Twój koszyk zakupów jest pusty!
58,50 zł
76,50 zł
49,50 zł
40,50 zł
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 44.10 zł
10% taniej
Sytuacje trudne są integralną część ludzkiego życia. Stanowią one zarówno zagrożenie dla dobrostanu jednostki, jak i szansę dla jej rozwoju i wzrostu, czasami są jedyną drogą prowadzącą do uzyskania pożądanych rezultatów. Zatem ważne jest, aby jednostka konfrontująca się z sytuacjami trudnymi, miała umiejętność radzenia sobie z nimi. Autorka opracowania za sytuację trudną uznaje taką, która przerasta możliwości adaptacyjne jednostki. Sytuacje tego typu są bardzo rozpowszechnione w życiu każdego człowieka i są one bardzo różnorodne. Przedmiotem swojego zainteresowania Autorka czyni jeden rodzaj takich sytuacji, a mianowicie sytuacje konfliktu społecznego. Ważne jest skupienie uwagi właśnie na konfliktach społecznych, ze względu na powszechność oraz na ich ogromne znaczenie w życiu każdego człowieka. Autorka swoje zainteresowanie tym zagadnieniem ogranicza się do ściśle określonej grupy, jaką jest młodzież w okresie dorastania. Cenne należy uznać podjęcie przez Autorkę kwestii zmagania się młodzieży z sytuacjami konfliktu społecznego, poznanie strategii w radzeniu sobie z nimi i psychospołecznych uwarunkowań aktywności zaradczej adolescentów. Zagadnienie radzenia sobie przez młodego człowieka w sytuacji konfliktu społecznego ma duże znaczenie teoretyczne, ponieważ pozwala na coraz lepsze rozumienie mechanizmów rządzących funkcjonowaniem adolescenta w konflikcie i na coraz lepszą konceptualizację tego zjawiska. Duże jest także znaczenie praktyczne tego opracowania. To znaczenie praktyczne widoczne jest szczególnie w obszarze psychologii wychowania i psychologii klinicznej. Zdobyta wiedza pozwala bowiem na opracowanie adekwatnych i skutecznych interwencji terapeutycznych oraz działań profilaktycznych.
Spis treści:WstępI. Strategie radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego w aspekcie uwarunkowań osobowościowych i rodzinnych w literaturze przedmiotu1. Sytuacja konfliktu społecznego jako sytuacja trudna2. Dorastanie okresem zmian fizycznych, psychicznych i społecznych3. Młodzież w sytuacji konfliktu społecznego4. Strategie radzenia sobie młodzieży w kontekście sytuacji konfliktu społecznego5. Osobowościowe uwarunkowania strategii radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego5.1. Samoocena5.2. Poczucie umiejscowienia kontroli5.3. Ocena poznawcza sytuacji5.4. Emocje6. Rodzinne uwarunkowania strategii radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego6.1. Postawy rodzicielskie6.2. Wzór sposobu radzenia sobie rodziców z trudnościamiII. Metodologia badań własnych1. Pytania i hipotezy badawcze2. Schemat związków między zmiennymi3. Metoda i narzędzia badawcze4. Grupa badana i procedura badaniaIII. Osobowościowe i rodzinne uwarunkowania stosowanych przez młodzież strategii radzenia sobie w sytuacji konfliktu społecznego w świetle wyników badań1. Strategie radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego. Analiza osobowościowych i rodzinnych uwarunkowań2. Zmienne osobowościowe i rodzinne determinujące strategie radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego. Weryfikacja modelu zależności pomiędzy analizowanymi zmiennymi osobowościowymi i rodzinnymi2.1. Strategia agresywnego radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego2.2. Strategia unikowego radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego2.3. Strategia uległego radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego2.4. Strategia zadaniowego radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznegoIV. Dyskusja wyników badań1. Strategia agresywnego radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego2. Strategia unikowego radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego3. Strategia uległego radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego4. Strategia zadaniowego radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznegoPodsumowanieStreszczenieAbstractSpis rysunków i tabelBibliografiaBiogram autora
Wstęp
Danuta Borecka-Biernat prof. nadzw. UWr, dr hab. Kierownik Zakładu Psychologii Edukacji i Wychowania w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę zaburzeń zachowania w podokresie wczesnej adolescencji, a szczególnie odnoszą się do determinant stosowanych przez młodzież strategii radzenia sobie z trudnościami w sytuacjach społecznych.
Abdullah, S., Alhurani, A., Dekker, R., Ahmad, M., Miller, J., Yousef, K., Abdulqader, B., Salami, I., Lennie, T., Randall, D., Moser D. (2018). Stress, cognitive appraisal, coping, and event free survival in patients with heart failure. Heart & Lung, vol. 47 (3), 205–210.Achenbach, T. (1991). Manual for the Teacher’s Form and 1991 Profile. University of Ver-mont, Department of Psychiatry, Burlington.Adesina, O. (2012). Emotional intelligence, locus of control and conflict handling skills as predictors of non-violent behaviour among university students in south-western Nigeria. IFE Psychologia, 20, 2, 31–38.Anshel, M., Wells, B. (2000). Personal and Situational Variables that Describe Coping with Acute Stress in Competitive Sport. Journal of Social Psychology, 140 (4), 434–450.Antonini, D. (1998). Relationship Between the Big Five Personality Factors and Conflict Management Styles. International Journal of Conflict Management, 9 (4), 336–355.Aranowska, E. (2005). Pomiar ilościowy w psychologii. Warszawa: Wyd. Scholar.Aronson, E., Wilson, T., Akert, R. (2012). Psychologia społeczna serce i umysł. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka.Bach-Olasik, T. (1992). Lęk a obraz siebie u dorastającej młodzieży. Problemy Opiekuńczo--Wychowawcze, 1, 21–27.Balawajder, K. (1992). Konflikty interpersonalne. Katowice: Wyd. UŚ.Balawajder, K. (1998). Komunikacja, konflikty , negocjacje w organizacji. Katowice: Wyd. UŚ.Balawajder, K. (2010). Zachowania uczestników konfliktu interpersonalnego, [w:] D. Bo-recka-Biernat (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśni-czym. Jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież? Warszawa: Difin, 137–179.Balawajder, K. (2012). Styles of behaviour in interpersonal conflict concept and research tool (Conflict behaviour questionnaire). Polish Psychological Bulletin, 43(3), 233–243.Bandelow, B. (2011). Nieśmiałość. Czym jest i jak ją pokonać. Gdańsk: GWP.Bandura, A. (1973). Aggression: A social learning analysis. New Jersey: Prentice-Hill.Bandura, A., (1977). Social Learning Theory. Englewood Cliffs. NJ: Prentice-Hall.Bandura, A. (2007). Teoria społecznego uczenia się. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.176 BibliografiaBarani, K., Szmigielska, B. (2012). Komunikacja zadaniowa miedzy matka a dzieckiem jako predyktor radzenia sobie dziecka przedszkolnego w sytuacjach trudnych. Psy-chologia Rozwojowa, 3, 83–95.Bares, C., Delva, J., Grogan-Kaylor, A, Andrade F. (2011). Personality and parenting processes associated with problem behaviours: A study of adolescents in Santiago, Chile. Social Work Research, 35 (4), 227–240.Barłóg, K. (2001). Analiza zachowań agresywnych dzieci w wieku przedszkolnym a ich środowisko rodzinne, [w:] M. Binczycka-Anholcer (red.), Agresja i przemoc a zdrowie psychiczne. Warszawa–Poznań: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicz-nej, 115–127.Baron, R. (1990). Conflict in organizations, [w:] K. Murphy, F. Saal (red.), Psychology in Organizations: Integrating Science and Practice. Hillsdale, NJ England: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.Bar-Tal, D. (1993). Przekonania społeczne w czasie nierozwiązywalnych konfliktów. Studia Psychologiczne, 2, 175–198.Batool, S. (2013), Lack of Adequate Parenting: A Potential Risk Factor for Aggression among Adolescents. Pakistan Journal of Psychological Research, 28 (2), 217–238.Baumeister, R., Campbell, J., Krueger, J., Vohs, K. (2003). Does high self-esteem causa better performance, interpersonal success, happiness, Or healthier lifestyles? Psy-chological Science in the Public Interest, 4 (1), 1–44.Baumeister, R., Smart, L., Boden, J. (1996). Relation of threatened egotism to violetce and aggression: The dark side of high self-esteem. Psychological Review, 103 (1), 5–33.Bedyńska, S., Książek, M. (2012). Praktyczny przewodnik wykorzystania modeli regresji oraz równań strukturalnych. Warszawa: Akademickie Sedno.Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.Bennewicz, M. (2016). Miłość toksyczna, miłość dojrzała. Coaching relacji. Burda Media Polska.Berkowitz, L. (1989). Frustration-aggression hypothesis: Examination and reformulation. Psychological Bulletin, 106, 59–73.Berkowitz, L. (1992). O powstawaniu i regulowaniu gniewu i agresji. Nowiny Psychologicz-ne, 1–2, 87–105.Bhatia, K., Golin, S. (1978). Role of Locus of Control in Frustration-produced Aggres-sion. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 46, 2, 364–365.Bhattacharyya, P., Pradhan, R. (2015). Perceived paternal parenting style and proactive coping strategies of Indian adolescents. International Journal of Psychological Studies, 7 (2), 180–191.Białyszewski, H. (1983). Teoretyczne problemy sprzeczności i konfliktów społecznych . Warsza-wa: PWN.Bielawska, D. (1995). Konflikty w szkole w opinii młodzieży, [w:] F. Bereźnicki, A. Bie-lawiec (red.), Współczesne problemy w edukacji i wychowaniu: międzynarodowa konfe-rencja naukowa zorganizowana przez Instytut Pedagogiki i Psychologii Uniwersytyetu 177 BibliografiaSzczecińskiego, Szczecin, 12–14 października 1993. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe US, 198–201.Bijstra, J., Bosma, H., Jackson, S. (1994). The relationship between social skills and psy-cho-social functioning in early adolescence. Personality and Individual Differences, 16 (5), 767–776.Biondo, J., MacDonald Jr., A. (1971). Internal-external locus of control and response to influence attempts. Journal of Personality, 39 (3), 407–419.Bishop, G. (2000). Psychologia zdrowia. Wrocław: Wyd. Astrum.Bjorck, J., Cohen, L. (1993). Coping with threats, losses, and challenges. Journal of Social and Clinical Psychology, 12, 56–72.Bjorck, J., Cuthberston, W., Thurman, J., Yung, S. (2001). Ethnicity, Coping and Distress Among Korean American, Filipino American and Caucasian Americans. Journal of Social Psychology, 141 (4), 421–443.Borecka-Biernat, D. (2001). Zachowanie nieśmiałe młodzieży w trudnej sytuacji społecznej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.Borecka-Biernat, D. (2006), Strategie radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach społecz-nych. Psychospołeczne uwarunkowania. Wrocław: Wyd. U. Wr.Borecka-Biernat, D. (2012). Kwestionariusz strategii radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego. Psychologia Wychowawcza, 1–2, 86–118.Borecka-Biernat, D. (2013). Kwestionariusz strategii radzenia sobie rodziców w sytu-acjach konfliktu społecznego w percepcji dziecka, [w:] M. Straś-Romanowska (red.), Drogi rozwoju psychologii wrocławskiej. Tom jubileuszowy z okazji 45–lecia studiów psy-chologicznych w Uniwersytecie Wrocławskim. Wrocław: Wyd. U. Wr., 223–245.Borkowski, J. (2003). Socjologia i psychologia społeczna. Zarys wykładu. Pułtusk: Wyższa Szkoła Humanistyczna w Pułtusku.Borowiecka, B. (2005). Relacje nastolatków z rodzicami. Nowa Szkoła, 2, 30–32.Bouchard, G (2003). Cognitive Appraisals, Neuroticism, and Openness as Correlates of Coping Strategies: An Integrative Model of Adaptation to Marital Difficulties. Canadian Journal of Behavioural Science, 1 (35), 1–12.Bourcet, C. (1998). Self-evaluation and school adaptation in adolescence. European Journal of Psychology of Education, 13 (4), 515–527.Branje, S. (2018), Development of Parent–Adolescent Relationships: Conflict Interac -tions as a Mechanism of Change. Child Dev Perspect, 12, 171–176.Braun-Gałkowska, M. (1984). Patologia i terapia postaw rodzinnych, [w:] Z. Babska, A. Biela, T. Witkowski (red.), Wykłady z psychologii w KUL w roku akademickim 1984/85, 343–357.Breet, L., Mayburgh, C., Poggenpoel, M. (2010). The relationship between the perception of own locus of control and aggression of adolescent boys. South African Journal of Education, 30, 511–526.Bronfenbrenner, U. (1970). Czynniki społeczne w rozwoju osobowości. Psychologia Wy-chowawcza, 1, 1–19.178 BibliografiaBrooks-Gunn, J., Grarber, J., Stan, F., Paikoo, R. (1994). Studying Links between Hormo-nes and Negative Affect: Models and Measures. Journal of Research on Adolescence, 4, 469–486.Brown, B. (2004). Adolescents’ relationships with peers, [w:] R. Lerner, L. Steinberg (red.), Handbook of adolescent psychology. John Wiley &Sons Inc, 363–394.Brown, S., Arnold, A., Dobbs, J., Doctofoff, G. (2007). Parenting predictors of relational aggression among Puerto Rican and European American school-age children. Early Chidhood Research Quarterly, 22, 147–159.Bryłka, R. (2000). Wpływ rodziny na powstawanie agresji u dzieci. Problemy Opiekuńczo--Wychowawcze, 50, 47–50.Brytek, A. (2007). Strategie radzenia sobie ze stresem a zasoby osobiste studentek w Pol-sce i we Francji. Chowanna, 1, 135–147.Brzezińska, A. (1973). Struktura obrazu własnej osoby i jego wpływ na zachowanie. Kwartalnik Pedagogiczny, 3, 87–97.Brzezińska, A. (2003). Portrety psychologiczne człowieka. Jak zmienia się człowiek w cią-gu życia? Remedium, 4, 1–3.Brzezińska, A., Apelit, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.Bushman, B., Baumeister, R., Thomaes, S., Ryu, E., Begeer, S., West, S. (2009). Looking again, and harder, for a link between low self-esteem and aggression. Journal of Personality, 77(2), 427–446.Byrne, B. (2010). Structural equation modeling with AMOS. Basic concepts, applications, and programming. New York: Routledge.Calvete, E., Orue, I., González-Diez. Z. (2013). An examination of the structure and sta-bility of early maladaptive schemas by means of the Young Schema Questionna-ire-3. European Journal of Psychological Assessment, 29, 4, 283–90.Carver, C., Scheier, M., Weintraub, J. (1989). Assesing Coping Strategies: A Theoretically--based Approach. Journal of Personality and Social Psychology, 56, 267–283.Causey, D., Dubow, E. (1992). Development of a self-report measure for elementary scho-ol children. Journal of Clinical Child Psychology, 21, 47–59.Chandler, L. (1986). The Stress Response Scale for Children: A Manual. Pittsburgh: Univer-sity Press.Chang, L., Dodge, K., Schwartz, D., McBride-Chang, C. (2003). Harsh parenting in re-lation to child emotion regulation and aggression. Journal of Family Psychology, 17, 598–606.Chodkiewicz, J. (1999). Psychologiczne wyznaczniki stylów radzenia sobie ze stresem u osób uzależnionych od alkoholu. Acta Universitatis Lodziensis folia Psychologica, 3, 77–85.Cialdini, R., Goldstein, N. (2004). Social influence: Compliance and conformity. Annual Review Psychology, 55, 591–621.179 BibliografiaCiupińska, B. (2011). Konflikty dorastających z rówieśnikami, [w:] A. Rejzner (red.), Systemowe rozwiązywanie problemów przemocy i agresji w szkole. Warszawa: Wyd. Comandor, 100–118.Clark, L., Watson, D. (2002). Funkcjonalne i dysfunkcjonalne reakcje uczuciowe, [w:] P. Ekman, R. Dawidson (red.), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP, 119–125.Clarke, A. (2006). Coping with Interpersonal Stress and Psychosocial health Among Children and Adolescents: A Meta – Analysis. Jounal of Youth and Adolescence, 35 (1), 11–24.Collier, M. (1997). Communication competence problematics in ethnic friendships. Communication Monographs, 63 (4), 314–336.Collins, W. (1990). Parent-child relationships in the transition to adolescence: Continuity and change in interaction, affect, and cognition, [w:] R. Montemayor, G. Adams, T. Gullotta (red.), From childhood to adolescence: A transitional period? Beverly Hills, CA: Sage, 85–106.Collins, W., Laursen, B. (1992). Conflict and relationships during adolescence, [w:] C. Shantz, W. Hartup (red.), Conflict in child and adolescent development. Cambridge University Press, 216–241.Cook, H., Sloane, J. (2001). Locus of Control and Cooperative Behavior in 10–Year–Old Children. The Journal of Social Psychology, 125 (5), 619–630.Costanzo, P., Reitan, H., Shaw, M. (1968). Conformity as a function of experimen-tally induced minority and majoraty competence. Psychonomic Science, 10 (10), 329–330.Cudak, H. (1998). Funkcjonowanie rodziny a nieprzystosowanie społeczne dzieci i młodzieży. Kielce: Szkoła Wyższa Pedagogiczna im. Jana Kochanowskiego.Cywińska, M. (1998). Styl wychowania w rodzinie a konflikty z rówieśnikami. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 6, 12–15.Cywińska, M. (2004). Znaczenie konfliktów w życiu dzieci w młodszym wieku szkol-nym. Studia Edukacyjne, 6, 177–187.Cywińska, M. (2005). Konflikty interpersonalne wśród dzieci. Poznań: Wydawnictwo „Eroditus”.Cywińska, M. (2008). Konflikty między rodzicami – zagrożeniem dla konstruktywnego funkcjonowania dzieci w sytuacjach konfliktu, [w:] S. Guz (red.), Dziecko a zagroże-nia współczesnego świata. Lublin: WUMCS, 161–170.Cywińska, M. (2014). (red.), Problemy współczesnego dziecka. Wybrane aspekty. Poznań: Wyd. UAM.Czerwińska-Jasiewicz, M. (2003). Społeczno-kulturowe podejście do dorastania, [w:] A. Jurkowski (red.), Z Zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej. War-szawa: Wyd. Instytutu Psychologii PAN, 208–226.Czerwińska-Jasiewicz, M. (2015). Psychologia rozwoju młodzieży w kontekście biegu ludzkiego życia. Warszawa: Difin.180 BibliografiaDa Costa, D., Laroche, J., Dritsa, M., Brender, W. (2000). Psychosocial correlates of pre-partum and postpartum depressed mood. Journal of Affective Disoders, 59 (1), 31–40.Dakowicz, A. (1996). Strategie rozwiązywania sytuacji konfliktowych. Test, 4, 181–184.De Catanzaro, D. (2003). Motywacje i emocje. W ujęciu ewolucyjnym, fizjologicznym , rozwojo-wym i społecznym. Poznań: Zysk i S-ka.De Goede, I., Branje, S., Meeus, W. (2009). Developmental Changes in Adolescents’ Perceptions of Relationships with Their Parents. Journal of youth and adolescence, 38. 75–88.De Wied, M., Branje, S., Meeus, W. (2007). Empathy and conflict resolution in friendship relations among adolescents. Aggressive Behavior, 33, 1, 48–55.Deffenbacher, J. (1992). Trait anger: Theory, findings and implications, [w:] C. Spiel-berger, J. Butcher (red.), Advances in personality assessment. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 177–201.Dekovic, M. (1999). Parent-adolescent conflict: Possible determinants and consequences. The International Society for the Study of Behavioral Development, 23, 4, 977–1000.Deluty, R. (1981). Assertiveness in Children: Some Research Considerations. Jouranl of Clinical Child Psychology, 10, 149–155.DeMello, L., Imms, T. (1999). Self-esteem, locus of control and coping styles and their relationship to school attitudes of adolescents. Psychological Studies, 44, 1–2, 24–34.Deming, A., Lochman, J. (2008). The relation of locus of control, anger and impulsivity to boys aggressive behavior. Behavioral Disorders, 33 (2), 108–119.Dettinger, S., Hart, G. (2007). The relationship between self-estemm and indirect aggres-sion in the workplace. Jurnal of psychiatry & psychology, 1, 1–8.Deutsch, M. (2005). Współpraca i rywalizacja, [w:] M. Deutsch, P. Coleman (red.), Roz-wiązywanie konfliktów. Teoria i praktyka. Kraków: Wyd. UJ, 21–40.Diamantopoulou, S., Rydell, A., Henricsson, L. (2008). Social Can both high and low self-esteem be related to aggression in children? Social Development, 17, 682–698.Didymus, F., Fletcher, D. (2014). Swimmers’ experiences of organizational stress: Explo-ring the role of cognitive appraisal and coping strategies. Journal of Clinical Sport Psychology, 8 (2), 159–183.Dijkstra, M., Beersma, B., Evers, A. (2011). Reducing conflict-related employee strain: The benefits of an internal locus of control and a problem-solving conflict manage -ment strategy. Work &Stress, 25, 2, 167–184.Dodge, K., Pettit, G., McClaskey, C., Brown, M. (1986). Social competence in children. Monographs of the Society for Research in Child Development, 51 (serial no. 213).Doliński, D. (1993). Orientacja defensywna. Warszawa: Instytut Psychologii PAN.Doliński, D. (2000). Emocje, poznanie i zachowanie, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2. Gdańsk: GWP, 369–394.Domachowski, W., Kowalik, S., Miluska, J. (1984). Z zagadnień psychologii społecznej. Warszawa: PWN.Domaradzka, A. (2002). Skąd tyle agresji. Edukacja i Dialog, 3, 6–10.181 BibliografiaDomińska-Werbel, D. (2014). Psychologiczne uwarunkowania strategii radzenia sobie młodzie-ży gimnazjalnej w trudnych sytuacjach społecznych. Legnica: WPWSZ.Donaldson, D., Prinstein, M., Danovsky, M., Spirito, A. (2000). Patterns of children’s coping with life stress: Implications with clinicians. American Journal of Orthopsy-chiatry, 70, 351–359.Donnellan, M., Trzesniewski, K., Robins, R., Moffitt, T., Caspi, A (2005). Low self--esteem is related to aggression, antisocial behavior, and delinquency. Psychological Science, 16(4), 328–335.Doroszewski, W. (1981). Słownik języka polskiego. Warszawa: PWN.Dowhań, A., Sadowska, M. (1996). Sposoby zachowania się w sytuacjach konfliktowych. Organizacja i Kierowanie, 3 (85), 45–53.Drabek, M., Merecz, D., Mościcka, A. (2005). Cecha lęku i wzór zachowania (typu a i b) jako modyfikatory bezpośrednich reakcji na przemoc. Medycyna pracy, 56 (3), 223–234.Drwal, R. (1978). Poczucie kontroli jako wymiar osobowości – podstawy teoretyczne, techniki badawcze i wyniki badań. Materiały do Nauczania Psychologii, s. III, t. 3, 307–345.Dutkiewicz, K. (2003). Rodzinne przyczyny zachowa agresywnych dzieci w wieku wcze-snoszkolnym. Edukacja, 2, 50–58.Dzwonkowska, I., Lachowicz-Tabaczek, K., Łaguna, M. (2007). Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody. Psychologia Społeczna, 2, 164–176.Edelmann, R. (2002). Konflikty w pracy. Gdańsk: GWP.Eftimie, S., Ionescu, S., (2010). Self Esteem on Aggressive Adolescents. Buletinul Universi-tăŃii Petrol – Gaze din Ploiesti, Seria StiinŃele EducaŃiei, vol. LXII, 2, 146–153.Eisenberg, I., Shepard, S., Fabes, R., Murphy, B., Guthrie, I. (1998). Shyness and children’s emotionality, regulation and coping. Child Development, 69, 767–790.Endler, N., Parker, J. (1990). The multidimensional assessment of coping: A critical evalu-ation. Journal of Personality and Social Psychology, 58, 844–854.Endler, N., Speer, R., Johnson, J., Flett, G. (2000). Controllability, coping, efficacy, and distress. European Journal of Personality, 14, 3, 245–264.Eschenbeck, H., Kohlmann, C., Lohaus, A. (2007). Gender differences in doping strategies in children and adolescents. Journal of Individual Differences, 28, 18–26.Eysenck, M. (2001). Sprawdź swoje lęki. Charaktery, 1, 29–30.Fanurik, D., Koh, J., Schmitz, M., Harrison, R., Conrad, T. (2000). Children with cognitive impairment: Parent report of pain and coping. Journal of Developmental and Behavioral Pediatrics, 20 (4), 228–234.Farnicka, M., Liberska, H. (2014). Przejawy agresywności współczesnej młodzieży i ich uwarunkowania rodzinne. Rocznik Lubuski, 40, 1, 43–56.Fecenec, D. (2008). Wielowymiarowy kwestionariusz samooceny. MSEI: polska adaptacja. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.182 BibliografiaFilip, A. (2010). Sposoby rozwiązywania konfliktów rodzinnych w percepcji młodzieży różniącej się korzystaniem z mediów, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Sytuacje kon-fliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież?. Warszawa: Difin, 207–223.Filipczuk, H. (1987). Rodzice i dorastające dzieci. Warszawa: Nasza Księgarnia.Finkenauer, C., Engels, R., Baumeister, R. (2005). Parenting Behavior and adolescent behavioral and emotional problems: the role of self-control. International Journal of Behavioral Development, 29, 58–69.Fischer, A., Roseman, I. (2007). Beat them or ban them: The characteristics and social functions of anger and contempt. Journal of Personality and Social Psychology, 93 (1), 103–115.Fisher, R., Ury, W. (1991). Dochodząc do TAK. Negocjowanie bez poddawania się. Warsza-wa: PWN.Folkman, S., Moskowitz, J. (2004). Coping: Pitfalls and Promise. Annual Review of Psy-chology, 55, 745–774.Frączak-Konecka, E. (2005/2006). Sposoby rozwiązywania sytuacji konfliktowych. Negocjacje. Studia Kupieckie, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Kupieckiej, 1–2, 91–102.Frączek, A. (2003). Wszystko o twojej agresji. Charaktery, 7, 28–30.Fredrickson, B. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: the broaden – and build theory of positive emotions. American Psychologist, 56, 3, 218–276.Frijda, N. (1986). The emotions. Cambridge: Cambridge University Press.Frijda, N. (2002). Emocje są funkcjonalne na ogół, [w:] P. Ekman, R. Davidson (red.), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWN, 20–24.Frost, R., Lahart, C., Rosenblate, R. (1991). The development of perfectionism: A study of daughters and their Barents. Cognitive Therapy and Research, 15, 469–489.Frydenberg, E., Lewis, R. (1999). Relationships among well-being, avoidant coping, and active coping in a large sample of Australian adolescents. Psychological Reports, 104, 745–758.Fung, A., Gerstein, L., Chan, Y., Engebretson, J. (2015). Relationship of Aggression to Anxiety, Depression, Anger and Empathy in Hong Kong. Journal of Child & Family Studies, 24 (3), 821–831.Gacek, M. (2000), Niektóre osobowościowe determinanty odporności młodzieży akade-mickiej na stres psychologiczny-doniesienie z badań. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, vol. LV, suppl. VII, no. 10, sectio D, 43–46.Garmezy, N., Rutter, M. (1983). Stress, coping and development in children. New York: McGraw-Hill.Garstka, T. (2011). Konflikt pokoleń w domu i szkole. Głos Nauczycielski, 8, 12.Gawryś, M. (2002). Rozwiązywanie konfliktów w klasie. Edukacja i Dialog, 8, 35–39.Gayle, B., Preiss, R., Allen, M. (1998). Embedded gender expectations: A covariate ana-lysis of conflict situations and issues. Communication Research Reports, 15, 379–387.183 BibliografiaGibson, S., Helme, R. (2000). Cognitive factors and the experience of pain and suffering in older persons. Pain, 85 (3), 375–383.Gilbert, P. (2001). Evolution and social ankiety: The role of attraction, social competi-tion, and social hierarchies. Psychiatric Clinics, 24 (4), 723–751.Glaser, R. (1995). Interpersonal Influence Inventory. King of Prussia . Pennsylvania: Organiza-tional Design and Development, Inc.Grant, K., Compas, B., Thurm, A., McMahon, S., Gipson, P., Campbell, A., Krochock, K., Westerholm, R. (2006). Stressors and child and adolescent psychopathology: Evidence of moderating and mediating effects. Clinical Psychology Review, 26 (3), 257–283.Gregg, A. (2003). Optimally conceptualizing implicite self-esteem. Psychological Inguir, 14 (1), 35–38.Gurba, E. (2013). Nieporozumienia z dorastającymi dziećmi w rodzinie. Kraków: Wyd. UJ.Gurba, E. (2020). Konflikt rodziców z nastolatkami jako źródło doświadczanego stresu, [w:] A. Senejko, A. Czapiga (red.), Oswojenie traumy. Przegląd zagadnień. Kraków: Impuls, 125–144.Guszkowska, M. (2003). Przebieg transakcji stresowej u młodzieży i czynniki go moderujące. Warszawa: Wyd AWF.Guszkowska, M. (2004). Aktywność ruchowa a przebieg transakcji stresowej u młodzieży. Warszawa: Wydawnictwo AWF.Guszkowska, M., Gorący, A., Rychta-Siedlecka, J. (2001). Ważne zdarzenia życiowe i codzienne kłopoty jako źródło stresu w percepcji młodzieży. Edukacja Otwarta, 4, 155–164.Halevy, N. (2017). Preemptive Strikes: Fear, Hope, and Defensive Aggression. Journal of Personality and Social Psychology, 112 (2), 224–237.Hardy, D., Power, T., Jaedicke, S. (1993). Examining the relation of parenting to children’s coping with everyday stress. Child Development, 64, 1829–1841.Harwas-Napierała, B. (1995). Nieśmiałość dorosłych. Geneza – diagnostyka – terapia. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora.Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (2000). Psychologia rozwoju człowieka, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Hass, R., Mann, R. (1976). Anticipatory belief change: Persuasion or impression manage-ment? Journal of Personality and Social Psychology, 34 (1), 105–111.Heszen, I. (2008). Pozytywne emocje w negatywnych sytuacjach: skąd się biorą i jak zmieniają radzenie sobie, [w:] I. Heszen, J. Życińska (red.), Psychologia zdrowia w po-szukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa: Wyd. Szkoły Wyższej Psychologii Spo-łecznej „Academica”, 139–150.Heszen, I. (2014). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Heszen, I., Sęk, H. (2010). Zdrowie i stres, [w:] J. Strelau, D. Doliński (red.), Psychologia akademicka, t. 2. Gdańsk: GWP, 681–743.184 BibliografiaHeszen-Niejodek, I. (2000). Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie, [w:] J. Stre-lau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3. Gdańsk: GWP, 465–493.Heszen-Niejodek, I. (2002). Emocje, ocena poznawcza i strategie w procesie radzenia sobie, [w:] I. Heszen-Niejodek (red.), Teoretyczne i kliniczne problemy radzenia sobie ze stresem. Poznań: Wyd. Stowarzyszenie Psychologia i Architektura, 174–197.Heszen-Niejodek, I. (2004). Styl radzenia sobie ze stresem jako indywidualna zmienna wpływająca na funkcjonowanie w sytuacji stresowej, [w:] J. Strelau (red.), Osobowość a ekstremalny stres. Gdańsk: GWP, 238–263.Hibner, A. (2013). Reagowanie oporem w sytuacji nacisku społecznego a wiek i płeć mło-dzieży, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Zachowanie agresywne dzieci i młodzieży. Uwa-runkowania oraz możliwości ich przezwyciężania. Warszawa: Difin, 200–213.Hisli Sahin, N., Basim, H., Cetin, F. (2009). Locus of Control and Self Concept in Inter-personal Conflict Resolution Approaches. Turkish Journal of Psychiatry, 20, 153–163.Honess, T., Charman, E., Zani, B., Cicognani, E., Xerri, M., Jackson, A., Bosam, A. (1997). Conflict between parents and adolescents: Variation by family constiution. British Journal of Developmental Psychology, 15, 367–385.Horney, K. (1993). Neurotyczna osobowość naszych czasów. Warszawa: PWN.Horney, K. (2000). Nasze wewnętrzne konflikty: konstruktywna teoria nerwic. Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”.Humphrey, R. (2006). Promising research opportunities in emotions and coping with conflict. Journal of Management & Organization, 12, 179–186.Hurlock, E. (1985). Rozwój dziecka. Warszawa: PWN.Hurme, H. (2002). Rozwój emocjonalny, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych, t. 3. Warszawa: Wydawnic-two Naukowe PWN, 45–70.Inhelder, B., Piaget, J. (1970). Od logiki dziecka do logiki młodzieży. Warszawa: PWN.Iniewicz, G., Dziekan, K., Wiśniewska, D., Czuszkiewicz, A. (2011). Wzory przywiąza-nia i lęk u adolescentów z diagnozą zaburzeń zachowania i emocji. Psychiatria Polska, 5, 693–702.Iskra, J. (2011). Wybrane osobowościowe uwarunkowania trudności doświadczanych przez studentów pierwszego roku, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Zaburzenia w za-chowaniu dzieci i młodzieży w kontekście trudnych sytuacji szkolnych i pozaszkolnych. Kra-ków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 99–119.Jackson, S., Bistra, J., Oostra, L., Bosma, H. (1998). Adolescent’s Perceptions of Commu-nication with Parents Relative to Specific Aspects of Relationships with parents and personal development. Journal of Adolescence, 21, 305–322.Janowski, M. (2005). Radzenie sobie z lękiem, smutkiem i złością. Chowanna, 48, 1, 92–107.Januszewska, E. (2001). Style reagowania na stres w kontekście postaw rodzicielskich. Ba-dania młodzieży w okresie adolescencji, [w:] D. Kornas-Biela (red.), Rodzina: źródło życia i szkoła miłości. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 311–344.185 BibliografiaJanuszewska, E., Jasik, I. (2018). Agresja u dzieci i młodzieży a postawy rodzicielskie. Cywilizacja, 66, 124–138.Jaworski, R. (2000). Konflikt pokoleń w okresie adolescencji. Psychologiczne aspekty ra-dzenia sobie ze stresem, [w:] R. Jaworski, A. Wielgus, J. Łukjaniuk (red.), Problemy człowieka w świecie psychologii. Płock: Wyd. Naukowe NOVUM, 27–54.Jelonkiewicz, I., Kosińska-Dec, K. (2008). Jasna strona stresu młodzieży (emocje pozy-tywne w radzeniu sobie), [w:] I. Heszen, J. Życińska (red.), Psychologia zdrowia. W po-szukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa: Wyd. SWPS „Academica”, 151–166.Jerzewska, M. (2006). Znaleźć ujście dla agresji. Edukacja i Dialog, 1, 26–30.Juczyński, Z. (2000). Poczucie własnej skuteczności – teoria i pomiar. Acta Universitatis Lodziensis Folia Psychologica, 4, 11–24.Judge, T., Thoresen, C., Pucik, V., Welbourne, T. (1999). Managerial coping with or-ganizational change: A dispositional perspective. Journal of Applied Psychology, 84 (1), 107–122.Karavasilis, L., Doyle, A., Markiewicz, D. (2003). Associations between parenting style and attachment to mother in middle childhood and adolescence. International. Journal of Behavioral Development, 27 (2), 153–164.Keating, D. (2004). Cognitive and brain development, [w:] R. Lerner, L. Steinberg (red.), Handbook of Adolescent Psychology. New York: Wiley, 45–84.Kenrick, D., Neuberg, S., Cialdini, R. (2002). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk: GWP.Kerr, K., Stattin, H. (2000). What Parents Know, How They Know It, and Several Forms of Adolescent Adjustment: Further Support for a Reinterpretation of Monitoring. Developmental Psychology, 36, 366–380.Kępiński, A. (1992). Lęk. Kraków: Wydawnictwo Sagittarius.Klink, J., Byars-Winston, A. Bakken, L. (2008). Coping efficacy and perceived family support: Potential factors for reducing stress in premedical students. Medical Edu-cation, 42 (6), 572–579.Kłusek-Wojciszke, B. (2009). Kwestionariusz stylów rozwiązywania konfliktów. Czasopi-smo Psychologiczne, 15 (1), 119–140.Kobosko, J. (2013). Radzenie sobie ze stresem i samoocena słyszących ojców a głuchota dziecka. Nowa Audiofonologia, 1, 36–44.Kobus, K., Reyes, O. (2000). A descriptive study of urban mexican american adolescent-s’perceived stress and coping. Hispanic Journal of Behavioral Sciences, 22, 163–178.Komendant, A. (2007). Przemoc w szkole wśród dziewcząt i chłopców. Dyrektor szkoły, 6, 33–36.Korczyński, M. (2002). Radzenie sobie w sytuacjach trudnych przez policjantów a ich samoocena. Zdrowie Publiczne, 112, 101–105.Kosińska-Dec, K., Jelonkiewicz, I. (1995). Sposoby radzenia sobie przez rodziców z zabu-rzeniami emocjonalnymi i chorobą somatyczna dziecka. Psychologia Wychowawcza, 4, 337–349.186 BibliografiaKossewska, J. (1995). Młodzież studiująca i stres: problemy stresotwórcze i sposoby ra-dzenia sobie ze stresem. Roczniki Komisji Nauk Pedagogicznych, t. XLVIII, 115–129.Kossewska, J. (2008). Zasoby osobowe a agresja interpersonalna u młodzieży gimnazjal-nej, [w:] H. Wrona-Polańska (red.), Zdrowie – stres – choroba w wymiarze psychologicz-nym. Kraków: Wyd. Impuls, 145–159.Kościelak, R. (2010). Poczucie umiejscowienia kontroli i przekonania o własnej skuteczności zdrowiu i chorobie. Kraków: Wydawnictwo Impuls.Kowalski, K., Crocker, P., Hoar, S. (2005). Adolescent’s control beliefs and doping with stress in sport. International Journal of Sport Psychology, 36 (4), 257–272.Kozielecki, J. (1981). Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa: PWN.Kozielecki, J. (1983). Działanie transgresyjne: przekraczanie granic samego siebie. Prze-gląd Psychologiczny, 3, 505–517.Kozielecki, J. (1998). Koncepcje psychologiczne człowieka, Warszawa: Wyd. „Żak”.Krasowicz, G., Kurzyp-Wojnarska, A. (1990). Kwestionariusz do badania poczucia kon-troli (KBPK). Podręcznik. Warszawa: Laboratorium Technik Diagnostycznych im. B. Zawadzkiego.Krasowicz-Kupis, G., Wojnarska, A. (2017). Kwestionariusz do badania poczucia kontroli. Wersja zrewidowana KPBK-R. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.Krause, N., Stryker, S. (1984). Stress and well-being: the buffering role of locus of control beliefs. Social Science and Medicine, 18, 783–790.Krok, D. (2007). Strategie rozwiązywania konfliktów w systemie rodzinnym. Roczniki Teologiczne, t. LIV, z. 10, 119–138.Krzyśko, M. (1999). Styl atrybucyjny a sposoby radzenia sobie młodzieży w trudnych sy-tuacjach szkolnych i pozaszkolnych, [w:] W. Kojsa, R. Mrózka, R. Studenski (red.), Młodzież w sytuacjach zmian gospodarczych, edukacyjnych, społecznych i kulturowych. Cie-szyn: Wyd. UŚ Filia w Cieszynie, t. 1, 265–276.Kubacka-Jasiecka, D. (1986). Struktura ja a związek między agresywnością i lękliwością. Kra-ków: Wyd. UJ.Kubacka-Jasiecka, D. (1996). Adaptacyjno-obronne mechanizmy i funkcje młodzieżo-wych zachowań agresywnych, [w:] A. Fraczek, I. Pufal-Struzik (red.), Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspektywa psychoedukacyjna. Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 19–36.Kubacka-Jasiecka, D. (2006). Agresja i autodestrukcja z perspektywy obronno-adaptacyjnych ja. Kraków: UJ.Kulas, H. (1986). Samoocena młodzieży. Warszawa: WSiP.Kulas, H. (1998). Rozwój poczucia kontroli u dzieci w wieku szkolnym. Psychologia Wy-chowawcza, 3, 219–230.Kułakowska, J. (2014). Przyjaźń – niezbędna, popularność – pożądana. W szkole, 4, 35–42.Kuppens, S., Grietens, H., Onghena, P., Michiels, D. (2009). Association between parental control and childrens overt and relational aggression. British Journal of Developmental Psychology, 27, 607–623.187 BibliografiaKurtek, P. (2005). Regulacyjna rola poczucia kontroli w radzeniu sobie młodzieży z nie-pełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia w sytuacjach trudnych. Przegląd Psychologiczny, 3, 277–294.Kurtek, P. (2012). Regulacyjna rola idealnego obrazu siebie w radzeniu sobie młodzie-ży z niepełnosprawnością intelektualną lekkiego stopnia w sytuacjach trudnych, [w:] Z. Palak, D. Chimicz, A. Pawlak (red.), Wielość obszarów we współczesnej pedagogice specjalnej. Lublin: Wyd. UMSC, 145–158.Kuśpit, M. (2015). Agresywność w konfliktach społecznych a style radzenia sobie ze stresem, [w:] D. Borecka-Biernat, M. Cywińska (red.), Konflikt społeczny w per-spektywie socjologicznej i pedagogiczno-psychologicznej. Wybrane kwestie. Warszawa: Difin, 288–306.Lachowska, B. (2010). Style rozwiązywania konfliktów i ich efekty w relacji miedzy rodzi-cami i adolescentami – prezentacja narzędzi pomiaru, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczy. Jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież? Warszawa: Difin, 180–206.Laird, R., Marrero, M. (2011). Mothers’ knowledge of early adolescents’ activities follo-wing the middle school transition and pubertal maturation. Journal of Early Adole-scence, 31(2), 209–233.Larsson, B., Lennart, M., Morris, R. (2000). Anxiety in Swedish school children: Situ-ational specificity, informant variability and coping strategies. Scandinvian Journal of Behaviour Therapy, 29, 3–4, 127–139.Laursen, B. (1995). Conflict and social interaction in adolescent relationships. Journal of Research on Adolescence, 5 (1), 55–70.Lazarus, R. (1986). Paradygmat stresu i radzenia sobie. Nowiny Psychologiczne, 3–4, 2–40.Lazarus, R. (1991). Emotion and Adaptation. New York: Oxford University Press.Lazarus, R. (1999). Stałość i niestałość emocji, [w:] P. Ekman, R. Davidson (red.), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP, 75–80.Lazarus, R. (2000). How Emotions Influence Performance in Competitive Sports. The Sport Psychologist. 14, 229–252.Lazarus, R., Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: Springer Verlag.Leary, M., Kowalski, R. (2001). Lęk społeczny. Gdańsk: GWP.Lemerise, E., Dodge, K. (2005). Rozwój złości i wrogich interakcji, [w:] M. Lewis, J. Havi-land-Jones (red.), Psychologia emocji. Gdańsk: GWP, 745–760.Leśniak, A. (2003). Wpływ samooceny na funkcjonowanie uczniów. Problemy Opiekuń-czo-Wychowawcze, 6, 33–36.Lewandowska, S. (2000). Agresywny rodzic–agresywne dziecko. Edukacja i Dialog, 4, 20–24.Lewin, K. (1954). Behavior and development as a function of Total situation, [w:] L. Car-michael (red.), Manual of child psychology. New York: John Willey &Sons, 791–844.Liberska, H. (2002). Rola identyfikacji z rodzicami dla rozwoju dziecka w okresie dojrze-wania. Małżeństwo i Rodzina, 1, 48–53.188 BibliografiaLiberska, H., Matuszewska, M. (2001). Wybrane czynniki i mechanizmy powstawania agresji w rodzinie, [w:] M. Bińczycka-Anholcer (red.), Agresja i przemoc a zdrowie psy-chiczne. Warszawa–Poznań: PTHP, 80–89.Lipińska, J. (1999). Przemoc i agresja w społeczności uczniów. Opieka–Wychowanie–Tera-pia, 1, 5–7.Lohman, B., Jarvis, P. (2000). Adolescent stressors, coping strategies, and psychological health studied in the family context. Journal of Youth and Adolescence, 29, 15–43.Lopez, E., Olaizola, J., Ferrer, B., Ochoa, G. (2006). Aggressive and monaggressive rejected students: An analysis of their differences. Psychology in the Schools, 43 (3), 387–400.Łaguna, M., Bąk, W. (2007). Emocje i przekonania na temat ja. Dwa kierunki wyjaśniania ich wzajemnych relacji, [w:] A. Błachnio, A. Gózik (red.), Bliżej emocji. Wydawnic-twa KUL, Lublin, 205–217.Łapińska, R., Żebrowska, M. (1975). Wiek dorastania, [w:] M. Żebrowska (red.), Psycholo-gia rozwojowa dzieci i młodzieży. Warszawa: PWN, 664–794.Łosiak, W. (1995). Umiejscowienie kontroli, percepcja sytuacji a lęk w sytuacji egzamina-cyjnej. Rocznik Komisji Nauk Pedagogicznych, t. XLVII, 107–114.Łosiak, W. (2009). Stres i emocje w naszym życiu. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne.Łosiewicz, A. (2002). Dojrzewanie dzieci i rodziców. Edukacja i Dialog, 2, 32–33.Łukaszewicz, M. (2002). Wpływ postaw rodzicielskich na poziom agresywności mło-dzieży. Wychowanie na co dzień, 7–8, 14–16.MacLaren, P. (1991). Rytualne wymiary oporu – błaznowanie i symboliczna inwersja, [w:] Z. Kwieciński (red.), Nieobecne Dyskursy, część 1. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika, 66–79.Madland, G., Feinmann, Ch., Newman, S. (2000). Factors associated with anxiety and depression in facial arthromyalgia. Pain, 84, 225–232.Mariański, J. (2000). Konflikty społeczne w rodzinie, [w:] M. Malikowski, Z. Seręga (red.), Konflikty społeczne w Polsce w okresie zmian systemowych. Studia, komunikaty, eseje, t. 2. Rzeszów: Wydawnictwo Szkoły Pedagogicznej, 231–249.Marion, D., Laursen, B., Zettergren, P., Bergman, L. (2013). Predicting Life Satisfaction During Middle Adulthood from Peer Relationships During Mid Adolescence. Jour-nal of Youth and Adolesence, 42 (8), 1299–1307.Matusewicz, Cz. (1997). Konflikty w zespołach uczniowskich, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia Pedagogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacja, 285–287.Matyjas, B. (1996). Agresja dziecka w szkole jako skutek błędów wychowawczych rodzi-ców, [w:] A. Fraczek, I. Pufal-Struzik (red.), Agresja wśród dzieci i młodzieży. Perspekty-wa psychoedukacyjna. Kielce: Kielce: Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, 79–83.McCarthy, C., Lambert, R., Seraphine, A. (2004). Adaptive family functioning and emo-tion regulation capacities as predictors of college students’appraisals and emotion valence following conflict with their parents. Cognition and Emotion, 18(1), 97–124.189 BibliografiaMcKinney, C., Milone, M.C., Renk, K. (2011). Parenting and late adolescent emotional adjustment: Mediating effects of discipline and gender. Child Psychiatry and Human Development, 42 (4), 463–481.Medvedowa, L. (2002). Vplyv stresora a subjektivnej percepcje jeho zvladnutelnosti na preferencu a uroven strategii zvladania v ranej adolescencii. Psychologia a Patopsycho-logia Dietata, 36 (4), 291–310.Michel, M. (2005). Młodzieżowa Grupa Profilaktyczna jako próba tworzenia alterna -tywnych działań młodzieży zagrożonej patologią, [w:] B. Grochmal-Bach, A. Kno-bloch-Gali (red.), Kryzysy rozwojowe wieku dziecięco-młodzieżowego a możliwości spo-łecznego wsparcia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls, 147–163.Miklewska, A. (2000). Temperamentalne uwarunkowania zachowań agresywnych. Prace Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Częstochowie seria Psychologia, VIII, 111–121.Mikulincer, M., Victor, F. (1995). Appraisal of and coping with real-life stressful si-tuation: The contribution of attachment styles. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(4), 406–415.Miller, P., Lefcourt, H., Holmes, J., Ware, E., Saleh, W. (1986). Marital locus of control and marital problem solving. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1, 161–169.Miłkowska, G. (2008). Agresja w okresie dorastania – charakterystyka, przejawy, przeciw-działanie, [w:] Z. Izdebski (red.), Zagrożenia okresu dorastania. Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza UZ, 91–110.Miłkowska, G. (2010). Style rozwiązywania konfliktów przez młodzież gimnazjalną. Rocznik Lubuski, t. 36, cz. 1, 199–214.Miłkowska, G. (2012). Agresja w okresie dorastania – charakterystyka, przejawy, przeciw-działanie, [w:] Z. Izdebski (red.), Zagrożenia okresu dorastania. Zielona Góra: Wyd. U. Z., 91–110.Miłkowska-Olejniczak, G. (2005). Gimnazjalny agresor. Nowa Szkoła, 2, 24–29.Minda, M. (2019). The perception of parental attitudes and styles to deal with stress among the young attending to athletic championship schools. Journal of Education, Health and Sport, 9 (9), 306–316.Montemayor, R. (1983). Parents and adolescents in conflict: All families some of the time and some families most of the time. Journal of Early Adolescence, 3, 83–103.Moos, R., Schaefer, J. (1993). Coping Resources and Process: Current Concepts and Measures, [w:] L., Goldberger, S. Breznits (red.), Handbook of Stress. Theoretical and Clinical Aspects. New York: The Free Press, 234–257.Niebrzydowski, L. (1976). O poznawaniu i ocenianiu samego siebie. Warszawa: Nasza Księgarnia.Nitendel-Bujakowa, E. (2001). Lęki szkolne jako wyznacznik funkcjonowania dziecka. Problemy poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego, 1, 15–37.Nordhelle, G. (2010). Fenomen konfliktu. Inowrocław: Fundacja Inicjatyw Społecznie Odpowiedzialnych.190 BibliografiaNowosad, D. (2002). Lęk i agresja w zachowaniu młodzieży szkół licealnych. Kwartalnik Pedagogiczny, 3–4, 131–142.Oatley, K., Jenkins, J. (2005). Zrozumieć emocje. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Obuchowska, I. (1990). Rodzinne konflikty młodzieży niepełnosprawnej związane z re-alizacją potrzeby autonomii, [w:] M. Tyszkowa (red.), Rodzina a rozwój jednostki. Poznań: CPBP, 55–73.Obuchowska, I. (1993). Lęk, lęk szkolny, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogicz-na. Warszawa: Fundacja Innowacja, 344–346.Obuchowska, I. (1996). Drogi dorastania: psychologia rozwojowa okresu dorastania dla rodzi-ców i wychowawców. Warszawa: WSiP.Obuchowska, I. (2000). Adolescencja, [w:] B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człoweka, t. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 163–201.Ogińska-Bulik, N. (2001). Zasoby osobiste jako wyznaczniki radzenia sobie ze stresem. Acta Universitatis Lodziensis Folia Psychologica, 5, 83–93.Olearczyk, T. (2009). Psychopedagogiczne aspekty sytuacji konfliktowych w okresie adolescencji, [w:] M. Leśniak (red.), Mediacja w rozwiązywaniu konfliktów wieku adolescencji. Kraków: Krakowska Akademia im. AFM, 97–112.Oleszkowicz, A., Senejko, A. (2013). Psychologia dorastania – zmiany rozwojowe z dobie globalizacji. Warszawa: PWN.Oleś, M. (1996). Koncepcja siebie u dzieci asertywnych i nieasertywnych: submisyjnych i agresywnych. Roczniki Filozoficzne, XLIV, 4, 195–215.Oleś, M. (1998). Asertywność u dzieci. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.Oleś, P. (2003). Wprowadzenie do psychologii osobowości. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.Olubiński, A. (1992). Konflikty rodzice–dzieci. Dramat czy szansa . Toruń: Wyd. Adam Marszałek.Opuchlik, K., Wrzesińska, M., Kocur, J. (2009). Ocena poziomu stylów radzenia sobie ze stresem i poczucia umiejscowienia kontroli zdrowia u osób z chorobą niedokrwien-ną serca i nadciśnieniem tętniczym. Psychiatria Polska, t. XLIII, 2, 235–245.Ostrowska, K. (2008). Zachowania agresywne uczniów w świetle badań porównawczych. Problemy Opiekuńczo Wychowawcze, 3, 13–22.Ostrowsky, M. (2010). Are violent people more likely to have low self-esteem or high self-esteem? Aggression and Violent Behavior, 15, 69–75.Owens, L., Daly, A., Slee, P. (2005). Sex and age differences in victimization and conflict resolution among adolescents in a south Australian school. Aggressive Behavior, 31, 1, 1–12.Ozkan, I., Ozen, A. (2008). The relation between submissive behaviours and self esteem state among nursing students. TAF Preventive Medicine Bulletin, 7 (1), 53–58.Parkes, K. (1984). Locus of control cognitive appraisal and coping in stressful episodes. Journal of Personality and Social Psychology, 46, 3, 655–668.Patterson, G. (1982). Coercive family processes. Eugene, OR: Castalia.191 BibliografiaPatterson, G. (1986). Performance models for antisocial boys. American Psychologist, 41, 432–444.Pawłów, E. (1997). Twórcze strategie radzenia sobie z problemami życiowymi. Zeszyty Na-ukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Psyche, 1, 204, 201–212.Peacock, E., Wong, P. (1996). Anticipatory stress: The relation of locus of control, optimism and control appraisals to coping. Journal of Research in Personality, 30, 204–222.Perez, M., Vohs, K., Joiner, J., Thomas, E. (2005). Discrepancies between self and other esteem as correlates of aggression. Journal of Social & Clinical Psychology, 24, 607–620.Petrosky, M., Birkimer, J. (1991). The relationship among locus of control, coping styles and psychological symptom reporting. Journal of Clinical Psychology, 47 (3), 336–345.Piekarska, A. (1991). Przemoc w rodzinie. Agresja rodziców wobec dzieci. Przejawy i psycholo-giczne uwarunkowania. Warszawa: PTP.Pincus, D., Frieman, A. (2004). Improving Children’s Coping With Everyday Stress: Transporting Treatment Interventions to the School Setting. Clinical Child and Fa-mily Psychology Review, 7, 4, 223–240.Pisula, E. (1996). Radzenie sobie ze stresem przez młodzież upośledzoną umysłowo i w normie intelektualnej. Psychologia Wychowawcza, 1, 30–37.Pisula, E., Sikora, R. (2008). Wiek i płeć a radzenie sobie ze stresem przez młodzież w wie-ku 12–17 lat. Przegląd Psychologiczny, 4, 405–422.Plewicka, Z. (1977). Sytuacje konfliktowe uczniów w szkole, [w:] M. Tyszkowa (red.), Zachowanie się młodzieży w sytuacjach trudnych i rozwój osobowości. Poznań: Wyd. UAM, 37–50.Plezia, M. (1959). Słownik łacińsko-polski. Warszawa: PWN.Plopa, M. (1983). Funkcjonowanie społeczno-emocjonalne młodzieży a percepcja po-staw matek i ojców. Psychologia Wychowawcza, 2, 129–142.Plopa, M. (1987). Skala Postaw Rodzicielskich. Psychologia Wychowawcza, 4, 552–567.Plopa, M. (1996). Psychospołeczne determinanty odporności na stres. Psychologia Wycho-wawcza, 4, 301–311.Plopa, M. (1997). Radzenie sobie ze stresem: psychospołeczne uwarunkowania, [w:] B. Kaja (red.), Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja, t. 4. Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza Wielkiego, 98–112.Plopa, M. (2015). Psychologia rodziny. Teoria i badania. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.Polak, K. (2010). Uczeń w sytuacji konfliktów szkolnych, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym. Jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież. Warszawa: Difin, 23–39.Poraj, G. (2002). Agresja w szkole. Przyczyny, profilaktyka, interwencje. Łódź: Oficyna Wydawnicza „Edukator”.Pospiszyl, K. (1981). Lęk a samoagresja. Przegląd Psychologiczny, 4, 787–796.192 BibliografiaPoznaniak, W. (2000). Teorie uczenia się społecznego jako model normalnego i zaburzo-nego funkcjonowania jednostki i grupy, [w:] H. Sęk (red.), Społeczna psychologia kli-niczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 70–98.Poznańska, M. (2002). Zawirowania pedagogiczne wokół buntu młodzieżowego. Pedago-gika Społeczna, 4, 81–88.Printz, R., Foster, S., Kent, R., O’Leary, K. (2000). Multivariate assesment of conflict in disstressed and nondistressed mother-adolescent dyads. Journal of Applied Behavioral Analysis, 12, 691–700.Pruitt, D., Rubin, J., Kim, H. (1994). Social conflict. New York: Random Hose.Prusakowski, S. (2007). Pożytki płynące z konfliktów. Psychologia w Szkole, 2, 121–130.Przetacznik, M. (1971). Rozwój i wychowanie dzieci i młodzieży w średnim wieku szkolnym. Warszawa: NK.Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnie-nia ogólne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Przybył, I. (2005). Poczucie tożsamości społecznej młodzieży gimnazjalnej, [w:] W. Wrzesień, A. Żurek, I. Przybył (red.), Rodzice i ich dzieci w tańcu pokoleń. Po-znań: Wyd. Naukowe UAM, s. 23–70.Przygońska, E. (1999). Nauczyciele i uczniowie o konfliktach szkolnych. Edukacja, 4, 43–60.Pufal-Struzik, I. (1997). Niektóre cechy osobowości młodzieży agresywnej. Psychologia Wychowawcza, 2, 151–156.Pufal-Sruzik, I. (2008). Postawy wychowawcze i jakość komunikowania się matek z dziećmi jako czynniki wadliwej socjalizacji sprzyjającej agresji. Pedagogika Ro-dziny, 1, 141–149.Radziwiłłowicz, W., Chojnacka-Szawłowska, G., Liczmańska, M., Chodorowski, Z., Salamon, M., Waldman, W., Sein Anand, J. (2005). Poczucie sensu życia i jego psychospołeczne uwarunkowania wśród młodzieży dokonującej próby samobój-czej, [w:] M. Plopa (red.), Człowiek u progu trzeciego tysiąclecia. Zagrożenia i wyzwa-nia, t. 1. Elbląg: Wydawnictwo Elbląskiej Uczelni Humanistyczno-Ekonomicz-nej, 379–398.Ranschburg, J. (1993). Lęk, gniew, agresja. Warszawa: WSiP.Ratzke, K., Sanders, M., Diepold, B., Krannich, S., Cierpka, M. (1997). Uber Aggression und Gewalt bei Kinder in untrschiedlichen Kontexten. Praxis, Kinderpsychologie, Kin-derpsychiatrie, 46, 153–168.Reber, A., Reber, E. (2005). Słownik psychologii. Warszawa: Wyd. Naukowe Scholar.Rembowski, J. (1986). Rodzina w świetle psychologii. Warszawa: Wyd. WSiP.Reykowski, J. (1966). Funkcjonowanie osobowości w warunkach stresu psychologicznego. Warszawa: PWN.Reykowski, J. (1970). „Obraz własnej osoby” jako mechanizm regulujący postępowanie. Kwartalnik Pedagogiczny, 3, 45–57.193 BibliografiaReykowski, J. (1988). Źródła procesów ewaluatywnych i ich funkcje regulacyjne, [w:] B. Wojciszke (red.), Studia nad procesami wartościowania. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 36–53.Reykowski, J. (2002). Psychologia Polityczna, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik Akademicki, t. 3. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 379–403.Reykowski, J., Frączek, A. (1963). Potrzeba zależności jako jeden z psychologicznych me-chanizmów motywacyjnych. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 9, 11–14.Riesch, S., Bush, L., Nelson, C., Ohm, B., Portz, P., Abell, B., Wightman, M., Jenkins, P. (2000). Topics of conflict between parents and young adolescents. Journal for Specia-lists in Pediatric Nursing, 5 (1), 27–40.Rodrigues, L., Kitzmann, K. (2007). Coping as a mediator between interparental conflict and adolescents’ romantic attachment. Journal of Social and Personal Relationships, 24(3), 423–439.Rogge, J. (2007). Agresja a wychowanie. Kielce: Wydawnictwo Jedność.Rola, J., Pisula, E. (1993). Style radzenia sobie ze stresem rodziców dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym i z zespołem Downa. Zdrowie Psychiczne, 3–4, 94–101.Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, N.J.: Princeton Uni-versity Press.Rosenblum, G., Lewis, M. (2006). Emotional Development in Adolescence, [w:] G. Adams, M. Berzonsky (red.), Blackwell Handbook of Adolescence. Malden, Oxford: Blackwell Publishing, 270–285.Rosenzweig, S. (1976). Aggresive behavior and the Rosenzweig Picture-Frustration P-F Study. Journal of Clinical Psychology, 32, 885–891.Rostowska, T. (1991). Rozwojowe aspekty transmisji międzypokoleniowej w rodzi-nie, [w:] Z. Tyszka (red.), Stan i przeobrażenia współczesnych rodzin polskich. Poznań: CPBO, 252–254.Rostowska, T. (1993). Rola modelowania w procesie socjalizacji dziecka w rodzinie. Problemy Rodziny, 3, 33–37.Rostowska, T. (1996). Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie zachowań agresywnych. Przegląd Psychologiczny, 39, 1–2, 177–186.Rostowska, T. (1997). Zgodność strategii radzenia sobie ze stresem u rodziców i ich doro-słych dzieci, [w:] J. Rostowski, T. Rostowska, I. Janicka (red.), Psychospołeczne aspekty rozwoju człowieka. Łódź: Wyd. UŁ, 389–399.Rostowska, T. (1999). Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w świetle wybranych koncepcji psychologicznych. Rocznik Pedagogiki Rodziny. Studia i rozprawy, t. 2, 91–98.Rostowska, T. (2001). Konflikt międzypokoleniowy w rodzinie. Analiza psychologiczna. Łódź: Wyd. UŁ.Rostowska, T, Rostowski, J. (2000). Osobowościowe determinanty konfliktu między -pokoleniowego w rodzinie, [w:] M. Chymuk, D. Topa (red.), Edukacja prorodzinna. Kraków: Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, 42–58.194 BibliografiaRotter, J. (1954). Social learning and clinical psychology. New York: Prentice-Hall.Rotter, J. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control reiforce-ment. Psychological Monographs, 80 (1), 1–28.Różańska-Kowal, J. (2004). Szkoła jako główne źródło stresu młodzieży w wieku dorasta-nia. Kwartalnik Pedagogiczny, 3, 203–214.Rubin, J., Pruitt, D., Kim, S. (1994). Social conflict: Escalation , stalemate, and settlement. New York: McGraw–Hill.Rubinsztejn, S. (1964). Podstawy psychologii ogólnej. Warszawa: Książka i Wiedza.Russel, A., Hart, C., Robinson, C., Olsen, S. (2003). Childrens sociable and aggressive behavior with peers: A comparison of the US and Australia and contributions of temperament and parenting styles International. Journal of Behavioral Development, 27, 74–86.Ryan-Wenger, N. (1992). A taxonomy of children’s coping strategies: A step toward the-ory development. American Journal of Orthopsychiatry, 62 (2), 256–263.Rychlak, J., Legerski, A. (1967). A sociocultural theory of apropriate sexual role identifi-cation and level of personal adjustment. Journal of Personality, 1, 36–38.Ryckman, R., Rodda, W., Shermana, M. (1972). Locus of control and expertise relevance as determinants of changes in opinion about activiam. Journal of Social Psychology, 88, 107–114.Ryś, M. (2000). Uwarunkowania konfliktów i kryzysów w małżeństwie i rodzinie, [w:] E. Milewska, A. Szymanowska (red.), Rodzice i dzieci. Psychologiczny obraz sytu-acji problemowych. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pe-dagogicznej MEN, 22–45.Sadowski, C., Wenzel, D. (1982). The relationship of locus of control dimensions to reported hostility and agression. The Journal of Psychology, 112, 227–230.Saile, H., Hulsebusch, T. (2006). Bewaltigung allgemeiner Problemisituationen bei Kin-dern mit chronischen Kopfschmerzen: Abhangigkeit von der Kontrollierbarkeit der Situation und Zusammenhange mit Schmerzverarbeitung. Zeitschrift fur Gesundheit-spsychologie, 14, 21–27.Sandstrom, M., Herlan, R. (2007). Threatened egotism or confirmed inadequacy? How children’s perceptions of social status influence aggressive behavior toward peers. Journal of Social & Clinical Psychology, 26, 272–299.Sandy, S., Boardman, S., Deutsch, M. (2005). Osobowość a konflikt, [w:] M. Deutsch, P. Coleman (red.), Rozwiązywanie konfliktów. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 286–311.Santos, E., Tassitano, R., Nascimento, W., Petribú, M., Cabral, P. (2011). Body satisfaction and associated factors among high school students. Rev Paul Pediatr, 29, 214–23.Schaffer, H. (2006). Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków: Wyd. UJ.Scherer, R., Coleman, J., Drumheller, P., Owen, C. (1994). Assessment of cognitive appra-isal and coping linkages using two forms of canonical correlation. Dayton: Wright State University.195 BibliografiaSeligman, M. (2000). Optymizmu można się nauczyć: Jak zmienić swoje myślenie i swoje życie. Poznań: Media Rodzina of Poznań.Sęk, H. (1991). Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne. Poznań: UAM.Sęk, H. (2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.Sęk, H. (2008). Udział pozytywnych emocji w osiąganiu zdrowia, [w:] I. Heszen, J. Życiń-ska (red.), Psychologia zdrowia w poszukiwaniu pozytywnych inspiracji. Warszawa: SWPS Academica, 73–88.Shantz, C. (1987). Conflicts between children. Child Development, 58, 238–305.Sikora, J. (1998). Zarządzanie konfliktem w zakładzie pracy. Bydgoszcz: Oficyna Wydawni-cza Ośrodka Postępu Organizacyjnego.Sikora, R., Pisula, E. (2002). Przyczyny stresu i strategie radzenia sobie ze stresem u mło-dzieży w wieku 14–16 lat. Polskie Forum Psychologiczne, 2, 2, 110–122.Sikorski, W. (2010). Konflikty w rodzinie uwarunkowane wadliwą komunikacją, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Sytuacje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym: jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież? Warszawa: Difin, 116–134.Sikorski, W. (2015). Lęk komunikacyjny u uczniów a ich sposoby reagowania w sytu-acjach konfliktu w klasie szkolnej, [w:] D. Borecka-Biernat, M. Cywińska (red.), Konflikt społeczny w perspektywie socjologicznej i pedagogiczno-psychologicznej. Warsza-wa: Wyd. Difin, 126–146.Simons-Morton, B., Chen, R., Abroms, L., Haynie, D. (2004). Latent Growth Curve Ana-lyses of Peer and Parent Influences on Smoking Progression Among Early Adole -scents. Health Psychology, 23 (6), 612–621.Simunovic, D., Mifune, N., Yamagishi, T. (2013). Preemptive strike: An experimental stu-dy of fear-based aggression. Journal of Experimental Social Psychology, 49, 1120–1123.Skorny, Z. (1987). Dziecko agresywne – objawy, przyczyny, przeciwdziałanie, [w:] W. Po-mykało (red.), Vademecum dla rodziców dzieci od lat 6 do 10. Warszawa: Wydawnictwo Współczesne, 97–102.Skowronek, A. (1999). Konflikty we współczesnej szkole i metody ich rozwiązywania. Studia Pedagogiczne. Problemy Społeczne, Edukacyjne i Artystyczne, 12, 59–88.Smetana, J. (1988). Cocept of self and social convention: adolescents and Barents reaso-ning about hypothetical and actual family conflicts, [w:] Gunnar (red.), 21 st. Minne-sota symposjum on child psychology. Hilsdale, NJ: Erlbaum, 79–122.Smetana, J. (1991). Adolescents’ and mothers’ evaluations of justifications for conflicts, [w:] R. Paikoff (red.), Shared views in the family during adolescence: New directions for child development. San Fracisco: Jossey-Bass, 252–273.Smetana, J., Daddis, C. (2002). Domain specific antecedents of psychological control, parental monitoring, and adolescent autonomy: The role parenting beliefs and prac-tices. Child Development, 73, 563–580.Smetana, J., Yau, J., Restrapo, A., Braeges, J. (1991). Adolescent-parent conflict in married and divororced families. Developmental Psychology, 27, 1000–1010.196 BibliografiaSpielberger, C., Reheiser, E. (2003). Measuring ankiet, anger, depression, and curio-sity as emotional states and personality traits with the ATAI, STAXI, and STPI, [w:] M. Hersen, M. Hilsenroth, D. Segal (red.), Comprehensive Handbook of Psy-chological Assesment, vol2: Personality Assessment. John Wiley&Sons, Hoboken, 207–232.Spielberger, C., Reheiser, E. (2009). Assessment of Emotions: Anxiety, Anger, Depression and Curiosity. Applied Psychology: Health and Well-Being, 3, 271–302.Spielberger, C., Starr, L. (1994). Curiosity and exploratory behavior, [w:] H. O”Neil Jr., D. Drillings (red.), Motivation: Theory and Research. Hillsadale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 221–243.Stach, R. (1989). Zachowanie agresywne. Wrocław: Ossolineum.Stańkowski, B. (2009). Konflikt nauczyciel–uczeń. Uzdrawianie relacji w świetle reguły 5R. Kraków: Wyd WAM.Steinberg, L. (1991). Interdependency in the family: Autonomy, conflict and harmony in the parent-adolescent relationship, [w:] S. Feldman, G. Elliot (red.), At the threshold: The developing adolescent. Cambridge, MA: Harvard University Press, 255–276.Sternberg, R. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: WSiP.Straus, M. (1991). Discipline and deviance: Physical punishment of children and violance in adulthood. University of New Hampshire, Family Research Labiratory.Strelau, J., Doliński, D. (2008). Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 1. Gdańsk: GWP.Strelau, J., Jaworowska, A., Wrześniewski, K., Szczepaniak, P. (2005). Kwestionariusz Ra-dzenia sobie w Sytuacjach Stresowych CISS podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.Szczepański, J. (1972). Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: PWN.Szpitalak, M., Polczyk, R. (2015). Samoocena. Geneza, struktura, funkcje i metody pomiaru. Kraków: Wyd. UJ.Świętochowski, W. (1982). Poziom samooceny a niektóre formy kontaktów interperso-nalnych. Acta Universitatis Lodziensis, Pedagogika i Psychologia, 4, 85–99.Talik, E. (2010). Poczucie kontrowalności sytuacji stresowej a strategie radzenia sobie ze stresem u adolescentów. Polskie Forum Psychologiczne, 1, 49–65.Talik, E. (2011). Specyfika stresu szkolnego i strategie radzenia sobie z nim przez mło-dzież w okresie dorastania. Horyzonty Psychologii, 1, 127–137.Taylor, M. (2010). Does Locus of Control Predict Young Adult Conflict Strategies with Superiors? An Examination of Control Orientation and the Organizational Communication Conflict Instrument. North American Journal of Psychology, 12 (3), 455–458.Terelak, J. (2001). Psychologia stresu. Bydgoszcz: Oficyna Wydawnicza „Branta”.Terry, D. (1991). Coping resources and situational appraisals as predictors of coping beha-vior. Personality and Individual Differences, 12 (10), 1031–1047.Terry, D. (1994). Determinants of doping: The role of stable and situational factors. Jour-nal of Personality and Social Psychology, 66, 895–910.197 BibliografiaTezer, E., Demir, A. (2001). Confilict behaviors toward same-sex peers among male and female late adolescents. Adolescence, 36, 525–533.Thomas, K. (1976). Conflict and conflict management . Chicago: Rand McNally. College Publishing.Timko, Ch., Moos, R., Michelson, D. (1993). The context of adolescents’ chronic life stressors. American Journal of Community Psychology, 21, 397–420.Tkaczyk, E. (2009). Twórczość a rozwiązywanie konfliktów . Online publication: http://www.pzii.kn.org.pl/materialy.aspx.Tomaszewski, T. (1982). Człowiek w sytuacji, [w:] T. Tomaszewski (red.), Psychologia. War-szawa: PWN, 17–36.Torquati, J., Vazsonyi, A. (1999). Attachment as an organizational construct for affect, appraisals, and coping of late adolescent females. Journal of Youth and Adolescence, 28(5), 545–562.Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Nauko-we PWN.Trower, P., Gilbert, P. (1989). New theoretical conceptions of social ankiety and social phobia. Clinical Psychology Review, 9 (1), 19–35.Trylińska-Tekielska, E. (2007). Rola dzieci i rodziców w rozwiązywaniu konfliktów ro -dzinnych. Człowiek – Niepełnosprawność – Społeczeństwo, 1, 21–33.Tuszner, E. (1981). Poczucie kontroli nad otoczeniem a konformizm młodzieży. Psycholo-gia Wychowawcza, 2, 197–222.Twardowski, A. (1991). Konflikty z rodzicami związane z realizacja potrzeby autonomii u młodzieży o zaburzonej mowie, [w:] Z. Tyszka (red.), Stan i przeobrażenia współcze-snych rodzin polskich. Poznań: CPBP, 269–272.Tyrna-Łój, I. (2002). Tolerancja jako sposób przezwyciężania konfliktów między rodzi-cami a dorastającymi dziećmi, [w:] A. Rosół, M. Szczepański (red.), Tolerancja. Stu-dia i szkice. Częstochowa: Wydawnictwo WSP, 83–89.Tyszkowa, M. (1972). Problemy psychicznej odporności dzieci i młodzieży. Warszawa: Nasza Księgarnia.Tyszkowa, M. (1977). Zachowanie się dzieci i młodzieży w sytuacjach trudnych. Teore-tyczno-metodologiczne podstawy badań, [w:] M. Tyszkowa (red.), Zachowanie się młodzieży w sytuacjach trudnych i rozwój osobowości. Poznań: Wyd. UAM, 7–17.Tyszkowa, M. (1978). Sytuacyjno-poznawcza koncepcja odporności psychicznej. Prze-gląd Psychologiczny, 1, 3–15.Tyszkowa, M. (1979). Funkcjonowanie dzieci w sytuacjach trudnych. Oświata i Wychowa-nie, 6, 210–217.Tyszkowa, M. (1986). Zachowanie się dzieci w sytuacjach trudnych. Warszawa: PWN.Tyszkowa, M. (1992). Potrzeby rozwojowe dzieciństwa a warunki wychowania w środo-wisku zakładowym. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze, 5–6, 193–202.Tyszkowa, M. (1997). Odporność psychiczna, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia Peda-gogiczna. Warszawa: Fundacja Innowacja, 475–478.198 BibliografiaUrban, B. (2005). Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków: Wyd. UJ.Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Van Lissa, C., Hawk, S., Meeus, W. (2017). The effects of affective and cognitive empa-thy on adolescents’ behavior and outcomes in conflicts with mothers. Journal of Experimental Child Psychology, 158, 32–45.Viejo, C., Ortega-Ruiz, R, Sánchez, V. (2015). Adolescent love and well-being: the role of dating relationships for psychological adjustment. Journal of Youth Studies, 18 (9), 1219–1236.Vohs, K., Heatherton, T. (2001). Self-esteem and threats to self: Implications for self--construals and interpersonal perceptions. Journal of Personality and Social Psycho-logy, 81 (6), 1103–1118.Voss, H., Keller, H. (1983). Curiosity and exploration. Theory and results. San Diego: Acade-mic Press.Watson, D., Clark, L. (1999). Emocje, nastroje, cechy i temperament: rozważania poję-ciowe i wyniki badań, [w:] P. Ekman, R. Davidson (red.), Natura emocji. Podstawowe zagadnienia. Gdańsk: GWP, 119–125.Weeks, J., Rodebaugh, T., Heimberg, R., Norton, P., Jakatdar, T. (2009). „To avoid evaluation, withdraw”: fears of evaluation and depressive cognitions lead to so-cial ankiety and submissive withdrawal. Cognitive Therapy and Research, 33 (4), 375–389.Węgłowska-Rzepa, K. (2000). Style funkcjonowania młodzieży w grupie społecznej, [w:] D. Borecka-Biernat, K. Węgłowska-Rzepa (red.), Zachowanie młodzieży w sy-tuacji kontaktu społecznego. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 101–196.Węgłowska-Rzepa, K. (2010). Style funkcjonowania młodzieży w sytuacjach społecznych – uwarunkowania temperamentalne i rodzinne, [w:] D. Borecka-Biernat (red.), Sytu-acje konfliktu w środowisku rodzinnym, szkolnym i rówieśniczym: jak sobie radzą z nimi dzieci i młodzież? Warszawa: Difin, 243–259.Wiatrowska, A. (2017). Poczucie umiejscowienia kontroli a radzenie sobie ze stresem u kobiet z jadłowstrętem psychicznym – badanie wstępne. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, 30, 149–159.Williams, K., McGillicuddy-De Lisi, A. (2000). Coping strategies in Adolescent. Journal of Applied Developmental Psychology, 20, 537–549.Wilmot, W., Hocker, J. (2011). Konflikty między ludźmi. Warszawa: Wydawnictwo Nauko-we PWN.Witkin, G. (2000). Stres dziecięcy. Poznań: Dom Wydawniczy REBIS.Włodarczyk, D. (1999). Rola i miejsce oceny poznawczej w radzeniu sobie ze stresem. Nowiny Psychologiczne, 4, 57–73.199 BibliografiaWłodarczyk, D. (2017). Relationship of trait curiosity to the dynamics of coping and quality of life in myocardial infarction patients. Polish Psychological Bulletin, vol. 48 (3), 347–356.Włodarczyk, D., Wrześniewski, K. (2005). Ocena stresu w kategoriach wyznania u cho-rych po zawale serca – próba syntezy na podstawie danych empirycznych. Przegląd Psychologiczny, 48, 339–358.Włodarczyk, D., Wrześniewski, K. (2010). Kwestionariusz Oceny Stresu (KOS). Przegląd Psychologiczny, 4, 479–496.Wojciszke, B. (2007). Relacje interpersonalne, [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 3. Gdańsk: GWP, 147–186.Wojciszke, B. (2011). Psychologia społeczna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.Wolfrand, U., Hempel, S., Miles, J. (2003). Perceived parenting styles, depersonalisation, anxiety and coping behaviour in adolescents. Personality and individual differences, 34(3), 521–532.Wolińska, J. (2000). Agresywność młodzieży. Problem indywidualny i społeczny. Lublin: Wyd. UMCS.Wosińska, W. (2004). Psychologia życia społecznego. Podręcznik psychologii społecznej dla prak-tyków i studentów. Gdańsk: GWP.Woźniak-Krakowian, A., Wieczorek, G. (2009). Przemoc w szkole jako zjawisko społecz-ne, [w:] A. Woźniak-Krakowian, E. Napora, I. Gomółka-Walaszek (red.), Problemy marginalizacji dzieci i młodzieży. Częstochowa: Wyd. AJD, 115–150.Wright, D., London, K., Waechter, M. (2010). Social ankiety moderates memory confor-mity in adolescents. Applied Cognitive Psychology, 24 (7), 1034–1045.Wróbel, P. (2017). Correlates of Coping Styles in Young Women with Type 1 Diabetes. Universal Journal of Public Health, 5 (4), 183–189.Wrześniewski, K. (1983). Wybrane zagadnienia lęku. Teoria i pomiar. Warszawa: WAM.Wrześniewski, K. (1991). Trójczynnikowy inwentarz stanów i cech osobowości. Przegląd Lekarski, 2, 222–225.Wrześniewski, K. (1996). Style a strategie radzenia sobie ze stresem. Problemy pomiaru, [w:] I. Heszen-Niejodek, Z. Ratajczak (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teore-tyczne i metodologiczne. Katowice: Wyd. UŚ, 44–64.Wrześniewski, K., Sosnowski, T., Jaworowska, A., Fecenec, D. (2011). STAI Inwentarz sta-nu i cechy lęku. Warszawa: pracownia Testów Psychologicznych TPT.Wyczesany, J. (2001). Samotność młodzieży w konatkatch z rodzicami i nauczycielami, [w:] R. Kwiecińska, M. Szymański (red.), Młodzież a dorośli. Napięcia między socjaliza-cją a wychowaniem. Kraków: Akademia Pedagogiczna, 63–70.Zajączkowski, K. (1992). Poczucie kontroli a skłonności agresywne nieletnich przestęp-ców. Roczniki Pedagogiki Specjalnej, 3, 146–155.Ziemska, M. (2009). Postawy rodzicielskie. Warszawa: Wiedza Powszechna.Zimbardo, P., Gerrig, R. (2012). Psychologia i Życie. Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.200 BibliografiaZimbardo, P. (2011). Nieśmiałość. Co to jest? Jak sobie z nią radzić? Warszawa: Wyd. Na-ukowe PWN.Zimmerman, J., Morrison, A., Heimberg, R. (2015). Social ankiety, submissiveness, and shame in men and women: A moderated mediation analysis. British Journal of Cli-nical Psychology, 54(1), 1–15.Ӧsterman, K, Bjӧrkqvist, K., Lagerspetz, K., Landau, S., Frączek, A., Pastorelli, C. (1997). Sex differences in styles of conflict resolution: a developmental and cross-cultural study with data from Finland, Israel, Italy and Poland, [w:] D. Fry, K. Bjorkqvist (red.), Cultural variation in conflict resolution: Alternatives to Violence. Mahwah, N.J.: Lawrence Erlbaum, 185–197.
54.00 zł 60.00 zł Cena netto: 51.43 zł
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
44.10 zł 49.00 zł Cena netto: 42.00 zł
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
99.00 zł 110.00 zł Cena netto: 94.29 zł
Karty przeznaczone są dla psychologów, terapeutów, socjoterapeutów, pedagogów do pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi, a także dla nauczycieli podczas lekcji wychowawczych, czy zajęć świetlicowych. Materiały te z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez rodziców i opiekunów, którzy chcieliby pomóc dzieciom w lepszym odkrywaniu świata własnych emocji, myśli i zachowań, ale nie potrafią z dziećmi o tym rozmawiać.Teczka zawiera:- 55 kart (18 kolorowych, pokazowych, laminowanych) oraz 37 czarno-..
63.00 zł 70.00 zł Cena netto: 60.00 zł
Książka poświęcona jest zagadnieniom przeciwdziałania przez zorganizowane grupy przestępcze i organizacje terrorystyczne czynnościom operacyjno-rozpoznawczym i procesowym prowadzonym przez służby państw w celu ich rozbicia. Opracowanie przedstawia zasadnicze aspekty techniki przestępczej zmierzającej do ukrycia majątku związanego z przestępstwem. W publikacji scharakteryzowano możliwe sposoby działań przestępczych zmierzające do uniemożliwienia organom ścigania identyfikacji i lokalizacji mieni..
67.50 zł 75.00 zł Cena netto: 64.29 zł
Karty pracy zawierają zadania nawiązujące do wymagań i sytuacji życia codziennego. Mają one na celu usprawnianie: - funkcji wykonawczych – umożliwiają m.in. zaplanowanie dnia, monitorowanie codziennych obowiązków i wykonywanie ich chronologicznie (przygotowanie planów posiłków, miesięcznego budżetu). Dzięki nim można wyhamować niewskazane reakcje, czy też zmienić zachowanie, gdy nie przynosi pożądanych efektów. Angażują elastyczność poznawczą i funkcje językowe. - procesów..
Pierwsza na rynku polskim książka poświęcona prognozowaniu zagrożeń terrorystycznych, a równocześnie jedna z nielicznych dotyczących prognozowania zagrożeń dla bezpieczeństwa. Autor podkreśla w niej powiązania pomiędzy nauką a praktyką, stąd m.in. obszerne wykorzystanie dorobku amerykańskiej szkoły analizy wywiadowczej, która w modelowy sposób łączy teorię naukową i znaczenie utylitarne. Publikacja może być wykorzystana w charakterze swoistego podręcznika tworzenia analiz i prognoz strategiczn..
Publikacja będzie służyć wsparciem dla dorosłych osób z afazją na niełatwej drodze do odzyskania utraconej sprawności językowej. Zaburzenia afatyczne mogą pojawić się między innymi po przebytym udarze mózgu czy urazie głowy, występują więc stosunkowo często. Chorzy z afazją wymagają intensywnej, nierzadko wielomiesięcznej, rehabilitacji logopedycznej. Autor – logopeda pracujący na co dzień z pacjentami z afazją – zdaje sobie sprawę, jak ważną rolę w tym procesie odgr..
Zagrożonym stało się życie współczesnego człowieka, kultura będąca jego wytworem, społeczeństwo, w którym żyje, państwo, którego powinnością jest zapewnienie bezpieczeństwa, kontynent, na którym przebywa i glob, gdzie zaistniało życie. Zagrożenia początkowo mało znaczące, obecnie stały się tak istotne, że człowiek zamiast czerpać radość z życia wśród tych wszystkich dóbr, które sobie wytworzył i świata, który sobie podporządkował, poczuł strach i ułomność swojej potęgi. Książka jest kon..
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł