Brak produktów
/
Cena detaliczna
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Usługi turystyczne to dynamicznie rozwijający się obszar polskiej gospodarki, który w ostatnich latach stawia wiele wyzwań przed polskim ustawodawcą oraz przed organami administracji publicznej w zakresie zapewnienia prawidłowego i bezpiecznego procesu świadczenia tych usług. Autorka porusza problem prawnych uwarunkowań kontroli i nadzoru nad działalnością przedsiębiorców turystycznych i legalności usług turystycznych. W publikacji wielowymiarowo przybliżone zostały kompetencje organów administracji publicznej w zakresie kontroli i nadzoru nad działalnością turystyczną ze szczególnym akcentem na ochronę finansowych interesów konsumentów usług turystycznych. Zaprezentowane zostały ponadto wymogi prawne konieczne do podjęcia i prowadzenia działalności w dziedzinie turystyki z uwzględnieniem poszczególnych rodzajów usług turystycznych. Publikacja jest adresowana do przedsiębiorców prowadzących działalność w sferze turystyki, studentów kierunków: turystyka, prawo, administracja oraz do innych osób zainteresowanych problematyką prawnych rygorów prowadzenia usług turystycznych.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
doktor habilitowana nauk prawnych, profesor UJK, zatrudniona w Zakładzie Prawa Gospodarczego i finansowego Instytutu Nauk Prawnych, zastępca dyrektora Instytutu Nauk Prawnych na Wydziale Prawa i Nauk Społecznych Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, ekspert Polskiej Komisji Akredytacyjnej, współpracuje z kancelarią radcy prawnego prowadząc sprawy podmiotów gospodarczych z zakresu prawa administracyjnego, gospodarczego i cywilnego. Członek zwyczajny Stowarzyszenia Edukacji Administracji Publicznej. W pracy naukowej koncertuje się na zagadnieniach z zakresu prawa publicznego gospodarczego, ze szczególnym uwzględnieniem prawnych uwarunkowań metrologii, w tym kompetencji administracji miar w gospodarce, problematyce bezpieczeństwa i jakości wyrobów, mechanizmach nadzoru rynku w systemie oceny zgodności oraz prawnych ograniczeniach działalności gospodarczej. Autorka i współautorka kilkudziesięciu publikacji z zakresu publicznego prawa gospodarczego i prawa administracyjnego.
SPIS TREŚCI:WYKAZ SKRÓTÓW 1. Źródła prawa2. Czasopisma3. Inne skróty WSTĘP Rozdział 1. PRAWNE UWARUNKOWANIA REGLAMENTOWANIA DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ 1. Uwagi wstępne2. Podstawowe zasady prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce2.1. Pojęcie działalności gospodarczej2.2. Zasada wolności gospodarczej jako podstawowa zasada podejmowania działalności gospodarczej2.3. Zasada legalności działalności gospodarczej jako podstawowa zasada prowadzenia działalności gospodarczej3. Status prawny przedsiębiorcy turystycznego .3.1. Legalne określenie przedsiębiorcy3.2. Pojęcie przedsiębiorcy turystycznego .3.3. Formy prawne przedsiębiorców turystycznych3.4. Pojęcie usług turystycznych4. Wnioski Rozdział 2. PROCEDURY REGLAMENTOWANIA DZIAŁALNOŚCI TURYSTYCZNEJ 1. Uwagi wstępne2. Ewidencjonowanie działalności turystycznej2.1. Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej2.2. Krajowy Rejestr Sądowy3. Rejestr organizatorów turystyki i pośredników turystycznych jako forma reglamentowania działalności turystycznej3.1. Charakter prawny wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych3.2. Warunki wpisu do rejestru organizatorów turystyki i pośredników turystycznych3.3. Centralna Ewidencja Organizatorów Turystyki i Pośredników Turystycznych4. Ewidencje działalności hotelarskiej i agroturystycznej4.1. Ewidencja obiektów hotelarskich i Centralny Wykaz Obiektów Hotelarskich4.2. Ewidencja obiektów innych niż hotelarskie5. Wnioski Rozdział 3. ADMINISTRACYJNOPRAWNE UWARUNKOWANIA DZIAŁALNOŚCI PRZEDSIĘBIORCÓW TURYSTYCZNYCH 1. Uwagi wstępne2. Podstawy prawne działalności organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych2.1. Obowiązki organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych związane z zawieraniem umów o świadczenie usług turystycznych2.2. Zabezpieczenia finansowe stosowane przez organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych2.3. Obowiązki administracyjnoprawne organizatorów turystyki, pośredników i agentów turystycznych związane ze świadczeniem szczególnych rodzajów usług turystycznych3. Podstawy prawne wykonywania usług hotelarskich3.1. Obowiązki administracyjnoprawne w działalności hotelarskiej3.2. Obowiązki administracyjnoprawne podmiotów świadczących usługi hotelarskie w obiektach innych niż hotelarskie4. Podstawy prawne działalności pilotów wycieczek i przewodników turystycznych4.1. Kwalifikacje przewodników turystycznych4.2. Kwalifikacje pilotów wycieczek .4.3. Warunki świadczenia usług pilotażu i przewodnictwa w Polsce przez obcokrajowców5. Obowiązki administracyjnoprawne przedsiębiorców w zakresie przewozu osób5.1. Obowiązki przewoźników świadczących usługi w transporcie drogowym5.2. Obowiązki przewoźników świadczących usługi w transporcie kolejowym5.3. Obowiązki przewoźników świadczących usługi w transporcie lotniczym5.4. Obowiązki przewoźników świadczących usługi w transporcie wodnym6. Wnioski Rozdział 4. KONTROLA I NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ TURYSTYCZNĄ SPRAWOWANE PRZEZ ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ SZCZEBLA CENTRALNEGO I TERENOWEGO 1. Uwagi wstępne2. Rada Ministrów i jej organy w procesie kontroli i nadzoru nad działalnością przedsiębiorców turystycznych2.1. Minister właściwy do spraw turystyki2.2. Kompetencje innych ministrów w sprawach związanych z turystyką3. Kompetencje centralnych organów administracji rządowe w zakresie kontroli i nadzoru nad działalnością turystyczną3.1. Kompetencje Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów związane z turystyką3.2. Kompetencje innych centralnych organów administracji rządowej w zakresie działalności turystycznej4. Kompetencje terenowych organów administracji rządowej w sprawach związanych z działalnością turystyczną4.1. Kompetencje rządowej administracji zespolonej w dziedzinie turystyki4.2. Kompetencje rządowej administracji niezespolonej w dziedzinie turystyki5. Wnioski Rozdział 5. KONTROLA I NADZÓR NAD DZIAŁALNOŚCIĄ TURYSTYCZNĄ SPRAWOWANE PRZEZ ORGANY SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO 1. Uwagi wstępne2. Kompetencje organów samorządu województwa w zakresie nadzoru nad działalnością turystyczną2.1. Kompetencje sejmiku województwa i zarządu województwa w sferze działalności turystycznej2.2. Zadania z zakresu administracji rządowej wykonywane przez marszałka województwa w dziedzinie turystyki3. Kompetencje organów samorządu powiatowego w zakresie nadzoru nad działalnością turystyczną3.1. Kompetencje rady powiatu i zarządu w zakresie działalności turystycznej3.2. Zadania powiatowego (miejskiego) rzecznika konsumentów w sferze usług turystycznych4. Kompetencje organów samorządu gminy (miasta) w zakresie nadzoru nad działalnością turystyczną5. Wnioski Rozdział 6. ROLA ORGANIZACJI TURYSTYCZNYCH, KONSUMENCKICH ORAZ SAMORZĄDU GOSPODARCZEGO W SFERZE KONTROLI PRZEDSIĘBIORCÓW TURYSTYCZNYCH 1. Uwagi wstępne2. Organizacje turystyczne i inne podmioty wspierające rozwój turystyki w Polsce2.1. Polska Organizacja Turystyczna2.2. Regionalne Organizacje Turystyczne i Lokalne Organizacje Turystyczne2.3. Polska Agencja Rozwoju Turystyki S.A.3. Organizacje konsumenckie3.1. Prawne uwarunkowania oddziaływania organizacji konsumenckich na działalność przedsiębiorców turystycznych w Polsce3.2. Zadania Stowarzyszenia Konsumentów Polskich w zakresie przestrzegania przez przedsiębiorców turystycznych praw konsumentów usług turystycznych3.3. Zadania Federacji Konsumentów w zakresie przestrzegania przez przedsiębiorców turystycznych praw konsumentów usług turystycznych4. Samorząd gospodarczy jako podstawa wewnętrznej kontroli przedsiębiorców turystycznych4.1. Podstawy prawne funkcjonowania samorządu gospodarczego przedsiębiorców turystycznych4.2. Polska Izba Turystyki i regionalne izby turystyczne4.3. Izba Gospodarcza Hotelarstwa Polskiego .4.4. Polska Izba Hotelarstwa4.5. Polska Federacja Turystyki Wiejskiej „Gospodarstwa Gościnne”5. Wnioski ZAKOŃCZENIEWYKAZ ŹRÓDEŁ PRAWA I CYTOWANEJ LITERATURY 1. Akty normatywne1.1. Ustawy1.2. Rozporządzenia1.3. Zarządzenia1.4. Obwieszczenia i decyzje2. Prawo wspólnotowe3. Dokumenty, sprawozdania, raporty3.1. Dokumenty rządowe3.2. Raporty4. Orzecznictwo4.1. Orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego .4.2. Orzeczenia Sądu Najwyższego4.3. Uchwały Sądu Najwyższego4.4. Orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego4.5. Orzeczenia Sądów Apelacyjnych4.6. Orzeczenia Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów5. Literatura