Sensoryka i motoryka w rozwoju dziecka i uczeniu się w aspekcie terapii integracji sensorycznej
- Autor: Elżbieta Wieczór Grzegorz Brzuzy Jacek Szmalec
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-917-3
- Data wydania: 2019
- Liczba stron/format: 200/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
45.00 zł
40.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka stanowi kompendium informacji odnośnie integracji sensorycznej. Zamieszczone są w niej artykuły poparte badaniami oraz znajdują się dodatkowo narzędzia diagnostyczne ułatwiające przeprowadzenie obserwacji dziecka pod kątem problemów z integracją sensoryczną.
Publikacja jest odpowiedzią na wzrost zainteresowania problematyka integracji sensorycznej. Kierowana jest do szerokiego grona czytelników: pedagogów ogólnych i oligofrenopedagogów, psychologów, terapeutów, rehabilitantów i fizjoterapeutów, logopedów, nauczycieli wczesnej edukacji, opiekunów i rodziców. W publikacji zostały opisane wybrane zagadnienia dotyczące rozwoju motorycznego dziecka, integracji sensorycznej. Czytelnik dowie się również o niepokojących zachowaniach uczniów w następstwie zaburzeń integracji sensorycznej, pozna przykłady zaburzeń integracji sensorycznej w szkole. W książce przedstawiono interesujący materiał dotyczący znaczenia dotyku w rozwoju małego dziecka.
Spis treści:
Wstęp
Rozdział 1. Założenia integracji sensorycznej – Magdalena Kaczyńska, Julia Mizgała
Rozdział 2. Niepokojące zachowania uczniów jako następstwo zaburzeń integracji sensorycznej – Beata Szewc
Rozdział 3. Przykłady zaburzeń integracji sensorycznej w szkole. Z obserwacji nauczyciela praktyka – Edyta Specjał
Rozdział 4. Zaburzenia integracji sensorycznej wśród dzieci – narastający problem kliniczny i społeczny – Aneta Klimberg, Jerzy T. Marcinkowski,
Agnieszka Paczkowska, Jacek Szmalec
Rozdział 5. Istota zaburzenia przetwarzania słuchowego – problem zdrowotny i pedagogiczny – Agnieszka Paczkowska
Rozdział 6. Rozwijanie sprawności motorycznej, manualnej i grafomotoryki dziecka. Sprawność grafomotoryczna dziecka jako wyznacznik czytelności pisma – Elżbieta Wieczór
Rozdział 7. Diagnoza sprawności manualnej i grafomotorycznej u dzieci w wieku przedszkolnym na podstawie badań empirycznych – Elżbieta Wieczór
Rozdział 8. Trudności w czytaniu, pisaniu i wypowiedziach o podłożu sensorycznym i motorycznym we wczesnej edukacji – analiza przypadków (badania podłużne) – Elżbieta Wieczór
Rozdział 9. Poziom samodzielności u dzieci w wieku przedszkolnym w obszarze motoryki i samoobsługi jako wskaźnik rozwoju – badania empiryczne – Elżbieta Wieczór
Rozdział 10. Lateralizacja w procesie integracji sensorycznej – przykłady zaburzeń – Agnieszka Paczkowska, Jacek Szmalec, Elżbieta Wieczór
Rozdział 11. Znaczenie dotyku w rozwoju małego dziecka – masaż jako najstarsza i najdoskonalsza forma komunikowania się z dzieckiem – Agnieszka Paczkowska, Jacek Szmalec
Rozdział 12. Wzrok w integracji sensorycznej. dysfunkcje wzroku a rozwój motoryczny i sensoryczny dziecka – Grzegorz Brzuzy
Rozdział 13. Orientacja przestrzenna i poruszanie się osób niewidomych – Grzegorz Brzuzy
Rozdział 14. Nieprawidłowe przetwarzanie wzrokowe a zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci w wieku 7–11 lat z problemami szkolnymi – Agnieszka Paczkowska, Jacek Szmalec
Na zakończenie
Słowniczek pojęć w obszarze integracji sensorycznej
Elżbieta Wieczór
adiunkt Katedrze Edukacji Wczesnej i Obywatelskiej, Instytut Nauk Pedagogicznych.
Zainteresowania naukowo-badawcze skupia wokół współczesnych zagadnień
pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, edukacji językowej i literackiej, alternatyw w obszarze pedagogiki dziecka, problematyki językowego obrazu świata w narracjach dzieci, świadomości metapoznawczej i metajęzykowej w uczeniu (się), oceniania rozwojowego i trudności w uczeniu się. W nurcie współczesnych badań nad dzieciństwem dokonuje analizy standardów jakości w instytucjach wczesnej opieki i edukacji.
Grzegorz Brzuzy
dr nauk pedagogicznych, w roku 2011 obronił pracę doktorską na temat: "Związek z edukacją zdrowotną, a jakością życia osób z trwałym i postępującym uszkodzeniem wzroku". Promotorem pracy był prof. dr hab. Stanisław Kowalik, a recenzentami byli: prof. nadz. Marzenna Zaorska, prof. dr hab. Roman Ossowski. Jest pedagogiem, tyflopedagogiem, psychologiem i terapeutą integracji sensorycznej oraz instruktorem masażu Shantala Special Care. Jest asolwentem UMK w Toruniu, APS w
Warszawie, UKW w Bydgoszczy, WSB w Toruniu.
Jest specjalistą w zakresie problemów osób z niepełnosprawnością ze szczególnym uwzględnieniem osób niewidomych i niedowidzących. Jest zatrudniony w Fundacji Społeczno-Charytatywnej "Pomoc Rodzinie i Ziemi", która prowadzi Hospicjum dla Dzieci "Nadzieja"
Jacek Szmalec
dr nauk społecznych w zakresie pedagogiki, terapeuta SI (II stopień), oligofrenopedagog, terapeuta zajęciowy, terapeuta NDT Bobath w terapii zajęciowej, międzynarodowy trener masażu Shantala, rewalidator osób chorych, terapeuta Prehtla, fizjoterapeuta, terapeuta monachijskiej funkcjonalnej diagnostyki rozwojowej, trener metody INPP, certyfikowany diagnosta ADOS-2, ASRS (autyzm), terapeuta metody AHA. Pracuje w SOSW w Szymanowie k./Morąga, w Ostródzie prowadzi własny gabinet terapeutyczny. Związany jest z Mazurskim Centrum Szkoleń, gdzie prowadzi szkolenia z zakresu: terapii ręki, metody INPP, masażu Shantala, DCD (rozwojowych zaburzeń koordynacji ruchowej). Uczestnik wielu konferencji na terenie Polski, jak i poza granicami. Autor licznych artykułów o tematyce terapeutycznej. Prekursor Terapii ręki w Polsce.