Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 44,10 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Marcin Moroń, W poszukiwaniu pozytywnej adaptacji w rodzinie, dwutygodnik artPAPIER
Prof. dr hab. Lidia Cierpiałkowska: Autorka przedstawia aktualną wiedzą z zakresu warunków rozwoju seksualności dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną i funkcjonowania rodziny i rodziców na różnych etapach życia ich potomstwa. (…) Jej przemyślenia pozwoliły na sformułowanie interesującego modelu badawczego, dzięki któremu próbowała odpowiedzieć na pytanie o źródłach zmienności postaw rodzicielskich wobec seksualności młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim i umiarkowanym. Stworzyła skalę postaw rodziców wobec seksualności dziecka, przekonań rodziców o realizacji własnej seksualności w rodzinie oraz zaadaptowała skalę subiektywnego poczucia obciążenia stresem w rodzinie. Dokonała trafnej analizy statystycznej uzyskanych wyników badań oraz ich interpretacji w świetle literatury przedmiotu. Prof. dr hab. Zbigniew Izdebski Nasza wiedza na temat rozwoju seksualnego osób niepełnosprawnych intelektualnie, zwłaszcza środowiska rodzinnego jako kontekstu tego rozwoju jest niepełna. W związku z tym publikację tę można uznać za opracowanie poświęcone ważnemu problemowi naukowemu, zarówno z punktu widzenia wzbogacenia wiedzy z zakresu psychologii, seksuologii społecznej, jak i pedagogiki specjalnej oraz seksualnej. Wzbogacenie tej wiedzy jest niezbędne do udzielania efektywnego wsparcia rodzicom osób niepełnosprawnych intelektualnie (zwłaszcza dzieci i nastolatków) w realizacji bardzo trudnego procesu socjalizacji seksualnej.
dr, psycholog, adiunkt w Instytucie Psychologii Uniwersytetu Szczecińskiego oraz psycholog szkolny w IV LO w Szczecinie. Przez dziesięć lat pracowała jako psycholog z uczniami z obniżoną sprawnością intelektualną w obszarze seksualności i różnego rodzaju traumy. Głównym obszarem zainteresowań naukowych są uwarunkowania zdrowia seksualnego i nieprawidłowego funkcjonowania dzieci i młodzieży w obszarze seksualności oraz style emocjonalnego funkcjonowania młodego człowieka w sytuacjach trudnych.
Spis treści:Wprowadzenie Rozdział 1. Rodzina z dzieckiem z niepełnosprawnością intelektualną jako system1.1. Wymiary systemu rodzinnego1.2. Funkcje systemu rodzinnego1.3. Okresy przejściowe w funkcjonowaniu rodziny1.4. Perspektywa czasowa systemu rodzinnego1.5. Styl rodzicielski wobec dziecka z niepełnosprawnością intelektualnąRozdział 2. Stres psychologiczny i strategie adaptacyjne w systemie rodzinnym wychowującym dziecko z niepełnosprawnością intelektualną2.1. Niepełnosprawność intelektualna jako stresor w systemie rodzinnym2.2. Adaptacja systemu rodzinnego do stresu psychologicznego2.3. Zasoby systemu rodzinnego w radzeniu sobie ze stresem2.3.1. Zasoby wewnątrzrodzinne2.3.2. Zasoby zewnątrzrodzinneRozdział 3. Seksualność osób z niepełnosprawnością intelektualną jako wyzwanie dla systemu rodzinnego3.1. Seksualność w świetle wybranych teorii psychologicznych3.2. Rozwój seksualny w cyklu życia3.2.1. Rozwój seksualny dziewczynki3.2.2. Rozwój seksualny chłopca3.3. Seksualność i niepełnosprawność intelektualna3.3.1. Seksualność i niepełnosprawność intelektualna na poziomie makrospołecznym3.3.2. Seksualność i niepełnosprawność intelektualna na poziomie systemu rodzinnego3.3.3. Seksualność i niepełnosprawność intelektualna na poziomie indywidualnymRozdział 4. Metodologia badań własnych4.1. Założenia teoretyczno-metodologiczne i cel badań4.2. Problemy badawcze i hipotezy4.3. Charakterystyka badanych osób4.4. Procedura badań4.5. Operacjonalizacja wyróżnionych w badaniach zmiennych4.5.1. Postawy rodziców wobec seksualności własnego dziecka z niepełnosprawnością intelektualną4.5.2. Cechy systemu rodzinnego wychowującego dziecko z niepełnosprawnością intelektualną4.5.2.1. Styl rodzicielstwa4.5.2.2. Zasoby rodzinne4.5.2.3. Przekonania o sposobie realizacji seksualności przez rodzica w rodzinie4.6. Narzędzia badawcze4.6.1. Kwestionariusz Stylów i Wymiarów Rodzicielstwa4.6.2. Kwestionariusz Dobranego Małżeństwa4.6.3. Skale Subiektywnego Poczucia Obciążenia4.6.4. Skala Przekonań Rodziców wobec Realizacji Seksualności w Rodzinie4.6.5. Kwestionariusz dla Rodziców4.6.6. Skala Postaw Rodziców wobec Seksualności Własnego DzieckaRozdział 5. Wyniki badań własnych5.1. Postawy rodziców wobec seksualności dziecka z niepełnosprawnością intelektualną5.1.1. Profile postaw rodziców wobec seksualności dziecka z niepełnosprawnością intelektualną5.1.1.1. Charakterystyka środowiska unikająco-eliminującego5.1.1.2. Charakterystyka środowiska przyzwalającego5.1.1.3. Charakterystyka środowiska właściwego5.2. Uwarunkowania postawy rodziców wobec seksualności dziecka z niepełnosprawnością5.2.1. Płeć rodzica5.2.2. Cechy dziecka5.2.3. Środowisko rodzinne5.3. Dyskusja wyników badań5.4. Ograniczenia zastosowanej procedury badań5.5. Obszary problemowe i dalsze kierunki badań5.6. Możliwości aplikacji uzyskanych wynikówZakończenieLiteraturaSpis rysunkówSpis tabel
Abbeduto L., Seltzer, M., Shattuck, P., Krauss, M., Orsmond G., Murphy M. (2004). Psy-chological well-being and coping in mothers of youths with autism, Down syndrome, or fragile X syndrome. American Journal on Mental Retardation, 109, s. 237–254Ailey, S., Marks, B., Crisp, C., Hahn, J. (2003). Promoting sexuality across the life span for individuals with intellectual and developmental disabilities. The Nursing Clinics of North America, 38/2, s. 229–252Antonovsky, A. (1995). Rozwikłanie tajemnicy zdrowia. Warszawa: Fundacja PWNAronson, E., Wilson,T., Akert, R. (1997). Psychologia społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-kaAuerbach, J., Greenbaum, C. (1997). The environment of the child with mental retardation: Risk, vulnerability and resilience. W: J. Burack, R. Hodapp, E. Zigler (red.). Handbook of mental retardation and development. Cambridge: University PressAunos, M., Feldman, M. (2002). Attitudes towards Sexuality, Sterilization and Parenting Rights of Persons with Intellectual Disabilities. Journal of Applied Research in Intellectu-al Disabilities, 15, s. 285–296Baines, S., Emerson, E., Robertson, J., Hatton, C. (2018). Sexual activity and sexual health among young adults with and without mild/moderate intellectual disability. BMC Public Health, 18/1, s. 1–12Baker B., Blacher J. (2004) Positive impact of children with intellectual disabilities: the Family Impact Questionnaire. Journal of Intellectual Disability Research, 48, 372.Baker B., Blacher J., Crnic K., Edelbrock C. (2002) Behaviour problems and parenting stress in families of three year old children with and without developmental delays. American Journal on Mental Retardation, 107, 433–44Baker B., Blacher J., Olsson M. (2003). Preschool children with and without developmen-tal delay: behaviour problems, parents’ optimism, and well-being. Journal of Intellectual Disability Research, 47, 217–30Baker-Ericzen, M., Brookman-Frazee, L., Stahmer, A. (2005). Stress Levels and Adapta-bility in Parents of Toddlers With and Without Autism Spectrum Disorders. Research & Practice for Persons with Severe Disabilities, 30/4, s. 194–204Ballan, M. (2001). Parents as sexuality educators for their children with developmental disabilities. SIECUS Report, 29, 14–19162 LiteraturaBaltes, P., Lindenberger, U., Staudinger, U. (2006). Life span theory in developmental psycho-logy. W: W. Damon, R.M. Lerner (red.), Handbook of child psychology. New York: John Wiley &Sons Bancroft, J. (2003). Sexual Development in Childhood. Indiana: Indiana University PressBancroft, J. (2011). Seksualność człowieka. Wrocław: Edra Urban & PartnerBaroff, G., Olley, G. (1999). Mental Retardation. Nature, Cause and Management. Philadel-phia: Taylor & Francis GroupBaumrind, D. (1989a). Effective parenting during the early adolescent transition. W: Cowan, P., Hetherington, E. (red.). Advances in family research. Nowy Jork: Lawrence Erlbaum, Tom 2Baumrind, D. (1989b). Parenting styles and adolescent development. W: R. Lerner, A. Pe-terson, J. Brooks-Gunn (red.). Encyclopedia of Adolescence. New York: GarlandBaumrind, D. (1991). The Influence of Parenting Style on Adolescent Competence and Substance Use. Journal of Early Adolescence 11/1, s. 56–95 Baxter, C., Cummins, R., Liolitis, L. (2000). Parental stress attributed to family members with and without disability: A longitudinal study. Journal of Intellectual & Developmen-tal Disability, 25/2, s. 105–118Bazzo, G., Nota, L., Soresi, S., Ferrari, L., Minnes, P. (2007). Attitudes of Social Service Providers towards the Sexuality of Individuals with Intellectual Disability. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 20/2, s. 110–115Beisert, M. (1991). Seks twojego dziecka. Poznań: Zakład Wydawniczy K. DomkeBeisert, M. (2004a). Kazirodztwo. Warszawa: Wydawnictwo ScholarBeisert, M. (2004b). Seksualność w cyklu życia człowieka. Poznań: Zakład Wydawniczy K. DomkeBeisert, M. (2006). Rozwojowa norma seksuologiczna jako kryterium oceny zachowań seksualnych dzieci i młodzieży. Dziecko Krzywdzone, 16, s. 1–15Bernert, D., Ogletree, R. (2013). Women with intellectual disabilities talk about their per-ceptions of sex. Journal of Intellectual Disability Research, 57/3, s. 240–249Bigby, C. (2000). Moving on without parents: Planning, transitions and sources of support for middle-aged and older adults with intellectual disabilities. Baltimore: P.H. BrookesBigby, C. (2002). Ageing with a life-long disability: Challenges for the aged care and disa-bility sectors. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 27/4, s. 231–241Blacher, J., Mink, I. (2004). Interviewing Family Members and care Providers: Concepts, Me-thodologies and Cultures. W: E. Emerson (red.). The International Handbook of Applied Research in Intellectual Disabilities. West Sussex: John Wiley & SonsBlackburn, M. (1999). Sexuality and Disability. New York: Butterworth HeinemannBlanchett, W., Wolfe, P. (2002). A Review of Sexuality Education Curricula: Meeting the Sexuality Education Needs of Individuals with Moderate and Severe Intellectual Di-sabilities. Research and Practice for Persons with Severe Disabilities, 27/1, s. 43–57Blonna, R., Carter, L., Levitan, J. (2005). Healthy Sexuality. Dubuque: Kendall/Hunt Pu-blishing Co.163 LiteraturaBolton, F.G., Morris, L.A., MacEachron, A.E. (1989). Males at Risk. The Other Side of Child Sexual Abuse. London: Sage PublicationsBorthwick-Duffy, S.A. (1997). Quality of Life and Quality of Care in Mental Retardation. W: L. Rorwitz (red.). Mental Reatardation in the year 2000. Cambridge: University PressBoss, P. (2003). Family Stress Management. A Contextual Approach. Thousand Oaks: Sage Publications. Boss, P., Bryant, C., Mancini, J. (2016). Family Stress Management: A Contextual Approach. Los Angeles: Sage PublicationsBrassard, M., Germain, R., Hart, S. (1987). The Challenge: To Better Understand and Combat Psychological Maltreatment of Children and Youth. W: M. Brassard, R. Germain, S. Hart (red.). Psychological maltreatment of children and youth. Elmsford: Pergamon PressBronfenbrenner, U. (1979). The Ecology of Human Development. Harvard: University PressBronfenbrenner, U. (1986). The Ecology of the Family as a Context for Human Develop-ment. Developmental Psychology, 22/6, s. 723–742Bronfenbrenner, U., Morris, P.A. (1998). The ecology of developmental processes. W: W. Da-mon, R. Lerner (red.). Handbook of child psychology. New York: WileyBrown, M., McCann, E. (2019). The view and experiences of families and direct care sup-port workers regarding the expression of sexuality by adults with intellectual disabili-ties: A narrative review of the international research evidence. Research in Developmen-tal Disabilities, 90, s. 80–91Brown, R., Pirtle, T. (2008). Beliefs of professional and family caregivers about the sexu-ality of individuals with intellectual disabilities: examining beliefs using a Q-metho-dology approach. Sex Education, 8/1, 59–75Brown-Lavoie, S., Viecili, M., Weiss, J. (2014). Sexual Knowledge and Victimization in Adults with Autism Spectrum Disorders. Journal of Autism & Developmental Disorders, 44/9, s. 2185–2196Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo ScholarBrzezińska, A. (red.) (2005). Psychologiczna psychologia rozwoju. Praktyczna psychologia roz-wojowa. Gdańsk: GWPBrzezińska, A., Trempała, J. (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwoju. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, rozdział 7, s. 229–283Brzeziński, J. (1996). Metodologia badań psychologicznych. Warszawa: Wydawnictwo Nauko-we PWNBurns, J. (1993). Sexuality, sexual problems, and people with learning difficulties. W: J. Ussher, C. Baker (red.). Psychological Perspectives on Sexual Problems. London: RoutledgeByrne, E., Cunningham, C. (1985). The effects of mentally handicapped children on fa-milies – a conceptual review. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 26/6, s. 847–864Carins, D., Brown, J., Tolson, D., Darbyshire, C. (2014). Caring for a Child with Lear-ning Disabilities Over a prolonged Period of time: An Exoloratory Survey on the Experiences and Health of Older Parent Carers Living in Scotland. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 27, 471–480164 LiteraturaCarter, B., McGoldrick, M. (red.). (1988). The changing family life cycle: A framework for family therapy. New York: Gardner PressCarter, B., McColdrick, M. (red.) (2013). The Expanded Family Life Cycle. Individual, Fami-ly, and in Social Perspectives. Boston: PearsonChadwick, O., Beecham, J., Piroth, N., Bernard, S., Taylor, E. (2002). Respite care for chil-dren with severe intellectual disability and their families: Who needs it? Who receives it?. Child and Adolescent Mental Health, 7, 66–72Cheng, M., Udry, J. (2005). Sexual Experiences of Adolescents with Low Cognitive Abili-ties in the U.S. Journal of Developmental & Physical Disabilities. 17/2, s. 155–172Cottis, T. (red.) (2009). Intellectual Disability, Trauma and Psychotherapy. East Sussex: Ro-utledge Craft, A. (1987). Mental Handicap and Sexuality: Issues for individuals with a Mental Han-dicap, their Parents and Professionals. W: A. Craft (red.). Mental Handicap and Sexuality: Issues and Pespectives. Kent: CostelloCraft, M., Bicknell, J., Hollins, S. (1985). Mental Handicap. A multi-disciplinary approach. London: Bailliere TindallCraft, A., Craft, M. (1979). Handicapped married couples. London: Routledge & Kegan PaulCraft, A., Craft, M. (1988). Sex and Mentally Handicapped. London: RoutledgeCraft, A. (red.) (1994). Practice Issues in Sexuality and Learning Disability. London: RoutledgeCrnic, K., Greenberg, M. (1990). Minor Parenting Stresses with Young Children. Child Development, 61/5, 1628–1637Cusinato, M. (1994). Parenting Over the Family Life Cycle. W: L’Abate, L. (red.). Handbo-ok of Developmental Family Psychology and Psychopathology. John Wiley & SonsCuskelly, M. (2006). Parents of adults with an intellectual disability. Family Matters, 74, s. 20–25Cuskelly, M., Bryde, R. (2004). Attitudes towards the sexuality of adults with an intellec-tual disability: parents, support staff, and a community sample. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 29/3, 255–264Cuskelly, M., Gilmore, L. (2007). Attitudes to Sexuality Questionnaire (Individuals with an Intellectual Disability): Scale Development and community norms. Journal of In-tellectual & Developmental Disability, 32 (2), s. 214–221Darling, C.A., N. Senatore, J. Strachan (2012). Fathers of Children with Disabilities: Stress and Life Satisfaction. Stress and Health 28: 269–278 Davis, K., Payne, S. (2009). The impact of child, family, and professional support charac-teristics on the quality of life in families of young children with disabilities. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 34, s. 153–162Davis, C., Yarber, W., Bauserman, R., Schreer, G. (2005). Handbook of Sexuality-Related Me-asures. Thousand Oaks: Sage PublicationsDewinter, J., De Graaf, H., Begeer, S. (2017). Sexual Orientation, Gender Identity, and Romantic Relationships in Adolescents and Adults with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 47/9, s. 2927–2934165 LiteraturaDillenburger, K., McKerr, L. (2011). „How long are we able to go on?”. Issues faced by ol-der family caregivers of adults with disabilities. British Journal of Learning Disabilities, 39/1, 29–38Donenberg, G., Bryant, F., Emerson, E., Wilson, H., Pasch, K. (2003). Tracing the roots of early sexual debut among adolescents in psychiatric care. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry 42/5, s. 594–608Donovan, A. (1988). Family Stress and Ways of Coping With Adolescents Who Have Handicaps: Maternal Perceptions. American Journal of Mental Retardation, 92/6, s. 250–258Doyle, M. (2004). The differences between sex offending and challenging behaviour in people with an intellectual disability. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 29(2), s. 107–118Dukes, E., McGuire, B. (2009). Enhancing capacity to make sexuality-related decisions in people with an intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 53/8, s. 727–734Dyson, L.L. (1993). Response to the presence of a child with disabilities: parental stress and family functioning over time. American Journal on Mental Retardation, 98, 207–18Erickson, M., Upshur, C. (1989). Caretaking Burden and Social Support: Comparison of Mothers of Infants With and Without Disabilities. American Journal of Mental retar-dation, 94/3, s. 250–258Erikson, E.(2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka Esmail, S., Darry, K., Walter, A., Knupp, H. (2010). Attitudes and perceptions towards disability and sexuality. Disability and Rehabilitation, 32/14, s. 1148–1155Fairbairn, G., Rowley, D., Bowen, M. (1995). Sexuality, learning difficulties and doing what’s right. London: David Fulton PublishersFirkowska-Mankiewicz, A. (red.) (2002). Życie emocjonalne i rodzinne osób z niepełnospraw-nością intelektualną w aspekcie seksualności. Warszawa: PSROUUFlynt, S., Wood, T. (1989). Stress and Coping of Mothers of Children With Moderate Mental Retardation. American Journal of Mental Retardation, 94/3, s. 278–283Flynt, S., Wood, T., Scott.R, (1992). Social Support of Mothers of Children with Mental Retardation. Mental Retardation, 50/4, s. 233–236Folkman, S., Moskowitz, J. (2000). Positive affect and the other side of coping. American Psychologist, 55, 647–654Folkman, S., Moskowitz, J. (2007). Positive affect and meaning-focused coping during si-gnificant psychological stress. W: M. Hewstone, H. Schut, J. De Wit, K. Van Den Bos, M. Stroebe (red.). The scope of social psychology: Theory and applications. London: Psy-chology PressFranco, D., Cardoso, J., Neto, I., (2012). Attitudes Towards Affectivity and Sexuality of People with Intellectual Disability. Sexuality and Disability, 30, s. 261–287Friedrich W.N., Greenberg M.T., Crnic K. (1983). A short-form of the Questionnaire on Resources and Stress. American Journal of Mental Deficiency, 88, 41–8166 LiteraturaFriend, M., Cook, L. (2002). Interactions: Collaboration skills for school professionals. Boston: Allyn & BaconFreud, Z. (1991). Wstęp do psychoanalizy. Warszawa: PWNGarbarino, J. (1992). Children and Families in the Social Environment: Modern Applications of Social Work. New York: RoutledgeGardner, N. (1986). Sexuality. W: J.A. Summers (red.). The Right to Grow Up. Baltimore: Paul Brookers PublishingGerstein, E., Crnic, K., Blacher, J., Baker, B. (2006). Resilience and the course of daily parenting stress in families of young children with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 53/12, 981–997Giddens, A. (2007). Przemiany intymności. Seksualność, miłość i erotyzm we współczesnych społeczeństwach, Warszawa: PWNGilmore, L., Chambers, B., (2010). Intellectual disability and sexuality: Attitudes of di-sability support staff and leisure industry employees. Journal of Intellectual & Develop-mental Disability, 35/1, s. 22–28Ginevra, M., Nota, L., Stokes, M. (2016). The differential effects of Autism and Down’s syndrome on sexual behaviour. Autism Research, 9/1, s. 131–140Glick, M. (1997). A developmental approach to psychopathology in people with mild mental retardation. W: J. Burack, R. Hodapp, E. Zigler (red.). Handbook of mental retar-dation and development. Cambridge: University PressGlidden, L. (1993). What We Do Not Know About Families With Children Who Have Developmental Disabilities: Questionnaire on Resources and Stress as a Case Study. American Journal on Mental Retardation, 97/5, s. 481–495Glidden, L., Zetlin, A. (1997). Adolescence and Community Adjustment. W: S. Luthar, J. Bu-rack, D. Cicchetti, J. Weisz (red.). Developmental psychopathology. Cambridge: Univer-sity Press Glidden L.M., Floyd F.J. (1997). Disaggregating parental depression and family stress in assessing families of children with developmental disabilities: a multisample analysis. American Journal on Mental Retardation 102, 250–66Greenberg, J.S., Seltzer, M.M., Greenley, J.R. (1993). Aging parents of adults with disabi-lities: the gratifications and frustrations of later-life caregiving. The Gerontologist, 33, 542–550Goldenberg, H., Goldenberg, I. (2003). Terapia rodzin. Kraków: Wydawnictwo Uniwersy-tetu JagiellońskiegoGordon, B., Schroeder, C. (1995). Sexuality: A Developmental Approach to Problems. New York: Plenum PressGoodley, D., Tregaskis, C. (2006). Storying Disability and Impairment: Retrospective Ac-counts of Disabled Family Life. Qualitative Health Research, 16/5, s. 630–646Graff, H., Moyher, R., Bair, J., Foster, C., Gorden, M., Clem, J. (2018). Relationships and Sexuality: How is a Young Adult with an Intellectual Disability Supposed to Naviga-te? Sexuality and Disability, 6, 175–183167 LiteraturaGrant, B., Whittell, G. (2000). Differentiated Coping Strategies in Children or Adults with Intellectual Disabilities: the Revelance of Gender, Family Composition and the Life Span. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 13, 256–275Griffiths, D., Watson, S., Lewis, T., Stoner, C. (2004). Sexuality Research and Persons with Intellectual Disabilities. W: E. Emerson (red.). The International Handbook of Applied Re-search in Intellectual Disabilities. West Sussex: John Wiley & SonsGrolnick, W., Ryan, R. (1989). Parent Styles Associated with Children’s Self-Regulation and Competence in School. Journal of Educational Psychology, 81/2, s. 143–154Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (1997). Wprowadzenie: społeczny kontekst upośle-dzenia. W: A. Gustavsson, E. Zakrzewska-Manterys (red.). Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo ŻakHall, H., Barnes-Neely, S., Graff, C., Krcek, T., Roberts, R. (2012). Parental Stress in fa-milies of Children with a Genetic Disorder/Disability and The Resiliency Model of Family Stress, Adjustment And Adaptation. Issues in Comprehensive Pediatric Nursing, 35, s. 24–44Hannah, L., Stagg, S. (2016). Experiences of Sex Education and Sexual Awareness in Young Adults with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46/12, s. 3678–3687Hanson, M., Lynch, E. (2004). Understanding families: Approaches to diversity, disability, and risk. Baltimore: Brookes PublishingHarader, D., Fullwood, H., Hawthorne, M. (2009). Sexuality among Adolescents with Moderate Disabilities: Promoting Positive Sexual Development. Prevention Resear-cher, 16/4, s. 17–20Harris, J. (2006). Intellectual Disability. Understanding Its Development, Causes, Classification, Evaluation and Treatment. Oxford: University PressHarwas-Napierała, B., Trempała, J. (2002). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: PWNHatton, C., Emerson, E. (2004). The Relationship Between Life Events and Psychopatho-logy Amongst Children with Intellectual Disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 17/2, s. 109–117Head, L., Abbeduto, L. (2007). Recognizing the Role of Parents in Developmental Out-comes: a Systems Approach to Evaluating the Child with Developmental Disabilities. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 13, 293–301Heifetz, M., Lake, J., Weiss, J., Isaacs, B., Connolly, J. (2020). Dating and romantic re-lationships of adolescents with intellectual and developmental disabilities. Journal of Adolescence, 79, 39–48Herring, S., Gray, K., Taffe, J., Tonge, B., Sweeney, D., Einfeld, S. (2006). Behaviour and emotional problems in toddlers with pervasive developmental disorders and develop-mental delay: associations with parental mental health and family functioning, Jour-nal of Intellectual Disability Research, 50/12, s. 874–882Heszen-Niejodek, I. (1996). Stres i radzenie sobie – główne kontrowersje. W: I. Heszen-Niejo-dek, Z. Ratajczak (red.). Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne. Katowice: Wydawnictwo UŚ168 LiteraturaHeszen-Niejodek, I. (2000). Teoria stresu psychologicznego i radzenia sobie. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP, rozdział 56, s. 465–492Heszen, I. (2011). Psychologia stresu. Warszawa: PWNHeshusius, L. (1987). Research on Perceptions of Sexuality by Persons labelled Retarded. W: Craft, A. (red.). Mental Handicap and Sexuality: Issues and Perspectives. Kent: CostelloHill R. (1958). Social stresses on the family. Social Case Work, 49, 139–150Hilton, V.W. (1988). Praca nad przeniesieniem w sferze seksualnej. W: J. Santorski (red.). Pomocne i niebezpieczne związki. Antologia. Bydgoszcz: SRHobfoll, S.E. (1998). Stres, kultura i społeczność. Gdańsk: GWPHolmes, L., Himle, M. (2014). Brief Report: Parent–Child Sexuality Communication and Autism Spectrum Disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 44 /11, s. 2964–2970Hornowska, E. (2001). Testy psychologiczne. Teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo ScholarHorowitz, F.D., Haritos, C. (1997). The organism and the environment. W: J. Burack, R. Hodapp, E. Zigler (red.). Handbook of mental retardation and development. Cambrid-ge: University PressHoward-Barr, E., Rienzo, B., Pigg, R. (2005). Teacher Beliefs, Professional Preparation, and Practices Regarding Exceptional Students and Sexuality Education. Journal of School Health, 75/3, s. 99–104Imieliński, K. (1990). Seksiatria. Warszawa: PWNIsler, A., Beytut, D., Tas, F., Conk, Z. (2009). A Study on Sexuality with Parents of Adole-scents with Intellectual Disability. Sexuality and Disability, 27, s. 229–237Izdebski, Z. (2011). Seksualność Polaków na początku XXI wieku. Studium badawcze. Kra-ków: Wydawnictwo UJIzdebski, Z., Ostrowska, A. (2004). Seks po polsku. Warszawa: Wydawnictwo MuzaJohnson, P.R. (1987). Becoming Real: a Developmental Approach to Relationship Education. W: A. Craft (red.). Mental Handicap and Sexuality: Issues and Perspectives. Kent: CostelloKaczmarek, B. (2002). Terra incognita – problem edukacji seksualnej osób z zespołem Downa. Rewalidacja 2 (11), 39–45Karellou, J. (2003). Laypeople’s Attitudes Towards the Sexuality of People with Learning Disabilities in Greece. Sexuality and Disability, 21, s. 65–84Karwowska, M. (2003). Wspieranie rodziny dziecka niepełnosprawnego umysłowo. Kraków: Oficyna Wydawnicza ImpulsKatz, G., Ponce, E. (2008). Sexuality in subjects with intellectual disability: an educatio-nal intervention proposal for parents and counselors in developing countries. Instituto Nacional de Salud Pública, 50, s. 239–254Kenny, K., McGilloway, S. (2007). Caring for children with learning disabilities: An exploratory study of parental strain and coping. British Journal of Learning Disabilities, 35/4, s. 221–228Kernberg, O.F. (1976). Object Relation Theory and Clinical Psychoanalysis. New York: AronsonKernberg, O.F. (1995). Związki miłosne. Poznań: Zysk i S-ka169 LiteraturaKersh, J., Hedvat, T., Hauser-Cram, P., Warfield, M. (2006). The contribution of marital quality to the well-being of parents of children with developmental disabilities. Jour-nal of Intellectual Disability Research, 50/12, s. 883–893Kielar-Turska, M. (2000). Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. I, s. 285–332). Gdańsk: GWPKornas-Biela, D. (1988). Wczesna pomoc psychopedagogiczna rodzinie dziecka z upośledzeniem umysłowym. W: Osoba niepełnosprawna i jej miejsce w społeczeństwie. Lublin: Wydawnic-two KULKornas-Biela, D. (1995). Retrospektywny obraz własnej sytuacji życiowej rodziców i ich stosun-ku do dziecka z upośledzeniem umysłowym. W: M. Chodkowska (red.). Dziecko niepełno-sprawne w rodzinie. Lublin: Wydawnictwo UMCSKościelska, M. (1984). Upośledzenie umysłowe a rozwój społeczny. Warszawa: PWNKościelska, M. (1994). Czym upośledzamy upośledzonych? Nowiny Psychologiczne, 2, 5–11Kościelska, M. (1995). Oblicza upośledzenia. Warszawa: PWN.Kościelska, M. (2000). Być kobietą, być mężczyzną – co to znaczy w odniesieniu do osób niepełnosprawnych intelektualnie. Nowiny Psychologiczne, 2, 5–16.Kościelska, M. (2004). Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie. Warszawa: Wydawnictwo Santorski & Co.Kowalik, S. (1989) Upośledzenie umysłowe. Teoria i praktyka rehabilitacji. Warszawa: PWNKowalik, S. (2001). Pomiędzy dyskryminacją a integracją osób niepełnosprawnych. W: B. Kaja (red.). Wspomaganie rozwoju. Psychostymulacja i psychokorekcja. Bydgoszcz: Wydawnic-two Akademii BydgoskiejKozubska, A. (2000). Opieka i wychowanie w rodzinie dziecka upośledzonego umysłowo w stopniu lekkim. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uczelniane ABKrammer Monat-Hammer, R. (1987). Understanding & Expressing Sexuality Responsible Cho-ices for Individuals with Developmental Disabilities. Baltimore: Paul Brookes Publication Krauss, M., Seltzer, M. (1997). Life course perspectives in mental retardation research: The case of family caregiving. W: J. Burack, R. Hodapp, E. Zigler (red.). Handbook of mental retar-dation and development. Cambridge: University PressKürtüncü, M., Kurt, A. (2020). Sexual education and Development in Children with In-tellectual Disability: Mothers’ Opinions. Sexuality and Disability, 38, s. 455–468Lauman, E., Gagnon, J., Michael, R., Michaels, S. (1994). The Social Organization of Sexuali-ty. Chicago: The Chicago University Press BooksLazarus, R. (1986). Paradygmat stresu i radzenia sobie. Nowiny Psychologiczne, 3–4, s. 2–39Lazarus, R., Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. New York: SpringerLehmiller, J. (2014). The Psychology of Human Sexuality. London: Wiley BlackwellLesseliers, J. (2009). A Right to Sexuality? British Journal of Learning Disabilities, 27/4, s. 137–140Lewis, P., Abbeduto, L., Murphy, M., E. Richmond, E., N. Giles, N., L. Bruno, L., Schro-eder, S. (2006). Cognitive, language and social-cognitive skills of individuals with fra-gile X syndrome with and without autism. Journal of Intellectual Disability Research, 50/7, s. 532–545170 LiteraturaLlewellyn G., McConnell D. (2002) Mothers with learning difficulties and their support networks. Journal of Intellectual Disability Research 46, 17–34Llewellyn P. (2011) The needs of people with learning disabilities who develop dementia: a literature review. Dementia, 10, 235–247Lloyd, T., Hastings, R. (2008). Psychological variables as correlates of adjustment in mo-thers of children with intellectual disabilities: cross-sectional and longitudinal rela-tionships. Journal of Intellectual Disability Research, 52/1, 37–48Lumley, V., Scotti, J. (2001). Supporting the Sexuality of Adults with Mental Retardation. Journal of Positive Behavioural Intervention, 3/2, s. 109–119Lustig, D.C. (2002). Family coping in families with a child with a disability. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 73/1, s. 14–22May, D. (red). (2000). Transition and Change in the Lives of People with Intellectual Disabili-ties. Bristol: Jessica Kingsley PublishersMayes R., Llewellyn, G., McConnell, D. (2008) Active negotiation: mothers with intellec-tual disabilities creating their social support networks. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities 21, 341–50McCabe, M., Cummins, R. (1998). Sexuality and quality of life among young people. Adolescence, 33/132, s. 761–73.McCarthy, M. (1999). Sexuality and Woman with Learning Disabilities. London: Jessica Kingsley PublishersMcCarthy, M. (2011). Prescribing contraception to women with intellectual disabilities: general practitioners’ attitudes and practices. Sexuality and Disabilility, 29, 339–349 McCarthy, M., Thompson, D. (2010). A prevalence study of sexual abuse of adults with intellectual disabilities referred for sex education. Journal of Applied Research of Intellec-tual Disability, 10/2, 105–124 McConkey, R., Truesdale-Kennedy, M., Chang, M., Jarrah, S., Shukri, R. (2006). The im-pact on mothers of bringing up a child with intellectual disabilities: A cross-cultural study. International Journal of Nursing Studies, 45/1, s. 65–74McCubbin, H., Figley, C. (1983). Stress and the Family. Coping with Normative Transitions. Bristol: RoutledgeMcCubbin, L., McCubbin, H. (2013). Resilience in ethnic family systems: A relational theory for research and practice. W: D. Becvar (red.). Handbook of family resilience). New York: Springer, 175–195McCubbin, H., Thompson, E., Thompson, A., McCubbin, M., Kaston, A. (1993). Cul-ture, Ethnicity, and the Family: Critical Factors in Childhood Chronic Illnesses and Disabilities. Pediatrics, 91/5, s. 1063–1070McGoldrick, M., Walsh, F. (2004). A Time to Mourn: Death and the Family Life Cycle. W: F. Walsh, M. McGoldrick (red.). Living beyond loss: Death in the family. Washington: Norton & Co.McKeever, P., Miller, K., (2004). Mothering children who have disabilities: a Bourdieu-sian interpretation of maternal practices. Social Science & Medicine, 59/6, s. 1177–1191171 LiteraturaMeaney-Tavares, R., Gavidia-Payne, S. (2012). Staff characteristics and attitudes towards the sexuality of people with intellectual disability. Journal of Intellectual & Developmen-tal Disability. 37/3, s. 269–273Mejnartowicz, D. (1999). Postawy rodziców wobec seksualizmu osób z zespołem Downa. Problem uświadamiania seksualnego. Bardziej Kochani, 2, 9–12Mejnartowicz, D. (2002). Seksualność osób z zespołem Downa. W: oprac. J. Graban, D. Mej-nartowicz, Wieczne dzieci czy dorośli. Problem seksualności osób z niepełnosprawnością inte-lektualną. Warszawa: Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani”Meppelder, M., Hodes, M., Kefs, S., Schuengel, C. (2015). Parenting stress and child be-haviour problems among parents with intellectual disabilities: the buffering role of resources. Journal of Intellectual Disability Research, 59/7, 664–677Minnes, P. (1997). Mental retardation: The impact upon the family. W: J. Burack, R. Ho-dapp, E. Zigler (red.). Handbook of mental retardation and development. Cambridge: University PressMinnes, P., Woodford, L. (2005) Well-being in ageing parents caring for an adult with a developmental disability. Journal on Developmental Disabilities 11, 47–66Minnes, P., Perry, A., Weiss, J. (2015). Predictor of distress and well-being in parents of young children with developmental delays and disabilities: importance of parents perceptions. Journal of Intellectual Disability Research, 59 (6), s. 551–560Minnes, P., Woodford, L., Passey, J. (2007). Mediators of Well-being in Ageing Family Carers of Adults with Intellectual Disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 20, 539–552Mitchell, L. (1987). Intervention in the inappropriate sexual behavior of individuals with men-tal handicaps. W: A. Craft (red.). Mental Handicap and Sexuality: Issues and Perspectives. Wells: CostelloMoore, S., Rosenthal, D. (1993) Sexuality in adolescence. London: RoutledgeMorgan, S. (1987). Abuse and Neglect of Handicapped Children. Boston: A College-Hill Pu-blication Murphy, N., Elias, E. (2006). Sexuality of children and adolescents with developmental disabilities. Pediatrics, 118/1, s. 398–403Murray, J.L., Minnes, P.M. (1994). Staff attitudes towards the sexuality of persons with intellectual disability. Australia and New Zealand Journal of Developmental Disabilities, 19/1, s. 45–52Nachshen, L., Woodford, L., Minnes, P. (2003). The Family Stress and Coping Interview for families of individuals with developmental disabilities: a lifespan perspective on family adjustment. Journal of Intellectual Disability Research, 47 (4/5), s. 285–290Neece, C., Neilson, C.(2017). The Stress of Parenting Children with Developmental Di-sabilities. W: Deater-Deckard, Panneton, R. (red.). Parental Stress and Early Child Deve-lopment. Springer International Publishing172 LiteraturaNeely-Barnes, S., Dia, D. (2008). Families of Children with Disabilities: A review of Lite-rature and Recommendations for Interventions. Journal of Early and Intensive Behavio-ur Interventions, 5 (3), s. 93–107Neely-Barnes, S., Marcenko, M., Taylor, J. (2004). Predicting Impact of Childhood Disa-bility on Families: Results From the 1995 National Health Interview Survey Disabili-ty Supplement. Intellectual and Developmental Disabilities, 42/4, s. 284–293Neuman, R. (2020). Parents’ perceptions regarding couple relationships of their adult children with intellectual disabilities. Journal of Applied Research in Intellectual Disabi-lities, 33/2, s. 310–320Nuttin, J. (1984). Motivation, planning, and action: A relational theory of behavior dynamics. Leuven: Leuven University PressObuchowska, I. (1999). Dzieci upośledzone umysłowo w stopniu lekkim. W: I. Obuchowska (red.). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiPObuchowska, I. (2003). Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju. W: M. Kościelska, B. Aouil (2003). Człowiek niepełnosprawny. Sprawność w niepełnosprawności. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii BydgoskiejObuchowska, I., Jaczewski, A. (1992). Rozwój erotyczny. Warszawa: WSiPOliver, M., Anthony, A., Leimkuhl, T., Skillman, G. (2002). Attitudes toward acceptable socio-sexual behaviours for persons with mental retardation: Implications for norma-lization and community integration. Education and Training in Mental Retardation and Developmental Disabilities, 37/2, s. 193–201Olsson, M., Hwang, C. (2001). Depression in mothers and fathers of children with intel-lectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 45/6, 535–543Orr, R. Cameron, S., Day, D. (1991). Coping With Stress in Families With Children Who Have Mental Retardation: An Evaluation of the Double ABCX Model. American Jo-urnal of Mental Retardation, 95/4, s. 444–450Ostrowska, A. (1994) Niepełnosprawni w społeczeństwie. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PANPaczkowski, E., Baker, B. (2007). Parenting Children with and without Developmental Delay: The Role of Self-Mastery. Journal of Intellectual Disability Research, 51, s. 435–446Parchomiuk, M. (2013). Model of Intellectual Disability and the Relationship of Atti-tudes Towards the Sexuality of Persons with an Intellectual Disability. Sexuality and Disability, 31, 125–139Park J., Turnbull A., Turnbull H. (2002) Impacts of poverty on quality of life in families with children with disabilities. Exceptional Children, 68,151–70Patterson, J. (2002a). Integrating Family Resilience and Family Stress Theory. Journal of Marriage and Family, 64, s. 349–360Patterson, J. (2002b). Understanding Family Resilience. Journal of Clinical Psychology, 58 (3), s. 233–246Patterson, J., Garwick, A. (1994). Levels of Meaning in Family Stress Theory. Family Pro-cess, 33/3, s. 287–304Patterson, J., McCubbin, H., (1984). Gender Roles and Coping. Journal of Marriage and Family, 46/1, s. 95–104173 LiteraturaPebdani, R. (2016). Attitudes of Group Home Employees Towards the Sexuality of Indi-viduals with Intellectual Disabilities. Sexuality and Disability, 34, 329–339Picard, I., Morin, D., de Mondehare, L.(2014). Psychoeducational Program for Parents of Adolescents With Intellectual Disability. Journal of Policy and Practice in Intellectual Disabilities, 4, 279–292Pieńkowska, E. (2008). Środowiskowe uwarunkowania ryzyka wiktymizacji seksualnej osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Dziecko Krzywdzone, 7/1, s. 37–49Pieńkowska, E., Izdebska, A. (2008). Praca z młodymi ludźmi z obniżoną sprawnością intelektualną w aspekcie ich seksualności. Dziecko Krzywdzone, 7/1, s. 105–119Plopa, M. (2005). Psychologia rodziny: teoria i badania. Elbląg: Wydawnictwo EUHEPlopa, M. (2006). Więzi w małżeństwie i rodzinie. Metody badań. Kraków: Oficyna Wydaw -nicza ImpulsPownall, J., Jahoda, A., Hastings, R. (2012). Sexuality and Sex Education of Adolescents with Intellectual Disability: Mothers’ Attitudes, Experiences, and Support Needs. Journal of Intellectual and Developmental Disabilities, 50/2, s. 140–154Prestley, M. (2003). Disability: Life Course Approach. Cambridge: Blackwell PublishingPrzetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1999). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. War-szawa: Wydawnictwo PWNRobinson, C., Mandleco, B., Olsen, S., Hart, C. (1995). Authoritative, Authoritarian and Permissive Parenting Practices: Development of a New Measure. Psychological Reports, 77, s. 819–830Rostowski, J. (1987). Wpływ jakości małżeństwa rodziców na proces socjalizacji ich dzie-ci. Problemy Rodziny, 4, 3–10Saetermoe, C., Widaman, K., Borthwick-Duffy, S. (1991). Validation of the Parenting Sty-le Survey for Parents of Children with Mental Retardation. Mental Retardation, 29/3, 149–157Saloviita,T., Itälinna, M., Leinonen, E. (2003). Explaining the parental stress of fathers and mothers caring for a child with intellectual disability: a Double ABCX Model. Journal of Intellectual Disability Research, 47, 4/5, 300–312Schaffer, R.H. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: PWNScorgie, K., Sobsey, D. (2000). Transformational Outcomes Associated With Parenting Children Who Have Disabilities. Journal of Mental Retardtion, 38/3, s. 195–206Seligman, M., Darling, R. (2007). Ordinary Families, Special Children. A Systems Approach to Childhood Disability. New York: The Guilford PressSeligman, M., Walker, E., Rosenhan, D (2003). Psychopatologia. Poznań: Zysk i S-kaSeltzer, M., Floyd, F., Hindus, A. (2004). Research Methods in Intellectual Disabilities: The Family Context. W: E. Emerson (red.). The International Handbook of Applied Rese-arch in Intellectual Disabilities. West Sussex: John Wiley & SonsSęk, H. (red.) (2000). Społeczna psychologia kliniczna. Warszawa: PWNSęk, H. (2001). Wprowadzenie do psychologii klinicznej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar174 LiteraturaSęk, H., Cieślak, R. (red.) (2005). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Warszawa: PWNSękowska, Z. (1988). Postawy wobec osób upośledzonych. W: D. Kornas-Biela (1988). Osoba niepełnosprawna i jej miejsce w społeczeństwie. Lublin: Wydawnictwo KULSheehan, P., Guerin, S. (2017). Exploring the range of emotional response experienced when parenting a child with an intellectual disability: The role of dual process. British Journal Learning Disabiility, 46,109–117.Sidor, B. (2001). Trudności przeżywane przez rodzinę dziecka z niepełnosprawnością intelektu-alną. W: D. Kornas-Biela (red.). Rodzina: źródło życia i szkoła miłości. Lublin: Towarzy-stwo Naukowe KULSimmerman, S., Blacher, J., Baker, B.L. (2001). Fathers’ and mothers’ perceptions of father involvement in families with young children with a disability. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 26/4, 325–338Sinanson, V. (1992). Mental Handicap and Human Condition. New Approaches from the Tavi-stock. London: Free Association BooksSinger, G., Powers, L., Marquis, J., Blanchard, L., Divenere, N., Santelli, B., Ainbinder, J.G., Sharp, M. (1999). A multi-site evaluation of parent to parent programs for parents of children with disabilities. Journal of Early Intervention, 22/3, s. 217–229Skinner, D., Weisner, T. (2007). Sociocultural studies of Families of children with Intel-lectual Disabilities. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Review, 13, s. 302–312Smith G. (1996). Caregiving outcomes for older mothers of adults with mental retarda-tion: a test of the two factor model of psychological well-being. Psychology and Aging, 11, 353–361Smith G., Tobin S.,. Fullmer E. (1995). Elderly mothers caring at home for offspring with mental retardation: a model for permanency planning. American Journal of Mental Re-tardation, 99, 487–499Smyth, M., McConkey, R. (2003). Future aspirations of students with severe learning di-sabilities and of their parents on leaving special schooling. British Journal of Learning Disabilities, 31, 54–59Sobsey, D., Doe, T. (1991). Patterns of Sexual Abuse and Assault. Sexuality and Disability, 9, s. 243–259Sokoluk, W. (2003). Wychowanie do życia w rodzinie. Poradnik metodyczny dla nauczycieli. Warszawa: WSiPStainton,T., Besser, H. (1998). The positive impact of children with an intellectual disa-bility on the family. Journal of Intellectual and Developmental Disability, 23/1, s. 57–70Stein, S., Kohut, T., Dillenburger K. (2018). The Importance of Sexuality Education for Children With and Without Intellectual Disabilities: What Parents Think. Sexuality and Disability, 36, 141–148Suchankowa, P. (2002). Seksualność dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. W: oprac. J. Graban, D. Mejnartowicz, Wieczne dzieci czy dorośli. Problem seksualności osób z nie-pełnosprawnością intelektualną. Warszawa: Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani”175 LiteraturaSwango-Wilson, A. (2008). Caregiver perceptions and implications for sex education for individuals with intellectual and developmental disabilities. Sexuality and Disabilility, 26, 167–174 Szollos, A., McCabe, M. (1995). The sexuality of people with mild intellectual disability: Perceptions of clients and caregivers. Australia and New Zealand Journal of Developmen-tal Disabilities, 20, 205–222Taheri, A., Perry, A., Minnes, P. (2017). Exploring factors that impact activity participa-tion of children and adolescents with severe developmental disabilities. Journal of In-tellectual Disability Research, 61(12), s. 1151–1161Tamas, D., Jovanovic, N., Rajic, M., Bugarski, V., Prkosovacki, B. (2019). Professionals, Parents and the General Public: Attitudes Towards the Sexuality of Persons with In-tellectual Disability. Sexuality and Disability, 37, 245-258Taunt, R., Hastings, H. (2002). Positive Perceptions in Families of Children With Deve-lopmental Disabilities. American Journal of Mental Retardion, 107/2, s. 116–127Tepper, M. (2000). Sexuality and Disability: The Missing Discourse of Pleasure. Sexuality and Disability, 18/ 4, s. 283–290Thompson, D. (1994). The sexual experiences of men with learning disabilities having sex with men: Issues for HIV prevention. Sexuality and Disability, 12/3, s. 221–242Timoszyk-Tomczak, C., Pieńkowska, E. (2015). The Future Time Perspective in Parenthood of Young Adults with Intellectual Disability. W: K. Adamczyk, A. Wysota (red.). Various Aspects of Young Adults’ Functioning. Kraków: LibronTolman, D., McClelland, S. (2011). Normative Sexuality Development in Adolescence: A Decade in Review, 2000–2009. Journal of Research on Adolescence, 21(1), 242–255Tomczyszyn, D. (2018). Podział obowiązków i władzy w rodzinie wychowującej dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. Opuscula Sociologica, 1/23, s. 65–82Touliatos, J., Perlmutter, B., Strauss, M., Holder, J. (2001). Handbook of Family Measurement Techniques. Vol.2. Thousand Oaks: Sage PublicationsTrickett, P. (1997). Sexual and physical abuse and the development of social competence. W: S. Luthar, J. Burack, D. Cicchatti, J. Weisz (red.). Developmental Psychopathology. Cam-bridge: University PressTurnbull, A., Turnbull, R., (2001). Self-Determination for Individuals with Significant Cognitive Disabilities and Their Families. Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps, 26/1, s. 56–62Turnbull, A., Summers, J., Lee, S., Kyzar, K. (2007). Conceptualization and measurement of family outcomes associated with families of individuals with intellectual disabili-ties. Mental Retardation and Developmental Disabilities Research Reviews, 13, s. Twardowski, A. (1999). Sytuacja rodzin dzieci niepełnosprawnych. W: I. Obuchowska (red.). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiPTyson, P., Tyson, R. (1991). Psychoanalytic Theories of Human Development. An Integration. Yale: University PressTyszkowa, M., Przetacznik-Gierowska, M. (red.) (2000). Psychologia rozwoju człowieka. T. 1. Warszawa: PWN176 LiteraturaVanier J. (1988). Rozwój uczuć osoby upośledzonej umysłowo i problemy życia seksu-alnego. W: D. Kornas-Biela (1988). Osoba niepełnosprawna i jej miejsce w społeczeństwie. Lublin: Wydawnictwo KULVasta, R., Haith, M., Miller, S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiPWalker, R., Hutchinson, C. (2018). Planning for the future among older parents of adult offspring with intellectual disability living at home and in the community: A syste-matic review of qualitative studies. Journal of Intellectual & Developmental Disability, 43/4, 453–462Walker-Hirsch, L. (red.) (2007). The Facts of Life… and More. Sexuality and Intimacy for People with Intellectual Disabilities. London: Paul H. Brookes PublishingWalsh, F. (2003). Family resilience: A framework for clinical practice. Family Process, 42, s. 1–18Walsh, F. (2016). Family resilience: a developmental systems framework. European Journal of Developmental Psychology, 13(3), s. 313–324Whalen, R.E. (1966). Sexual motivation. Psychological Review, 73(2), 151–163Whitehouse, M., McCabe, M. (1997). Sex education for people with intellectual disabili-ty: How effective are they?. Education and Training in Mental Retardation and Develop-mental Disabilities, s. 229–240Wiegner, S. (1999). Views of the Child with Retardation of Family Functioning. Family Therapy, 26/2, s. 63–79Wiederman, M., Whitley, B. (red.) (2002). Handbook for Conducting Research on Human Sexuality. London: Lawrence Erlbaum Associates PublishersWilson-Swango, A. (2008). Caregiver Perception of Sexual Behaviours of Individuals with Intellectual Disabilities. Sexuality and Disability, 26, s. 75–81Winsler, A., Madigan, A., Aquilino, S. (2005). Correspondence between maternal and pa-ternal parenting styles in early childhood. Early Childhood Research Quarterly, 20, s. 1–12Wojtczak-Grzesińska, I., Malinowska,A. (2002). Wieczne dzieci czy dorośli. W: oprac. J. Gra-ban, D. Mejnartowicz, Wieczne dzieci czy dorośli. Problem seksualności osób z niepełnospraw-nością intelektualną. Warszawa: Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa „Bardziej Kochani”Yacoub, E., Hall, I. (2009). The sexual lives of men with mild learning disability: a quali-tative study. British Journal of Learning Disabilities. 37/1, s. 5–11A. Yoong, A., Koritsas, S. (2012). The impact of caring for adults with intellectual disa-bility on the quality of life of parents. Journal of Intellectual Disability Research, 56/6, 609– 619Young, R., Gore, N., McCarthy, M. (2012). Staff attitudes towards sexuality in relation to gender of people with intellectual disability: A qualitative study. Journal of Intellectual & Developmental Disability. 37/4, s. 343–347Zielona-Jenek, M., Chodecka, A. (2010). Jestem chłopcem, jestem dziewczynką. O rozwoju sek-sualnym dziecka. Gdańsk: GWPZiemska, M. (1981). Postawy rodzicielskie. Warszawa: Wiedza Powszechna