surprising Ways Americans Use their Time. State College: The Pennsylvania State University Press.Roguska, B. (2016). Dom rodzinny, rodzice i rówieśnicy w opiniach młodego pokolenia Polaków. W: Młodzież 2016 (s. 7–18). Warszawa: CBOS.Roguska, B. (2019). Dom rodzinny, rodzice i rówieśnicy w opiniach młodego pokolenia Po-laków. W: M. Grabowska, M. Gwiazda (red.), Młodzież 2018 (19–33). Warszawa: CBOS.Rojek, C. (1995). Decentring Leisure: Rethinking Leisure Theory. London: Sage Publications Ltd.Rojek, C. (2006). Leasure. In: B.S. Turner (ed.), The Cambridge Dictionary of Sociology (p. 332–334). Cambridge: Cambridge University Press.Russell, R.V. (2009). Pastimes: The Context of Contemporary Leisure. Urbana: Sagamore Pu-blishing.Ryan, C. (1991). Recreational Tourism: A Social Science Perspective. London: Routledge.Sahut, J.M., Hikkerova, L. (2014). The Impact of Internet on Pricing Strategies in the To-urism Industry. The Journal of Internet Banking and Commerce, 14(1), 1–8.Sas-Nowosielski, K. (2014). W jaki sposób promować aktywność fizyczną wśród młodzieży? E-Wydawnictwo NCBKF.Schumacher, M., Rey, J.P. (2011). Recommender systems for dynamic packaging of to-urism services. In: R. Law et al. (eds.), Information and Communication Technologies in Tourism 2011 (p. 13–23). Wien: Springer-Verlag.Seweryn, R. (2012). Wartość usług turystycznych dla klienta jako instrument budowania jego lojalności, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 709, Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 23, 201–216.194 BibliografiaSeweryn, R. (2013). Długość pobytu na obszarze recepcji jako wyznacznik zachowań kon-sumentów-turystów (na przykładzie badań ruchu turystycznego w Krakowie). Handel Wewnętrzny, 4, 143–154.Seweryn. R. (2017). Technologie informacyjne i komunikacyjne – wprowadzenie w proble-matykę. W: J. Berbeka, K. Borodako (red.), Technologie informacyjne i komunikacyjne na rynku turystycznym (11–29). Warszawa: C.H. Beck.Seweryn, R. (2018a). Motywacje wolontariuszy oraz ich rola w promocji turystycznej miej-sca organizacji ŚDM (na przykładzie Krakowa), Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1(41), 139–147.Seweryn, R. (2018b). Polskie „sieciaki” na rynku turystycznym (na przykładzie odwiedza-jących Kraków). Marketing i Zarządzanie 2(52), 175–187.Sidorczuk, A., Gogiel-Kuźmicka, A. (2012). Web 1.0, Web 2.0 czy może już Web 3.0? – na-rzędzia i technologie informacyjno-komunikacyjne stosowane na stronach WWW bi-bliotek technicznych szkół wyższych w Polsce. Biuletyn EBIB, 2(129), 1–15.Słaby, T. (2011). Podstawy statystyki w turystyce i rekreacji. Warszawa: Wyższa Szkoła Hotelar-stwa, Gastronomii i Turystyki.Słupik, S. (2004). Czas wolny dzieci i młodzieży. Polityka Społeczna, 9, 62–68.Smoleńska, O., Kosmaczewska, J., Barczak, M. (2017). Czynniki determinujące decyzje rodzinnych wyjazdów turystycznych w opinii młodzieży ponadgimnazjalnej. Handel Wewnętrzny, 1(366), 91–107.Stasiak, A. (2011). Turystyka rodzinna w świecie ponowoczesnym. W: J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Turystyka rodzinna a zachowania prospołeczne (s. 27–38). Warszawa: Wydawnictwo PTTK „Kraj”.Sułkowski, B. (2011). „Społeczne ramy kultury” czterdzieści lat później. Pięć modeli komu-nikacji kulturowej. Kultura i Społeczeństwo, 55(2–3), 5–35.Szczepanik, R. (2009). Komandosi w białych kołnierzykach. Metody zarządzania stosowane przez najlepszych menedżerów. Gliwice: Onepress.Szewczak, K. (2015). Formy spędzania czasu wolnego przez dzieci klas trzecich szkoły podstawowej: raport z badań. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 1, 47–71.Szlendak, T. (2010). Wielozmysłowa kultura iwentu. Kultura Współczesna, 4(66), s. 80–97.Szpunar, M. (2010). Nowe media a paradygmat kultury uczestnictwa. W: M. Graszewicz, J. Jastrzębski (red.), Teorie komunikacji i mediów 2 (s. 251–262). Wrocław: Oficyna Wy -dawnicza ATUT.Szymusiak, T. (2015). Prosument – Prosumpcja – Prosumeryzm, Ekonomiczne oraz społeczne korzyści prosumpcji na przykładzie Polski oraz Niemiec (podejście naukowe). Saarbrücken: Wydawnictwo Bezkresy Wiedzy.Świątkiewicz, W., Górny, D. (2013). Raport z badań nad aktywnością kulturalną mieszkańców katowickich dzielnic Bogucice i Zawodzie. Katowice: NCK.Taniewski, M., Wysocki, K. (2008). Rola aktywności fizycznej w zapobieganiu chorobom cywilizacyjnym. W: W.W. Gaworecki, Z. Mroczyński (red.), Turystyka i sport dla wszyst-kich w promocji zdrowego stylu życia (s. 587–592). Gdańsk: Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa.195 BibliografiaTaormina, R.J., Gao, J.H. (2013). Maslow and the Motivation Hierarchy: Measuring Satis-faction of the Needs. The American Journal of Psychology, 126(2), 155–177.Tarkowska, E. (2001). Czas społeczny a czas wolny: koncepcje i współczesne przemiany. W: A. Żarnowska, A. Szwarc (red.), Kobieta i kultura czasu wolnego (s. 17–36). Warszawa: Wydawnictwo DiG.Theobald, W.F. (ed.) (2005). Global Tourism. New York: Routledge.Thomas, M. (ed.). (2011). Deconstructing Digital Natives: Young People, Technology, and the New Literacies. New York: Routledge.Thornton, T., Ernst, J.V., Clark, A.C. (2012). Augmented Reality as a Visual and Spatial Le-arning Tool in Technology Education. Technology and Engineering Teacher, 71(8), 18–21.Toffler, A. (1998). Szok przyszłości. Poznań: Wydawnictwo Kurpisz.Tomaszewski, M. (2011). Rozwój globalnej sieci komputerowej w kierunku Web 3.0. W: R. Knosala (red.), Komputerowo Zintegrowane Zarządzanie (s. 429–436). Opole: Ofi-cyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją. Tomczykowska, P. (2013). Społeczne i ekonomiczne uwarunkowania aktywności tury-stycznej młodzieży. Zeszyty Naukowe Szkoły Wyższej Przymierza Rodzin w Warszawie, Seria Geograficznoturystyczna , 6, 11–20.Tomczykowska, P. (2014). Determinanty i motywy podejmowania aktywności turystycz-nej przez młodzież. Folia Turistica, 30, 93–118.Topol, P. (2012). Wszechobecne środowiska uczenia się. Studia Edukacyjne, 20, 223–238.Toti, G. (1963). Czas wolny. Warszawa: Wydawnictwo KiW.Truszkowska-Wojtkowiak, M. (2012). Fenomen czasu wolnego. Gdańsk: Harmonia Uni-versalis.Tyszka, A. (1999). Kultura jest kultem wartości. Aksjologia społeczna – studia i szkice. Komo-rów: Fundacja Pomocy „Antyk”.UNWTO (2011a). Policy and Practice for Global Tourism. Madrid: World Tourism Organi-zation. Urry, J. (2007). Spojrzenie turysty. WN PWN.Vanhove, N. (2012). The Economics of Tourism Destinations. Oxford: Routledge.Veal, A.J. (2006). Research Methods for Leisure and Tourism. A Practical Guide. Harlow: FT Prentice Hall.Veal, A.J. (2011). The leisure society I: Myths and Misconceptions, 1960–1979. World Leisu-re Journal, 53(3), 206–227.Veal, A.J. (2012). The leisure society II: The Era of Critique, 1980–2011. World Leisure Jour-nal, 54(2), 99–140.Walczak, M., Tomczak, M. (2011). Struktura psychologicznych uwarunkowań wybranych aspektów aktywności fizycznej w świetle teorii samodeterminacji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 689, Ekonomiczne Problemy Usług, 78, 127–152.Wartecka-Ważyńska A. (2007). Turystyka młodzieży i jej uwarunkowania. Poznań: WN UAM.Welk, G.J. (1999). The Youth Physical Activity Promotion Model: A Conceptual Bridgebe-tween Theory and Practice. Quest, 51(1), 5–23.Williams, A.M., Shaw, G. (2011). Internationalization and innovation in tourism. Annals of Tourism Research, 38(1), 27–51196 BibliografiaWiniarski, R.W. (1989). Wstęp do teorii rekreacji (ze szczególnym uwzględnieniem rekreacji fizycz -nej). Kraków: Wydawnictwo AWF.Winiarski, R.W. (1991). Motywacja aktywności rekreacyjnej człowieka. Kraków: Wydawnictwo AWF.Winiarski, R.W. (1995). Aktywność sportowa młodzieży. Geneza – struktura – uwarunkowania. Kraków: Wydawnictwo AWF.Winiarski, R.W. (2011). Wprowadzenie do zagadnień rekreacji i czasu wolnego. W: R. Winiarski (red.), Rekreacja i czas wolny (s. 13–28). Warszawa: Oficyna Wydawnicza Łośgraf.Winiarski R.W., Zdebski J. (2008). Psychologia turystyki. Warszawa: Wydawnictwa Akade-mickie i Profesjonalne.Wnuk-Lipiński, E. (1972). Praca i wypoczynek w budżecie czasu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.Wolańska, T. (1997). Leksykon – sport dla wszystkich, rekreacja ruchowa. Warszawa: Wydaw-nictwo AWF.Wolny, W. (2012). Prosumpcja – konsumencka kreatywność w gospodarce elektronicznej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 703, Ekonomiczne Problemy Usług, 88, 75–90.Wroczyński, R. (1974). Pedagogika społeczna. Warszawa: PWN.Wrońska, A., Lange R. (2016). Nastolatek jako użytkownik Internetu – społeczny wzorzec konsumpcji. W: M. Tanaś (red.), Nastolatki wobec Internetu (s. 15–26). Warszawa: NASK – Państwowy Instytut Badawczy.Wujek, T. (1969). Praca domowa i czynny wypoczynek ucznia. Warszawa: PZWS.Wyrwisz, J. (2018). Konsument pokolenia Z wobec komunikacji marketingowej – wyzwa-nia i ograniczenia. Marketing i Rynek, 9, 1036–1046.WYSE (2018). New Horizons IV: A global study of the youth and student traveller. Amsterdam: WYSE Travel Confederation.Zach, F., Gretzel, U., Fesenmaier, D.R. (2008). Tourist Activated Networks: Implications for Dynamic Packaging Systems in Tourism. In: P. O’Connor, W. Höpken, U. Gretzel (eds.), Information and Communication Technologies in Tourism 2008 (p. 198–208). Vien-na: Springer.Zajadacz, A. (2014). Pokolenia X. Y, Z a fenomen turystyki. W: J. Śledzińska, B. Włodarczyk (red.), Międzypokoleniowe aspekty turystyki (s. 55–67). Warszawa: Wydawnictwo PTTK „Kraj”.Zawadzka, A. (1976). Obciążenie studentów nauką a formy wypoczywania. Warszawa: PWN.Zawadzka, A. (1991). Dziecko a zmianowość nauki szkolnej: opieka rodzicielska, realizacja po-trzeb biologicznych, obowiązków i wartość wypoczynku ucznia klasy trzeciej ze zmiany rannej lub południowej. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.Zeliaś, A., Pawełek, B., Wanat, S. (2002). Metody statystyczne. Zadania i sprawdziany. Warsza-wa: PWE.Zuzanek, J. (2006). Leisure and Time. In: C. Rojek, S.M. Shaw, A.J. Veal (eds.), A Handbook of Leisure Studies (p. 185–202). New York: Palgrave Macmillan.Żelazna, K., Górska-Warsewicz, H. (2013). Zachowania turystyczne młodzieży. Problemy Turystyki i Rekreacji, 2, 36–51.197 BibliografiaŻurek, A. (2011). Czas wolny singli – strefa życia codziennego podlegająca procesom upłciowie-nia. W: D. Mroczkowska (red.), Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy (s. 224–235). Warszawa: Difin. Źródła internetoweCarty, M. (2019). Millennial and Gen Z Traveler Survey 2019: A Multi-Country Comparison Re-port. Retrieved from: https://research.skift.com/report/millennial-and-gen-z-traveler-survey-2019-a-multi-country-comparison-report.Chapman, D. (2016). Youth tourism and volunteer tourism: New source of growth. Retrieved from: http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/3.3._s3_wtc_2016_-_david_chap -man.pdf.Cywiński, P. (2013). Kim jest post-turysta? Pobrano z: http://post-turysta.pl.Google (2019). The 5 stages of travel: How to maximise your hotel’s marketing impact.Retrieved from: https://www.siteminder.com/r/marketing/hotel-digital-marketing/the-5-stages-of-travel-how-to-maximise-your-marketing-impact.IPSOS (2018). Junior Connect’ 2018 – Jeunes et medias : une consommation toujours dynamique et diversifiée ! Retrieved from: ipsos.https://www.ipsos.com/fr-fr/junior-connect-2018-jeunes-et-medias-une-consommation-toujours-dynamique-et-diversifiee.Kemp, S. (2019). Digital 2019: Global Internet Use Accelerates. Retrieved from: https://weare-social.com/blog/2019/01/digital-2019-global-internet-use-accelerates.Skift (2016). Skift’s Travel Tech 250. Retrieved from: https://skift.com/traveltech250.UN (2019). World Population Prospects 2019: Ten Key Findings. Retrieved from: https://popu-lation.un.org/wpp/Publications/Files/WPP2019_10KeyFindings.pdf. UNWTO (2011b). AM Reports, Volume Two – The power of Youth Travel. Retrieved from: http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/amreports_vol2_thepowerofyouthto-urism_eng_lw.pdf.UNWTO (2019°), Key Tourism Figures. Retrieved from: http://cf.cdn.unwto.org/sites/all/files/pdf/unwto_key_figures_barom_may2019_en.pdf.UNWTO (2019b). World Tourism Barometer and Statistical Annex, 17(1). Retrieved from: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/wtobarometereng.2019.17.1.1.Wood, S. (2013). Generation Z as consumers: Trends and innovation. Retrieved from: https://iei.ncsu.edu/wp-content/uploads/2013/01/GenZConsumers.pdf.WYSE (2019). Facts and Stats. Retrieved from: https://www.wysetc.org/about-us/facts--and-stats