Rozwój rynku kapitałowego i gotowość spółek do pozyskiwania kapitału na zorganizowanych rynkach zwiększa rolę relacji inwestorskich i właściwego kształtowania kontaktów z uczestnikami rynku finansowego. Przedsiębiorstwa, które chcą utrzymać stabilny, długoterminowy dostęp do kapitału, muszą wyznaczyć nowe relacje inwestorskie, aby zabezpieczyć wzrost wartości swoich papierów wartościowych.
Niniejsza publikacja stanowi wieloaspektowe ujęcie złożonych problemów związanych z wprowadzaniem i funkcjonowaniem relacji inwestorskich na współczesnych rynkach finansowych, z wyróżnieniem głównie aspektów teoretycznych oraz normatywnych (aktualne rozwiązania systemowe i tendencje zmian w tym zakresie).
Książka skierowana jest do osób zajmujących się profesjonalnie zarządzaniem finansami, zainteresowanych problematyką relacji inwestorskich oraz kształtowaniem wizerunku przedsiębiorstwa na rynku finansowym. Może być także przydatna dla studentów kierunków ekonomicznych i finansowych, którzy chcą pogłębiać wiedzę na temat funkcjonowania przedsiębiorstw na rynku finansowym. Pozycja ta ze względu na walory naukowe może stać się inspiracją dla dalszych badań i dyskusji.
Podmiot odpowiedzialny za bezpieczeństwo produktu: Difin sp z o.o., ul. F. Kostrzewskiego 1, 00-768 Warszawa (PL), adres e-mail: info@difin.pl, tel (22) 851 45 61
Recenzja
prof. dr hab. Maria Sierpińska:
Podjęta w książce tematyka jest niezwykle aktualna i ważna dla praktyki gospodarczej. Problem relacji inwestorskich w pierwszym rzędzie dotyczy spółek giełdowych, gdyż poprawne relacje mają wpływ na ceny akcji, a zatem i wartość spółki. Ponadto wpływają one na możliwości pozyskania kapitału w przyszłych okresach. (…) Warunki kryzysowe skłaniają inwestorów do bardziej wnikliwego analizowania sytuacji spółek, muszą oni być wyposażeni w odpowiednie informacje, rzetelne i aktualne. Poprawne relacje inwestorskie są dzisiaj jednym z podstawowych czynników rozwoju rynku kapitałowego (…) zatem upowszechnianie wiedzy na temat relacji inwestorskich wydaje się bezdyskusyjne.
Autor książki
Łukasik Gabriela
Spis treści:
Wprowadzenie
1. PODSTAWY RELACJI INWESTORSKICH NA WSPÓŁCZESNYCH RYNKACH FINANSOWYCH
1.1. Pojęcie i cele relacji inwestorskich
1.2. Ewolucja relacji inwestorskich
1.3. Rola relacji inwestorskich w świetle aktualnych teorii przedsiębiorstwa i cech współczesnych rynków finansowych
1.3.1.Relacje inwestorskie a modele przedsiębiorstwa
1.3.2.Relacje inwestorskie a ład korporacyjny
1.3.3.Relacje inwestorskie a cechy rynków finansowych
1.4. Efektywność relacji inwestorskich - perspektywa przedsiębiorstwa
1.5. Wpływ relacji inwestorskich na wartość przedsiębiorstwa
1.6. Znaczenie relacji inwestorskich dla wartości przedsiębiorstwa w świetle wybranych wyników badań empirycznych
2. SYSTEMOWE ROZWIĄZANIA W ZAKRESIE KSZTAŁTOWANIA RELACJI INWESTORSKICH
2.1. Relacje inwestorskie i podstawy ich kształtowania przez podmioty gospodarcze
2.2. Zdolność do emisji w serii papierów wartościowych
2.3. Dostęp do szerokiej bazy inwestorów jako warunek tworzenia rozbudowanych relacji inwestorskich
2.4. Przekształcenie przedsiębiorstwa w spółkę publiczną oraz obowiązek publikacji dokumentów informacyjnych
2.5. Obowiązki informacyjne spółek kapitałowych będących emitentami papierów wartościowych w ramach obrotu zorganizowanego
2.6. Rozwiązania uzupełniające kształtowanie relacji inwestorskich
3. MODELE, SPOSOBY I NARZĘDZIA KOMUNIKACJI Z INTERESARIUSZAMI
3.1. Komunikacja z interesariuszami jako element strategii komunikacji korporacyjnej
3.2. Elementy zintegrowanej komunikacji z interesariuszami
3.3. Grupy docelowe komunikacji finansowej
3.4. Metody i narzędzia komunikacji z interesariuszami
3.5. Modele dojrzałości relacji inwestorskich
4. PODSTAWY POLITYKI INFORMACYJNEJ PRZEDSIĘBIORSTWA I JEJ ROLA W KSZTAŁTOWANIU RELACJI INWESTORSKICH
4.1. Założenia polityki informacyjnej przedsiębiorstwa
4.2. Zakres i znaczenie dla inwestorów informacji o działalności i dokonaniach spółki
4.3. Ryzyko w polityce informacyjnej przedsiębiorstwa
4.4. Raportowanie ryzyka jako element relacji inwestorskich
4.5. Kategoria wartości w polityce informacyjnej przedsiębiorstwa
5. RELACJE INWESTORSKIE A SPOŁECZNA ODPOWIEDZIALNOŚĆ PRZEDSIĘBIORSTWA
5.1. Definicja i ewolucja pojęcia społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
5.2. Inwestowanie społecznie odpowiedzialne a wizerunek przedsiębiorstwa
5.3. Raportowanie w obszarze społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa
5.4. Raportowanie odpowiedzialności społecznej w praktyce gospodarczej przedsiębiorstw
6. ROLA POLITYKI DYWIDENDY W KSZTAŁTOWANIU RELACJI INWESTORSKICH NA RYNKACH FINANSOWYCH
6.1. Prawne aspekty wypłaty dywidendy w spółkach akcyjnych
6.2. Cel i zakres wykorzystania polityki dywidendy w funkcji sygnalizacyjnej
6.3. Realizacja sygnalizacyjnej funkcji polityki dywidendy - perspektywa badań empirycznych
Bibliografia
Spis tabel i rysunków