Twój koszyk zakupów jest pusty!
Agnieszka Lasota
54 zł
/
Cena detaliczna
10% taniej
Spis treści:WstępRozdział 1. Mentalnościowe ramy potocznych konceptualizacji zdrowia1.1. Potoczne konceptualizacje zdrowia1.2. Mentalność jako rama dla potocznych konceptualizacji zdrowia1.3. Mentalność prawego kciuka1.3.1. Szybko1.3.2. Łatwo1.3.3. Jednoznacznie1.4. Mentalność prawego kciuka w odniesieniu do zdrowiaRozdział 2. Potoczne rozumienie zdrowia w kontekście mentalności prawego kciuka – jakościowe studium empiryczne2.1. Założenia wstępne2.2. Metoda2.2.1. Procedura2.2.2. Osoby badane2.3. Wyniki2.4. DyskusjaRozdział 3. Rozumienie zdrowia w kontekście mentalności prawego kciuka – konstrukcja i walidacja narzędzia pomiarowego3.1. Założenia wstępne3.2. Konstrukcja Kwestionariusza Opinii o Zdrowiu (KOoZ) – badanie I3.2.1. Metoda3.2.1.1. Osoby badane3.2.1.2. Procedura3.2.2. Wyniki3.2.3. Dyskusja3.2.3.1. Redukcja liczby stwierdzeń3.2.3.2. Korespondencja stwierdzeń KOoZ z kategoriami ujmowania zdrowia w kontekście mentalności prawego kciuka zidentyfikowanymi w badaniach jakościowych3.3. Walidacja Kwestionariusza Opinii o Zdrowiu – badanie II3.3.1. Założenia wstępne3.3.1.1. Potrzeba poznawczego domknięcia3.3.1.2. Refleksyjność3.3.1.3. Osobowość3.3.2. Metoda3.3.2.1. Osoby badane i procedura badania3.3.2.2. Narzędzia badawcze3.3.3. Wyniki3.3.3.1. Parametry psychometryczne Kwestionariusza Opinii o Zdrowiu w próbie walidacyjnej3.3.3.2. Ujmowanie zdrowia a potrzeba poznawczego domknięcia, refleksyjność i cechy osobowości3.3.4. Dyskusja3.3.4.1. Trafność wewnętrzna i zgodność wewnętrzna testowanego narzędzia3.3.4.2. Prawokciukowe rozumienie zdrowia a potrzeba poznawczego domknięcia3.3.4.3. Prawokciukowe rozumienie zdrowia a refleksyjność3.3.4.4. Prawokciukowe rozumienie zdrowia a osobowość3.4. PodsumowanieRozdział 4. Wartość zdrowia bez kontekstu i w kontekście4.1. Zdrowie jako wartość4.2. Wartość zdrowia na przestrzeni życi4.3. Bezkontekstowość zdrowia jako wartości4.4. Kontekstowa wartość zdrowia4.5. Teoretyczne ramy wartościowania zdrowiaRozdział 5. Bezkontekstowe i kontekstowe wartościowania zdrowia w świetle badań empirycznych5.1. Założenia wstępne5.2. Metoda5.3. Osoby badane i procedura badania5.4. Wyniki5.4.1. Bezkontekstowa i kontekstowa wartość zdrowia5.4.2. Wartości ważniejsze i mniej ważne od zdrowia5.4.3. Kontekst zyskiwania versus poświęcania (straty) zdrowia a przypisywana mu wartość5.4.4. Perspektywa promocyjna i prewencyjna a wartościowanie zdrowia5.4.5. Płeć i wiek a wartościowanie zdrowia5.4.6. Wykształcenie a wartościowanie zdrowia 5.4.7. Subiektywna ocena własnego zdrowia a przypisywanie mu wartości5.4.8. Rozumienie zdrowia a jego wartościowanie5.5. Bezkontekstowa i relatywna wartość zdrowia – konkluzje z przeprowadzonych badańZakończenieBibliografiaSpis tabelSpis wykresówANEKS 1. Kwestionariusz Opinii o ZdrowiuANEKS 2. Kwestionariusz „Co jest dla mnie w życiu ważne” – wersja UNI
prof. dr hab. Mariola Bidzan:Autorzy […] prezentują zagadnienia doniosłe, wpisujące się w nurt światowych badań. Przedstawione wyzwania i niepokoje związane z redefinicją wartości zdrowia pokazują głęboko humanistyczne, nacechowane wielką troską podejście Autorów zarówno do zdrowia, jak i zachowań związanych ze zdrowiem. Przybliżenie wyników badań jakościowych, przeprowadzonych metodą zogniskowanych wywiadów grupowych, na podstawie których Autorzy wyodrębnili kategorie rozumienia zdrowia, korespondujące z mentalnością prawego kciuka […], jak również stworzenie i prezentacja własnych oryginalnych metod, tj. kwestionariusz do pomiaru znaczeń przypisywanych zdrowiu przez ludzi oraz narzędzie do badania wartościowania zdrowia, niezmiernie wzbogacają tę monografię.
Małgorzata Górnik-Durose psycholog, profesor Uniwersytetu Śląskiego. Zajmuje się zagadnieniami z obszaru psychologii jakości życia i psychologii ekonomicznej, a szczególnie posiadaniem dóbr i orientacją materialistyczną w kontekście zdrowia i dobrostanu psychologicznego człowieka. Autorka i współautorka wielu prac naukowych na ten temat. Kierownik Zakładu Psychologii Zdrowia i Jakości Życia w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Łukasz Jach doktor nauk humanistycznych, psycholog i socjolog, adiunkt w Instytucie Psychologii UŚ. Zajmuje się psychologią zdrowia i jakości życia, psychologią ewolucyjną oraz psychologicznymi aspektami stosunku ludzi do nauki, naukowców i odkryć naukowych. Autor i współautor licznych artykułów oraz autor książek "Nauka jako obiekt kultu. Wprowadzenie do koncepcji scjentoteizmu" (2015) oraz "Światopogląd scjentystyczny - korelaty i uwarunkowania" (2020). Zajmuje się między innymi popularyzacją wiedzy psychologicznej, a jego teksty ukazywały się w "Tygodniku Powszechnym" i "Forum Akademickim".
Agnieszka Pasztak-Opiłka doktor nauk humanistycznych, psycholog kliniczny, koordynator przedmiotu Diagnoza psychologiczna oraz twórca autorskiego przedmiotu fakultatywnego: Chore dziecko czy rodzina, pułapki diagnostyczne. Adiunkt w Zakładzie Psychologii Zdrowia i Jakości Życia Instytutu Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Na co dzień współpracuje z Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka im. Jana Pawła II, Samodzielnym Publicznym Szpitalem Klinicznym nr 6 Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach. Prowadzi również prywatną praktykę psychologiczną, specjalizując się w diagnozie psychologicznej dzieci. Odbyła liczne szkolenia z zakresu pracy diagnostycznej i terapeutycznej z dziećmi z zaburzeniami neurorozwojowymi, objawami somatycznymi, psychosomatycznymi, zaburzeniami zachowania i zaburzeniami lękowymi. Członek Komisji Nauk Psychologicznych Polskiej Akademii Nauk, Polskiego Towarzystwa Psychologicznego, Sekretarz Zarządu Sekcji Psychologii Zdrowia PTP. Autorka i współautorka rozdziałów, artykułów oraz wystąpień na konferencjach krajowych i międzynarodowych.
Teresa Sikora dr, adiunkt na WNS UŚ w Katowicach. Specjalistka w zakresie zagadnień psychologii umysłu (poznawczej, kognitywistyki), zastosowań psychologii w ekonomii (marketingu i reklamie) i sztuce (wzornictwo, architektura, krajobraz miejski). Populararyzatorka wiedzy psychologicznej wśród słuchaczy Uniwersytetów Trzeciego Wieku, Uniwersytetów Dziecięcych, szkoleń dla nauczycieli, uczestników warsztatów dla managerów i pracowników sektora państwowego i prywatnego. Na bieżąco współpracuje, w charakterze eksperta, z redaktorami gazet (Polityka, GW, Gazeta Prawna, Głos Nauczycielski, Dziennik Zachodni), programów TV (TVN, TVP, TVP Silesia) i dziennikarzami rozgłośni radiowych (Radio Katowice, Radio Piekary, RMF, radio Em, radio ESKA).
Adamiec M. (2007). Behawioryzacja działania w organizacjach i jej konsekwen-cje. W: M. Górnik-Durose, B. Kożusznik (red.), Perspektywy psychologii pracy (s. 185–205). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.Barber B.R. (2008). Skonsumowani. Warszawa: Muza SA.Barbour R. (2011). Badania fokusowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Bauman Z. (1998). Śmierć i nieśmiertelność. O wielości strategii życia. Przeł. N. Le-śniewski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Bauman Z. (2009). Konsumowanie życia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ja-giellońskiego.Baumeister R. (2011). Zwierzę kulturowe. Przeł. D. Stefańska-Szewczuk. Warszawa: PWN.Baumeister R.F. (2002). Ego Depletion and Self-Control Failure: An Energy Model of the Self’s Executive Function. „Self and Identity.”, 1, s. 129–136.Bąk W. (2008). Teoria ukierunkowań regulacyjnych E. Tory Higginsa. „Roczniki Psy-chologiczne”, 11, s. 7–38.Beck U. (2002). Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Przeł. S. Cieśla. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.Bieri J. (1995). Cognitive complexity-simplicity and predictive behavior. „Journal of Abnormal Social Psychology”, 51, s. 263–268.Blaxter M. (2010). Health. Cambridge: Polity Press.Bloodworth A., McNamee M. (2010). Clean Olympians? Doping and anti-doping: The views of talented young British athletes. „International Journal of Drug Policy”, 21, 4, s. 276–282, doi: 10.1016/j.drugpo.2009.11.009.Borowiec A., Lignowska I. (2015). How Do Poles Perceive Health? The Social Repre-sentation of Health and its Importance for the Social Order. „Polish Sociological Review”, 4, 102, s. 511–528.Boruchovitc E., Mednick B.E., (2002). The meaning of health and illness: some con-siderations for health psychology. „Psico-USF”, 7, 2, s. 175–183.Bostrom N., Sandberg A. (2009). Cognitive Enhancement: Methods, Ethics, Regula-tory Challenges. „Science and Engineering Ethics”, 15(3), s. 311–341.122 BibliografiaCałus K. (2018). Transhumanizm – wizja nowego człowieka. „Studia z historii filo -zofii”, 9, s. 237–255.Carr N. (2012). Płytki umysł. Jak internet wpływa na mózg. Gliwice: Helion.Castells M. (2007). Społeczeństwo sieci. Warszawa. Wydawnictwo Naukowe PWN.CBOS (2008). Nie ma jak rodzina. Komunikat z badań nr BS/40/2008CBOS (2013). Wartości i normy. Komunikat z badań nr BS/111/2013.CBOS (2016). Zdrowie i prozdrowotne zachowania Polaków. Komunikat z badań nr 138/2016.CBOS (2018). Aspiracje Polaków w latach 1998, 2008 i 2018. Komunikat z badań nr 148/2018.CBOS (2018). Aspiracje Polaków w latach 1998, 2008 i 2018. Komunikat z badań nr 148/2018.CBOS (2019). Rodzina – jej znaczenie i rozumienie. Komunikat z badań nr 22/2019.Centrum Badania Opinii Społecznej (2017). Sens życia – wczoraj i dziś. Raport nr 41/2017. Warszawa: Fundacja CBOS.Cetnar E. (2009). Mentalność prawego kciuka a refleksyjność i lęk jako cecha – po -wiązania i zależności. Wydział Pedagogiki i Psychologii, Uniwersytet Śląski w Katowicach. Niepublikowana praca magisterska.Cieciuch J., Schwartz S.H. (2017). Values. W: Encyclopedia of Personality and Indi-vidual Differences, V. Zeigler-Hill, T. Shackelford (red.). Springer, Cham.Connor J., Woolf J., Mazanov J. (2013). Would they dope? Revisiting the Gold-man dilemma. „British Journal of Sports Medicine”. Published Online First: [17.02.2013], doi:10.1136/bjsports-2012-091826. Crary J. (2015). 24/7. Późny kapitalizm i koniec snu. Przeł. D. Żukowski. Kraków: Wydawnictwo Karakter.McCrindle M. (2014). The ABC of XYZ: Understanding the global generations. Bella Vista: McCrindle Research.Dickman S.J., Meyer D.E. (1988). Impulsivity and speed–accuracy tradeoffs in information processing. „Journal of Personality and Social Psychology”, 54, s. 274–290.Dukaj J. (2019). Po piśmie. Kraków: Wydawnictwo Literackie.Dymkowski M. (2003). Zmienność mentalności a historyczna ogólność teorii psy-chologicznych. W: Psychologia umysłu (s. 227–237), Z. Piskorz, T. Zaleśkiewicz (red.). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.Eriksen T.H. (2003). Tyrania chwili. Warszawa: PIW.Fiske S.T., Taylor S.E. (1991). Social cognition (wyd. 2). New York: Random House.Freitas A.L., Higgins E.T. (2002). Enjoying goal-directed action: The role of regulato-ry fit. „Psychological Science”, 13, s. 1–6.Friese M., Frankenbach J., Job V., Loschelder D.D. (2017). Does self-control training improve self control? A meta-analysis. „Perspectives on Psychological Science”, 12(6), s. 1077–1099.123 BibliografiaFrith C. (2014). Od mózgu do umysłu. Jak powstaje nasz wewnętrzny świat. Przeł. M. Binder. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.Fukuyama F. (2004). Koniec człowieka: konsekwencje rewolucji biotechnologicznej. Kraków: Znak.Gacek M. (2003). Preferencja zdrowia w systemie wartości młodzieży akademickiej w zależności od profilu kształcenia i płci. „Annales Universitatis Mariae Curie--Skłodowska Lublin-Polonia”, VOL.LVIIII, SUPPL. XIII, 65, s. 360–364. Gadacz T., Żakowski J. (2005). Nie ma szczęścia bez myślenia. „Polityka. Niezbędnik inteligenta”, 50, s. 12–17. http://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/166201,1,nedza-humanistyki.read [dostęp: 29.08.2015].„Gazeta Wyborcza”, 05.05.2014, NR 102 8134, s. 8–9.Gazzaniga M. (2011). Istota człowieczeństwa. Co czyni nas wyjątkowymi. Przeł. A. Nowak. Sopot: smak słowa.Giddens A. (2005). Nowoczesność i Tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Goldberg E. (2014). Jak umysł rośnie w siłę gdy mózg się starzeje. Przeł. M. Guzow-ska, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Gomez P., Borges A., Pechmann C. (2013). Avoiding poor health or approaching good health: Does it matter? The conceptualization, measurement, and conse-quences of health regulatory focus. „Journal of Consumer Psychology”, 23(4), s. 451–463.Gonzalez J.M., Johnson F.R., Fedoruk M., Posner J., Bowers L. (2018). Trading he-alth risks for glory: a reformulation of the Goldman dilemma. „Sports Medici-ne”, https://doi.org/10.1007/s40279-018-0881-9. Górnik-Durose M. (2013) (red.). Kultura współczesna a zdrowie. Aspekty psycholo-giczne. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.Górnik-Durose M., Jach Ł. (2013). O zdrowiu w relacji do innych wartości we współ-czesnej kulturze. W: Kultura współczesna a zdrowie. Aspekty psychologiczne (s. 77–103), M. Górnik-Durose (red.). Sopot: GWP.GUS (2015). Wartości i zaufanie społeczne w Polsce w 2015 r. Warszawa 20.11.2015. Ha J., Page T., Thorsteinsson G. (2011). A Study on Technophobia and Mobile De-vice Design. „International Journal of Contents”, 7, s. 17–25. DOI: 10.5392/IJoC.2011.7.2.017.Habermas J. (1999). Teoria działania komunikacyjnego. Racjonalność działania a racjonalność społeczna. T. 1. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Harari N.Y. (2018). Homo deus. Krótka historia jutra. Kraków: Wydawnictwo Lite-rackie.Haselton M.G., Ketelaar T. (2005). Irrational Emotions or Emotional Wisdom? The Evolutionary Psychology of Emotions and Behavior. W: Hearts and minds: Affec-tive influences on social cognition and behavior (s. 2–22), J. Forgas (red.). New York: Psychology Press.124 BibliografiaHerzlich C. (1973). Health and Illness. London: Academic Press.Heszen I. (2013). Psychologia stresu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Heszen I., Sęk H. (2008). Psychologia zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo NaukoweHiggins E.T. (1998). Promotion and prevention: Regulatory focus as a motivatio-nal principle. W: Advances in experimental social psychology, 30 (s. 1–46), M.P. Zanna (red.). San Diego, CA: Academic Press.Hong L., Luo M., Wang R., Lu P., Lu W., Lu L.H (2019). Big Data in Health Care: Applications and Challenges. „Data and Information Management”. 10.2478/dim-2018-0014.Jach Ł. (2015). Nauka jako obiekt kultu. Wprowadzenie do koncepcji scjentoteizmu. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.Jach Ł., Sikora T. (2010). Mentalność prawego kciuka jako poznawczy regulator funk-cjonowania człowieka we współczesnym świecie. W: Życie w konsumpcji, kon-sumpcja w życiu. Psychologiczne ścieżki współzależności (s. 47–63), A.M. Za-wadzka, M. Górnik-Durose (red.). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.Jacyno M. (2007). Kultura indywidualizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Jedliński R. (2000). Językowy obraz świata wartości w wypowiedziach uczniów kończących szkołę podstawową. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP.Jędrzejko M., Sarzała D. (2010). Człowiek i uzależnienia. Warszawa: Oficyna Wy-dawnicza ASPRA-JR.Juczyński Z., Ogińska-Bulik N. (2003). Zdrowie najważniejszym zasobem człowieka. W: Zasoby osobiste i społeczne sprzyjające zdrowiu jednostki (s.9-16), Z. Ju-czyński, N. Ogińska-Bulik (red.). Łódź: Wydawnictwo UŁ.Kahneman D. (2011). Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym. Poznań: Media Rodzina.Kaufmann J.C. (2004). Ego. Socjologia jednostki. Przeł. K. Wakar. Warszawa: Oficy -na Naukowa.Klichowski M. (2014). Narodziny cyborgizacji. Nowa eugenika, transhumanizm i zmierzch edukacji. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.Kochański M. (2013). Innowacje w ekonomii zdrowia. Przegląd metod oceny warto-ści ludzkiego życia w jednostkach monetarnych. „Acta Innovations”, 6, s. 44–47. Konarski R. (2009). Modele równań strukturalnych. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Kossowska M. (2005). Umysł niezmienny… Poznawcze mechanizmy sztywności. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kossowska M., Hanusz K., Trejtowicz M. (2012). Skrócona wersja Skali Potrzeby Poznawczego Domknięcia. Dobór pozycji i walidacja skali. „Psychologia Spo-łeczna”, 7, s. 89–99.Kruglansky A. (1989). Lay epistemics and human knowledge. New York: Plenum.Kubiak A. (1990). Łapownictwo w świadomości społeczeństwa polskiego raport z badań, Instytut Socjologii UŁ, Łódź, m-pis.125 BibliografiaLamża Ł. (2020). Światy równoległe. Warszawa: Wydawnictwo Czarne.Langer E. (1989). Mindfulness. MA: Da Capo Press.Langer E. (1992). Matters of Mind: Mindfulness/Mindlessness in Perspective. „Con-sciousness and Cognition”, 1(3), s. 289–305.Langer E.J. (2009). Counter clockwise: mindful health and the power of possibility. New York: Ballantine Books.Linth K., Korhonen V. (2010). Youth values and value changes from cultural and transnational perspectives. W: Cross-cultural lifelong Learning (s. 135–166), V. Korhonen (red.). Tampere University Press. Łosiak-Pilch J. (2017). Koncepcja zdrowia u młodzieży szkół ponadgimnazjalnych. „Forum Pedagogiczne”, 2, s. 17–31, DOI: 10.21697/fp.2017.2.02.Mac-Szylar R. (2014). Wartości i obawy życiowe młodzieży akademickiej. „Jagielloń-skie Studia Socjologiczne”, 3, s. 160–171.Maciuszek J. (2015). Automatyzmy i bezrefleksyjność w kontekście wpływu społecz -nego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Maio G.R., Olson J.M. (1998). Values as Truism. Evidence and implications. „Jour-nal of Personality and Social Psychology.”, 74(2), s. 294–311. Maldonato M., Dell’Orco S. (2010). Toward an evolutionary theory of rationality. „World Futures”, 66, s. 103–123.Marody M. (2014). Jednostka po nowoczesności. Perspektywa socjologiczna. Warsza-wa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.Mateusiak J., Gwozdecka-Wolniaszek E., Januszek M. (2011). Kręte ścieżki pomia-ru zdrowia – prace nad konstrukcją kwestionariusza do oceny zdrowia. W: Psychologia zdrowia. Konteksty i pogranicza (s. 125–149), M. Górnik-Durose J. Mateusiak (red.). Katowice: Wydawnictwo UŚ.Mathews F. (2006). Beyond Modernity and Tradition. A Third Way to Development. „Ethics and the Environment”, 11(2), s. 85–113. Bloomington: Indiana Univer-sity Press.More M. (2013). The philosophy of transhumanism. W: The Transhumanist Reader (s. 3–17), M. More, N. Vita-More (red.). Hoboken: Wiley-Blackwell.Moston S., Hutchinson B., Engelberg T. (2017). Dying to win? The Goldman dilem-ma in legend and fact. „International Journal of Sport Communication”, 10(4), s. 429–443.Munir K., Elahi H., Ayub A., Frezza F., Rizzi A. (2019). Cancer Diagnosis Using Deep Learning: A Bibliographic Review. „Cancers”, 11, s. 1–36. DOI: 10.3390/can-cers11091235.Nikolayeva V.V., Arina G.A., Iosifyan M.A. (2014). Health value in developmental per-spective. „Procedia-Social and Behavioral Sciences”, 146, s. 259–263.Nisbett R. (2009). Geografia myślenia . Przeł. E. Wojtych. Sopot: Smak Słowa.Ogburn W.F., Nimkoff M.F. (1955). Technology and the changing family. Boston: Houghton Mifflin.126 BibliografiaOstrowski T.M. (2006). Zdrowie jako wartość w świetle wynikow badania osob zdro-wych i po zawale serca. W: Psychologia zdrowia: teoria, metodologia i empiria (s. 99–111), T. Pasikowski, H. Sęk (red.). Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.Pinker S. (2019). Nowe Oświecenie. Poznań: Zysk i S-ka.Postman N. (2001). W stronę XVIII stulecia. Przeł. R. Frąc. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Puchalski K. (1997). Zdrowie w świadomości społecznej. Łódź: Instytut Medycyny Pracy. Puchalski K. (2009). O wartości zdrowia na podstawie wyników badań sondażowych. W: Metody, techniki i praktyka badań społecznych (s. 147–161), A. Bąk, Ł. Ku-bisz-Muła (red.). Akademia Techniczno-Humanistyczna, Bielsko-Biała.Puchalski K. (2011). Psychospołeczne problemy zdrowia i choroby. W: Zdrowie pu-bliczne. Wybrane zagadnienia. Tom I (s. 161–172), J. Opolski (red.). Szkoła Zdrowia Publicznego CMPK, Warszawa.Puchalski K. (2015). Potoczne myślenie o zdrowiu i chorobie. „Zeszyty Prasoznawcze Kraków”, 58, 2 (222), s. 555–275, doi: 10.4467/2299-6362PZ.15.020.4130.Reardon S. (2020). Świt robotów-radiologów. „Świat Nauki”, 3, s. 63–66.Ritzer G. (1999). Makdonaldyzacja społeczeństwa. Warszawa: Muza SA.Rokeach M. (1973). The nature of human values. New York: Free Press.Rokeach M. (1985). Inducing Change and Stability in Belief Systems and Personali-ty Structures. „Journal of Social Issues”, 41, s. 153–171. Sandel M.J. (2012). What money can’t buy: The moral limits of markets. New York: Farrar, Straus and Giroux.Sauvayre R. (2017). The rationality of belief change and the unexpected effects of a conflict of values. „Rationality and Society”, SAGE Publications, 29(3), s. 298–321. < 10.1177/1043463117717231 > . < hal-01638099 >. Schermelleh-Engel K., Moosbrugger H., Müller H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models:Tests of Significance and Descriptive Goodness--of-Fit Measures. „Methods of Psychological Research Online”, 8, s. 23–74.Schmidt L.R., Frohling H. (2000). Lay concepts of health and illness from a develop-mental perspective. „Psychology and Health”, 15, s. 229–238. Schwartz S. (2012). An Overview of the Schwartz Theory of Basic values. „Onli-ne Readings in Psychology and Culture”, 2(1). https://doi.org/10.9707/2307-0919.1116. Sęk H. (1997). Subiektywne koncepcje zdrowia, świadomość zdrowotna a zachowa-nia zdrowotne i promocja zdrowia. W: Promocja zdrowia. Psychologiczne pod-stawy wdrożeń (s. 34–55), Z. Ratajczak, I. Heszen-Niejodek (red.). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.Sikora T. (2010). Komodyfikacja cielesności w erze późno nowoczesnej. W: Ciało w dobie współczesności. Wybrane zagadnienia z problematyki obrazu własnego ciała, (s. 239-260), A. Brytek-Matera (red.). Warszawa: Difin.127 BibliografiaSikora T. (2015). Psycho-kulturowy mechanizm wyceny przyjemności. „Psychologia Ekonomiczna”, 7, s. 37–53.Sikora T., Górnik-Durose M. (2013). O mentalności współczesnego człowieka, jej źródłach i przejawach. W: Kultura współczesna a zdrowie. Aspekty psycholo-giczne (s. 15–50), M. Górnik-Durose (red.). Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.Siuta J. (2006). Inwentarz Osobowości NEO-PI-R. Warszawa: Pracownia Testów Psy-chologicznych PTP.Standing G. (2013). Prekariat. Nowa, niebezpieczna klasa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Steger M., Kawabata Y., Shimai S., Otake K. (2008). The meaningful life in Japan and the United States: Levels and correlates of meaning in life. „Journal of Re-search in Personality”, 42, s. 660–678.Strózik T. (2014). System wartości a ocena jakości życia młodzieży akademickiej w świetle badań ankietowych studentów uczelni Poznania. „Studia Oeconomica Posnaniensia”, 2(263), s. 5–23.Sugarman J. (2009). Historical Ontology and Psychological Description. „Journal of Theoretical and Philosophical Psychology”, 29 (1), s. 5–15.Szlendak T. (2011). Socjologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.Szymański J., Duch W. (2011). Information retrieval with semantic memory mo-del. „Cognitive Systems Research”, 14(1), s. 84–100, doi: 10.1016/j.cogsys. 2011.02.002. Świda-Ziemba H. (1997). Człowiek wewnętrznie zniewolony: Mechanizmy i konse-kwencje minionej formacji: analiza psychosocjologiczna. Warszawa: Uniwersy-tet Warszawski, Wydział Stosowanych Nauk Społecznych i Resocjalizacji. Tapper K., Jiga-Boy G.M., Haddock G., Maio G.R., Valle C. (2012). Motivating health behavior change: provision of cognitive support for health values. „The Lancet”, 380, s. 71.Taylor Ch. (1996). Etyka autentyczności. Kraków: Wydawnictwo Znak.Tegmark M. (2019). Życie 3.0. Człowiek w erze sztucznej inteligencji. Warszawa: Prószyński i S-ka.Tussey E. (2018). Prokrastynacja. Kto zarabia na twojej przerwie? Warszawa: Wy-dawnictwo Naukowe PWN.Uskul A.K., Keller J., Oyserman D. (2008). Regulatory fit and health behavior. „Psy-chology & Health”, 23(3), s. 327–346. Uskul A.K., Sherman D.K., Fitzgibbon J. (2008). The Cultural Congruency Effect: Culture, Regulatory Focus, and the Effectiveness of Gain- vs. Loss-Framed He-alth Messages. „Journal of Experimental Social Psychology”, doi: 10.1016/j.jesp.2008.12.005.van der Weide T.L., Dignum F., Meyer J.-J.C., Prakken G.A.W., Vreeswijk H. (2009). Practical reasoning using values. W: Proceedings of the Sixth International 128 BibliografiaWorkshop on Argumentation in Multi-Agent Systems (ArgMAS 2009), Budapest, Hungary, Conference Paper (s. 79-93), P. McBurney, I. Rahwan, S. Parsons, P. Moraitis (red.), Springer. Wagner S., Banaszkiewicz M., Andruszkiewicz A., Strahl A., Miler A., Kubica A., (2015). Zachowania zdrowotne i miejsce zdrowia w hierarchii wartości mło-dzieży. „Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu”, 21(3), s. 278–281.Wartości i normy. Raport Centrum Badania Opinii Społecznej, sierpień 2013.Webster D.M., Kruglanski A.W. (1994). Individual differences in need for cognitive closure. „Journal of Personality and Social Psychology”, 67, s. 1049–1062.Wright J. (2020). Co nas (nie) zabije. Największe plagi w historii ludzkości. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.Yetisen A.K., Moreddu R., Seifi S., Jiang N., Vega K. Dong X., Dong J., Butt H., Jakob, M., Elsner M., Koch A.W. (2019). Dermal Tattoo Biosensors for Colorimetric Me-tabolite Detection. „Angewandte Chemie”, 131, s. 10016–10023. DOI: 10.1002/ange.201904416.Yuen-Reed G., Mojsilović A. (2016). The role of big data and analytics in health payer transformation to consumer-centricity. W: Healthcare information ma-nagement systems (s. 399–420), C. Weaver, M. Ball, G. Kim, J. Kiel (red.). Swit-zerland: Springer.Zawadzki B., Strelau J., Szczepaniak P., Śliwińska M. (1998). Inwentarz Osobowości NEO-FFI Costy i McCrae, Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych.Zimbardo P., Boyd J. (2009). Paradoks czasu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Poradnik przedstawia optymalny klimat szkoły, który sprzyja efektywnemu uczeniu się. Szkoła ukazana za pomocą metafory drzewa skupia w sobie wiele komponentów, z których każdy odgrywa konkretną rolę w zapewnieniu uczniom dobrostanu – zarówno w perspektywie „tu i teraz”, jak i w odniesieniu do przyszłości (i dorosłości). Ustalenia teoretyczne wsparte są solidnie opracowaną obudową metodyczną w postaci scenariuszy i kart pracy. Dzięki temu poradnik jest materiałem, który nie tylko może z..
37.80 zł 42.00 zł Cena netto: 36.00 zł
Monografia zawiera teoretyczne rozważania na temat uwarunkowań bezpieczeństwa personalnego w aspekcie zagrożenia zamachami. Autor przedstawia także elementy dobrych praktyk w reagowaniu wraz z możliwościami ich implementacji do budowania rekomendowanych modeli zachowań w czasie ataków. Częścią główną publikacji są rozdziały poświęcone wybranym metodom działania sprawców zamachów na życie i zdrowie. Składają się one z opisu charakteru i natury ataków, analiz oraz wniosków ze studium przypadkó..
61.20 zł 68.00 zł Cena netto: 58.29 zł
Publikacja stanowi kompendium wiedzy niezbędnej w prowadzeniu działań taktycznych lekkiej piechoty. Dzięki kompaktowej formie wydania, dowódca pododdziału będzie mógł wykorzystać w procesie planowania i przygotowania do wykonania zadania, co w warunkach dużych obciążeń (brak snu, zmęczenie i stres) może zadecydować o powodzeniu misji.W zamyśle autorów podręcznik może również stanowić skuteczne narzędzie w procesie systematyzacji i utrwalenia posiadanej wiedzy w zakresie TTPs (Tactics, Techniques..
53.10 zł 59.00 zł Cena netto: 50.57 zł
Autorzy omówili podstawowe elementy niezbędne w ramach podstawowego szkolenia taktycznego żołnierza i pododdziału do szczebla sekcji ogniowej. W przygotowaniu publikacji oparto się na dostępnej literaturze przedmiotu, wykorzystując w tym zakresie doświadczenia sił zbrojnych NATO: USA, Kanady, Wielkiej Brytanii, Francji oraz Wojska Polskiego. Po raz pierwszy autorzy sięgnęli również po szeroko cytowaną w pracy literaturę w języku rosyjskim (byłe ZSRR, Federacja Rosyjska) oraz z Ukrainy i Białorus..
54.00 zł 60.00 zł Cena netto: 51.43 zł
Karty przeznaczone są dla psychologów, terapeutów, socjoterapeutów, pedagogów do pracy indywidualnej i grupowej z dziećmi, a także dla nauczycieli podczas lekcji wychowawczych, czy zajęć świetlicowych. Materiały te z powodzeniem mogą być wykorzystywane przez rodziców i opiekunów, którzy chcieliby pomóc dzieciom w lepszym odkrywaniu świata własnych emocji, myśli i zachowań, ale nie potrafią z dziećmi o tym rozmawiać.Teczka zawiera:- 55 kart (18 kolorowych, pokazowych, laminowanych) oraz 37 czarno-..
58.50 zł 65.00 zł Cena netto: 55.71 zł
FBI jest prestiżową służbą specjalną o światowej renomie w zakresie pracy śledczej. Jako awangardowa agencja sięga po najnowsze osiągnięcia naukowe, rozwiązania taktyczne i technologiczne oraz zatrudnia profesjonalistów z wielu obszarów wiedzy naukowej. Prezentowana monografia odsłania kulisy pracy FBI i stanowi kompendium wiedzy na temat metodyki przesłuchiwania świadków i podejrzanych. Jest to pierwsza tego rodzaju publikacja na polskim rynku wydawniczym. W monografii zaprezentowano w sposób p..
72.00 zł 80.00 zł Cena netto: 68.57 zł