• Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież?

Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież?

  • Autor: Danuta Borecka-Biernat
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7641-277-1
  • Data wydania: 2010
  • Liczba stron/format: 287/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 45.00 zł

    11.25 zł

  • 75% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość w magazynie

Książka prezentuje ważną, zarówno pod względem merytorycznym, jak i społecznym, problematykę dotyczącą sytuacji konfliktowych w różnych środowiskach wychowawczych. Zagadnienie sposobów zmagania się z sytuacjami konfliktowymi wydaje się aktualne w czasach, w których życie bez konfrontacji z konfliktem o charakterze społecznym nie jest czymś wyjątkowym. Czytelnik ma możliwość zapoznania się z działaniami podejmowanymi przez dzieci i młodzież w celu radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym oraz warunkujących je czynnikach.

Książka może budzić zainteresowanie szerokiego grona czytelników, w tym głównie studentów przygotowujących się do pracy dydaktyczno-wychowawczej z dziećmi i młodzieżą, rodziców stojących przed koniecznością rozwiązywania konfliktów z własnym dzieckiem, nauczycieli, psychologów i pedagogów szkolnych. Może stanowić cenną pomoc dla wychowawców w zrozumieniu zachowania dziecka w wieku szkolnym w sytuacjach konfliktu społecznego i spojrzeniu na przyczyny tego zachowania z jego perspektywy. Znajomość przesłanek sposobów radzenia sobie dzieci i młodzieży w sytuacjach konfliktowych, występujących w różnych środowiskach wychowawczych, może być ważna dla społecznej praktyki wychowania.
Spis treści:

Wprowadzenie

Część I. Sytuacje konfliktu społecznego w percepcji dzieci i młodzieży

1. Specyfika konfliktów interpersonalnych wśród dzieci – analiza zjawiska
Małgorzata Kuśpit
 
2. Uczeń w sytuacji konfliktów szkolnych
Krzysztof Polak
 
3. Konflikty w szkole średniej – spojrzenie uczniów i nauczycieli
Ewa Przygońska
 
4. Komunikacja i zachowania niewerbalne wyzwalające i potęgujące konflikty w szkole
Wiesław Sikorski
 
5. Wspieranie uczniów w sytuacjach trudnych
Tomasz Zimny
 
6. Nauczyciel i uczeń w sytuacjach konfliktowych
Magdalena Król-Zielińska, Renata Śleboda
 
7. Konflikty w rodzinie uwarunkowane wadliwą komunikacją
Wiesław Sikorski
 
Część II. Sposoby radzenia sobie dzieci i młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego – przyczyny i skutki
 
1. Zachowania uczestników konfliktu interpersonalnego
Krystyna Balawejder
 
2. Style rozwiązywania konfliktów i ich efekty w relacji między rodzicami i adolescentami – prezentacja narzędzi pomiaru
Bogusława Lachowska
 
3. Sposoby rozwiązywania konfliktów rodzinnych w percepcji młodzieży różniącej się korzystaniem z mediów
Agnieszka Filip
 
4. Percepcja postaw wychowawczych rodziców a obronne strategie radzenia sobie młodzieży w sytuacjach społecznego konfliktu
Danuta Borecka-Biernat
 
5. Style funkcjonowania młodzieży w sytuacjach społecznych – uwarunkowania temperamentalne i rodzinne
Krystyna Węgłowska-Rzepa
 
6. Rola poczucia sensu życia w radzeniu sobie ze stresem wśród młodzieży
Dariusz Krok

» Temperamental and Familial Discriminants of Aggression Strategy Used by Adolescent Youth in Difficult Social Situations, The New Educational Reviev, volume 21/2010 »


prof. dr hab. Teresa Rostowska:

Problematyka dotycząca sytuacji konfliktowych w środowisku rówieśniczym, szkolnym i rodzinnym mieści się w nurcie szeroko pojętej psychologii wychowawczej. (...) Stwierdzam, że sam pomysł opublikowania tej książki jest godny uwagi, gdyż brak jest opracowań naukowych na ten temat. (...) Z pewnością stanowić będzie cenne uzupełnienie literatury przedmiotu w obszarze problemów dotyczących sytuacji konfliktowych w różnych środowiskach wychowawczych.

Danuta Borecka-Biernat
prof. nadzw. UWr, dr hab. Kierownik Zakładu Psychologii Edukacji i Wychowania w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę zaburzeń zachowania w podokresie wczesnej adolescencji, a szczególnie odnoszą się do determinant stosowanych przez młodzież strategii radzenia sobie z trudnościami w sytuacjach społecznych.

Książki tego autora

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane