Wiedza dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną o emocjach
- Autor: Marzena Buchnat Aleksandra Jasielska
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-107-4
- Data wydania: 2022
- Liczba stron/format: 144/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
49.00 zł
44.10 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 44.10 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Spis treści:
Wykaz skrótów i oznaczeń
Wprowadzenie
Rozdział 1. Wiedza o emocjach
1.1. Modele wiedzy o emocjach
1.2. Emocje podstawowe
1.3. Możliwości rozwojowe dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w zakresie budowania wiedzy o emocjach
1.4. Poznanie dziecięcej wiedzy o emocjach
1.4.1. Opis narzędzia
1.4.2. Przebieg badania
1.4.3. Obszary zastosowania
Rozdział 2. Badania nad wiedzą o emocjach u dzieci o różnym poziomie rozwoju intelektualnego
2.1. Wiedza o zdziwieniu – badania porównawcze dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną i dzieci w normie intelektualnej
2.1.1.Wprowadzenie
2.1.2. Badanie
2.1.3. Dyskusja
2.2. Wiedza o emocjach u młodzieży z umiarkowaną niepełnosprawnością intelektualną
2.2.1. Wprowadzenie
2.2.2. Badanie
2.2.3. Dyskusja
Rozdział 3. Leksykon emocji dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną
3.1. Słownictwo używane do identyfikacji emocji w kodzie obrazowym
3.2. Słownictwo używane do opisywania emocji w kodzie werbalnym
3.3. Słownictwo używane do rozumienia emocji w kodzie abstrakcyjnym
3.4. Językowy obraz emocji – wnioski
Podsumowanie
Bibliografia
Spis rysunków
Spis tabel
Streszczenie
Biogramy
Monografia dotyczy wiedzy o emocjach dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, zwłaszcza z niepełnosprawnością intelektualną – to pierwszy poznawczy walor publikacji. Drugi – dostrzegam w integrowaniu wiedzy psychologicznej i pedagogicznej w obszarze podjętej problematyki. Istotną wartością książki są prezentowane wyniki badań zawierające dane zebrane przy pomocy autorskiego narzędzia badania wiedzy o emocjach. Wskazane walory już na wstępie przesądzają o wartości poznawczej monografii. Prócz tego w opracowaniu dostrzegam również wątki ważne dla praktyki, stanowiące podstawę do pozytywnej oceny w aspekcie aplikacyjnym.
Prof. dr hab. Barbara Gawda:
Publikacja zawiera omówienie bardzo oryginalnych i wartościowych badań na temat wiedzy o emocjach podstawowych u osób z niepełnosprawnością intelektualną. (…) Szczegółowo analizom poddane zostały wyniki dotyczące wiedzy o zdziwieniu w grupie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim oraz analiza wiedzy odnośnie do wszystkich emocji podstawowych u osób z niepełnosprawnością intelektualną umiarkowaną. Bardzo wartościowym materiałem jest prezentacja jakościowego efektu badań, tzn. leksykonu emocjonalnego oraz podjęte analizy tego materiału. (…) Publikacja stanowi ważne źródło informacji wzbogacając wiedzę czytelnika na temat tego, jak rozpoznają, definiują i opisują emocje podstawowe osoby z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim i umiarkowanym, jaką wiedzę na temat tych emocji posiadają, czy potrafią nazywać je oraz stany z nimi powiązane. (…) Badania mają bezsprzecznie nowatorski charakter. Pokazują precyzyjnie, jakiego rodzaju deficyty w zakresie wiedzy o emocjach podstawowych i w zakresie jakich procesów (semantyzacja, desemantyzacja itd.) są obecne u osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Marzena Buchnat
profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor habilitowany nauk społecznych, pedagog, pedagog specjalny, socjolog. Kierownik Laboratorium Pedagogiki Specjalnej na WSE UAM. Jej zainteresowania badawcze obejmują problematykę wspierania rozwoju dziecka ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w szczególności z niepełnosprawnością intelektualną, oraz podnoszenia jakości jego edukacji. Autorka książek i artykułów z zakresu pedagogiki specjalnej, m.in.: Formy organizacyjne kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne (Poznań 2015), Percepcja klimatu szkoły przez uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną w trzech formach kształcenia a agresja i przemoc szkolna (Poznań 2019).
Afiliacja: Laboratorium Pedagogiki Specjalnej, Wydział Studiów Edukacyjnych, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
ORCID ID: 0000-0002-7579-6715
e-mail: mbuchnat@amu.edu.pl
Aleksandra Jasielska
profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, doktor habilitowany nauk społecznych w dziedzinie psychologii, psycholog, certyfikowany terapeuta CBT. Jej zainteresowania naukowe dotyczą związku procesów
emocjonalnych z procesami poznawczymi w m.in. takich obszarach jak potoczna reprezentacja emocji czy przetwarzanie emocjonalne oraz psychologicznych aspektów kindermarketingu. Autorka książek i artykułów z zakresu psychologii m.in.: Dorośli reklamują, dzieci kupują. Kindermarketing i psychologia (wspólnie z R. Maksymiuk,
Warszawa 2010), Charakterystyka i konsekwencje potocznego rozumienia emocji (Poznań, 2013).
Afiliacja: Zakład Psychologii Poznawczej, Wydział Psychologii i Kognitywistyki, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
ORCID ID: 0000-0002-5017-408X
e-mail: aleksandra.jasielska@amu.edu.pl