Radzenie sobie młodzieży w sytuacjach trudnych
- Autor: Danuta Borecka-Biernat Paweł Kurtek Agata Woźniak-Krakowian
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8085-744-5
- Data wydania: 2018
- Liczba stron/format: 222/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
49,00 zł
44,10 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 44,10 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka stanowi istotny głos w dyskusji nad uwarunkowaniami, specyfiką, sposobami przezwyciężania i skutkami sytuacji trudnych, które są udziałem młodzieży. Umożliwi ona pogłębienie refleksji nad znaczeniem sytuacji trudnych, ich istotą, poszukiwaniem sposobów konstruktywnego rozwiązywania tych sytuacji przez młodzież.
Recenzja
Dariusz Adamczyk, Seminare. Poszukiwania naukowe, tom 41 nr 1 (2020)
Prof. dr hab. Bogusława Lachowska:
Recenzowana monografia stanowi bardzo rzetelne oraz bardzo ciekawe
opracowanie naukowe, wartościowe ze względów teoretycznych
i praktycznych. Opracowanie to wypełnia ważną lukę w badaniach nad
dobrostanem młodzieży, koncentrując się na kwestii radzenia sobie przez
dorastających w sytuacjach konfliktu społecznego. Cennym aspektem
książki jest uwzględnienie wewnętrznego zróżnicowania populacji
młodzieży, które znajduje swoje odzwierciedlenie w specyfice sytuacji
trudnych oraz w strategiach radzenia sobie z nimi. Zwrócono również
uwagę na niepełnosprawność, jako czynnik różnicujący interesujące
Autorów zjawisko.
Prof. dr hab. Danuta Rode:
Zmaganie się młodzieży z sytuacjami trudnymi, w tym grup młodzieży
pełnosprawnej i niepełnosprawnej, poznanie ich możliwości, strategii
w radzeniu sobie z nimi, uwarunkowań aktywności zaradczej adolescentów,
to niezaprzeczalnie duża wartość tej monografii. Tematyka tekstów odnosi
się do ważnych społecznie oraz interesujących profesjonalnie zagadnień
podejmowanych na gruncie dyscyplin naukowych usytuowanych na pograniczu
psychologii, pedagogiki i socjologii. Uważna ich lektura pozwoli znaleźć
szereg interesujących propozycji i przykładów konkretnych rozwiązań,
które mogą być zastosowane w pracy psychologów i innych specjalistów,
stanowiąc podstawę działań profilaktycznych, wspierających
i korekcyjnych.
Autor książki
Danuta Borecka-Biernat Paweł Kurtek Agata Woźniak-KrakowianSpis treści:
Wstęp
Część pierwsza. Strategie destruktywnego i konstruktywnego radzenia sobie młodzieży dorastającej w sytuacji konfliktu społecznego w relacji do rodzinnych uwarunkowań
Rozdział 1. Problematyka strategii destruktywnego i konstruktywnego radzenia sobie w sytuacji konfliktu społecznego z uwzględnieniem rodzinnych uwarunkowań – w literaturze przedmiotu
1. Sytuacja konfliktu społecznego jako sytuacja trudna
2. Strategie destruktywnego i konstruktywnego radzenia sobie w kontekście sytuacji konfliktu społecznego
3. Rola postaw rodzicielskich w generowaniu strategii destruktywnego i
konstruktywnego radzenia sobie w sytuacji konfliktu społecznego
4. Modelujący wpływ rodziców w kształtowaniu strategii destruktywnego i
konstruktywnego radzenia sobie w sytuacji konfliktu społecznego
Rozdział 2. Założenia metodologiczne i prezentacja metody badań
1. Problem badawczy
2. Metoda i narzędzia badawcze
3. Badana grupa i procedura badania
Rozdział 3. Rodzinne uwarunkowania strategii radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu społecznego w świetle wyników badań
1. Percepcja postaw rodzicielskich a strategie destruktywnego i
konstruktywnego radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu
społecznego
2. Strategie radzenia sobie rodziców w sytuacji konfliktu społecznego w
percepcji młodzieży a przejawiane przez nią strategie destruktywnego i
konstruktywnego radzenia sobie w sytuacji konfliktu społecznego
3. Zmienne rodzinne jako determinanty strategii destruktywnego i
konstruktywnego radzenia sobie młodzieży w sytuacji konfliktu
społecznego
4. Podsumowanie wyników badań
Część druga. Radzenie sobie młodzieży z niepełnosprawnością w sytuacjach trudnych
Rozdział 1. Dorastanie jako okres zmagań z sytuacjami trudnymi
1. Obszary zadań rozwojowych i sytuacji trudnych młodzieży
2. Aktywność zaradcza młodzieży wobec sytuacji trudnych
3. Uwarunkowania i efektywność radzenia sobie
Rozdział 2. Typowe i specyficzne sytuacje trudne oraz aktywność zaradcza młodzieży z niepełnosprawnością
1. Niepełnosprawność jako czynnik psychologicznego stresu zadaniowego i społecznego
2. Społeczne i osobiste oblicza sytuacji trudnych młodzieży niepełnosprawnej
3. Dynamika radzenia sobie młodzieży z niepełnosprawnością w kontekście uniwersalnego procesu przystosowania
4. Specyficzne sytuacje trudne i radzenie sobie różnych grup młodzieży niepełnosprawnej
4.1. Młodzież z zaburzeniami widzenia
4.2. Młodzież z zaburzeniami słyszenia
4.3. Młodzież z niepełnosprawnością intelektualną
4.4. Młodzież z dysfunkcją narządu ruchu
4.5. Młodzież przewlekle chora
Rozdział 3. Pomoc młodzieży niepełnosprawnej w przezwyciężaniu sytuacji trudnych w kontekście różnych podejść teoretycznych
Rozdział 4. Metody badania doświadczeń stresowych i aktywności zaradczej młodzieży niepełnosprawnej
Część trzecia. Autodestruktywne zachowania młodzieży w sytuacjach trudnych
Rozdział 1. Adolescencja czasem niepokoju i buntu
1. Specyfika okresu dorastania w psychologicznej perspektywie
2. Stresory sytuacji trudnych i ich konsekwencje dla adolescentów
3. Etiologia agresji i autoagresji nastolatków
3.1. Agresja
3.2. Autoagresja
Rozdział 2. Wybrane przejawy zachowań autodestruktywnych
1. Samozniszczenie – samobójstwo, samookaleczenia
2. Uzależnienia substancyjne
3. Uzależnienia behawioralne – kult ciała
3.1. Piercing i tatuowanie
3.2. Zaburzenia łaknienia
3.3. Dysmorfofobia
4. Zaburzenia pozorowane
Rozdział 3. Wspomaganie dorastającej młodzieży
Zakończenie
Bibliografia
Biogramy autorów