Rządowa koordynacja polityki europejskiej w Polsce. Ewolucja systemowa w okresie od aplikacji o członkostwo do prezydencji w Radzie Unii Europejskiej
- Autor: Tomasz Kołodziej
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-7641-600-7
- Data wydania: 2012
- Liczba stron/format: 310/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
55.00 zł
11.00 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 11.00 zł
80% taniej
Przedmiotem rozważań jest proces przeobrażeń systemu rządowej koordynacji europejskiej, które dokonały się w Polsce na tle zmiany uwarunkowań procesów integracyjnych. Istota rozważań autora polega na ukazaniu wspomnianych przeobrażeń systemowych jako rezultatu trudnej i wymagającej drogi przechodzenia od filozofii dostosowania do filozofii maksymalnego wykorzystania nowych możliwości w ramach aktywnego członkostwa w Unii Europejskiej. Przedmiot badawczy został bowiem usytuowany w perspektywie historycznej obejmującej okres od aplikacji o członkostwo do polskiej prezydencji w Radzie UE.
Errata do książki »
Wykaz skrótów
4. Tło zróżnicowań systemów koordynacji w państwach członkowskich
prof. dr hab. Jan Wawrzyniak:
Autor książki podjął się opracowania tematu nader ważnego, ale i niezmiernie trudnego i złożonego. Jest to także – wbrew pozorom – temat noszący znamiona nowatorstwa. Napisałem „wbrew pozorom’’, ponieważ problematyka ustrojowa odnosząca się do relacji Polska–Unia Europejska jest przedmiotem szerokiego zainteresowania przede wszystkim prawników i politologów. Nie ma jednak opracowania, które wskazałoby w sposób systematyczny i pogłębiony ewolucję rządowego systemu koordynacji europejskiej z punktu widzenia szerokiego spektrum spraw dotyczących zarówno regulacji prawnych, jak i ich funkcjonowania w praktyce politycznej. Dodać do tego trzeba i to, że Autor publikacji nie ogranicza się do opisu rozmaitych elementów tytułowej ,,rządowej koordynacji polityki europejskiej’’, ale przeprowadza swą analizę z wykorzystaniem pojęć i kategorii genetycznie powiązanych z teorią zarządzania, podejmowania decyzji czy też efektywnością procesów legislacyjnych. W książce jest zatem łatwo dostrzegalne solidne przygotowanie teoretyczne Autora, nie tylko w dziedzinie teorii polityki.
prof. dr hab. Stanisław Sulowski:
W pracy dr. Tomasza Kołodzieja mamy próbę pokazania, że sprawy europejskie nie mogą być rozpatrywane sektorowo czy też czysto resortowo, tutaj konieczna jest koordynacja, która należy do differentia specifica problematyki europejskiej. To w pewnym sensie nowe zjawisko dla rządzących, dla administracji rządowej, ale także bardzo interesujące dla badań w nurcie podejść politologicznych. Z tego też względu podjęcie tego tematu należy uznać za próbę nowatorską i bardzo ambitną. (…) Autor ujął zagadnienie koordynacji nie w sposób liniowy i uproszczony, ale dostrzegł, że ewolucja rządowego systemu koordynacji jest wypadkową ewolucji modelu integracji europejskiej i modelu koordynacji spraw europejskich na poziomie państwa narodowego. To ważny obszar napięć pomiędzy procesem integracji europejskiej i funkcjonowaniem sytemu państwa narodowego. Praca została przygotowana bardzo starannie i na wysokim poziomie merytorycznym.
Tomasz Kołodziej
dr, specjalista z dziedziny programów pomocy zagranicznej w Urzędzie Komitetu Integracji Europejskiej, a następnie w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Absolwent Instytutu Nauk Politycznych na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW (1999), Studium Bezpieczeństwa Narodowego w Instytucie Stosunków Międzynarodowych UW, Studium Integracji Europejskiej w Szkole Administracji Publicznej oraz École nationale d’administration w Paryżu; studiował również w Akademii Dyplomatycznej w Wiedniu; odbył staże w Ministerstwie Handlu i Przemysłu w Londynie, Biurze Rządu Wielkiej Brytanii dla regionu West Midlands w Birmingham oraz Highlands & Islands Partnership Programme (HIPP) w Glasgow i Inverness. Stopień doktora uzyskał w Instytucie Nauk Politycznych na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych UW w 2011 r. Jest autorem i współautorem artykułów i opracowań naukowych z dziedziny zarządzania programami pomocy unijnej oraz decydowania rządowego w relacjach państwa z Unią Europejską.