Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwem międzynarodowym
- Autor: Rafał Śliwiński redakcja naukowa
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-015-6
- Data wydania: 2020
- Liczba stron/format: 204/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
48.00 zł
43.20 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 43.20 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka ma na celu przybliżenie charakteru i kierunków zmian strategicznych związanych z otoczeniem globalnym, zarządzaniem zasobami ludzkimi, zarządzaniem różnorodnością kulturową, strategicznych uwarunkowań przywództwa, oraz podejmuje problem sukcesji w przedsiębiorstwach rodzinnych, a także przedstawia problem zarządzania własnością intelektualną przedsiębiorstwa międzynarodowego.
Spis treści:
Wstęp
Rafał Śliwiński
Rozdział 1. Współczesny model globalizacji – konsekwencje dla strategicznego zarządzania przedsiębiorstwem międzynarodowym
Rafał Śliwiński, Magdalena Śliwińska
Wprowadzenie
1.1. Pojęcie i istota globalizacji
1.1.1. Fazy globalizacji
1.1.2. Teorie globalizacji
1.2. Modele globalizacji
1.2.1. Modelowe ujęcie procesu globalizacji
1.2.2. Model czynników kształtujących proces globalizacji
1.3. Strategiczny wymiar zmian jakościowych procesu globalizacji dla przedsiębiorstw międzynarodowych
1.3.1. Nowe technologie
1.3.2. Rola państwa
1.3.3 Regulatorzy globalizacji
1.3.4. Zmiany demograficzne
1.3.5. Kurczące się zasoby
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział 2. Myślenie strategiczne. Strategiczne procesy myślowe liderów przedsiębiorstw międzynarodowych
Henryk Mruk
Wprowadzenie
2.1. Istota myślenia strategicznego
2.2. Zdolności wrodzone versus wyuczone
2.3. Pewność siebie a myślenie strategiczne
2.4. Sposoby skupiania się na celu
2.5. Myślenie strategiczne a przedsiębiorczość
2.6. Logika w myśleniu strategicznym
2.7. Skupienie i konsekwencja
2.8. Zarządzanie sobą w czasie
2.9. Pułapki myślenia
2.10. Sposoby myślenia kreatywnego
2.11. Modele mentalne i prognozowanie
2.12. Kultura organizacyjna przedsiębiorstwa a myślenie strategiczne
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział 3. Wyzwania przywództwa w dobie postępującej sztucznej inteligencji
Grzegorz Sobiecki
Wprowadzenie
3.1. Dynamika rozwoju systemów sztucznej inteligencji
3.2. Podejście strategiczne: określanie zmian w modelu biznesowym w nowej gospodarce
3.3. Podejście operacyjne: wdrażanie modelu biznesowego w nowej gospodarce
3.3.1. Przyczyny porażek wdrożenia strategii cyfrowych
3.3.2. Narzędzia lidera dla wyboru kierunku cyfryzacji firmy w modelu biznesowym
3.3.3 Narzędzia lidera dla wyboru cyfrowego modelu biznesowego
3.3.4. Narzędzia menedżera wdrożenia wybranego cyfrowego modelu biznesowego
3.4. Perspektywy stylu przywództwa. Ciążenie do przywództwa horyzontalnego
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział 4. Strategiczne międzynarodowe zarządzanie zasobami ludzkimi
Jerzy Schroeder
Wprowadzenie
4.1. Istota i cele strategicznego zarządzania zasobami ludzkimi
4.2. Strategiczna rola funkcji międzynarodowego zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach międzynarodowych
4.3. Rozwój koncepcji strategicznego międzynarodowego zarządzania zasobami ludzkimi
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział 5. Zarządzanie różnorodnością kulturową w przedsiębiorstwach międzynarodowych
Małgorzata Bartosik-Purgat
Wprowadzenie
5.1. Różnorodność kulturowa w przedsiębiorstwie – istota oraz znaczenie
5.2. Różnorodność kulturowa w świetle wybranych typologii
5.2.1. Wymiary kulturowe wg Trompenaarsa i Hampden-Turnera
5.2.2. Wymiary kulturowe wg Hofstedego
5.2.3. Wymiary kulturowe wg Halla
5.2.4. Typologia kulturowa wg Lewisa
5.2.5. Wymiary kulturowe wg osiągnięć projektu GLOBE
5.3. Modele i orientacje interakcji kulturowej w przedsiębiorstwach międzynarodowych
5.3.1. Model dominacji kulturowej
5.3.2. Model współistnienia kulturowego
5.3.3. Model współpracy kulturowej
5.4. Zarządzanie różnorodnością – efekty dla przedsiębiorstw
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział 6. Strategiczne zarządzanie przedsiębiorstwami rodzinnymi – problem sukcesji
Alicja Hadryś-Nowak
Wprowadzenie
6.1. Istota przedsiębiorstw rodzinnych
6.2. Kluczowe elementy zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie rodzinnym
6.2.1. Specyfika zarządzania przedsiębiorstwami rodzinnymi
6.2.2. Sukcesja w przedsiębiorstwach rodzinnych
6.2.2.1. Obecność kobiet w przywództwie w firmach rodzinnych
6.2.2.2. Menedżerowie zewnętrzni
6.2.2.3. Budowanie marki firmy rodzinnej (branding)
Zakończenie
Bibliografia
Rozdział 7. Strategie zarządzania własnością intelektualną
Tomasz Grzegorczyk
Wprowadzenie
7.1. Podstawowe zagadnienia prawa własności intelektualnej
7.2. Istota strategicznego zarządzania własnością intelektualną
7.3. Integracja strategii zarządzania własnością intelektualną
7.4. Strategie przedsiębiorstw – posiadaczy praw własności intelektualnej
7.4.1. Wykorzystanie siły rynkowej
7.4.2. Tajemnica przedsiębiorstwa
7.4.3. Sprzedaż
7.4.4. Licencja
7.4.5. Współpraca
7.4.6. Darowanie
7.5. Strategie przedsiębiorstw niebędących posiadaczami praw własności intelektualnej
7.5.1. Uzyskanie swobody działania na drodze sądowej
7.5.2. Rozwój alternatywnej technologii
7.5.3. Otrzymanie licencji
7.5.4. Odstraszanie
Zakończenie
Bibliografia