• Szkoła bez agresji. Od mediacyjnego kształcenia do bezkonfliktowego wychowania

Szkoła bez agresji. Od mediacyjnego kształcenia do bezkonfliktowego wychowania

  • Autor: Beata Prościak
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7641-830-8
  • Data wydania: 2013
  • Liczba stron/format: 272/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 52.00 zł

    26.00 zł

  • 50% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość w magazynie

Książka przeznaczona jest dla podwójnego odbiorcy. Łączy wymagania stawiane monografii naukowej z ujęciem popularyzatorskim, przeznaczonym do szerszej rzeszy odbiorców. Adresowana jest zarówno do dydaktyków, jak i studentów oraz nauczycieli polonistów w dobie reformy, z myślą o maturze 2015 roku. Jednak jej szczególna wartość polega na pokazaniu nauczycielom i wychowawcom sposobu na eliminowanie agresji i patologii wśród młodzieży.

W ramach nowych pomysłów wniesionych do nauki, publikacja prezentuje nową metodę nauczania języka polskiego (piramida mediacji). Pokazuje też możliwości wykorzystania jej jako metody ponadprzedmiotowej. Zawiera propozycje nowych rozwiązań maturalnych, wykorzystujących zaproponowaną metodę w kontekście kształcenia różnych typów inteligencji uczniów, zarówno zdolnych, jak i z dysfunkcjami, pod kątem krytycznej i alternatywnej akceptacji zainteresowań i fascynacji młodzieży. Głównym efektem takiej edukacji ma być nakierowanie uwagi nauczycieli na innowacyjność i nietypowość rozwiązań po to, aby wychować radosnych i twórczych młodych ludzi, którzy potrafiliby bezkonfliktowo i mediacyjnie, zarówno obecnie, jak i w przyszłości, rozwiązywać swoje problemy.

Spis treści

Wstęp
 
Rozdział 1. Współczesne mity o nauczycielu i jego wizerunki
 
1.1. Nauczyciel – mediator
 
Rozdział 2. O współczesnych uzależnieniach
 
2.1. Uzależnienie od mediów a manipulacja
2.2. „Pokolenie spektaklu”
2.3. Charakter fi lmowych zainteresowań współczesnej młodzieży
 
Rozdział 3. Jak mówić o cierpieniu i bólu z radością?
 
Rozdział 4. O mediacjach
 
Rozdział 5. O inteligencjach wielorakich
 
Rozdział 6. O mediacjach uwzględniających różne typy inteligencji uczniów
 
6.1. O metodzie – piramida mediacji i leksyjna piramida mediacji
 
Rozdział 7. Spojrzenie młodzieży na nieagresywny i bezkonfliktowy wymiar życia człowieka w oparciu o literaturę – stan obecny
 
Rozdział 8. Czy można nabyć umiejętności mediacji, zdając dzisiejszą maturę z języka polskiego?
 
Rozdział 9. Nowy kształt matury z języka polskiego
 
Rozdział 10. Mediacje w pracy i w życiu dorosłym
 
Rozdział 11. Piramida mediacji literackich w obszarze wielu inteligencji – przykłady
 
Rozdział 12. Między krytyczną i alternatywną akceptacją a lansowaniem fascynacji młodych – czyli o możliwościach przełożeń w piramidzie mediacji
 
Zakończenie
Bibliografia
Aneks

prof. UAM dr hab. Jerzy Kaniewski, Zakład Dydaktyki IFP UAM w Poznaniu:

Książka Beaty Prościak jest bez wątpienia propozycją wartościową poznawczo i nowatorską dydaktycznie, (…) może wywołać zainteresowanie zarówno praktykujących nauczycieli języka polskiego, jak i badaczy dydaktyki polonistycznej. (...) Wspominałem już o nowatorstwie dydaktycznym, które sprowadza się nie tylko do zaproponowania nowej w kształceniu polonistycznym metody pracy z tekstem (do praktykowania nie tylko zresztą na lekcjach literackich), ale i do przekonującej propozycji działań nakierowanych na rozwiązywanie konfliktów (przeciwdziałanie agresji), dających się wykorzystać również podczas lekcji innych przedmiotów. Obok zalet praktycznych, za które uważam przede wszystkim obszerną prezentację lekcyjnych rozwiązań dostosowanych do prezentowanego przez grupę uczniów typu inteligencji czy też propozycję nowego formułowania tematów wypracowań w pracy szkolnej i na maturze pisemnej (istotną zwłaszcza w perspektywie zmian zapowiadanych na 2015 rok), książka odświeża również u praktykujących nauczycieli niezbędną w pracy z uczniem wiedzę teoretyczną z dziedziny psychologii, a zwłaszcza komunikacji społecznej.

Beata Prościak
doktor nauk humanistycznych, wykładowca akademicki, nauczyciel. Tytuł uzyskała w Uniwersytecie Pedagogicznym im.Komisji Narodowej w Krakowie. Była wieloletnim wykładowcą w Państwowej Wyższej Szkole Wschodnioeuropejskiej w Przemyślu oraz w Wyższej Szkole Zarządzania w Rzeszowie. Ponadto współpracowała z Centralną Komisją Egzaminacyjną w Warszawie oraz Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie, Ministerstwem Edukacji Narodowej w Warszawie. Pracuje też jako nauczyciel języka polskiego w Zespole Szkół Technicznych w Leżajsku. Autorka ponad 35 publikacji naukowych. Prezentowała swoje wystąpienia naukowe podczas kilkudziesięciu konferencji krajowych i międzynarodowych.

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane