• Trudne sytuacje w klasie szkolnej. Identyfikacja, propozycje rozwiązań

Trudne sytuacje w klasie szkolnej. Identyfikacja, propozycje rozwiązań

  • Autor: Aneta Paszkiewicz
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8085-943-2
  • Data wydania: 2019
  • Liczba stron/format: 233/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 50.00 zł

    45.00 zł

  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość na magazynie

Publikacja powstała z myślą o nauczycielach i wychowawcach, doświadczających trudności w swojej pracy z klasą traktowaną jako jedna całość, ale również jako suma poszczególnych uczniów wchodzących w jej skład. Autorki przedstawiły najczęstsze ich zdaniem problemy, jakie mogą się pojawić na terenie klasy szkolnej (niezgranie, brak dyscypliny, agresja, nadmierna rywalizacja, niska aktywność, obniżona motywacja do nauki, ściąganie, niepowodzenia szkolne, wagary, mobbing elektroniczny, nadużywanie telefonów komórkowych), a także sposoby służące ich przezwyciężaniu. Osobny rozdział poświęcono trudnym relacjom pomiędzy rodzicem a nauczycielem. Taka sytuacja może również zaburzać funkcjonowanie klasy jako grupy, wiązać się z podważaniem autorytetu i prestiżu nauczyciela, generować konflikty.

Dodatkowo dwa rozdziały dotyczą sytuacji, kiedy do klasy dołącza nowy uczeń – drugoroczny bądź cudzoziemiec. Pojawienie się nowej osoby w grupie może spowodować zmiany w jej strukturze, doprowadzić do pogorszenia panującej w niej atmosfery. Jednak „nowy” – zwłaszcza kiedy narażony jest na etykietowanie („obcy”, „inny”) – również będzie wymagał objęcia szczególną pomocą i troską. Szkołę każdy musi „przeżyć”. Osoby silniejsze, ładniejsze, bardziej zdolne czy elokwentne nie mają zwykle trudności z nawiązywaniem kontaktów z innymi ludźmi i przechodzą przez okres nauki szkolnej bez większych problemów. Co jednak w przypadku uczniów mniej zdolnych, wycofanych, nieodpowiadających ogólnie przyjętym  wymaganiom dotyczącym zachowania, ubioru, urody? Już na początku swojego młodego życia doświadczają one niepowodzeń na polu edukacyjnym czy towarzyskim.

Praca z tzw. trudną klasą może być niekiedy obciążająca, frustrująca, mało satysfakcjonująca. Istotne jest jednak, żeby nie pozwolić sobie na zniechęcenie, uznanie, że „i tak się nic nie da zrobić”. Nauczyciel musi wierzyć, że jego praca, opłacona niejednokrotnie ogromnym wysiłkiem, przyniesie ostatecznie rezultaty i zaowocuje zarówno oczekiwanymi zmianami w klasie, jak i poczuciem dobrze spełnionego obowiązku u nauczyciela.


Spis treści:

Wstęp

Rozdział 1. Wychowawcza funkcja szkoły

Rozdział 2. Trudności wychowawcze w szkole

Rozdział 3. Niezgrana klasa

Rozdział 4. Niezdyscyplinowana klasa

Rozdział 5. Skonfliktowana klasa

Rozdział 6. Agresja i przemoc w klasie

Rozdział 7. Nadmierna rywalizacja w klasie

Rozdział 8. Klasa mało aktywna

Rozdział 9. Niska motywacja do nauki

Rozdział 10. Ściąganie

Rozdział 11. Niepowodzenia szkolne

Rozdział 12. Uczeń drugoroczny w klasie

Rozdział 13. Wagary uczniowskie

Rozdział 14. Mobbing elektroniczny

Rozdział 15. W powodzi „komórek”

Rozdział 16. Uczniowie różniący się kulturowo i językowo w klasie szkolnej

Rozdział 17. Trudne relacje z rodzicami uczniów oraz pomiędzy nimi

Zakończenie

Prof. nadzw. dr hab. Mirosław Zbigniew Babiarz:

Autorka dokonała słusznej decyzji, podejmując się tematu, który jest aktualny we współczesnej szkole oraz towarzyszy w pracy nauczycieli i wychowawców. W swoim opracowaniu Autorka omawia sytuacje trudne, które mogą, a właściwiej będzie napisać, zdarzają się w klasie szkolnej. Podejmuje zagadnienia, które istnieją od wielu lat, jak i te, które są stosunkowo „młode”, jak mobbing elektroniczny, telefony komórkowe czy też uczniowie różni kulturowo.

Aneta Paszkiewicz
doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, wieloletni pracownik Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Chełmie oraz wykładowca na Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie. Autorka książek oraz artykułów pomieszczonych w pismach fachowych m.in. w Problemach Opiekuńczo-Wychowawczych oraz w Psychologii w Szkole. Od kilku lat współprowadząca Szkoły dla rodziców i wychowawców; wg metody Mazlish i Faber. Zajmuje się pomocą dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Prowadzi zajęcia dla dzieci i młodzieży w szkołach, warsztaty dla nauczycieli i wychowawców.

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane