Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 53,10 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
STEAM-owa szkoła to pojęcie, które odnosi się do edukacji opartej na metodzie STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics). Inicjatywy STEAM w szkołach mają na celu zachęcanie uczniów do kreatywnego myślenia, rozwijania umiejętności rozwiązywania problemów oraz współpracy w zróżnicowanych dziedzinach.W ramach programu STEAM uczniowie uczestniczą w projektach, które łączą różne przedmioty i promują aktywne uczenie się. Na przykład, mogą tworzyć projekty inżynieryjne, które wymagają umiejętności z zakresu matematyki i sztuki, lub prowadzić badania naukowe, które angażują technologie.Prezentowana książka ma na celu zgłębienie koncepcji STEAM w kontekście edukacji, analizę jego korzyści oraz zaprezentowanie konkretnych strategii i narzędzi, które mogą być stosowane w szkołach na różnych poziomach nauczania. Poprzez interdyscyplinarną perspektywę ukazuje, jak łączenie nauki ścisłej ze sztuką może pobudzić kreatywność, rozwijać umiejętności praktyczne i przygotować uczniów do wyzwań XXI wieku.Partner merytoryczny W serii:
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Prof. UAM dr hab. Natalia Walter:(…) Wartościowa pozycja dla nauczycieli pragnących wdrażać STEAM w edukacji na poziomie szkoły podstawowej. Stanowi ona bowiem kompleksowe wprowadzenie do podejścia STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Maths), które ma na celu przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w społeczeństwie przyszłości poprzez rozwijanie innowacyjnego, kreatywnego i krytycznego myślenia. Autorki wyraźnie pokazują, że poprzez zintegrowanie różnych dyscyplin w ramach jednego tematu lub projektu, STEAM umożliwia uczniom nie tylko zdobywanie wiedzy, ale także jej praktyczne stosowanie w rozwiązywaniu problemów. Książka prezentuje różne podejścia i metody związane z implementacją STEAM w szkołach, poczynając od typów projektów i strategii wdrożenia, przez organizację lekcji oraz przestrzeni edukacyjnych, aż po konkretne narzędzia i koncepcje zajęć. Podkreśla się w niej potencjał STEAM do rozwijania kompetencji społeczno-emocjonalnych, innowacyjnego myślenia i zaangażowania uczniów w proces ich własnego uczenia się.Prof. UAM dr hab. Agnieszka Iwanicka:Książkę cechuje duża wartość merytoryczna: od części teoretycznej – w której Autorki niezwykle trafnie pokazały związek podejścia STEAM z cenionymi w pedagogice teoriami, metodami i modelami, po część praktyczną – pełną wytycznych i wskazówek, dzięki którym Nauczycielki/Nauczyciele będą wiedzieć, jak wdrożyć STEAM na swoich lekcjach. Ta publikacja to prawdziwe kompendium wiedzy o podejściu edukacyjnym STEAM, napisane w jasny, przejrzysty sposób, zawierające nieocenione wskazówki praktyczne, które przeprowadzą krok po kroku każdą Nauczycielkę/Nauczyciela zainteresowaną/ego realizacją tego podejścia w szkole, na różnych etapach edukacyjnych.
Prof. UW, dr hab. Jeden z prekursorów polskiej e-edukacji, specjalizacja zarządzanie wiedzą, e-learning, Design Thinking. Absolwentka Politechniki Warszawskiej, North East Wales Institute of Higher Education, Szkoły Głównej Handlowej. Ekspert w zakresie kształcenia na odległość oraz wykorzystania nowych mediów w edukacji. Specjalista w zakresie zarządzania wiedzą. Lider polskiego e-learningu. Autorka ponad stu publikacji naukowych oraz kilkudziesięciu publikacji popularnonaukowych z zakresu e-edukacji. Od 17 lat inspirator, projektant i strateg rozwiązań w zakresie e-edukacji oraz zarządzania wiedzą w wielu polskich przedsiębiorstwach, szkołach, organizacjach pozarządowych. Kierownik i konsultant projektów edukacyjnych oraz e-learningowcyh. Aktywny trener i wykładowca. Doradca MEN, MC, MNiSW.
Doktor nauk społecznych w dziedzinie pedagogiki, nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej, trenerka, wieloletnia wykładowczyni na Wydziale Pedagogicznym Uniwersytetu Warszawskiego. Koordynatorka praktyk przedszkolnych i wczesnoszkolnych. Opiekunka Koła Naukowego Wczesnej Edukacji WPUW. Prowadząca szkolenia dla nauczycieli edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej m.in. w Warszawskiem Centrum Innowacji Edukacyjnych i Społecznych, Mazowieckim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, Ośrodku Rozwoju Edukacji. Autorka książek i artykułów naukowych dotyczących edukacji początkowej, podręczników, scenariuszy zajęć dla dzieci, materiałów dydaktycznych dla nauczycieli.
Spis treści:WstępRozdział 1. Czym jest STEAM?1.1. STEAM a konstrukcjonizm Paperta1.2. STEAM a cykl Kolba1.3. STEAM a Design Thinking1.4. STEAM a edukacja pozytywna1.5. Froeblowskie i deweyowskie korzenie STEAM1.6. STEAM a metoda projektów1.7. STEAM a plan daltoński1.8. STEAM a edukacja montessoriańskaRozdział 2. STEAM-owa szkoła, czyli jaka?2.1. Typy projektów STEAM w szkole2.2. Jak wdrożyć STEAM w szkole?2.3. Jak zrealizować pierwszy STEAM-owy projekt w szkole?2.4. Jak wdrożyć STEAM w klasie?2.5. STEAM-owy Nauczyciel i Uczeń – jak STEAM definiuje i zmienia role2.6. Jakie wartości i zagrożenia niesie ze sobą STEAM w szkole?Rozdział 3. STEAM-owa lekcja3.1. Lekcje i projekty STEAM w środowisku szkolnym3.2. Co to jest lekcja STEAM, jak jest zbudowana?3.3. Jak przygotować lekcje STEAM?3.4. Jak dokonać ewaluacji lekcji STEAM?Rozdział 4. STEAM-owe przestrzenie edukacyjne4.1. STEAMLab4.1.1. Co to jest STEAMLab?4.1.2. Jak przebiegają zajęcia w STEAMLabie?4.2. STREAM-oteka. STEAM-owa Biblioteka Przyszłości4.2.1. Współczesna Biblioteka Szkolna4.2.2. STREAM4.2.3. Jak przebiegają zajęcia w STREAM-otece?4.2.4. Przykładowe zajęcia STREAM4.3. STEAM-owe kąciki pracyRozdział 5. Narzędzia stosowane na zajęciach STEAM Rozdział 6. Koncepcje zajęć STEAM6.1. Koncepcje zajęć dla klas 1–36.2. Koncepcje zajęć dla klas 4–8ZakończenieBibliografia
Bilewicz-Kuźnia B., Dar Zabawy. Metodyka i propozycje zajęć z dziećmi według założeń pedagogicznych Froebla, Froebel.pl 2014.Bruton R., STEM Education Policy Statement 2017–2026, Department of Education and Skills, Dublin 2017.Fazlagic J., Marketingowe zarządzanie szkołą, CODN, Warszawa 2003.Fazlagic J., Szkoła dla innowatora. Kształtowanie kompetencji proinnowacyjnych. Raport, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli, Kalisz 2018.Harris A., Bruin L.R. de, Secondary school creativity, teacher practice and STEAM educa-tion: An international study, „Journal of Educational Change”, 2018.Helm K., Katz L.G., Mali badacze, Metoda projektów w edukacji elementarnej, CODN, Warszawa 2003.Jakubowski R., Piotrowski M., W poszukiwaniu uwarunkowań trwałego wprowadzenia STEM/STEAM w polskich szkołach, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, 2019, vol. 14, nr 4(54), s. 25–36.Kelly T., Kelly D., Twórcza odwaga. Otwórz się na Design Thinking, MT Biznes, Warszawa 2019.Kolb D., Experiential Learning: Experience as the Source of Learning and Development, Pearson, New Jersey 2015. Kucner A., Pacewicz G., Wasyluk P., Edukacja przyszłości 2020. RaportMarkides C., Do schools kill creativity?, Business Strategy Review”, 2013, Issue 4.Mead M., Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.Montessori M., Domy Dziecięce (Le Casa dei Bambini). Metoda pedagogiki naukowej, stosowana w wychowaniu najmłodszych dzieci. Z wydania ogłoszonego przez Instytut J.-J. Rousseau. Nakład Henryka Lindenfelda, 1913.Montessori M., Odkrycie dziecka, Bellona, Warszawa 2024.Papert S., Teaching children thinking (AI Memo No.247 and Logo Memo No. 2), MIT Artificial Intelligence Laboratory, Cambridge 1970.Parkhurst H., Education on The Dalton Plan, E. P. Dutton&Company, New York 1922.Plebańska M., STEAM – edukacja przyszłości, „MERITUM”, 2018, 4 (51). Plebańska M., Dzisiaj przyjaciółka zapytała mnie: Marlena, dlaczego ciągle mówisz – steamulujemy świat?, „MERITUM”, 2023, 1(68). Plebańska M., Trojańska K., STEAM-owe lekcje, Elitera, Warszawa 2018. Plebańska M., Szyller A., STEAM-owe przedszkole, Difin, Warszawa 2019.200 BibliografiaSchmiedgen J., Rhinow H., Köppen E., Meinel C., Parts Without a Whole? – The Current State of Design Thinking Practice in Organizations (Study Report No. 97) (p. 144). Potsdam: Hasso-Plattner-Institut für Softwaresystemtechnik an der Universität Potsdam 2015.Seligman M., Flourish: A New Understanding of Happiness and Wellbeing, Free Press, New York 2011.Sylwester R., A Child’s Brain: Understanding How the Brain Works, Develops, and Changes During the Critical Stages of Childhood, Skyhorse, New York 2013.Walat A., O konstrukcjonizmie i ośmiu zasadach skutecznego uczenia się według Seymoura Paperta, „Meritum”, 2017, 4 (7). Wapnick E., How to be everything. A guide for those who (still) don’t know what they want to be when they grow up, Harper Collins Publishers, UK 2017.Wing J., Computational Thinking, „Communications of the ACM”, 2006, 49(3), s. 33–35.Zmitrowicz K., Stańczak R., Jakość w Agile. Zwinna droga do sukcesu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2017.Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2013.https://mws.pl/poradniki/czym-jest-stem/ (dostęp: 18.01.2024).https://cyfrowydialog.pl/blog/seymour-papert-i-5-faktow-z-jego-zycia-ktore-warto-znac/ (dostęp: 18.01.2024).https://perspektywy.pl/portal/index.php?option=com_content&view=article&id=2996:jak-sztuka-pomaga-modernizowac&catid=208&Itemid=397 (dostęp: 15.12.2023).https://magwet.pl/37026,jak-odbic-sie-od-dna-czyli-o-niezwyklej-sile-rezyliencji (dostęp: 25.10.2023).https://humanly.pl/cykl-kolba/ (dostęp: 29.09.2023).https://akcesedukacja.pl/baza-wiedzy/blog/steam (dostęp: 2.09.2023).https://pracowniazycia.pl/psychologia-pozytywna-w-edukacji/ (dostęp: 11.10.2023).https://fundacjapfr.pl/dam/jcr:bfc0356d-bf82-4460-a102-c936e26d8c0c/Raport_Edukacja_STEAM_w_szkole) (dostęp: 30.09.2023).https://fundacjapfr.pl/dam/jcr:bfc0356d-bf82-4460-a102-c936e26d8c0c/Raport_Edukacja_STEAM_w_szkole) (dostęp: 30.09.2023)https://tyszkowska.edu.pl/edukacja/o-co-chodzi-w-planie-daltonskim/ (dostęp: 25.08.2023).https://akcesedukacja.pl/baza-wiedzy/blog/na-czym-polega-myslenie-komputacyjne (dostęp: 30.08.2023).https://academy.classroom.pionier.net.pl/steam-moda-czy-koniecznosc/ (dostęp: 27.06.2023).https://smartcity-expert.eu/czym-sa-nowoczesne-laboratoria-edukacyjne-i-jak-moga-trafiac-do-polskich-szkol/ (dostęp: 20.03.2023).