• Superwizja w praktyce. Rozwiń swoją refleksyjność

Superwizja w praktyce. Rozwiń swoją refleksyjność

  • Autor: Grudziewska Ewa Ziomek-Michalak Katarzyna
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8270-402-0
  • Data wydania: 2025
  • Liczba stron/format: 190/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

59,00 zł

53,10 zł

Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 53,10 zł

10% taniej

Darmowa dostawa od 200 zł

Wysyłka w ciągu 24h


Dostępność: Duża ilość w magazynie

Współczesna praktyka zawodowa stawia przed nami wyzwania, które wymagają nie tylko doskonałego przygotowania merytorycznego, ale także zdolności do nieustannej refleksji nad własnym działaniem. W świecie dynamicznych zmian, rosnącej złożoności problemów i coraz wyższych wymagań, samorozwój staje się kluczowym elementem efektywnej pracy. Właśnie dlatego refleksyjność – umiejętność analizy własnych myśli, działań i emocji – jest dziś jedną z najważniejszych kompetencji zawodowych.

Książka przybliża koncepcję superwizji jako narzędzia wspierającego rozwój refleksyjności w codziennej pracy zawodowej oraz rozwoju osobistym. Potencjał superwizji może się przysłużyć sprawniejszemu funkcjonowaniu osób nie tylko pracujących w profesjach pomocowych, jak praca socjalna czy psychoterapia, ale też w innych zawodach polegających na pracy z ludźmi. Superwizja, choć tradycyjnie kojarzona z psychologią czy terapią, znajduje coraz szersze zastosowanie w innych dziedzinach: edukacji, pracy socjalnej, biznesie i coachingu. To przestrzeń, w której  profesjonaliści  mogą bezpiecznie przyjrzeć się swoim doświadczeniom, zyskać nowe perspektywy i lepiej zrozumieć własne reakcje. Dzięki superwizji można nie tylko doskonalić warsztat pracy, ale także rozwijać samoświadomość, empatię i umiejętność podejmowania świadomych decyzji.

Książka skierowana jest do osób, które pragną lepiej zrozumieć mechanizmy stojące za ich działaniami, uczą się na własnych doświadczeniach i chcą budować bardziej świadome relacje zawodowe i osobiste. Czytelnik znajdzie tu zarówno teoretyczne wprowadzenie do superwizji i refleksyjności, jak i praktyczne wskazówki, które pomogą stosować te narzędzia we własnej pracy i życiu osobistym. Autorki, bazując na doświadczeniu i badaniach, pokazują, jak konstruktywnie korzystać z superwizji, aby stała się ona prawdziwym wsparciem w rozwoju zawodowym i osobistym.

Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61

Recenzja

Dr hab. Jerzy Szmagalski, prof. em. UW:

(…) książka ma potencjał otwarcia perspektywy wprowadzania superwizji w innych profesjach polegających na pracy z ludźmi niejako rozszerzając jej przydatność poza utrwalone już u nas jej zastosowania w kręgu profesjonalnych psychoterapeutów. Autorki przedstawiły zarys projektu wdrożenia superwizji do pomocy w pracy nauczycieli, już stosowanej zagranicą, a u nas mogący być podporą starań o jej wprowadzanie. (…) Publikacja ma istotne zalety dydaktyczne. Jej wyposażenie w liczne wizualizacje w postaci diagramów opisywanych procesów w superwizji może przyciągnąć zainteresowanie nią osób także spoza profesji pomocowych i wzmacniać jej funkcję kształcącą. Rozdział o intrygującym tytule Teczka z narzędziami do pracy superwizyjnej może zachęcać do praktycznego ich wykorzystania zarówno w certyfikacyjnym kształceniu superwizorów (np. w pracy socjalnej), samokształceniu superwizorów, jak i szkoleniowych symulacjach superwizji.


Dr hab. Izabela Krasiejko, prof. UJD:

Tematyka, którą wybrały Autorki do monografii jest więc istotna, zarówno z poznawczej, jak i praktycznej perspektywy. Myślenie refleksyjne jest bardzo ważne w doskonaleniu zawodowym pracowników różnych instytucji. Praca z ludźmi, często nieufnymi, niezwykle wrażliwymi na sposób traktowania, zarówno na poziomie komunikatów werbalnych, jak i niewerbalnych, przy zmieniających się okolicznościach życiowych wymaga elastyczności, rozpatrywania każdej sprawy w sposób zindywidualizowany (…). W części praktycznej Autorki omówiły wybrane metody i techniki superwizyjne, m.in. metodę rozwiązywania problemów, która posługuje się omawianiem krytycznych przypadków, burzą mózgów, dyskusją, a także pracą z zastosowaniem metafory oraz metody symulacyjne, w tym odgrywanie ról.

Fragment książki

Przeczytaj fragment

Autor książki

Grudziewska Ewa

doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, pedagog resocjalizacyjny, arteterapeutka. Autorka dwóch serii wydawniczych: Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą. Programy zajęć oraz Metodyka pracy socjalnej oraz książek i artykułów naukowych z zakresu resocjalizacji i pracy socjalnej.

Ziomek-Michalak Katarzyna

Doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, trener umiejętności społecznych, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie. Studiowała teacher training w PABO Arnhem en Nijmegen (Holandia). Łączy zainteresowania naukowe z pasją do pracy metodą projektu - jako entuzjastka team building i współpracy międzypokoleniowej jest autorką i koordynatorką wielu projektów edukacyjnych i animacyjnych.

Spis treści:

Wstęp

Rozdział I. Superwizja – założenia teoretyczne i zastosowanie w praktyce

1. Czym jest superwizja?
2. Rodzaje i funkcje superwizji
3. Superwizja jako czynnik chroniący przed wypaleniem zawodowym
4. Kompetencje superwizora
5. Zastosowanie superwizji
6. Ewaluacja superwizji

Rozdział II. Refleksyjność warunkiem uczenia się i rozwoju


1. Czym jest refleksyjność?
2. Refleksyjność w superwizji

Rozdział III. Superwizja grupowa

1. Modele superwizji grupowej
2. Style superwizji grupowej – koncepcja Hawkinsa i Shoheta
3. Superwizja grupowa w kształceniu
4. Superwizja grupowa a kultura organizacyjna

Rozdział IV. Teczka superwizora – techniki i narzędzia superwizyjne w praktyce

1. Wybrane techniki stosowane w superwizji
2. Techniki i narzędzia dla superwizora do prowadzenia spotkań superwizyjnych

Schemat spotkania superwizyjnego
Superwizja – etapy pracy
Scenariusz superwizji indywidualnej skoncentrowanej na rozwijaniu samokontroli
Schemat tworzenia alternatywnych scenariuszy
Scenariusz superwizji grupowej skoncentrowanej na wzmacnianiu współpracy
Sesja superwizji – przykładowe pytania
Ewaluacja sesji superwizji
Przykładowy kontrakt na prowadzenie superwizji
Kontrakt w superwizji, z jeszcze innej perspektywy
Kontrakt w superwizji – zasady spotkań
Arkusz superwizji następczej
Arkusz superwizji uczestniczącej – spotkanie z klientem
Arkusz superwizji zajęć grupowych
Przykładowy scenariusz sesji superwizji grupowej
Schemat superwizji opartej na analizie potrzeb
Schemat superwizji oparty na metodzie feedforward
Schemat przykładowej sesji superwizji grupowej w oparciu o metodę pracy Konferencja przypadku
Superwizja oparta na dowodach
Nasz park
Co nas stresuje w grupie?
Podświadome nastawienia
Wielkie oczekiwania
Wymiana doświadczeń
Arkusz do ewaluacji sesji superwizyjnej
Oplotkowanie
Jak Ci minął tydzień?
Refleksja grupowa

3. Techniki i narzędzia dla superwizora do samooceny pracy własnej i kompetencji

Moje cele. Będę superwizorem
Profesjonalny superwizor to Ja
Moje kompetencje jako superwizora
Moje oczekiwania
Ja jako superwizor
Ja jako superwizor za rok

4. Techniki i narzędzia dla osób superwizowanych

Parking pytań
Analiza SWOT – schemat
Drzewo decyzyjne (drzewo celów)
Przykładowe pytania do refleksji po superwizji
Kwestionariusz oceny superwizora przez osobę superwizowaną
Emocjonalna apteczka pierwszej pomocy, czyli kontakt z trudnymi
emocjami w superwizji
Mapa empatii
Dziennik empatii
Arkusz refleksji do sesji superwizji
Diagram Ishikawy
Piramidalny problem
Mój dom
Schody pełne lęków
Drzewo mojej wdzięczności
Bohater książki
Arkusz autorefleksji – czynniki ryzyka wypalenia zawodowego
Arkusz refleksji – przeciwdziałanie wypaleniu zawodowemu
Dłoń autorefleksji
Refleksyjne pytania
Balon z helem
Model pogody
Osobisty raport pogodowy

Bibliografia

Aggett P. (2015). A six-step invariant consultation model: Helping family workers have new ideas for going forward. Context, 139, s. 19–21.
Bassot B. (2013). The Reflective Journal. Capturing your Learning for Personal & Professional Development Basingstoke: Palgrave.
Bąbska B., Popłońska-Kowalska M. (2014), Realizacja procesu superwizyjnego, (w:) M. Grewiński, B. Skrzypczak (red.), Superwizja pracy socjalnej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa, s. 295–312.
Bilska E. (2004), Jak Feniks z popiołów, czyli syndrom wypalenia zawodowego, Niebieska Linia,  4, s. 3–7.
Bion W. (1962). The psycho-analytic study of thinking. A theory of thinking. The International Journal of Psychoanalysis. 43, s. 306–310.
Bogo M., Globerman J., Sussman T. (2004) Field instructor competence in group supervision: Students’ views. Journal of Teaching in Social Work, 24, s. 199–216.
Bojanowicz J., Guzak M. (2017). Superwizja jako narzędzie doskonalenia zawodowego pracowników socjalnych, Polish Journal of Continuing Education, 4, s. 138–147.
Borton T. (1970). Reach, Teach and Touch, Mc Graw Hill, London.
Chojak M. (2021). Superwizja w placówkach oświatowych – możliwość czy konieczność, (w:) B. Sordyl-Lipnicka, K. Wojtanowicz (red.), Superwizja w zawodach wsparcia społecznego. Rozważania teoretyczne, empiryczne i implikacje praktyczne, Uniwersytet Papieski im. Jana Pawła II w Krakowie Wydawnictwo Naukowe, Kraków, s. 145–157. DOI: http://dx.doi.org/10.15633/9788374389006.12
Clutterbuck D. Whitaker, C., Lucas M. (2016). Coaching Supervision: A Practical Guide for Sxupervisees. Routledge: Maidenhead.
Curedale R. (2016). Empathy Mapa: Stand in Your Customer’s Shoes, Design Community College.
Chrost  M. (2017). Refleksyjność w wychowaniu. Proces poznawania siebie. Studia Paedagogica Ignatiana. T. 20, nr 2, s. 131–144. DOI: 10.12775/SPI.2017.2.006, dostęp dnia: 27.02.2025.186 Superwizja w praktyce. Rozwiń swoją refleksyjność
Chudy W. (2006). Refleksja, (w:) T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 5, Warszawa.
Czechowska-Bieluga M. (2021).  Superwizja (w:) pracy socjalnej – wybrane podejścia i konteksty, (w:) B. Sordyl-Lipnicka, K. Wojtanowicz (red.), Superwizja w zawodach wsparcia społecznego. Rozważania teoretyczne, empiryczne i implikacje praktyczne (s. 31–42). Wydawnictwo UPJPII: Kraków.
Domaradzki P., Krzyszkowski J., Sosnowski M., Włoch A. (2016), Superwizja pracy socjalnej dla praktyków. Akademia samorządowa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Donald W.E. (2022). The Conceptualisation of Weather as a Career Metaphor, Sustainability, 14 (14), 8856; https://doi.org/10.3390/su14148856
Doran, G.T. (1981). There’s a S.M.A.R.T. way to write managements’s goals and objectives. Management Review, 70(11), s. 35–36.
Dróżka W. (2011). Od pewności ku refleksyjności w  zawodzie nauczycielskim. Przyczynek do dyskusji, Przegląd Pedagogiczny, 2, s. 135–151.
Dudak A., Sarzyńska E. (2001), Superwizja jako dziedzina doradztwa zawodowego, (w:) J. Kargul (red.), Dyskursy młodych andragogów 2, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. T. Kotarbińskiego: Zielona Góra.
Dugmore P., Partridge K., Sethi I., Krupa-Flasinska M. (2018). Systemic supervision in statutory social work in the UK: Systemic rucksacks and bells that ring. European Journal of Social Work. 21(3), s. 400–414.
Dujanowicz K., Chraniuk A. (2016a). Model Superwizji Grupowej (MSG TM ) – https://hrpolska.pl/rozwoj/narzedzia/model-superwizji-grupowej-msg, dostęp z dnia: 1.11.2024.
Dujanowicz, K., Chraniuk, A. (2016b). Superwizja w coachingu. Lublin: Wydawnictwo Słowa i Myśli.
Ferreira M., Grewiński M., Jorge J.R., Geletta K. (2014). Superwizja jako instrument rozwoju zawodowego w służbach społecznych. Mazowieckie Centrum Polityki Społecznej. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. J. Korczaka w Warszawie.
Garvin C.D., Seabury B.A. (1998). Działania interpersonalne w pracy socjalnej. Procesy i procedury, t. 1, Biblioteka Pracownika Socjalnego, Śląsk, Katowice.
Gibbs G. (1988). Learning by doing: A guide to teaching and learning methods. Oxford: Oxford Further Education Unit.
Golba L., Kowalewska I. (2022). Interwizja i autosuperwizja jako narzędzia budowania dobrostanu nauczyciela, https://www.lscdn.pl/pl/publikacje/cww/wpio/13402,Interwizja-i-autosuperwizja-jako-narzedzia-budowania-dobrostanu-nauczyciela.html, dostęp z dnia: 30.10.2024.
Golczyńska-Grondas, A., Waniek, K. (2022). Superwizja w jakościowych badaniach społecznych. O radzeniu sobie z trudnymi emocjami badających i badanych. Przegląd Socjologii Jakościowej, 18(4), 6–33. https://doi.org/10.18778/1733-8069.18.4.01.
Greenaway  R.,  http://wilderdom.com/experiential/elc/ExperientialLearningCycle.htm, dostęp z dnia 15.10.2024.
Grewiński M., Jaworska-Matys D., Skrzypczak B. (2014), Standard superwizji pracy socjalnej i jego  charakterystyka – propozycja zespołu projektowego WSP im. J. Korczaka i Stowarzyszenia CAL, (w:) M. Grewiński, B. Skrzypczak, Superwizja pracy socjalnej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna TWP im. Janusza Korczaka w Warszawie, Centrum Aktywności Lokalnej, Warszawa, s. 331–344.
Grudziewska E. (2020). (Nie)potrzebna superwizja – komunikat z badań wśród funkcjonariuszy Służby Więziennej, Annales Universitatis Maria Sklodowska Curie, Sectio J,  4, s. 223–238.
Grudziewska E., Ziomek-Michalak K. (2023). Aplicational of digital tools and technologies in social work practice – experience form the project „Educational of the future – distance vocational learning and training. Polityka Społeczna, 594(10), s. 30–36. https://doi.org/10.5604/01.3001.0054.0931.
Hałas (2011). Refleksyjność jako zasada i problem teorii społecznej. Zagadnienia Naukoznawstwa. 2(188), s. 192–193.
Hawkins P., Shohet  R. (2012). Supervision in the helping professions. New York: McGraw-Hill Education.
Henderson P., Holloway J., Millar A. (2014). Superwizja w praktyce. Jak zostać superwizorem w zawodach nakierowanych na wspieranie i pomaganie, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa.
Heron J. (1991). Helping the Client: A creative practical guide. Londyn: Sage Publications.
Heron J. (1976). Six Category Intervention Analysis, British Journal of Guidance and Counselling, 4(2), s. 143–155.
Johns C. (2000). Becoming a Reflective Practitioner, Oxford: Blackwell Science.
Kolb D.A. (1984). Experiential Learning, Experience as the source of learning and development, Prentice Hall, Englewood Cliffs.
Kadushin A., Harkness D. (2002). Supervision in social work, Colombia University Press: New York.
Kirby A. (2003). Gry szkoleniowe. Materiały dla trenerów, Wydawnictwo Wolters Kluwer,
Oficyna Ekonomiczna, Oddział. Polskich Wydawnictw Profesjonalnych Sp.z o.o: Warszawa.
Krasiejko I. (2023). Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk. Refleksyjna edukacja metodyki pracy socjalnej, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
Krzyszkowski J. (2021). Superwizja jako narzędzie zarządzania zasobami ludzkimi w pomocy społecznej, w: B. Sordyl-Lipnicka, K. Wojtanowicz (red.). Superwizja w zawodach wsparcia społecznego. Rozważania teoretyczne, empiryczne i implikacje praktyczne, Wydawnictwo UPJPII: Kraków, (s. 51–60). DOI: http://dx.doi.org/10.15633/9788374389006.05188 Superwizja w praktyce. Rozwiń swoją refleksyjność
Krzyszkowski J. (2018). Rekomendacje do pracy superwizyjnej z wolontariuszami – seniorami, PAFW, Towarzystwo Inicjatyw Twórczych ę, Generator Innowacji Sieci Wsparcia: Łódź.
Krzyszkowski J.  (1997). Elementy organizacji z zarządzania w pomocy społecznej, Omega-Praxis: Łódź.
Lees A., Cooper A. (2019). Reflective practice groups in a  children’s social work setting – what are the outcomes, how do they work and under what circumstances? A new theoretical model based on empirical findings. Journal of Social Work Practice, 1(35), s. 1–17.
Leśny  A.  (2023).  Oplotkowanie  –  niezwykła  metoda  wsparcia  trenerskiego.  https://
epale.ec.europa.eu/pl/blog/oplotkowanie-niezwykla-metoda-wsparcia-trenerskiego – dostęp z dnia: 1.11.2024.
Leśny A., Vullings F. (2018). Scale of Cooperation w: I. Lisin, P. Kida (red.) OUTDOOR EDUCATION from theory to practice, Foundation Institute of Animation and Social Developmen: Wrocław.
Łuczyńska M., Olech A. (2013). Wprowadzenie do superwizji pracy socjalnej, Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich: Warszawa.
Łuszczyńska, M. (2017). Superwizja w socjoterapii – z rozwiązaniami z systemu pomocy społecznej w tle, (w:) E. Grudziewska (red.), Socjoterapia dzieci i młodzieży. Programy zajęć (Cz. 3) (s. 24–46), Difin: Warszawa.
Maclean S. (2016). A new model for social work reflection: whatever the weather. Professional Social Work,1, 28–29.
Mańkowska  B. (2024). Superwizja – jak chronić się przed wypaleniem zawodowym i utratą zdrowia, Wolters Kluwer: Warszawa.
McGoldrick M. (1988). Ethnicity and the family life cycle. (w:) B. Carter, M. McGoldrick (red.), The changing life cycle: A framework for family therapy (s. 42–91). New York: Gardner Press.
Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B. (2005). Trening twórczości, GWP: Gdańsk.
Paliga N. (2023). Raport z Ogólnopolskiego Badania Dobrostanu Zawodowego Nauczycieli Akademii Librus.
Perkowska-Klejman A. (2018). Refleksyjność w  kontekście uczenia się. Poszukiwanie pojęć, modeli i metod. Przegląd literatury przedmiotu. CEO, PAFW: Warszawa.
Perkowska-Klejman A. (2013). Modele refleksyjnego uczenia się, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja, nr 1(61), s. 75–90.
Prejzner M. (2013). Ja wygrywam – Ty wygrywasz. Niebieska Linia, 1(84), s. 24.
Proctor K. (1997). The bells that ring: A process for group supervision. Australian and New Zealand Journal of Family Therapy, 18(4), s. 217–220.
Ruch G. (2007). „Knowing”, Mirroring and Containing: Doświadczenia w prowadzeniu seminariów  z  obserwacji  dzieci  na  platformie  Post-Qualification  Child  Care  Programme 2007”. Social Work Education: The International Journal, 26(2), s. 169–184.
Serkowska W. (2012). Superwizja – model i zastosowanie w praktyce rozwoju coachów. Coaching Review, 1(4), s. 88–103.
Sęk H. (2004). Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Schön D. (1987). Educating the Reflective Practitioner: Toward a  New Design for Teaching and Learning in the Profession. Oxford: Jossey-Bass Publishers.
Siemionow J. (2024). Superwizja w edukacji: nowy model wsparcia i rozwoju zawodowego nauczycieli, Lubelski Rocznik Pedagogiczny, nr 2, s. 75–87.  
Staempfli A., Fairclough A. (2018). Intervision and Professional Development: An Exploration of a Peer-Group Reflection Method in Social Work Education. British Journal of Social Work. 49(5), s. 1254–1273. doi:10.1093/bjsw/bcy096
Syrek-Kosowska A. (2022). Model 7 perspektyw. https://askexpert.com.pl/zarzadzanie-talentami-ocena-potencjalu-menedzerskiego/, dostęp z dnia: 1.11.2024).
Szmagalski J. (2011a). Koncepcje superwizji pracy socjalnej, (w:) J. Szmagalski (red.),
Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa, s. 11–45.
Szmagalski J. (2011b). Procedury i zastosowania superwizji pracy socjalnej, (w:) J. Szmagalski (red.), Superwizja pracy socjalnej. Zastosowania i dylematy, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa, s. 46–77.
Szmagalski J. (2009). Stres i wypalenie zawodowe pracowników socjalnych, Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa.
Szyszka M. (2014). Zarządzanie superwizyjne, w: M. Grewiński, B. Skrzypczak (red.),
Superwizja pracy socjalnej, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Janusza Korczaka w Warszawie, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL,
Warszawa, s. 277–294.
Tucholska S. (2001). Christiny Maslach koncepcja wypalenia zawodowego: etapy rozwoju, Przegląd Psychologiczny, nr 3, 301–317.
Wasonga  C.O., Wanzare  Z.,  Rari  B.O.  (2011). Adults  helping  adults: Teacher-initiated supervisory option for professional development, International Journal of Educational Administration and Policy Studies, Vol. 3(8), pp. 117–120. https://www.academia.
edu/100187123/Adults_helping_adults_Teacher_initiated_supervisory_option_for_professional_development?uc-g-sw=40696905, dostęp z dnia: 2.11.2024.
Wojtanowicz K., Białas A. (2024). Proces superwizji pracy socjalnej. Refleksja 5-lecia praktyki certyfikowanej superwizji pracy socjalnej w  Polsce. Praca Socjalna, 1(39), s. 137–149.
Wonnacott J. (2012). Mastering Social Work Supervision, Jessica Kingsley Publishers, London-Philadelphia.
Worobiej T. (2009). Superwizja w pracy trenera, w: STOProcent jakości szkolenia w sektorze pozarządowym, Stowarzyszenie Trenerów Organizacji Pozarządowych, Warszawa, s. 134–153. 190 Superwizja w praktyce. Rozwiń swoją refleksyjność
https://libguides.cam.ac.uk/reflectivepracticetoolkit/whatisrefle ctivepractice, dostęp z dnia: 4.11.2024.
https://avigon.pl/specjalizacja/superwizor, dostęp z dnia: 30.10.2024.
https://www.parpa.pl/index.php/certyfikacja-terapeutow/program-certyfikacji, dostęp z dnia: 30.10.2024.
https://www.kbpn.gov.pl/portal?id=11733740, dostęp z dnia: 30.10.2024.
http://radasuperwizorow.pl/warunki-aplikacji/, dostęp z dnia: 30.10.2024.