Kultura popularna na Bliskim Wschodzie
- Autor: redakcja naukowa
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7641-826-1
- Data wydania: 2013
- Liczba stron/format: 298/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
60,00 zł
30,00 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 30,00 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
50% taniej
Globalizacja oraz rozwój nowoczesnych technologii informacyjnych zasadniczo zmieniły binarny podział na kulturę wysoką i niską. Okazało się, że kultura popularna może być poważnym przedmiotem badań. A nawet musi. Zachodzące w ostatnich latach dynamiczne przemiany społeczno- -polityczne w państwach Bliskiego Wschodu ukazały jej siłę. To zaangażowany hip-hop zagrzewał młodych ludzi do demonstracji, a mury budynków pokryło rewolucyjne graffi ti. Nie można jednak zakładać, że przed Arabską Wiosną kultury popularnej w regionie nie było. Arabska Wiosna dopiero ją wydobyła i za sprawą globalnych środków masowego przekazu, przedstawiła całemu światu. Okazało się tym samym, że kultura popularna jest warta badania, gdyż w nierozerwalny sposób wiąże się z religią i polityką, pokazuje jak sami muzułmanie próbują odnaleźć się w McŚwiecie.
Recenzja
prof. Janusz Danecki, Wydział Orientalistyczny Uniwersytetu Warszawskiego:
Bliski Wschód, pokazany w tej książce, wcale nie jest dla nas taki daleki. Autorzy opisują ludzi chodzących do sklepów Ikea, tkwiących godzinami na Facebooku, oglądających seriale, pasjonujących się piłką nożną, wyrażających za pośrednictwem graffiti swoje problemy. Nie zapominają jednak o własnym dziedzictwie i tradycjach. Takie przedstawienie rzeczywistości Bliskiego Wschodu jest ze wszech miar potrzebne, ponieważ kultura popularna świata muzułmańskiego i bliskowschodniego to w Polsce terra incognita. A przemiany na Bliskim Wschodzie są fascynujące. Młodzi polscy badacze kultur bliskowschodnich przeniknęli w tamtejsze środowisko dzięki temu, że znają języki, umieją się swobodnie poruszać wśród podobnych sobie młodych ludzi i przekazują nam rzetelną i obiektywną wiedzę.
Autor książki
redakcja naukowaWprowadzenie
Część pierwsza. Kultura popularna a rzeczywistość społeczna Bliskiego Wschodu
Katarzyna Górak-Sosnowska
Kultura popularna na muzułmańskim Bliskim Wschodzie
Marek M. Dziekan
Chamsa („dłoń/ręka Fatimy”) – między islamem, kulturą ludową i popularną
Sylwia Surdykowska
Agnieszka Podpora
Figura „(matki) Polki” w kulturze popularnej w Izraelu
Magdalena Nowaczek-Walczak
„Ty tu urządzisz?” – Ikea w świecie arabskim
Michał Moch
Piłka nożna w świecie arabskim. Tożsamość, pasja, manipulacja
Ałła Kyrydon, Sergij Trojan
Facebook z twarzą Arabskiej Wiosny Ludów: Internet wobec zmian kultury politycznej w świecie arabskim
Magdalena Zawrotna
Hasła egipskiej Rewolucji 25 stycznia w zwierciadle kultury popularnej. Karnawalizacja języka w Internecie
Iwona Król
Hala Kamal
Magdalena Pinker
Magdalena Zaborowska
Małgorzata Kniaź
Marta Woźniak
Hanna Gospodarczyk
Katarzyna Górak-Sosnowska, Michał Moroz
Biogramy