• Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce

Rysunek w arteterapiach, twórczości i sztuce

  • Autor: Wiesław Karolak
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-7930-642-8
  • Data wydania: 2015
  • Liczba stron/format: 135/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 38.00 zł

    34.20 zł

  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość na magazynie

Książka jest praktycznym przewodnikiem po metodzie pracy w obszarze treningu twórczego i kreatywności, a przede wszystkim w obszarze arteterapii. Dzieli się na dwie części.

Część pierwsza to wprowadzenie i rozważania dotyczące różnego rozumienia tak rysunku, jak i możliwości rysowania, a co za tym idzie – uczenia, edukacji w zakresie rysunku, rysowania.

Druga część książki to zestaw scenariuszy. Scenariusze zostały zaprezentowane według bardzo prostego schematu: tytuł, czasem motto, pierwszy etap – ćwiczenie (często zawiera wizualizację, relaksację bądź ćwiczenia pobudzające), następnie polecenia do wykonania, sposób prezentacji, sprawy techniczne: uczestnicy, miejsce, materiały, czas działania… Każde ćwiczenie zawiera prezentację kilku wykonanych prac z imieniem autora, tytułem pracy, ideą/przesłaniem i refleksją.

Z książki mogą korzystać metodycy, nauczyciele, trenerzy, terapeuci, studenci uczelni pedagogicznych i pedagogiczno-artystycznych.

Spis treści:

Wprowadzenie

Rozdział 1. Rysunki, rysunki, rysunki…

1.1. Rysunek  
1.2. Rysunek w arteterapii

Rozdział 2. Scenariusze ćwiczeń i warsztatów

2.1. Rysowanie. Rysunek…

2.1.1. Gryzmoły
2.1.2. Czarny i biały
2.1.3. Białe, czarne. Czarne, białe
2.1.4. Współcześni nomadowie – nomadyczne kolaże
2.1.5. Rytmy
2.1.6. Widzialne i niewidzialne
2.1.7. O czym mówią rysunki?
2.1.8. Zabawki z dzieciństwa
2.1.9. Krzyk, hałas. Cisza, spokój  
2.1.10. Przeplatanka. Smutek i radość
2.1.11. Harmonijka  
2.1.12. Spacery  

2.2. Portrety

2.2.1. Portrety rysowane drutem
2.2.2. Taki jestem, taki chciałbym być
2.2.3. Linie papilarne  
2.2.4. Drzewo
2.2.5. Jajko
2.2.6. Cytryna
2.2.7. Ananas
2.2.8. Groteska
2.2.9. Równowaga
2.2.10. Krawat
2.2.11. T-shirt. Księga naszych imion
2.2.12. Dłoń, dłonie...
2.2.13. Skąd przychodzę, kim jestem, dokąd idę?
2.2.14. Moje WARTOŚCI

2.3. Mandala

2.3.1. Rysunek kreskami w kole
2.3.2. Rysunek w kwadracie
2.3.3. Słowem rysowane
2.3.4. Supełki, supły
2.3.5. Spirala (docieranie do wnętrza)
2.3.6. Terapia ciała i umysłu (mandala czarno-biała)

2.4. Storytelling

2.4.1. Tajemnica
2.4.2. Co by było, gdyby PRZEDMIOTY mogły mówić?
2.4.3. Opowiadaj dzieciom słowem i rysunkiem
2.4.4. Opowieści
2.4.5. Historie z życia wzięte

2.5. Interakcje. Sztuka interaktywna

2.5.1. Portret ¼ + ¼ + ¼ + ¼
2.5.2. Rysowanie muzyki
2.5.3. Tylko jedna kreska
2.5.4. Kwiatki  
2.5.5. Amulet
2.5.6. Drogi, nasze drogi
2.5.7. Przy stole  
2.5.8. Noc i dzień
2.5.9. Cztery pory roku  
2.5.10. Stoliczku, nakryj się  
2.5.11. Rysowanie gumami

prof. dr hab. Eugeniusz Józefowski:

Zamieszczone przykłady ćwiczeń prowadzonych w konkretnych pracowniach rysunkowych na Akademiach Sztuk Pięknych w sposób bardzo przekonywający pokazują, że koncepcja prowadzenia tego przedmiotu inspiruje do kolejnych przewartościowań poglądów na rysunek, inicjując pytanie: „czym jest rysunek do tej pory, a czym może być”. Prezentowane przez prof. Wiesława Karolaka praktyczne ćwiczenia warsztatowe są propozycją doświadczania sztuki wykorzystującego narzędzia rysunkowe, które z pozoru nie należą do świata rysunku. Inny jest także, w porównaniu z tradycyjnym podejściem, cel kreacji – jest nim ekspresja uczestnika podczas doświadczenia sztuki poprzez kreację plastyczną.

Książka jest ofertą dla nauczycieli, metodyków, arteterapeutów, ale również dla studentów wielu specjalności artystycznych, pedagogicznych, edukacji artystycznej i arteterapii, zarówno studiów I, jak i II stopnia.

Wiesław Karolak
Prof. dr hab., ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie ASP), gdzie prowadzi założoną przez siebie Pracownię Intermediów. Wykłada na kilku zagranicznych uczelniach, m.in. na Uniwersytecie w Bolzano we Włoszech. Zajmuje się pracą pedagogiczną (działania artystyczne realizowane z dziećmi, młodzieżą, osobami niepełnosprawnymi) oraz twórczością własną. Studia artystyczne poszerzył o studia wybranych zagadnień z psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży oraz o studia z dziedziny pedagogiki. Realizuje wypowiedzi artystyczne w wielu mediach sztuki, takich jak obiekty artystyczne, happening, performance, sztuka akcji, mail art, warsztaty artystyczne, teatr, film, projektowanie sytuacji twórczych. Otrzymał liczne odznaczenia, nagrody i wyróżnienia, m.in. Złoty Krzyż Zasługi za pracę pedagogiczną (2008), Medal Złoty za Długoletnią Służbę za całokształt pracy pedagogicznej (2008), Ziegfeld Award (Światowy Pedagog Roku), USA (1999), Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki (1993, 1996) oraz Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży (1978 i 1984). Jest doktorem honoris causa Uniwersytetu w Bielefeld (1999). Wystawiał w galeriach, muzeach, centrach artystycznych, na uczelniach w kraju (Łódź, Poznań, Warszawa, Wrocław, Zielona Góra) i za granicą (Anglia, Austria, Brazylia, Finlandia, Niemcy, Norwegia, USA, Włochy).

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Najczęściej kupowane