• Wiedza dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną o emocjach

Wiedza dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną o emocjach

  • Autor: Marzena Buchnat Aleksandra Jasielska
  • Wydawca: Difin
  • ISBN: 978-83-8270-107-4
  • Data wydania: 2022
  • Liczba stron/format: 144/B5
  • Oprawa: miękka

Cena detaliczna

  • 49.00 zł

    44.10 zł

  • Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 44.10 zł
  • 10% taniej

  • Darmowa dostawa od 200 zł
  • Wysyłka w ciągu 24h

Dostępność: Duża ilość w magazynie
W publikacji została opisana wiedza na temat emocji podstawowych posiadanych przez dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (NI). Zaprezentowano w niej badania: porównawcze dotyczące wiedzy o zdziwieniu dzieci z lekką NI i dzieci w normie intelektualnej, badania jakościowe językowego obrazu wiedzy o emocjach podstawowych dzieci z lekką NI, a także badania wiedzy o emocjach młodzieży z umiarkowaną NI. Podstawowym założeniem było ujawnienie, jak kształtuje się wiedza o emocjach podstawowych w obrębie poszczególnych kodów: obrazowego, werbalnego i abstrakcyjnego ze względu na poziom funkcjonowania intelektualnego. Do pomiaru dziecięcej wiedzy o emocjach podstawowych stworzono autorskie narzędzie WE06. Uzyskane wyniki dostarczały informacji na temat wiedzy o emocjach podstawowych dzieci z NI, charakteryzując tę wiedzę i wskazując prawidłowości w jej kształtowaniu w obrębie poszczególnych kodów w zależności od poziomu funkcjonowania intelektualnego. Wiedza ta natomiast stanowi przesłankę do podjęcia efektywnych działań terapeutycznych. Przedstawione opracowanie zostało napisane czytelnym językiem.

Spis treści:

Wykaz skrótów i oznaczeń
Wprowadzenie

Rozdział 1. Wiedza o emocjach

1.1. Modele wiedzy o emocjach
1.2. Emocje podstawowe
1.3. Możliwości rozwojowe dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie budowania wiedzy o emocjach
1.4. Poznanie dziecięcej wiedzy o emocjach
1.4.1. Opis narzędzia
1.4.2. Przebieg badania
1.4.3. Obszary zastosowania

Rozdział 2. Badania nad wiedzą o emocjach u dzieci o różnym poziomie rozwoju intelektualnego

2.1. Wiedza o zdziwieniu – badania porównawcze dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną i dzieci w normie intelektualnej
2.1.1.Wprowadzenie
2.1.2. Badanie
2.1.3. Dyskusja
2.2. Wiedza o emocjach u młodzieży z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną
2.2.1. Wprowadzenie
2.2.2. Badanie
2.2.3. Dyskusja

Rozdział 3. Leksykon emocji dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną

3.1. Słownictwo używane do identyfikacji emocji w kodzie obrazowym
3.2. Słownictwo używane do opisywania emocji w kodzie werbalnym
3.3. Słownictwo używane do rozumienia emocji w kodzie abstrakcyjnym
3.4. Językowy obraz emocji – wnioski

Podsumowanie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Streszczenie
Biogramy

Prof. Dr hab. Zenon Gajdzica:

Monografia dotyczy wiedzy o emocjach dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, zwłaszcza z niepełnosprawnością intelektualną – to pierwszy poznawczy walor publikacji. Drugi – dostrzegam w integrowaniu wiedzy psychologicznej i pedagogicznej w obszarze podjętej problematyki. Istotną wartością książki są prezentowane wyniki badań zawierające dane zebrane przy pomocy autorskiego narzędzia badania wiedzy o emocjach. Wskazane walory już na wstępie przesądzają o wartości poznawczej monografii. Prócz tego w opracowaniu dostrzegam również wątki ważne dla praktyki, stanowiące podstawę do pozytywnej oceny w aspekcie aplikacyjnym.

Prof. dr hab. Barbara Gawda:

Publikacja zawiera omówienie bardzo oryginalnych i wartościowych badań na temat wiedzy o emocjach podstawowych u osób z niepełnosprawnością intelektualną. (…) Szczegółowo analizom poddane zostały wyniki dotyczące wiedzy o zdziwieniu w grupie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz analiza wiedzy odnośnie do wszystkich emocji podstawowych u osób z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną. Bardzo wartościowym materiałem jest prezentacja jakościowego efektu badań, tzn. leksykonu emocjonalnego oraz podjęte analizy tego materiału. (…) Publikacja stanowi ważne źródło informacji wzbogacając wiedzę czytelnika na temat tego, jak rozpoznają, definiują i opisują emocje podstawowe osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym, jaką wiedzę na temat tych emocji posiadają, czy potrafią nazywać je oraz stany z nimi powiązane. (…) Badania mają bezsprzecznie nowatorski charakter. Pokazują precyzyjnie, jakiego rodzaju deficyty w zakresie wiedzy o emocjach podstawowych i w zakresie jakich procesów (semantyzacja, desemantyzacja itd.) są obecne u osób z niepełnosprawnością intelektualną.

Marzena Buchnat
profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor habilitowany nauk społecznych, pedagog, pedagog specjalny, socjolog. Kierownik Laboratorium Pedagogiki Specjalnej na WSE UAM. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę wspierania rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną, oraz podnoszenia jakości jego edukacji. Autorka książek i artykułów z zakresu pedagogiki specjalnej, m.in.: Formy organizacyjne kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne (Poznań 2015), Percepcja klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia a agresja i przemoc szkolna (Poznań 2019).
Afiliacja: Laboratorium Pedagogiki Specjalnej, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
ORCID ID: 0000-0002-7579-6715
e-mail: mbuchnat@amu.edu.pl

Książki tego autora

Aleksandra Jasielska
profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor habilitowany nauk społecznych w dziedzinie psychologii, psycholog, certyfikowany terapeuta CBT. Jej zainteresowania naukowe dotyczą związku procesów emocjonalnych z procesami poznawczymi w m.in. takich obszarach jak potoczna reprezentacja emocji czy przetwarzanie emocjonalne oraz psychologicznych aspektów kindermarketingu. Autorka książek i artykułów z zakresu psychologii m.in.: Dorośli reklamują, dzieci kupują. Kindermarketing i psychologia (wspólnie z R. Maksymiuk, Warszawa 2010), Charakterystyka i konsekwencje potocznego rozumienia emocji (Poznań, 2013).
Afiliacja: Zakład Psychologii Poznawczej, Wydział Psychologii i Kognitywistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
ORCID ID: 0000-0002-5017-408X
e-mail: aleksandra.jasielska@amu.edu.pl

Książki tego autora

Napisz opinię

Uwaga: HTML nie jest przetłumaczalny!
    Zły           Dobry

Ogrodoterapia. Scenariusze zajęć i ...

40.50 zł 45.00 zł Cena netto: 38.57 zł

Emocje komunikacja akceptacja. Prog...

67.50 zł 75.00 zł Cena netto: 64.29 zł

Rodzina wobec seksualności dziecka ...

44.10 zł 49.00 zł Cena netto: 42.00 zł

Metody terapeutyczne stosowane w pr...

56.70 zł 63.00 zł Cena netto: 54.00 zł

Najczęściej kupowane