Rehabilitacja zawodowa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Od zależności ku samodzielności życiowej
- Autor: Mariola Wolan-Nowakowska
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-66491-28-1
- Data wydania: 2021
- Liczba stron/format: 164/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
45.00 zł
40.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka adresowana jest do naukowców, których zainteresowania koncentrują się wokół problematyki aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną oraz praktyków pedagogów specjalnych, nauczycieli, pracowników socjalnych, doradców zawodowych i pośredników pracy, studentów kierunków społecznych oraz osób z niepełnosprawnościami i rodziców.
Spis treści:
Wprowadzenie
Rozdział 1. Założenia rehabilitacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną
1.1. Koncepcja biopsychospołeczna niepełnosprawności a prawo osób z niepełnosprawnością intelektualną do pracy
1.2. Współczesne rozumienie niepełnosprawności intelektualnej
1.3. Ograniczenia i możliwości zawodowe osób z niepełnosprawnością intelektualną
1.4. Założenia rehabilitacji społeczno-zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną
1.5. System rehabilitacji zawodowej w Polsce
Rozdział 2. Tranzycja młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z systemu edukacji na rynek pracy
2.1. Znaczenie pracy w życiu osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.2. Postawy rodzicielskie a kształtowanie samodzielności życiowej osób z niepełnosprawnością intelektualną
2.3. Przygotowanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną do tranzycji z systemu edukacji na rynek pracy
2.4. Kształcenie zawodowe uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
2.5. Zastosowanie modelu praktyk wspomaganych w szkołach przysposabiających do pracy szansą na przygotowanie młodzieży do wejścia na rynek pracy
Rozdział 3. Znaczenie publicznych służb zatrudnienia w aktywizacji zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną
3.1. Dopasowanie stanowiska i miejsca pracy do potrzeb osoby z niepełnosprawnością intelektualną
3.2. Usługi rynku pracy oraz formy wsparcia zatrudnienia osób bezrobotnych i poszukujących pracy
3.3. Założenia modelu naturalnej asystentury w obsłudze klientów z niepełnosprawnością intelektualną w urzędzie pracy
Rozdział 4. Zatrudnienie wspomagane szansą na zwiększenie aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnością intelektualną
4.1. Założenia modelu zatrudnienia wspomaganego
4.2. Etapy zatrudnienia wspomaganego
4.3. Wdrażanie modelu zatrudnienia wspomaganego w Polsce
Rozdział 5. Centrum DZWONI jako przykład modelowej praktyki zatrudnienia wspomaganego osób z niepełnosprawnością intelektualną
5.1. Merytoryczne i organizacyjne założenia działalności Centrum DZWONI
5.2. Proces zatrudnienia wspomaganego w Centrum DZWONI
5.3. Zastosowanie Międzynarodowej Klasyfikacji Niepełnosprawności Funkcjonowania i Zdrowia w procesie zatrudnienia wspomaganego
Rozdział 6. Osoba z niepełnosprawnością intelektualną w środowisku prac
6.1. Adaptacja społeczno-zawodowa nowo zatrudnionych pracowników
6.2. Przystosowanie środowiska pracy do potrzeb osoby z niepełnosprawnością intelektualną
6.3. Zarządzanie różnorodnością zespołów pracowniczych
Zakończenie
Bibliografia
Ujmując problematykę analizowanego opracowania w szerszym kontekście studiów nad niepełnosprawnością i kształtem rehabilitacji, należy je uznać za konstruktywnie i kreatywnie wypełniające lukę w dorobku dotyczącym zatrudnienia osób z niepełnosprawnością. (…) Publikacja dostarcza czytelnikowi kompendium klarownie i komunikatywnie ustrukturyzowanych informacji odpowiadających obecnemu stanowi wiedzy na temat niepełnosprawności intelektualnej, rodzin osób nią dotkniętych, samej rehabilitacji i działania organizacji społecznych wspomagających zatrudnienie. (…) Wydźwięk monografii jest optymistyczny – pokazano pozytywne przykłady zatrudnienia dowodzące trafności rozwiązań składających się na zatrudnienie wspomagane. Zarówno opisane w przedłożonym opracowaniu rozważania, jak i egzemplifikacje praktycznych rozwiązań wspierających rozwój zawodowy osób z niepełnosprawnością intelektualną przedstawiają konkretne możliwości rozwojowe tej grupy. Elementarne znaczenie posiada uzyskanie przez nie odpowiedniego wsparcia, zaczynając od edukacji rozbudzającej wolę i umiejętności niezależnego życia oraz przygotowania do zmiany.
Mariola Wolan-Nowakowska profesor w Katedrze Pedagogiki Pracy i Andragogiki APS, członek Rady Programowej Polskiej Federacji Zatrudnienia Wspomaganego, pedagog i psycholog, trener umiejętności psychospołecznych i treningu interpersonalnego PTP. Jest praktykiem z wieloletnim doświadczeniem, autorką projektów szkoleniowych dotyczących psychoimmunologii oraz redukcji stresu. Jej obszar zainteresowań naukowych koncentruje się wokół pedagogiki pracy oraz psychologii organizacji i zarządzania. Prowadzi badania naukowe dotyczące psychospołecznych uwarunkowań rozwoju zawodowego i funkcjonowania człowieka w środowisku pracy. Autorka i współautorka kilkudziesięciu publikacji dotyczących problematyki rozwoju zawodowego, rehabilitacji społeczno-zawodowej oraz społecznych, psychologicznych i edukacyjnych aspektów poradnictwa całożyciowego.
Adamiec M., Kożusznik B. (2000). Zarządzanie zasobami ludzkim. Aktor-kreator-inspirator. Kato-
wice: Wyd. AKADE.
Adamska-Chudzińska M., Huculak, M. (2019). Wzajemne dopasowanie pracownik-organizacja
jako czynnik wykorzystania kapitału ludzkiego dla zintegrowanego rozwoju. „Nierówności Spo-
łeczne a Wzrost Gospodarczy”, 58, s. 92–104.
Adamski F. (2005). Praca. W: T. Pilch (red.) Encyklopedia Pedagogiczna XXI wieku, t. 4, War-
szawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
Anasz M., Mrugalska K., Wojtyńska J., Ferenc M. (2012). Życie w integracji. Stargardzki model
lokalnego systemu rehabilitacji i wsparcia społeczno-zawodowego osób z niepełnosprawnością inte-
lektualną. Warszawa: PFON.
Armstrong M. (2007). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Kraków: Wyd. Oficyna Wolters Kluwer
business.
Bałtowska M. (2017). Indywidualizacja i kompleksowość – model wsparcia dorosłych osób z niepełno-
sprawnością intelektualną w aktywności zawodowej na podstawie doświadczeń niepublicznej agen-
cji zatrudnienia Centrum Dzwoni. W: M. Wolan-Nowakowska, B. Trochimiak (red.). Zatrud-
nienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością. Warszawa: Wyd. APS.
Baraniewicz D. (2014). Poczucie dorosłości osób z niepełnosprawnością intelektualna w stopniu lek-
kim w różnych przestrzeniach. W: D. Wolska (red.). Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosło-
ści, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Barczyński A. (2013). Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych w przekroju terytorialnym.
„Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego
w Katowicach”, 123, s. 41–48.
Bartkowski J. (2007). Między stygmatyzacją a odrzuceniem. System szkolny a przygotowanie zawodowe
młodych osób niepełnosprawnych. W: E. Giermanowska (red.). Młodzi niepełnosprawni – aktywiza-
cja zawodowa i nietypowe formy zatrudnienia. Warszawa: Instytut Spraw Publicznych.
Batko E. (2002). Wspieranie rozwoju zachowań autonomicznych uczniów głębiej upośledzonych umy-
słowo. W: M. Piszczek (red.). Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo
w stopniu umiarkowanym i znacznym. Cz. II. Warszawa: CMPPP.
Bąbka J. (2004). Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia. Warszawa: Wyd. ,,Żak”.
Błeszyńska K. (2001). Niepełnosprawność a struktura identyfikacji społecznych. Warszawa: Wyd.
„Żak”.
Borucki Z. (1977). Krytyczna analiza teorii przystosowania zawodowego R.V. Davisa, L.H. Lofqu-
ista, D.J. Weissa. „Przegląd Psychologiczny”, 3, (20), s. 469–481.150 Bibliografia
Brzezińska A. (2003). Portrety psychologiczne człowieka. Jak zmienia się człowiek w ciągu życia.
„Remedium” 4 (122), s. 1–3.
Brzezińska A., Woźniak Z. (2007). Podstawy metodologiczne badań nad aktywnością zawodową
osób z ograniczoną sprawnością. W: A. Brzezińska, Z. Woźniak, K. Maj (red.), Osoby z ograni-
czoną sprawnością na rynku pracy. Warszawa: Wyd. SWSP Academica.
Brzezińska A., Woźniak Z., Maj K. (2008) (red.). Osoby z ograniczoną sprawnością na rynku pracy.
Warszawa: Wyd. SWSP Academica.
Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska, B. (2008). Psychologia rozwoju człowieka. W: J. Strelau,
D. Doliński (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP.
Cybal-Michalska A. (2013). Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Kraków: Oficyna
Wydawnicza Impuls.
Cytowska B. (2017). Rodzice wobec zatrudnienia swoich dorosłych dzieci z niepełnosprawnością inte-
lektualną. W: B. Trochimiak, M. Wolan-Nowakowska (red.). Zatrudnienie wspomagane szansą
na samodzielność osób z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Cytowska B. (2009) (Nie)przygotowanie osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: Z. Gajdzica
(red.). Człowiek z niepełnosprawnością w rezerwacie przestrzeni publicznej. Kraków: Oficyna
Wydawnicza Impuls.
Cytowska B. (2008) Realizacja programu „Wspomagane zatrudnienie osób z niepełnosprawnością
intelektualną – Trener”. W: T. Żółkowska, M. Wlazło (red.). Pedagogika specjalna – koncepcje
i rzeczywistość. Socjopedagogiczne aspekty rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Tom III. Szcze-
cin: Wyd. Uniwersytet Szczeciński.
Cytowska B. (2014) Trener pracy – nowy zawód (?) w zatrudnianiu wspomaganym osób z niepełno-
sprawnością. W: D. Wolska (red.). Osoby niepełnosprawne w drodze ku dorosłości, Wydawnictwo
Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.
Cytowska B., Wołowicz-Ruszkowska A. (2012). Trener pracy. Dokument uwzględniający wiedzę
zastaną na temat funkcjonowania trenera pracy, na podstawie polskich i zagranicznych opracowań.
Warszawa: PFON.
Czerpaniak-Walczak M. (1996). Autonomia czy izonomia. O prawach osób sprawnych inaczej. W:
W. Dykcik (red.). Społeczeństwo wobec autonomii niepełnosprawnych. Poznań: Eruditus.
Davies M., Beamish W. (2009). Transitions from school for young adults with intellectual disability:
Parental perspectives on “life as an adjustment”. “Journal of Intellectual and Developmental
Disability”, 34, 3, s. 248–257.
Dąbrowska A. (2003). Pytania o możliwości bycia dorosłym z niepełnosprawnością intelektualną
we współczesnym świecie. W: K. Rzedziecka, A. Kobylańska (red.). Dorosłość, niepełnospraw-
ność, czas współczesny, na pograniczach pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza
Impuls.
Dega W. (1973). Drogi rozwoju i stan obecny rehabilitacji leczniczej w Polsce. W: A. Hulek (red.).
Rehabilitacja inwalidów w PRL. Warszawa: PZWL.
Derewlana H., Kacprzak A. (2019). Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i eduka-
cyjnych oraz możliwości psychofizycznych dziecka i czynników środowiskowych. W: R. Cybulska,
H. Derewlana, A. Kacprzak, K. Pęczek. Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w sys-
temie edukacji w świetle nowych przepisów prawa oświatowego. Warszawa: ORE.151 Bibliografia
Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders DSM-V (2013). Arlington, VA: Ame-
rican Psychiatric Association.
Drabik-Podgórna V., Tranzycja jako nowa kategoria biograficzna we współczesnym poradnictwie
zawodowym, „Edukacja Dorosłych” 2010, nr 1, 91–104, s. 96–97.
Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego (2013). Broszura informacyjna i standardy jakości,
Warszawa: PFON.
Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego (2013). Zbiór praktycznych wskazówek. War-
szawa: PFON.
Firkowska-Mankiewicz A., Zakrzewska M., Wołowicz-Ruszkowska A. (2017). Zatrudnienie
a jakość życia osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Trochimiak, M. Wolan-Nowa-
kowska (red.). Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością.
Warszawa: Wydawnictwo APS.
Foley K.R., Dyke P., Girdler S., Bourke J., Leonard H. (2012). Young adults with intellectual disabi-
lity transitioning from school to post-school: a literature review framed within the ICF. “Disability
and Rehabilitation”, 34(20):1747–64.
Furmanek W. (2006). Zarys humanistycznej teorii pracy (nowe horyzonty pedagogiki pracy), War-
szawa: IBE.
Gajdzica Z. (2001). Wpływ treści kształcenia na wybór zawodu przez uczniów lekko upośledzonych
umysłowo. W: R. Kwiecińska, M.J. Szymański (red.). Młodzież a dorośli. Napięcia między socja-
lizacją a wychowaniem. Kraków: Wyd. AP.
Giermanowska E. (2012). Bariery aktywności zawodowej młodzieży z niepełnosprawnościami
w świetle badań, „Polityka Społeczna” (2), s. 46–51.
Głaz M. (2007). Pozytywne doświadczenia z zatrudniania osób z niepełnosprawnością intelektualną
na otwartym rynku. „Aktywizacja Zawodowa Osób Niepełnosprawnych”, 4, 12, s. 269–278.
Głaz-Skirzyńska M., Bałtowska-Jucha M. (2014). ICF w praktyce – czyli zmiana myślenia i dzia-
łania. „Społeczeństwo dla Wszystkich”, nr 3 (51), s. 2–6.
Głodkowska J. (1999). Poznanie ucznia szkoły specjalnej. Warszawa: WSiP.
Goźlińska E., Kruszewski A. (2013). Stan szkolnictwa zawodowego w Polsce – raport. Warszawa:
KOWEZiU.
Grzeszkiewicz B. (red.) (2004). Preorientacja zawodowa dzieci w wieku przedszkolnym. Szczecin:
Wyd. Uniwersytet Szczeciński.
Grzybowska D. (2003). Szkoła wobec zadań przygotowania młodzieży niepełnosprawnej do pod-
jęcia ról człowieka dorosłego. W: K. Rzedziecka, A. Kobylańska (red.). Dorosłość, niepełno-
sprawność, czas współczesny, na pograniczach pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydaw -
nicza Impuls.
Hanushek E.A., Woessmann L. i Zhang L. (2011). General education, vocational education, and
labor-market outcomes over the life-cycle. Cambridge: National Bureau of Economic Research.
Hučík, J. (2008). Czynniki warunkujące przygotowanie do zawodu osób niepełnosprawnych umy-
słowo. W: Z. Gajdzica (red.). Między wsparciem doraźnym a wspieraniem racjonalnym, czyli
o uwarunkowaniach socjalizacji społecznej osób niepełnosprawnych. Kraków: Oficyna Wydaw -
nicza Impuls.
Hulek A. (1969). Teoria i praktyka rehabilitacji inwalidów. Warszawa: PZWL.152 Bibliografia
Hulek A. (1992). Organizacja Narodów Zjednoczonych w służbie osób niepełnosprawnych – udział
Polski. W: A. Hulek (red.). Świat ludziom niepełnosprawnym. Warszawa: TPK.
Jachimczak B. (2011), Społeczno-edukacyjne uwarunkowania startu zawodowego młodych osób nie-
pełnosprawnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Jachimczak B. (2011). Społeczno-edukacyjne uwarunkowania startu zawodowego młodych osób niepeł-
nosprawnych. Studium empiryczne z regionu łódzkiego. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Jamróz-Ligęza A. (2012). Procesy adaptacji społeczno-zawodowej pracowników, „Zarządzanie
Zasobami Ludzkimi”, nr 2, s. 19–32.
Jurgielewicz-Wojtaszek M., Pawlak M. (2004). Wpływ zainteresowań na kształtowanie się drogi
zawodowej młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu lekkim. W: Z. Janiszewska-Niścioruk
(red.). Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, t. 2: Wybrane problemy społecznego funkcjo-
nowania oraz rehabilitacji osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Oficyna Wydaw -
nicza Impuls.
Kaca K., Woźniak P. (2015). Wytyczne dotyczące świadczenia usług przez trenera pracy. Zestaw III.
Zestaw narzędzi do monitorowania i zarządzania pracą trenera pracy. Warszawa: PFON.
Kazanowski Z. (2010). Stereotypowy wizerunek osób niepełnosprawnych. Konfrontacja bohaterów fil-
mów, W: M. Chodkowska, S. Byra, Z. Kazanowski, D. Osik-Chudowolska, M. Parchomiuk,
B. Szabała (red.). Stereotypy niepełnosprawności. Między wykluczeniem a integracją. Lublin:
Wydawnictwo UMCS.
Kielar-Turska M. (2000). Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. W: J. Strelau (red.). Psychologia.
Podręcznik akademicki. Tom 1, Gdańsk: GWP.
Kirenko J., Parchomiuk M. (2006). Edukacja i rehabilitacja osób z upośledzeniem umysłowym.
Lublin: Wyd. Akad. WSSP.
Klaro-Celej L. (2017). Jak inaczej uczyć osoby z niepełnosprawnością intelektualną w szkole przyspo-
sabiającej do pracy. W: B. Trochimiak, M. Wolan-Nowakowska (red.). Zatrudnienie wspoma-
gane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Klaro-Celej L. (2018). Praktyki wspomagane przewodnik dla ucznia. Warszawa: CRZ (materiał
niepublikowany).
Kostrzewski J. (1978). Skala zachowania przystosowawczego dla dzieci, młodzieży i dorosłych:
według AAMD Adaptive Behavior Scale for Children and Adults. Warszawa: Wyd. WSPS.
Kościelska M. (2004). Jak poprawić sytuację osób niepełnosprawnych intelektualnie i ich rodzin –
w różnych okresach życia? Głos psychologa. W: M. Kościelska, B. Aouil (red.). Człowiek niepeł-
nosprawny – rodzina i praca. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
Kotarbiński T. (1982). Traktat o dobrej robocie. Warszawa: Ossolineum.
Kowalik S. (2007). Psychologia rehabilitacji. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjo-
nalne.
Krause A. (2000). Integracyjne złudzenia ponowoczesności (sytuacja ludzi niepełnosprawnych). Kra-
ków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Krause A. (2003). Problemy opieki rewalidacji osób dorosłych z upośledzeniem umysłowym – niedo-
bór rozwiązań w teorii i praktyce. W: K. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.). Dorosłość, niepełno-
sprawność, czas współczesny. Na pograniczach pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydaw -
nicza Impuls.153 Bibliografia
Krause A. (2005). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków: Oficyna
Wydawnicza Impuls.
Krause A., Żyta A., Nosarzewska S. (2010). Normalizacja środowiska społecznego osób z niepełno-
sprawnością intelektualną. Toruń: Wydawnictwo Akapit.
Krawiecka K. (2014). Stygmatyzacja osób z niepełnosprawnością intelektualną a rzeczywistość
teatralna. W: A. Fidelus (red.). Od stereotypu do wykluczenia. Warszawa: Wydawnictwo
UKSW.
Królica M. (2010). Wychowanie przez pracę i do pracy w przedszkolu – odkrywanie wartości pracy
przez najmłodszych. „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce: kwartalnik dla nauczy-
cieli”, nr 3–4, s. 29–43.
Kukla D., Duda W., Czerw-Bajer M. (2011), Osoby niepełnosprawne w systemie edukacji i poradnic-
twa zawodowego. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Kukulak-Dolata I. (2014). Kształcenie zawodowe w branży mechatronicznej a potrzeby rynku pracy
w województwie łódzkim. „Studia Ekonomiczne Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach”
(Edukacja w świetle przemian współczesnego rynku pracy: wybrane problemy), nr 197/14,
s. 34–44.
Kwiatkowski S.M. (2013). Kształcenie zawodowe w szkołach ponadgimnazjalnych a oczekiwania
pracodawców wobec absolwentów. „Przyszłość. Świat – Europa – Polska”, 1, s. 20–31.
Lis M., Miazga A. (2016). Ocena jakości polskiego systemu kształcenia zawodowego z perspektywy
potrzeb rynku pracy. „Edukacja”, 1(136), s. 5–22.
Loska M. (2017). Rola środowiska rodzinnego i szkolnego w przygotowaniu osób z niepełnosprawno-
ścią do wejścia na rynek pracy. W: B. Trochimiak, M. Wolan-Nowakowska (red.). Zatrudnienie
wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo
APS.
Maisto A.A., Hughes E. (1995). Adaptation to group home living for adults with mental retardation
as a function of previous residential placement. “Journal of Intellectual Disability Research”,
Volume 39 (1), s. 15–18.
Majewski T. (2006), Zatrudnienie wspomagane osób niepełnosprawnych. Warszawa: KIGR.
Majewski T. (1995). Rehabilitacja zawodowa i zatrudnienie. Warszawa: CBRON.
Majewski T. (1995). Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych. Warszawa: CBRON.
Majewski T. (1999). Podstawy rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. Warszawa:
WSPS.
Majewski T. (2009). Zatrudnianie wspomagane osób niepełnosprawnych. „Szkoła Specjalna”, nr 2
(249), s. 86–95.
Majewski T. (2011a). Problem zatrudnienia osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytow-
ska (red.). Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza
badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Majewski T. (2011b). Rozwój rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych w Polsce do roku
1990. Warszawa: TWK.
Majewski T., Szczepankowska B. (1999). Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych.
„Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego” (10), s. 23–37.154 Bibliografia
Manning M. (2002). Havighurst’s developmental tasks, young adolescents, and diversity. “The Cle-
aring House: The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas”.
(4), s. 75–78.
Marszałek L. (2010). Wychowanie do pracy procesem integrującym prawa i obowiązki dziecka przed-
szkolnego, „Seminare”, t. 28, s. 169–181.
Materny K. (2003). Wizja rodziny i koncepcje małżeństwa młodzieży z niepełnosprawnością intelektu-
alną. W: K.D. Rzedzicka, A. Kobylańska (red). Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny.
Na pograniczach pedagogiki specjalnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
McConnell D., Llewellyn G. (2002), Stereotypes, parents with intellectual disability and child protec-
tion, “Journal of Social Welfare and Family Law”, 24 (3), s. 297–317.
McDonnell J., Hardman M.L. (red.) (2010). Successful transition programs: Pathways for students
with intellectual and developmental disabilities. CA: SAGE Publications.
Mrugalska K. (1998). Osoby z upośledzeniem umysłowym. W: B. Szczepankowska, A. Ostrowska
(red.). Problem niepełnosprawności w poradnictwie zawodowym. Warszawa: Krajowy Urząd
Pracy, s. 117–145.
Mrugalska K., Zakrzewska M. (2014). Równość i różnorodność, „Społeczeństwo dla Wszyst-
kich”, nr 4 (52), s. 5–7.
Nowacki T. (1980). Praca i wychowanie. Warszawa: IW CRZZ.
Nowacki T.W., Korabiowska-Nowacka K., Baraniak B. (1999). Nowy słownik pedagogiki pracy,
Warszawa: Wyd. WSP TWP.
Nowak-Lewandowska A. (2013). Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych w świetle zmian
systemowych na rynku pracy w Polsce. „Studia Ekonomiczne” nr 146, s. 222–230.
Ochonczenko H. (2004). Sytuacja na rynku pracy osób niepełnosprawnych w dobie zmian społecz-
nych i gospodarczych w Polsce. W: J. Bąbka (red.). Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach
życia. Warszawa: Wyd. „Żak”.
Olechnowicz H. (1979) (red.). Wychowanie i nauczanie głębiej upośledzonych umysłowo. Warszawa:
WSiP.
Ossowski R. (1999). Teoretyczne i praktyczne podstawy rehabilitacji. Bydgoszcz: Wydawnictwo
Uczelniane WSP w Bydgoszczy.
Ostrowska A. (2003). Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych – bariery dorosłości. W: K. Rze-
dziecka A. Kobylańska (red.). Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny, na pograniczach
pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Ostrowska A. (2003). Kompetencje społeczne osób niepełnosprawnych – bariery dorosłości. W:
K.D. Rzedzicka, A. Kobylańska (red.). Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny. Na
pograniczach pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Ostrowska A., Szczepankowska B. (1999). Aktywność zawodowa osób niepełnosprawnych – stan
i potrzeby. „Zeszyty Informacyjno-Metodyczne Doradcy Zawodowego” (10), s. 13–21.
Oszustowicz B., Baran J. (1999). Orientacja zawodowa młodzieży upośledzonej umysłowo w stopniu
lekkim – uwarunkowania i konsekwencje. W: J. Pilecki, S. Olszewski (red.). Wspomaganie roz-
woju osób niepełnosprawnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza TEXT. 155 Bibliografia
Otrębski W. (1999). Zainteresowania zawodowe uczestników WTZ dla osób z upośledzeniem umy-
słowym. W: J. Pilecki, S. Olszewski (red.). Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych. Kra-
ków: Oficyna Wydawnicza TEXT.
Otrębski W. (2007). Interakcyjny model rehabilitacji zawodowej osób z upośledzeniem umysłowym.
Lublin: Wyd. KUL.
Otrębski W., Mariańczyk K. (2018). Transition of pupils with intellectual disability from education
onto the labour market – the parent’s perspective. “Interdisciplinary Contexts of Special Peda-
gogy” (20), s. 59–89.
Otrębski W., Rożnowski B. (2008). Sytuacja psychologiczna osób z niepełnosprawnością na rynku
pracy. Lublin: Instytut Rynku Pracy.
Palak Z. (2005). Rehabilitacja zawodowa osób z upośledzeniem umysłowym a ich sytuacja na współ-
czesnym rynku pracy. „Niepełnosprawność i Rehabilitacja”, 5 (3), s. 90–99.
Parmenter T.R. (2013). Promowanie możliwości szkolenia i zatrudniania osób z niepełnosprawnością
intelektualną – doświadczenia międzynarodowe, Warszawa: PFON.
Paszkowicz M. (2009). Wybrane aspekty funkcjonowania osób z niepełnosprawnościami. Zielona
Góra: Uniwersytet Zielonogórski.
PFON (2013). Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego. Broszura informacyjna i standardy
jakości. Warszawa: PFON.
Pichalski R., Refleksje nad dorosłością. W: K. Rzedziecka, A. Kobylańska (red.). Dorosłość, niepeł-
nosprawność, czas współczesny, na pograniczach pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydaw -
nicza Impuls.
Pilch T. (red.) (2006). Encyklopedia pedagogiczna XX. Warszawa: Wyd. „Żak”.
Pisula E. (2007). Rodzice i rodzeństwo dzieci z zaburzeniami rozwoju. Warszawa: Wydawnictwa UW.
Pisula E. (2008). Dorosłość osób z niepełnosprawnością intelektualną – szanse i zagrożenia. War-
szawa: PSOUU.
Pudzianowska D. (red.) (2014). Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną lub psychiczną
w świetle międzynarodowych instrumentów ochrony praw człowieka. Warszawa: Wydawnictwo
Wolters Kluwer.
Raczkowscy J. i B. (1990), Praca w wychowaniu dzieci i młodzieży, Warszawa: WSiP.
Rożnowski B. (2009). Przechodzenie młodzieży z systemu edukacji na rynek pracy: Analiza kluczo-
wych pojęć dotyczących rynku pracy u młodzieży. Lublin: Wydawnictwo KUL.
Rzedzicka K.D., Kobylańska A. (2003). Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny – na pogra-
niczach pedagogiki specjalnej, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sadowska S. (2003). Portret człowieka dorosłego. O dorosłości z perspektywy pedagoga specjalnego
w kontekście wyzwań edukacyjnych. W: K.D. Rzedziecka, A. Kobylańska (red.). Dorosłość,
niepełnosprawność, czas współczesny, na pograniczach pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna
Wydawnicza Impuls.
Sadowska S. (2006). Jakość życia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim.
Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Sadowska S. (2006). Ścieżka edukacyjna ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lek-
kim – aspekty trajektorii społecznej. „Szkoła Specjalna”, 5, 237, s. 344–352.156 Bibliografia
Schalock R.L. (1994). The concept of quality of life and its current applications in the field of mental
retardation/developmental disabilities. W: D. Goode (ed.). Quality of life for person with disabi-
lities. Cambridge: Brookline.
Schalock R.L. i in. (2010). Intellectual disability: Definition, classification and systems of Supports,
Washington: American Association on Intellectual and Developmental Disabilities.
Schwarz K., Mactavish J., Lutfiyya Z.M. (2006). Making community connections: Educator perspec-
tives on transition planning for students with intellectual disabilities. “Exceptionality Education
Canada”, 16, (2–3), s. 73–100.
Serafin T. (2012). Kształcenie specjalne w systemie oświaty. Vademcum dla organu prowadzącego,
nauczycieli i rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.
Sikora J. (2016). Dostosowanie środowiska pracy do potrzeb osób z niepełnosprawnością intelektualną.
W: P. Jurkiewicz, J. Wiśniewska (red.). Wokół pracy zawodowej osób niepełnosprawnych. War-
szawa: Wydawnictwo APS.
Smith D. (2008). Pedagogika specjalna. Warszawa: Wyd. APS.
Sołtysińska G. (2010). ABC doradcy zawodowego. Poradnictwo zawodowe dla osób niepełnospraw-
nych. Materiały dla szkolnego doradcy zawodowego. Warszawa: KOWEZiU.
Stoner J.A.F., Wankel Ch. (1992). Kierowanie. Warszawa: PWE.
Szacka B. (2003). Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Wyd. Oficyna „W” Naukowa.
Szafraniec K. (red.) (2011). Młodzi 2011. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów.
Szafrański M. (2016). Rehabilitacja zawodowa w warsztatach terapii zajęciowej i zakładach akty-
wizacji zawodowej – realizacja czy jej brak?. „Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne”, 12
(2), s. 120–137.
Szewczuk W. (red.) (1998). Encyklopedia psychologii. Warszawa: Fundacja Innowacja.
Szlosek F. (2014). SPRAWOZDANIE ETAPOWE (I etap – 2014 r.) z realizacji projektu nr
I.P.20 pt. Dostępność środowiska pracy do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami edukacyj-
nymi ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością intelektualną wykonywanego
w ramach wieloletniego programu Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy, przedsię-
wzięcie Kształtowanie kultury bezpieczeństwa, którego koordynatorem jest Centralny
Instytut Ochrony Pracy – PIB w Warszawie (niepublikowane materiały).
Szlosek F. (2015). SPRAWOZDANIE ETAPOWE (II etap – 2015 r.) z realizacji projektu nr
I.P.20 pt. Dostępność środowiska pracy do potrzeb osób ze specjalnymi potrzebami edukacyj-
nymi ze szczególnym uwzględnieniem osób z niepełnosprawnością intelektualną wykonywanego
w ramach wieloletniego programu Poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy, przedsię-
wzięcie Kształtowanie kultury bezpieczeństwa, którego koordynatorem jest Centralny
Instytut Ochrony Pracy – PIB w Warszawie (niepublikowane materiały).
Światowa Organizacja Zdrowia (2009). Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania Niepeł-
nosprawności i Zdrowia (ICF). Warszawa: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony
Zdrowia.
Trochimiak B. (2016). Edukacja zawodowa i przysposabiająca do pracy polskiej młodzieży z nie-
pełnosprawnością intelektualną. W: M. Wolan-Nowakowska (red.). Poradnictwo zawodowe
w szkole: ku możliwościom przeciw ograniczeniom. Warszawa: Wydawnictwo APS.157 Bibliografia
Trochimiak B. (2017). Możliwości komunikacyjne pracowników z niepełnosprawnością intelektualną
a funkcjonowanie zawodowe. W: B. Trochimiak, M. Wolan-Nowakowska (red.). Zatrudnienie
wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Twardowski A. (1996). Oddziaływania rodziców blokujące rozwój autonomii u dzieci upośledzonych
umysłowo. W: W. Dykcik (red.). Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych. Od
diagnoz do prognoz i do działań. Poznań: Wydawnictwo Eruditus.
Tylewska-Nowak B. (2011). Wypełnianie zadań rozwojowych przez osoby dorosłe z umiarkowaną
i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska (red.). Dorośli z niepełnospraw-
nością intelektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje
rozwiązań. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Tylewska-Nowak B. (2011). Wypełnianie zadań rozwojowych przez osoby dorosłe z umiarko-
waną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska (red.). Dorośli z niepełno-
sprawnością intelektualną w labiryntach codzienności Analiza badań – krytyka podejść – propozy-
cje rozwiązań. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Tylewska-Nowak B. (2012a). Młodzież z lekką niepełnosprawnością intelektualną w szkole ponad-
gimnazjalnej. W: M. Buchnat, B. Tylewska-Nowak (red.). Dzieci i młodzież z niepełnosprawno-
ścią intelektualną w systemie edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Tylewska-Nowak B. (2012b). Młodzież z umiarkowaną i znaczną niepełnosprawnością intelektualną
w szkolnictwie ponadgimnazjalnym. W: M. Buchnat, B. Tylewska-Nowak (red.). Dzieci i mło-
dzież z niepełnosprawnością intelektualną w systemie edukacji. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
Urbanek M. (2013). Kształcenie zawodowe dla potrzeb praktyki – założenia a rzeczywistość. „Zarzą-
dzanie i Finanse”, 1(2), s. 437–451.
Urbański R. (1986). Refleksje nad etycznym paradygmatem andragogiki. „Oświata Dorosłych”, nr
9, s. 513–519.
Ustasz J. (2004). Własne problemy życiowe w percepcji młodzieży z niepełnosprawnością intelektu-
alną. W: Z. Janiszewska-Niścioruk (red.). Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną. Kra-
ków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Wapiennik E. (2005). Prawa osób z niepełnosprawnością intelektualną. Dostęp do edukacji i zatrud-
nienia. Raport. Polska. Warszawa: PSOUU.
Wapiennik E. (2006). Zatrudnianie osób z niepełnosprawnością intelektualną w Polsce w świetle roz-
ważań unijnych. „Szkoła Specjalna”, 1, 233, s. 23–34.
WHO (2009). Międzynarodowa Klasyfikacja Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia
(ICF). Warszawa: Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia.
Wiater E., Przewoźnik M. (2017). Zatrudnienie wspomagane stan obecny – perspektywy. W: B. Tro-
chimiak, M. Wolan-Nowakowska (red.). Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność
osób z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Wiatrowski Z. (1983). Poradnictwo zawodowe w strukturze treściowej poradnictwa życia. „Zeszyty
Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Bydgoszczy”, 3, s. 65–79.
Wiatrowski Z. (2005). Podstawy pedagogiki pracy. Bydgoszcz: Wyd. AB.
Wiliński M. (2010). Modele niepełnosprawności: indywidualny – funkcjonalny – społeczny. W: Dia-
gnoza potrzeb i modele pomocy dla osób z ograniczeniami sprawności. Warszawa: Wydawnictwo
Naukowe SCHOLAR. 158 Bibliografia
Wiśniewska E. (2015a). Praca w hierarchii wartości studentów (na przykładzie Państwowej Wyższej
Szkoły Zawodowej w Płocku). „Społeczeństwo. Edukacja. Język”, (3), s. 219–233.
Wiśniewska E. (2015b). Zarządzanie różnorodnością w kształtowaniu wizerunku pracodawcy.
„Zarządzanie. Teoria i Praktyka” nr 3 (13), s. 25–29.
Witkowski T. (1997). By podnieść poziom społecznego funkcjonowania osób z upośledzeniem umysło-
wym. Lublin: FŚCEDS.
Wojtasiak E. (2017). Zadania warsztatów terapii zajęciowej a zatrudnienie wspomagane. W: B. Tro-
chimiak M. Wolan-Nowakowska (red.). Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność
osób z niepełnosprawnością. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Wojtasiak E. (2006). Przyczyny bierności zawodowej uczestników warsztatów terapii zajęciowej.
„Aktywizacja Zawodowa Osób Niepełnosprawnych”, 1–2(5–6), s. 149–159.
Wolan-Nowakowska M. (2005). Możliwości i nowe wyzwania rozwoju zawodowego młodzieży nie-
pełnosprawnej. W: B. Szczupał (red.). Młodzież niepełnosprawna – szanse i zagrożenia w aktual-
nej rzeczywistości społecznej. Kraków: Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.
Wolan-Nowakowska M. (2006b). Doradztwo zawodowe jako proces wspierania rozwoju. W: J. Głod-
kowska, A. Giryński (red.). Rehabilitacja społeczna i zawodowa osób z niepełnosprawnością intelek-
tualną – od bierności do aktywności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe AKAPIT.
Wolan-Nowakowska M., Opioła D. (2012). Możliwości i ograniczenia wykonywania pracy przez
osoby z niepełnosprawnością. W: E. Wojtasik, M. Wolan-Nowakowska (red.). Poradnictwo
zawodowe w rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Warszawa: Wyd. APS.
Wolska D. (2002). Rozwój osobowości dorosłego człowieka z upośledzeniem umysłowym. O czym
powinniśmy pamiętać, towarzysząc osobie dorosłej niepełnosprawnej intelektualnie?. W: E. Prze-
binda, K. Szczerbik, D. Wolska, A. Zawadzki, Dzienne Centrum Aktywności dla Doro-
słych Osób z Upośledzeniem Umysłowym – przewodnik merytoryczno-organizacyjny. Kraków:
ChSON „Ognisko”.
Wolska D. (2015). Umiejętności życiowe jako wyznacznik aktywizacji zawodowej dorosłych z głębszą
niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Wydawnictwo Naukowe UP.
Wolska D., Dykcik W. (2010). Tendencje rozwoju pedagogiki specjalnej. Osiągnięcia naukowe i prak-
tyka. Poznań: Poznańskie Towarzystwo Pedagogiczne.
Wolska D. (2011). Wpływ prawidłowego przystosowania społecznego na jakość życia osób dorosłych
z niepełnosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska (red.). Dorośli z niepełnosprawnością inte-
lektualną w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań.
Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Wołosiuk B. (2012). Kształcenie zawodowe osób z niepełnosprawnością. W: B. Wołosiuk, M. Nowak,
(red.). Kształcenie zawodowe i ustawiczne a potrzeba rynku. Biała Podlaska: Wydawnictwo
PSWJPII.
Wołowicz-Ruszkowska A. (2012). Wsparcie osób z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarko-
wanym i znacznym (w tym z zespołem Downa i/lub niepełnosprawnościami sprzężonymi) oraz
głębokim stopniem upośledzenia umysłowego – podręcznik dobrych praktyk. Warszawa: Wydaw-
nictwo PFRON.
Woynarowska B. (2002). Kształtowanie umiejętności życiowych u dzieci i młodzieży – wyzwanie dla
szkoły. „Chowanna”, RXLV (LIII), T. 1(18), s. 57–69.159 Bibliografia
Wysocka E. (2006). Wybrane problemy diagnozy niedostosowania społecznego – obszary, modele,
zasady i sposoby rozpoznawania zjawiska. W: A. Nowak. (red.). Resocjalizacja młodzieży niedo-
stosowanej społecznie wybrane konteksty. „Chowanna”, t. 2 (27). Katowice: Wydawnictwo UŚ.
Zabłocki K. (1995). Psychologiczne i społeczne wyznaczniki rehabilitacji zawodowej inwalidów. War-
szawa: Wydawnictwo „Żak”.
Zakrzewska M. (2017). Niemożliwe – staje się możliwe. W: B. Trochimiak, M. Wolan-Nowakow-
ska (red.). Zatrudnienie wspomagane szansą na samodzielność osób z niepełnosprawnością. War-
szawa: Wydawnictwo APS.
Zakrzewska-Manterys E. (2007). Wykształcenie a sytuacja zawodowa osób niepełnosprawnych. W:
E. Giermanowska (red.). Młodzi niepełnosprawni o sobie. Rodzina, edukacja, praca. Warszawa:
Fundacja Instytut Spraw Publicznych.
Zakrzewska-Manterys E. (2012), Szkoły przysposabiające do pracy – zło konieczne czy nowoczesna
forma edukacji dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym i znacznym?.
TRENDY, internetowe czasopismo edukacyjne ORE, (3), s. 29–33.
Zbyrad T. (2009). Niepełnosprawność intelektualna – problemy opieki i wyzwania społeczne. W:
Z. Gajdzica (red.). Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną w przestrzeni społecznej. Kra-
ków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Zima-Parjaszewska M. (2013). Artykuł 12 Konwencji o prawach osób z niepełnosprawno-
ściami a ubezwłasnowolnienie w Polsce. „Studia Prawnicze” z. 2, s. 79–102.
Ziółkowski P. (2016). Pedagogizacja rodziców – potrzeby i uwarunkowania. Bydgoszcz: Wyd. WSG.
Żelechowska M., Żyta A. (1999). Formy pomocy osobom upośledzonym umysłowo. Rzeczywistość
a oczekiwania. W: J. Pilecki, S. Olszewski (red.). Wspomaganie rozwoju osób niepełnosprawnych.
Kraków: Oficyna Wydawnicza TEXT.
Żółkowska T. (1999). Rola warsztatu terapii zajęciowej w adaptacji społeczno-zawodowej dorosłych
osób z niepełnosprawnością intelektualną. W: J. Pilecki, S. Olszewski (red.). Wspomaganie roz-
woju osób niepełnosprawnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza TEXT.
Żółkowska T. (2003). Wartościowanie pojęcia „dorosłość” przez osoby niepełnosprawne intelektualnie.
W: K. Rzedziecka, A. Kobylańska (red.). Dorosłość, niepełnosprawność, czas współczesny, na
pograniczach pedagogiki specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Żółkowska T. (2011). Wspomaganie rozwoju dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną –
refleksje pedagoga. W: B. Cytowska (red.). Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną w labiryn-
tach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań. Toruń: Wydawnic-
two Adam Marszałek.
Żyta A. (2010). Problemy rodzin wychowujących dziecko z niepełnosprawnością intelektualną. W:
A. Żyta (red.). Rodzina osób z niepełnosprawnością intelektualną wobec wyzwań współczesności.
Toruń: Wydawnictwo Edukacyjne Akapit.
Żyta A. (2011). Rodzice i rodzeństwo pełnosprawne a planowanie przyszłości dorosłych osób z niepeł-
nosprawnością intelektualną. W: B. Cytowska (red.). Dorośli z niepełnosprawnością intelektualną
w labiryntach codzienności. Analiza badań – krytyka podejść – propozycje rozwiązań. Toruń:
Wydawnictwo Adam Marszałek.160 Bibliografia
Akty prawne:
Ustawa – Kodeks pracy z dnia 26 czerwca 1974 r. (Dz.U. z 1974 r. Nr 24, poz. 141 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz.U.
z 2019 r. poz. 1482, 1622, 1818).
Kodeks Rodzinny i Opiekuńy (Dz.U. 1964 nr 9 poz. 59 z późn. zm.).
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r., Nr 78,
poz. 483 z późn. zm.).
Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych (Dz.U. z dnia 25 października 2012 r.,
poz. 1169).
Rozporządzenie Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2004 r.
w sprawie warsztatów terapii zajęciowej (Dz.U. Nr 63, poz. 587).
Ustawa o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych
z dnia 27 sierpnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. Nr 123 poz. 776 z późn. zm.).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie zasad działa-
nia publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradni specjalistycz-
nych (Dz.U. z 2013 r. poz. 199).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad
udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszko-
lach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2013 r. poz. 532).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej
organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz. 649).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych
planów nauczania dla publicznych szkół (Dz.U. z 2017 r. poz. 703).
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 2019 r. w sprawie ogólnych
celów i zadań kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego oraz klasyfikacji zawodów
szkolnictwa branżowego (Dz.U. z 2019 r. poz. 316).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa
zawodowego (Dz.U. z 2018 r. poz. 1675).
Ustawa – Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz.U. z 2017 r. poz. 59).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy
programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogól-
nego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną
w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły
I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz
kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz.U. z 2017 r. poz. 356).
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 17 lipca 2012 r. w sprawie zakła-
dów aktywności zawodowej (Dz.U. z 2012 r. poz. 580).
Źródła internetowe:161 Bibliografia
Antecka, L., Bałtowska-Jucha M., Głaz-Skirzyńska M., Klaro-Celej L., Wyszomierska G.,
Zakrzewska M.. Model wdrożenia praktyk wspomaganych w szkołach przysposabiających do
pracy Podręcznik instruktażowy dla nauczycieli
www.kuratorium.waw.pl/.../Praktyki-Wspomaganeprzewodnik-dla-uczniow2018.pdf
[dostęp: 10.01.2020].
Bałtowska-Jucha M., Wolan-Nowakowska M., Zakrzewska M. (2017). Urząd pracy dostępny
dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Praktyczne wskazówki http://www.innowacje.
psoni.org.pl/index.php/innowacje-spoleczne/prawa-konsumenckie-i-urzedy-pracy/urz-
ad-pracy-dostepny-dla-osob-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna/ [dostęp: 10.01.2020].
Bałtowska-Jucha M., Głaz-Skirzyńska M., Bocheński L. (2017). Osoba z niepełnosprawnością
intelektualną w urzędzie pracy. Przewodnik http://www.innowacje.psoni.org.pl/index.php/
innowacje-spoleczne/prawa-konsumenckie-i-urzedy-pracy/urzad-pracy-dostepny-dla-
osob-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna/ [dostęp: 10.01.2020].
Badanie sytuacji warsztatów terapii zajęciowej (2014) https://www.pfron.org.pl/fileadmin/
files/r/5062_Raport_koncowy_WTZ.pdf) [dostęp: 16.03.2020].
Brzezińska A.I., Kaczan R., Piotrowski K., Sijko K., Rygielski P., Wiszejko-Wierzbicka D. (2008).
Uwarunkowania aktywności zawodowej osób z ograniczeniami sprawności: czynniki społeczno-
-demograficzne http://bw.swps.edu.pl/info/article/IMPORT-ARTICLE-00000934/#.
XnIb1nJKjIU [dostęp: 10.01.2020].
Dane dotyczące zakładów aktywizacji zawodowej http://www.niepelnosprawni.gov.pl/
p,85,dane-dotyczace-zakladow-aktywnosci-zawodowej [dostęp: 28.10.2019].
Dane z systemu obsługi dofinansowań i refundacji PFRON www.niepełnosprawni.gov.pl
[dostęp: 20.10.2019].
European Union Labour Force Survey – Access to Labour market for disabled people 2011,
Eurostat, https://ec.europa.eu/eurostat/web/lfs/data/database [dostęp: 12.11.2019].
Europejska strategia w sprawie niepełnosprawności na lata 2010–2020, https://eur-lex.europa.
eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:52010DC0636 [dostęp: 20.12.2019].
GUS Badania Aktywności Ekonomicznej Ludności BAEL. Kwartalna informacja o aktywno-
ści ekonomicznej ludności w IV kwartale 2014 r. https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/
rynek-pracy/pracujacy-bezrobotni-bierni-zawodowo-wg-bael/kwartalna-informacja-o-
rynku-pracy-w-iv-kwartale-2014-r- [dostęp: 10.12.2019].
IBE (2015). RAPORT KOŃCOWY. Włączający system edukacji i rynku pracy-rekomendacje dla
polityki publicznej http://produkty.ibe.edu.pl/docs/raporty/ibe-raport-wlaczajcy-system-
edukacji-i-rynku-pracy-rekomendacje-dla-polityki-publicznej.pdf [dostęp: 10.01.2020].
Jan Paweł II (1981); Encyklika Laborem exercens. O pracy ludzkiej (z okazji 90. rocznicy encykliki
Rerum novarum), https://opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/encykliki/
laborem.html [dostęp: 10.01.2020].
Kamp M., Lynch Ch., Haccou R. Handbook supported employment. WASE http://www.
wase.net/handbookSE.pdf [dostęp: 19.11.2019].162 Bibliografia
Klaro-Celej L. (2018). Praktyki wspomagane przewodnik dla ucznia. https://kuratorium.kielce.
pl/wp-content/uploads/2018/05/praktyki-wspomagane-przewodnik-dla-uczniow-2018.
pdf [dostęp: 10.01.2020].
Projekt Ustawy o zatrudnieniu wspomaganym [https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/1232184
3/12595391/12595392/dokument397194.pdf] [dostęp: 15.03.2020].
ManpowerGroup (2018). Jak rozwiązać problem niedoboru talentów? dostępny: http://www.
manpowergroup.pl/wp-content/uploads/2018/08/NiedoborTalentow_2018_Polska.pdf
[data dostępu: 10.07.2019].
Niedermair C., Tschann E. (1999a) „Ich möchte arbeiten” – Der Unterstützungskreis http://
bidok.uibk.ac.at/library/beh4-99-arbeiten.html [dostęp: 10.01.2020].
Niedermair C., Tschann E. (1999b) „Ich möchte arbeiten” – Portraits von sechs Jugendlichen
http://bidok.uibk.ac.at/library/beh4-99-portraits.html [dostęp: 10.01.2020].
Raport końcowy Badania Zakładów Aktywności Zawodowej (2017) https://www.pfron.org.pl/
aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/badanie-zakladow-aktywnosci-zawodowej/
[dostęp: 10.01.2020].
Raport z wyników. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011, GUS 2012 https://stat.
gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/lud_raport_z_wynikow_NSP2011.pdf [dostęp: 10.01.2020].
Ryżek E. (2006). Rehabilitacja zawodowa i jej znaczenie w integracji osób niepełnosprawnych na
otwartym rynku pracy.
Standardy. Europejska Unia Zatrudnienia Wspomaganego PFON https://www.pfron.org.pl/file -
admin/files/b/6092_broszura_informacyjna_i_standardy.pdf [dostęp: 10.01.2020].
Niepubliczna agencja doradztwa zawodowego... 2012, http://pfzw.pl/wp-content/uplo-
ads/2015/11/ic4agencja.pdf [dostęp: 10.12.2019].
Raport końcowy Badania Zakładów Aktywności Zawodowej (2017) https://www.pfron.org.
pl/aktualnosci/szczegoly-aktualnosci/news/badanie-zakladow-aktywnosci-zawodowej/
[dostęp: 07.03.2020].
Raport z wyników. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011, GUS 2012 https://stat.
gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/lud_raport_z_wynikow_NSP2011.pdf [dostęp: 20.12.2019].
Statut PSONI art. 4 www.psoni.org.pl [dostęp: 08.11.2019].
Ocena efektywności zastosowania modelu zatrudnienia wspomaganego w Centrum DZWONI http://
www.centrumdzwoni.pl/rezultaty/ [dostęp: 05.03. 2020].
Ubóstwo i niepełnosprawność intelektualna w Europie (2010) https://psoni.org.pl/wp-content/
uploads/2015/09/Ub%C3%B3stwo-i-Niepe%C5%82nosprawno%C5%9B%C4%87-
Intelektualna-w-Europie.pdf [dostęp: 10.01.2020].
Walczak W. (2011). Zarządzanie różnorodnością jako podstawa budowania potencjału kapitału ludz-
kiego organizacji. E-mentor nr 3 (40)/2011 http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/
numer/40/id/840 [dostęp:10.01.2020].
Wolan-Nowakowska M., Zakrzewska M. (2017). Urząd pracy dostępny dla osób z niepełnospraw-
nością intelektualną. Scenariusz szkolenia. http://www.innowacje.psoni.org.pl/index.php/
innowacje-spoleczne/prawa-konsumenckie-i-urzedy-pracy/urzad-pracy-dostepny-dla-
osob-z-niepelnosprawnoscia-intelektualna/ [dostęp: 10.01.2020].Wsparcie trenera pracy w procesie zatrudnienia wspomaganego osób niepełnosprawnych
2018, http://www.centrumdzwoni.pl/wp-content/uploads/2019/05/Raport_z_realiza-
cji_projektu_2018.pdf [dostęp: 10.01.2020].
Wspieranie osób z niepełnosprawnością w wyborze, znalezieniu i utrzymaniu zatrudnienia
na otwartym rynku pracy metodą zatrudnienia wspomaganego”, odpowiadających kwa-
lifikacjom trenera pracy wspomaganej, do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (https://
rejestr.kwalifikacje.gov.pl). [dostęp: 02.03.2020].
http://www.ostoja.org.pl/pliki/Cytowska_B.pdf [dostęp: 12.11.2019].
www.centrumdzwoni.pl [dostęp: 10.01.2020].
www.pfzw.pl [dostęp: 10.01.2020].