Terapia afazji. Ćwiczenia aktualizacji wyrazów
- Autor: Krystian Manicki
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-8270-120-3
- Data wydania: 2022
- Liczba stron/format: 148/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
55.00 zł
49.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 49.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Publikacja będzie służyć wsparciem dla dorosłych osób z afazją na niełatwej drodze do odzyskania utraconej sprawności językowej. Zaburzenia afatyczne mogą pojawić się między innymi po
przebytym udarze mózgu czy urazie głowy, występują więc stosunkowo często. Chorzy z afazją
wymagają intensywnej, nierzadko wielomiesięcznej, rehabilitacji logopedycznej. Autor – logopeda pracujący na co dzień z pacjentami z afazją – zdaje sobie sprawę, jak ważną rolę w tym procesie odgrywa dobór odpowiedniego materiału ćwiczeniowego. Problemy z aktualizacją wyrazów
należą do najpoważniejszych trudności, z którymi mierzą się osoby z afazją, dlatego niezwykle
istotne jest, by powstawały różnorodne pomoce terapeutyczne, wychodzące naprzeciw potrzebom pacjentów i terapeutów.
Książka składa się z części teoretycznej i zestawu ćwiczeń. Zasoby leksykalne do części praktycznej pogrupowane zostały w 14 polach tematycznych: CZŁOWIEK, DOM, ŻYWNOŚĆ, PRZYRODA, PRACA I PŁACA, EDUKACJA I JĘZYK, KULTURA I ROZRYWKA, PODRÓŻE, SPORT I WYPOCZYNEK, ZDROWIE, MOJA OJCZYZNA, MATERIAŁY I URZĄDZENIA, MIEJSCA, ŚWIAT
PRZECIWIEŃSTW. Na uwagę zasługuje również bogaty materiał ilustracyjny.
W serii:
Spis treści:
Wprowadzenie
Część teoretyczna
Aktualizacja wyrazów u osób z afazją
Metodologia ćwiczeń
Słownik wywoływanych wyrazów
Wskazówki metodyczne dla terapeutów
Bibliografia
Część ćwiczeniowa
Rozdział 1. Człowiek
Rozdział 2. Dom
Rozdział 3. Żywność
Rozdział 4. Przyroda
Rozdział 5. Praca i płaca
Rozdział 6. Edukacja i język
Rozdział 7. Kultura i rozrywka
Rozdział 8. Podróże
Rozdział 9. Sport i wypoczynek
Rozdział 10. Zdrowie
Rozdział 11. Moja ojczyzna
Rozdział 12. Materiały i urządzenia
Rozdział 13. Miejsca
Rozdział 14. Świat przeciwieństw
Ilustracje do ćwiczeń
Publikacja ta jest wartościowa przynajmniej z trzech powodów. Po pierwsze ze względu na podjęty przez Autora temat, który dotyczy niezwykle ważnych zagadnień związanych ze zmaganiem się z afatycznymi ograniczeniami, z trudnościami werbalizowania myśli i uczuć, z niemożnością przekładania emocji na język. Po drugie, niezaprzeczalnym walorem publikacji jest fakt, że Autor łączy wiadomości teoretyczne z praktycznym podejściem do zagadnienia. (…) Po trzecie, to język, którym została napisana (…) niezwykle sprawnie i logicznie, jasno, precyzyjnie i ciekawie, co pozwala czytelnikowi zrozumieć fakty i intencje Autora.
Dr hab. Dorota Podgórska-Jachnik:
Ciekawa i wartościowa publikacja o zastosowaniu praktycznym dla celów terapii logopedycznej (ale także z możliwością wykorzystania przez terapeutów zajęciowych, czy nawet członków rodzin, wspierających pacjentów z afazją), oparta na ugruntowanych i syntetycznie opisanych podstawach teoretycznych. Jest to publikacja o przywracaniu sprawności językowych poprzez ćwiczenia aktualizacji w obszarze utraconych zasobów leksykalnych. Skala problemu afazji wśród dorosłych (im dedykowany jest opracowany materiał), będących skutkiem udarów, urazów czy guzów mózgu, jest duża, a cel przywrócenia chorym sprawności komunikacyjnej ważny.
Krystian Manicki neurologopeda, dietetyk, konsultant C-Eye. Absolwent bydgoskiego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Uniwersytetu Gdańskiego oraz Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika. Pracuje w Klinice Rehabilitacji 10. Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką w Bydgoszczy. Autor pomocy terapeutycznych i artykułów naukowych, prelegent na ogólnopolskich konferencjach. Jego zainteresowania badawcze dotyczą zaburzeń mowy i połykania u osób dorosłych chorych neurologicznie. Specjalizuje się w terapii afazji. Członek Polskiego Towarzystwa Logopedycznego.
Źródła materiału językowego do części ćwiczeniowej:
Kurzowa, Z. (2014). Ilustrowany słownik podstawowy języka polskiego. Kraków: TAiWPN UNIVERSITAS.
Zgółkowa, H. (2013). Słownik minimum języka polskiego. Kraków: TAiWPN UNIVERSITAS.
Żmigrodzki, P. (red.) [b.r.w.]. Wielki słownik języka polskiego. Online: https://wsjp.pl/ [dostęp: 18 sierpnia–20 listopada 2021].
Pozostałe piśmiennictwo:
Bąk, P. (1984). Gramatyka języka polskiego. Zarys popularny. Warszawa: Wiedza Powszechna.
Buttler, D. (1987). Zagadnienia poprawności leksykalno-semantycznej. W: D. Buttler, H. Kurkowska i H. Satkiewicz (red.), Kultura języka polskiego. T.2. Zagadnienia poprawności leksykalnej (Słownictwo rodzime). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, s. 44–228.
Engelter, S.T., Gostynski, M., Papa, S. i in. (2006). Epidemiology of Aphasia Attributable to First Ischemic Stroke. Stroke, 37, s. 1379–1384.
Kaczmarek, T.T. (2016). Udar mózgu i afazja. Wspomnienia Tadeusza T. Kaczmarka. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
King, J.M., Simmons-Mackie, N. i Beukelman, D.R. (2013). Supporting Communication: Improving the Experience of Living with Aphasia. W: N. Simmons-Mackie,
J.M. King i D.R. Beukelman (red.), Supporting Communication for Adults with Acute and Chronic Aphasia. Baltimore: Paul H. Brookes Publishing Co, s. 1–10.
Mrożek, S. (2006). Baltazar. Autobiografia . Warszawa: Oficyna Literacka „Noir sur Blanc”.
Panasiuk, J. (2019). Język a komunikacja w afazji. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
Pąchalska, M. (2003). Diagnoza chorego z afazją. W: T. Gałkowski i G. Jastrzębowska (red.), Logopedia. Pytania i odpowiedzi. Podręcznik akademicki. T.2. Zaburzenia komunikacji językowej u dzieci i osób dorosłych. Opole: Wydawnictwo UO, s. 611–699.30 Część teoretyczna
Pąchalska, M. i MacQueen B.D. (2008). Mózg i pragmatyka. W: Ł. Domańska i A.R. Borkowska (red.), Podstawy neuropsychologii klinicznej. Lublin: Wydawnictwo UMCS, s. 195–231.
Polanowska, K. (2019). Terapia chorych z afazją. W: J. Seniów (red.), Terapia neuropsychologiczna dorosłych chorych z uszkodzeniem mózgu. Warszawa: Instytut Psychiatrii i Neurologii, s. 122–149.
Prater, S., Anand, N., Wei, E. i in. (2017). Crossed Aphasia in a Patient with Anaplastic Astrocytoma of the Non-Dominant Hemisphere. Journal of Radiology Case Reports, 11(9), s. 1–9.
Przybylska, R. (2010). Kategoria przeciwieństwa (antynomii) w ogólnym języku polskim. W: M. Korytowska i M. Sokalska (red.), Persefona, czyli dwie strony rzeczywistości. Kraków: Wydawnictwo UJ, s. 527–537.
Rutkiewicz-Hanczewska, M. (2016). Neurobiologia nazywania. O anomii proprialnej i apelatywnej. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Rutkiewicz-Hanczewska, M. (2021). Diagnoza i terapia osób z afazją. W: Z. Tarkowski (red.), Afazjologia. Organiczne zaburzenia mowy. Warszawa: PZWL Wydawnictwo Lekarskie, s. 171–199.
Strachalska, B. (2009). Ćwiczenia usprawniające aktualizację wyrazów w mowie osób z afazją. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Taylor, J.B. (2006). Udar mózgu i przebudzenie. Moja podróż w głąb mózgu. Łódź: Wydawnictwo Galaktyka.
Wiktor, K. (2014). Wołgą przez afazję. Warszawa-Kraków: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Korporacja Ha!art.
Wittgenstein, L. (2000). Tractatus logico-philosophicus. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Wnukowska, K. (2013). ABC afazji. Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia.
Zarębina, M. (1973). Najczęstsze wyrazy polszczyzny mówionej. Język Polski, 51(5), s. 336–347.