Szkoła jako przestrzeń uczenia się
- Autor: Grażyna Cęcelek Elżbieta Woźnicka Piotr Klimczyk redakcja naukowa
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-038-1
- Data wydania: 2021
- Liczba stron/format: 296/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
67.00 zł
60.30 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 60.30 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Opracowanie stanowi wartościowy materiał naukowy i edukacyjny skierowany przede wszystkim do wykładowców i studentów kierunków pedagogicznych. Treści w nim zawarte adresowane są także do nauczycieli, wychowawców, opiekunów i pedagogów szkolnych oraz do rodziców i wszystkich, którzy zainteresowani są kreowaniem odpowiadającej potrzebom współczesnej rzeczywistości, wartościowej przestrzeni szkolnej.
Spis treści:
Wstęp
Część I. SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ UCZENIA SIĘ A WYZWANIA WSPÓŁCZESNOŚCI
1. Wybrane aspekty szkoły przyszłości w opiniach nauczycieli, rodziców i uczniów
Jolanta Flanz
2. Kształtowanie kompetencji społecznych w szkole. Rzeczywistość i postulaty
Marta Grześko-Nyczka
3. Style myślenia i działania studentów a sposoby weryfikowania efektów uczenia się
Piotr Miller, Kinga Kwiatkowska
4. Wybrane aspekty współczesnej edukacji
Roksolyana Shvay
Część II. SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ UCZENIA SIĘ A WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH DZIECI I MŁODZIEŻY
5. Szkoła uczenia się i wyrównywania szans edukacyjnych jako miejsce kształtowania bezpieczeństwa społecznego wychowanków
Grażyna Cęcelek
6. Terapia logopedyczna jako wyrównywanie szans edukacyjnych
Anna Karowicz
7. Jak skutecznie wspierać ucznia jąkającego się – wskazówki dla nauczycieli
Agnieszka Płusajska-Otto
8. Wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka w edukacji wczesnoszkolnej w pracy pedagogicznej nauczyciela
Marlena Mirosława Kowalczyk
9. Szkoła jako przestrzeń budowania świadomości społecznej oraz zapobiegania wiktymizacji kryminalnej
Karolina Zajdel, Monika Nowicka-Jasińska
Część III. SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ UCZENIA SIĘ A KREATYWNOŚĆ I SUKCES WYCHOWANKÓW
10. „Przedszkolne laboratorium” – poszukiwanie dialogu w procesie eksperymentowania z dziećmi
Małgorzata Sławińska
11. Umieć tańczyć nie znaczy umieć tworzyć. Kreatywność w improwizacji tanecznej
Klaudia Strzelczyk
12. Decyzje edukacyjno-zawodowe młodzieży − uwarunkowania psychologiczne oraz rekomendacje dla rodziców i wychowawców
Andrzej Zbonikowski
13. Skuteczna implementacja rozwiązań metodycznych do praktyki szkolnej na przykładzie koncepcji kooperatywnego uczenia się
Anna Abramczyk
Część IV. SZKOŁA JAKO PRZESTRZEŃ UCZENIA SIĘ A EDUKACJA PERMANENTNA
14. Edukacja całożyciowa nauczyciela wczesnej edukacji – w kierunku teorii ugruntowanej (résumé z badań własnych)
Anna Szkolak-Stępień
15. Edukacja diabetologiczna jako forma kształcenia całożyciowego
Elżbieta Stokowska-Zagdan, Lilla Szynkowska, Leon Sławomir Szynkowski
16. Rola i znaczenie kształcenia ustawicznego dorosłych w rozwoju zawodowym człowieka
Jacek Jarczyński
17. Twórczy rozwój osób dorosłych jako wyzwanie edukacji całożyciowej
Kamila Lasocińska
18. Przestrzenie uczenia się dorosłych – doświadczenia emigrantów
Elżbieta Woźnicka
Noty o autorach
Książka Szkoła jako przestrzeń uczenia się podejmuje aktualne i wciąż nadal zbyt mało poddawane eksploracji naukowej zagadnienia, co czyni tę publikację wartościową poznawczo. Zawarte w niej treści wnoszą nową wiedzę do teorii i praktyki związanej z problematyką edukacji i uczenia się w szkole. Książka pokazuje, że należy pomyśleć o tworzeniu warunków dla rozpoznawania przez nauczycieli stojących przed nimi wyzwań, tworzenia własnych rozwiązań, zmiany kultury szkoły, przekształcenia szkoły w miejsce, gdzie się uczy, rozwija i dobrze pracuje. Treści skłaniają do namysłu nad kwestiami, które muszą zostać podjęte, jeśli chcemy oferować w szkole edukację o wysokiej jakości, sprzyjającą dobremu życiu i budowaniu warunków dla faktycznej inkluzji społecznej.
Grażyna Cęcelek doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, profesor Akademii Nauk Stosowanych Stefana Batorego. Autorka i współredaktorka monografii pedagogicznych, skryptów akademickich oraz około 150 artykułów naukowych z pogranicza pedeutologii, pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, społecznej, opiekuńczo-wychowawczej i resocjalizacyjnej, a także z obszaru doradztwa edukacyjno-zawodowego, edukacji permanentnej, e-edukacji i pedagogiki medialnej, opublikowanych w polskich i zagranicznych periodykach oraz monografiach naukowych.
Elżbieta Woźnicka dr nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, absolwentka kierunku pedagogika na Wydziale Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego. Zainteresowania naukowe w obszarze: andragogiki, gerontologii społecznej, surdopedagogiki. Zajmuje się problematyką kształcenia dorosłych, aktywizacji osób starszych, a także zagadnieniami z zakresu pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej oraz edukacji i sytuacji społeczno-kulturowej osób niesłyszących. Członek Polskiego Towarzystwa Gerontologicznego i Akademickiego Towarzystwa Andragogicznego, członek redakcji Rocznika Andragogicznego, zastępca redaktora naczelnego czasopisma Kultura i Wychowanie.
Piotr Klimczyk magister psychologii, doktorant na Uniwersytecie Łódzkim, asystent Akademii Nauk Stefana Batorego z siedzibą w Skierniewicach. Badawczo zajmuje się zagadnieniami mieszczącymi się w problematyce cyberpsychologii, psychologii narracyjnej oraz psychologii wychowawczej. Jako praktyk zajmuje się udzielaniem wsparcia psychologicznego uczniom, rodzicom oraz gronu pedagogicznemu w Szkole Podstawowej nr 4 im. Marii Skłodowskiej-Curie w Skierniewicach.
redakcja naukowa