Spis treści:
Wstęp
1. Rozwój e-edukacji w Polsce i na świecie
1.1. Krótka historia rozwoju kształcenia na odległość
1.1.1. Kształcenie korespondencyjne
1.1.2. Nowe technologie w kształceniu na odległość
1.2. E-edukacja nowoczesną odmianą kształcenia zdalnego
1.2.1. Pierwsze studia zdalne
1.2.2. Internet w kształceniu na odległość
1.3. E-learning wirtualnym środowiskiem uczenia się
1.3.1. Dostęp do Internetu w Polsce
1.3.2. Społeczność sieciowa w e-edukacji
1.3.3. Wirtualne środowisko edukacyjne
1.3.4. Budowanie więzi sieciowej w grupie e-learningowej
2. Różne spojrzenia na e-edukację
2.1. Definicje e-learningu
2.1.1. Potoczne rozumienie e-learningu
2.1.2. Aspekty e-learningu
2.1.3. E-learning korporacyjny i akademicki
2.1.4. Zakres zastosowań e-learningu
2.1.5. Typy kursów zdalnych
2.1.6. W stronę teorii e-learningu
2.1.7. Pięć generacji kształcenia na odległość
2.2. Czynniki sprzyjające i opóźniające rozwój edukacji zdalnej w szkołach wyższych
2.2.1. Koszt przygotowania kursu e-learningowego
2.2.2. Korzyści z wprowadzenia kształcenia online w uczelniach
2.2.3. Czynniki hamujące rozwój e-learningu
2.3. Kształcenie zdalne a misja uniwersytetu
2.3.1. Jakość kursów e-learningowych
2.3.2. Przemiany współczesnych uniwersytetów
2.3.3. E-learning w uniwersytecie
2.3.4. Idea edukacji otwartej
3. Teoretyczny kontekst e-edukacji
3.1. Pedagogiczna perspektywa kształcenia online
3.1.1. Rozumienie e-kształcenia
3.1.2. Związek e-learningu z pedagogiką i naukami społecznymi
3.1.3. Behawiorystyczny i konstruktywistyczny kontekst e-edukacji
3.1.4. Instrumentalizm Deweya w kształceniu zdalnym
3.1.5. Teorie Wygotskiego, Piageta i Brunera w e-learningu
3.2. Rola komunikowania się w e-learningu
3.2.1. Komunikowanie się zdalne w pracy dydaktycznej
3.2.2. Kontekst pedagogiczny komunikowania się w e-learningu
3.2.3. Wybrane modele komunikowania
3.2.4. Nauczyciel jako odbiorca i nadawca komunikatów medialnych
3.2.5. Właściwości komunikacji językowej w Internecie
3.3. Standardy kształcenia zdalnego
3.3.1. Błędne przekonania dotyczące kształcenia zdalnego
3.3.2. Standardy kształcenia zdalnego w polskich uczelniach
3.3.3. Zasady projektowania kursów e-learningowych
3.3.4. Przygotowanie materiałów edukacyjnych do kształcenia online
3.3.5. Kryteria oceny kursów e-learningowych
4. Modele e-edukacji w szkołach wyższych
4.1. Modele kształcenia zdalnego w zależności od technologii
4.1.1. E-learning i blended learning
4.1.2. Kształcenie synchroniczne i asynchroniczne
4.1.3. Modele wykorzystujące otwarte technologie
4.1.4. Platformy e-learningowe
4.2. Model m-learningu
4.2.1. Środowisko uczenia się a miejsce uczenia się w edukacji zdalnej
4.2.2. Ergonomia stanowiska uczenia się online
4.3. Jakość kursów e-learningowych
4.3.1. Elementy dobrego kursu
4.3.2. Model ADDIE
4.4. Motywacja w e-learningu
4.4.1. Model Gilly Salmon
4.4.2. Model 3J
4.5. Model agregowany
5. E-learning akademicki – badania własne
5.1. Wprowadzenie kształcenia zdalnego w szkole wyższej
5.1.1. Projekt wdrożenia, realizacji i ewaluacji e-learningu
5.1.2. Kolejne projekty i wnioski z badań
5.2. Prowadzenie zajęć zdalnych
5.2.1. Narzędzia stosowane w e-learningu
5.2.2. Kształcenie zdalne pedagogów
Zakończenie
Spis tabel
Spis rysunków
Bibliografia