Skuteczna praca z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej
- Autor: Aneta Paszkiewicz
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-223-5
- Data wydania: 2017
- Liczba stron/format: 186/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
45.00 zł
40.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Socjoterapia w coraz szerszym zakresie zaczyna być wykorzystywana w szkołach, placówkach zajmujących się pracą z młodzieżą niedostosowaną społecznie, zagrożoną uzależnieniami. Socjoterapia polega przede wszystkim na wykorzystaniu terapeutycznego wpływu grupy oraz należy uznać ją za formę pomocy jak najbardziej pożądaną i wskazaną. Opracowanie będzie pomocne nauczycielom i wychowawcom, studentom pedagogiki, psychologii i kierunków nauczycielskich. Dostarczy wskazówek, jak prowadzić działania o charakterze wychowawczym z osobą niedostosowaną społecznie, z uwzględnieniem wymogu jej podmiotowego traktowania w grupie socjoterapeutycznej.
Patroni medialni:
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Podmiotowość w wychowaniu
1.1. Wychowanie personalistyczne
1.2. Wychowanek jako podmiot w procesie wychowania
Rozdział 2. Wychowanek niedostosowany społecznie
2.1. Niedostosowanie społeczne – rozważania terminologiczne
2.2. Sylwetka wychowanka niedostosowanego społecznie
2.3. Poczucie podmiotowości wychowanka niedostosowanego społecznie
Rozdział 3. Wychowanie w grupie i poprzez grupę
3.1. Grupa rówieśnicza jako środowisko wychowawcze
3.2. Proces grupowy
3.3. Zalety wychowania w grupie i przez grupę
Rozdział 4. Socjoterapia – metoda pracy terapeutycznej z grupą
4.1. Pojęcie socjoterapii
4.2. Grupa socjoterapeutyczna
4.3. Realizacja idei podmiotowego traktowania w pracy z wychowankiem niedostosowanym społecznie w grupie socjoterapeutycznej
Rozdział 5. Projektowanie zajęć socjoterapeutycznych – diagnoza uczestników zajęć
5.1. Diagnoza pedagogiczna – podstawowe pojęcia
5.2. Diagnoza w socjoterapii
Rozdział 6. Projektowanie zajęć socjoterapeutycznych – opracowanie programu
6.1. Cele zajęć socjoterapeutycznych
6.2. Zasady prowadzenia zajęć
6.3. Opracowanie programu zajęć socjoterapeutycznych
Rozdział 7. Praca z grupą socjoterapeutyczną – pierwsze kroki
7.1. Zawiązanie grupy – dobór uczestników
7.2. Kontrakt
7.3. Integracja grupy
Rozdział 8. Metody i techniki stosowane na zajęciach socjoterapeutycznych
8.1. Podstawowe techniki używane w pracy z grupą socjoterapeutyczną
8.2. Metody pracy z grupą stosowane w socjoterapii
Rozdział 9. Techniki treningowe w socjoterapii
9.1. Trening grupowy
9.2. Trening interpersonalny
9.3. Trening asertywności
9.4. Trening relaksacyjny
Rozdział 10. Techniki wspierające grupę w dochodzeniu do celu
10.1. Techniki komunikacyjne i facylitacyjne
10.2. Techniki angażujące uczestników
Rozdział 11. Kompetencje prowadzącego zajęcia z grupą socjoterapeutyczną
Rozdział 12. Role pełnione w grupie socjoterapeutycznej przez poszczególnych jej członków
12.1. Role grupowe
12.2. Role negatywne pełnione przez członków grupy socjoterapeutycznej
12.3. Role pozytywne pełnione przez członków grupy socjoterapeutycznej
Rozdział 13. Opór w pracy z grupą socjoterapeutyczną
13.1. Rozpoznanie oporu w grupie socjoterapeutycznej
13.2. Radzenie sobie z oporem w grupie socjoterapeutycznej
Rozdział 14. Trudne sytuacje w grupie socjoterapeutycznej
14.1. Zakłócenia i trudności pojawiające się w trakcie zajęć grupowych
14.2. Konflikty w grupie i sposoby ich rozwiązywania
14.3. Naruszanie granic
Zakończenie
Bibliografia
prof. dr hab. Mirosław Babiarz:
(…) Wychowanie dzieci i młodzieży, zwłaszcza niedostosowanych społecznie, jest procesem złożonym. Można przyjąć, że dotychczas podejmowane zabiegi wychowawcze nie przyniosły oczekiwanego efektu ze względu na nietrafnie dobrane techniki i metody oddziaływań do osobowości wychowanka, przez co najprawdopodobniej były one nieskuteczne. Rzecz jasna przyczyn niepowodzeń procesu wychowania i socjalizacji może być zdecydowanie więcej. Chcąc prowadzić skuteczną pracę z osobami niedostosowanymi społecznie, należy je dobrze poznać, po to aby dobrać właściwy sposób pracy z nimi, o czym w swoim opracowaniu pisze dr A. Paszkiewicz. (…) W prezentowanej książce skupia się na specyficznej metodzie pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowanymi społecznie – socjoterapii. Zastanawia się przy tym, na ile będzie możliwym przy jej wykorzystaniu, wymogu podmiotowego traktowania każdego wychowanka, który jest tą formą pracy objęty. (…) W mojej ocenie opracowanie może być przydatne dla studentów pedagogiki i psychologii oraz kierunków studiów nauczycielskich, nauczycieli, jak również dla czynnych nauczycieli i wychowawców.
Treść opracowania dostarcza konkretnych wskazówek, jak prowadzić działania o charakterze wychowawczym z osobą niedostosowaną społecznie (niekoniecznie o charakterze socjoterapeutycznym). Uwzględnia również wymóg podmiotowego traktowania wychowanka/podopiecznego w grupie socjoterapeutycznej.
Aneta Paszkiewicz
doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, wieloletni pracownik Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 w Chełmie oraz wykładowca na Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Chełmie. Autorka książek oraz artykułów pomieszczonych w pismach fachowych m.in. w Problemach Opiekuńczo-Wychowawczych oraz w Psychologii w Szkole. Od kilku lat współprowadząca Szkoły dla rodziców i wychowawców; wg metody Mazlish i Faber. Zajmuje się pomocą dzieciom i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Prowadzi zajęcia dla dzieci i młodzieży w szkołach, warsztaty dla nauczycieli i wychowawców.