Szkoła bez agresji. Od mediacyjnego kształcenia do bezkonfliktowego wychowania
- Autor: Beata Prościak
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7641-830-8
- Data wydania: 2013
- Liczba stron/format: 272/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
52.00 zł
26.00 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 26.00 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
50% taniej
Książka przeznaczona jest dla podwójnego odbiorcy. Łączy wymagania stawiane monografii naukowej z ujęciem popularyzatorskim, przeznaczonym do szerszej rzeszy odbiorców. Adresowana jest zarówno do dydaktyków, jak i studentów oraz nauczycieli polonistów w dobie reformy, z myślą o maturze 2015 roku. Jednak jej szczególna wartość polega na pokazaniu nauczycielom i wychowawcom sposobu na eliminowanie agresji i patologii wśród młodzieży.
W ramach nowych pomysłów wniesionych do nauki, publikacja prezentuje nową metodę nauczania języka polskiego (piramida mediacji). Pokazuje też możliwości wykorzystania jej jako metody ponadprzedmiotowej. Zawiera propozycje nowych rozwiązań maturalnych, wykorzystujących zaproponowaną metodę w kontekście kształcenia różnych typów inteligencji uczniów, zarówno zdolnych, jak i z dysfunkcjami, pod kątem krytycznej i alternatywnej akceptacji zainteresowań i fascynacji młodzieży. Głównym efektem takiej edukacji ma być nakierowanie uwagi nauczycieli na innowacyjność i nietypowość rozwiązań po to, aby wychować radosnych i twórczych młodych ludzi, którzy potrafiliby bezkonfliktowo i mediacyjnie, zarówno obecnie, jak i w przyszłości, rozwiązywać swoje problemy.
Spis treści
prof. UAM dr hab. Jerzy Kaniewski, Zakład Dydaktyki IFP UAM w Poznaniu:
Książka Beaty Prościak jest bez wątpienia propozycją wartościową poznawczo i nowatorską dydaktycznie, (…) może wywołać zainteresowanie zarówno praktykujących nauczycieli języka polskiego, jak i badaczy dydaktyki polonistycznej. (...) Wspominałem już o nowatorstwie dydaktycznym, które sprowadza się nie tylko do zaproponowania nowej w kształceniu polonistycznym metody pracy z tekstem (do praktykowania nie tylko zresztą na lekcjach literackich), ale i do przekonującej propozycji działań nakierowanych na rozwiązywanie konfliktów (przeciwdziałanie agresji), dających się wykorzystać również podczas lekcji innych przedmiotów. Obok zalet praktycznych, za które uważam przede wszystkim obszerną prezentację lekcyjnych rozwiązań dostosowanych do prezentowanego przez grupę uczniów typu inteligencji czy też propozycję nowego formułowania tematów wypracowań w pracy szkolnej i na maturze pisemnej (istotną zwłaszcza w perspektywie zmian zapowiadanych na 2015 rok), książka odświeża również u praktykujących nauczycieli niezbędną w pracy z uczniem wiedzę teoretyczną z dziedziny psychologii, a zwłaszcza komunikacji społecznej.
Beata Prościak doktor nauk humanistycznych, wykładowca akademicki, nauczyciel. Tytuł uzyskała w Uniwersytecie Pedagogicznym im.Komisji Narodowej w Krakowie. Była wieloletnim wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu oraz w Wyższej Szkole Zarządzania w Rzeszowie. Ponadto współpracowała z Centralną Komisją Egzaminacyjną w Warszawie oraz Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, Ministerstwem Edukacji Narodowej w Warszawie. Pracuje też jako nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół Technicznych w Leżajsku. Autorka ponad 35 publikacji naukowych. Prezentowała swoje wystąpienia naukowe podczas kilkudziesięciu konferencji krajowych i międzynarodowych.