• Uwikłani w świat pieniądza i konsumpcji. O socjalizacji ekonomicznej dzieci i młodzieży

Uwikłani w świat pieniądza i konsumpcji. O socjalizacji ekonomicznej dzieci i młodzieży

  • Autor: Maryla Goszczyńska Sabina Kołodziej Agata Trzcińska
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7641-640-3
  • Data wydania: 2012
  • Liczba stron/format: 168/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 38.00 zł

    26.60 zł

  • 30% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość w magazynie

Uwaga: koniec nakładu, książka może posiadać defekty w postaci poszarzałej okładki, zgiętego rogu itp.


Książka powstała w celu przedstawienia najważniejszych problemów związanych z tworzeniem się w umyśle dzieci i młodzieży subiektywnego obrazu świata ekonomii. Zdarzenia, zjawiska, procesy i instytucje ekonomiczne, istniejąc obiektywnie, są jednocześnie odbierane subiektywnie i wywierając silny wpływ na stany emocjonalne dziecka, kształtują jego postawy, opinie, poszerzają jego wiedzę, a w konsekwencji decydują o jego zachowaniach. W publikacji omówiono m.in., czym jest socjalizacja ekonomiczna, przedstawiono wyniki współczesnych polskich badań, charakteryzujących poszczególne elementy dziecięcej wiedzy ekonomicznej. Omówiono także formy aktywności ekonomicznej dzieci i młodzieży oraz działania edukacyjne poszerzające ich świadomość w tym zakresie.

Spis treści:

Przedmowa
 
Rozdział 1. Socjalizacja ekonomiczna - zakres problematyki badań i ich metodologia
Maryla Goszczyńska
 
1.1. Czym jest socjalizacja ekonomiczna? 
1.2. Kontekst teoretyczny i główne kierunki badań nad socjalizacją ekonomiczną dzieci i młodzieży
1.3. Metodologia badań socjalizacji ekonomicznej
Podsumowanie
 
Rozdział 2. Struktura i elementy wiedzy ekonomicznej dzieci i młodzieży
Sabina Kołodziej
 
2.1. Co dzieci wiedzą o pieniądzu i jego funkcjach?
2.2. Rozumienie funkcjonowania banków przez dzieci i młodzież
2.3. Praca i bezrobocie
2.4. Ubezpieczanie dóbr materialnych
2.5. Nierówność statusu materialnego - percepcja bogactwa i ubóstwa
2.6. Rozumienie podstawowych praw ekonomicznych
Podsumowanie
 
Rozdział 3. Aktywność ekonomiczna dzieci i młodzieży
Agata Trzcińska
 
3.1. Źródła dochodów dzieci i młodzieży
3.1.1. Rola kieszonkowego w nabywaniu wiedzy ekonomicznej
3.1.2. Stała i dorywcza praca dzieci i młodzieży
3.2. Inwestowanie czy wydawanie pieniędzy?
3.2.1. Postawy, motywy i formy oszczędzania
3.2.2. Zasięg i formy zachowań konsumenckich
Podsumowanie
 
Rozdział 4. Rola oddziaływań społecznych i edukacyjnych w socjalizacji ekonomicznej dzieci i młodzieży
Maryla Goszczyńska, Sabina Kołodziej
 
4.1. Edukacja ekonomiczna w rodzinie i oddziaływanie osób znaczących
4.2. Oddziaływania rówieśników
4.3. Pozytywne i negatywne aspekty przekazów reklamowych
4.4. Źródła i konsekwencje stereotypów ról płciowych
4.4.1. Proces kształtowania się ról płciowych
4.4.2. Negatywne konsekwencje stereotypów płciowych dla socjalizacji ekonomicznej
4.5. Instytucjonalne formy edukacji ekonomicznej
Podsumowanie
 
Zakończenie - perspektywa i kierunki dalszych badań
Maryla Goszczyńska, Sabina Kołodziej, Agata Trzcińska
 
Bibliografia
Streszczenie
Załączniki
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy

Maryla Goszczyńska
psycholog, profesor na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania naukowe obejmują problematykę podejmowania decyzji oraz percepcji i akceptacji ryzyka, a także psychologii ekonomicznej ? ze szczególnym uwzględnieniem kwestii bezrobocia, radzenia sobie ze stresem ekonomicznym, adaptacji do zmian na rynku pracy oraz uwarunkowań podejmowania działań przedsiębiorczych przez młodzież. Autorka pracy: Człowiek wobec zagrożeń. Psychologiczne uwarunkowania oceny i akceptacji ryzyka (1997) oraz redaktorka naukowa książek: Psychologia zachowań ryzykownych. Koncepcje, badania, praktyka (2006; wspólnie z Ryszardem Studenskim), Człowiek wobec wyzwań i dylematów współczesności. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Józefowi Kozieleckiemu (2006; wspólnie z Elżbietą Aranowską), Psychologiczne uwarunkowania zachowań ekonomicznych. Przedsiębiorczość, pieniądze, konsumpcja (2010; wspólnie z Małgorzatą Górnik-Durose). Ma w dorobku wiele artykułów naukowych i popularnonaukowych oraz rozdziałów w pracach zbiorowych z zakresu psychologii.

Sabina Kołodziej

psycholog i ekonomistka, adiunkt w Akademii Leona Koźmińskiego. Zajmuje się problematyką przedsiębiorczości i jej uwarunkowaniami osobowościowymi oraz kulturowymi, znaczeniem wiedzy o gospodarce w podejmowaniu przez ludzi aktywności ekonomicznej, a także uwarunkowaniami skłonności do płacenia podatków lub jego unikania. Autorka artykułów na­ukowych oraz rozdziałów w pracach zbiorowych. Jest wiceprezesem Akademickiego Stowarzyszenia Psychologii Ekonomicznej oraz członkinią innych towarzystw naukowych, m.in. IAREP.


Agata Trzcińska

psycholog i ekonomistka, doktorantka Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na zagadnieniach socjalizacji ekonomicznej dzieci i młodzieży, w szczególności dotyczących oszczędzania pieniędzy oraz rozumienia mechanizmów funkcjonowania instytucji bankowych. Autorka artykułów naukowych i rozdziałów w książkach poświęconych tej problematyce. Jest członkinią Akademickiego Sto­warzyszenia Psychologii Ekonomicznej oraz International Association for Reaserch in Economic Psychology (IAREP). Stypendystka programów „Doktoraty dla Mazowsza” (2010) oraz „Potencjał naukowy wsparciem dla gospodarki Mazowsza” (2011).


Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane