• Siła konsumpcji. Ujęcie holistyczne

Siła konsumpcji. Ujęcie holistyczne

  • Autor: Olejniczuk-Merta Anna redakcja naukowa
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8270-424-2
  • Data wydania: 2025
  • Liczba stron/format: 256/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

69,00 zł

62,10 zł

Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 62,10 zł

10% taniej

Darmowa dostawa od 200 zł

Wysyłka w ciągu 24h


Dostępność: Duża ilość w magazynie
Monografia prezentuje nowatorskie, dwuwymiarowe pojmowanie konsumpcji. Pokazuje jej miejsce i rolę w procesach rozwoju jednostki, grup społecznych, społeczeństwa, gospodarki, a także wagę dbałości o przyrodnicze otoczenie człowieka. Ewolucyjne i interdyscyplinarne podejście badawcze pozwoliło na rozszerzenie i pogłębienie wiedzy na temat konsumpcji, zachowania konsumentów oraz ich wpływu na kształtowanie warunków i jakości życia na początku XXI wieku. Przybliżyło też modyfikacje zachowania konsumentów, procesów gospodarowania, użytkowania otoczenia przyrodniczego w wyniku wirtualizacji życia oraz rozwoju sztucznej inteligencji.

Publikacja jako efekt holistycznych badań jest kierowana do szerokiego grona środowisk naukowych związanych badaniami i kształceniem w zakresie z nauk społecznych i humanistycznych oraz praktyków gospodarczych, instytucji rządowych, podmiotów badających rynek i konsumpcję. Jej adresatami są także doktoranci i studenci zainteresowani problematyką konsumpcji, jakości życia w świetle zmian zachodzących we współczesnym społeczeństwie i jego kulturze.

Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61

Recenzja

Prof. dr hab. Ewa Kieżel:

Recenzowana monografia, zgodnie z przyjętym celem, pogłębia i wzbogaca wiedzę w zakresie inwestycyjnego wymiaru konsumpcji, zachowań człowieka, człowieka–konsumenta, uczestnika rynku, uczestnika procesów gospodarowania, użytkownika środowiska naturalnego. Poszerza także wiedzę w zakresie zachowań konsumentów w warunkach wirtualizacji i rozwoju AI. Zaletą książki jest oparcie o bogate podstawy źródłowe, tj. starannie dobraną i aktualną literaturę przedmiotu polską i zagraniczną (ponad 600 pozycji) oraz o cenne doświadczenia badawcze i rezultaty badań autorów poszczególnych rozdziałów.

Fragment książki

 Przeczytaj fragment

Autor książki

Olejniczuk-Merta Anna

Prof. zw. dr hab. Ekonomistka (Akademia Leona Koźmińskiego, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur), aktualnie prof. emerytowana. Badania naukowe koncentruje wokół problematyki konsumpcji oraz innowacji, w tym innowacji społecznych, poszukując odpowiedzi na pytanie o miejsce oraz rolę konsumpcji i innowacji w procesach kształtowania zrównoważonego i odpowiedzialnego rozwoju. W swojej działalności naukowo-badawczej wyróżnia trzy okresy: 1979?1991 ? koncentracja uwagi na rynku i konsumpcji młodych konsumentów w Polsce, 1991-2010 - badanie problematyki innowacji (produktowych i rynkowych) w Polsce, 2010-2025 - poznawanie ewolucyjnego rozwoju konsumpcji: od niebytu poznawczego do inwestycyjnego wymiaru i siły konsumpcji.

Spis treści:

Wstęp

1. Kultura i konsumpcja w kreowaniu jakości życia człowieka
Anna Olejniczuk-Merta
Anna Gardocka

1.1. Miejsce i rola kultury w kształtowaniu jakości życia człowieka
Anna Olejniczuk-Merta
1.2. Konsumpcja jako czynnik rozwoju człowieka, społeczeństwa, gospodarki
Anna Olejniczuk-Merta
1.3. Jakość życia człowieka
Anna Gardocka
1.4. Wyzwania XXI w.
Anna Gardocka
Bibliografia

2. Wiedza o naturze człowieka a jakość życia

Henryk Mruk

2.1. Wspólnota pierwotna – wiedza, która ułatwia rozumienie zachowań
2.2. Ekonomia a siły konsumpcji i jakość życia
2.3. Wiedza o mózgu na usługach poznawania natury człowieka
2.4. Organizacje biznesowe a siły konsumpcji oraz jakość życia
2.5. Państwo jako podmiot w strefie konsumpcji oraz jakości życia
2.6. Świadomość – droga do wspólnego celu
Bibliografia

3. Zachowania konsumenckie współczesnych konsumentów

Tomasz Zalega

3.1. Istota i czynniki kształtujące zachowanie konsumentów
3.2. Wartości uznawane przez konsumentów
3.3. Postępowanie konsumentów w sferze konsumpcji
3.4. Wybrane trendy konsumenckie i ich wpływ na jakość życia konsumentów
3.5. Trendy konsumenckie i rozwój AI a antycypowane zachowania konsumenckie
3.6. Nowe trendy konsumenckie a inwestycyjny wymiar konsumpcji
Bibliografia

4. Społeczeństwo konsumpcyjne. Konsumpcja w świecie wirtualnym. Konsumpcja umiaru
Felicjan Bylok

4.1. Struktura społeczna a konsumpcja w społeczeństwie konsumpcyjnym
4.2. Nowe obszary konsumpcji w świecie wirtualnym
4.3. Konsumpcja a kapitał społeczny w społeczeństwie konsumpcyjnym
4.4. Społeczeństwo obywatelskie a konsumpcja
4.5. Konsumpcja umiaru jako alternatywna strategia rozwoju konsumpcji w społeczeństwie konsumpcyjnym
Bibliografia

5. Społeczne aspekty funkcjonowania sfery gospodarczej
Łukasz Jabłoński

5.1. Geneza kapitału ludzkiego i kapitału społecznego w ekonomii
5.2. Rola kapitału ludzkiego i kapitału społecznego w procesach gospodarczych
5.3. Istota, znaczenie i wpływ innowacji biznesowych oraz innowacyjnych inwestycji społecznych na zmiany w procesach gospodarowania
5.4. Implikacje rozwoju kapitału ludzkiego i społecznego dla ekosystemu oraz innowacyjnego rozwoju społeczno-gospodarczego
5.5. Ekonomiczne i pozaekonomiczne efekty zmian w procesach gospodarowania a jakość życia konsumentów
Bibliografia

6. Relacja konsumpcji z przyrodą
Anna Wielicka-Regulska

6.1. Ewolucja relacji człowieka ze środowiskiem przyrodniczym
6.2. Wartości przyrody i jej wpływ na jakość życia
6.3. Wpływ konsumpcji na środowisko
6.4. Konsument wobec wyzwań środowiskowych związanych z konsumpcją
Bibliografia

Podsumowanie