Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 54,00 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Agata Karolczyk-Kozyra, Kreatywny polonista
dr Aleksandra Święcka, Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców POLONICUM, Uniwersytet Warszawski:Prezentowana publikacja stanowi odpowiedź na potrzeby pedagogów pragnących kształcić umiejętności retoryczne swoich podopiecznych na wszystkich poziomach nauczania. Jej przejrzysta konstrukcja oraz konsekwentna struktura kolejnych rozdziałów organizuje wiedzę i pozwala skoncentrować się na najważniejszych zagadnieniach. Rozdziały podsumowujące dają czytelnikom możliwość usystematyzowania dotychczasowych wiadomości, a teksty zawierające elementy praktyczne są prawdziwą skarbnicą pomysłów na ciekawe scenariusze zajęć. Całość jest impulsem do dalszego pogłębiania wiedzy, a także miernikiem zdobytych umiejętności zarówno dla uczących, jak i uczących się. Z całą pewnością można stwierdzić, że jest to książka, która akcentuje holistyczne podejście do nauczania oraz pozwala w sposób efektywny rozwijać umiejętności retoryczne, jednocześnie podkreślając ich wagę we współczesnym świecie.Elżbieta Tomińska, nauczycielka języka polskiego, konsultantka, edukatorka Programu Nowa Szkoła:Książka pozwala Czytelnikowi uporządkować i uzupełnić swoją wiedzę w zakresie szeroko rozumianej retoryki, przypomina definicje figur retorycznych i stylistycznych, schematy komunikacyjne, zasady obowiązujące w wystąpieniach publicznych, różnice między retoryką a erystyką czy perswazją a manipulacją. Skłania także do zastanowienia się nad przyczynami zaniku poprawnej wymowy, umiejętności prawidłowego komunikowania się, a także zmian w obszarze grzeczności językowej. Autorzy podkreślają aspekty etyczne i wychowawcze nauczania retoryki i wskazują, jak ważna jest tu rola nauczyciela i jego odpowiedzialność.
Przeczytaj fragment
Dyplomowana nauczycielka języka polskiego, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego oraz dwuletniego Podyplomowego Studium Filologii Polskiej na UW. Nauczycielka akademicka w Wyższej Szkole Rolniczo-Pedagogicznej w Siedlcach i na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika, w Instytucie Nauk Pedagogicznych w Toruniu. Autorka licznych publikacji metodycznych, współautorka trzech programów języka polskiego dla szkoły podstawowej i gimnazjum. Rzeczoznawczyni MEiN ds. opiniowania podręczników szkolnych, edukator. Redaktor naczelna czasopisma Polski w Praktyce w latach 2009-2012. Współzałożycielka Stowarzyszenia Nauczycieli Polonistów w 1993 r., przewodnicząca ZG SNaP-u w latach 1998-2001, 2013-2018, obecnie honorowa przewodnicząca SNaP-u. Nagrodzona Złotym Krzyżem Zasługi, Medalem Komisji Edukacji Narodowej, odznaką Zasłużony dla Kultury Polskiej.
Spis treści:PrzedmowaRetoryka. Wykład wprowadzającyIwona Artowicz-SkowrońskaRozdział I. RETORYKA W PRAKTYCE SZKOLNEJ. WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE I KLASY I–IIISłowa budzą się w działaniuDorota DziamskaRetoryka w edukacji wczesnoszkolnej, czyli świat malowany obrazem i słowemMarta ChoroszczyńskaRozdział II. RETORYKA W PRAKTYCE SZKOLNEJ. SZKOŁA PODSTAWOWA: KLASY IV–VIII1. Nauka umiejętności mówienia i słuchania, recytacja: konspektyKształcić umiejętność mówienia i słuchania – ale jak?Maria Gudro-HomickaJak uczyć retoryki w szkole?Marta MirgosO potrzebie dowartościowania rozmowy w szkole jako punkcie wyjścia kształcenia retorykiKamila Nawrot Retoryka na lekcjach z lekturąMałgorzata Roszak Mieć kompetencje retoryczne, a może mieć racjęTeresa SzabelskaUczeń w roli odkrywcy uroków języka mówionego i pisanegoEwa GrodeckaKufereczek dobrych słóweczekAnna ZielińskaO zasadach i potrzebie nauki recytacjiJerzy ŁazewskiMówię, więc jestemTeresa Zawisza-ChlebowskaO potoczności i grzeczności w języku słów kilkaTeresa Zawisza-Chlebowska2. Nauka umiejętności pisania, kaligrafia: plany wypowiedzi pisemnej, konspektyMały Książę szuka studniUrszula WykurzRozdział III. RETORYKA W PRAKTYCE SZKOLNEJ. SZKOŁY PONADPODSTAWOWE1. Kształcenie umiejętności mówienia, konspektyRenesans retoryki – retoryka renesansu. O kształceniu umiejętności z zakresu retoryki w liceum i technikumTeresa Kosyra-CieślakMyślę i mówięLeokadia PawliszakElementy retoryki na lekcjach języka polskiego w szkole ponadpodstawowej (klasa I, semestr I) – materiał ćwiczeniowyBeata Bojar2. Kształcenie umiejętności pisania, kaligrafii – plany wypowiedzi pisemnej, konspektyRetoryka i potrzeba jej kształcenia dzisiaj – retoryka to przywilej, którego musimy uczyćJarosław WowakUczniowski Parnas, czyli retoryka stosowanaAntoni BuchałaOdczarować wiersz, zaczarować słowaPiotr SiejkaPisać każdy może? Tak, pisać każdy może!Teresa Zawisza-ChlebowskaRozdział IV. RETORYKA W PRAKTYCE SZKOLNEJ. KSZTAŁCENIE NA POZIOMIE AKADEMICKIM – RETORYKA I EMISJA GŁOSURetoryka i emisja głosu w praktyceIwona Artowicz-SkowrońskaRozdział V. LITERACKI ALMANACH PRAC UCZNIÓWZakończenieO autorachMisja Stowarzyszenia Nauczycieli PolonistówBibliografia
Bernstein B., Socjolingwistyczne ujęcie procesu socjalizacji. Uwagi dotyczące podatności na oddziaływanie szkoły, w: Badania nad rozwojem języka dziecka, red. G.W. Shugar, M. Smoczyńska, PWN, Warszawa 1980.Bogołębska B., Worsowicz M., Retoryka i jej zastosowania. Podręcznik dla studentów dziennikarstwa i innych kierunków humanistycznych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016.Bonaparte N., Mowy i rozkazy, Wyd. Volumen, Warszawa 2002.Butler D., Kurkowska H., Satkiewicz H., Kultura języka polskiego, PWN, Warszawa 1986.Chałas K., Wartości wychowawcze szkoły służące integralnemu rozwojowi i wychowaniu ucznia, ORE, Warszawa 2017.Collins A., Język ciała, gestów i zachowań, Wyd. Klub dla Ciebie, Warszawa 2003.Encyklopedia języka polskiego, red. S. Urbańczyk, Ossolineum, Wrocław 1991.Ferrero B., Kwiaty po prostu kwitną. Krótkie opowiadania dla ducha, przeł. A. Gryczyńska, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2007.Furnham A., Body language, wyd. Petit, Warszawa 1999.Gudro-Homicka M., Metodyka nauczania języka polskiego i konspekty w klasach IV–VI. Poradnik dla nauczycieli, Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2019.Gudro-Homicka M., Jak rozwijać aktywność twórczą dzieci i młodzieży. Drama w wychowaniu i biblioterapii, Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2015.Hall E.T, Bezgłośny język, przeł. R. Zimand, A. Skarbińska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1987.Jagiełło J., Pamiętnik Czachy, Powszechna encyklopedia filozofii, Wydawnictwo Literatura, Łódź 2014. Jaroszyński P., Retoryka, w: red. A. Maryniarczyk, t. 8, Lublin 2007.Kajetanowicz H., Licz się ze słowami. Ćwiczenia leksykalne i frazeologiczne, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 1998.Karaś H., Wierzbicka-Piotrowska E., Język polski. Wśród znaków kultury (podręcznik), Retoryka, Kielce 2002. Korolko M., Sztuka retoryki. Przewodnik encyklopedyczny, Wyd. Wiedza Powszechna, Warszawa 1990.Korolko M., Sztuka retoryki, Wyd. WP, Warszawa 1998.Kowalikowa J., Narodziny nauczyciela polonisty. Szkice edukacyjne, TAiWPN Universitas, Kraków 2006.Kwintylian M.F., Kształcenie mówcy, Wyd. Żak, Warszawa 2002.Kozak W., Wdrażanie podstawy programowej w szkole ponadpodstawowej, Warszawa 2019.Kuijer G., Książka wszystkich rzeczy, przeł. J. Jędryas, Wyd. Dwie Siostry, Warszawa 2016.Kuziak M., Rzepczyński S., Jak pisać? Książka zalecana przez polonistów, Wydawnictwo Szkolne PWN, Bielsko-Biała 2012.Lemmermann H., Komunikacja werbalna. Szkoła retoryki, Wyd. Astrum, Wrocław 1999.Lichański J.Z., Retoryka od renesansu do współczesności – tradycja i innowacja, Wyd. DIG, Warszawa 2000.Lichański J.Z., Lewandowska-Tarasiuk, Nauczanie retoryki w teorii i praktyce, Wyd. APS, Warszawa 2003.Małyska M., Trening drogą do efektywnego czytania, Polonijne Centrum Nauczycielskie w Lublinie, Lublin 2005.Literatura: Grantel G., Zacier Ch., Do sukcesu przez mowę, Wyd. Filar, Warszawa 2001.Meissner Cz., ABC recytatora, Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza, Warszawa 1963.Mikołajczuk A., Puzynina J., Wiedza o języku polskim w zreformowanej szkole, wyd. II zmienione, Wyd. Nowa Era, Warszawa 2004.Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, WSiP, Warszawa 1990.Nagajowa M., Sztuka dobrego pisania i mówienia. Poradnik językowy dla młodzieży, Wydawnictwo "Oświata", Warszawa 2003.Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego dla początkujących nauczycieli, WSiP, Warszawa 1995.Nagajowa M., ABC metodyki języka polskiego, WSiP, Warszawa 1990.Nagajowa M., Jak uczyć języka polskiego w klasach 4–6. Poradnik metodyczny do podręczników „Słowo za słowem”, „Słowa zwykłe i niezwykłe”, „Słowa i świat”, WSiP, Warszawa 1995.Nagajowa M., Kształcenie języka ucznia w szkole podstawowej, WSiP, Warszawa 1985.Nagajowa M., Sztuka dobrego pisania i mówienia. Poradnik językowy dla młodzieży, Wydawnictwo ,"Oświata", Warszawa 2003.Nowa podstawa programowa 2017. Zagadnienia dotyczące nauczania języka polskiego i przedmiotów humanistycznych.Orłoś M., O sztuce wystąpień publicznych, wyd. II popr. i uzup., Wyd. RM, Warszawa 2018.Ożóg K., Polszczyzna przełomu XX i XXI wieku. Wybrane zagadnienia, Wyd. Otwarty Rozdział, Rzeszów 2011.Pawelec R., Język polski. Poradnik skutecznej komunikacji w mowie i piśmie, Wyd. Langenscheidt, Warszawa 2010.Pawłowska R., Czytam i rozumiem. Lingwistyczna teoria nauki czytania, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2002.Piotrowski A., Ziółkowski M., Zróżnicowanie językowe a struktura społeczna, PWN, Warszawa 1976.Program nauczania Język polski dla klas 4–6 /Słowa jak klucze, WSiP, Warszawa 1999.Przybysz-Piwko M. (red.), Emisja głosu nauczyciela. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2006.Przygoda J., Od opisu do eseju, pisemne formy wypowiedzi, Wyd. Elan, Białystok 2018.Schopenhauer A., Erystyka, czyli sztuka prowadzenia sporów, przeł. B. Konarski, Ł. Konarska, Wydawnictwo Literackie, Warszawa 1973.Shugar W., Smoczyńska M., Kompetencje językowe małego dziecka – zarys problematyki, PWN, Warszawa 1980.Słownik języka polskiego, red. M. Szymczak, PWN, Warszawa 1983.Słownik gramatyki języka polskiego, red. J. Bralczyka, W. Gruszczyński, WSiP, Warszawa 2007. Słownik pojęć i tekstów kultury,Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 2002.Sztaudynger J., Nie tylko „Piórka”. Fraszki, wiersze, bajki, Wydawnictwo Łódzkie, Łódź 1986. Szymanek K., Sztuka argumentacji. Słownik terminologiczny, PWN, Warszawa 2004.Waśko A., O edukacji literackiej (nie tylko dla polonistów), Kraków 2019.Wiszniewski A., Sztuka mówienia, Videograf, Katowice 2003.Witkowska-Maksimczuk B., Elementy retoryki i erystyki w przykładach, Wyd. Aspra, Warszawa 2014.Wroczyński K., Esej – zarys teorii gatunku, „Przegląd Humanistyczny” 1984, nr 5/6. Wykurz U., Guślarz na fejsie. Propozycje metodyczne dla nauczycieli języka polskiego, Wydawnictwo Printex, Białystok 2017.Wykurz U., Wędrując do krainy kolibra: nowe spojrzenie na Małego Księcia (cz. 2), „Język Polski w Gimnazjum. Zeszyty Kieleckie” 2015/2016, nr 2.Wykurz U., Wędrując do krainy kolibra: nowe spojrzenie na Małego Księcia (cz. 3), „Język Polski w Gimnazjum. Zeszyty Kieleckie” 2015/2016, nr 3.
Materiały dodatkowe