Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40,50 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Trema stanowi najbardziej specyficzną trudność doświadczaną przez osoby podejmujące się praktycznego muzycznego wykonawstwa, zarówno na poziomie szkolnym, akademickim, jak i zawodowym. W książce Czytelnik znajdzie podstawowe informacje o strukturze procesu stresu scenicznego oraz wiele praktycznych wskazówek, jak sobie z nim poradzić, wraz ze szczegółowymi metodami i scenariuszami pozwalającymi na ich samodzielne zastosowanie. Książka napisana została z myślą o koncertujących muzykach, aktywnych nauczycielach muzykach, animatorach edukacji muzycznej, studentach akademii muzycznych i wychowania muzycznego, starszych uczniach szkół muzycznych oraz rodzicach udzielających szeroko rozumianego wsparcia swoim uzdolnionym muzycznie dzieciom. Bez względu na rodzaj podejmowanej aktywności muzycznej (uczenie się, nauczanie, profesjonalne czy amatorskie wykonawstwo muzyczne) o zjawisku tremy warto mieć wiedzę, którą następnie można wykorzystywać w praktycznych strategiach postępowania pedagogicznego i wykonawczego. W poszczególnych rozdziałach książki Czytelnik znajdzie odpowiedź na pytanie, jak skutecznie, dzięki zrozumieniu zjawiska tremy, okiełznać stres towarzyszący występom publicznym. Eliminując napięcia wynikające ze złego przygotowania i negatywnego postrzegania występów publicznych, Czytelnik-wykonawca będzie mógł odszukać/rozpoznać wiele osobistych zasobów, które pozwolą mu na stosowanie efektywnych metod psychologicznych, przygotowujących do pomyślnego występu publicznego. Partner wydania:
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Prof. dr hab. Ewa Czerniawska: Publikacja dotyczy ważnego zagadnienia i zdecydowanie jest potrzebna na rynku wydawniczym. (…) Problematyka stresu i tremy w warunkach ekspozycji społecznej, tak u młodych muzyków, rozpoczynających karierę, jak i u zawodowych muzyków, jest niezwykle ważna. Przybliżenie jej oraz dostarczenie praktycznych metod radzenia sobie z problemem, który może przekreślić szansę na sukces, ma duże znaczenie dla osób kształcących muzyków, rodziców młodych muzyków oraz zawodowych muzyków. (…) Książka może być szczególnie użyteczna dla nauczycieli na różnych etapach kształcenia muzycznego, nie wyłączając studiów wyższych, a także dla rodziców uczniów szkół muzycznych i czynnych zawodowo muzyków. Mariusz Patyra, wirtuoz: Bardzo wnikliwa analiza zjawiska zwanego tremą. Obowiązkowa pozycja na półkach nauczycieli, profesorów oraz opiekunów młodych talentów, a dla samych zainteresowanych doskonały poradnik. Książka daje szansę na ukształtowanie poczucia swojej wartości jako szczęśliwego artysty. Daje możliwość dostrzeżenia, że trema to zjawisko twórcze, będące początkiem wielkiej przygody oraz dzielenia się tym, co w nas najpiękniejsze.
dr nauk humanistycznych, psycholog, pedagog - nauczyciel dyplomowany, ekspert MEN, trener rekomendowany przez PTP. Pracuje w Centrum Edukacji Artystycznej na stanowisku koordynatora CEA ds. poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego. Od września 2011 roku prowadzi Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną Centrum Edukacji Artystycznej z siedzibą w Lublinie. Pracuje również jako psycholog w Bursie Szkół Artystycznych oraz Szkole Muzycznej I i II st. im. T. Szeligowskiego w Lublinie. Przedstawicielka Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA.
skrzypaczka i psycholog o specjalności psycholog muzyki. Pracuje na stanowisku adiunkta w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. Współpracuje z Akademią Muzyczną w Bydgoszczy, gdzie obok dydaktyki prowadzi Poradnictwo Psychologiczne dla studentów. W Państwowym Zespole Szkół Muzycznych w Bydgoszczy pracowała jako psycholog szkolny, a aktualnie opiekuje się uczniami Klasy Talentów. Przez wiele lat prowadziła Specjalistyczną Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną CEA oraz pełniła funkcję redaktora Zeszytów Psychologiczno-Pedagogicznych Centrum Edukacji Artystycznej. Była także organizatorem pięciu Ogólnopolskich Konferencji Psychologiczno- Pedagogicznych Szkolnictwa Artystycznego. Notki o autorach 238 Jest autorką ponad 30 artykułów naukowo-badawczych lub popularno-naukowych w różnorodnych monografiach i czasopismach. Aktywnie uczestniczy w międzynarodowych konferencjach, gdzie prezentuje wykłady z dziedziny psychologii i pedagogiki muzycznej. Jej wykład internetowy o psychologii muzyki zaprezentowany w ramach konferencji TEDx obejrzało ponad 1200 internautów. W latach 2015-2017 współpracowała w charakterze wykładowcy z Akademią Muzyczną w Puli (Chorwacja). Prowadziła także zajęcia z zakresu psychologii muzyki w szkołach polonijnych w stanie Connecticut w USA. Poza pracą, jest kierownikiem kapeli i skrzypaczką w Zespole Pieśni i Tańca Ziemia Bydgoska, z którym koncertuje w kraju i za granicą. Za swoją działalność artystyczną otrzymała odznakę honorową Zasłużony dla Kultury Polskiej Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Spis treści:
Urszula BISSINGER-ĆWIERZ, Anna Antonina NOGAJ Wprowadzenie
Anna Antonina NOGAJ Czy muzyka stresuje? Prawdy i mity o stresie w edukacji muzycznej
Część I. KRÓTKIE UZASADNIENIE TEORETYCZNE
Julia KALEŃSKA-RODZAJ Trema: czym jest i jak powstaje? Definicje, zjawiska pokrewne, źródła
Jarosław MIRKIEWICZ Trema – wybrane konteksty psychologiczne i terapeutyczne
Część II. ZAPOBIEGANIE TREMIE W KSZTAŁCENIU MUZYCZNYM
Urszula BISSINGER-ĆWIERZ Opieka psychologiczna przed występami artystycznymi jako forma wsparcia uczniów szkół muzycznych i baletowych – projekt Centrum Edukacji Artystycznej
Barbara WOJTANOWSKA-JANUSZ, Mira KRUŻEL Formy wsparcia w ramach opieki psychologicznej podczas przesłuchań makroregionalnych Centrum Edukacji Artystycznej
Anna BUKOWSKA-POSADZY Objawy somatyczne w długotrwałym stresie u ucznia szkoły muzycznej
Grażyna NAKONIECZNA-ZAKRZEWSKA Radzimy sobie ze stresem – „Próba generalna”
Monika WELC Trema – oddziaływanie poprzez pracę przygotowawczą
Justyna BALUK Scenariusz warsztatów psychologicznych „Strach ma wielkie oczy: Jak poradzić sobie z tremą?”
Część III. WYBRANE STRATEGIE RADZENIA SOBIE Z TREMĄ DLA MUZYKÓW Grażyna DRAUS Trening Autorealizacji Artystycznej. Mentalne i fizyczne przygotowanie do funkcjonowania w zawodzie muzyka
Łukasz TARTAS Trema a ćwiczenie uważności
Anna Antonina NOGAJ Rola myślenia w procesie ćwiczenia
Aleksandra WOJTASZEK Praca nad tremą w kontekście pracy wokalnej
Część IV. ZAMIAST ZAKOŃCZENIA
WYBRANE PROPOZYCJE Z LITERATURY ANGLOJĘZYCZNEJ
Anna Antonina NOGAJ Wygraj ze swoim strachem – 7 umiejętności zwiększających jakość występu publicznego według Dona Greene’a
Urszula BISSINGER-ĆWIERZ Wykonawstwo muzyczne bez lęku według Geralda Klicksteina
Bibliografia Notki o autorach