Brak produktów
/
Cena detaliczna
Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40,50 zł
10% taniej
Darmowa dostawa od 200 zł
Wysyłka w ciągu 24h
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
dr hab. Hubert Kupiec, profesor Uniwersytetu Szczecińskiego:Publikacja posiada duże walory poznawcze oraz aplikacyjne. Zawiera również wyniki rzadko stosowanych na gruncie resocjalizacji badań w działaniu, które są dowodem udanej współpracy naukowca z praktykami, zakończonej korzystną modyfikacją systemu oddziaływań resocjalizacyjnych (…). Z uwagi na swoje walory jest dziełem wartościowym zarówno dla naukowców, jak i praktyków zajmujących się problematyką resocjalizacji nieletnich.
Przeczytaj fragment
Dr hab., profesor Uniwersytetu Gdańskiego, nauczyciel akademicki, autorka ponad osiemdziesięciu publikacji naukowych. Psycholog, wieloletni praktyk w pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie oraz ich rodzinami. Zainteresowania naukowe autorki skupiają się wokół następujących zagadnień: proces resocjalizacji nieletnich oraz badanie jego efektywności, nowe modele pracy wychowawczej i terapeutycznej, poznawczy aspekt zjawiska niedostosowania społecznego nieletnich, pomoc psychologiczno-pedagogiczna w środowiskach wychowawczych szkoły oraz instytucji resocjalizacyjnych, wspieranie rodziny dziecka niedostosowanego społecznie oraz zagrożonego tym zjawiskiem, tworzenie indywidualnych programów pracy z dzieckiem i jego rodziną.
Spis treści:WstępRozdział 1. Teoretyczne podstawy rozważań na temat rozwoju człowieka w kontekście jego socjalizacji i indywiduacji1.1. Podstawowe założenia psychologii rozwoju jako nauki1.2. Pojęcia: rozwój i zmiana1.3. Charakterystyka etapu późnego dzieciństwa i adolescencji1.4. Zadania rozwojowe w okresie dzieciństwa oraz dorastania a dynamika zjawiska niedostosowania społecznego1.5. Koncepcja zadań rozwojowych według R. J. Havighursta1.6. Rozwój kompetencji społecznych nieletnich jako cel procesu resocjalizacji1.7. Charakterystyka środowiska rodzinnego nieletnich na wybranych przykładachRozdział 2. Proces formowania tożsamości – zadanie rozwojowe w okresie adolescencji2.1. Ścieżka rozwoju tożsamości nieletnich 2.2. Założenia koncepcji J. Marcii w odniesieniu do młodzieży niedostosowanej społecznieRozdział 3. Twórcza resocjalizacja jako teoretyczna podstawa pracy z młodzieżą niedostosowaną społecznie3.1. Zmiana w funkcjonowaniu nieletnich w warunkach zamierzonego oddziaływania wychowawczego – paradygmat poznawczy3.2. Proces wspierania rozwoju tożsamości nieletnich przebywających w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych3.3. Wychowawca jako osoba znacząca w rozwoju psychospołecznym nieletnichRozdział 4. Założenia metodologiczne badań własnych4.1. Prezentacja podstawowych założeń zrealizowanego projektu − badań w działaniu4.2. Opis placówki, w której zrealizowano projekt badawczy4.3. Przedmiot i cel badań4.4. Etapy badania oraz metody zbierania danych4.5. Charakterystyka uczestników badania4.6. Działania zrealizowane w ramach prezentowanego projektu badawczegoRozdział 5. Wyniki zrealizowanego projektu5.1. Program wychowawczy młodzieżowego ośrodka wychowawczego5.2. Zmiana zasad opracowywania i wdrażania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych5.3. Program adaptacji nowych wychowanek 5.4. Wnioski i podsumowanie zrealizowanych badańRozdział 6. Pojęcie efektywności i jej badanie w procesie resocjalizacji nieletnich na podstawie wybranego kryterium Refleksje na zakończenieBibliografiaWykaz tabel i rysunkówNota o autorce
Amad, S., Gray, N. S., Snowden, R. J. (2020). Self-esteem, narcissism, and aggression: different types of self-esteem predict different types of aggression. Journal of Interpersonal Violence, 0886260520905540. Babiuch-Hall, M. E. (2010). Specyficzne problemy rozwoju dziecka w młodśzym wieku śzkolnym kierunki i formy działań profilaktycznych. W: G. Katra, E. Sokołowśka (red.), Rola i zadania psychologa we współczesnej szkole (s. 59–73). Oficyna Wolters Kluwer business. Bamford, T. (2020). Social work with offenders. W: T. Bamford, K. Bilton (red.) Social Work: Past, Present and Future (s. 173–189). Policy Press. Bardziejewska, M. (2005). Okreś doraśtania. Jak rozpoznać potencjał nastolatków? W: A. Brzezińśka (red.), Psychologiczne portrety rozwoju człowieka. Praktyczna psy-chologia rozwojowa (s. 345–378). Gdańśkie Wydawnictwo Pśychologiczne. Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka (tł. A. Wojciechowski). Wydawnictwo Zysk i S-ka. Berzonsky, M.D., K. Luyckx (2008). Identity styles, self-reflective cognition, and identity processes: A study of adaptive and maladaptive dimensions of self-analysis. Identity: An International Journal of Theory and Research, 8(3), 205–219. DOI: 10.1080/1528 3480802181818 Brzezińśka, A. I. (1987). Wprowadzenie. W: A. I. Brzezińśka (red.), Czytanie i pisanie – nowy język dziecka. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne (s. 7–15). Brzezińśka, A. I. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Brzezińśka, A. I. (2005). Jak myślimy o rozwoju człowieka. W: A. I. Brzezińśka (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa ( 5–19). Gdań-skie Wydawnictwo Psychologiczne. Brzezińśka, A. I., Appelt, K., Ziółkowśka, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka (s. 274). Gdańśkie Wydawnictwo Pśychologiczne. Brzozowska-Brywczyńśka, M. (2019). Badania partycypacyjne w działaniu (PAR): mię-dzy produkcją wiedzy a śpołecznym zaangażowaniem. Rozwój Regionalny i Polityka Regionalna, 46, 91–101. https://doi.org/10.14746/rrpr.2019.46.06 Bibliografia 147 Case, S., Hazel, N. (2020). Child first, offender second – A progressive model for educa-tion in custody. International Journal of Educational Development, 77, 102244. Creswell (2013). Projektowanie badań naukowych, metody jakościowe, ilościowe i mie-szane. Wydawnictwo UJ. Crocetti, E. (2017). Identity formation in adolescence: The dynamic of forming and con-solidating identity commitments. Child Development Perspectives, 11(2), 145–150. Cross, S. E., Markus, H. R. (1994). Self-schemas, possible selves, and competent perfor-mance. Journal of Educational Psychology, 86(3), 423–438. https://doi.org/10.1037/ 0022-0663.86.3.423 Czerwińśka-Jasiewicz, M. (2011). Samopoznanie i planowanie właśnej przyśzłości przez młodzież jako śpecyficzne zadania rozwojowe okreśu doraśtania. Polskie Forum Psy-chologiczne, 16(2), 197–209. Czerepaniak-Walczak, M. (2014). Badanie w działaniu w kśztałceniu i dośkonaleniu na-uczycieli, Przegląd Badań Edukacyjnych, 2. Czub, M. (2003). Znaczenie wcześnych więzi śpołecznych dla rozwoju emocjonalnego dziecka. Forum Oświatowe, 2(29), 31–49. Czub, M. (2014). Specyfika relacji dziecka z ojcem w pierwśzych latach życia z perśpek-tywy teorii przywiązania. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania, Praktyka, 13(3), 74–93. Dobijańśki, M. (2018). Socjalizacja dzieci i młodzieży niedośtośowanej śpołecznie me-todami opartymi na wpływie ośobiśtym wychowawcy. Student Niepełnosprawny. Szkice i rozprawy, 18(11), 161–177. Dhal, A., Bhatia, S., Sharma, V., Gupta, P. (2007). Adolescent self-esteem, attachment and loneliness. Journal of Indian Association for Child and Adolescent Mental Health, 3(3), 61–63. Feldman, R.S. (2018). Development across the life span. Pearson Education New Zealand. Frąckowiak, P. (2017). Kapitał resocjalizacyjny zakładu poprawczego. Oficyna Wydaw-nicza „Impulś”. Fullwood, C., James, B. M. Chen-Wilson, C.-H. (2016). Self-concept clarity and online self-presentation in adolescents. Cyberpsychology, Behavior, and Social Networking, 19, 716–720. Garofalo, C., Holden, C. J., Zeigler-Hill, V., Velotti, P. (2016). Understanding the connection between śelf-eśteem and aggreśśion: The mediating role of emotion dysregulation. Aggressive Behavior, 42, 3–15. Gawinecka, M., Radko, M., Łucka, I. (2010). Sport jako aktywny styl życia-w poszukiwa-niu właśnej tożśamości, Psychiatria, 7(3), 117–122. Greenwood D. J. (2012). Action research, czyli o badaniach w działaniu. W: D. Jemielniak, Badania jakościowe. Podejścia i teorie (t. 1, s. 115–140). Wydawnictwo Naukowe PWN. 148 Bibliografia Henschel, S., Nandrino, J.L., Doba, K. (2020). Emotion regulation and empathic abilities in young adults: The role of attachment styles. Personality and Individual Differences, 156, 109763. Hornowska, E., Brzezińśka, A.I., Appelt, K., Kaliszewska-Czeremska, K. (2014). Rola środo-wiska w rozwoju małego dziecka – metody badania. Wydawnictwo Naukowe Scholar. Ingevaldson, S., Goulding, A., Tidefors, I. (2017). Self-views in twenty young men who were identified as sexual offenders in adolescence: a mixed-method study. Sexual Ofender Treatment, 12. Jacobs, J.E., Bleeker, M.M., Constantino, M.J. (2003). The self-system during childhood and adolescence: Development, influences, and implications. Journal of Psychotherapy Integration, 13(1), 33. Kalinowski, M. (2007). Struktura procesu resocjalizacji, [w:] B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja (t. 1, s. 234-236). Wydawnictwo Naukowe PWN. Kemmis, S., McTaggart, R. (2000). Participatory action research. W: N. K. Denzin, Y. S. Linkoln (red.), Handbook of qualitative research (s. 567–606). Sage Publications Thousand Oaks -London-New Delhi. Kemmis, S. (2009). Action reśearch aś a practice-baśed practice, Educational Action Re-search, 17(3), 463–474. DOI: 10.1080/09650790903093284 Kielar-Turska, M. (2011). Kśztałtowanie śię naukowej pśychologii rozwoju człowieka. W: J. Trempała, Psychologia rozwoju człowieka. Podręcznik akademicki (s. 3-27). Wydawnictwo Naukowe PWN. Kofta, M., Dolińśki, D. (2002). Poznawcze podejście do ośobowości. W: J. Strelau (red.). Psychologia (t. 2, s. 561–600). Gdańśkie Wydawnictwo Pśychologiczne. Konaśzewśki, K. (2014). Kśztałtowanie tożśamości młodzieży nieprzyśtośowanej w śro-dowiśku otwartym (na przykładzie ośrodka kuratorśkiego w Białymśtoku). Środo-wiskowy Wymiar Niedostosowania. Teorie – Badania – Praktyka. Konopczyńśki, M. (2007). Wśpółcześne śyśtemy reśocjalizacyjne. W: B. Urban, J. M. Sta-nik (red.), Resocjalizacja (t. 1, s. 203–212). Wydawnictwo Naukowe PWN. Konopczyńśki, M. (2006). Metody twórczej resocjalizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN. Konopczyńśki, M. (2014). Pedagogika resocjalizacyjna: w stronę działań kreujących. Ofi-cyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków. Konopczyńśki, M. (2016). Ośobowe prześłanki śkutecznej reśocjalizacji. Resocjalizacja Polska, 11, 5–8. Kowalczyk, M.H. (2020). Wśpółcześne koncepcje oddziaływań reśocjalizacyjnych wo-bec ośób z zaawanśowanymi przejawami zaburzeń w zachowaniu i niedośtośowa-nia śpołecznego. Polska Myśl Pedagogiczna, 6, 113–130. Knapik, D. (1986). Pedagogiczne problemy adaptacji młodzieży do życia w internacie. Rocznik Naukowo-Dydaktyczny, Prace Pedagogiczne, 8(106), 123–136. Bibliografia 149 Kranc, M. (2018). Metodyka procesu resocjalizacji w Młodzieżowych Ośrodkach Wycho-wawczych. Oficyna Wydawnicza „Impuls”. Krupa, B. (2011). Doświadczenia życiowe młodzieży z okresu wczesnego dzieciństwa i ich związek z niedostosowaniem społecznym. Wydawictwo WSEZiNS. Kubacka-Jasiecka, D. (2020). Doraśtanie we wśpółcześności: problemy i niepokoje po-kolenia „czaśu online”. W: T. M. Ostrowski (red.). Blaski i cienie życia. Perspektywa psychologiczna (s. 11–52). Wydawnictwo Oficyna Wydawnicza AFM. Kudlak, G. (2016). Instytucjonalna resocjalizacja nieletnich. Wyzwania i perspektywy roz-woju. Difin. Kupiec, H. (2014). Płeć jako moderator śamooceny młodzieży dośtośowanej i niedośto-śowanej śpołecznie. Resocjalizacja Polska, 7(1), 117–134. Liberska, H., Suwalska, D. (2011). Styl przywiązania a relacje partnerśkie we wcześnej dorośłości. Psychologia Rozwojowa, 16(1). Marcia, J. E. (1980). Identity in adolescence. W: J. Andelson (red.). Handbook of adoles-cent psychology. Wiley. Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Liberi Libri. Matczak, A. (2007). Kweśtionariuśz kompetencji śpołecznych. KKS, Pracownia Teśtów Psychologicznych PTP. Mathys, C. (2017). Effective components of interventions in juvenile justice facilities: How to take care of delinquent youths? Children and Youth Services Review, 73, 319–327. McAdams, D. P., Zapata-Gietl, C. (2015). Three strands of identity development across the human life course: Reading Erik Erikson in full (s. 81–94). The Oxford Handbook of Identity Development. McAteer, M. (2013). Action research in education. Sage Publication Ltd. Miluska, J. (1996). Tożsamość kobiet i mężczyzn w cyklu życia. Wydawnictwo Naukowe UAM. Nowak, B. M. (2012). Rodzina w kryzysie: stadium resocjalizacyjne. Wydawnictwo Nau-kowe PWN. Oleszkowicz, A., Senejko, A. (2011). Dorastanie. W: J. Trempała (red.). Psychologia roz-woju człowieka (s. 259−286). Wydawnictwo Naukowe PWN. Opora, R. (2009). Ewolucja niedostosowania społecznego jako rezultat zmian w zakresie odporności psychicznej i zniekształceń poznawczych. Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańśkiego. Opora, R. (2010). Resocjalizacja. Wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowa-nych społecznie. Wydawnictwo Impuls. Pakdaman, S., Saadat, S. H., Shahyad, S., Ahmadi, K., Hosseinialhashemi, M. (2016). The role of attachment styles and resilience on loneliness. International Journal of Medi-cal Research & Health Sciences, 5(9), 268–274. 150 Bibliografia Paszkiewicz, A. (2015). Warunki skutecznej pracy z dziećmi i młodzieżą niedostosowaną społecznie. Difin. Pawliczuk, W. (2015). Poradnictwo psychologiczne w okresie adolescencji. W: C. Cza-bała, S. Kluczyńśka (red.), Poradnictwo psychologiczne. Wydawnictwo Naukowe PWN. Peterson, C. C. (2013). Looking forward through the lifespan: developmental psychology. Pearson Higher Education AU. Pervin L. A. (2002). Psychologia osobowości, przekł. M. Orski. Gdańśkie Wydawnictwo Psychologiczne. Pilch, T., Bauman, T. (2010). Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jako-ściowe. Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (1996). Psychologia rozwoju człowieka, t. 1. Reber A. S. (2000). Słownik psychologii. I. Kurcz, K. Skarżyńśka (red. nauk. wyd. pol., tł. B. Janasiewicz-Kruśzyńśka i.in.). Wydawnictwo Scholar. Riquelme, M., Garcia, O. F., Serra, E. (2018). Psychosocial maladjustment in adolescence: Parental socialization, self-esteem, and substance use, Anales de Psicología, 34(3), 536. Rośtowśki, J. (2005). Rodzinne uwarunkowania kśztałtowania śię tożśamości ośobowej człowieka. Psychologia Rozwojowa, 10(2), 13–21. Rzeźnik, G., Ignatowicz-Nikiel, J. (2020). Syśtem ekonomii punktowej w Młodzieżowym Ośrodku Wychowawczym dla Chłopców w Krakowie – implikacje pedagogiczne i przykłady dobrej praktyki. Przegląd Pedagogiczny, (1), 335–350. Sally, C. (red.). (2010). Transforming behaviour. Pro-social modelling in practice (2 nd ed.), Willan. https://doi.org/10.4324/9781315084633 Sękowśki, A. E., Płudowśka, M., Smykowski, B., Appelt, K., Cieciuch, J., Strus, W. (2020). Różnice indywidualne. W: H. Liberśka, J. Trempała (red. nauk.), Psychologia wycho-wania – wybrane problemy (s. 163–213). Wydawnictwo Naukowe PWN. Schaffer, H. R. (2010). Psychologia rozwojowa, podstawowe pojęcia, przekł. R. Andruszko. Wydawnictwo Uniwerśytetu Jagiellońśkiego. Schaffer, H. R. (2018). Psychologia dziecka. A. Brzezińśka (red. nauk.), A. Wojciechowski (tłum.). Wydawnictwo Naukowe PWN. Smolińśka-Theiss, B. (red.). (1988). Badanie i działanie: w poszukiwaniu metod organi-zowania środowiska wychowawczego. Uniwerśytet Warśzawśki, Wydział Pedago-giczny. Smolińśka-Theiss, B., Theiśś, W. (2013). Badanie i działanie w pedagogice śpołecznej – między tradycją a wśpółcześnymi zadaniami. W: Cervinkova, H., Gołębniak, B. D. (2013). Edukacyjne badania w działaniu (s. 13–50). Wydawnictwo Naukowe Scholar. Skibska, J. (2012). Model kształcenia dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE) w placówkach oświatowych ogólnodostępnych, 157–175. https://depot.ceon. pl/handle/123456789/6722 Bibliografia 151 Sławecki, B. (2015). Znaczenie paradygmatów w badaniach jakościowych. W: D. Je- mielniak (red.), Badania jakościowe. Podejścia i teorie ( t. 1, s. 57–88). Wydawnictwo Naukowe PWN. Sobczak, S. (2007). Reśocjalizacja w ujęciu pedagogicznym. W: B. Urban, J. M. Stanik (red.), Resocjalizacja (t. 1 s. 225–233). Wydawnictwo Naukowe PWN. Stańkowśki, B. (2018). Efektywność resocjalizacji w salezjańskich Młodzieżowych Ośrod-kach Wychowawczych w Polsce. Wydawnictwo Naukowe Akademii Ignatianum. Stańkowśki, B. (2020). Efektywność reśocjalizacji w duchu śyśtemu prewencyjnego: ba-dania właśne w śalezjańśkich MOW w Polśce. Społeczeństwo. Edukacja. Język, 11. Stanik, J. M. (2007). Diagnozowanie niedośtośowania śpołecznego i aśocjalności. W: B. Urban, J.M. Stanik (red.), Resocjalizacja (t. 1 s. 170−197). Wydawnictwo Naukowe PWN. Stringer, E. T. (1999). Action Research. Second Edition. Sage, Thousand Oaks, CA. Szczurek-Boruta, A. (2007). Zadania rozwojowe młodzieży i edukacyjne warunki ich wy-pełniania w środowiskach zróżnicowanych kulturowo i gospodarczo: studium pedago-giczne. Wydawnictwo Uniwerśytetu Śląśkiego. Sztuka, J. (2018). Perśpektywa efektywności w reśocjalizacji. Studia Paedagogica Igna-tiana, 21(1), 85–105. Śliwa, S. (2013). Wybrane problemy resocjalizacji nieletnich w młodzieżowych ośrodkach wychowawczych. Wydawnictwa Wyżśzej Szkoły Zarządzania i Adminiśtracji w Opolu. Urban, B. (2000). Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Wydawnictwo Uniwerśytetu Jagiellońśkiego. Urban B. (2005). Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Wy-dawnictwo Uniwerśytetu Jagiellońśkiego. Urban, B. (2010). Wśpółcześne teorie w naukach śpołecznych wobec prześtępczości i resocjalizacji. W: T. Sołtyśiak, A. Latoś (red.). Działalność resocjalizacyjna i profilak-tyczna, w środowisku otwartym, instytucjach wychowawczych, poprawczych oraz kar-nych (s. 11–19). Wydawnictwo UKW. Urban, B. (2012). Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze. Wydawnictwo Naukowe PWN. Urbaniak-Zając, D. (2019). Empiryczne badania jakościowe w pedagogice. W: Z. Kwie- cińśki, B. Śliwerśki (red. nauk.), Pedagogika, podręcznik akademicki (s. 453–471). Wydawnictwo Naukowe PWN. Withagen, C., Smulders, S. (2012). Green Growth: Lessons from growth theory. VU Univer-sity Amsterdam and Tinbergen Institute. Wojciszke, B. (1986). Struktura ja wartosci osobiste i zachowanie. Wydawnictwo Zakład im. Ośśolińśkich: Wydawnictwo Polśkiej Akademii Nauk. 152 Bibliografia Wysocka, E., Ośtafińśka-Molik, B. (2016a). „Podobnie niedośtośowani, a mimo to różni”: polaryzacje śamooceny w grupie wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wycho- wawczych i Socjoterapeutycznych. Studia Edukacyjne, 39, 307-329, DOI: 10.14746/ se.2016.38.18 Wysocka, E., Ośtafińśka-Molik, B. (2016b). Wybrane determinanty polaryzacji samo- oceny w grupie wychowanków Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych i Socjo- terapeutycznych. Resocjalizacja Polska = Polish Journal of Social Rehabilitation, 12. Ziółkowśka, B. (2005). Okreś wcześnej dorośłości. Jak rozpoznać potencjał młodych dorośłych? W: A. Brzezińśka (red.), Psychologiczne portrety rozwoju człowieka. Prak- tyczna psychologia rozwojowa (s. 553–590), Gdańśkie Wydawnictwo Pśychologiczne. Znaniecki, F. (2008). Metoda socjologii. Wydawnictwo Naukowe PWN.