Trudne sytuacje w klasie szkolnej. Identyfikacja, propozycje rozwiązań
- Autor: Paszkiewicz Aneta
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-943-2
- Data wydania: 2019
- Liczba stron/format: 233/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
45,00 zł
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 45,00 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Publikacja powstała z myślą o nauczycielach i wychowawcach,
doświadczających trudności w swojej pracy z klasą traktowaną jako jedna
całość, ale również jako suma poszczególnych uczniów wchodzących w jej
skład. Autorki przedstawiły najczęstsze ich zdaniem problemy, jakie mogą
się pojawić na terenie klasy szkolnej (niezgranie, brak dyscypliny,
agresja, nadmierna rywalizacja, niska aktywność, obniżona motywacja do
nauki, ściąganie, niepowodzenia szkolne, wagary, mobbing elektroniczny,
nadużywanie telefonów komórkowych), a także sposoby służące ich
przezwyciężaniu. Osobny rozdział poświęcono trudnym relacjom pomiędzy
rodzicem a nauczycielem. Taka sytuacja może również zaburzać
funkcjonowanie klasy jako grupy, wiązać się z podważaniem autorytetu
i prestiżu nauczyciela, generować konflikty.
Dodatkowo dwa rozdziały dotyczą sytuacji, kiedy do klasy dołącza nowy
uczeń – drugoroczny bądź cudzoziemiec. Pojawienie się nowej osoby
w grupie może spowodować zmiany w jej strukturze, doprowadzić do
pogorszenia panującej w niej atmosfery. Jednak „nowy” – zwłaszcza kiedy
narażony jest na etykietowanie („obcy”, „inny”) – również będzie wymagał
objęcia szczególną pomocą i troską. Szkołę każdy musi „przeżyć”. Osoby
silniejsze, ładniejsze, bardziej zdolne czy elokwentne nie mają zwykle
trudności z nawiązywaniem kontaktów z innymi ludźmi i przechodzą przez
okres nauki szkolnej bez większych problemów. Co jednak w przypadku
uczniów mniej zdolnych, wycofanych, nieodpowiadających ogólnie
przyjętym wymaganiom dotyczącym zachowania, ubioru, urody? Już na
początku swojego młodego życia doświadczają one niepowodzeń na polu
edukacyjnym czy towarzyskim.
Praca z tzw. trudną klasą może być niekiedy obciążająca, frustrująca,
mało satysfakcjonująca. Istotne jest jednak, żeby nie pozwolić sobie na
zniechęcenie, uznanie, że „i tak się nic nie da zrobić”. Nauczyciel musi
wierzyć, że jego praca, opłacona niejednokrotnie ogromnym wysiłkiem,
przyniesie ostatecznie rezultaty i zaowocuje zarówno oczekiwanymi
zmianami w klasie, jak i poczuciem dobrze spełnionego obowiązku
u nauczyciela.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Recenzja
Prof. nadzw. dr hab. Mirosław Zbigniew Babiarz:
Autorka dokonała słusznej decyzji, podejmując się tematu, który jest aktualny we współczesnej szkole oraz towarzyszy w pracy nauczycieli i wychowawców. W swoim opracowaniu Autorka omawia sytuacje trudne, które mogą, a właściwiej będzie napisać, zdarzają się w klasie szkolnej. Podejmuje zagadnienia, które istnieją od wielu lat, jak i te, które są stosunkowo „młode”, jak mobbing elektroniczny, telefony komórkowe czy też uczniowie różni kulturowo.
Fragment książki
Autor książki
Paszkiewicz AnetaSpis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Wychowawcza funkcja szkoły
Rozdział 2. Trudności wychowawcze w szkole
Rozdział 3. Niezgrana klasa
Rozdział 4. Niezdyscyplinowana klasa
Rozdział 5. Skonfliktowana klasa
Rozdział 6. Agresja i przemoc w klasie
Rozdział 7. Nadmierna rywalizacja w klasie
Rozdział 8. Klasa mało aktywna
Rozdział 9. Niska motywacja do nauki
Rozdział 10. Ściąganie
Rozdział 11. Niepowodzenia szkolne
Rozdział 12. Uczeń drugoroczny w klasie
Rozdział 13. Wagary uczniowskie
Rozdział 14. Mobbing elektroniczny
Rozdział 15. W powodzi „komórek”
Rozdział 16. Uczniowie różniący się kulturowo i językowo w klasie szkolnej
Rozdział 17. Trudne relacje z rodzicami uczniów oraz pomiędzy nimi
Zakończenie