Twój koszyk zakupów jest pusty!
Brunon Hołyst
211.50 zł
/
Cena detaliczna
10% taniej
Spis treści:WstępJacek SzmalecWprowadzenie do problematyki rozwojowych zaburzeń koordynacji ruchowejROZWOJOWE ZABURZENIA RUCHOWE – WZROKOWE STRATEGIE TERAPEUTYCZNEGrzegorz Brzuzy, Jacek SzmalecRozwój wzroku w życiu człowieka w kontekście koordynacji ruchowej Dariusz Wyszyński, Ewa Binkuńska, Jacek Szmalec, Grzegorz BrzuzyMateriały do pracy terapeutycznej rozwijającej przetwarzanie wzrokoweDariusz Wyszyński, Grzegorz Brzuzy, Jacek SzmalecKwestionariusz do identyfikacji trudności w posługiwaniu się wzrokiemGrzegorz Brzuzy, Jacek Szmalec, Dariusz WyszyńskiZestaw ćwiczeń wspomagających rozwój widzenia i procesów koordynacjiROZWOJOWE ZABURZENIA RUCHOWE A LOGOPEDYCZNE STRATEGIE TERAPEUTYCZNEEwa BinkuńskaLogopedyczne aspekty koordynacji ruchowej czynności pionizacji języka oraz diagnozy związanych z nią trudności Zbigniew Rytlewski, Jacek Szmalec Eksterorecepcja neurologopdyczna mięśni przestrzeni twarzy i jamy ustnej – jako strategia terapeutyczna wspomagająca koordynację ruchowąDariusz Wyszyński, Ewa Binkuńska, Jacek Szmalec, Aleksandra Iwaniuk, Magdalena Dyrka, Karolina Flor, Sylwia Krajzer, Lucyna Śmieszek-FormelaGimnastyka językaROZWOJOWE ZABURZENIA RUCHOWE – SŁUCHOWE STRATEGIE TERAPEUTYCZNEMaria FaściszewskaZaburzenia przetwarzania słuchowego i wykrywanie jego ryzyka w kontekście problemów z koordynacjąMaria FaściszewskaĆwiczenia słuchowe i słuchowo-językowe dotyczące stymulacji wyższych funkcji słuchowychpod kierunkiem Jacka SzmalcaBajki terapeutyczne dla dzieci, na ćwiczenia mimiczne twarzy. Opracowały studentki III roku studiów stacjonarnych i niestacjonarnych UKW w BydgoszczyLiteraturaSpis tabel
Wstęp
Dr hab. Dorota Podgórska-Jachnik, prof. UŁ:Rozwojowe zaburzenia koordynacji ruchowej to użyteczne teoretycznie, a zarazem praktyczne opracowanie, poruszające problem rzadko opisywanego w polskiej literaturze zaburzenia, określanego także mianem dyspraksji. Walorem książki jest nie tylko jej unikalna tematyka, ale także interdyscyplinarne ujęcie – przede wszystkim za sprawą zespołu autorskiego, łączącego kompetencje m.in. z zakresu pedagogiki specjalnej, fizjoterapii i logopedii. Publikacja może być wykorzystana zarówno do diagnozy (zawiera narzędzia diagnostyczne, kwestionariusze, wskazówki do obserwacji), jak i do wsparcia w codziennych czynnościach, poprzez zwrócenie uwagi na występujące problemy z koordynacją, w końcu do konkretnych działań terapeutycznych, podnoszących efektywność procesu koordynacji ruchowej, w rezultacie tego także i jakości życia osób doświadczających problemów niezręczności, niezborności czy wręcz niezdarności (wyraża to określenie „syndrom niezdarnego dziecka”). Książka skierowana jest do nauczycieli przedszkoli, szkół, terapeutów zajęciowych, terapeutów wczesnej interwencji, wczesnego wspomagania, logopedów, psychologów, rodziców dzieci wykazujących niezręczność ruchową. Materiał wzbogaca wiedzę teoretyczną o rzadko opisywanym w polskiej literaturze zaburzeniu rozwojowym, a jednocześnie wyposaża Czytelnika zarówno w narzędzia i/lub wskazówki diagnostyczne, jak i terapeutyczne.
Jacek Szmalec
dr nauk społecznych w zakresie pedagogiki, terapeuta SI (II stopień), oligofrenopedagog, terapeuta zajęciowy, terapeuta NDT Bobath w terapii zajęciowej, międzynarodowy trener masażu Shantala, rewalidator osób chorych, terapeuta Prehtla, fizjoterapeuta, terapeuta monachijskiej funkcjonalnej diagnostyki rozwojowej, trener metody INPP, certyfikowany diagnosta ADOS-2, ASRS (autyzm), terapeuta metody AHA. Pracuje w SOSW w Szymanowie k./Morąga, w Ostródzie prowadzi własny gabinet terapeutyczny. Związany jest z Mazurskim Centrum Szkoleń, gdzie prowadzi szkolenia z zakresu: terapii ręki, metody INPP, masażu Shantala, DCD (rozwojowych zaburzeń koordynacji ruchowej). Uczestnik wielu konferencji na terenie Polski, jak i poza granicami. Autor licznych artykułów o tematyce terapeutycznej. Prekursor Terapii ręki w Polsce.
Ewa Binkuńska
Grzegorz Brzuzy
Dariusz Wyszyński
redakcja naukowa
Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne (U.S.) 2000 ‘Category 315–340 DC’, Dia-gnostic and statistical manual of mental disorder,. pp. 53–55. 4th Ed text revi-sion. Washington, DC). [https://www.health.govt.nz/system/files/documents/publications/auditory_proces -sing_disorder.pdf].Aleksandrowicz R., Ciszek B. (2015), Anatomia kliniczna głowy i szyi, Warszawa.American Speech-Language Hearing Association. (Central) Auditory Processing Di-sorders, Technical report: Working group on auditory processing disorders; 2005: 1–27. [https://www.asha.org/policy/TR2005-00043/].Amerykańskie Towarzystwo Psychiatryczne (2013), Diagnostyczny i statystyczny podręcznik zaburzeń psychicznych (5 edycja) Waszyngton, DC: APA.Antczak-Kujawin, J. (2018). Zaburzenia przetwarzania słuchowego u osób starszych – wstępne wyniki badań. Otolaryngologia, 17(2), 65–71.Bellis, T.J. (2015). Assessment and Managementof Central Auditory ProcessingDi-sorders in theEducational Setting:From Science to Practice (wyd.2.). Abingdon: Plural Publishing.Białecka – Pikul M. (2012). Wczesne dzieciństwo [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.Białecka-Pikul M. (2007), O potrzebie nowego spojrzenia na zaburzenia rozwoju, „Sztuka Leczenia”, Tom IV, nr 1–2, s. 13–24.Binkuńska E. (2012), Higiena i emisja głosu, Bydgoszcz.Binkuńska E. (2014a), Rotacyzm właściwy oraz pararotacyzm a cechy anatomiczne i fizjologiczne narządów mowy. Wyniki badań dzieci w wieku pięciu i sześciu lat, [w:] Forum Logopedyczne, nr 22/2014, s. 89–96.Binkuńska E. (2014b), Deformacje dźwięków mowy a nieprawidłowości w zakresie anatomii i fizjologii narządów mowy u dzieci pięcio- i sześcioletnich , [w:] Interdy-scyplinarność w logopedii, red. A. Hamerlińska-Latecka, M. Karwowska, Gliwice 2014, s. 187–205.209 LiteraturaBinkuńska E. (2016), Sygmatyzm właściwy i parasygmatyzm a budowa i funkcjono-wanie narządów mowy u dzieci, [w:] Forum Logopedyczne, 24 (2016), Katowice, s. 87–100, ISSN 1732–1301.Binkuńska E. (2017). Artykulacja oraz cechy anatomiczne i fizjologiczne narządów mowy u dzieci pięcio- i sześcioletnich. Biuletyn Logopedyczny. NR 1–2 (30–31) 2016/2017, Zarząd Główny PTL, s. 55–73.Bobińska K., Pietras T., Gałecki P., Niepełnosprawność intelektualna – etiopatoge-neza, epidemiologia, diagnoza, terapia, Wydawnictwo Continuo, Wrocław 2012.Borowiecka R. (2015), Dziecko w równowadze – koordynacja i słuch. Program ćwi-czeń integracji międzypółkulowej dla dzieci z Zaburzeniami Przetwarzania Słu-chowego APD, Centrum Edukacji, Warszawa. BSA APD SIG (a). 2011. Position Statement: Auditory Processing Disorder (APD). [https://www.thebsa.org.uk/wp-content/uploads/2011/04/OD104-39-Position--Statement-APD-2011-1.pdf].BSA APD SIG (b). 2011. Practical Guidance: An overview of current management of auditory processing disorder. [www.thebsa.org.uk/images/stories/docs/BSA_APD_Management_1Aug11_FINAL_a mended17Oct11.pdf].BSA Position Statement & Practice Guidance Auditory Processing Disorder (APD) BSA 2018 [https://www.thebsa.org.uk/wp-content/uploads/2018/02/Position-Sta-tement-and-Practice-Guidance-APD-2018.pdf].Cierpiałkowska L. (2020), Psychopatologia, Seria: WYKŁADY Z PSYCHOLOGII, Wyd. 3. Cieszyńska – Rożek J. (2019). Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego, część II Wzrok. Centrum Metody Krakowskiej, Kraków.College of Occupational Therapists (2003) Occupational therapy defined as a com -plex intervention. Londyn: COT. College of Occupational Therapists (2012) Access to occupational therapy within community developmental coordination disorder services (oświadczenie pozycji). Londyn: COT. Crawford S.G., Wilson B.N., Dewey D. (2000) Identifying developmental coordina-tion disorder – consistency between test. Physical and Occupational Therapy in Pediatrics 20, 200–01, 83–106. Dajos, K., Piłka, A., Senderski, A., Kochanek, K., Skarżyński, H. (2013). Wyniki te-stów funkcji słuchowych u dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Otolaryngologia, 12(3), 121–128.Dajos-Krawczyńska, K. (2016). Kwestionariusz przesiewowy zaburzeń przetwarzania słuchowego – „SCAP” – przegląd literatury. Nowa Audiofonologia, 5(3), 71–76.210 LiteraturaDe Witt, E., Visser-Bochane, Margot, I., Steenberg, B., van Dijk, P., van der Schans, Cees, P., & Luinge, Margareet, R. (2016). Characterictics of Auditory Processing Disorders: A Systematic Review. Journal of Speech, Language, and Hearing Rese-arch, 59, 384–413.Department of Health i Department for Education and Skills (2004) National service framework for children, young people and maternity services. Londyn: DH. Dukiewicz L. (1995), Fonetyka, [w:] Gramatyka współczesnego języka polskiego. Fo-netyka i fonologia, red. H. Wróbel, Wydawnictwo Instytutu Języka Polskiego PAN, Kraków, s. 7–103.Dunford C., Missiuna C., Street E., Sibert J. (2005) Children’s perceptions of the impact of developmental coordination disorder on activities of daily living. British Journal of Occupational Therapy, 68,(5), 207–214. Dunford C., Street E., O’Connell H., Kelly J., Sibert JR (2004) Are referrals to occu-pational therapy for developmental coordination disorder appropriate? Archives of Disease in Childhood, 89, 143–147. Dyszak A., Laskowska E., Święcicka M. (1997), Fonetyczny i fonologiczny opis współczesnej polszczyzny. Skrypt dla studentów filologii polskiej, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy, Bydgoszcz.Elsisy, H. (2013). Assessment of Central Auditory Processing Disorders (CAPD) Eva-luation Protocol in a Clinical Setting: From Science to Practice. Journal of Edu-cational Audiology, 19, 38–47.Esplin, J., & Wright, C. (2014). Auditory Processing Disorder : New Zealand Review.Europejska Akademia Dziecięcej Niepełnosprawności (2010) Recommendations for best evidence clinical practice on definition, diagnosis, assessment and treatment of development al co-ordination disorder. EACD.Ferguson, Melanie, A., Hall, Rebeca, L., Riley, A., Moore, D.R. (2011). Communica-tion, Listening, Cognitive and Speech Perception Skills in Children With Auditory Processing Disorder (APD) or Specific Language Impairment (SLI). Journal of Speech and Hearing Research, 54, 211–227.Geuze RH (2001) Clinical and research diagnostics criteria for developmental coor-dination disorder: a review and discussion. Human Movement Science, 20, 7–47. Geuze, RH, Jongemans, MJ, Schoemaker, MM, Smits Engelsman, BC 2001 ‘Clinical and research diagnostic criteria for developmental coordination disorder: a re-view and discussion’, Human Movement Science, vol 20, pp. 7–47).Green D. (2007) A qualitative and quantitive study of the nature of developmental coordination disorder. Praca doktorska. Uniwersity of Leeds. 211 LiteraturaGrzegorzewska, I., Pisula, E., Borkowska, A.M. (2016). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży [w:] Cierpiałkowska L., Sęk M. (red.) Psychologia kliniczna, PWN, Warszawa.Hamilton, M, Goodway, J, Haubenstricker, J 1999 ‘Parent-assisted instruction in a motor skill program for at-risk pre-school children’, Adapted Physical Activity Quarterly, vol 16, pp. 415–426). Henderson S. (2006) Developmental coordination disorder as specific leaning diffi-culty. Leeds Consensus Statement. ESRC Seminar Services, pierwsze semina-rium 2006. Cardiff: Dyscovery. http://www.dcd-uk.org/ (dostęp: 08.11.13). Hyvarinen L., Walthes R., Jacob N., Chaplin K., Leonhardt M. (2014). Current un-derstanding of what infants see. Current pthalmology Reports 2, s. 142–149.Jakubowicz M. (2008), Anatomia człowieka, Poznań.Jastrzębowska G. (2003), Dyslalia, [w:] Logopedia – pytania i odpowiedzi. Podręcz-nik akademicki, Tom 2 Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób doro-słych, pod red. Gałkowskiego T., Jastrzębowskiej G., Opole, s. 143–175.Jerger, J., Musiek, F. (2000). Report of the consensus conference on the diagnosis of auditory processing disorders in school-aged children. Journal of the American Academy of Audiology, 11(9), 467–474.Johnson S.P. (2013). Development of the visual system. Neural Circuit Development and Function in the Brain 3, s. 249–269.Kalat J.W., Biologiczne podstawy psychologii, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006.Kielar – Turska M. (2012). Średnie dzieciństwo – wiek przedszkolny [w:] J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.Konarska J. (2010). Rozwój i wychowanie rehabilitujące dziecka niewidzącego w okresie wczesnego i średniego dzieciństwa. Wydawnictwo Naukowe Uniwersy-tetu Pedagogicznego im KEN, Kraków.Korniszewski L., Dziecko z zespołem wad wrodzonych. Diagnostyka dysmorfologicz-na. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2005.Krzeszewska, P., Kurkowski, Z.M. (2015). Przydatność wybranych kwestionariuszy przesiewowych do wykrywania zaburzeń ośrodkowego przetwarzania słuchowego. Nowa Audiofonologia, 4(3), 51–54.Kubiak Sz., Wiskirska-Woźnica B., Demenko G. (2006), Zarys higieny narządu gło-su, Włocławek.Kuczkowski J. 2017, Anatomia i fizjologia obwodowego i ośrodkowego narządu mowy, [w] Biomedyczne podstawy logopedii, pod red. Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K., Gdańsk, s. 104–140.212 LiteraturaKurkowski, Zdzisław, M. (2015). Centralne Zaburzenia Przetwarzania Słuchowe-go. W: E. Muzyka-Furtak (Red.), Surdologopedia. Teoria i praktyka (ss. 54–64). Gdańsk: Harmonia Uniwersalis.Langley T., Ledford J.K. (2010). Embriologia I rozwój narządu wzroku [w:] A. Lens, S.C.Losse A., Henderson SE, Elliman D., Hall D., Knight E. Jongmans M. (1991) Clum-siness in children – Do they grow out of it? A ten-year follow up study. Develop-mental Medicine and Child Neurology, 33, 55–68. Mackiewicz B., 1983, Wybrane zagadnienia ortodontyczne dla logopedów, Gdańsk.Mackiewicz B., 1998a, Wskazówki do nauki prawidłowego połykania w wadach zgryzu i wymowy u dzieci, [w:] Opieka logopedyczna od poczęcia, red. B. Rocław-ski, Gdańsk, s. 77–83.Mackiewicz B., 1998b, Znaczenie pionizacji końca języka dla poprawnej artykulacji głosek, [w:] Opieka logopedyczna od poczęcia, red. B. Rocławski, Gdańsk, s. 73–76.Mackiewicz B., 2001, Odwzorowanie czynności pokarmowych w ruchach artykula-cyjnych, Logopedia, 29, s. 87–92.Macnab, J.J., Miller, L.T., & Polatajko, H.J. (2001). The search for subtypes of DCD: Is cluster analysis the answer? Human Movement Science, 20(1–2), 49–72. https://doi.org/10.1016/S0167-9457(01)00028-8.Majak, J. (2013). Trudności diagnostyczne w zaburzeniach przetwarzania słuchowe-go u dzieci. Otolaryngologia, 12(4), 161–168.Masgutowa S., Regner A., Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycz-nej, Wrocław, 2009.Matyja M., Doroniewicz I. (2016), Neurorozwojowe podstawy rozwoju mowy i terapii logopedycznej, [w:] Wczesna interwencja logopedyczna, pod red. K. Kaczorowska--Bray, S. Milewski, s. 54–71.Medyczne GÓRNICKI, Wrocław.Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych – X Re -wizja, Tom I, wydanie 2008. Centrum systemów informacyjnych ochrony zdrowia 2012, s. 248.Miller, LT, Missiuna, CA, Macnab, J, Malloy-Miller, T, Polatajko, H 2001a ‘Clinical description of children with developmental coordination disorder’, Canadian Jo-urnal of Occupational Therapy, vol 68, p. 5–15). Missiuna C., Gaines R., Soucie H. (2006) Why every office needs a tennis ball: a new approach to assessing the clumsy child. Canadian Medical Association Journal 175 (5) http://www.cmaj.ca/cgl/content/full/175/5/471 (dostęp: 08.11.13).213 LiteraturaMissiuna C., Pollock N., Egan M., DeLaat D., Gaines R., Soucie H (2008) Enabling occupation through facilitating the diagnosis of developmental coordination di-sorder. Canadian Journal of Occupational Therapy 75, 26–34. Missiuna C., Pollock N., Russell D., Law M. (2005) Helping children with fine mo -tor difficulties to succeed: An educational intervention: Final report to the Inter Agency CCAC managers. Hamilton, ON Can Child. Musiek, F., Gollegly, K.M., Lamb, L.E. (1990). Selected issues in screening for cen-tral auditory procesing dysfunction. Seminars in Hearing, 11(4), 372–384.Muszyńska A., Nadaj A. (2001). Retinopatia wcześniacza. Nowa pediatria, 2, s. 32–37.Namysłowska I., Psychiatria dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, War-szawa 2004/2005.Narożny W., Szmaj M., 2017, Zaburzenia mowy w dysfagii, [w] Biomedyczne podsta-wy logopedii, pod red. Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K., Gdańsk, s. 176–185.Nemeth, J.K. Ledford (red.), Anatomia i fizjologia narządu wzroku. Wydawnictwo.Nęcka E., Orzechowski J., Szymura B., Psychologia poznawcza, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2006.Nunes, C.L., Pereira, L.D., de Carvalho, G.S. (2013). Scale of Auditory Behaviors and auditory behavior tests for auditory processing assessment in Portuguese children. Codas, 25(3), 209–215.Odowska-Szlachcic B., Mierzejewska B. (2013). Wzrok i słuch, zmysły wiodące w uczeniu się w aspekcie integracji sensorycznej. Wydawnictwo „Harmonia Uni-versalis”, Gdańsk.Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001Ostapiuk B. (2013), Dyslalia ankyloglosyjna. O krótkim wędzidełku języka, wadli-wej wymowie i skuteczności terapii, Szczecin.Pagliano P. (2012). The multisensory handbook. Routledge, London, New York. Pańtak G., Wspomaganie rozwoju małego dziecka, Wszechnica Polska Szkoła Wyższa w Warszawie, Warszawa 2014.Passarge E., Genetyka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa 2004.Pluta-Wojciechowska D. (2011), Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia, Kraków.Pluta-Wojciechowska D. (2015), Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego, Bytom.214 LiteraturaPluta-Wojciechowska D., 2010, Czynność połykania jako przedmiot diagnozy i tera-pii logopedycznej, [w:] Nowe podejście w diagnozie i terapii logopedycznej – me-toda krakowska, red. J. Cieszyńska, Z. Orłowska-Popek, M. Korendo, Kraków, s. 106–124.Polatajko, H, Fox, A, Missiuna, C 1995a ‘International consensus on children with developmental coordination disorder’, Canadian Journal of Occupational Thera-py, vol 62, pp. 3–6.).Potocki L., Bi W., Treadwell-Deering D., Carvalho C.M., Eifert A., Friedman E.M., Glaze D., Krull K., Lee J.A., Lewis R.A., Mendoza-Londono R., Robbins-Fur-man P., Shaw C., Shi X., Weissenberger G., Withers M., Yatsenko S.A., Zackai E.H., Stankiewicz P., Lupski J.R. Characterization of Potocki-Lupski syndrome (dup(17)(p11.2p11.2)) and delineation of a dosage-sensitive critical interval that can convey an autism phenotype.. „Am J Hum Genet”. 80. 4, 2007.Prochowicz Z., Podstawy masażu leczniczego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, War-szawa 2004.Proffit W.R., Fields H.W., 2001, Ortodoncja współczesna, red. naukowa wyd. polskie-go G. Śmiech-Słomkowska, Lublin.Rasmussen P., Gillberg C. (2000) Natural outcome of ADHD with developmental coordination disorder at age 22 year: a controlled, longitudinal, community ba-sed study. Journal of American Academy of Child Adolescent Psychiatry, 39(11), 1424–1431. Rocławski B. (1981a), Poradnik fonetyczny dla nauczycieli, wydawnictwoWarszawa.Rocławski B. (1986), Zarys fonologii, fonetyki, fonotaktyki i fonostatystyki współcze-snego języka polskiego, Wydawnictwo Uczelniane UG, Gdańsk.Rokitańska M., 2004, Podstawy ortodoncji dla logopedów, Bydgoszcz.Ronin-Walknowska E., 2017, Rozwój języka i jego funkcji w życiu płodowym, [w:] Biomedyczne podstawy logopedii, pod red. Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorow-ska-Bray K., Gdańsk, s. 47–61.Rytlewski Z., Mechanorecepcja w zespole Potockiej-Lupskiego, „Terapia specjalna dzieci i dorosłych” 2019, nr 1.Rządzka M., 2011, Konsekwencje dysfunkcji oddychania, [w:] Profilaktyka i terapia dysfunkcji oddechowych u dzieci, red. Skorek E.M., Rządzka M., Zielona Góra, s. 25–36.Sambor B., 2015, Zaburzone wzorce połykania i pozycji spoczynkowej języka a bu-dowa artykulacyjna głoskowych realizacji fonemów u osób dorosłych, [w:] Logo-pedia, 43/44.215 LiteraturaScottish Executive (2007) Children’s services – Getting it right for every child. Edyn-burg: prawa autorskie Crown. Senderski, A. (2014). Rozpoznawanie i postępowanie w zaburzeniach przetwarzania słuchowego u dzieci. Otolaryngologia, 13(2).Sidor K., Ostoja-Chrząstowski W., Padaczka i jej leczenie u dzieci, „Nowa Pediatria” 2002, nr 2.Siebert B., Kamińska B., 2017, Wybrane zagadnienia z anatomii i fizjologii układu stomatognatycznego, [w:] Biomedyczne podstawy logopedii, pod red. Milewski S., Kuczkowski J., Kaczorowska-Bray K., Gdańsk, s. 141–166.Skoczylas, A., Lewandowska, M., Pluta, A., Kurkowski, Z.M., Skarżyński, H. (2012). Ośrodkowe zaburzenia słuchu – wskazówki diagnostyczne i propozycje terapii. Nowa Audiofonologia, 1(1), 11–18.Skorek E.M. (2005), Z logopedią na ty. Podręczny słownik logopedyczny, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.Sobierajska H., 1972, Uczymy się śpiewać. Podręcznik dla nauczycieli wychowania muzycznego, instruktorów amatorskich zespołów wokalnych oraz piosenkarzy, Warszawa.Stecko E., Masaż logopedyczny, Wydawnictwo Dr Stecko, Warszawa 2012.Steinborn B., Neurologia wieku rozwojowego, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, War-szawa 2017.Strelau J., Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom II., Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2000Styczek I., Logopedia, Warszawa, 1979.Sudgen DA (Ed) (2006) Developmental coordination disorder as specific learning difficulty. Leeds Consensus Statement. ESRC Seminar Series, 2004–2005. Car-diff: Dyscovery Trust. http://www.dcd-uk.org/ (dostęp: 08.11.13). Sugden, D.A. & Chambers, M. (2006) Early years movements skills. John Wiley & Sons Ltd, London, str. 63. Światowa Organizacja Zdrowia (1992) Międzynarodowa Statystyczna Klasyfikacja Chorób i Problemów Zdrowotnych (10 edycja). Genewa: Światowa Organizacja Zdrowia. Tarasiewicz B., 2006, Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków.Vigue J., Atlas budowy ludzkiego ciała, Wydawnictwo Olesiejuk, Ożarów Mazowiecki 2017.216 LiteraturaWalkiewicz M. (2002). Funkcjonalna ocena wzroku i proces wspomagania rozwo-ju widzenia u dzieci słabo widzących. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, Warszawa.Walsh K., Neuropsychologia kliniczna, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1998.Walthes R. (2007). Tyflopedagogika. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.Wędrychowska-Szulc B. (2016), Etiologia wad zgryzu, [w:] Zarys ortodoncji. Pod-ręcznik dla studentów i lekarzy dentystów, s. 44–50.Wydawnictwo Scholar, Warszawa.Zaborniak-Sobczak, M., Bieńkowska, K.I., & Senderski, A. (2016). Centralne zabu-rzenia przetwarzania słuchowego : od teorii do praktyki edukacyjnej. Wybrane problemy. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 23(116–132).Zaborniak-Sobczak, M., Bieńkowska, K.I., Drozd, M., & Senderski, A. (2018). Wspar-cie edukacyjne uczniów z centralnymi zaburzeniami przetwarzania słuchowego. Niepełnosprawność. Dyskursy pedagogiki specjalnej, 29, 115–131.Zadurska M., Piekarczyk B., Fidecki M., Jakubowska M., Jankowski S., Jaśkowski J., Owczarek A., Szymańska-Matejek M., Dziarmagowska A., (2008), Ocena wad zgryzu u dzieci w wieku przedszkolnym usprawnianych logopedycznie z powodu wad wymowy [w:] Diagnoza i terapia w logopedii, red. J. Porayski-Pomsta, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa, s. 110–116.Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E. (2004), Głos i jego zaburzenia. Za-gadnienia higieny i emisji głosu, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu Katedra Wokalistyki, Wrocław.Zielińska H. (2002), Kształcenie głosu, Lublin.Zimmermann A., Monteiro de Carvalho K., Atihe C., Zimmermann S.V., Ribeiro V.L. (2019). Visual development in children aged 0 to 6 years. Arquivos Brasileiros de Oftalmologia, 82 (3), s. 173–175.
Książka poświęcona jest analizie zastosowania interwencji poznawczo-behawioralnych jako strategii wspomagających proces redukcji masy ciała. Terapia poznawczo-behawioralna jest uznawana za jedno z najbardziej skutecznych podejść w leczeniu otyłości oraz innych zaburzeń psychicznych jej towarzyszących.W części teoretycznej monografii zostały przybliżone kwestie złożonych przyczyn oraz konsekwencji nadmiaru kilogramów. Poszczególne rozdziały książki koncentrują się zarówno na uwarunkowaniach psych..
58.50 zł 65.00 zł Cena netto: 55.71 zł
Dzięki tej książce ci, dla których prawidłowy rozwój dziecka jest priorytetem, będą mogli właściwie ten proces kształtować i wspierać. Autorka, opierając się na swoim długoletnim doświadczeniu terapeutycznym, proponuje scenariusze zabaw z dziećmi, zogniskowane wokół zasadniczych obszarów rozwojowych. Omawia i prezentuje zabawy, które rozwijają i kształtują różnego rodzaju kompetencje u dzieci, stymulują sprawność fizyczną, rozwijają kompetencje społeczne, kreatywność i samoświadomość...
37.80 zł 42.00 zł Cena netto: 36.00 zł
Poradnik dostarczy pracownikom działów personalnych wiedzy i narzędzi niezbędnych w codziennej pracy, pozwalających sprostać nowym wymaganiom w zakresie ochrony danych osobowych. Omówione zostały zatem typowe dla działów personalnych procesy przetwarzania danych osobowych, od rekrutacji do rozwiązania umowy o pracę. Czytelnicy znajdą tu wzorcową dokumentację spełniającą wymagania nowych regulacji. Poradnik zawiera także komentarz dotyczący współpracy pomiędzy organizacjami związkowymi a pracodaw..
45.00 zł 50.00 zł Cena netto: 42.86 zł
Psychoedukacja jest jedną z kluczowych metod terapeutycznych na początkowym etapie terapii. Jej znaczenie w leczeniu osób uzależnionych od alkoholu jest ogromne. Dzięki niej pacjent staje się współodpowiedzialny za własne leczenie, a zdobywana wiedza ułatwia identyfikację z własną chorobą oraz buduje motywację do dalszego leczenia. Tylko jak tego dokonać? Każdy terapeuta doskonale zdaje sobie sprawę, jak ogromnego wysiłku wymaga jego praca.Książka będąca efektem wieloletniej ..
36.00 zł 40.00 zł Cena netto: 34.29 zł
Książkę napisana została z myślą o nauczycielach i terapeutach pracujących z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce. Można w niej znaleźć programy rewalidacji, które pomogą w codziennych obowiązkach oraz scenariusze zajęć z opracowanymi kartami pracy gotowymi do wykorzystania podczas terapii z podziałem na zaburzone funkcje: - wzrokową, - słuchowo-językową, - koordynację wzrokowo-ruchową oraz dla uczniów z innymi zaburzeniami m.in. zes..
49.50 zł 55.00 zł Cena netto: 47.14 zł
Publikacja uwzględnia zakres wiedzy w ramach programów dydaktycznych wydziałów prawa, administracji i nauk o bezpieczeństwie. Autorami poszczególnych tekstów są doświadczeni praktycy i naukowcy z danej dziedziny naukowej. Struktura książki różni się nieco od powszechnie przyjętych układów w innych publikacjach. Obszernie bowiem uwzględniono statystykę kryminalną w Polsce, przestępstwa z nienawiści, podkultury przestępcze, profil sprawców i ofiar przestępstw rozbójniczych, przestępczość nieletnic..
54.00 zł 60.00 zł Cena netto: 51.43 zł