• Trwałość wiedzy w procesie kształcenia

Trwałość wiedzy w procesie kształcenia

  • Autor: Wawer Rafał Wawer Monika
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7641-785-1
  • Data wydania: 2013
  • Liczba stron/format: 212/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

42,00 zł

10,50 zł

Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 10,50 zł

75% taniej

Darmowa dostawa od 200 zł

Wysyłka w ciągu 24h


Dostępność: Duża ilość w magazynie

Gwałtowny przyrost wiedzy, nieustająca konkurencja o pracę i pozycję zawodową oraz wiele innych zjawisk, zmuszają ludzi do zapamiętywania coraz większej ilości informacji. Dynamizm zachodzących zmian nie pozwala na odkładanie nauki na później. Konieczne jest wykorzystywanie każdej nadarzającej się okazji. Kluczowego znaczenia nabiera nie tylko sam proces permanentnego uczenia się, którego założenia dobrze oddaje idea programu „uczenie się przez całe życie” (life-long learning), ale również trwałe zapamiętanie zdobytej wiedzy. Osiągnięcie sukcesu w tym zakresie związane jest z wieloma czynnikami, zarówno wewnętrznymi – odnoszącymi się do osoby (np. jej motywacji, inteligencji, stylu uczenia się), jak i zewnętrznymi – związanymi ze sposobem przekazywania informacji. Poznanie tych uwarunkowań oraz zależności między nimi może przyczynić się do odnoszenia sukcesów w procesie kształcenia. Autorzy mają nadzieję, że publikacja okaże się interesująca i użyteczna nie tylko dla nauczycieli, trenerów i szkoleniowców, zawodowo realizujących proces kształcenia, ale także dla wszystkich osób uczących się, dla których istotne jest dążenie do optymalizacji rezultatów kształcenia poprzez zwiększenie trwałości pozyskanej wiedzy.

Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61

Recenzja

prof. zw. dr hab. Janusz Kirenko:

Problematyka efektywnego nauczania i uczenia się, zwana kształceniem jest przedmiotem nieustannego zainteresowania badaczy. Niniejsza publikacja wychodzi naprzeciw temu zainteresowaniu, a poprzez swoje eksperymentalne podejście badawcze godna jest poznania i dyskusji. Zawiera teoretyczne analizy podstawowych pojęć i teorii oraz swoistego rodzaju refleksje nad nimi, tak w odniesieniu do fizjologicznych i psychologicznych mechanizmów funkcjonowania człowieka, jak i uwarunkowań społeczno-edukacyjnych. Dogłębna znajomość zakresu badanych problemów, w tym własne doświadczenia Autorów, w sposób oczywisty przyczyniły się do sformułowania bogatych wniosków, zwłaszcza o charakterze aplikacyjnym.

Autor książki

Wawer Rafał

dr, kierownik Pracowni Komunikacji Multimedialnej w Instytucie Pedagogiki, Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Czynnie uczestniczył w kilku unijnych programach badawczych dotyczących multimedialnej edukacji w obszarach Ochrony Dziedzictwa Narodowego. W latach 1999 - 2004 brał udział w ministerialnym Programie Edukacji Budowlanej, dotyczącym skuteczności materiałów multimedialnych wprowadzanych do procesu kształcenia w polskim szkolnictwie zawodowym. Od kilku lat swoje zainteresowania skupia wokół obszarów badań diagnostyki okulograficznej w połączeniu z: filmem, fotografią, historycznymi przestrzeniami edukacyjnymi, stymulacją wizualną i neurotyką poznawczą.

Wawer Monika

dr inż., pracownik Katedry Zarządzania na Wydziale Nauk Ekonomicznych i Technicznych w Wyższej Szkole Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie. Wykładowca akademicki i certyfikowany trener biznesu z wieloletnim doświadczeniem w działalności szkoleniowej dla kadry kierowniczej i pracowników firm w zakresie zarządzania, kompetencji menedżerskich i komunikacji interpersonalnej. Jednym z obszarów zainteresowań naukowych jest badanie efektywności kształcenia w szkolnictwie wyższym oraz szkolenia kadr w biznesie i administracji. Uczestnik międzynarodowych staży w zakresie rozwoju kompetencji dydaktycznych m.in. w Hiszpanii, Francji, Słowenii, Norwegii, Islandii. Redaktor książek i autor publikacji naukowych z zakresu zarządzania i szeroko rozumianej edukacji.

Spis treści:
 
Wstęp
 
Część I. Wybrane determinanty trwałości wiedzy
 
Rozdział 1. Technologie edukacyjne w przekazie multimedialnym
 
1.1. Bodźce audiowizualne
1.2. Informatyzacja procesu dydaktycznego
1.3. Dydaktyczna animacja komputerowa
1.4. Język animacji komputerowej
1.5. Nowoczesne prezentacje multimedialne
1.5.1. Istotne elementy prezentacji
1.5.2. Struktura prezentacji w kontekście percepcji wizualnej
1.6. Wykład jako tradycyjna metoda nauczania
 
Rozdział 2. Pamięć i jej uwarunkowania w procesie kształcenia
 
2.1. Początki nauki o pamięci
2.2. Procesy pamięciowe
2.3. Korelaty przetwarzania informacji a pamięć
2.4. Trwałość pamięci
2.5. Przypominanie informacji
2.6. Modele wydobywania
 
Rozdział 3. Trwałość wiedzy w systemie percepcji człowieka
 
3.1. Modalność systemu percepcyjnego człowieka
3.2. Zmysły
3.2.1. Wzrok
3.2.2. Słuch
3.2.3. Węch
3.2.4. Smak
3.2.5. Dotyk
 
Rozdział 4. Proces uczenia się – konotacje indywidualnych stylów przyswajania wiedzy
 
4.1. Proces, motywacja i ograniczenia w uczeniu się
4.2. Style uczenia się
4.3. Inteligencje wielorakie
4.3.1. Wzrokowcy
4.3.2. Słuchowcy
4.3.3. Kinestetycy
4.3.4. Dotykowcy
4.3.5. Profile neurorozwojowe
 
Część II. Badania eksperymentalne trwałości wiedzy
 
Rozdział 5. Metodologiczne podstawy badań własnych
 
5.1. Cel i problem badawczy
5.2. Hipotezy badawcze
5.3. Zmienne niezależne i zależne
5.4. Metoda i narzędzie badawcze
5.5. Badania pilotażowe
5.6. Organizacja i przebieg badań
5.7. Charakterystyka próby badanej
5.8. Wykorzystane metody analizy statystycznej
 
Rozdział 6. Czynniki wpływające na rezultaty procesu kształcenia – wyniki badań własnych
 
6.1. Wstępna weryfikacja założeń badawczych
6.1.1. Prezentacja nowego materiału dydaktycznego a poziom wiedzy odbiorców
6.1.2. Upływ czasu od przedstawienia nowego materiału a utrata pozyskanej wiedzy
6.2. Wariant metody nauczania a rezultaty procesu kształcenia
6.2.1. Wariant metody nauczania a ilość zapamiętanego materiału bezpośrednio po jego zaprezentowaniu
6.2.2. Wariant metody nauczania a ostateczna ilość zapamiętanego materiału
6.2.3. Wariant metody nauczania a trwałość wiedzy
6.3. Styl odbioru informacji a rezultaty procesu kształcenia
6.3.1. Styl odbioru informacji a ilość zapamiętanego materiału bezpośrednio po jego zaprezentowaniu
6.3.2. Styl odbioru informacji a ostateczna ilość zapamiętanego materiału
6.3.3. Styl odbioru informacji a trwałość wiedzy
6.4. Styl odbioru informacji i wariant metody nauczania a rezultaty kształcenia
6.4.1. Styl odbioru informacji a ilość zapamiętanego materiału bezpośrednio po jego zaprezentowaniu w zależności od zastosowanego wariantu metody nauczania
6.4.2. Styl odbioru informacji a ostateczna ilość zapamiętanego materiału w zależności od zastosowanego wariantu metody nauczania
6.4.3. Styl odbioru informacji a trwałość wiedzy w zależności od wariantu zastosowanej metody nauczania
6.5. Weryfikacja hipotez badawczych
6.6. Podsumowanie i wnioski
 
Zakończenie
Bibliografia
Wykaz tabel
Wykaz wykresów
Wykaz rysunków

Napisz opinię

Proszę się zalogować lub zarejestrować aby wystawić ocenę

Scenariusze, dialogi i procesy zarządzania wiedzą

9,20 zł 46,00 zł Netto: 8,76 zł

Zarządzanie wiedzą w administracji celnej

19,50 zł 65,00 zł Netto: 18,57 zł

Zarządzanie wiedzą projektową

61,20 zł 68,00 zł Netto: 58,29 zł

Zintegrowane organizacje oparte na wiedzy

20,00 zł 40,00 zł Netto: 19,05 zł

Kompetencja sieciowa pracowników wiedzy

54,00 zł 60,00 zł Netto: 51,43 zł

Kapitał ludzki w organizacji opartej na wiedzy

36,00 zł 40,00 zł Netto: 34,29 zł