Autoarteterapia w sytuacjach kryzysowych. Ćwiczenia uważności
- Autor: Wiesław Karolak Barbara Karolak
- Wydawca: Difin
- ISBN: 978-83-66491-71-7
- Data wydania: 2021
- Liczba stron/format: 150/B5
- Oprawa: miękka
Cena detaliczna
-
45.00 zł
40.50 zł
- Najniższa cena z ostatnich 30 dni: 40.50 zł
- Darmowa dostawa od 200 zł
- Wysyłka w ciągu 24h
10% taniej
Książka jest ofertą dla wszystkich, którzy poszukują zmiany w życiu codziennym, w pracy,
w środowisku, w którym żyją. Szczególnie polecamy ją osobom pragnącym poszerzać swoją podmiotowość.
Z książki tej, jak z przewodnika, korzystać będą mogli wszyscy, którzy poszukują prostych i atrakcyjnych metod pracy, dających radość tworzenia i polepszenie samopoczucia.
Książka jest zbiorem przykładów działań arteterapeutycznych, które mogą stać się pretekstem, inspiracją do wykorzystania przez prowadzących własnych projektów autoterapeutycznych bądź zorganizowania warsztatów z arteterapii. Może też być kierunkowskazem dla poszukujących wyboru, nad czym się skupić.
Patronat:
Spis treści:
Wprowadzenie
ROZDZIAŁ 1.
1.1. Autoarteterapia
1.2. Gdziekolwiek jesteś, bądź
ROZDZIAŁ 2.
2.1. Gdy ciało jest skrępowane, a umysł zgnieciony
2.1.1. Bo prochem jesteś i w proch się obrócisz
2.1.2. Panta rhei
2.1.3. Mchy
2.1.4. Wszechobecny land art
2.1.5. Huby
2.1.6. Wietrzenia głowy
2.1.7. Podłogowe obrazy
2.1.8. Obrazy światłem tworzone
2.1.9. Graj w zielone
2.1.10. Kąpiel leśna (Shinrin-yoku)
2.1.11. Praca w ogrodzie
2.1.12. Niepodróż
2.1.13. Milczenie
2.1.14. Iść nową drogą
2.1.15. Samotne drzewo
2.1.16. Ścieżką czy autostradą?
2.1.17. Kicz
2.1.18. I co robić?
2.1.19. Przeszkoda
2.1.20 Otwarty na nowe informacje
2.1.21. Po prostu
2.1.22. Przestrzeń
2.1.23. Czas
2.1.24. Kompleksy
2.1.25. Klify
2.1.26. Fale
2.1.27. Horyzont
2.1.28. Bluszcz
2.1.29. Popkultura
2.1.30. Ciężko mi
2.1.31. Ślady
2.1.32. Sople
2.1.33. Żyj kolorowo
2.1.34. Ziemia
2.1.35. Chwasty
2.1.36. Melancholia
2.1.37. Wiosna tuż, tuż…
2.1.38. Wiatraki
2.2. Działania artystyczne
2.2.1. Ozłocone przygnębienie
2.2.2. Wiosenna mandala
2.2.3. Liście juki
2.2.4. Forsycja
2.2.5. Po Wielkiej Nocy
2.2.6. Klocki
2.2.7. Korki
2.2.8. Słodkie obrazy
2.2.9. Kule i kulki
2.2.10. Szary dzień
2.2.11. Cukiereczki
2.2.12. Mydełka
2.2.13. Tęczowy Piątek
2.2.14. Nie lubię czerwonego
2.2.15. Zupa wiśniowa
2.2.16. Kwaśno-słodkie
2.2.17. Maski i maseczki
2.2.18. Co zostało z 48 stron gazety?
2.2.19. Wspomnienia
2.2.20. Pieniądze
2.2.21. Splątane, poplątane, skłębione
2.2.22. Resztki pasteli
2.2.23. Zapałki
2.2.24. Trochę lata zimą
2.2.25. Z gazety
Bibliografia
Oto książka wyjątkowa.
Po pierwsze, czyta się ją jak powieść, może pamiętnik. Dzieło ma swoją narrację, podążamy za akcją, za pandemią. Trochę jakby to była współczesna wersja „Dżumy” Alberta Camusa Po drugie, nie teoria, ani nawet praktyka arteterapeutyczna, ale refleksyjność jest materią książki. Fascynujący jest upcykling krajobrazów dookoła Łodzi. Po trzecie, śledzimy osobiste zmagania z szaleństwami okresu pandemii. To zapis egzystencjalnej autoterapii. Codzienna dezintegracja i reintegracja. I tak w nieskończoność, wydobywanie się z depresji. Po czwarte, to podręcznik autoterapii, psychoterapii, arteterapii. Wszystko starannie wyważone, by wyeksponować proces twórczy. Ne musimy wybierać, o czym jest książka. Wszystkie powyższe żywioły raczej się wzmacniają, dodają sobie energii. Powstał pomost pomiędzy arteterapią, mindfulness, filozofią i literaturą. Intrygująca jest praktyka autoterapii na małej przestrzeni i z minimalną liczbą gestów. W końcu książka ma naprawiać świat cywilizacyjnego przepychu, który więcej zabiera, niż daje. Świat, który potknął się o pandemię. Doskonała pozycja do czytania, medytacji oraz praktyki profesjonalnej.
Wiesław Karolak Prof. dr hab., ukończył Państwową Wyższą Szkołę Sztuk Plastycznych w Łodzi (obecnie ASP), gdzie prowadzi założoną przez siebie Pracownię Intermediów. Wykłada na kilku zagranicznych uczelniach, m.in. na Uniwersytecie w Bolzano we Włoszech. Zajmuje się pracą pedagogiczną (działania artystyczne realizowane z dziećmi, młodzieżą, osobami niepełnosprawnymi) oraz twórczością własną. Studia artystyczne poszerzył o studia wybranych zagadnień z psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży oraz o studia z dziedziny pedagogiki. Realizuje wypowiedzi artystyczne w wielu mediach sztuki, takich jak obiekty artystyczne, happening, performance, sztuka akcji, mail art, warsztaty artystyczne, teatr, film, projektowanie sytuacji twórczych. Otrzymał liczne odznaczenia, nagrody i wyróżnienia, m.in. Złoty Krzyż Zasługi za pracę pedagogiczną (2008), Medal Złoty za Długoletnią Służbę za całokształt pracy pedagogicznej (2008), Ziegfeld Award (Światowy Pedagog Roku), USA (1999), Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki (1993, 1996) oraz Prezesa Rady Ministrów za twórczość dla dzieci i młodzieży (1978 i 1984). Jest doktorem honoris causa Uniwersytetu w Bielefeld (1999). Wystawiał w galeriach, muzeach, centrach artystycznych, na uczelniach w kraju (Łódź, Poznań, Warszawa, Wrocław, Zielona Góra) i za granicą (Anglia, Austria, Brazylia, Finlandia, Niemcy, Norwegia, USA, Włochy).
Barbara Karolak
Alidina S. (2019). Mindfulness dla bystrzaków. Gliwice: Helion.
Arnheim R. (1978). Sztuka i percepcja wzrokowa. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Baltissen A. (2011). Kwiaty szczęścia. Wrocław: Wydawnictwo KryWaj.
Carmona P.E., McQuaid J.R. (2008). Spokój umysłu. Terapia poznawczo-behawioralna i uważność w walce z depresją. Gdańsk: Wydawnictwo AnWero.
Choa Kok Sui (1994). Stara sztuka uzdrawiania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Clifford A.M. (2018). Kąpiele leśne. Warszawa: Wydawnictwo Kobiece.
Ellis A., MacLaren C. (2011). Terapia racjonalno-emotywna. Podręcznik. Gliwice: Helion.
Epstein G. (1999). Uzdrawianie przez wizualizację. Sposoby pozytywnego oddziaływania na własne zdrowie. Poznań: Zysk i S-ka.
Flanning P. (2001). Wizualizacja zmiany. Poznań: REBIS.
George M. (2001). Sztuka relaksu. Warszawa: MUZA SA.
Gozdek-Michaelis K. (1993). Supermożliwości twojego umysłu. Warszawa: COMES.
Hamblyn R. (2013). Wielka księga chmur. Warszawa: Wydawnictwo RM.
Kabat-Zin J. (1994 ). Gdziekolwiek jesteś, bądź. P:rzewodnik uważnego życia. Warszawa: Czarna Owca.
Karolak B. i W. (2019). Autoarteterapie. Warszawa: Difin.
Kerouac J. (2012). W drodze. Warszawa: W.A.B.
Kinslow F. (2018). Kiedy nic nie działa, spróbuj nie robić nic. Wydawnictwo P&g Editors.
Kozakiewicz M. (2019), Slow jogging. Japońska droga do witalności. Bielsko Biała: Pascal.
Kozakiewicz M. (2020). Slow life. Japoński sposób na życie w zdrowiu i długowieczności. Bielsko-Biała: Pascal.
Kuleczka-Raszewska M. (2019). Ogrodoterapia. Scenariusze zajęć i zabaw dla przedszkolaków, w tym dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną i autyzmem. Warszawa: DIFIN.
Lott L., Intner R., Mendenhall B. (2006). Autoterapia dla każdego. Spróbuj w osiem tygodni zmienić swoje życie. Warszawa: Jacek Santorski & Co.
Malchiodi C.A., red. (2014). Arteterapia. Podręcznik. Gdańsk: Harmonia Universalis.
Michalsen A. (2018). Leczenie siłami natury. Warszawa: MUZA SA.
Płoszaj-Witkowska B. (2017). Hortiterapia – terapia wspomagająca rehabilitację dzieci i dorosłych. Olsztyn: Wydawnictwo Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego
Saint-Exupery, A. (2003). Ziemia planeta ludzi. Warszawa: MUZA SA.
Sasaki F. (2017). Pożegnanie z nadmiarem: minimalizm japoński. Warszawa: Burda Publishing Polska.
Sonderberg M.T. (2016). Hygge. Duńska sztuka szczęścia. Kraków: Insignis.
Sontag S. (2016). Choroba jako metafora. Warszawa: Karakter.
Szymczak M., red. (1981). Słowniku języka polskiego. Warszawa: PWN.
Teasdale J., Williams M., Segal Z. (2016). Praktyka uważności. Ośmiotygodniowy program ćwiczeń pozwalający uwolnić się od depresji i napięcia emocjonalnego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Twardowski J., ks. (2006). Las. Warszawa: Rosikon Press.
Wohlleben P. (2016). Sekretne życie drzew. Kraków: Wydawnictwo Otwarte.
Wojciszke B. (2019). Psychologia miłości. Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Zygner H. (1979). Kształcenie widzenia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.